Jaunākais izdevums

Projekta Rome Reborn ietvaros izveidota detalizēta digitāla senās Romas rekonstrukcija, kas tiek uzskatīta par pasaules lielāko datorsimulāciju, vēsta National Geographic.

Starptautika zinātnieku grupa izveidojusi aptuveni 7,000 senās Romas ēku digitālas kopijas. Septiņām no ēkām rekonstrēta arī iekšpuse.

Kalifornijas universitātes pētnieki patlaban strādājot pie tā, lai padarītu projektu Rome Reborn pieejamu sabiedrībai. Tādējādi tūristi varēšot doties virtuālā ceļojumā atpakaļ laikā. Iespējams, nākotnē šis projekts tiks iekļauts arī Google Earth kartē.

Projekta mājaslapā aplūkojamas gan fotogrāfijas, gan videoklipi un cita informācija par projektu Rome Reborn.

Lai nokļūtu projekta mājaslapā spiediet šeit.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Vispirms produkts, tad tā stāsts

Anda Asere, 21.05.2019

Uzņēmums piedāvā romu mākslinieku darbus, un tam ir izdevies savu produkciju nogādāt IKEA plauktos.

Foto: Vlad Albu

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālajiem uzņēmumiem ir nozīmīga loma, jo tie palīdz gūt ienākumus cilvēkiem, kuri iepriekš bijuši valsts aprūpē, piemēram, saņemot bezdarbnieku pabalstu, tā uzskata Rumānijas sociālā uzņēmuma MBQ līdzdibinātājs Andrei M. Džordžesku (Andrei M. Georgescu).

Uzņēmums piedāvā romu mākslinieku darbus, un tam ir izdevies savu produkciju nogādāt IKEA plauktos. Romu minoritātei Rumānijā ir daudz problēmu, un lielākā no tām ir diskriminācija, jo īpaši institucionāla diskriminācija. Ar savu darbību MBQ cenšas pret to cīnīties. Vairāk par sociālā uzņēmuma izaicinājumiem viņš stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Ar ko nodarbojas MBQ?

MBQ sākās no romu antropologa un aktīvista Čipriana Nekula (Ciprian Necula) atklāsmes, ka viņa vectēvs bija kalējs un viņš vienmēr sevi uzskatījis par cilvēku, kurš nāk no romu kalēju ģimenes. Taču, kad viņa vectēvs nomira, viņš saprata, ka nav nekā, kas viņu vieno ar šo tradīciju, jo ne viņš pats, ne viņa tēvs nav kalējs. Arvien ir ļoti izplatīts, ka lielākā daļa romu Rumānijā lielā mērā saista sevi ar amatnieku grupu, no kuras tie nāk. Saprotot, ka amatprasmes iznīkst un līdz ar to pazūd arī liela daļa no identitātes, viņš sāka domāt, ko varētu darīt, lai mainītu šo situāciju. 2010. un 2011. gadā tika veikts plaša mēroga pētījums par tradicionālo romu mākslu. Tas parādīja, ka lielākā problēma ir tirgus nepieejamība. Pētnieki prasīja jaunākajiem amatnieku ģimenes dalībniekiem, vai viņi ir ieinteresēti mācīties vecāku prasmes, un viņi galvenokārt atbildēja noliedzoši, jo saistībā ar problēmām piekļūt tirgum viņi nevarētu no tā izdzīvot. Tā 2011. gadā tika radīts zīmols Mesteshukar ButiQ ar mērķi romu mākslu piedāvāt tiešsaistes platformā, izveidojot tādu kā tirdziņu, kur cilvēki var pasūtīt produktus, un piedaloties dažādās izstādēs. Diemžēl pēc diviem gadiem šī pieeja «nomira», jo atbilde no tirgus nebija tik laba, kā cerēts. Cilvēki nebija un arvien nav ieinteresēti pirkt tradicionālos produktus, jo tie neiederas modernajā dzīvesveidā. Es tolaik strādāju pie viņiem, organizēju pasākumus, un viņi man piedāvāja pārņemt šo ideju. Es iesaistījos idejas pārdzimšanas brīdī 2013. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Zīmola stāsts: Rīgas Motormuzejs atzīmē 30 gadu jubileju

Laura Mazbērziņa, 16.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aprīlis Rīgas Motormuzejam (RMM) ir īpašs mēnesis, jo pirms 30 gadiem, 1989.gada 22. aprīlī īstenojās seno spēkratu kolekcionāru un entuziastu sapnis par savu mājvietu – svinīgā ceremonijā, klātesot simtiem cilvēku, tika atklāts motormuzejs.

Ideja par seno spēkratu muzeju Latvijā dzima jau 20. gadsimta septiņdesmitajos gados, kad neliela entuziastu grupa – Latvijas Antīko automobiļu klubs - iedibināja tam laikam vēl nebijušu kustību – seno spēkratu salidojumus un rallijus. Šie pasākumi pulcēja ne tikai seno spēkratu īpašniekus, bet arī skatītāju tūkstošus.

