Biznesa aviācijas priekšrocības Latvijā - klienti, konkurence un perspektīvas 

Capital Handling stratēģiskās plānošanas un attīstības direktors Romāns Krupjaņko intervijā stāsta par biznesa aviācijas iezīmēm, par to, kādus pakalpojumus tā patlaban piedāvā klientiem visā pasaulē un kādas ir Latvijas nozares spēlētāju priekšrocības Eiropas kontekstā.

Olga Kņazeva, Egons Mudulis (tulkojusi Žanete Hāka), 09.12.2019

Foto: Matīss Markovskis

Kā tika izveidota Jūsu kompānija, ar ko viss sākās?

Šā gada aprīlī mūsu kompānija svinēja 7 gadu jubileju. Capital Handling pārvaldītā bāze bija pirmā šāda veida bāze Rīgā un Baltijas valstīs. Tā tika atvērta vēl agrāk, jau 2010.gadā. Mēs sākām gandrīz no nulles un šajā laikā esam jau paspējuši daudz paveikt. Īsā laikā uzņēmums Latvijā ir spējis kļūt par vienu no šīs nozares līderiem.

Kompānijas pirmsākumi meklējami 2008.gadā, kad tika nopirkta ēka lidostas teritorijā, ko iepriekš izmantoja DHL. 2010.gadā tika atvērts pirmais termināls Baltijas valstīs un biznesa aviācijas angārs.

2012.gadā tika izveidota kompānija Capital Handling, kas nodarbojās ar biznesa aviācijas pakalpojumu sniegšanu. 2013.gadā tika uzbūvēts papildu apsildāms angārs biznesa lidmašīnu uzglabāšanai un apkalpošanai. 2016.gadā Capital Handling pievienojās Latvijas Aviācijas asociācijai.

Kopumā situācija attīstījās veiksmīgi - pakalpojums tajā brīdī bija pieprasīts, izveidojās klientu loks, mums bija zināšanas un bija arī investors, kurš interesējās par šo nišu.

Kādēļ investoru interesēja šī joma?

Daudziem aviācija izraisa romantiskas jūtas. Turklāt pirmais investors bija slavenā Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūta absolvents. Viņš šo jomu saprata, tā viņam bija interesanta un zināma. Tāpat dalība projektā viņam tika piedāvāta ar saprotamiem noteikumiem. Papildu tam vēl bija pirmskrīzes laiks (2007.gada beigas - 2008.gada sākums). Mēs visi atceramies šo periodu, kad viss kustējās un notika. Bija pagājis neliels laika periods kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā un likās, ka viss strauji attīstīsies arī turpmāk. Nav daudz tādu lidostu Eiropā un pasaulē, kur varētu sākt šādu biznesu. Taču Eiropā bija daudz piemēru, uz kuriem paskatoties, bija skaidrs, ka šādas modelis darbojas un kādā virzienā tas jāatīsta.

Vai tolaik jau sapratāt, kas būs jūsu klienti?

Nav noslēpums, ka lielākā daļa galalietotāju ir mūsu "bijušie", kā mēs jokojoties viņus saucam. Mūsdienās tie var būt dažādu valstu pilsoņi, sākot no Maltas līdz pat Izraēlai. Taču šie ir cilvēki, kuri iepriekš ir apmeklējuši Rīgu vai arī zināja par to. Viņi radīja savu kapitālu dažādās vietās un viņu dzīve attīstījās dažādi. Tajā brīdī bija skaidrs, ka šī arī ir galvenā mērķauditorija. Šobrīd ainava mainās. Kad viss radās un bija tikai ideja, aptuveni 95% klientu bija tie paši “mūsējie”. Šobrīd šī daļa sākusi samazināties, un mums pieaug to klientu skaits, kuri ir no Eiropas, Ķīnas un ASV. Jāuzsver gan, ka klients - tas ir diezgan plašs jēdziens. Mums ir pasažieru termināls, angāri un apkalpošana uz zemes. Mūsu klienti ir tie, kuri lido, taču viņiem ne vienmēr pašiem pieder lidmašīnas. Viņi var, piemēram, rezervēt vienreizēju lidojumu caur brokeri. Tāpat mūsu klienti ir aviokompānijas, kam nepieciešama lidmašīnu apkope. Šie klienti lielākoties ir no Rietumu pasaules. Tāpat mūsu tehnisko apkalpošanu izmanto arī klienti no Austrumiem un Rietumiem.

