Lidostai ir trīs augoņi 

Risinot pagātnes mantojumu, Starptautiskā lidosta Rīga ir ierauta vismaz trīs skaļās un smagās tiesvedībās

Līva Melbārzde, 2014. gada 14. novembris plkst. 9:01

Aldis Mūrnieks

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

To intervijā DB stāsta tikko no amata atbrīvotais Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks. Nākot uz interviju, viņš uzsver, ka vēlas runāt par lidostas Rīga saimnieciskajiem darījumiem, taču kopumā šī saruna atklāj valsts kapitālsabiedrību valdes iecelšanas un darbības virtuvi ne no tās pievilcīgākās puses.

Ko varat atbildēt uz Satiksmes ministrijas (SM) pārmetumiem, ka lidostas valde nav profesionāli risinājusi tā saukto noklausīšanās skandālu un ir maksājusi dārgas naudas advokātiem?

Tas ir labākais, ko mēs varējām izdarīt ar tiem resursiem, kas mums pieejami. Juristu piesaiste bija valdes locekles Olitas Augustovskas menedžējamais lauciņš. Viņa valdē speciāli tika ielikta, lai veidotu tiltu starp lidostu un ministriju. Vai šajā savienojumā ir bijis sakaru kvalitātes trūkums, to es nevaru pateikt. Jāņem vērā, ka strīds ar mūsu drošības departamenta darbiniekiem nav vienkāršs darba strīds, jo paralēli ir krimināllieta. Mēs izmantojam Juridiskā departamenta kapacitāti, kur to var izmantot, kur pretī nav republikas labākie advokāti ar vārdu. Ja mēs gribējām zaudēt šo lietu, mēs arī šoreiz varējām izmantot cilvēkus, kuri paši ir noklausīti, lai viņi ar personīgo naidu vai attieksmi cīnās par šo lietu, bet tas, manuprāt, nebūtu korekti. Es vienmēr esmu bijis par profesionālu lidostas pārvaldību bez lirikas un politikas. Politika nevar spēlēt biznesu, un biznesam ir jāspēlē pēc biznesa principiem.

Pašlaik politika mēģina iejaukties lidostas Rīga darbā?

Skatoties Ryanair stāstu, par to ir jārunā. Gan tiesvedībās, gan sarakstē ar Ryanair ir pavadīts ļoti daudz laika. Mūsu piedāvājums Ryanair no nākamā gada ir ļoti skaidrs - tas ir tieši tāds pats līgums kā ar Wizz Air. Ja mums SM tagad pārmet nekonstruktīvu rīcību, tad varu pateikt, ka mēs ar šādiem noteikumiem esam dabūjuši ļoti konstruktīvu kompāniju Wizz Air, kas precīzi samaksā visus rēķinus. Tādējādi lidostai tiek nodrošināti nepieciešamie ieņēmumi, jo mums cita ienākumu avota nav – tikai maksa no aviokompānijām par saņemtajiem pakalpojumiem. Taču šobrīd Ryanair grib saglabāt pašreizējā līguma nosacījumus un šī cīņa ir pārsviedusies uz SM, saprotot, ka ar mani šeit netiek galā. Pirmais signāls bija jau pirms vēlēšanām, tad bija ar vēlēšanām saistītais klusums, tagad ir otrais etaps. Taču es noraidu mēģinājumus apšaubīt līdzšinējās lidostas valdes profesionalitāti sarunās ar Ryanair. Lidostas komandu esmu motivējis cīņai par vienlīdzīgu konkurenci Rīgas lidostā, bet ar pašreiz no SM saņemtajiem signāliem darbiniekiem, kas šeit paliek, būs ļoti grūti saprast, kāds tad turpmāk ceļš būs ejams. Vai tagad būs kāds spiediens, vai akcionārs no ārpuses tagad noteiks, kāds līgums ir jāslēdz? Pagātnē ar Ryanair šāda kļūda tika izdarīta; ja to grib atkārtot, tad ir jānodrošina lidostai papildu finansējums, kā šādus zaudējumus kompensēt. Es nevaru iedot Ryanair veco līgumu, jo es otrā pusē neredzu, ar ko cilvēkiem lidostā algas samaksāt. Ja es tā darītu, tā būtu nesaimnieciska rīcība un izšķērdēšana. Man ir svarīgi palikt ar seju nozares priekšā un cietu muguru. Manuprāt, nevajag izklāties kompāniju priekšā, kas ir privāts bizness, kur bieži tiek blefots, lai panāktu savu. Ryanair biznesa stils aviācijā ir zināms, par to liecina viņu tiesvedības: kā viņi izdara spiedienu, kā mazās pašvaldības tam pakļaujas un izgriež uz āru kabatas. Pārmest lidostai ienākumu zaudēšanu tāpēc nevar, jo lidostai ienākumi ir labi un arī šo gadu tā noslēgs ar peļņu. Ja mēs stingri nestāvēsim Ryanair jautājumā, mēs būsim tiesvedībā ar Wizz Air. To mēs gribam?