Muzeja ēka ir modernās arhitektūras piemineklis, tās fasādes daļa uzrunā kā stilizēta Rolls Royce markas automobiļa radiatora maska.

2016. gadā pēc trīs gadus ilgas rekonstrukcijas muzejs tika atvērts jaunā veidolā. Muzeja trijos stāvos izvietoti vairāk nekā simts automobiļi un motocikli, vairāki desmiti interaktīvo stendu, rotaļu zona bērniem, kafejnīca un konferenču zāle 200 personām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veidojot īpašus darba ciematus, cer ne vien uzlabot Latvijas romu labklājību, bet arī sekmēt vairāku reģionu ekonomisko attīstību, vēsta laikraksts Diena.

Starptautiskās Romu apvienības augstākais komisārs, Latvijas Čigānu biedrības priekšsēdētājs Normunds Rudevičs kopā ar domubiedriem esot izstrādājis modeli, kura mērķis ir atrisināt Latvijā dzīvojošo romu problēmas, stimulējot arī reģionu ekonomisko izaugsmi. Tas paredz Latvijā izveidot vismaz četrus darba ciematus, katrā no tiem būtu vairākas ražotnes, aptuveni piecdesmit privātmāju romu ģimenēm, kultūras nams, iekoptas atpūtas vietas, administrācijas ēka, bērnudārzs, sporta zāle un veikals.

Rudevičs laikrakstam uzsvēris, ka šajos ciematos strādāt varētu arī citi apkārtnes iedzīvotāji: «Labums būtu ne tikai romiem, bet visiem - sākot no vietējiem zemniekiem, beidzot ar pašvaldību, no kuras tiktu noņemts sociālo pabalstu maksāšanas slogs. Tieši otrādi - ieplūstu lieli nodokļu ieņēmumi.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

airBaltic paziņo 2007. gada pirmā pusgada rezultātus

, 21.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviosabiedrības airBaltic darbības rezultāti 2007. gada pirmajā pusgadā turpināja uzlaboties abās bāzēs - Rīgā un Viļņā.

2007. gada pirmā pusgada rezultāti

2006.g. pirmais pusgads 2007.g.pirmais pusgads Izmaiņas

Pasažieru skaits 635 tūkstoši 866 tūkstoši +36%

Vietu piepildījums 60.0% 60.3%

Apgrozījums 50.85 m LVL 71.03 m LVL +40%

Operatīvais rezultāts (EBITDAR) 5.87 m LVL 9.22 m LVL +57%

Peļņa pirms nodokļiem (EBT) 0.984 m LVL 0.682 m LVL -31%

Jauni maršruti 12 (8 no Rīgas, 4 no Viļņas) 19 (12 no Rīgas, 2 no Liepājas, 5 no Viļņas) + 7

airBaltic prezidents Bertolts Fliks komentē: "airBaltic ir ievērojami uzlabojušies galvenie rādītāji - palielinājies pasažieru skaits un apgrozījums. Mēs arī turpinājām ieguldīt līdzekļus uzņēmuma attīstībā, atklājām jaunus lidojumu maršrutus un iegādājāmies papildus lidmašīnas, kas pirmajā pusgadā samazināja peļņas daļu, taču otrajā pusgadā sagaidām šī rādītāja uzlabošanos. Sekmīgie pirmā pusgada rezultāti liecina par pieprasījuma palielināšanos tirgū, kā arī veicinās turpmāko uzņēmuma attīstību, ļaus radīt jaunas darba vietas, papildināt aviosabiedrības lidmašīnu floti un paplašināt maršrutu tīklu."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

airBaltic savienotie lidojumi uz Itāliju un Grieķiju

, 28.06.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau no šā gada jūnija airBaltic sadarbībā ar Itālijas aviokompāniju AirOne un Grieķijas aviokompāniju Aegean Airlines piedāvā pasažieriem savienotos lidojumus uz vairākām pilsētām Itālijā un Grieķijā (tai skaitā salām Vidusjūrā), Db.lv informēja A/S Air Baltic Corporation korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.

Lidojumu galamērķi Itālijā ir - Katānija, Palermo, Bari, Brindisi, Lamēcija-Terme, Piza un vēl 12 citas pilsētas, savukārt Grieķijā - Aleksandrupole, Hanja, Herakliona, Hija, Kerkīra, Mikona, Mitilini, Roda, Saloniki un Tira.