Pastāstiet vairāk par šīm trim kategorijām. Kādus pakalpojumus klienti pieprasa?

Biznesa lidmašīnas pasažieris, nespeciālista skatījumā ir bagāts cilvēks, kurš lido savā greznajā lidmašīnā, nolaižas pa zelta celiņu ar melno ikru iepakojumu vienā rokā un omāru - otrā. Tomēr tā nepavisam nav. Biznesa aviācija ir daudz plašāks un daudzveidīgāks jēdziens. Ir budžeta patērētāji, kuri vēlas ietaupīt laiku. Lidojums ar maza izmēra biznesa lidmašīnu pa komplicētu maršrutu bieži vien nemaksā dārgāk kā lidojums biznesa klasē, taču būtiski ietaupa laiku un sniedz nesalīdzināmi vairāk ērtību. Aizvien biežāk klientu vidū mēs redzam uzņēmējus, baņķierus, juristus - cilvēkus, kuri novērtē savu laiku. Viņiem ir svarīgi pēc iespējas ātrāk nokļūt no punkta A uz punktu B. Mūsu uzdevums ir to nodrošināt. Mūsu klienti var izvairīties no lielām rindām lidostās, garu attālumu veikšanu termināļos, lai nokļūtu nepieciešamajā vietā. Brīdī, kad pasažieris ierodas lidostā, lidmašīna jau ir gatava izlidošanai, un pie ieejas viņu sagaida pilots. Runājot par tehnisko apkopi, vērojama tendence šim segmentam palielināties, jo Rīgā ierodas salīdzinoši daudz gaisa kuģu bez pasažieriem.

Vai uzskaitāt, cik daudz biznesa klientu un cik tūristu ir jūsu klientu vidū?

Ir grūti apkopot šādus datus, jo bieži vien mūs izmanto tā saucamie kombinētie klienti, piemēram, ģimene, kur tēvs dodas ceļojumā biznesa nolūkos, bet tuvinieki - ar mērķi atpūsties. Es teiktu, ka pēdējo piecu gadu laikā mūsu klientu vidū ir samazinājies atpūtnieku skaits, bet pieaug to cilvēku skaits, kuri lido biznesa ceļojumos. Lielākā daļa klientu pārstāv Eiropas valstis, un viņiem ir bizness Rīgā, piemēram, lielu tīklu pārstāvji ar filiālēm Latvijā. Mēs viņiem palīdzam biznesa vadībā, palīdzam izvairīties no dažādu apstākļu ietekmes, sniedzam ērtības un ietaupām viņu laiku. Pakalpojumu pieprasījumā ir vērojama zināma sezonalitāte, taču pasūtījumu plūsma parasti ir stabila. 2018.gadā, salīdzinot ar 2017.gadu, bija vērojams neliels klientu skaita pieaugums. Ja objektīvu iemeslu dēļ samazinās pasažieru pārvadājumu skaits, tad mēs to kompensējam, palielinot angāra noslodzi. Pagājušajā gadā visas mūsu angāra zonas tika gandrīz maksimāli izmantotas.

Vai biznesa klientiem Rīga ir galamērķis vai viņi lido tālāk ar citiem reisiem?

Nav noslēpums, ka pašlaik nav tiešo reisu Kijeva-Maskava vai Maskava-Erevāna. Šie lidojumi ir Muitas savienības ietvaros, pastāvot sarežģītiem noteikumiem un prasībām. Ņemot vērā šos apstākļus, Rīga vai Viļņa var kļūt par centriem. Mēs arī cenšamies attīstīt un piedāvāt klientiem degvielas uzpildes pakalpojumus. Tie nepieciešami tālos lidojumos, kad lidmašīnai nav pietiekami daudz degvielas tālajiem lidojumiem, piemēram, no Tokijas uz Londonu. Mēs kopā ar partneriem piedāvājam degvielas uzpildi un pakalpojumus, piemērojot atlaides. Šajā jomā klientu skaita ziņā mēs pagaidām nevaram konkurēt ar Helsinkiem, taču mēs attīstām šo virzienu un ticam, ka situācija var mainīties.

