Jaunākais izdevums

Pirmās formulas (F-1) Ferrari komandas pilots Felipe Masa, kurš guva smagas traumas kvalifikācijas sacensībās Ungārijā, šosezon trasē neatgriezīsies, ziņo Guardian.

Pats F. Masa ir apmierināts ar medicīniskās apskates rezultātiem. «Esmu priecīgs par testu rezultātiem. Pēc nelielas operācijas, kura notiks tuvāko dienu laikā, es varēšu atsākt vingrošanu, lai uzturētu sevi formā,» tā viņš.

Jau ziņojām, ka 25. jūlijā kvalifikācijas sacensībās Ungārijā Rubensa Barikello formulas piekares detaļa trāpīja lielā ātrumā braucošajam F. Masam, kurš zaudēja samaņu un ietriecās apmalē, gūstot smagas traumas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spānijas karalis Felipe VI par 20% samazinājis savu kā valsts vadītāja algu 2015.gadā, tādējādi cenšoties pildīt savu solījumu par mērenāku, mazāk greznu monarhiju.

Spānijas karaļnama paziņojumā par tā budžetu šim gadam teikts, ka 47 gadus vecais Felipe šogad saņems 234 204 eiro, kas ir par piektdaļu mazāk nekā viņa tēva un priekšteča Huana Karlosa alga pirms atkāpšanās no troņa pērn jūnijā.

Huans Karloss kā goda karaļa titula turētājs saņems 187 356 eiro.

Pils budžets, kas ir iesaldēts vai samazināts kopš 2009.gada saistībā ar ekonomikas krīzi Spānijā, šogad saglabājies pagājušā gada līmenī un ir 7,8 miljoni eiro.

Felipe ir centies uzlabot monarhijas tēlu Spānijā, ko iedragājuši vairāki skandāli pēdējos gados, tostarp par izšķērdību un greznu karaliskās ģimenes pārstāvju dzīvesveidu.

Auto

Rallijsprinta čempionāta jaunā sezona sāksies Ērgļos

,07.01.2010

Rallijsprintā Ērgļi 2010 ar savu standarta automašīnu Road grupā startēt var jebkurš brauktgribētājs. (Foto: 4 rati)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamās nedēļas nogalē, svētdien 17. janvārī ar rallijsprintu Ērgļi 2010

sāksies Latvijas rallijsprinta čempionāts. Paredzēts, ka šosezon tiks aizvadīti

septiņi posmi, kuros tiks noskaidroti valsts čempioni piecās ieskaites klasēs.

2010. gada rallijsprinta čempionāta kalendārā atrodami septiņi posmi. Plānots, ka četri posmi risināsies

kopā ar rallija čempionātu – Sarma 2010 Gulbenes rajonā, Madona 2010, Kurzeme 2010 Liepājā un Latvija 2010 (visticamāk – Kuldīgā).

Pērn pionieru loma tika Kurzemes rīkotājiem, kuri pirmie centās apvienot ralliju un rallijsprintu vienā pasākumā. Viedokļi par eksperimentu dalījās, tomēr, ņemot vērā sarukušo dalībnieku abos čempionātos, posmu apvienošana ir veids, kā izdzīvot un pārciest nelabvēlīgo ekonomisko situāciju valstī. Vēl rallijsprinta čempionāta kalendārā iekļauti Kalnamuiža 2010 Kurzemes pusē un Gulbis 2010 Gulbenē. Bet čempionāta pirmais posms rallijsprints Ērgļi 2010 jau pēc pusotras nedēļas, 17. janvārī tiks aizvadīts Ērgļu apkārtnē. 2009. gadā Ērgļi debitēja rallijsprintā un braucēju un līdzjutēju atmiņās palikuši kā lieliskas ziemas sacensības interesantā trasē. Sniega segas biezums un sinoptiķu prognozes liecina, ka arī šogad Ērgļos gaidāmas īstas ziemas sacīkstes. Rīkotāji sportistiem sagatavojuši trīs ātrumposmus, kurus būs jāveic trīs reizes. Viens no dopiem (ar slaveno tramplīnu) virzīsies pa pērn izmantoto ceļu, bet pretējā virzienā. Pārējie divi ātrumposmi ir jauni, tikai vienam atkārtojas neliela daļa no pērn izmantotās trases. Dopu garums – seši, septiņi kilometri. Iepazīšanās ar trasi notiks sestdien, bet rallijsprinta plānotais starts 17. janvārī plkst. 9.35 Road klasei un plkst. 10 sporta automašīnām. Interesanti, ka par sacensību dalībnieku var kļūt ikviens autobraucējs – Road klasē, kas distanci veic pēc regularitātes principa, var piedalīties ar standarta automašīnām. Arī dalības maksa Road grupā dalībnieku piesaistīšanas nolūkā samazināta līdz 60 LVL.