Lidojumi uz Itālijas pilsētām notiks caur Romu, uz kurieni ir iespējams nokļūt ar airBaltic tiešajiem reisiem no Rīgas un Viļņas, vai arī lidojot no Rīgas uz Romu caur Vīni. Uz Grieķijas pilsētām lidojumi notiks caur Atēnām.

airBaltic prezidents Bertolts Fliks: "airBaltic ir atradusi spēcīgus un attīstības redzējuma ziņā līdzvērtīgus partnerus, lai sadarbībā ar tiem nodrošinātu saviem pasažieriem augstāku komforta un lidojuma drošības līmeni. Mēs mērķtiecīgi turpinām īstenot savu stratēģisko mērķi - veikt arvien vairāk tiešo lidojumu uz pievilcīgiem tūrisma un darījumu galamērķiem Eiropā un ārpus tās."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas svētku ietvaros aizvadīta seno spēkratu parāde un izstāde Rīga Retro, kurā piedalījušies vairāk nekā 150 senie automobiļi un motocikli no septiņām valstīm.

Latvijas Antīko automobiļu kluba prezidents Agris Šmits norāda, ka Latvijā iepriekš neesot bijusi redzēta tik iespaidīga retro tehnikas brīvdabas izrāde un svētku brauciens.

Seno spēkratu vidū bija arī 1922. gadā ražots automobilis Nash no Lietuvas un 1926. gadā ražots motocikls Douglas EW-350 no Latvijas. Savukārt tālākā ekipāža, kura savā gaitā veica 1080 kilometrus, bijusi 1974. gadā ražota GAZ 24 Volga no Krievijas.

«Retro tehnikas parādes un izstādes no vienas puses tiek organizētas, lai sabiedrībai parādītu kāds ir Latvijas un mūsu kaimiņvalstu kolēģu seno spēkratu parks. Bet no otras puses, tas ir līdzīgi domājošu cilvēku kopā būšanas pasākums, kur apmainīties domām, lai nākotnē tiktu realizētas vispārdrošākās idejas,» sacīja Rīgas Motormuzeja restaurators Gunārs Dortāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Rīgā noslēgsies Eiropas vēsturisko automobiļu brauciens Amber Trophy

Dienas Bizness, 25.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piektdien, 26.jūnijā, ap plkst.13.30 Rīgas Rātslaukumā no saulainās Itālijas ieradīsies seno spēkratu brauciena Amber Trophy dalībnieki ar 20 elegantiem itāļu, vācu un angļu vēsturiskajiem automobiļiem, liecina Rīgas Motormuzeja pārstāvju sagatavotā informācija.

Starts seno spēkratu braucienam Amber Trophy tika dots 21. jūnijā gleznainajā Venēcijā, bet Rīga ir izraudzīta par brauciena finišu. Brauciena Amber Trophy maršruts ved pa seno Dzintara ceļu, kas savulaik savienoja Baltijas jūras piekrasti un seno Romas impēriju. Kopumā dalībniekiem jāpievar 2200 km, šķērsojot Austriju, Čehiju, Poliju un Lietuvu, lai nonāktu brauciena galamērķī – Rīgā.

Latvijas galvaspilsētā ieradīsies kopumā 20 vēsturiskie automobiļi, kas ražoti no 1950. līdz 1970.gadam. Rīgas iedzīvotājiem un viesiem būs iespēja apskatīt sportisko Alfa Romeo 2000 Touring Spider, Maserati Marek 3000 SS, Lancia Coupe 1,3 Monte Carlo, eleganto Jaguar XK 150 3,4 DHC un Lancia Flaminia Zagato, kā arī citus ekskluzīvus vēsturiskos automobiļus. Automobiļi Rātslaukumā būs apskatāmi no plkst.13.30 līdz 15.00.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Rātslaukumā šodien no saulainās Itālijas ieradās seno spēkratu brauciena Amber Trophy dalībnieki ar 20 elegantiem itāļu, vācu un angļu vēsturiskajiem automobiļiem.

Starts seno spēkratu braucienam Amber Trophy tika dots 21.jūnijā gleznainajā Venēcijā, bet Rīga ir izraudzīta par brauciena finišu.

Brauciena Amber Trophy maršruts veda pa seno Dzintara ceļu, kas savulaik savienoja Baltijas jūras piekrasti un seno Romas impēriju. Kopumā dalībniekiem bija jāpievar 2200 km, šķērsojot Austriju, Čehiju, Poliju un Lietuvu, lai nonāktu brauciena galamērķī – Rīgā.

Latvijas galvaspilsētā ieradās kopumā 20 vēsturiskie automobiļi, kas ražoti no 1950. līdz 1970.gadam.

Braucienu Amber Trophy organizē seno spēkratu entuziasti no Itālijas ar Venēcijas domes atbalstu sadarbībā ar Rīgas Motormuzeju, Latvijas Antīko automobiļu klubu un Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariātu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Zinātnieki attīsta injicējamus implantmateriālus sejas audu atjaunošanai

Db.lv, 11.03.2021

RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta vadošā pētniece Arita Dubņika.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki ar starptautiskiem partneriem attīsta inovatīvus injicējamus biomateriālus mīksto audu atjaunošanai pēc sejas un žokļa operācijām vai traumām. Lai pacientiem mazinātu sāpes un iekaisuma risku, tiek pētīta kanabidiola pievienošana implantmateriālam.

