Jaunākais izdevums

Latvijā mobilo lietotni "BeeKing" ir izmēģinājuši vairāk nekā 250 biškopji, no kuriem teju 50 to izmanto regulāri; uzņēmumam ir arī pirmie maksājošie klienti ārzemēs.

Mobilā lietotne "BeeKing" ir paredzēta darbam dravā - pierakstu veikšanai, darbu plānošanai un uzskaites veikšanai ar balss palīdzību. To izmēģinājuši jau teju 5% Latvijas biškopju. Lietotnes izstrādātāja SIA "BeeTech Services" valdes priekšsēdētājs Jānis Kronbergs uzskata, ka agrīnā fāzē šis uzņēmumam ir labs sasniegums.

J. Kronbergs teic, ka, ņemot vērā biškoja darba specifiku, šis ir netipisks risinājums. "Strādājot dravā, biškopim rokas ir ar propolisu, vasku, medu. Ja kāds programmētājs domā, ka biškopis dravā jebkurā laikā ar pirkstu bakstīs telefonu – tā nenotiks. "BeeKing" sākotnējā atšķirība ir ar balsi veikti pieraksti, kam, protams, ir savi izaicinājumi. Klusā telpā balss atpazīšanas tehnoloģijas darbojas labāk, bet dravā ir blakus trokšņi, kas šad tad teksta atpazīšanu padara problemātisku," viņš stāsta. Ja balss atpazīšana ir veikta neprecīzi, ir iespēja noklausīties arī audio ierakstu. Parasti biškopju ierunātās piezīmes nav ilgākas par 15 sekundēm pie vienas saimes, tāpēc vajadzības gadījumā nav pārāk sarežģīti to noklausīties vēlreiz.

Pasakot "OK, BeeKing!", tiek izsaukta komanda veikt balss pierakstu. Uzņēmums izmanto tirgū jau esošas balss atpazīšanas tehnoloģijas un papildinājis to ar biškopības terminoloģijas bibliotēku.

Šā gada maijā klajā nākusī versija biškopim dod iespēju veikt pierakstus viedtālrunī ne tikai ar balsi, bet arī ar stropiem piestiprinātiem bezkontaktu marķieriem, tiem pietuvinot viedtālruni. Pie stropa tiek piestiprināts tāds pat sensors, kāds tiek izmantots bezkontakta maksājumu kartēm. Dodoties dravā, bitenieks definē apmeklējuma mērķi, piemēram, uzlikt medus dores, noņemt medu, stiprināt saimi un, pietuvinot mobilo telefonu konkrētajam stropam, marķieris "atsaucas" un iegrāmato konkrēto darbību. "Šis risinājums būtiski samazina pierakstiem un informācijas iegūšanai veltīto laiku," teic J. Kronbergs.

Aizvadītajā sezonā uzņēmums ar Latvijā radīto risinājumu sāka iepazīstināt biškopjus ārzemēs, lai novērtētu tā atbilstību citu valstu speciālistu vajadzībām un definētu eksporta mērķa tirgus. Šobrīd ir izveidoti labi kontakti ar biškopjiem Zviedrijā, Vācijā un Lielbritānijā un "BeeKing" ir pieejams četrās valodās – latviešu, angļu, vācu un zviedru. "BeeKing" ir izmēģinājuši vairāk nekā 50 biškopji ārzemēs un gada sākumā ir iegūti pirmie maksas klienti ārpus Latvijas.

Eksporta tirgos uzņēmums šogad primāri fokusējas uz Zviedriju, kā arī turpina sagatavošanās darbus vāciski un angliski runājošos tirgos. Vaicāts, kāpēc izvēlēta tieši Zviedrija, J. Kronbergs teic, ka šī ir Latvijas dravniecības metodēm tuva un tai pat laikā biškopju skaita ziņā lielākā valsts Skandināvijā ar 14 tūkstošiem biškopju, kas ir teju trīsreiz vairāk nekā Latvijā. Uzņēmumam kā nākamais interesē arī Vācijas tirgus, kur ir nepilni 100 tūkstoši biškopju, bet tas ir arī daudz sadrumstalotāks nekā Zviedrija, tāpēc šobrīd pieejamo resursu dēļ netika izvēlēts kā pirmais eksporta mērķatirgus.