Citas ziņas

Latvijā viesosies ASV lielākā latīņamerikāņu noziedzīgā grupējuma bijušais līderis Antonio Fernandess

Dienas Bizness,17.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ar priekšlasījumu uzstāsies bijušais ASV lielākā latīņamerikāņu noziedzīgā grupējuma līderis, tagad starptautiski atzīts pārmaiņu vadības eksperts Antonio Fernandess, informē starptautiskās konferences Stratēģiskā domāšana. Radoši valstij un biznesam organizatori.

Fernandess, reiz dēvēts arī par King Tone, ir spilgta un neparasta personība, kas spēja motivēt pārmaiņām un pārveidoja savu 7000 cilvēku lielo bandu par aktīvu un organizētu sociālo kustību ar milzīgu spēku vietējā komūnā. Tīņu gados viņš ir bijis atkarīgs no kreka, par narkotiku izplatīšanu notiesāts uz 15 gadiem, bet pēc iznākšanas no cietuma sācis pārveidot savu un apkārtējo cilvēku dzīvi.

Latin Kings ir viena no vispazīstamākajām narkotiku bandām ASV, Ņujorkā tās nodaļu 1986.gadā, esot cietumā, izveidoja Luiss Felipe. 90.gadu otrajā pusē Felipe nodeva vadību Fernandesam, jo šim «leitnantam» tuvākajā laikā nedraudēja cietums.

Pasaulē

Meksika nolīgs PR firmas, lai atbrīvotos no narkotiku kara pārņemtas valsts tēla

Lelde Petrāne,17.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meksikas prezidents Felipe Kalderons (Felipe Calderon) uzsāk pasaules mēroga sabiedrisko attiecību kampaņu, lai mēģinātu uzlabot savas valsts tēlu un neitralizētu vardarbīgā narkotiku kara atspoguļojumu medijos, kas aizbaida tūristus un ārvalstu investorus, vēsta Reuters.

F. Kalderons karu pret narkotiku karteļiem pasludināja, stājoties amatā 2006.gada beigās.

Līdz šim gan viņam nav izdevies ierobežot ar narkotikām saistītu vardarbību, kuras rezultātā pēdējos gados bojā gājuši vairāki tūkstoši cilvēku.

Šausminošas ziņas un vizuālie materiāli, kas atspoguļo Meksikā notiekošo, laikrakstos un televīzijā jau ir pierasta lieta.

Tagad F. Kalderons paziņojis, ka viņš vēršas pie privātajām sabiedrisko attiecību firmām, lai uzsāktu starptautiska mēroga valsts tēla uzlabošanas kampaņu. Tās mērķis būs parādīt pasaulei citu, mazāk vardarbīgu Meksiku.

«Jā, mēs izskaidrosim problēmas, kādas mums ir, bet arī to, kā mēs ar tām cīnamies. Pirmām kārtām, mēs vēlamies parādīt, ko mūsu valsts var piedāvāt, kas nav maz,» sacījis Meksikas prezidents.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ferrari Formula 1 pilota Felipe Masa atveseļošanās norit daudz straujāk nekā cerēts. Ārsti pieļauj iespēju, ka pēc mēneša brazīlietis atkal varēs sēsties pie Ferrari stūres.

Atgādināsim, ka Ungārijas Formula 1 posmā kvalifikācijas sacensību otrajā sesijā pa Masas ķiveri trāpīja metāla atspere, kas bija atlūzusi no Rubensa Barikello vadītās Brawn Grand Prix komandas formulas, un pēc saņemtā trieciena Masa zaudējot samaņu nespēja novaldīt formulu, kas ar apmēram 200 km/h lielu ātrumu ietriecās drošības sienā.