"Sejas un žokļa traumas, onkoloģiskas saslimšanas vai citas nopietnas operācijas nereti saistītas ar būtisku sejas un mutes mīksto audu zaudēšanu. To reģenerācijai šobrīd izmanto fillerus, ko lieto arī kosmetoloģijā, vai no citām ķermeņa vietām transplantētus mīkstos audus. Tomēr filleri ir inerti, tie nenodrošina jaunu šūnu ieaugšanu," stāsta RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas tehnoloģijas institūta vadošā pētniece Arita Dubņika.

Viņa vada starptautisku projektu, kurā Latvijas, Izraēlas, Čehijas un Turcijas zinātnieki pēta jaunus biomateriālus – injicējamus hidrogēlus, kas darbojas arī kā zāļu un šūnu piegādes sistēmas mutes un sejas mīksto audu reģenerācijai. Pacientiem nebūs nepieciešama vēl viena ķirurģiska iejaukšanās, lai atjaunotu mīkstos audus – tos vajadzīgajā vietā varēs injicēt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Zinātņu akadēmija (LZA) apkopojusi pērnā gada lielākos sasniegumus zinātnē Latvijā, kopumā izceļot 12 pētījumus par dažādām tēmām, piemēram, vēža ārstēšanu, Latvijas vēstures dažādiem aspektiem un efektīvāku ūdeņraža iegūšanas veidu.

Teorētiskās zinātnes jomā izcelta jaunas pieejas radīšana personalizētu pretvēža līdzekļu izstrādē, kuru veicis akadēmiķis Ivars Kalviņš kopā ar pētniekiem Viktoru Andrianovu, Ilonu Domračevu, Ivetu Kaņepi, Dianu Zeļencovu-Gopejenko un Irēnu Leiti.

LZA pārstāvji informē, ka Latvijas Organiskās sintēzes institūts šajā kontekstā veicis padziļinātu izpratni par mehānismu, ar kura palīdzību ļaundabīgie audzēji organismā veido metastāzes un izvairās no imūnsistēmas uzbrukuma. Iegūtie rezultāti var tikt izmantoti personalizētas terapijas pretvēža zāļu izstrādē, skaidro zinātnieki. Pētījumā konstruētas, sintezētas, pētītas un patentētas specifiskas molekulas, kas samazina vēža augšanu un kas noder personalizētu pretvēža zāļu izstrādes procesā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds dānis iztērējis 29 226 kronas (3920 eiro) par taksometru uz Romu, veicot 1803 kilometrus garu ceļojumu pāri Eiropai, lai apmeklētu konkrētu baznīcu Itālijas galvaspilsētā, vēsta thelocal.it.

Pateicoties bagātajai vēsturei, Roma ir viens no iecienītākajiem tūristu galamērķiem pasaulē, bet kādam dānim vēlme apmeklēt Itālijas galvaspilsētu bijusi tik liela, ka viņš «ielēcis» taksometrā Dānijas pilsētā Odensē un lūdzis vadītājam doties tālajā ceļā.

Taksometra vadītājs Martins Langstreds pastāstījis, ka šogad kāds klients iekāpis viņa automašīnā īsi pēc vieniem naktī trešdienā un prasījis, lai viņu aizved uz Romu. «Sākumā es domāju, ka viņš grib, lai aizvedu uz lidostu, bet - nē, viņš gribēja braukt ar taksometru visu šo ceļu,» sacījis Langstreds.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

FOTO: Atpūtas kompleksa Miķelis viesnīcas būvniecībā iegulda miljonu

Monta Glumane, 03.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimnieka Arņa Vēja pārraudzībā ir 6000 hektāru zemes, un viņš ir viens no lielākajiem zemniekiem Latvijā. Lai gan pamatnodarbošanās saistīta ar graudkopību, tomēr tūrisms ir nozare, kurā lauksaimnieks vienmēr ieguldījis savus līdzekļus.

Pērn lauksaimnieks Bauskas novadā par vienu miljonu eiro – graudkopībā nopelnīto naudu, bez jebkādiem kredītiem – uzbūvējis viesnīcu atpūtas kompleksā Miķelis.

Jau vēsturiski vieta, kurā šodien atrodas jaunuzbūvētā viesnīca, tika dēvēta par atpūtas kompleksu. 90. gados sāka darboties kafejnīca, kas tika papildināta ar banketu zāli, bet pēdējais etaps ir viesnīca. «Kāds klients atsauksmē bija labi uzrakstījis – lieliska vieta, kurā pieredzēt seno un mūsdienu Latviju. Šeit ir ļoti daudz stāstu – sākot ar to, kā zemnieki kādreiz saimniekoja, ļoti daudz stāstu par kolhoza laikiem, padomju laikiem, un seko mūsdienas ar jauno viesnīcu,» stāsta atpūtas kompleksa Miķelis direktors Jānis Strazdiņš. Atpūtas komplekss pamatā nodrošina izmitināšanas pakalpojumus, kā arī tiek rīkoti semināri un banketi, pieejams restorāns un retro auto muzejs. Klientiem pieejams arī pirts nams pie upes, velosipēdu un laivu noma. Tiek veidoti kopprojekti sadarbībā ar Mūsas moto trasi, kuri izmanto gan viesnīcu, gan ēdināšanas pakalpojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Notiks seno motociklu salidojums Rīga Retro 2007

, 03.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007. gada 11. augustā Rīgā notiks starptautisks seno motociklu salidojums Rīga Retro 2007, kas veltīts sporta biedrības Marss dibināšanas 100. gadadienai, Db.lv informēja Rīgas Motormuzejs.

