Šoruden noslēdzās viens no pēdējā laika nozīmīgākajiem posmiem manā kā uzņēmēja karjerā — pēc pamatīgas tirgus izpētes un sagatavošanās manis dibinātais Latvijas uzņēmums Storent Holding iegādājās 70 % kapitāldaļu ASV tehnikas nomas uzņēmumā Connect Rentals.
Pēc darījuma noslēgšanas mēnesi pavadīju, apbraukājot vairākus štatus un tiekoties ar uzņēmējiem, finansistiem un nozares profesionāļiem. Pēc šīm neskaitāmajām tikšanās reizēm man nostiprinājās jau sākotnēji gūtā sajūta par uzņēmējdarbības vides ASV un Baltijā zīmīgu atšķirību. Tā ir attieksme pret uzņēmējiem kā valsts un sabiedrības labklājības veidotājiem. Nebiju pieradis, ka tik daudzi grib palīdzēt, atbalstīt un primāri saskata mūsu sadarbībā kaut ko vērtīgu, nevis aizdomīgu.Kad man vaicā, kādas ir galvenās atziņas pēc biznesa iegādes ASV, ar pārliecību varu teikt — ir jāapzinās, ko vēlies sasniegt, līdz sīkākajām detaļām jāpārzina sava biznesa joma un ir jābūt atklātam. Lielākoties tieši tādi jums pretī būs amerikāņu partneri.
Jāzina, ko gribi un kā to sasniegsi
Pārdomājot to, kā virzījās iecere ieiet ASV tirgū, jāatzīst, ka man ir ļoti veicies. Par “atslēgas faktoru” veiksmīga darījuma noslēgšanai kļuva vairāku nozīmīgu cilvēku sastapšana un sadarbība. Mans pirmais pārsteigums bija LinkedIn saņemtā ziņa no ASV Nomas uzņēmumu asociācijas prezidenta (!), kurš nozares ziņu lapā bija izlasījis par manu ieceri ieiet ASV tirgū un piedāvāja palīdzēt ar kontaktiem.
“Pieklājīgs cilvēks, skaisti vārdi,” — bija mana pirmā reakcija, taču viņš savu vārdu nudien turēja un saveda mani kopā ar citiem nozares cilvēkiem. Ne mazāk pārsteidzoša bija attieksme no ASV bankām — kad svētdienā no bankas menedžeres saņēmu vēstuli, kurā viņa izsmeļoši atgādināja par darījuma noslēgšanai vēl speramajiem soļiem, bija sajūta, ka viņai šis darījums ir tikpat svarīgs kā mums — biznesa pārdevējiem un pircējiem. Bija daudz vēl citu tikšanos un kontaktu — ar juristiem, finansistiem, konsultantiem, kuru mērķtiecība un darbaspējas mani nudien pārsteidza. Pazīstamā sajūta, ka neviens tev neuzticas, ASV man paspēja piemirsties.Tiesa, durvis atveras un cilvēki ieinteresējas par tevi tad, ja esi izturējis sākotnējo “testu”, — ir perfekti jāpārzina nozare, ir jāzina, ko un kā tu vēlies sasniegt, un ir jābūt atklātam. Ja potenciālais sadarbības partneris nav ieinteresēts, tas diezgan tieši pasaka, ka negrib tērēt laiku. Amerikāņi gaida, ka būsi strikti orientēts uz panākumiem un būsi ambiciozs, un viņus visai maz interesē dažādas formalitātes, kas nav tieši saistītas ar konkrēto biznesu.
Biznesa modelis — nopelnīt
Manis iegādātais uzņēmums atrodas Teksasā, kur būvniecība piedzīvo strauju izaugsmi, — pēc būvniecības aktivitātes un apjomiem tas ir lielākais štats ASV. Līdzīgi kā pie mums, arī ASV būvtehnikas un lauksaimniecības tehnikas noma ir izteikts attiecību bizness, tāpēc uzņēmuma dibinātāji paliek kompānijā un turpina to ikdienā vadīt. Daudzi biznesa procesi mazo un vidējo uzņēmumu nišā ASV notiek ļoti vienkārši, un lēmumi tiek pieņemti, vadoties pamatā no sajūtām, kā arī ņemot vērā naudas apjomu kontā. Veicot iegādājamā uzņēmuma finanšu pārbaudi, bijām pārsteigti, ka tas strādā teju vai kā mūsu pašnodarbinātie — grāmatvedība ir maksimāli vienkāršota.