Pēc negadījuma Masa tika nogādāts Budapeštas slimnīcā, kur viņam tika konstatēts galvaskausa lūzums un smadzeņu satricinājums, bet vēlāk tika veikta arī veiksmīga 48 stundu ilga operācija.

Ārsti konstatēja galvaskausa savainojumu tieši virs acs dobuma, un pastāvēja bažas par iespējamiem brazīlieša redzes traucējumiem, taču pēcāk ārsti ar atvieglojumu varēja paziņot, ka redzes nervs un smadzeņu audi nav bojāti. Ārsti arī atzīst, ka tagad brazīliešu pilots atveseļojas ātrāk, nekā tika sākotnēji prognozēts, un viņš jūtas ļoti labi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Velobraucēji Rīgā arī šogad 1.maijā plāno doties braucienā Kritiskā masa - tā ir nesankcionēta, masveidīga akcija, kuras gaitā velobraucēji dodas braucienā pa spontāni izvēlētām Rīgas ielām.

Sociālajos tīklos publicēts aicinājums 1.maijā plkst.13 pulcēties Brīvības ielā, laukumā pie Dailes teātra. Akcijas dalībnieki vēlas pievērst uzmanību veloinfrastruktūras problēmām pilsētā un mudināt aktīvi rīkoties, lai situāciju uzlabotu.

Šogad Kritiskajai masai nolēmis pievienoties arī Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC). «Agrāk bija divas iespējas - Valsts policijas rīkotais brauciens un Kritiskā masa. Es piedalījos attiecīgi Valsts policijas organizētajā pasākumā, bet šogad to nolemts nerīkot, un šajā situācijā, loģiski, braukšu uz Kritisko masu. Ir taču vienalga, kur ar velosipēdu braukt,» saka Ušakovs. Viņš gan uzsvēra, ka šajā pasākumā brauks, tikai ievērojot ceļu satiksmes noteikumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmās formulas pilots Felipe Masa plāno atgriezties pie Ferrari stūres Brazīlijas Grand Prix sacensībās, kas notiks oktobra vidū, ziņo lenta.ru.

Līdz tam sportistam jāveic medicīniskās pārbaudes un jāsaņem speciāla atļauja no FIA.

Masa nevarēs piedalīties ne Eiropas, ne Itālijas Lielās balvas izcīņā traumu dēļ, ko formulas zvaigzne guva 25. jūlijā kvalifikācijas sacensībās Ungārijā. Trasē Rubensa Barikello formulas piekares detaļa trāpīja lielā ātrumā braucošajam F. Masam, kurš zaudēja samaņu un ietriecās apmalē, gūstot smagas traumas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu krīzes laikā daudzas nacionālās ekonomikas saņēmušas valdību un ārvalstu aizdevēju finansiālo atbalstu, kas rezultējies lielākos izdevumos, aizņēmumos un vairumā gadījumu - augošā valsts parādā.

Daļēji pateicoties finanšu krīzei, dažas valstis un ekonomikas šobrīd ir ievērojami sliktākās pozīcijās, runājot par parādu, nekā citas, norāda CNBC, kas savā interneta vietnē publicējusi pasaulē lielāko valstu - parādnieču topu.

Citas ziņas

Ferrari no Alonso sagaida uzvaras

,01.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

F1 braucējs Fernando Alonso jau tagad izjūtot uz viņu izdarīto spiedienu būt čempionam, vēsta Forbes.

Ferrari apstiprinājusi, ka F. Alonso atstās Renault un pievienosies komandai uz 2010.gada sezonu. Viņš ar Ferrari noslēdzis līgumu uz trīs gadiem. Saskaņā ar iepriekšējo vienošanos F. Alonso Ferrari bija jāpievienojas tikai 2011.gadā.

F. Alonso komandā aizstās līdzšinējo braucēju Kimi Raikonenu (Kimi Raikkonen).

«Ferrari nav pietiekami uzvarēt tikai vienās sacīkstēs gadā vai kaut kā tā. Uz mani tiks izdarīts spiediens, lai es atkal būtu čempions,» viņš stāstījis.

