Citas ziņas

Datu valsts inspekcija reģistrējusi 9329 personas datu apstrādes sistēmas

Māris Ķirsons [email protected],25.03.2003

Jaunākais izdevums

Līdz 2003.gada 24.martam Datu valsts inspekcija ir saņēmusi 10 108 personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas pieteikumi. Reģistrētas 9329 personas datu apstrādes sistēmas, norādīts Datu valsts inspekcijas izplatītajā informācijā. Jāatgādina, ka Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteiktais personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas termiņš bija līdz šā gada 1. martam. Turklāt Saeima trešajā lasījumā ir pieņēmusi grozījumu projektu Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kurā paredzēts noteikt administratīvo sodu par fizisku personu datu apstrādes sistēmu nereģistrēšanu. Paredzēts, ka par fiziskas personas datu apstrādes sistēmas darbību bez reģistrēšanas Datu valsts inspekcijā tiks uzlikts naudas sods no 25 līdz 250 Ls.

Citas ziņas

Apstiprina personas datu aizsardzības speciālistu reģistrēšanai nepieciešamo veidlapu paraugus

,28.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Ministru kabinets pieņēma noteikumus, saskaņā ar kuriem tiek apstiprinātas personas datu apstrādes reģistrācijas iesnieguma, iesnieguma par izmaiņu izdarīšanu personas datu apstrādē un iesnieguma par personas datu apstrādes izslēgšanu no personas datu apstrādes reģistra veidlapas. Valdība apstiprināja arī noteikumus par personas datu aizsardzības speciālista reģistrācijas iesnieguma un iesnieguma par personas datu aizsardzības speciālista izslēgšanu no Datu valsts inspekcijas reģistra veidlapām.

Abi normatīvie akti nosaka veidlapu paraugus iesniegumiem, uz kuru pamata tiek izdarīta personas datu apstrādes reģistrācija, izmaiņu izdarīšana personas datu apstrādē vai personas datu apstrādes izslēgšana no personu datu apstrādes reģistra un izdarīta personas datu aizsardzības speciālista reģistrācija vai izslēgšana no Datu valsts inspekcijas reģistra.

Noteikumi izstrādāti atbilstoši grozījumiem Fizisko personu datu aizsardzības likumā, kas stāsies spēkā šā gada 1. septembrī un paredz izmaiņas personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijā.

Ar šā gada 1. septembri tiks pārtraukta personas datu apstrādes sistēmu reģistrācija un tiks uzsākta personas datu apstrādes reģistrācija. Par sistēmas pārzini tiek uzskatīta fiziskā vai juridiskā persona, valsts vai pašvaldību institūcija, kura nosaka personas datu apstrādes mērķus un apstrādes līdzekļus, kā arī atbild par personas datu apstrādi saskaņā ar šo likumu. Saskaņā ar grozījumiem likumā pārziņi, kuri ir reģistrējuši personas datu apstrādes sistēmas līdz 2007. gada 1. septembrim, līdz 2008. gada 1. martam iesniegs Datu valsts inspekcijā papildus informāciju, lai nodrošinātu personas datu apstrādi atbilstību jaunajai kārtībai. Par papildus informācijas iesniegšanu valsts nodeva netiks iekasēta.

Citas ziņas

Pirmdien, 3.septembrī, Saeimas Prezidijs nolēma nodot izskatīšanai komisijās šādus iesniegtos likumprojektus:

,03.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

" Ministru kabineta iesniegto Tieslietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Par Konvencijas par personu aizsardzību attiecībā uz personu datu automātisko apstrādi Papildu protokolu par uzraudzības institūcijām un pārrobežu datu plūsmām" (Nr.420/Lp9). Likumprojekts paredz veicināt Konvencijas mērķu izpildi - katras puses teritorijā nodrošināt jebkurai personai neatkarīgi no nacionalitātes vai dzīves vietas tās tiesību un pamatbrīvību, it īpaši tiesību uz privātumu, ievērošanu attiecībā uz personas datu apstrādi.

" Ministru kabineta iesniegto Zemkopības ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"" (Nr.421/Lp9). Likumprojekts sagatavots, lai nodrošinātu Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas Nr.2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai kvalificētu trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās aizsardzības saturu 27.panta 3.punkta normu pārņemšanu.

" Ministru kabineta iesniegto Iekšlietu ministrijas sagatavoto likumprojektu "Grozījums likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"" (Nr.422/Lp9). Likumprojekts paredz reglamentēto profesiju sarakstā iekļaut detektīva profesiju un apsardzes darbinieka profesiju.

Eksperti

Personas datu aizsardzības prasību ieviešanas pasākumi turpinās

Andis Ozoliņš, Primus Derling zvērināts advokāts; Linards Birznieks, Primus Derling jurists, sertificēts datu speciālists,05.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš Vispārīgās datu aizsardzības regulas piemērošanas uzsākšanas jau ir pagājis krietns laika sprīdis, un vairums uzņēmumu šobrīd ir vairāk vai mazāk pārkārtojuši personas datu apstrādi atbilstoši jaunajām prasībām. Tomēr regulas prasību ieviešanas pasākumi vēl nav galā.

Nacionālais regulējums

Pagājušā gada nogalē Datu valsts inspekcija pieņēma personas datu apstrādes darbību veidu sarakstu, attiecībā uz kuriem Latvijā jāveic novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību (ietekmes novērtējums jeb NIDA). Šāda saraksta pieņemšanu katras dalībvalsts līmenī paredz Vispārīgās datu aizsardzības regula. Eiropas Savienības dalībvalstu personas datu uzraudzības iestādes ir bijušas visai aktīvas, kopumā sākotnēji piedāvājot vairāk nekā 260 personas datu apstrādes veidus, kuru gadījumā būtu jāveic ietekmes novērtējums.