Runājot par konkurenci, J. Kronbergs teic, ka biškopjiem citās valstīs ir pieejami digitālie pieraksti, bet biškopji tos neizvēlas, jo šie risinājumi ir izstrādāti, vadoties pēc tehnoloģiju iespējām, nevis biškopju vajadzībām. Līdz ar to tie biškopjiem dravā neesot pārāk ērti.

"Mūsu mērķis ir apvienot labāko biškopības praksi ar tehnoloģiju radītajām iespējām, padarot biškopja ikdienu mūsdienīgāku un ērtāku. Arī biškopji lieto viedtālruņus un esmu patīkami pārsteigts par lielākās daļas gatavību jaunās tehnoloģiju iespējas izmantot. Tas attiecas ne tikai uz viedajām tehnoloģijām, arī pats ražošanas process ir pilnveidojams un tepat Latvijā ir tapušas arī inovācijas efektīvā vaska ieguvē un pārstrādē, top arī inovatīvi bišu produkti, piemēram bišu maizes pastilas "Bee Bite" vai bišu maize šokolādē "Medotava"," teic J. Kronbergs. Viņš priecājas, ka "BeeKing" izmanto arī biškopji gados, kas viņam savā ziņā bija patīkams pārsteigums. "Seniori izmanto gan "Facebook", gan "WhatsApp". Arī šī aplikācija nav īpaši sarežģīta un tas ir pierādījums, ka vecums nav šķērslis," uzskata J. Kronbergs.

J. Kronbergs ievērojis, ka pēdējos gados biškopībā ienāk jaunas paaudzes cilvēki. Tas neesot tikai Latvijas fenomens – biškopju skaita palielināšanās vērojama visā pasaulē. "Par bitēm ir atbildīgi jārūpējas tāpat kā par kāmīti vai akvārija zivtiņām. Jāskatās, vai tām pietiek barības, vai nav kādas problēmas. Atstājot pašplūsmā, bites tiek pakļautas dažādiem riskiem. Jā, protams, bites dzīvo arī savvaļā, bet pēdējos simt gados ir radušās dažādas slimības un, nerūpējoties par savām bitēm, ir risks, ka tās var tapt par slimību perēkli citām bitēm. Tāpēc arī biškopjiem amatieriem ir svarīgi pieturēties pie zināmām vadlīnijām, veikt strukturētus dravas pierakstus un sekot līdzi bišu saimes veselībai," viņš teic.

Uzņēmums ir izmantojis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu eksporta tirgu apguvei un kopš pērnā gada rudens darbojas Siguldas biznesa inkubatorā. Savukārt mobilā lietotne izstrādāta, piesaistot Lauku atbalsta dienesta administrētās programmas "Leader" finansējumu. "Šobrīd esam noslēguši jau otru "Leader" projektu. Šis atbalsts ir bijis ļoti noderīgs – ja tā nebūtu, būtu liels jautājums, vai mēs būtu realizējuši šo ieceri un cik ilgu laiku tas mums prasītu. Tā kā šie projekti sākotnēji jāfinansē par saviem līdzekļiem, piesaistīts arī "Altum" aizdevums." teic J. Kronbergs. Divos "Leader" projektos kopā ieguldītā summa ir 35,5 tūkstoši eiro. Aizvadītajā gadā uzņēmums ieguva arī atbalstu grantu konkursā "Iedvesma". Finansējums sešu tūkstošu eiro apmērā paredzēts izmantot lietotnes "iPhone" versijas daļējai izstrādei.

SIA "BeeTech Services" 2017. gadā nodibināja Jānis Kronbergs un Normunds Čiževskis. Kopš pirmās versijas izveides 2018. gadā ciešā sadarbībā ar "BeeKing" lietotājiem šobrīd ir izstrādāta jau trešā risinājuma versija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mobilie sakari

BITE noslēdz datu uzglabāšanas infrastruktūras modernizācijas projektu

Lelde Petrāne, 25.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbu sākusi mobilo sakaru operatora "BITE" Latvijā esošā datu centra paplašinātā daļa, kuras ietilpība, izmantojot jaunākos infrastruktūras risinājumus, palielinājusies trīs reizes.