F. Alonso komandas biedrs būs Felipe Masa.

Finanses

FKTK sevis uzturēšanai no bankām prasīs mazāk

,18.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu un kapitāla tirgus komisija sevis uzturēšanai 2010. gadā paredzējusi palielināt maksas apdrošinātājiem un privātajiem pensiju fondiem, bet samazināt – bankām.

Par to liecina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) dalībnieku maksājumu apmēra FKTK finansēšanai 2010. gadā noteikšanas un pārskatu iesniegšanas noteiktumi.

Bankām 2009. gadā komisijas uzturēšanai bija jānovirza 0.00431 % no kredītiestāžu vidējā aktīvu apjoma ceturksnī, bet 2010. gadā novirzāmā daļa samazināta līdz 0.00381 % jeb par aptuveni 11.6 %.

Komisija 2010. gada budžetā paredzējusi, ka ieņēmumi no bankām 2010. gadā samazināsies par 18 % - līdz 2.8 miljoniem latu.

Tikmēr apdrošinātājiem noteikts lielāks maksājums, atkarībā no apdrošināšanas veida - vidēji par 5 % līdz 20 % vairāk, bet kopumā komisija paredz, ka ieņēmumi no apdrošinātājiem 2010. gadā samazināsies par 27 %, tostarp par 1 % saruks maksājumi no dzīvības apdrošinātājiem, bet par 30 % - ieņēmumi no pārējām apdrošināšanas sabiedrībām.

Citas ziņas

Felipes Masas vietā brauks Luka Badojers

,11.08.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmās formulas komanda Ferrari paziņojusi, ka Felipes Masas vietā braukts Luka Badojers (Luca Badoer).

Ar šādu paziņojumu komanda nāca klajā pēc tam, kad kādreizējais F-1 čempions Mihaels Šumahers atsauca savu dalību F-1 sacīkstēs, par iemeslu minot savainoto kaklu, ko M. Šūmahers savainoja šī gada februārī negadījumā ar motociklu.

L. Badojers komandā strādā kopš 1998. gada kā testa pilots.

Db.lv jau ziņoja, ka Ungārijas Grand Prix izcīņas kvalifikācijas sesijā smagu avāriju piedzīvoja Ferrari komandas pilots Felipe Masa.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

F1 pilots Fernando Alonso parakstījis līgumu uz diviem gadiem ar Ferrari komandu. Līgums paredz, ka pēc tā beigām pilots to varēs pagarināt un šajā laikā viņš algā saņems no 19 līdz 25 miljoniem eiro.

BBC norāda, ka līgums, visticamāk, publiski tiks paziņots šīs nedēļas nogalē.

F. Alonso partneris Ferrari komandā būs Felipe Masa, jo Kimi Raikonens ir parakstījis pagaidu vienošanos ar F1 komandu McLaren un no nākamās sezonas kļūs par Luisa Hamiltona komandas biedru.

Pārtika

PVD atkārtoti konstatējis salmonellas piesārņojumu Ukrainas izcelsmes olu baltuma produktā

LETA,23.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) atkārtoti konstatējis salmonellas piesārņojumu Ukrainas izcelsmes olu baltuma produktā, informēja PVD.

Dienestā norādīja, ka, veicot laboratoriskās pārbaudes uz salmonellas un veterināro zāļu atliekvielām Ukrainas izcelsmes olām un olu produktiem, PVD ir atkārtoti konstatējis salmonellas piesārņojumu. Piesārņojums konstatēts Ukrainas izcelsmes sausajā olu baltuma produktā «Ovomix P4011H».

PVD par konstatēto produkcijas nekaitīguma risku ir sniedzis ziņojumu ātrās brīdināšanas sistēmā (RASFF). Tāpat veiktas visas darbības, lai konkrētās partijas sausais olu baltuma pulveris nenonāktu pārtikas apritē.

Līdz šim laboratoriski apstiprināti trīs gadījumi, kad olu baltuma masā konstatēja salmonella.

PVD šā gada pirmajā pusgadā ir veicis 78 laboratoriskās pārbaudes uz salmonellas un veterināro zāļu atliekvielām Ukrainas izcelsmes olās un olu produktos.