Rīga Retro notiek jau otro gadu, to organizē Rīgas Motormuzejs sadarbībā ar Latvijas Antīko automobiļu klubu.

Salidojums sāksies ar seno motociklu parādes braucienu no Biķernieku kompleksās sporta bāzes Mežciemā uz Vecrīgu, pēc tam no plkst. 12.00 līdz 15.00 būs izstāde Rātslaukumā. Izstādes laikā notiks motociklu prezentācijas kopā ar Arni Blodonu un Valdi Kļaviņu, būs konkursi, darbosies fotosalons. Pēc tam senie spēkrati dosies braucienā uz Lēdmani.

Pasākumā piedalīsies ap 60 seno motociklu no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Krievijas. Viens no vecākajiem būs 1910. gadā Beļģijā ražotais F/N motocikls, kurš ir tipisks 20. gs. sākumam un kura konstrukcijā vēl vērojami velosipēda elementi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās, iegādājoties gaļu, cilvēki nešaubās, ka tā nāk no lopiņa, kas iepriekš ēdis zāli un māvis, tomēr, saskaņā ar ASV start-up uzņēmuma Modern Meadow pausto, nākotnē varētu gadīties, ka gaļa izprintēta 3D bioprinterī, raksta BBC.

ASV start-up kompāniju Modern Meadow ar 350 tūkstošu ASV dolāru investīcijām jau atbalstījis viens no Silīcija ielejas ievērojamākajiem riska kapitālistiem Pīters Tīls (Peter Thiel). Viņš ir arī Paypal līdzdibinātājs un viens no agrīnajiem Facebook investoriem.

Trīs dimensiju printēšanā objekti tiek radīti par pamatu ņemot digitālu modeli, un tie tiek «printēti» slāni pa slānim. Līdz šim ar 3D printera palīdzību ir izprintētas tādas lietas kā spēļmantas, aksesuāri, mēbeles, bet nesenākais jauninājums ir ieroču detaļu printēšana. Db.lv jau vēstīja, ka 3D printēšanas potenciālu plāno izmantot arī telefonu ražotājs Nokia.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sastopamie Covid-19 vīrusi ir ieceļojoši no tādām valstīm kā Ķīna, Beļģija, Francija un Lielbritānija, bet Latvijā sastopamā vīrusa ģenētiskajā kodā ir atklātas arī vairākas unikālas mutācijas, kas pagaidām vēl nav ziņotas nekur citur pasaulē, noskaidrojuši Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātnieki, pētot Latvijā sastopamo "SARS-CoV-2" vīrusu genomus.

Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātniskā asistente Monta Ustinova skaidro, ka, reaģējot uz Covid-19 infekcijas uzliesmojumu, centra zinātnieki sadarbībā ar diagnostikas laboratorijām, Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC), SIA "Latvia MGI Tech" un vairākām universitātēm Latvijā sāka veikt "SARS-CoV-2" vīrusa genoma izpēti, izmantojot sekvencēšanas tehnoloģijas.

Biomedicīnas pētījumu un studiju centra zinātnieki ir veikuši 35 vīrusa paraugu sekvencēšanu jeb visa ģenētiskā materiāla nolasīšanas analīzi, iegūstot Baltijas valstīs pirmos šāda veida datus. Vīrusa genoma izpētē tiek izmantoti bioloģiskie paraugi, kas ir iepriekš iegūti infekcijas apstiprināšanai diagnostikas laboratorijās - Latvijas Infektoloģijas centrā, "Gulbja laboratorijā" un "Centrālajā laboratorijā".

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Tartu zinātnieki radījuši «gudro stiklu»

Gunta Kursiša, 14.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tartu Universitātes zinātnieki radījuši stikla virsmu, kas, nospiežot pogu, kļūst necaurredzama. Šāds izgudrojums var tikt izmantots logu žalūziju vietā, citējot televīziju ETV, vēsta ERR News.

Logu padarīt necaurredzamu iespējams, izmantojot speciālu izsmidzināmu gelu, kurš pēc saskares ar stiklu veido desmit mikrometru biezu apvalku. Nonākot elektriskā lauka ietekmē šis stikla pārklājums maina optiskās īpašības.