Datu valsts inspekcijas apstiprinātājā sarakstā ietverti 13 dažādi apstrādes darbību veidi, kuru gadījumā datu pārziņiem, kas darbojas Latvijā, ir pienākums veikt ietekmes novērtējumu. Datu valsts inspekcijas sarakstā ir norādīti arī 9 personas datu apstrādes risku paaugstinoši kritēriji, kas jāņem vērā, lemjot par to, vai jāveic ietekmes novērtējums. Atsevišķos Datu valsts inspekcijas sarakstā norādītajos gadījumos ietekmes novērtējums ir jāveic tikai tad, ja sarakstā minētā personas datu apstrāde notiek vienlaikus pastāvot kādam no sarakstā norādītajiem risku paaugstinošajiem kritērijiem. Ilustrācijai var minēt, ka datu subjektu «sistemātiska uzraudzība» ir viens no risku paaugstinošajiem kritērijiem. Tas var ietvert visdažādākās situācijas. Sistemātiska uzraudzība var būt gan tīmeklī iegūtu personas datu apstrāde, gan publiski pieejamas zonas nepārtraukta video novērošana, no kuras grūti vai neiespējami izvairīties, piemēram, ja bez nonākšanas kameras redzes lokā nav iespējams iekļūt kādā publiski pieejamā ēkā.

Citas ziņas

Saņemts 10 001 personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas pieteikums

Māris Ķirsons [email protected],11.03.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteiktais personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas termiņš, esošajām personas datu apstrādes sistēmām, beidzās 2003.gada 1.martā. Līdz 2003.gada 3.martam Datu valsts inspekcija ir saņēmusi 10 001 personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas pieteikumu. Reģistrētas 9177 personas datu apstrādes sistēmas, norādīts Datu valsts inspekcijas izplatītajā informācijā. Savas personas datu apstrādes sistēmas reģistrējuši gandrīz 400 sistēmu pārziņi - valsts institūcijas. Reģistrētas arī ap 1000 sistēmu pārziņu – pašvaldību iestāžu personas datu apstrādes sistēmas. Reģistrējušās 26 sabiedriskās organizācijas, tai skaitā divas partijas. Datu valsts inspekcija informē, ka turpina pieņemt personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas pieteikumus un atgādina, ka šā gada 13.martā Saeima trešajā lasījumā skatīs grozījumu projektu Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kurā bez cita ir paredzēts noteikt administratīvo sodu par fizisku personu datu apstrādes sistēmu nereģistrēšanu. Paredzams, ka par fiziskas personas datu apstrādes sistēmas darbību bez reģistrēšanas Datu valsts inspekcijā tiks uzlikts naudas sods no 25 līdz 250 latiem. Bez tam Ministru kabinetā ir iesniegts noteikumu projekts «Noteikumi par personas datu apstrādes sistēmas un Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrācijas valsts nodevu». Pašlaik par personas datu apstrādes sistēmu reģistrāciju maksa netiek iekasēta,norādīts Datu valsts inspekcijas izplatītajā informācijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 25. maijā visā Eiropas Savienībā (ES), arī Latvijā, stāsies spēkā Vispārīgā datu aizsardzības regula. Turpmāk – par Latvijas gatavību regulas ieviešanai, tās ietekmi uz uzņēmējdarbību un to, kā uzņēmumiem sagatavoties 25. maijam.

Cik gatava Latvija ir regulas ieviešanai no likumdošanas viedokļa?

Aigars Klaucāns, Datu valsts inspekcijas (DVI) Eiropas Savienības un starptautiskās sadarbības nodaļas juriskonsults: Šobrīd aktīvi izstrādājam nacionālo normatīvo aktu, to dara Tieslietu ministrija, kas nodarbojas ar politikas veidošanu datu aizsardzības jomā. Saeimā jau ir nonācis likumprojekts – Personas datu apstrādes likums, kas aizstās šobrīd spēkā esošo Fizisko personu datu aizsardzības likumu. Arī DVI, manuprāt, ir pietiekami gatava jaunajai situācijai, arī tādēļ, ka attiecībā uz tiesiskajiem pamatprincipiem nav nekādu būtisku izmaiņu, tie paliek būtībā nemainīgi. Protams, ir arī izaicinājumi, ietekmes novērtējums, rīcības kodekss, sertifikācija, ar to visu vēl notiek darbs, tomēr mēs nešaubāmies, ka 25. maijā DVI būs gatava. Ievērojot Personas datu apstrādes likumprojekta anotācijā norādīto informāciju, iespējams, 2019. gadā par 15 amata vietām tiks palielināts DVI darbinieku skaits.

Citas ziņas

Pērn par personas datu aizsardzības pārkāpumiem DVI piemērojiso 36 sodus 19 tūkstošu latu apmērā

Žanete Hāka,29.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Datu valsts inspekcija (DVI) pērn saņēmusi 362 iedzīvotāju sūdzības par iespējamajiem personas datu aizsardzības pārkāpumiem (2012.gadā – 296), informē DVI.

Palielinājies citu ES dalībvalstu iedzīvotāju sūdzību skaits par personas datu apstrādi, ko veic Latvijā komercdarbību veicošs pārzinis, tādēļ ar katru gadu palielinās to izskatīto lietu skaits, kad nepieciešama sadarbība ar citām ES datu aizsardzības uzraudzības institūcijām pārbaužu lietu ietvaros.

2013.gadā veiktas 677 pārbaudes (2012.gadā tika veiktas 496 pārbaudes).

Pārbaudot sūdzībās ietverto informāciju un veicot pārbaudes, personas datu apstrādes pārkāpumi tika konstatēti un administratīvie sodi tika piemēroti 36 gadījumos – 22 naudas sodi (kopumā par 20,9 tūkstošiem latu 2012.gadā un 18,9 tūkstoši latu pērn) un 14 brīdinājumi. Lielākais piemērotais sods bija 3000 lati, kas piemērots trim dažādiem pārziņiem (atbildīgajiem par personas datu apstrādi) par konstatētajiem Fizisko personu datu aizsardzības likuma pārkāpumiem.

