Akcīzes palielināšana degvielai – nepārdomāts un tuvredzīgs lēmums 

Plānotā akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana degvielai ir kārtējā reize, kad ierēdņi izvēlas vieglāko ceļu – paaugstināt nodokļus, lai iekasētu vairāk naudas no tiem iedzīvotājiem, kuri tos godprātīgi maksā. Diemžēl valdība līdz šim diskusijās nav iesaistījusi nozares pārstāvjus, kuru viedoklis par plānotajām izmaiņām atšķiras.

Mārtiņš Stirāns, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs, 2015. gada 04. septembris plkst. 8:53

M. Stirāns

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Pirmkārt, zema degvielas cena nevar būt pamatojums akcīzes nodokļa palielināšanai. Degvielas cenas mazumtirdzniecībā ir cieši saistītas ar degvielas produktu pašizmaksu pasaules biržās, kas laika gaitā var būtiski mainīties, un to nevar ietekmēt nedz degvielas mazumtirgotāji, nedz valdība. Latvijas praksē nav bijusi pieredze, ka akcīzes nodoklis degvielai tiktu samazināts tajos brīžos, kad degvielas cenas pasaules biržās palielinās.

Otrkārt, nav skaidrs pamatojums, kāpēc benzīnam un autogāzei plānots paaugstināt akcīzes nodokļa likmi tieši par 3 centiem litrā un dīzeļdegvielai par 1 centu litrā. Tas nozīmē, ka ikviens autobraucējs, kurš, piemēram, mēnesī benzīna iegādei tērē 100 EUR, gada laikā nodokļos papildus samaksās vairāk nekā 30 EUR. Šāds degvielas cenas pieaugums var mazināt autobraucēju aktivitāti – zemākas degvielas cenas jau vēsturiski ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc iedzīvotāji pārvietojas vairāk un attiecīgi ļauj arī valstij nodokļos iekasēt vairāk. To apliecina arī, piemēram, VID akcīzes preču aprites rādītāji – 2015. gada pirmajos sešos mēnešos, kad degvielas cenas kritās, akcīzes nodoklis par naftas produktiem tika iekasēts par 8% vairāk nekā 2014. gada pirmajā pusgadā, turklāt tas skaidrojams arī ar nemainīgām akcīzes likmēm.

Treškārt, akcīzes paaugstināšana var veicināt patērētāju vēlmi iegādāties degvielu kaimiņvalstīs, ja likmju starpības dēļ degvielas cena tajās būs zemāka nekā Latvijā. Paaugstinot akcīzes nodokli par plānotajiem 3 centiem benzīnam un autogāzei un par 1 centu dīzeļdegvielai, Latvijā akcīzes nodoklis benzīnam no zemākā kļūtu par augstāko starp Baltijas valstīm (ja vienlaicīgi akcīzes nodoklis netiek pārskatīts Igaunijā un Lietuvā) un saglabātos otrs augstākais dīzeļdegvielai un autogāzei.

Tāpēc Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA) uzskata, ka valstij ir jāmeklē veidi, kā iekasēt nodokļus no tiem, kuri izvairās no to nomaksas, un jākoncentrējas uz nodokļu plaisas samazināšanu, kas 2013. gadā akcīzes nodoklī dīzeļdegvielai veidoja pat 17% (VID aprēķini).

Viens no nodokļu plaisas iemesliem ir komerctransporta degvielas bākās no Krievijas un Baltkrievijas ievestā degviela, par ko, saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu, nav jāmaksā nodokļi. LDTA uzskata, ka ir nepieciešams noteikt degvielas daudzuma limitu, ko komerciālo transportlīdzekļu degvielas bākās var ievest Latvijā bez nodokļu nomaksas. Šāda kārtība ir daudzās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kas robežojas ar valstīm ārpus ES, taču līdz šim vēl nav ieviesta Baltijas valstīs.

Šis ir tikai viens no piemēriem. Ir jāmeklē vēl citi veidi, kā aktīvāk mazināt ēnu ekonomiku, kas ļautu gūt nodokļu ieņēmumus no tiem, kuri izvairās tos maksāt, tā vietā, lai palielinātu slogu tiem iedzīvotājiem, kas tos maksā.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2012. gada 16. jūlijs plkst. 8:29

Galvenais iemesls tam, ka pēdējo dienu laikā vairākkārt ir piedzīvots dīzeļdegvielas cenu...

2012. gada 15. jūnijs plkst. 13:12

Nozares profesionāļi paredz, ka tuvāko divu gadu laikā autogāzes tirgus Latvijā varētu...

2010. gada 22. aprīlis plkst. 9:50

Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus akcīzes nodokļa likumā, kas ne tikai...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2015. gada 04. septembris plkst. 8:48

Līdz ar jauninājumiem nodokļu sistēmā bez kādas aizbildināšanās ir sākusies pilsoņu...

2015. gada 04. septembris plkst. 7:57

Līdz ar jauninājumiem nodokļu sistēmā bez kādas aizbildināšanās ir sākusies pilsoņu...

2015. gada 03. septembris plkst. 17:47

Solidaritātes nodoklis ir klajas nekompetences un nekonsekvences spilgta ilustrācija un to nevar...

2015. gada 03. septembris plkst. 15:31

Kad māja uzbūvēta - visi parasti ir gudri. Nevajadzēja tā, vajadzēja šitā....

2015. gada 03. septembris plkst. 8:18

Pagājušajā nedēļā, Latvijas ekonomikas ministrei Danai Reizniecei Ozolai un Latvijas delegācijai...

2015. gada 03. septembris plkst. 8:06

Ja ministru vietnieki būtu garantija kompetences pieaugumam, tad šāda amata ieviešanu...

2015. gada 03. septembris plkst. 8:03

Ja ministru vietnieki būtu garantija kompetences pieaugumam, tad šāda amata ieviešanu...

2015. gada 02. septembris plkst. 8:08

Nākamā gada budžets atspoguļo īstermiņa domāšanu; ar 2017. gada budžetu problēmu var...

2015. gada 02. septembris plkst. 7:58

Nākamā gada budžets atspoguļo īstermiņa domāšanu; ar 2017. gada budžetu problēmu var...

2015. gada 01. septembris plkst. 11:05

Daudzos uzņēmumos attīstības plāni, kā arī vēlme ieguldīt naudu modernās iekārtās, ražošanā...