Līdz šim ar gelu tikuši pārklāti nelieli stikla laukumi laboratorijas testu laikā. Pašlaik Tartu Universitātes zinātnieki veic pētījumus, kā pielāgot šo tehnoloģiju lielākām stikla virsmām. Universitātes Nanotehnoloģiju attīstības centra vadītājs Ilmars Kinks (Ilmar Kink) stāsta, ka viena no iespējām ir radīt speciālu izsmidzināšanas kabīni.

Šāds stikls var tikt izmantots biroja ēku un tirdzniecības centru būvniecībā. «No tehnoloģiskā skatupunkta raugoties, mēs nesakatām iemeslu, kādēļ šāda tehnoloģija nevarētu tikt lietota pat debesskrāpjos,» stāstīja I. Kinks, piebilstot, ka patlaban tiek plānots, ka gada laikā varētu tikt uzsākta šāda stikla masveida ražošana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Zinātnieki: sastrēgumu vaininieki ir paši autovadītāji

Edmunds Zeltiņš, 28.02.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nevienam nepatīk stāvēt sastrēgumos, bet miljoniem autovadītāju visā pasaulē to nākas darīt ik dienas. Zinātnieki pētot šo mūsdienu problēmu, uzskaita zaudējumus un pārsteidz sabiedrību ar jauniem, šokējošiem faktiem.

Protams, sastrēgumiem par iemeslu ļoti bieži ir satiksmes negadījumi, bet pētījuma rezultāti liecina, ka biežāk transporta kustība kļūst lēna pati no sevis, bez acīm redzama iemesla. Matemātiķi no Eksteteras un Budapeštas universitātēm centās izpētīt un saprast šī noslēpumainā fenomena dabu.

Jāsaka uzreiz: viņiem tas izdevās. Sastādītais matemātiskai modelis skaidri noradīja uz to, ka cēlonis nav automašīnu daudzums uz ielām. Izrādās, ka pat ja automašīnu ir daudz, to vadītāji ir spējīgi pārvietoties ar pietiekami pieņemamu ātrumu.

Pētnieki norādīja, ka par blīvu, vai apgrūtinātu satiksmi, uzskatāma transporta kustība, ja kilometru garā ceļa posmā patstāvīgi atrodās 15 vai vairāk atomašīnas. Kā arī pētnieki atzina, ka lielāko tiesu sastrēgumu vaininieki ir paši autovadītāji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc aptuveni divdesmit gadus ilgas urbšanas caur 3,2 kilometru biezu Antarktīdas ledus slāni, Krievijas zinātnieki gatavojas sasniegt Vostokas ezeru, kurš saules gaismu nav redzējis jau vairāk nekā divdesmit miljonus gadu, raksta The Washington Post.

Zinātniekus sajūsmina iespēja ezerā atrast pašlaik nezināmas dzīvības formas, taču bažīgus tos dara iespēja, ka urbšanas laikā ezerā iekļūs dažādas baktērijas no ārpasaules, kas var kaitēt tā ekosistēmai.

Vostokas ezera sasniegšana būs pirmā reize, kad kādam ir izdevies izurbties līdz Antarktīdas subglaciālajiem jeb zemledus ezeriem. Tiek lēsts, ka kopumā zem ledājiem Antarktīdā atrodas ap 200 subglaciālo ezeru. Ūdens šajos ezeros nesasalst pateicoties saņemtajam siltuma no zemes dzīlēm.

«Izlaušanās līdz šim ezeram ir nozīmīgs brīdis zinātnei,» norāda zinātnieki. «Ja viss norisināsies veiksmīgi, šis sasniegums atvērs pavisam jaunu lappusi mūsu sapratnē par planētu un, iespējams, pat par citām Saules sistēmas planētām.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Izstrādā tehnoloģiju zivju eļļas ieguvei no ražošanas atkritumiem

Monta Glumane, 13.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki izstrādā tehnoloģiju, kas zivju barošanai nepieciešanās eļļas ieguvei ļautu izmantot ražošanas blakusproduktus un atkritumus.

Zinātnieki norāda, ka tādā veidā būtu iespējams iegūt augstvērtīgāku zivju barību, kurā ir nepieciešamā omega-3 taukskābes, līdz ar to patērētāji uzturā saņemtu vērtīgākus zivju produktus. Jauno tehnoloģiju iecerēts komercializēt.

«Pieaugot cilvēku skaitam pasaulē, palielinās pieprasījums pēc pārtikas produktiem. Zivju resursi savvaļā ir ierobežoti, tāpēc attīstās akvakultūra – zivju, čaulgliemju un ūdensaugu audzēšana ir viens no visstraujāk augošajiem pārtikas ieguves veidiem. Akvakultūra gan arī ietekmē savvaļas zivju resursus, proti, nebrīvē augošu zivju barībai nepieciešamo zivju eļļu un miltus izgatavo no savvaļā nozvejotām mazvērtīgām zivīm,» pastāstīja Krišs Spalviņš, RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta (VASSI) pētnieks, doktorantūras students.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizgūstot idejas no dabas, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta (VASSI) zinātnieki attīsta viedu un dinamisku fasādes sistēmu, kas spēs pielāgoties apkārtējās vides izmaiņām un uzkrāt saules enerģiju, lai izmantotu to ēkas siltumapgādei.