Tehnoloģijas

Jaunā Eiropas Savienības datu aizsardzības regula - kas jāzina parastam cilvēkam?

Dienas Bizness,03.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan sods par jaunās regulas neievērošu fiziskām personām nedraud, tomēr katra spēkos ir rīkoties, lai pasargātu savus personas datus un kontrolētu, kam tie tiek nodoti, stāsta zvērinātu advokātu biroja Sorainen advokāts un partneris Agris Repšs.

Trešdien, 28.martā, Saeimas Juridiskā komisija 1. lasījumam virzīja Personas datu apstrādes likuma projektu, kas precizēs jaunās Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) piemērošanu Latvijā. To ir vērts zināt, kā uzņēmējiem, tā iedzīvotājiem.

«Mēs ikdienā nepievēršam uzmanību, ka mums prasa nodot personas datus, kad aizpildām pieteikumus mobilā telefona lietotnēm, sociālo tīklu profiliem vai kādu pakalpojumu saņemšanai. Taču faktiski uzņēmumi bieži vāc un apstrādā personas datus dažādām vajadzībām, piemēram, tos izmanto, lai piedāvātu labāku pakalpojumu, veidotu efektīvākas mārketinga kampaņas, kā arī ir gadījumi, kad, pārdodot datus, tiek gūti papildu ienākumi. Tāpēc mūsu datu aizsardzība visupirms, ir mūsu pašu rokās» skaidro Repšs.

Eksperti

Fotografēšana un filmēšana pasākumos atbilstoši Vispārējai datu aizsardzības regulai

Andis Ozoliņš, Primus Derling zvērināts adovokāts un Linards Birznieks, Primus Derling jurista palīgs, datu aizsardzības specialists,17.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties svētku sezonai, arvien biežāk nākas saskarties ar personas datu apstrādes jautājumiem. Saņemot ielūgumus uz publiskiem vai ne tik publiskiem pasākumiem, tajos ne reti tiek norādīts: «Pasākuma norise tiks fotografēta un filmēta. Ar savu ierašanos pasākumā, Jūs sniedzat piekrišanu savu personas datu apstrādei.» Šāda vai līdzīgi pasniegta informācija ir kļuvusi par ielūgumu ierastu sastāvdaļu. Tomēr, vai tas ir vienīgais šāda veida datu apstrādes tiesiskais pamats un vai pasākuma rīkotāji apzinās visas no tā izrietošās sekas?

Viens no bieži sastopamiem Vispārējās datu aizsardzības regulas nepareizas piemērošanas piemēriem ir pārlieku bieža personas datu apstrādes balstīšana uz personas «piekrišanas» pamata, kas liecina, ka izpratne par regulu joprojām ir nepietiekoša un tās prasību interpretācija nereti pārspīlēta.

Personas piekrišana fotografēšanai vai filmēšanai publiskos pasākumos bieži ir neveiksmīgi izvēlēts vai pat nepareizi norādīts datu apstrādes pamats. Pirmkārt, jau tādēļ, ka pastāv šaubas, vai tā tiks uzskatīta par brīvi dotu piekrišanu, jo vienīgais veids, kā paust savu nepiekrišanu ir uz pasākumu neierasties. Piekrišanas došana nozīmē arī reālu iespēju to liegt, nenostādot sevi nelabvēlīgā situācijā. Turklāt piekrišanu datu apstrādei jābūt iespējams tikpat viegli atsaukt kā to dot. Parasti gan pasākuma organizētāji šīs apmeklētāju tiesības uzaicinājumā nenorāda, kas jau pats par sevi ir datu regulas prasību pārkāpums.

Citas ziņas

Datu valsts inspekcija izmeklē pretlikumīgu personas datu apstrādi

Māris Ķirsons [email protected],27.12.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Datu valsts inspekcija, pamatojoties uz LNT ziņās sniegto informāciju par internetā atrodamajām ziņām, saistībā ar bērnu adopciju par maksu, ir uzsākusi pārbaudi par Fizisko personu datu aizsardzības likuma normu pārkāpumu un pretlikumīgu personas datu apstrādi, norādīts Datu valsts inspekcijas informācijā. Lai gan, Labklājības ministrijas Sociālās palīdzības Bērnu un ģimenes nodaļas Juridiski brīvo bērnu datu apstrādes sistēma nav reģistrēta Datu valsts inspekcijā, pārbaudes gaitā netika konstatēti būtiski personas datu apstrādes pārkāpumi minētajā datu apstrādes sistēmā. Pašlaik Datu valsts inspekcija ir apzinājusi potenciālo iestāžu un personu loku, kas varētu būt iesaistītas juridiski brīvo bērnu personas datu nelikumīgā nodošanā trešajām personām. Turpinās tālāka apstākļu noskaidrošana. Lai novērstu līdzīgu pretlikumīgu personas datu apstrādi tiks pārbaudītas visu bērnu namu personu datu apstrādes sistēmas. Šobrīd Latvijā darbojas vairāk nekā 50 bērnu nami, kā arī vairāki desmiti internātskolas un speciālās internātskolas, kurās izmitināti juridiski brīvi bērni, ka arī tādi bērni, attiecībā uz kuriem ir pārtraukta vecāku vara. Pārbaudē konstatēts, ka ne visas šīs iestādes regulāri sniedz nepieciešamo informāciju Labklājības ministrijas Sociālās palīdzības Bērnu un ģimenes nodaļai. Pēc Datu valsts inspekcijas personas datu apstrādes sistēmu reģistrācijas datiem tikai trīs bērnu nami ir reģistrējuši savas personas datu apstrādes sistēmas, norādīts Datu valsts inspekcijas informācijā.

