Investors

Sandis Ozoliņš: Akciju tirdzniecība ir līdzīga hokeja spēlei

Db.lv, 26.11.2018

Jaunākais izdevums

Akciju tirdzniecība ir līdzīga hokeja spēlei, Nasdaq Baltijas biržu rīkotajā pasākumā CEO Meets Investors sacīja bijušais hokejists Sandis Ozoliņš.

«ASV nodzīvoju 17 gadus, tur iepazinos ar akciju tirgiem un tirdzniecības procesiem tajos, kā arī investīciju iespējām. Akciju tirgus ASV ir ļoti populārs investīciju veids, ko cilvēki izmanto, arī vismaz viens segments televīzijas ziņās tiek veltīts akciju tirgiem, līdz ar to informācijas pieejamība par tiem ikdienā ir plaša,» viņš novērojis, piebilstot, ka līdz ar to cilvēki ir vairāk informēti, un mazāk izplatīts ir mīts, ka akciju investīcijas ir domātas kādai noteiktai iedzīvotāju grupai.

Akciju tirdzniecību var pielīdzināt hokeja spēlei, viņš uzsver, piebilstot, ka nepieciešama plānošana un informācijas izvērtēšana, un vienkārši cerēt uz labu iznākumu ilgtermiņā ir riskanti. Arī hokejā notiek plānošana, analīze, konkurentu vērtēšana, apskatot viņu stiprās un vājās puses. Tādēļ šajās abās darbībās var savilkt daudz paralēles, viņš uzsver.

«Pirmoreiz skatoties uz akciju tirgiem, tie likās kā ķīniešu ābece, nesapratu, ko nozīmē zaļie un sarkanie skaitļi. Sākot investēt, man ieteica ieguldīt ar noslieci uz ilgtermiņa investīcijām. Katram ir savi mērķi un vēlmes, kā investēt, man tie bija 2, 5 un pat 10 gadi, mana labklājība nebija atkarīga no tā, kā investīcijas īstermiņā uzrāda rezultātus,» viņš dalījās pieredzē. «Neskatoties uz lielajām tirgus svārstībām, ilgtermiņā ieguldījumi bijuši veiksmīgi. Es kā investors neesmu pietiekami informēts un neesmu ikdienas treideris, bet ilgtermiņā, izmantojot finanšu padomdevēju pakalpojumus, tas ir labs investīciju veids,» sacīja S. Ozoliņš.

Cik būtisks ir veiksmes faktors? Arī sportā gadās, ka vienreiz sanāk negaidīta veiksme, kas ir pret daudziem loģikas pieņēmumiem, visi par to runā, taču ilgtermiņā arī sportā tomēr panākumus dos pragmatiska un zināšanu balstīta pieeja. Būtiska ir arī disciplīna, lai spētu noteikt mērķus un pieturēties, nepaļaujoties uz masu sensācijām, kas tiek pasniegtas publiskā telpā un var ietekmēt cilvēku darbību. Arī diversifikācija ir nepieciešama, lai sadalīt, kur viena industrija atšķiras no otras, lai samazinātu iespēju pazaudēt ieguldījumus.

«Izlasot vienu grāmatu, reti kurš varēs uzreiz kļūt par investoru, būtiski ir no dažādiem avotiem iegūt informāciju, tāpat vērts pamēģināt ar virtuālo valūtu investēt, taču šajā gadījumā rīcība būs citādāka, nekā brīdī, kad būs jāiegulda īstā nauda,» saka S. Ozoliņš.

Reiz viens kolēģis sāka investēt interesantā veidā – viņam restorānā ļoti garšoja kāds produkts, un viņš izlēma iegādāties šīs kompānijas akcijas. Tas rezultējās ar to, ka viņam patlaban pieder 6 šī restorāna franšīzes.

«Ir dzirdēti gadījumi, kur cilvēki bez zināšanām guvuši panākumus, bet ir arī tādi, kuriem bijušas neveiksmes, ir bijuši cilvēki, kuri visiem stāstījuši, ka nu tik šī būs karstā akcija, ar kuru nopelnīt, bet daļa no tām nav bijušas tik karstas, tādēļ vajadzētu būt prātīgiem,» iesaka S. Ozoliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Leģendārais latviešu aizsargs Sandis Ozoliņš pievienojies Kontinentālās hokeja līgas (KHL) vienības Ņižņijnovgorodas «Torpedo» treneru korpusam.

Pašlaik 46 gadus vecais Ozoliņš kļuvis par «Torpedo» galvenā trenera Deivida Ņemirovska palīgu. Viņam uzticēts darbs ar komandas aizsargiem.

«Ozoliņš ir atstājis vairāku spilgtus ierakstus Nacionālajā hokeja līgā (NHL) un starptautiskajā hokejā. Šāds meistars ir ieradies trenēt mūsu hokejistus, tostarp jaunos, kuriem vēl ir daudz ko pierādīt,» teica «Torpedo» ģenerāldirektors Jans Golubovskis. «Esmu pārliecināts, ka Ozoliņa klātbūtne mums sniegs jaunas idejas un uzlabos mūsu spēli. Komandā viņš atbildēs par darbu ar aizsargiem.»

Ozoliņš vēl pagājušās sezonas sākumā par galveno treneri strādāja Latvijas komandā Rīgas «Dinamo», tomēr neveiksmīga vienības snieguma dēļ viņu nomainīja Ģirts Ankipāns. Leģendārajam latviešu aizsargam šī bija pirmā pieredze pie kādas komandas stūres.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bez snobisma, bet ar pretenziju uz pasaules klasi – tā varētu dēvēt Latvijas restorānu centienus vīna karšu izveidē.

