Lai sekmīgi strādātu ārvalstu tirgū, ir jārēķinās arī ar vietējām tradīcijām. To Db sadarbībā ar Ārlietu ministriju, Eversheds&Bitāns un GatewayBaltic rīkotajā konferencē «Latvijas eksporta pieredzes stāsti» atzina uzņēmēji, kuri eksportē.
Tāpat tika atzīts, ka būtiska nozīme ir tieši kadriem, kuri nodarbojas ar attiecīgā produkta vai pakalpojuma piedāvāšanu potenciālajiem klientiem ārvalstīs. Bez tam dažādās valstīs atšķiras paradumi un kultūra, tāpēc jāizmanto atšķirīga stratēģija un taktika pēc principa — kas derīgs un labs (dod pozitīvu rezultātu) vienā valstī, tas var būt neizmantojams citā (dod negatīvu rezultātu). Tā grīdu ieklāšanas kompānijas SIA Primekss vadītājs Jānis Ošlejs atzina, ka sākotnēji darbam ārzemēs tika pieņemti tikai attiecīgo valstu iedzīvotāji, kuri pārzina gan vietējās tradīcijas, gan valodu, tomēr laika gaitā to nācies mainīt.
Piemēram, Norvēģijā šobrīd ļoti labi darbojas sistēma, kur vietējais iedzīvotājs — Primekss darbinieks — veic dažādus priekšdarbus (atver durvis pie potenciālā klienta), bet tad stafeti sarunās pārņem speciālists no Latvijas ar labām inženiertehniskajām zināšanām. Turklāt cilvēkus, kuri strādā ārzemēs, ir grūti kontrolēt.
«Zviedrijā bija darbinieks, kurš teicami mācēja rakstīt atskaites, kas liecināja par aktīvu darbību, taču dzīvē viss izrādījās otrādi,» atceras J. Ošlejs. Viņš norādīja, ka būtiska ir arī tirgus niša, kurā plānots darboties. Proti, daudz grūtāk ir iespraukties gatavo produktu tirgū, kas pēc pārtikas uzņēmuma NP Foods eksporta vadītājas Ievas Jonsones teiktā ir piesātināts, bet, pēc J. Ošleja teiktā, daudz atvērtāks ir industriālo produktu tirgus.
Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!