Eksperti

Datu aizsardzības regulas izaicinājums blokķēdei

KPMG Zvērinātu advokātu biroja vecākā juriste, sertificēta datu aizsardzības speciāliste Sanita Pētersone,19.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulu tajā noteiktās personas datu aizsardzības prasības ir tehnoloģiski neitrālas. Līdz ar to Regula vispārīgi nedz aizliedz, nedz atļauj blokķēžu tehnoloģijas izmantošanu, tāpat kā regula nedz atļauj, nedz aizliedz, piemēram, sociālo tīklu, mobilo aplikāciju, videonovērošanas sistēmu izmantošanu.

Viens no iemesliem kādēļ tika izstrādāta un pieņemta šī Vispārīgās datu aizsardzības regula, bija fakts, ka līdz regulai pastāvošais datu aizsardzības regulējums nebija atbilstošs un piemērots straujajai tehnoloģiju attīstībai un globalizācijai. Līdz ar to bija nepieciešams jauns regulējums, kurš ļautu gan izmatot jaunās tehnoloģiskās iespējas, gan to ietvaros nodrošināt datu aizsardzības prasības. Praktiski vērtējot, vai un kā nodrošināt blokķēžu atbilstību regulai, jāsecina, ka pastāv vairāki izaicinājumi un vienmēr ir jāapsver vismaz šādi ar privātuma aizsardzību un regulas ievērošanu saistītie aspekti:

Vai notiks personas datu apstrāde?

Citas ziņas

Nosaka mākslas un antikvāro priekšmetu izvešanu no Latvijas un ievešanu Latvijā

Māris Ķirsons [email protected],08.01.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības sēdē akceptēja noteikumus, kuri nosaka kārtību, kādā no Latvijas tiek izvesti un Latvijā ievesti mākslas un antikvārie priekšmeti, kā arī kultūras pieminekļu pagaidu izvešanu. Lai aizsargātu nacionālās kultūras vērtības un nepieļautu zagto un zudušo kultūras priekšmetu izvešanu (arī nosūtīšanu pa pastu), Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija pieņem lēmumu par kultūras priekšmetu izvešanu,norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā. Inspekcija izsniedz noteikta parauga atļauju kultūras priekšmeta izvešanai. Atļauja ir nepieciešama to kultūras priekšmetu izvešanai, kuri atbilst šo noteikumu minētajām kultūras priekšmetu kategorijām. Lai saņemtu atļauju, fiziska vai juridiska persona vai tās pilnvarotā person aizpildīs inspekcijā noteikta parauga iesniegumu.†esniedzējs inspekcijā uzrāda izvešanai paredzēto kultūras priekšmetu un kopā ar iesniegumu iesniedz tā krāsu fotogrāfiju (ne senāku par 10 gadiem) trijos eksemplāros, kurā kultūras priekšmets ir labi redzams un identificējams. Fotogrāfijas minimālais izmērs ir 8x12cm, maksimālais izmērs – 10x15cm. Ja iesniedzējs ir pilnvarotā persona, viņš inspekcijā uzrāda pilnvaru. Noteikts, ja kultūras priekšmeta (piemēram, grāmatas, pastkartes) fotogrāfija nesniedz pilnīgu informāciju par attiecīgo priekšmetu, inspekcijai ir tiesības pieprasīt, lai fotogrāfijas vietā iesniedzējs iesniegtu izvedamā kultūras priekšmeta detalizētu aprakstu. Ja paredzēts izvest liela izmēra kultūras priekšmetu, inspekcijai ir tiesības izdarīt kultūras priekšmeta apskati tā atrašanās vietā. Katra kultūras priekšmeta izvešanai izsniedz atsevišķu atļauju. Ja ir paredzēts izvest vairākus kultūras priekšmetus, inspekcija nosaka, vai izsniedzama viena vai vairākas atļaujas. Inspekcija 15dienu laikā pēc uzrādītā kultūras priekšmeta izpētes, izņemot šajos noteikumos minētos gadījumus, pieņem lēmumu atļaut vai aizliegt kultūras priekšmeta izvešanu. Ja inspekcija uzrādīto kultūras priekšmetu aizliedz izvest, iesniedzējam rakstiski norāda aizlieguma iemeslu. Inspekcijas lēmumu iesniedzējs ir tiesīgs apstrīdēt Kultūras ministrijā.†Ja nepieciešams veikt uzrādītā kultūras priekšmeta ekspertīzi vai precizēt tā īpašuma tiesību piederību, inspekcijai ir tiesības aizturēt kultūras priekšmetu ilgāk par 15†dienām, bet ne ilgāk par mēnesi. Īpašuma tiesību piederības precizēšanai iesniedzējs uzrāda īpašuma tiesības apliecinošus dokumentus. Ja inspekcija konstatē, ka uzrādītais priekšmets ir zagto un zudušo priekšmetu reģistrā, inspekcija par to ziņo policijai. †Inspekcijai ir tiesības pieprasīt, lai citas kompetentas iestādes (piemēram, Dabas aizsardzības pārvaldes, Muzeju valsts pārvaldes) speciālisti sniegtu atzinumu izvedamā kultūras priekšmeta papildu vērtēšanai. Atzinumam ir ieteikuma raksturs, izņemot gadījumu, ja atzinumā ir norāde, ka attiecīgā priekšmeta izvešanu un atļaujas izsniegšanu nosaka cits normatīvais akts. Visus izdevumus, kas radušies attiecīgajai iestādei un ir saistīti ar atzinuma sagatavošanu, sedz iesniedzējs. Ja kultūras priekšmetu nepieciešams izvest, lai to izstādītu ārvalstī vai cita iemesla dēļ (piemēram, restaurācijai, ekspertīzei, mācību programmai), inspekcija nosaka kultūras priekšmeta pagaidu izvešanu. Kultūras priekšmeta pagaidu izvešana ietver arī tā atpakaļievešanu Latvijā pilnā apjomā un noteiktā laikā. Lai saņemtu atļauju kultūras priekšmeta pagaidu izvešanai vai kultūras pieminekļa pagaidu izvešanai, iesniedzējs aizpilda inspekcijā noteikta parauga iesniegumu saskaņā ar šiem noteikumiem, un uz iesniedzēju attiecas šajos noteikumos noteiktā kārtība. Iesniedzējs sedz visas izmaksas, kas saistītas ar kultūras priekšmeta izvešanu no Latvijas vai ievešanu Latvijā (to skaitā ekspertīzes izmaksas un maksu par atļaujas izsniegšanu, kā arī par šajos noteikumos minētās izziņas izsniegšanu). Atļauju vai izziņu izsniedz tikai pēc tam, kad iesniedzējs ir samaksājis ar atļaujas vai izziņas izsniegšanu saistītos izdevumus. Maksas apmēru nosaka inspekcija un apstiprina kultūras ministrs. Atļaujas derīguma termiņš nepārsniedz 12 mēnešu pēc tās