Darbību uzsācis arī jauns uzņēmuma datu centrs Lietuvā. Projekta rezultātā uzstādītas jaunākās sakaru infrastruktūras ierīces, palielinot tīkla caurlaides spēju 10 reizes, kā arī stiprināta "BITE One IT" koncepta klientiem nepieciešamo informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu pieejamība, nepārtrauktība un drošība. Tas ir īpaši svarīgi pandēmijas radītās krīzes laikā, kad liela daļa uzņēmumu paļaujas uz tehnoloģiju risinājumiem biznesa darbības nodrošināšanai vai pārprofilēšanai, norāda uzņēmumā.

Ņemot vērā dažādu nozaru uzņēmumu augošo pieprasījumu un interesi par "BITE One IT" koncepta pakalpojumiem, šogad "BITES" Latvijā esošā datu centra kapacitāte pieaugusi līdz maksimumam, un uzsākta tā paplašināšana. Savukārt palielinoties datu uzglabāšanas drošības prasībām, tika uzsākta otra datu centra izbūve Lietuvā. Projektam noslēdzoties, infrastruktūras modernizēšanā, uzstādot jaunākās "NOKIA" sakaru infrastruktūras ierīces, jauna datu centra izveidē un esošā paplašināšanā kopsummā ieguldīti 500 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstot "OneIT" integrēto pakalpojumu konceptu, mobilo sakaru operators "Bite" uzsāk piedāvāt biznesa klientiem arī fiksētos telefona sakarus, Informē uzņēmumā.

Jaunā pakalpojuma iekļaušanu "OneIT" konceptā ietekmējis aizvien aktuālais pieprasījums pēc fiksētajiem sakariem biznesa klientu vidū, kā arī uzņēmumu pieaugošā vēlme saņemt visus informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT), kā arī telekomunikāciju pakalpojumus pie viena pakalpojumu sniedzēja.

Tāpat kā mobilie, arī fiksētie balss sakari ir svarīgi daudzu nozaru uzņēmumiem, tādēļ "Bite" paplašinājusi "OneIT" integrēto pakalpojumu konceptu, iekļaujot tajā arī fiksētos telefona sakarus. Jāuzsver, ka mūsdienās fiksētās līnijas funkcijas ir daudz plašākas nekā kādreiz. Piemēram, fiksētās sakaru līnijas un "Viedā zvanu pārvaldnieka" pakalpojumi ļauj vēl optimālāk pārvaldīt sava uzņēmuma ienākošo un izejošo zvanu plūsmu, tostarp uzlabojot klientu apkalpošanas kvalitāti un komandas darba produktivitāti. Proti, ar "Viedā zvanu pārvaldnieka" pakalpojuma starpniecību ir iespējams novirzīt zvanus, ja kāds no adresātiem ir aizņemts, iestatīt automātiskā atbildētāja paziņojumus, veikt zvanu ierakstus, lai pēcāk analizētu klientu apkalpošanas kvalitāti u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ogu raža šogad Latvijā varētu būt lielāka nekā pērn, norāda Latvijas Augļkopju asociācijas valdes priekšsēdētāja Māra Rudzāte.

Pēc viņas teiktā, ja pēkšņi neuznāks liels sals, tad šogad pietiekošā daudzumā ienāksies ļoti laba melleņu, zemeņu, dzērveņu un aveņu raža, kas varētu pārsniegt iepriekšējā gadā ievāktās ogu ražas apmēru.

"Ja ziemā būtu bijis aukstums, būtu draudējis izsalšanas risks, bet ziema bija bez sniega un viss ir kārtībā," sacīja Rudzāte.

Latvijas Augļkopju asociācijas valdes priekšsēdētāja piebilda, ka arī ķiršu raža šogad varētu būt laba, ja vien salnas ziedēšanas laikā nebūs kaitējušas konkrētās saimniecībā.

Vienlaikus viņa pauda bažas, vai visu izaudzēto izdosies novākt labas ražas gadījumā. Ogu lasīšanu nav iespējams automatizēt, jo daudz ogas nevar vākt ar kombainu. Tajā pašā laikā jau iepriekšējos gados ir saasinājies darbaspēka trūkums augļu un ogu nozarē, un būs liela problēma arī šogad. Arī ar bezdarbnieku piesaisti ogu lasīšanas darbiem nesekmējas, jo līdzšinējā pieredze liecina, ka šie cilvēki nevēlas darīt šo darbu neatkarīgi no samaksas. Tāpat ir potenciāls arī labai augļu ražai, ja vien bites augļkokus būs pietiekami apputeksnējušas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules Iepakojuma organizācijas starptautiskajā konkursā "WorldStar for Packaging Excellence" uzņēmums "Austra Pak" ieguvis augstu novērtējumu un saņems uzvarētāja balvu par kartona iepakojumu bišu transportēšanai.