Apdrošināšana

Dronu īpašnieku atbildības apdrošināšanas piedāvājums varētu kļūt plašāks

Žanete Hāka,20.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunie noteikumi par kārtību, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un cita veida lidaparātu lidojumi, Latvijā ievieš dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas minimālos limitus, kas noteiktos gadījumos attieksies uz bezpilota lidaparātiem ar pacelšanās masu jau no 250 gramiem, informē Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA).

Līdz šim dronu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana jau bija obligāta prasība, taču nebija noteikti minimālie limiti, un apdrošināšana bija obligāta tikai droniem ar pacelšanās masu no 1,5 kg. Jaunajos noteikumos, kas Ministru kabinetā tika pieņemti 13. augustā, apdrošināšanas normas ir precizētas un paredz, ka īpašniekam obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana nepieciešama arī tādam dronam, kura masa ir no 250 gramiem līdz 1,5 kg, ja ar to ir paredzēts veikt paaugstināta riska lidojumus, kuru kritēriji atrunāti noteikumos. Tādos gadījumos minimālais atbildības limits ir 150 000 eiro vienam apdrošināšanas gadījumam un apdrošināšanas periodam kopā. Ja ar bezpilota gaisa kuģi nav paredzēts veikt paaugstināta riska lidojumus, tiek saglabāta līdzšinējā kārtība, kas paredz, ka apdrošināšana nepieciešama tad, ja pacelšanās masa ir 1,5 kg un vairāk.

Finanses

No radiem ārvalstīs saņemtajai naudai nodokli nepiemēros

Zane Atlāce - Bistere,03.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai kliedētu publiskajā telpā izskanējušo nepilnīgo un bieži vien arī nekorekto informāciju, Valsts ieņēmumu dienests (VID) skaidro, kādi ir nodokļu normatīvo aktu nosacījumi attiecībā uz naudu, kas tiek saņemta no radiniekiem vai citām personām ārvalstīs.

Galvenokārt to nosaka radniecības pakāpe ar personu, no kuras tiek saņemta nauda, pārskaitītās naudas summa un darījuma būtība. Ņemot to vērā, ir jārīkojas atbilstoši vienai no trim situācijām.

Saņemtā nauda nav jādeklarē un iedzīvotāju ienākuma nodoklis nav jāmaksā, ja naudas pārskaitītāju ar saņēmēju saista laulība vai radniecība līdz trešajai pakāpei Civillikuma izpratnē (vecāki, brālis, māsa, vecvecāki, bērni, mazbērni, vecāku brālis/māsa, brāļa/māsas bērni u.c), un naudas pārskatījums no ārvalstīm tiek veikts vienas mājsaimniecības ietvaros un šīs mājsaimniecības izdevumu segšanai (piemēram, ārvalstīs strādājoši vecāki pārskaita saviem Latvijā dzīvojošiem bērniem, vecākiem vai vecvecākiem). Šādā gadījumā saņemtā nauda nav jādeklarē, jo pēc ekonomiskās būtības neveidojas ienākums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija (SM) autoceļu lietošanas nodevu par laiku kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām, no 2030.gada plāno aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu par distanci, izriet no SM sagatavotā likumprojekta "Ceļu nodevu likums".

Ja par transportlīdzekli attiecīgajā autoceļa posmā būs maksājama ceļu infrastruktūras nodeva, autoceļu lietošanas nodeva vairs netiks piemērota, tostarp arī par transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir mazāka vai vienāda ar 3,5 tonnām, skaidro ministrijā.

Ar likumprojektu ieviesta jauna definīcija - ceļu infrastruktūras nodeva ir nodeva, kas jāmaksā par transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, izmantojot attiecīgo ceļu infrastruktūru, un no transportlīdzekļa tipa. Nodevas nomaksāšana piešķirs tiesības ar minēto transportlīdzekli izmantot ceļu infrastruktūru.

Tostarp, ieviešot privātās un publiskās partnerības finansētus autoceļu projektus, pamatojoties uz likumprojektu, valsts varēs noteikt un piemērot ceļu infrastruktūras nodevu par noteikta jaunuzbūvēta ceļa posma izmantošanu, kā arī vairāk koncentrēties uz principa "piesārņotājs maksā" piemērošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz bargākus sodus par pārkāpumiem ceļu satiksmē.