Līdzīgi kā ziedi atveras saulē, bet aizveras, saulei norietot, uz zinātnieku izveidota sienas konstrukcijas testa paneļa izvietotas lāpstiņas sakļaujas un atveras, uztverot un akumulējot saules enerģiju. Sistēmas kodolā esošais fāžu pārejas materiāls uzkrāj enerģiju, kad saule apspīd fasādi, un atdod to iekštelpām, kad āra gaisa temperatūra krītas.

Ar šiem eksperimentiem zinātnieki piedalās pasaulē aktuālo dinamisko konstrukciju izstrādē un izpētē. Dinamiskās sistēmas paredz ēku norobežojošo konstrukciju aktīvu iesaisti enerģijas bilancē, pārveidojot uz vietas pieejamo atjaunojamo enerģiju siltumenerģijā vai elektroenerģijā. Iespējams, nākotnē tas ļaus ēkām kļūt pašpietiekamām, ražojot un uzglabājot enerģiju ēku sienās, jumtos, grīdās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirms diviem gadiem klajā nāca filma Noslēpums (The Secret), kas nu jau ir kļuvusi par īstu sensāciju visā pasaulē. Pazīstami rakstnieki, TV šovu zvaigznes, žurnālisti, filozofi un pat zinātnieki apgalvo, ka tā palīdzējusi viņiem īstenot visas savas ieceres. Šī filma iemācot senu patiesību, kā izmantot cilvēka domu spēka potenciālu.

Ja izlasīsiet šo rakstu līdz galam, jūs uzzināsiet senu noslēpumu. Šis noslēpums pārvērtīs jūsu dzīvi un ļaus to veidot tieši tādu, kādu jūs to vēlaties. Vairāk naudas? Nekādu problēmu, atliks tikai nosaukt ciparu. Karjeras izaugsme? Vienīgā robeža ir debesis.

Vairāk romantikas vai pat pastāvīgs, uzticams un mīlošs dzīvesdraugs, pēc kā tik ļoti ilgojāties? Lūk, viņš jau rezervējis galdiņu restorānā pie rozēm un norasojuša 1995.gada Clos du Mesnil šampanieša pudeles.

Turklāt tas nav nekāds joks, lēts mārketinga triks vai Esmeraldas laimes amuleta piedāvājums. Tas ir noslēpums – zināšanas par spēcīgo dabas likums visā universā –, kuru jau kopš seniem laikiem glabāja pasaules izcilākie prāti un ietekmīgākās personības. Šo noslēpumu savā dzīvē pielietoja Platons, to zināja Ņūtons un pat Einšteins. Ar šī noslēpuma palīdzību pie varas tika un turējās lielākā daļa leģendāro pasaules valdnieku. Nav nekāds brīnums, ka viņi to glabāja visdziļākajā slepenībā – tieši tādēļ to arī sauc par Noslēpumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

21. augustā Rīgā notiks tradicionālā un gada lielākā seno spēkratu parāde - Rīga Retro. Tā Rīgas svētku ietvaros notiks jau piekto reizi.

Pasākumā būs apskatāmi vairāk nekā simts antīkie transportlīdzekļi - kā automobiļi, tā arī motocikli. Automašīnas un motocikli izvēlēti tā, lai ar to palīdzību raksturotu mašīnbūves vēsturisko attīstību Latvijā un pasaulē. Šogad daudzas automašīnas Latvijā varēs aplūkot pirmo reizi, piemēram, Mercedes Benz 280 SE (1970.g.), Cadillac Fleetwood 57-60 Special (1957g.), Dodge KC 33A (1934 g.) u.c. transportlīdzekļus. Pasākums jau tradicionāli būs starptautisks – tajā piedalīsies arī Lietuvas un Igaunijas seno spēkratu entuziasti.

Parāde sāksies plkst. 10:00, kad senie spēkrati no Rīgas Motormuzeja pa Brīvības ielu dosies uz pilsētas centru - Rātslaukumu. No plkst. 11:00-13:30 Rātslaukumā būs antīko transportlīdzekļu izstāde, bet pēc tam tos varēs apskatīt pie Rīgas Motormuzeja. Pasākuma kulminācija būs plkst. 16.00, kad muzejā tiks prezentēts Latvijā restaurētais kravas automobilis Renault FU(1919g.) ar speciālu alus darītavas kravas kasti. Šis ir Latvijā vecākais profesionāli restaurētais kravas automobilis. Turklāt, pēc muzeja datiem pasaulē ir atrodami vēl tikai divi šāda modeļa eksemplāri. No plkst. 18.00 visi interesenti Biķernieku trasē varēs vērot aizraujošos seno spēkratu regularitātes un veiklības braucienus. Visos svētku pasākumos ieeja būs bez maksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

FOTO: Gada balvas Rīgas arhitektūrā finālists tuvplānā - koka ēka Torņkalnā

Zane Atlāce - Bistere, 11.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties Gada balvai Rīgas arhitektūrā 2019, biznesa ziņu portāls Db.lv piedāvā tuvplānā aplūkot tai izvirzītos objektus - šoreiz ieskats kategorijā Daudzdzīvokļu nami nominētajai mazstāvu dzīvokļu ēkā Altonavas ielā 2, Torņkalnā.

