FOTO: Spilves lidostas ziedu laiki un noriets 

Līdz lidostas Rīga atklāšanai 1975. gadā Rīgā galvenā bija Spilves lidosta.

Laura Mazbērziņa, 2018. gada 20. septembris plkst. 11:48

Tā agrāk dēvēta gan par Spilves gaisa ostu, gan Rīgas gaisa ostu un Rīgas Centrālo lidostu. Tagad Spilves lidlaukā tiek nodrošināti privātie lidojumi un pilotu skolu treniņlidojumi, bet attīstības plāni ir miglā tīti, biznesa portālam db.lv pastāstīja Aivars Graholskis, bijušais Spilves aviācijas muzeja vadītājs.

Spilves lidostu sāka būvēt kara gūstekņi 1954. gadā, lidostas iekšdarbus veica latviešu amatnieki. «Amatnieki esot sacījuši, ka šī būs mazā Rundāle Rīgā,» stāstīja A. Graholskis.

Lidosta tika atklāta 1975. gadā. Spilvē 51 hektāru lielā teritorijā iekārtoja lidostu, ko trīsdesmitajos gados pārdēvēja par Spilves gaisa ostu. Tās īpašnieks bija Rīgas pilsēta, nomnieks - Pasta un telegrāfa departaments. Tika uzceltas divas būves. Viena no tām bija Rīgas – Liepājas reisa apkalpojošo lidmašīnu un privāto lidmašīnu novietošanai. Savukārt, gaisa satiksmes kārtības regulēšanai uzbūvēja stacijas ēku ar pasažieru uzgaidāmajām telpām, pastu, muitu, policiju, komandantūru, meteoroloģisko staciju, restorānu u.c.

Starptautisku nozīmi Rīgas gaisa osta ieguva 1928. gadā, kad Rīgu iekļāva vācu–krievu gaisa satiksmes sabiedrības Deruluft tīklā un līdz ar to šeit nosēdās lidmašīnas, kas uzturēja gaisa satiksmi no Vācijas uz Maskavu un Sanktpēterburgu. Ar laiku pievienojās arī poļu, zviedru un citas krievu aviosabiedrības. Spilves lidlauks kalpoja arī Latvijas armijas kara aviācijas vajadzībām. Galvenā militārās aviācijas lidlauka statusu tas saglabāja līdz pat 1940. gadam. No 1930. gada Spilves gaisa ostā atradās arī Aizsargu aviācija.

Līdz 1975. gadam lidosta Spilve bija viena no lielākajām PSRS rietumu daļas lidostām, dodot vietu pāri par 50 lidmašīnām. Pēc lidostas Rīga izbūves Spilves lidosta zaudēja savu nozīmi un līdz 1986. gadam tika izmantota vienīgi vietējiem lidojumiem. Šajā laikā Spilvē bāzējās arī 19 helikopteri, kurus izmantoja medicīnas pakalpojumiem, policijas nolūkiem un mežsaimniecībā.

Līdz pat 1980. gadu beigām lidostu mācību vajadzībām izmantoja Rīgas Civilās aviācijas institūta studenti.

Pašlaik lidlauku atļauts lietot gaisa kuģiem, kuru maksimālais pacelšanās svars nepārsniedz 5,7 tonnas.

Pēdējie nopietnie Spilves gaisa ostas restaurācijas darbi notika 1990. gadā, kad tika atjaunoti sienu gleznojumi. «Restaurācijas darbu veica Džemma Skulme,» stāstīja A. Graholskis.

Viņš arī zina teikt, ka lidostas ēkā ir bijis gan autoserviss, gan zivju cehs. «Šeit daudz kas ir mainījies. Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija iekļāva lidostas Spilve centrālo ēku ar aleju valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. 2012.gadā izveidojām Spilves aviācijas muzeju, kur izvietojām ekspozīcijas, kurās varēja apskatīt tādus lidaparātus kā - FARMAN 4, Flaying Flea, Bower Bi Baby, AN-2. Taču šis muzejs nenesa peļņu, tāpēc to nācās slēgt,» savās atmiņās dalās A. Graholskis.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 27. marts plkst. 10:14

Spilves lidlauka apsaimniekotājs SIA «Aerobig Plus» 2017.gadā ieguldījis, lai nodrošinātu teritorijas...

2017. gada 26. oktobris plkst. 14:25

Narvesen ir mazumtirdzniecības franšīzes tīkls ar 252 kioskiem un veikaliem visos Latvijas...

2017. gada 09. oktobris plkst. 12:38

10. oktobrī farmācijas kompānijai «Olainfarm» paliks 45 gadi, tādēļ piedāvājam ieskatu uzņēmuma...

2017. gada 25. septembris plkst. 12:16

«Kaut arī pēdējos gados uzņēmuma ražošanas apjomā būtiski pieaug eksporta proporcija, Latvija...

2015. gada 23. jūlijs plkst. 10:42

Noslēgusies Rīgā apjomīgākās būvgružu izgāztuves likvidēšana, kas veikta atbilstoši...

Nepalaid garām

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

No stacionāro fotoradaru sodiem valsts budžetā patlaban tiek iegūts mazāks finansējums nekā...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2018. gada 17. septembris plkst. 11:33

Vidējā maksa par 1 m² biroju telpu nomu Rīgā ir zemāka nekā kaimiņvalsts Igaunijas...

2018. gada 17. septembris plkst. 10:26

Db.lv piedāvā tuvplānā aplūkot Gada balvai Rīgas arhitektūrā 2018 izvirzītos objektus -...

2018. gada 14. septembris plkst. 13:45

Vērtējot pēc mājokļu cenu pieauguma pasaulē, Malta pārspējusi Honkongu, liecina jaunākais Knight...

2018. gada 13. septembris plkst. 14:26

Kauguros pieprasītas ir mājas ar zemi, bet tādas iegādāties ir gandrīz neiespējami....

2018. gada 13. septembris plkst. 14:12

Db.lv piedāvā tuvplānā aplūkot Gada balvai Rīgas arhitektūrā 2018 izvirzītos objektus -...

2018. gada 13. septembris plkst. 10:45

Asociācija LANĪDA turpina publicēt ikmēneša nekustamā īpašuma tirgus cenu indikatoru....

2018. gada 12. septembris plkst. 16:19

Pierīgas premium klases nekustamo īpašumu tirgū šis gads ir iesācies neveiksmīgi, jo...

2018. gada 12. septembris plkst. 14:39

Db.lv piedāvā tuvplānā aplūkot Gada balvai Rīgas arhitektūrā 2018 izvirzītos objektus -...

2018. gada 12. septembris plkst. 9:32

Nekustamā īpašuma tirgus līdz galam vēl nav atkopies, Rīgā tas atgūstas krietni...

2018. gada 11. septembris plkst. 12:42

VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) aicina teātra mīļotājus un visus interesentus līdz...