Kā informēja Saeimas Preses dienestā, ar grozījumiem plānots noteikt, ka par ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 kilometriem (km/h) stundā ar mopēdiem, motocikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas auto, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, transportlīdzekļa vadītājam varēs piemērot naudas sodu no 720 līdz 960 eiro (pašlaik - no 360 līdz 480 eiro) un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz deviņiem mēnešiem (pašlaik - sešiem).

Savukārt, ja minētajā apjomā ātrums tiks pārsniegts apdzīvotā vietā, plānots piemērot naudas sodu no 1040 līdz 1400 eiro (pašlaik - no 540 līdz 680 eiro) un atņemt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības no deviņiem līdz 12 mēnešiem (pašlaik uz 12 mēnešiem piemēro tiesību izmantošanas aizliegumu).

Makroekonomika

FM: IKP kritums pērn būs mazāks nekā prognozēts

Ieva Mārtiņa,02.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tautsaimniecības attīstību raksturojošais rādītājs liecina, ka ekonomika 2010.gadā ir atveseļojusies labāk nekā iepriekš prognozēts un paredzams, ka IKP kritums kopumā būs 0,4% līmenī.

Tā prognozē Finanšu ministrija (FM), publiskojot Latvijas Makroekonomisko rādītāju saliktā indeksa (MSI) 2010. gada decembra datus. MSI decembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, salīdzināmās cenās pieauga par 5,3%, indekss arī turpina norādīt uz ekonomiskās aktivitātes pieaugumu gada griezumā.

FM norāda, ka patēriņa cenu līmenis 2010. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, pieauga par 0,1%, tostarp cenas precēm pieauga par 0,2%, bet pakalpojumiem palika nemainīgas. Salīdzinot ar iepriekšējā gada decembri, patēriņa cenas pieauga par 2,5%, tikmēr vidējais cenu līmenis precēm pieauga par 4,3%, bet pakalpojumiem tas samazinājās par 2,1%. Pērn 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, ko izmanto kā Māstrihtas kritēriju, pret iepriekšējā gada12 mēnešu vidējo patēriņa cenu līmenim, samazinājās par 1,1% un tādējādi šis kritērijs pērn tici izpildīts.

Eksperti

Kad un vai vispār norims inflācija?

Voldemārs Strupka, Signet Bank Investīciju eksperts,29.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cenu inflācija rodas, kad pārāk daudz naudas “dzenas pakaļ” pārāk mazam preču un pakalpojumu klāstam. Straujš un pastāvīgs “plašās naudas” (“broad money” – nauda, kas nonāk reālajā ekonomikā) piedāvājuma pieaugums stingri korelē ar cenu inflāciju.

Arī būtiskas preču un pakalpojumu piedāvājuma izmaiņas, piemēram, lielas izmaiņas ražošanas jaudās vai produktivitātē, būtiski ietekmē cenu inflāciju.Balstoties uz Linas Oldenas Švarceras (Lyn Alden Schwartzer) rakstiem un pētījumiem – ja ar parādiem mazāk pārslogotu ekonomiku pārsteidz nozīmīgs ekonomisks satricinājums vai samazinājums, tas ir nepatīkami, bet tam var tikt pāri – ekonomikai kādu laiku stagnējot, neefektīvi biznesi bankrotēs – daži parādi tiks nesamaksāti, bet kopumā produktīvas investīcijas visas nodarītās sāpes pamazām izārstēs.

Tomēr, ja ekonomiku ar augstu aizņemto līdzekļu īpatsvaru (arī valsts parāda līmenī) skar būtisks ekonomisks šoks un recesija, tā saskarsies vai ar plašu defoltu vilni, vai ar ārkārtas naudas drukāšanu, lai finansētu parādus. Šādi notika 2020. - 2021. gadā, kad lielākajā daļā attīstīto valstu, īpaši ASV, tika radīta jaunas naudas masa triljonos eiro vai dolāru vērtībā. Šoreiz “naudas radīšana” notika ne tikai finanšu sistēmā banku rezervēs, bet arī jau pieminētās “plašās naudas” piedāvājumā, ko varēja tērēt mājsaimniecības un uzņēmumi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LTV raidījums De Facto uzklausījis zviedru ekonomista Aleksandra Barda padomus, ko Latvijai darīt, lai atrisinātu pašreizējās ekonomiskās problēmas. Viņš uzskata, ka šobrīd prioritātei ir jābūt izglītībai, kā arī norāda, ka Latvijai nav jābaidās no jauniem latviešiem, kas pamet valsti, jo 90% atgriezīsies.