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Eksperti

Datu regula - sen nepieciešamā motivācija apzināt un sakārtot datu saimniecību

Edijs Tanons - SIA Datakom risinājumu direktors,30.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2018. gada 25. maiju kā zīmīgu datumu noteikti atceras teju ikviens, jo tajā spēkā stājās Vispārīgā datu aizsardzības regula (VDAR). Šo dienu gaidījām ar bažām par nezināmo un virkni neskaidru jautājumu. Spriedzi par gaidāmo palielināja runas par sodiem, ja tiks konstatēti regulas pārkāpumi, – līdz pat 4 % no uzņēmuma gada apgrozījuma nudien nav maz.

Šis gatavošanās posms pārvērtās par bažu un neizpratnes pārpildītu laiku, kurā uzņēmēji steidza veikt preventīvus sagatavošanās darbus – gan vajadzīgus, gan arī nevajadzīgus, lai 26. maijs nepienāktu ar nepatīkamiem pārsteigumiem. Tomēr 26. maija rītā varējām uzelpot un turpināt šķetināt VDAR jautājumus, ko darām arī trīs mēnešus pēc regulas spēkā stāšanās. Šajā procesā mans ieteikums būtu saskatīt lielo VDAR ieguvumu – beidzot ir vērā ņemams iemesls aktualizēt uzņēmuma datubāzes, atbrīvojoties no datiem zem “gan jau noderēs” klasifikācijas un atstājot datus ar racionālu un tiesisku to nepieciešamības pamatojumu.

Mīti par VDAR un pārsteidzīgi lēmumiNedēļa līdz liktenīgajam 25. maija datumam vairumam, visticamāk, atmiņā palikusi kā laiks, kurā e-pastā ik dienas ienāca pa kādai ziņai no komersantiem ar lūgumu apstiprināt, vai ir vēlēšanās arī turpmāk saņemt klientam saistošu informāciju no konkrētā uzņēmuma. Iedziļinoties VDAR prasībās, gan kļuva skaidrs, ka šī aktivitāte lielā daļā gadījumu bija lieka un dažos gadījumos to pat varētu klasificēt kā regulas pārkāpumu. Vienkāršs piemērs - ja konkrētais klients iepriekš nebija devis savu piekrišanu jaunumu saņemšanai, tad komersantam nebija arī tiesiska pamata viņu uzrunāt ar jautājumu par piekrišanu vai atteikšanos jaunumu saņemšanai.Vēl viens plaši izplatīts mīts, kas ne vienam vien uzņēmējam rezultējies ar pārsteidzīgiem lēmumiem, - uzskats, ka ir nelikumīgi uzglabāt nestrukturētus datus. Daudziem uzņēmumiem tas rezultējās ar drudžainiem mēģinājumiem šos datus steigā sakārtot, kaut kā sastrukturēt, kāds arī pieņēma lēmumu visus šos datus labāk neatgriezeniski izdzēst.

Citas ziņas

Personas datu drošības jautājumu nereti uzskata par formālu

Andris Brieze, auditorkompānijas KPMG Riska vadības departamenta vecākais vadītājs,09.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā Latvijā arvien aktuālāks kļūst personas datu aizsardzības jautājums. Šajā sakarā jāmin gan spēkā stājušies grozījumi Fizisko personas datu aizsardzības likumā, gan arī tā sauktais pasu skandāls, kas ir bijis skaļākais no piemēriem paviršai attieksmei pret personas datu aizsardzības un kontroles jautājumiem. Tāpat arvien lielāka vērība šim jautājumam ir jāpievērš izglītības iestādēm, lai izpildītu valsts noteiktās personas datu aizsardzības normas.

Personas datu aizsardzības tiesiskais pamatojums izriet no Latvijai saistošās datu aizsardzības direktīvas. Fizisko personu datu aizsardzības likums Latvijā ir spēkā kopš 2002. gada.

Vislielākās kļūdas Latvijā attiecībā uz personas datu aizsardzību un personas datu drošību ir tajā apstāklī, ka uzņēmumi un valsts institūcijas bieži uzskata to par formāla rakstura jautājumu - sākot ar nelielām bankām līdz pat lielām valsts iestādēm. Lielākoties, lai formāli izpildītu prasības, tiek ieviesta universāli pārņemama personas datu aizsardzības politika, nepiemērojot to konkrētajai iestādei vai uzņēmumam. Otra kļūda ir tā, ka organizācijas šo pienākumu uzskata tikai par informācijas tehnoloģiju rakstura jautājumu. Līdz ar to jāsecina, ka vadība nepiešķir tam pietiekami augstu prioritāti. Tomēr šī problēma ir jāskata vadības līmenī, nosakot, kā šāda personas datu aizsardzības politika tiks ieviesta un kā uzturēta kontrole. Līdzīgu iemeslu dēļ (nesakārtota personas datu informācijas glabāšana un aprite), iespējams, notika arī plašu rezonansi guvušais pasu skandāls.