Žūrijas dalībnieks, biedrības Zaļās mājas pārstāvis Kristaps Ceplis, vērtējot šo projektu, secina, ka dzīvokļu īres tirgus Rīgā šobrīd sit augstu vilni, un šīs nišas piedāvājumu patlaban var ļoti labi salīdzināt, izvēloties pēc visdažādākajiem parametriem. Daudzdzīvokļu māja Altonavas ielā 2 it kā ir kārtējais īres dzīvokļu komplekss. «Bet, manuprāt, projekta autori ir veiksmīgi atraduši mijiedarbību starp seno un mūsdienīgo, radot 21. gadsimtam atbilstošu dzīves telpu, kurā spēcīgi ir jūtama vēstures elpa (labā nozīmē). Cienījams solis no īpašnieka bijis trīs seno krāšņu restaurācija un pārbūve par kamīniem. Kā atzīst pats saimnieks, seno apkures sistēmu remonts noteikti nav bijis ekonomiski pamatots,» vērtē K.Ceplis. Viņaprāt, kā neizmantotā iespēja būtu atzīmējama pagalma mūra sēta, kas varētu būt veiksmīgi apaudzēta ar vīnogulājiem vai līdzīgiem vīteņaugiem, kas dotu kompleksam mājīgāku noskaņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Seno spēkratu salidojumā būs apskatāms restaurēts Ikaruss 55 Lux

Zane Atlāce - Bistere, 18.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 19. augustā jau 12. gadu pēc kārtas norisināsies gada vērienīgākais Latvijas seno spēkratu salidojums Rīga Retro 2017, kurā pirmo reizi plašākai publikai pēc restaurācijas tiks izrādīts pagājušā gadsimta lepnākais Austrumeiropas autobuss – Ikarus 55 Lux, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Rolands Rumba.

Autobuss ražots 1966. gadā Ungārijā un tika lietots visā plašajā Padomju Savienībā un citās sociālisma valstīs. Arī Rīgas autobusu parka rīcībā bija šī modeļa autobusi un pārsvarā tie tika lietoti starppilsētu maršrutos, kā arī tika braukts tālākos reisos uz Ļeņingradu, Tallinu un Viļņu. Ikarus luksus modeļa autobusiem standarta komplektācijā ietilpa 32 ērtas pasažieru sēdvietas, no kurām astoņas varēja būt aprīkotas ar galdiņiem. Salona aizmugurē atradās pat neliels bāriņš. Dodoties tālākos reisos, oficiante pasažieriem pasniedza atvēsinošus dzērienus. Jāpiezīmē gan, ka PSRS no šīm ekstrām atteicās, nelielo bāru aizvietojot ar papildus sēdvietām. Toties padomju valstī izmantotajiem autobusiem bija sava atšķirības zīme, proti, efektīgs prožektors autobusa priekšpusē uz jumta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Maiju zeme mūsdienās

Gunta Kursiša, 21.12.2012

Maiju sieviete smēķē svinību laikā, kas notika Gvatemalā šā gada 12. decembrī un kurās tika atzīmēts maiju kalendāra gals.

Foto: REUTERS/SCANPIX

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās aptuveni seši miljoni seno maiju pēcteču dzīvo Gvatemalā, Meksikā un Belizā, kur viņi piedalās protestos, lai aizsargātu savas tiesības, kā arī piekopj reliģiskus rituālus un ģērbjas tradicionālās drēbēs.

Pašlaik lielākā daļa maiju nodarbojas ar lauksaimniecību, un šajā kultūrā vēl joprojām pastāv kulti, kuros par godu dieviem tiek veikti rituāli un pasniegti ziedojumi, piemēram, vistas, sveces un vīraks, raksta criscenzo.com.

Lai arī seno maiju veidotā kalendāra pēdējā diena ir 2012. gada 21. decembris, viens no ietekmīgākajiem mūsdienu maiju garīgajiem līderiem Čans Kins (Chan Kin), kurš mira vairāk nekā simts gadu vecumā deviņdesmito gadu vidū, pareģoja, ka pasaules gals pienāks tad, kad nomirs pēdējais maijs.

Uzziniet vairāk par seno maiju zemi mūsdienās, aplūkojot Reuters izveidoto galeriju augstāk!

Komentāri

Pievienot komentāru