«Es personīgi investēju Baltijā deviņdesmitajos gados un es izņēmu savas investīcijas no Igaunijas un Latvijas divus gadus pirms krīzes. Es redzēju, kur šī krīze iet. Ekonomikas izaugsme vairs nebija īsta. Tā turējās uz ļoti apšaubāma pamata. Ja dzīvoklis Rīgā vai Tallinā maksāja dārgāk nekā Londonā un Parīzē, tas man kā ekonomistam bija signāls. Es izņēmu naudu, un burbulis sprāga. Tagad savukārt Latvija ir ļoti interesanta, jo burbuļa nav, ekonomika ir īsta. Aktīvu cena ir īsta. Uz šī pamata jūs pēc diviem gadiem, pieņemot pareizus lēmumus, atgūsiet lēnāku, bet patiesu ekonomikas izaugsmi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transportlīdzekļu ikgadējā nodeva par automašīnu, kuras pilna masa nepārsniedz 1500 kg, no nākamā gada 1. janvāra būs 20 Ls līdzšinējo 12 Ls vietā, bet par vieglo automašīnu, kuras pilna masa ir no 1501 kg līdz 1800 kg, tā būs 40 Ls līdzšinējo 24 Ls vietā.

To paredz 2010. gada budžeta paketē iekļautajās izmaiņas likumā, kas nosaka nodevas, kuru jāmaksā, izejot ikgadējo tehnisko apskati, jaunās likmes.

Db.lv jau ziņoja, ka, palielinot nodevu, valsts budžetā nākamgad paredzēts gūt papildu ieņēmumus 15 milj. Ls apmērā.

Nodeva tiks palielināta tieši vieglajām pasažieru automašīnām, savukārt kravas transportlīdzekļiem un autobusiem tā netiks celta, uzsver premjers Valdis Dombrovskis (Jaunais laiks).

Automašīnas masaNodeva 2009. gadāNodeva 2010. gadā
līdz 1500 kg12 LVL20 LVL
1501 kg līdz 1800 kg24 LVL40 LVL
1801 kg līdz 2100 kg45 LVL 70 LVL
2101 kg līdz 2600 kg54 LVL110 LVL
2601 kg līdz 3500 kg72 LVL160 LVL
virs 3500 kg78 LVL220 LVL

Finanses

Nozīmīgākais 2010. gadā: Finanšu tirgū pozitīvs pavērsiens

Ieva Mārtiņa,02.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēl pirms gada lielos zaudējumos iestigušais Latvijas banku tirgus 2010. gadā nostājies uz kājām.

Arī ar valsts teju miljarda latu atbalstu glābtās, tomēr arvien dziļākos mīnusos slīgstošās Parex bankas sadalīšana labajā un sliktajā bankā paglābusi Latvijas finanšu tirgus no jauniem satricinājumiem.

Tiesa gan, visiem finanšu tirgus dalībniekiem nav paveicies izdzīvot - banku sektorā bez licences palika viena no visu laiku mazākajām Latvijas bankām - VEF banka, bet apdrošināšanas tirgu atstāja Rīgas domei piederošā RSK Apdrošināšanas AS. No tirgus aizgāja arī vairākas apdrošināšanas brokeru kompānijas. Tomēr šo tirgus dalībnieku aiziešana būtisku iespaidu uz kopējo tirgu neatstāja, turklāt 2010. gadā Latvijā atvērtas divas ES dalībvalstu banku filiāles.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apkopota informācija par desmit pasaulē lielākajiem auto tirgiem un to izaugsmes prognozēm.

