Bijušie darbinieki stāsta, kā sociālie mediji manipulē ar lietotājiem 

Sociālo mediju uzņēmumi apzināti padara lietotājus atkarīgus no to produktiem, lai gūtu sev finansiālu labumu, atsaucoties uz ASV Silīcija ielejas darbinieku stāstīto, vēsta BBC.

Lelde Petrāne, 04.7.2018

Foto: REUTERS/SCANPIX/LETA

«Tas ir tā, it kā viņi lietotu uzvedības kokaīnu un vienkārši izkaisītu to pa visu tavu interfeisu. Un tas liek tev ienākt atkal, atkal un atkal,» atzinis bijušais Mozilla un Jawbone darbinieks Aza Raskins.

«Aiz katra ekrāna attēla tavā tālrunī stāv tūkstošiem inženieru, kas strādājuši, lai to padarītu maksimāli atkarību izraisošu,» viņš skaidrojis.

2006. gadā A. Raskins kā vadošais tehnoloģiju inženieris izstrādāja bezgalīgo ritināšanu jeb tā saukto skrollēšanu, kas ir viena no daudzu aplikāciju funkcijām. Tā ļauj lietotājam nebeidzami ritināt uz leju ekrānu, skatot saturu bez klikšķināšanas. Kā stāsta eksperts, šī inovācija liek lietotājiem skatīties savos telefonos daudz ilgāk nekā nepieciešams. A. Raskins šobrīd jūtoties vainīgs, ka piedalījies tās radīšanā. Pēc viņa vārdiem, daudzi kolēģi lielajās tehnoloģiju kompānijās - atbilstoši to biznesa modelim - bijuši spiesti radīt atkarību izraisošas funkcijas.

«Lai saņemtu nākamo finansējuma kārtu, lai akcju cena augtu, laikam, kuru lietotājs pavada tavā aplikācijā, ir jāpalielinās. Un, kad ir tik liels spiediens uz vienu rādītāju, tu sāc censties izgudrot jaunus veidus, kā padarīt cilvēkus atkarīgus,» viņš skaidrojis.

Līdzīgu viedokli paudis arī bijušais sociālā tīkla Facebook darbinieks. «Sociālie mediji ir ļoti līdzīgi spēļu automātiem,» teicis Sendijs Parakils, kurš pats centies pārtraukt lietot šo sociālo tīklu pēc darba pamešanas 2012. gadā. «Sajūta bija tāda, ka es vēlētos atmest smēķēšanu,» viņš salīdzinājis.

«Pilnīgi noteikti uzņēmumā apzinājās faktu, ka produkts ir ieradumu un atkarību radošs. Biznesa modelis veidots tā, lai tevi iesaistītu un izsūktu tik daudz laika no tavas dzīves, cik vien iespējams, un pēc tam pārdotu to reklāmdevējiem,» viņš sacījis.

Savukārt, jāatzīmē, ka atbilstoši Facebook oficiālajai informācijai tās produkts ir paredzēts, lai «satuvinātu cilvēku ar viņa draugiem, ģimeni un to, kas viņu interesē».

Viens no vispiesaistošākajiem aspektiem sociālajos medijos ir «Patīk» podziņas, kas izpaužas kā uz augšu pacelti īkšķi, sirsniņas vai retvīti.

Leaha Pērlmana, kas strādājusi pie Facebook «Patīk» opcijas attīstības, stāstījusi, ka pati kļuvusi atkarīga no Facebook, jo «Patīk» opcija cieši sasaistījusies ar viņas pašvērtējumu. «Kad vien man bija nepieciešams apliecinājums, es steidzos uz Facebook,» viņa stāsta.

Tevi varētu interesēt

Sociālais tīkls Facebook paziņojis par nozīmīgiem uzlabojumiem reklāmu un lapu pārskatāmībā....

Sociālā tīkla «Facebook» vadītājs Marks Zakerbergs, tiekoties ar Eiropas Parlamenta(EP) deputātiem,...

Sociālais tīkls «Facebook» pirmdien paziņoja, ka izmeklēšanas ietvaros par privāto lietotāju...

Facebook sāk krist ārā no investoru dažu pašu mīlētāko tehnoloģiju akciju vienādojuma...

Sociālajā tīklā «Facebook» ievietots sludinājums, kas liecina, ka par 12 000 eiro...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

No 26. līdz 27.jūnijam «Google» rīko vērienīgu pasākumu Jūrmalā - «Google CEE...

Yelo izstrādātāji Krišjānis Mazurs, Mārtiņš Kozlovskis un Ģirts Ulmanis uzskata, ka laikā,...

Līdz ar gaidāmajiem jaunajiem regulējumiem klientu digitālai autentifikācijai, kas vēl vairāk...

Dalīto pakalpojumu centrs Tele2 Shared Service Center (Tele2 SSC), Riga TechGirls un...

Sestdien, 26. maijā, no plkst. 18.04 Latvijas teritorijā Lattelecom tīklā novērojamie interneta...

Interneta veikala «220.lv» darbības piemērošana atbilstoši jaunajai datu aizsardzības regulai...

Saziņas aplikācija «WhatsApp» līdz 16 gadiem palielinājusi minimālo vecumu lietotājiem Eiropas...

Šonedēļ sabiedrības iniciatīvu platforma «ManaBalss.lv» atzīmē vēsturisku notikumu, kopējam...

Par saviem globālajiem panākumiem video straumēšanas kompānijai Netflix ir jāpasakās netradicionālajai...

Facebook sāk krist ārā no investoru dažu pašu mīlētāko tehnoloģiju akciju vienādojuma...