Saeima ceturtdien vērtēšanai komisijās nodeva grozījumus Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas paredz vienkāršot publisku kapitālsabiedrību jeb valsts un pašvaldību uzņēmumu dibināšanas procedūru.
Grozījumu Valsts pārvaldes iekārtas likumā anotācijā skaidrots, ka šobrīd spēkā esošais regulējums attiecībā uz publiskas personas līdzdalību kapitālsabiedrībās ļauj iegūt līdzdalību uzņēmumā tirgus nepilnības apstākļos, radot stratēģiski svarīgas preces un pakalpojumus vai pārvaldot stratēģiski svarīgus īpašumus. Tas rada jautājumus par publisku personu kapitālsabiedrību iespējām apgūt jaunus eksporta tirgus un realizēt inovācijas.
Ar grozījumiem tiks noteikts, ka publiska persona pie nosacījuma, ka tā ne tikai savu funkciju efektīvai izpildei, bet arī tautsaimniecības ilgtermiņa mērķu sasniegšanai, ievērojot konkurences neitralitātes principus, kā arī racionāli un ekonomiski pamatoti izlietojot publiskas personas resursus, var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
Tas paredz, ka, ciktāl likumā nav noteikts citādi, publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem - tiek novērsta tirgus nepilnība - situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā, publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, vai arī tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Tāpat no likuma paredzēts svītrot teikumu un tajā ietverto pienākumu publiskai personai līdzdalības izvērtēšanas procesā konsultēties ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, vienlaikus nosakot pašvaldībām pienākumu rīkot publisko apspriešanu, šīs apspriešanas laikā konsultējoties ar komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem un pēc nepieciešamības ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā.
Vienlaikus vērtēšanai komisijā nodoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā. Plānots, ka ar šiem grozījumiem tiks ieviesti uzlabojumi publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības sistēmā, stiprinot publiskas personas kā akcionāra iesaisti kapitālsabiedrības stratēģiskajā pārvaldībā.
Tostarp tiks paredzēts, ka valsts budžetā iemaksājamo dividenžu apjomu nosaka Ministru kabinets, un valdes priekšlikums par prognozējamo peļņas daļu, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamo peļņas daļu var būt zemāks par vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto apjomu, kas izmaksājama dividendēs, tikai normatīvajos aktos tieši norādītos gadījumos.
Ar grozījumiem tiek paplašināts pamatojums kapitālsabiedrību dibināšanai. Turpmāk valsts un pašvaldību līdzdalība būs iespējama ne tikai sabiedrības interešu nodrošināšanai, bet arī gadījumos, kad uzņēmumi rada eksporta preces vai pakalpojumus.
Likumā skaidri noteikti arī darbības principi - kapitālsabiedrībām savā rīcībā jāievēro vispārējie stratēģiskie mērķi, jānodrošina brīva un godīga konkurence, stingri ievērojot Konkurences likumu un konkurences neitralitātes principu.
Vienlaikus administratīvais slogs tiks samazināts arī attiecībā uz Konkurences padomes iesaisti - tā vairs nesniegs atsevišķus atzinumus komercdarbības paplašināšanas gadījumos, vienlaikus aicinot komersantus izmantot jau pieejamos tirgus aizsardzības mehānismus. Kapitālsabiedrībās, kur padomes ir izveidotas, stratēģijas projekti un ikgadējie rezultāti vairs netiks pakļauti Valsts kancelejas atzinuma procedūrai.
Vienlaikus no padomēm un valdēm tiek prasīta lielāka atbildība. To mandāts darboties vidējā termiņā būs fiksēts gaidu vēstulēs, bet valdes un padomes locekļiem savi pienākumi būs jāpilda kā krietnam un rūpīgam saimniekam. Regulāra kapitāla daļu turētāju uzdevumu izpilde tiks nodrošināta ar ikgadēju ziņojumu Ministru kabinetam, un, ja nepieciešams, kapitāla daļu turētājs var tikt mainīts ar valdības lēmumu.
Grozījumi paredz arī stingrākus noteikumus valžu iecelšanai - bez konkursa aizliegts atkārtoti iecelt to pašu valdes locekli, tādējādi nodrošinot caurskatāmu un profesionālu valžu atlasi.
Izmaiņas arī paredz, ka Valsts kanceleja vairāk iesaistīsies kapitālsabiedrību augsta līmeņa mērķu noteikšanā, piemēram, gaidu vēstuļu izstrādē, kā arī palīdzēs ministrijām to kapitālsabiedrību pārvaldībā, kurās padome nav izveidota.
Ar grozījumiem tiek nostiprināts princips, ka katrai kapitālsabiedrībai ir skaidrs un vidējā termiņā noteikts mandāts, kas fiksēts gaidu vēstulēs un stratēģijās, savukārt rezultāti tiek regulāri izvērtēti. Ja izpilde ir nepietiekama, īpašniekam ir tiesības mainīt kapitāla daļu turētāju ar Ministru kabineta lēmumu. Tostarp reizi piecos gados paredzēts izvērtēt katras kapitālsabiedrības līdzdalības stratēģiju, analizējot ne tikai finanšu un nefinanšu rādītājus, bet arī ietekmi uz konkurenci, inovāciju potenciālu un tirgus attīstību.
Tāpat skaidrāk noteikta kārtība pamatkapitāla palielināšanai vai samazināšanai - šādi lēmumi turpmāk būs pieņemami tikai ar Ministru kabineta akceptu un saskaņā ar budžeta apropriācijām. Peļņa, kas atstāta rezervēs, būs izmantojama vienīgi konkrētu mērķu sasniegšanai, tādējādi nodrošinot lielāku caurspīdību un mērķtiecīgu kapitāla izmantošanu.
Liela nozīme paredzēta koordinācijas institūcijai, kuras uzdevums būs ik gadu sniegt Ministru kabinetam ziņojumu par konstatētajiem trūkumiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem kapitālsabiedrību pārvaldībā. Tiks izveidota arī vienota informācijas sistēma, kas atvieglos datu apkopošanu un padarīs uzraudzību efektīvāku.





