Citas ziņas

Nosaka valsts nodevas likmes par personas datu apstrādes sistēmas reģistrāciju

Māris Ķirsons [email protected],10.04.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets akceptēja noteikumus «Noteikumi par personas datu apstrādes sistēmas un Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrācijas valsts nodevu». Tie nosaka valsts nodevas likmes par personas datu apstrādes sistēmas un Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrāciju Datu valsts inspekcijā, kā arī valsts nodevas maksāšanas kārtību un atvieglojumus. Par personas datu apstrādes sistēmas reģistrēšanu Datu valsts inspekcijā noteiktas šādas valsts nodevas likmes: personas datu apstrādes sistēmas reģistrēšana – 30 Ls; personas datu apstrādes sistēmas reģistrēšana, ja sistēmas pārzinis ir fiziska persona vai mazais uzņēmums likuma «Par uzņēmumu ienākuma nodokli» 17.panta pirmās daļas izpratnē – 15 Ls. Par Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrāciju noteiktas šādas valsts nodevas likmes: noteikto reģistrējamo izmaiņu izdarīšana – 15 Ls; noteikto reģistrējamo izmaiņu izdarīšana, ja sistēmas pārzinis ir fiziska persona vai mazais uzņēmums likuma «Par uzņēmumu ienākuma nodokli» 17.panta pirmās daļas izpratnē – 5 Ls. Par citām darbībām Datu valsts inspekcijā: reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšana – 10 Ls; reģistrācijas apliecības dublikāta izsniegšana, ja sistēmas pārzinis ir fiziska persona vai mazais uzņēmums likuma «Par uzņēmumu ienākuma nodokli» 17.panta pirmās daļas izpratnē – 5 Ls.

Citas ziņas

Noteikts personu — auditu vecēju personas datu apstrādes sistēmās akreditēciju

Māris Ķirsons [email protected],15.05.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē Tieslietu ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu «Noteikumi par personu, kas vēlās veikt sistēmu auditus valsts un pašvaldību institūciju personas datu apstrādes sistēmās, akreditācijas kārtību». Noteikuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Fizisko personu datu aizsardzības likuma 29.panta trešās daļas 6.punktu, kas nosaka nepieciešamību akreditēt personas, kas vēlas veikt sistēmu auditu valsts un pašvaldību institūciju personas datu apstrādes sistēmās Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā personas, kas vēlas veikt personas datu apstrādes sistēmu auditus valsts un pašvaldību institūciju personas datu apstrādes sistēmās, akreditējas Datu valsts inspekcijā. Minētie akreditētie sistēmu auditori sagatavos personas datu apstrādes sistēmu audita atzinumus, kas jāiesniedz katru gadu Datu valsts inspekcijā valsts un pašvaldību institūcijām saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma 26.panta otro daļu un 2001.gada 30.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr.40 «Personas datu apstrādes sistēmas aizsardzības obligātās tehniskās un organizatoriskās prasības» 6.punktu. Patreiz ir sagatavots noteikumu projekts, kas aizstās iepriekš minētos Ministru kabineta noteikumus Nr.40, un noteiks sistēmu auditu veikšanas kārtību,, norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā.

Ražošana

Ventspilī rūpnīcas saražojušas par 51% vairāk

Vēsma Lēvalde,07.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2012.gada deviņos mēnešos apstrādes rūpniecības produkcijas izlaide Ventspils pilsētā sasniedza 86 milj. Ls jeb par 51% vairāk nekā 2011.gada deviņos mēnešos.

Ventspils pēc apstrādes rūpniecības produkcijas izlaides apjoma ierindojas 4.vietā aiz Rīgas, Liepājas un Daugavpils, atsaucoties uz statistikas datiem, norāda Ventspils domes ekonomikas nodaļas vadītājs Laimonis Strujevičs.

Salīdzinot ar 2011.gada 9 mēnešiem, apstrādes rūpniecības produkcijas izlaides apjoms pieaudzis par 51%. Ventspils pilsēta apstrādes rūpniecības produkcijas izlaides apjoma dinamikā starp republikas pilsētām ieņēma 1.vietu (vidējais pieaugums Latvijā 13%, Liepājā 30%, Jelgavā 19%, Daugavpilī 12%, Rīgā 9%, Valmierā 9%, Jūrmalā 4% un Jēkabpilī 1%).

Ventspils pilsētā apstrādes rūpniecības produkcijas izlaide uz 1 iedzīvotāju 2012.gada deviņos mēnešos sasniedza Ls 2259. Republikas pilsētu grupā pēc apstrādes rūpniecības produkcijas izlaides apjoma uz 1 iedzīvotāju Ventspils ierindojas 3.vietā aiz Liepājas un Valmieras. Salīdzinot ar 2011.gada 9 mēnešiem, apstrādes rūpniecības produkcijas izlaide uz 1 iedzīvotāju Ventspilī pieaugusi 1.5 reizes.

Citas ziņas

Tautas skaitīšana internetā iespējama vien ar eparaksta un internetbankas starpniecību

Elīna Pankovska; Dace Preisa,02.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Datu valsts inspekcija ir noteikusi pagaidu aizliegumu datu apstrādei Centrālas statistikas pārvaldes (CSB) vietnē www.Tautasskaitisana.lv līdz brīdim, kad personu ievadītie dati būs drošībā. Tāpēc šobrīd CSB piedāvā autorizēties tikai ar e-paraksta vai banku identifikatoriem.

CSP uzsver, ka šie ir droši identifikatori iedzīvotāju personības noteikšanā un nav pieejami nepiederošām personām, kā tas varētu būt ar personas pasu datiem. Līdz papildu risinājumu izstrādei, atbilstoši Datu valsts inspekcijas norādījumiem, nebūs iespējams aizpildīt elektroniski anketas, izmantojot personas kodu un pasu datus.

Jau vēstīrs, ka Datu valsts inspekcija brīdina, ka citas personas identifikatoru – personas datu, izmantošana, lai aizpildītu tautas skaitīšanas anketu internetā, bez pašas personas piekrišanas, ir administratīvi vai pat krimināli sodāma rīcība.

Datu valsts inspekcija, konstatējusi, ka informāciju, kura, aizpildot tautas skaitīšanas ir sniegta CSB, pēc tam ir iespējams skatīt, labot vai precizēt, Vietnē ievadot personas, kura informāciju CSB sniedza, personas kodu un pases numuru.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecība jūnijā ir pavājinājusies un dažām tās apakšnozarēm arī nākotnes prognozes nav labas, tā apstrādes rūpniecības jūnija datus vērtē banku analītiķi.

"Luminor Bank" ekonomists Pēteris Strautiņš norāda, ka apstrādes rūpniecības jūnija dati, kā arī pirmā pusgada kopējie rezultāti no vienas puses rāda spēcīgu attīstību pirmajā pusgadā un uz globālā fona atzīstamu sniegumu arī vēl jūnijā. Taču aina dažādās apakšnozarēs ļoti kontrastē un sniedz atšķirīgus nākotnes signālus. Jūnijā attiecībā pret pērno jūniju jeb gada griezumā apstrādes rūpniecība auga par 3,1%, bet pret maiju saruka par 3,5%. Pirmajā pusgadā kopā ražošana auga par 6,5%.

Apģērbu un audumu ražošana pirmajos sešos mēnešos gada griezumā augusi par attiecīgi 5% un 6,6%, jūnijā sniegums bijis vēl labāks. Lai samazinātu piegādes riskus, daudzi tirgotāji izvieto pasūtījumus tuvāk patērētājiem, šī tendence mūsu ražotājiem vēl sniegs daudz iespēju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stagnācijā būvniecībā ir galvenais iemesls apstrādes rūpniecības vājumam, un sagaidāms, ka arī turpmākajos mēnešos apstrādes rūpniecībā turpinās valdīt lejupslīde, pavēstīja banku ekonomisti.

Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Puķe atzīst, ka apstrādes rūpniecība arī trešajā ceturksnī ir bijusi vāja, saglabājot otrā ceturkšņa ražošanas apjomu līmeni, un rūpju rievu rūpniecības pierē nemainīgi liek raukt Latvijas rūpniekiem tik svarīgā būvniecības segmenta vājums. Puķe arī atzīst, ka eksportējošajiem ražotājiem ir vēl kāds aktuāls sekmes vājinošs faktors minams - konkurētspējas vājināšanās pazīmes eksporta tirgos.

Ekonomiste skaidro, ka Latvijas ražotāji ir vidēji mazāki, nekā ierasts Eiropas Savienībā, un tam ir savas priekšrocības un trūkumi. Pie priekšrocībām Puķe min lielāku saimniekošanas elastību, kas lieti noder dažādu izaicinājumu periodos - kā tas bija pandēmijas laikā vai brīdī, kad Krievija uzbruka Ukrainai, un daudziem ražotājiem bija steigšus jāatrod citi izejmateriālu piegādes kanāli vai noieta tirgi. Tāpēc būvniecības vājuma periods nav izņēmums, un ražotāji meklē veidus, kā cenu konkurences pasliktinājuma un pieprasījuma krituma pēc standartprodukcijas apstākļos uzlabot sekmes.

Citas ziņas

Sanitex reģistrējis 21 milj. Ls ķīlu

Gunta Kursiša,02.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā nedēļā vairāk nekā desmit milj. Ls apjomīgas komercķīlas reģistrējuši trīs uzņēmumi, tostarp SIA Depo DIY un Sanitex.

Lielākās aizvadītajā nedēļā reģistrētās komercķīlas devējas ir SIA Baltic Sales Network, savukārt parādnieks – Bendra Lietuvos -JAV imone uzdaroji akcine bendrove Sanitex. Komercķīlas ņēmējs ir a/s UniCredit Bank, un tās apjoms ir 21, 351 milj. Ls. Sanitex Bendra Lietuvos-JAV imone uzdaroji akcine bendrove pieder 100% Baltic Trade Network daļu.

Tāpat 18,750 milj. Ls ķīlu reģistrējusi būvmateriālu tirgotāja SIA Depo DIY. Šīs ķīlas ņēmējs ir a/s SEB banka.

Vairāk nekā 10,331 milj. Ls komercķīlu reģistrējusi nekustamā īpašuma nozares SIA Daksti, reģistrētās ķīlas devējs ir Stantan Investments Limited, bet ķīlas ņēmējs – a/s Swedbank.

Citas ziņas

Datu valsts inspekcija soda Rimi sakarā ar E. Repši

Māris Ķirsons [email protected],15.09.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušas nedēļas laikā Datu valsts inspekcija ir pieņēmusi lēmumus trīs administratīvo pārkāpumu lietās. Divās lietās piemērots naudas sods, vienā gadījumā – brīdinājums, norādīts Datu valsts inspekcijas Informācijas daļas vadītāja informācijā. Pamatojoties uz publikācijām presē, Datu valsts inspekcija veica pārbaudi sakarā ar SIA «RIMI Latvia» rīcībā esošo personas datu nodošanu trešajām personām bez tiesiska pamata. Tika konstatēts, ka dati no SIA «RIMI Latvia» pārziņā esošās video novērošanas sistēmas tika nodoti masu saziņas līdzekļu rīcībā. SIA «RIMI Latvia» par fiziskās personas datu nelikumīgu apstrādi, saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 204.panta 7.daļu, uzlikts naudas sods 350 latu apmērā. Kā zināms, žurnāls Privātā dzīve publicēja fotoattēlus, kuros bija redzams premjers Einars Repše, iepērkamies lielveikalā Olimpija. Pamatojoties uz fiziskas personas iesniegumu par iespējamiem Fizisko personas datu aizsardzības likuma pārkāpumiem tika veikta pārbaude Rīga domes, Rīgas Kurzemes rajona pašvaldības uzņēmumā «Kurzemes nami». Datu valsts inspekcija konstatēja, ka pašvaldības uzņēmums «Kurzemes nami» veic fizisku personu datu apstrādi nereģistrējot personas datu apstrādes sistēmas Datu valsts inspekcijā. Par šo pārkāpumu pašvaldības uzņēmumam Kurzemes nami», saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 204.panta 9.daļu, uzlikts administratīvais sods 200 latu apmērā. Par iesniegumā minētajiem faktiem pārbaude turpinās. Savukārt, par dzīvokļu īpašnieku, kas nav izpildījuši parādsaistības pret Cēsu Dzīvokļu īpašnieku kooperatīvo sabiedrību bezpeļņas organizāciju «Gauja», saraksta publiskošanu (tika izvietoti attiecīgā nama kāpņu telpā), izteikts brīdinājums bijušajam Dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības bezpeļņas organizācijas «Gauja» valdes priekšsēdētājam,norādīts Datu valsts inspekcijas Informācijas daļas vadītāja informācijā.

Citas ziņas

Datu valsts inspekcija brīdina par datu apstrādes sistēmu reģistrācijas termiņa beigām

Māris Ķirsons [email protected],10.02.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Datu valsts inspekcija atgādina, ka personas datu apstrādes sistēmas, kuras darbību uzsākušas pirms Fizisko personu datu aizsardzības likuma stāšanās spēkā, ir reģistrējamas Datu valsts inspekcijā līdz 2003.gada 1.martam. Nereģistrēto sistēmu darbība pēc šā termiņa izbeidzama, norādīts Datu valsts inspekcijas informācijā. Šobrīd personas datu apstrādes sistēmu reģistrācija tiek veikta bez maksas. Valsts kancelejā ir iesniegts noteikumu projekts «Noteikumi par personas datu apstrādes sistēmas un Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrācijas valsts nodevu». Par personas datu apstrādes sistēmas reģistrēšanu paredzēts noteikt šādas valsts nodevas likmes (latos): reģistrēšana – 30; reģistrēšana, ja sistēmas pārzinis ir fiziska persona vai mazais uzņēmums – 15. Savukārt par likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu reģistrāciju paredzēts noteikt šādas valsts nodevas likmes (latos): reģistrējamo izmaiņu izdarīšana – 15; reģistrējamo izmaiņu izdarīšana, ja sistēmas pārzinis ir fiziska persona vai mazais uzņēmums – 5, norādīts Datu valsts inspekcijas

Citas ziņas

Seminārā skaidros paredzētās izmaiņas personas datu aizsardzības likumdošanā

Jānis Rancāns,08.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Personas datu aizsardzības izglītības centrs rīkos semināru, kurā tiks skaidrotas un prezentētas jaunajā Eiropas Komisijas (EK) personas datu aizsardzības regulā paredzētās izmaiņas. Semināru vadīs Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes lektors Māris Ruķers.

Šā gad janvārī EK publiskoja regulas projektu attiecībā uz personas datu aizsardzību, kas nozīmē, ka visā Eiropas Savienībā attiecībā uz personas datu aizsardzības regulējumu spēku zaudēs Direktīva 95/46/EK un līdz ar to tiks mainītas Fizisko personu datu aizsarzības likuma galvenās prasības, norāda Personas datu aizsardzības izglītības centrs.

Regula paredz būtiskas izmaiņas attiecībā uz personas datu apstrādes uzraudzības organizāciju uzņēmumu un valsts iestāžu iekšienē, tajā skaitā – obligāta prasība būs personas datu aizsardzības speciālists. Šajā ziņā izmaiņas skars pilnīgi visas valsts un pašvaldību iestādes un lielu daļu uzņēmumu. Regulas projekts paredz arī ievērojami palielinātas sankcijas par pārkāpumiem.

Eksperti

Datu centra sertifikācija — jūsu kritiskās informācijas «apdrošināšana»

Miks Stūrītis, Citrus Solutions valdes priekšsēdētājs, www.citrus.lv,24.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informācija ir viens no vērtīgākajiem resursiem līdzās tādiem cilvēkam vitāli nepieciešamiem resursiem kā, piemēram, ūdens. Rūpīgi vākta, gadiem krāta, slepena, aizsargājama — informācija daudzām nozarēm ir lielākā vērtība. Dati nereti ir tie, kas nodrošina uzņēmējdarbības esamību, piemēram, sociālo tīklu nodrošinātājiem, ražošanas uzņēmumiem un citiem. Tāpēc loģiska ir vajadzība šo pamatlīdzekli attiecīgi sargāt. Ja naudu glabā bankā, par kuru ir pārliecība, ka tā ir droša, tad informāciju glabā datu centrā, kurš ir drošs. Kā, neesot inženierim, zināt, kurš ir drošs un kurš ne? Turpinot vienkāršotu līdzību, — bankām ir neatkarīgi kredītreitingi, datu centriem ir neatkarīgi izdoti sertifikāti.

Pasaulē ir ne mazums organizāciju, kas sertificē datu centrus. Piemēram, Amerikas Sertificēto auditoru institūts (American Institute of Certified Public Accountants — (AICPA)), kas izsniedz SAS70 sertifikātus. Vēl pastāv DCA Datu centru sertifikācija. Ja agrāk akreditāciju varēja atļauties tikai lielbudžeta datu centri, tad tagad programmas DCA Datu centru sertifikācija mērķis ir nodrošināt pieejamu un neatkarīgi auditētu sertifikācijas programmu, kurā ir apkopotas daudzas esošās pamatnostādnes un standarti. Telekomunikāciju nozares apvienības standarts TIA942 ir atzīts par nozīmīgu instrumentu datu centru projektēšanā un investīciju vērtības palielināšanā, un pēc būtības tā ir neatkarīgi auditēta sertifikācijas programma.