FOTO: Viena no lielākajām pārtikas ražotnēm Igaunijā

2017. gada 21. decembris plkst. 9:15
Autors: Anda Asere
Sadaļa: Pārtika
Dalies ar šo rakstu

Ziemassvētku laikā saldumu ražotājs Kalev plāno pārdot vairāk nekā 700 tonnas našķu; lielāko daļu apēdīs Igaunijā, bet daļa nonāks arī pie citu valstu kārumniekiem

Uzķert ilgtermiņa tendenci ir daudz sarežģītāk, nekā saražot šokolādi, kas būs populāra dažas sezonas, saka AS Kalev pārdošanas direktors un valdes loceklis Janeks Kalbins (Janek Kalbin).

Pašlaik Kalev ietilpst Orkla uzņēmumu grupā, kurā ir vairāki virzieni, tostarp pārtika (Orkla Foods), saldumi un uzkodas (Orkla Confectionery & Snacks). Lielāku valstu tirgū katrs virziens tiek vadīts atsevišķi. Piemēram, tā ir Latvijā, savukārt Igaunijā abiem virzieniem ir kopīga vadība, kas atbild par visu produktu ražošanu un zīmolu virzīšanu tirgū. Uzņēmums pārstāv šādus zīmolus – Kalev, Laima, Selga, Staburadze, Ādažu Čipsi, Taffel, Felix, Gutta, Spilva, kā arī pārtikas piedevas Möller’s, Livol, Gerimax u.c. «Mūsu pārvaldes modelis ir diezgan unikāls un interesants. Izaicinājums ir tas, ka produktu portfelis ir tiešām liels un dažāds un ir jautājums, kā to vadīt,» saka J. Kalbins. Pašlaik Kalev ir viena no lielākajām pārtikas ražotnēm Igaunijā, kas uzbūvēta pēc neatkarības atgūšanas. Tā aizņem vairāk nekā 2,5 ha. Tajā ražo aptuveni astoņus tūkstošus tonnas saldumu gadā. Apjomus ir iespējams dubultot, efektīvi vadot ražošanu; ir iespējas augt gan Igaunijā, gan eksportā.

Kalev ražo «ģimenei» – dažādām Orkla grupas kompānijām Zviedrijā, Dānijā, Latvijā, un otrādi – arī šo valstu uzņēmumi gatavo produktus Igaunijas kompānijai. Tas ļauj piedāvāt produktus, ko nevar saražot paši, tādējādi bagātinot portfeli. Produktus citām grupas kompānijām Kalev neuztver kā eksportu. «Tīrais» eksports ir aptuveni 9%, un lielākā daļa preces nonāk Krievijā, kā arī Latvijā, Norvēģijā, Somijā un Zviedrijā. Runājot par izaicinājumiem eksportā, J. Kalbins norāda, ka tālākos tirgos Kalev zīmols ir nezināms. Turklāt katrā tirgū ir savas garšas īpatnības, piemēram, Somijā pircēji ir pieraduši pie piena šokolādes, kas ir daudz saldāka nekā Igaunijā.

Kalev tirgus daļa Igaunijā ir stabila; saldumu nišā tā svārstās ap 40% līdz 50%. Tā galvenie konkurenti ir Fazer, Milka un citi, tostarp arī privātie zīmoli. Dažās kategorijās konkurence ir lielāka, piemēram, cepumu jomā. «Konkurence ir sīva, tā visu laiku uztur mūs formā. Tas ir pozitīvs spiediens būt labā līmenī,» saka J. Kalbins. No vienas puses, ir lieli starptautiski ražotāji, bet, no otras puses, aktīvi ir arī mazi, specializēti zīmoli, turklāt tas ir redzams ne tikai saldumu, bet arī citās jomās, piemēram, alus un maizes tirgū. «Mazie ir radoši, no tiem var daudz ko mācīties, tie ievieš jaunas idejas un nākotnē varbūt arī mēs varētu ražot ko līdzīgu,» viņš pieļauj.

Visu rakstu Garša ir pirmajā vietā lasiet 21. decembra laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu