Lielāks akcīzes nodoklis autogāzei – laika jautājums 

Šobrīd tiek gatavota augsne akcīzes nodokļa palielināšanai autogāzei, ko atbalsta degvielas tirgotāji. 

Sandra Dieziņa, Līva Melbārzde, Vēsma Lēvalde, 2012. gada 24. augusts plkst. 7:41

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Mediji

 

Finanšu ministrija (FM) gan noraida bažas par nodokļa celšanu. Ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis atzīst, ka pašlaik šis jautājums nav FM un valdības dienaskārtībā – grozījumi akcīzes likmēs autogāzei netiek gatavoti. 

 

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadība atbalsta ieceri palielināt akcīzes nodokli autogāzei galvenokārt tā iemesla dēļ, ka, pieaugot autogāzes patēriņam un samazinoties benzīna patēriņam, akcīzes nodokļa starpības dēļ valsts budžetam secen iet miljoniem Ls. Šobrīd akcīzes nodokļa atšķirība autogāzei un benzīnam ir sešas reizes un šī situācija ir ekonomiski nepamatota, vērtē Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

 

Viņš aprēķinājis, ka gadījumā, ja visi tie atovadītāji, kas šobrīd izmanto autogāzi, pārietu uz degvielas izmantošanu, tas ļautu valsts budžeta ieņēmumus palielināt vismaz par 10 miljoniem Ls ceturksnī. Vienlaikus viņš neslēpj, ka degvielas tirgotājiem ir lielas izmaksas, tirgojot autogāzi. «Šis produkts maksā tikpat, cik benzīns, bet tas ir citas bīstamības klases produkts, kam vajadzīga cita loģistika un pārdošanas izmaksas ir lielākas. Šo produktu pārdot ir dārgāk, bet ieņēmumi ir tie paši. Ja agrāk propānu un butānu tirgoja tikai gāzes tirgotāji, tad, pieaugot pieprasījumam, to dara arī degvielas tirgotāji, taču tas sadārdzina biznesu kā tādu. No nodokļu viedokļa tā nav normāla konkurence starp autogāzi un benzīnu un šī situācija atstāj ietekmi uz kopējo biznesu,» situāciju komentē M. Stirāns. Viņaprāt, Latvijai vajadzētu izmantot Lietuvas pieredzi, kur akcīzes nodoklis autogāzei ir 2,5 reizes lielāks, nekā Latvijā, turklāt tā palielināšana nav samazinājusi autogāzes patēriņu. 

 

Autogāzes patērētāji, kas ieguldījuši attīstībā, par iespējamo nodokļa celšanu nav priecīgi. «Bez šaubām, ka no uzņēmējdarbības viedokļa šis ir vērtējams kā negatīvs paziņojums, jo nozīmē, ka uzņēmējdarbības vidi Latvijā nevar prognozēt. Daudzi, ieskaitot privātpersonas, pārbūvējot savas automašīnas uz autogāzi, ir paņēmuši līzingu un rēķinājušies, ka vismaz trīs līdz četrus gadus šādu izmaiņu nebūs,» DB sacīja BalticTAXI direktors Ingus Kļaviņš, kura vadītajā uzņēmumā 147 no 158 uzņēmuma automašīnām kopš 2010. gada ir aprīkotas ar autogāzes iekārtām. «Degviela ir pirmās nepieciešamības lieta un tās tirgotājiem neapšaubāmi ir ļoti spēcīgs lobijs. Ja tagad ar akcīzes nodokļa celšanu cilvēki tiek spiesti atgriezties pie salīdzinoši dārgās dīzeļdegvielas vai benzīna, tad zināmā mērā viņi tiek nostādīti bezizejas situācijā, » skaidro I. Kļaviņš, sakot, ka viņa vadītais uzņēmums izšķīries par labu autogāzei, jo benzīna un dīzeļdegvielas cenu kāpums licies neapturams. 

 

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru