FOTO: Kā gada laikā mainījušās preču un pakalpojumu cenas? 

2018. gada maijā, salīdzinot ar 2017. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,3 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 1,9 % un pakalpojumiem – par 3,2 %.

Db.lv, 08.6.2018
1/11

Pārtika

Cenu pārmaiņas 2018. gada maijā, salīdzinot ar 2017. gada maiju: +0.4%

Cenu pārmaiņas 2018. gada maijā, salīdzinot ar 2017.gada decembri: +0.1%

Cenu pārmaiņas 2018. gada maijā, salīdzinot ar 2018.gada aprīli: +0.5%

Foto: pixabay

Galerijā augstāk iespējams aplūkot, kā cenas mainījušās dažādās preču un pakalpojumu grupās!

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2018. gada maijā bija par 5,8 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 4,9 %, bet pakalpojumiem – par 8,3 %.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada maijā, salīdzinot ar 2017. gada maiju, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija sviestam (+32,6 %), skābajam krējumam (+10,3 %), pienam (+7,4 %), kefīram (+8,5 %). Cenas palielinājās arī cūkgaļai (+8,5 %), mājputnu gaļai (+3,6%), olām (+11,2 %), maizei (+1,9 %), augļu un dārzeņu sulām (+4,8 %). Savukārt lētāks bija cukurs (-31,2 %), kafija (-10,2 %), svaigi dārzeņi (-3,6 %), milti un citi graudaugi (-6,5 %), makaronu izstrādājumi (-6,7 %), šokolāde (-3,1 %), augu eļļa (-5,4 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,1 %. Alkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 3,2 %, sadārdzinoties galvenokārt stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Tabakas izstrādājumu cenas pieauga vidēji par 5,7 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 3,2 %. Dārgāks bija cietais kurināmais, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, siltumenerģija, atkritumu savākšana, kā arī mājokļu īre, savukārt cenas akciju ietekmē samazinājās materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,9 %. Cenu pieaugums bija zobārstniecības pakalpojumiem, farmaceitiskiem produktiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumugrupā cenas palielinājās degvielai par 10,4 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 12,5 %, benzīnam – par 9,8 %, savukārt auto gāzei samazinājās par 4,2 %. Cenas palielinājāsarī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 4,8 %, ko galvenokārt noteica autotransportlīdzekļu apdrošināšanas sadārdzināšanās. Cenas palielinājās frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, kā arī finanšu pakalpojumiem. Savukārt cenu samazinājums bija personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija apaviem, ēdināšanas pakalpojumiem,telekomunikāciju pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai. Savukārt cenas samazinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, barībai lolojumdzīvniekiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,3 %.

2018. gada maijā, salīdzinot ar aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,3 %. Precēm cenas pieauga par 0,3 %, bet pakalpojumiem – par 0,4 %. Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+7,7 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,4 %), mājputnu gaļai (+2,3 %), sviestam (+6,4 %), saldējumam (+3,5 %).Savukārt lētāks bija siers (-4,1 %), šokolāde (-4,1 %), gaļas izstrādājumi (-3,5 %), olas (-2,6 %).

Galvenokārt akciju ietekmē apaviem cenas samazinājās par 1,8 %, apģērbiem – par 0,7 %.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 0,9 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 1,7 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 2,0 % un benzīnam – par 1,7 %. Dārgāki kļuva pasažieru aviopārvadājumi.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,0 %, ko galvenokārt noteica cenu kritums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 10,3 %. Lētāki bija ziedi, barība lolojumdzīvniekiem, savukārt pieauga televīzijas abonēšanas maksa.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējā cenu līmeņa kāpumu, noslēdzoties akcijām, galvenokārt noteica cenu pieaugums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem par 1,8 %.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu sadārdzinājums bija tabakas izstrādājumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem. Savukārt lētāks galvenokārt akciju ietekmē bija alus.

Tevi varētu interesēt

Šā gada maijā Nasdaq Baltijas biržu Oficiālajā sarakstā kotēto uzņēmumu kopējais tirdzniecības...

Mazās kapitalizācijas akcijas patlaban ir investoru uzmanības centrā, to indekss ASV nupat sasniedzis...

Lielākos izdevumus reklāmām pasaulē tērē patēriņa preču ražotāji, kas tirgo tādas preces...

Četras pasaulē lielākās bankas, vērtējot pēc aktīvu apjoma, atrodas Ķīnā, raksta portāls...

Hedžfondi parasti ir vieni no noslēpumainākajiem ieguldītājiem, tādēļ investori labprāt vēlas...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Vai vēlaties pienācīgi un kvalitatīvi aprīkot plašas un modernas noliktavas, kurās ir...

Tuvāko gadu laikā plānots atvērt vēl 15 jaunas Narvesen mazumtirdzniecības vietas, rekonstruēt...

Modes un izklaides centrā Rīga Plaza pabeigta bijušā hipermārketa zonas rekonstrukcija, kas...

Ātrās ēdināšanas restorānu ķēde Baltijā un Somijā Hesburger, investējot 800 tūkstošus eiro,...

Pašmāju degvielas tirgotāja Kool Latvija degvielas uzpildes stacijām (DUS) Augšlīgatnē un Ādažos...

Degvielas mazumtirgotājs Circle K ceturtdien, 7.jūnijā atklāja jaunu ērtas iepirkšanās veikalu...

Modes un izklaides centrā Rīga Plaza ceturtdien, 7.jūnijā atklāts Maxima XXX formāta...

Medicīnas informācijas tehnoloģiju izstrādātājs un uzturētājs Datamed aktīvi tirgū iesaistījās...

Latvijas medicīnas tūrismam ir potenciāls, bet priekšā vēl ir liels darbs, kā arī...

Liepājas reģiona tūrisma informācijas birojā nopērkams pilsētas jaunais, «lieliskais mārketinga...