1. Ķīna

2011.gada pārdošanas prognoze: 17,7 miljoni

2010.gadā pārdoto transportlīdzekļu skaits: 17,2 miljoni

Paredzamā izaugsme: 3%

Ķīna padarīja sevi par pasaulē lielāko auto tirgu 2009.gadā, kad transportlīdzekļu pārdošanas apjomi palielinājās par 46% pret iepriekšējo gadu. 2010.gadā auto pārdošanas apjomi pieauga vēl par 32%, palīdzot Ķīnai nostiprināt pārsvaru pār ASV.

Ķīnas valdība ir aicinājusi ārvalstu autoražotājus veidot kopuzņēmumus un dalīties tehnoloģijās ar vietējiem uzņēmumiem. Tas rezultējies daudzos pašmāju zīmolos, piemēram, Geely, Chery un Dongfang.

Populārākais transportlīdzeklis valstī 2010.gadā bija Wuling Sunshine - tika pārdoti vairāk nekā 750 000 šādu automašīnu. Šo modeli ražo GM, Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) un Wuling Automobile kopuzņēmums un tas tiek pārdots par aptuveni 5000 ASV dolāru.

Finanses

2010. gads nesis nabadzības pieaugumu

Mārtiņš Apinis,08.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizpagājušajā gadā ir pieaugusi Latvijas iedzīvotāju atkarība no sociālajiem transfertiem. Ja 2009.gadā 28% no ienākumu apjoma veidoja sociālie transferti, tad 2010. gadā jau 31%. Nabadzības riska indekss, kas tiktu rēķināts bez visu veidu sociālajām izmaksām, 2010.gadā sasniegtu 46%, kas ir augstākais rādītājs kopš 2004.gada, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Nodarbinātajiem nabadzības risks 2010.gadā ir samazinājies, toties pieaudzis bezdarbniekiem. Te ir nepieciešams piebilst, ka 2010. bija gads, kura laikā kopējais nodarbināto skaits (vidēji gadā) samazinājās, bet darba meklētāju skaits savukārt pieauga, norāda statistiķi.

Bezdarbnieku nabadzības risks ir pieaudzis no 48% 2009. gadā līdz 50% 2010. gadā, kas gan ir mazāk nekā pirmskrīzes gados. Pilnu darba laiku strādājošajiem nabadzības risks ir samazinājies attiecīgi no 8,2 līdz 7,8%, bet nepilnu darba laiku strādājošajiem - taisni otrādi ir pieaudzis no 23% 2009. gadā līdz 25% 2010. gadā. Nabadzības risks nepilnu darbu laiku strādājošajiem 2010.gadā faktiski bija tāds pats kā nenodarbinātajiem (26%).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dati rāda, ka alus pārdošanas apjomos 2010. gadā nav novērojamas būtiskas izmaiņas*. Šo status quo var vērtēt pozitīvi, jo vairs neturpinās kritums, kas bija novērojams 2008. un 2009. gadā, un patērētājos ļoti lēnām sāk atgriezties pirmskrīzes pirkšanas paradumi. Taču vēl joprojām un visdrīzāk arī tuvākajā nākotnē patērētājiem būtiskākais kritērijs būs cena un dažādi akciju piedāvājumi.

2010. gadā alus nozarē bija novērojams kritums produktu cenām – par 7% samazinājās cena par vienu vienību. Tas neapšaubāmi skaidrojams ar to, ka patērētāji meklēja ekonomiski izdevīgākos piedāvājumus, kā arī bija novērojama milzīga konkurence starp alus ražotājiem, kas izvērsās «cenu karos». Šajā ziņā ieguvējs, protams, bija patērētājs, kuram bija iespēja iegūt produktu par lētāku cenu, bet uzņēmumiem nācās saskarties ar pamatīgām problēmām.

Tas, ka cilvēki izvēlas cenu ziņā pievilcīgākos produktus, redzams, aplūkojot pārdotāku alus kategorijas. Proti, 2010. gadā labus rādītājus Latvijas tirgū uzrādīja gaišais ekonomiskais alus, kura pārdošanas apjomi palielinājušies par 4%. Izaugsmes pamatā noteikti bija cilvēku vēlme ekonomēt. Rezultātā šīs kategorijas alus pārdošanas apjoma daļa tirgū bija 44%.