Vai ir kādi gabarītu ierobežojumi gaisa kuģiem, ko apkalpojat?

Mūsu angāru zonas ir paredzētas lidmašīnām, kuru izmēri atbilst modeļiem A320 vai Boeing 737. Lidmašīnām, kuras veic neregulārus lidojumus, mums nav ierobežojumu - mēs varam apkalpot gan kravas lidmašīnas, gan speciālas nozīmes lidmašīnas. Skrejceļa garums un kvalitāte to ļauj. Tāpat mēs apkalpojam arī helikopterus. Starp citu, mūsu angāra kompleksā mēs sakomplektējām helikopterus, kurus piegādāja kravas lidmašīnā. Lidosta Rīga šobrīd ir spējīga uz daudz ko.

Kas ir jūsu konkurenti?

Rīgā ir divi kompleksi, kas piedāvā līdzīgus pakalpojumus biznesa aviācijas jomā, un aizvien svarīgāks kļūst jautājums par personīgo apkalpošanu, labāko praksi un lēmumu pieņemšanas ātrumu. Protams, konkurence pastāv arī ārpus Latvijas un tā ir saistīta ar jau pieminētajiem tranzīta mezgliem. Un mūsu konkurenti atrodas mums tuvu. Šeit atkal palīdz sakari, iestrādes un lēmumu pieņemšanas ātrums. Mums ir konkurences priekšrocības - plašāks tehniskās apkopes veidu klāsts, tāpat mēs runājam daudzās valodās un saprotam gan Rietumu, gan Austrumu klientu vajadzības. Tāpat palīdz spēcīga valsts pārvadātāja klātbūtne un plašs tiešo lidojumu tīkls, un tas mūs pozitīvi izceļ, salīdzinot ar citām vietām, piemēram, Tallinu.

Latvijā liela uzmanība šobrīd tiek pievērsta kontrolei, lai novērstu naudas atmazgāšanu. Ir bijuši gadījumi, kad uzņēmums kaut ko ir pasūtījis no ārvalstu piegādātāja, bet pēc tam viņam bloķēts konts. Vai saistībā ar šo situāciju jums ir bijušas kādas problēmas?

Mēs personīgi neesam saskārušies ar šādām problēmām, bet kopumā tendences ir jūtamas. Tiek definēti principi: caurspīdīgums, stingrākas prasības un pat bezkompromisa prasības. Nosacījums “zini savu klientu” spēlē aizvien nozīmīgāku lomu. Ja iepriekš baņķieris izrādīja cieņu un priecājās par klientu, tad tagad situācija ir pretēja - to dara klients un kā bērns priecājas, kad viņam ir atvērts konts. Es uzskatu, ka šī ir ne visai pareiza tendence, taču tajā pašā laikā es domāju, ka paies nedaudz laika un situācija mainīsies, spēles noteikumi kļūs skaidri visiem.

Vēl viens sāpīgs jautājums daudziem uzņēmumiem ir personāls. Vai jūsu uzņēmumam ir viegli atrast darbiniekus?

Ja cilvēks ir gudrs un talantīgs, tad bieži vien nav svarīgi, kur viņš strādājis iepriekš. Viņš ātri sapratīs lietas būtību un attīstīsies. Mēs esam gatavi dot iespēju ikvienam, kurš vēlas strādāt un kuram ir tuva aviācija. Tomēr primāri mēs izvēlamies tos, kuriem ir jau darba pieredze lidostā. Gadās, kad jaunam puisim vai meitenei, kurš sasniedzis noteiktu karjeras pakāpienu, tālāk ir grūti augt un viņam ilgi jāgaida sava iespēja. Privātā uzņēmumā ir vairāk iespēju karjeras izaugsmei. Starp mūsu darbiniekiem ir cilvēki, kuri sāka strādāt šeit ar ļoti mazu pieredzi iepriekš, taču tagad ieņem nozīmīgus amatus. Diemžēl ir parādījusies tendence, ka darba intervijas laikā cilvēki uzreiz izvirza pārmērīgas prasības - gan attiecībā uz darba apstākļiem, gan algu. Mūsdienās daudzi cilvēki dod priekšroku labāk neko nedarīt, nevis sākt ar minimumu un censties pierādīt savu vērtību. Mēs cenšamies piedāvāt pakāpenisku algas pieaugumu un individuālo motivāciju. Pateicoties šai pieejai, vairumā gadījumu mums izdodas piesaistīt labus darbiniekus.