«Lai izveidotu izcilu vīna karti, nepieciešams apsēsts vīnzinis, kam jāstrādā tandēmā ar šefpavāru un saprotošu un naudīgu restorāna īpašnieku. Vīna karte ir ļoti nozīmīgs instruments klientūras pievilināšanā, lojalitātes veicināšanā un, protams, rentabilitātes uzlabošanā,» uzsver Riga Wine&Champagne festivāla un konkursa Baltic Wine List Awards dibinātājs Aigars Nords.

Personības aspekts

Pirms vīna kartes izstrādāšanas jāapzinās, vai tā domāta vīna bāram, kafejnīcai, casual dining vai fine dining restorānam. Tāpat svarīgs faktors ir atrašanās vieta – Rīgā vai kādā lauku nostūrī, kas kļūst aizvien populārāk. Tas ietekmē to, kas būs gala patērētājs. «Līdz ko pieskaramies restorānu lauciņam, prātīgi būtu pārdomāt, kāds ir šefpavāra gatavoto maltīšu rokraksts. Protams, vīns un ēdiens iet roku rokā, līdz ar to lielai daļai vīna kartē atrodamo dzērienu jābūt pakārtotiem ēdienam, ko restorānā pasniedz. Viens no restorāna klientu visbiežāk uzdotajiem jautājumiem ir – kādu vīnu ieteiksiet pie šī ēdiena? Lai gan ir iesaistītas divas lielas personības – šefpavārs un vīnzinis, viņi nevar strādāt katrs savā lauciņā, un es uzskatu, ka pasaulē tas vēl pieklibo,» stāsta restorāna Vincents vadītājs vīnzinis Raimonds Tomsons. Savukārt itāļu restorāna Monterosso līdzīpašnieks, vīna veikala Art-Vino īpašnieks Zandis Klebais akcentē, ka, veidojot restorāna vīna karti, jāņem vērā trīs iesaistīto pušu intereses – uzņēmuma īpašnieka, kurš gribēs pēc iespējas vairāk nopelnīt, klientu, kuri vēlēsies maksāt pēc iespējas mazāk, un vīnziņa, zāles pārziņa vai viesmīļa, kurš vēlēsies būt interesants, parādīt savas zināšanas. «Rīga katrā ziņā nav nedz lielākā, nedz izsmalcinātākā pasaules pilsēta, līdz ar to veidot tādas vīna kartes, kādas ir restorānos Ņujorkā vai Japānā, ir lieki – tas būtu vai nu dārgs hobijs, vai ceļš uz bankrotu. Mūsdienās vīna pasaule ir ārkārtīgi plaša, un tā ar katru gadu kļūst vēl daudzpusīgāka, līdz ar to aptvert visu vienā kartē nav iespējams. Es mudinu specializēties. Piemēram, Monterosso ir pieejama Itālijas stila virtuve, un arī vīna kartē akcents ir uz Itāliju, kas ir tik plaša un vīna reģioniem bagāta valsts, ka pietiktu pozīciju vismaz pieciem restorāniem,» stāsta Z. Klebais. Tai pašā laikā ir jāsaprot, ka ne visiem restorāniem ir vēlme un vajadzība veidot plašu vīna karti. Piemēram, restorāna Gutenbergs terase vadītājs Sandis Solims teic, ka vīna kartes noteikti veido tie restorāni, kuru īpašnieki mīl vīnu un neļauj piegādātājiem izdarīt spiedienu. Viņš atklāj, ka sākumā nedaudz aizrāvies ar sava rakstura parādīšanu vīna kartē, bet restorāna viesus tas neuzrunāja, tāpēc vīna karti nācās pārstrādāt. «Būtiski ir saprast, kādā virzienā restorāns plāno savu attīstību, kāda ir tā virtuves specifika un viesis. Kad ir apzināts pieprasījums un aptuvenā vīzija, var ķerties klāt pie vīna kartes skeleta izveides un tālāk jau parādīt tajā savu īpašo rokrakstu,» pieredzē dalās restorāna Kolonāde. Mūsu stāsti vīnzinis Aigars Ozoliņš, kurš atjaunoto vīna karti viesu vērtējumam nodevis pirms diviem mēnešiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

FOTO, VIDEO: Golfu var spēlēt ikviens

Laura Mazbērziņa, 07.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai spēlētu golfu, nav jābūt aristokrātam, un šā stereotipa laušana ir viens no Ozo golfa kluba mērķiem.

Par kluba apmeklētāju un golfa spēlētāju var kļūt ikviens, kurš ir ar mieru respektēt golfa laukuma noteikumus, spēles etiķeti un apģērba kodeksu, ar ko nezinātājs var iepazīties uz vietas, stāsta Armands Puče, Ozo golfa kluba (SIA Golfs & karti) direktors un līdzīpašnieks, Latvijas Golfa federācijas (LGF) prezidents. Viņaprāt, katram golfa spēlētājam ir jābūt gatavam izaicinājumam un jāsaprot, ka jebkurš hobijs prasa laiku un enerģiju. Lai sāktu spēlēt golfu, ir nepieciešami vien seši eiro. Ja spēle iepatiksies, interesentam, lai varētu spēlēt golfa laukumā un piedalīties sacensībās, būs nepieciešama Latvijas Golfa federācijas izdota Handikapa (HCP) karte. To var saņemt, nokārtojot Zaļās kartes testu vai atjaunojot iepriekšējā gada HCP karti. Zaļās kartes testam ir teorētiskā un praktiskā daļa.

Komentāri

Pievienot komentāru