Visu interviju Lidostai ir trīs augoņi lasiet piektdienas, 14. novembra, laikrakstā Dienas Bizness (6. lpp.)!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 11. novembris plkst. 14:12

Otrdien, 11.novembrī, akcionārs pieņēmis četru līdzšinējo VAS Starptautiskā lidosta...

2014. gada 06. novembris plkst. 15:31

Lietuvas nacionālās aviokompānijas flyLal prasība pret Latvijas aviosabiedrību airBaltic un Rīgas...

2014. gada 06. novembris plkst. 13:36

Ceturtdien starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks...

2014. gada 04. novembris plkst. 14:51

VAS Starptautiskā lidosta Rīga šī gada desmit mēnešos apkalpojusi 4,125 miljonus pasažieru,...

2014. gada 30. oktobris plkst. 11:11

Latvija ir viena no reģiona pievilcīgākajiem ieguldījumu mērķiem Turcijas uzņēmumiem un interese...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos...

Darbu sākusi latviešu uzņēmēju dibināta nekustamo īpašumu aģentu platforma «Big Bang Realty»,...

Kompāniju pārņemšanas un apvienošanās (M&A) darījumu jomā lielu aktivitāti tuvākajā laikā...

Lūšu dravā viesos aicina tos, kuri vēlas ko vairāk uzzināt par bišu...

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

No šīs sadaļas
2014. gada 13. novembris plkst. 16:48

Zemo cenu lidsabiedrība Ryanair nav gatava ar lidostu slēgt identisku līgumu, kāds...

2014. gada 13. novembris plkst. 16:08

Igaunijas prāmju operatorkompānija Tallink Grupp jūlijā-septembrī maršrutā starp Latviju...

2014. gada 13. novembris plkst. 12:39

Lidostas Rīga valdes locekļi atlūgumu iesniedza, jo tiem nesaskanēja viedokļi par uzņēmuma...

2014. gada 13. novembris plkst. 8:49

No transporta nozarei domātajiem ES fondu līdzekļiem reģionālajām ostām netiek nekā; lielajām...

2014. gada 13. novembris plkst. 8:23

Prāmju operatora Stena Line darbības stratēģija nākamgad ir vērsta uz to, lai...

2014. gada 12. novembris plkst. 10:07

Trešdien, 12.novembrī, 53.autobusu maršrutā savā pirmajā reisā devās pirmie divi...

2014. gada 12. novembris plkst. 9:53

Salīdzinoši zemais atalgojums neļauj lidostas Rīga valdei piesaistīt starptautiskus aviācijas...

2014. gada 12. novembris plkst. 8:16

Daugavpilī izgatavoti pirmie vagoni; priekšā sertifikācija un klientu meklēšana,...

2014. gada 11. novembris plkst. 18:54

Liepājā tramvaja līnijas renovācijas darbi Brīvības ielā sāksies nākamajā nedēļā, aģentūrai...

2014. gada 11. novembris plkst. 18:46

Pilnsabiedrība RB Latvija, kura veic Rail Baltica II Latvijas posma detalizētu tehnisko...