Kā jūs vērtējat sadarbību ar Latvijas aviācijas dienestiem, lidostu, Civilās aviācijas aģentūru?

Jāatzīst, ka evolūcija daudzās aviācijas jomās Latvijā ir acīmredzama. Visās šīs nozares struktūrās daudzus gadus strādā speciālisti un cilvēki, kuri fanātiski mīl savu darbu. Tas veicina lidostas attīstību un pasažieru pārvadājumu pieaugumu. Un tas ir acīmredzami. Nesen Latvijas iedzīvotāju vidū par nacionālo tradīciju ir kļuvusi sevi kritizēt un slavēt igauņus. Iespējams, viņiem daudz kas ir labāks, taču Latvija var pamatoti lepoties ar savu lidostu un aviāciju. Šajā nozarē Latvija atrodas priekšā pārējām Baltijas valstīm. Es uzskatu, ka mūsu aviācijas nozare sniedz ļoti augstas kvalitātes pakalpojumus. Papildus augsta līmeņa vadītājiem ir ļoti daudz cilvēku, kuru vārdi plašākai sabiedrībai varbūt nav zināmi, bet kuri patiešām ir savas jomas profesionāļi.

Kādi ir jūsu uzņēmuma plāni tuvākajā nākotnē?

Pirmkārt, mēs plānojam attīstīt esošos virzienus. Tajā pašā laikā mēs rūpīgi sekojam līdzi Rail Baltic projekta īstenošanai, kas mūs ietekmēs un noteikti radīs dažas izmaiņas mūsu ikdienas dzīvē.

Kā šī projekta ieviešana ietekmēs jūsu biznesu?

Visticamāk, traucēs ar šo projektu saistītie būvdarbi. To var salīdzināt ar troksni un neērtībām dzīvoklī remonta laikā. Taču tad, kad dzelzceļa līnija sāks darboties, infrastruktūra uzlabosies, un tas vienmēr ir pozitīvs faktors. Ja viss tiek pārdomāts un tiks uzklausīti aviācijas ekspertu ieteikumi, tad ilgtermiņā jaunā infrastruktūra arī mums dos priekšrocības.

Runājot par biznesa aviācijas attīstību Latvijā, kādas perspektīvas prognozējat?

Tāpat kā jebkura nozare, arī biznesa aviācija ir daudzšķautņaina. Kādi modeļi būs nākotnē? Varam nedaudz iezīmēt. Tiek atkārtoti mēģinājumi paveikt ko tādu, ko sauc par lidmašīnu kopbraukšanu - pārdot vietas biznesa lidmašīnā savstarpēji nepazīstamiem cilvēkiem. Šie mēģinājumi kādu laiku pat darbojās, taču neradīja revolūciju tirgū, jo daudziem privātās aviācijas priekšrocība, salīdzinot ar parasto gaisa satiksmi, ir tieši privātā telpa. Ir izteiktas arī prognozes, ka dārgu biznesa lidojumu pārdošana jāsamazina līdz minimumam. Es atceros stereotipisku ainu - laimīga sieviete sēž lidmašīnas salonā ar šampanieša glāzi, tuvumā guļ bērns, bet aiz loga peld mākoņi. Tiek uzskatīts, ka šai koncepcijai jāpaliek pagātnē, un tas jāaizstāj ar aviācijas biznesa taksometriem un zemo cenu aviosabiedrībām, kur visas ērtības ir samazinātas līdz minimumam - cieti sēdekļi, paliktnis klēpjdatoram. Taču luksusa modelis vēl aizvien nav iznīcis. Es redzu, ka biznesa aviācijā ir vieta visam. To apstiprina arī ASV pieredze, kur ir visattīstītākais civilās aviācijas tirgus pasaulē. Tur ir vieta ļoti dažādiem modeļiem. Ir bagātas ģimenes, kuras bauda dārgus, ekskluzīvus piedāvājumus. Netiek aizmirstas viena dzinēja lidmāšīnas, kas rada prieku. Ir iespējas arī tiem, kas vēlas biznesa lidmašīnu izmanto vienu reizi, lai, piemēram, atzīmētu ģimenes svētkus vai uzdāvinātu romantisku dāvanu mīļotajam, piemēram, kāzu gadadienā. Vai šajā ziņā atšķiramies no amerikāņiem? Patiesībā nē. Tikai mērogi atšķiras, bet uzmanība jāpievērš katram segmentam. Vēl viens svarīgs un interesants aspekts ir digitalizācija. Ir prognozes, ka tuvākajā laikā dators un programmatūra aizstās starpniekus un mazos uzņēmumus, kuri piedāvā starpnieka pakalpojumus. Jā, bez šaubām, daudzas lietas mūsdienās šķiet neiedomājamas bez elektroniskajām platformām, un nevar atpalikt to izmantošanā. Taču vēl nav izveidots dators, kas intelektā parspētu cilvēku, ja, protams, neņemam vērā to, ka tas cilvēku pieveic šaha spēlē. Nepieciešams ņemt vērā daudzas nianses, kas saistītas ar cilvēka īpašībām un viņa ērtībām. Citiem vārdiem sakot, digitalizācija un roboti nespēs pilnībā aizstāt cilvēkus, bet tie neapšaubāmi kļūs par nenovērtējamiem palīgiem labākas, ātrākas un precīzākas klientu apkalpošanas sasniegšanā.