Apbalvošanas ceremonija notiks 2020. gada 8. maijā Diseldorfā, Vācijā, starptautiskās iepakojuma izstādes "Interpack" laikā.

Konkursā šogad bija iesniegts 321 darbs no 36 valstīm. Darbus vērtēja un uzvarētājus noteica starptautiska žūrija, kurā piedalījās pārstāvji no 36 iepakojuma asociācijām.

Latvija piedalījās ar iepakojumu bišu transportēšanai - strops ar ērtiem rokturiem pārvietošanai, bišu skrejām un ventilācijas caurumiem sānu plaknēs. Tas noder tiem, kas ķer spietus, audzē, pērk, pārdod, pārvieto bites. Kartona stropi ir pietiekoši lēti vienreizējai izmantošanai, tomēr ir izmantojami arī ilgāk. Tas ir pietiekoši izturīgs iepakojums, lai savietotu vismaz piecos stāvos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pirmo četru mēnešu laikā elektrisko skrejriteņu pārdošanas apjoms ir palielinājies par 30%, salīdzinot ar identisku periodu pērn, liecina mobilo sakaru operatora "Bite" dati.

Īpaši pieprasīti ir tieši tie braucamrīki, kuri spēj nodrošināt lielāku jaudu, kā arī ar vienu akumulatora uzlādes reizi var nobraukt pat par 15 kilometriem lielāku attālumu. Piemēram, 20% no šogad pārdotajiem elektriskajiem skrejriteņiem ir bijuši ar lielāku jaudu un akumulatora ietilpību - tādi, kas ar vienu uzlādes reizi spēj nobraukt līdz pat 65 kilometriem, kas ir par aptuveni 30 kilometriem vairāk, nekā tie modeļi, kas bijuši pieprasītākie iepriekš. Uzņēmums prognozē, ka, palielinoties nepieciešamībai pēc ātras, ērtas un videi draudzīgas pārvietošanās pilsētvidē, kā arī, ņemot vērā joprojām noteiktos ierobežojumus sabiedriskajā transportā, elektrisko skrejriteņu pārdošanas apjoms turpinās augt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Bumbiermuižas saimnieki plāno atvērt veikalu

Monta Glumane, 09.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Kurš ierīko veikalu ārpus civilizācijas robežām - gandrīz nekurienē? Citā laika joslā! Kārtējais izaicinājums," pauž Bumbiermuižas saimnieki Ilze un Kristaps Čabļi, kuri plāno atvērt veikalu klusā nostūrī, netālu no Ērgļiem.

Doma par savu ražotni un veikalu viņiem radusies jau sen, bet līdz īstenošanai likās tāls ceļš ejams, jo daudz jāpaveic, lai ko tādu iesāktu. Savus produktus viņi ražo jau ilgus gadus. Tie ir visdažādākie - sākot ar dēlīšiem, lādītēm, krēsliem, galdiem un dažnedažādām dizaina lietām no koka un metāla, un beidzot ar filcētiem cimdiem, šūtiem flīsa apģērbiem, kūpināti vītinātām desām, mājas vīnu utt. Tie vienmēr ir bijuši abu radošie hobija līmeņa darbi, ko labprāt kāds arī ir gribējis nopirkt.

Pirms vairāk nekā pusgada Ilze un Kristaps uzsāka ražot augu hidrolātus - sākotnēji savām vajadzībām un tad jau tirgus izpētei. Viņuprāt, sabiedrība vēl nav pietiekami labi informēta par hidrolātu plašajām lietošanas iespējām, to dziedniecisko ietekmi uz cilvēka ķermeni gan fiziskā, gan psihoemocionālā līmenī. Tāpēc pie hidrolātu testēšanas, smaržošanas ir jāvelta īpaša uzmanība stāstam, kas vispār ir hidrolāts.

Komentāri

Pievienot komentāru