Ja klientu apkalpošana ir visaugstākajā līmenī, tehnoloģiju izmantošanas ziņā ASV atrodas aizvakardienā (nevis vakardienā), kas paver mums lieliskas iespējas savas zināšanas apvienot ar iespaidīgu klientu bāzi ASV uzņēmumā. Tomēr uzņēmumam ir lieliski rezultāti, tā īpašnieki ir atteikuši vairākus iegādes piedāvājumus no lielo nomas tirgus spēlētāju puses, jo tiem rūp savu darbinieku liktenis, kā arī uzņēmuma īpašais imidžs, kas ir veidojies daudzu gadu garumā.Sastopoties ar saviem jaunajiem partneriem, bija sajūta, ka esmu atgriezies pie saknēm. Te netiek runāts sarežģītos biznesa terminos, uzņēmums nav pakļauts komplicētiem vadības procesiem, un tā misija ir tikpat vienkārša kā dibināšanas brīdī — nopelnīt. Sīvā konkurence liek atrast specifisku nišu tehnikas nomas tirgū un piedāvāt izcilu servisu klientiem.
Jāsagaida īstais brīdis — savā attīstībā un tirgus nišā
Lai arī cilvēki ASV patiešām ir noskaņoti ļoti labvēlīgi un ir atvērti, šaubos, vai šādu darījumu es spētu noslēgt pirms gadiem desmit vai agrāk. Ir vajadzīgs pamatīgs briedums un pieredze, ko darījuma partneri lieliski sajūt un ātri vien saprot, ka šī pieredze var vairot viņu biznesu. Storent izaugsme Baltijā, kam sekoja ieiešana Ziemeļvalstu tirgū, mūsu ieguldījumi tehnoloģijās, lai padarītu tehnikas nomu ērtāku un ātrāku, kļuva par nosacījumiem vai gatavošanos ASV tirgum.
Šobrīd man ir vīzija par vairāku neatkarīgu nomas uzņēmumu attīstīšanu ASV tirgū, kas katrs ar savu zīmolu darbotos vienotā platformā, taču, izmantojot tehnoloģiskas priekšrocības, ko tiem var nodrošināt mūsu veiksmīgā pieredze Baltijā un Ziemeļvalstīs.ASV nomas tehnikas tirgus ir milzīgs — tas veido gandrīz pusi no globālā tehnikas nomas tirgus un tā vērtība tiek lēsta aptuveni 75 miljardu eiro apmērā (saskaņā ar American Rental Association datiem, 2024. gads). Un tomēr ASV nomas tirgū ir spējuši nostiprināties tikai daži Eiropas uzņēmumi. Viens no tiem tagad ir arī no Latvijas.
Mūsu valsts uzņēmēji ir pārstāvēti Ziemeļvalstīs un Eiropā, bet ļoti reti ASV, jo tas ir specifisks tirgus gan sava mēroga, gan biznesa kultūras dēļ. Uzņēmējiem, kuri jūt sevī enerģiju un drosmi doties milzīgajā ASV tirgū, varu ieteikt vispirms meklēt īstos cilvēkus — apmeklēt izstādes un pasākumus, tikties tiešā veidā (nevis attālināti (!)) un aktīvi stāstīt par sevi. Ja ideja būs dzīvotspējīga, tā agri vai vēlu nostrādās, jo ASV dominējošā vēlme — lai tev izdodas, nevis lai tu izgāztos,— palīdz paveikt šķietami neiespējamas lietas.





