Tevi varētu interesēt

Biznesa aviācija Eiropā, tostarp Baltijā pagaidām stagnē; nav izslēgta jaunu spēlētāju un...

Šogad sadarbībā ar Lielbritānijas kompāniju Aeropodium, kura specializējas starptautiskajos...

Eiropas Biznesa aviācijas asociācija (EBAA) sadarbībā ar Nacionālo Biznesa aviācijas asociāciju...

Tuvāko gadu laikā Rīgai ir izredzes palielināt savu biznesa aviācijas īpatsvaru no...

Laikā no 2009. līdz 2011. gadam ievērojami pieaudzis biznesa lidojumu skaits Baltijas...

Nepalaid garām

Akciju sabiedrība "Meridian Trade Bank" 22. janvārī ir mainījusi nosaukumu uz "Industra...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

2019. gada desmit lielāko nekustamā īpašuma darījumu sarakstā Rīgā un Pierīgā ir ne...

Tiesa noraidījusi nogalinātā maksātnespējas administratora Mārtiņa Bunkus brāļa prasību pret...

Ir būtiski runāt par privātās dzīves, interešu un plānu saskaņošanu ar darbu, nevis...

Skotijai ir viskijs, Somijai ir Nokia, Itālijai ir makaroni,Meksikai ir tekila, Karību...

Tiesvedību un to radīto sarežģījumu dēļ Lielupes apkaimē slēgtais restorāns "36.līnija" atsācis...

No šīs sadaļas

Sabiedriskā transporta padome lēmusi, ka no 2020. gada 15. janvāra reģionālo maršrutu...

Kaut arī vairums projektu iecerēti Tālajos austrumos, vērienīga infrastruktūras būvniecība paredzēta...

Latvijas aviokompānija "airBaltic" par 13 miljoniem eiro iegādājusies "Airbus A220" lidojumu simulatoru,...

Jaunās "Rīgas satiksmes" (RS) padomes sēdē 3.decembrī par padomes priekšsēdētāju tika ievēlēts...

Zviedrijas pilsētās Stokholmā un Gēteborgā šajā nedēļā norisinās Latvijas transporta dienas,...

Dzelzceļa vagonu ritošā sastāva remonta un tehniskās apkalpošanas uzņēmums AS "VRC Zasulauks"...

Trīs mēnešu laikā, kopš darbu sāka "Elektrum" elektrotransporta uzlādes vietas, Pulkveža Brieža...

Lai pēc iespējas efektīvāk reaģētu uz notiekošo valsts autoceļu tīklā, līdzās sociālajiem...

Šajā nedēļā Rīgā notiekošā foruma 5G Techritory ietvaros Latvija kopā ar savām...

Nākamgad pieaugs VAS "Latvijas pasts" vēstuļu sūtīšanas izmaksas, taču citu pasta pakalpojumu...