Dati rāda, ka alus pārdošanas apjomos 2010. gadā nav novērojamas būtiskas izmaiņas*. Šo status quo var vērtēt pozitīvi, jo vairs neturpinās kritums, kas bija novērojams 2008. un 2009. gadā, un patērētājos ļoti lēnām sāk atgriezties pirmskrīzes pirkšanas paradumi. Taču vēl joprojām un visdrīzāk arī tuvākajā nākotnē patērētājiem būtiskākais kritērijs būs cena un dažādi akciju piedāvājumi.
2010. gadā alus nozarē bija novērojams kritums produktu cenām – par 7% samazinājās cena par vienu vienību. Tas neapšaubāmi skaidrojams ar to, ka patērētāji meklēja ekonomiski izdevīgākos piedāvājumus, kā arī bija novērojama milzīga konkurence starp alus ražotājiem, kas izvērsās «cenu karos». Šajā ziņā ieguvējs, protams, bija patērētājs, kuram bija iespēja iegūt produktu par lētāku cenu, bet uzņēmumiem nācās saskarties ar pamatīgām problēmām.
Tas, ka cilvēki izvēlas cenu ziņā pievilcīgākos produktus, redzams, aplūkojot pārdotāku alus kategorijas. Proti, 2010. gadā labus rādītājus Latvijas tirgū uzrādīja gaišais ekonomiskais alus, kura pārdošanas apjomi palielinājušies par 4%. Izaugsmes pamatā noteikti bija cilvēku vēlme ekonomēt. Rezultātā šīs kategorijas alus pārdošanas apjoma daļa tirgū bija 44%.
Premium jeb augstākās klases gaišais alus pēc pārdošanas apjomiem aizņēma 23% tirgus, bet tā pārdošanas apjomi kopumā samazinājās par nepilniem 7%, jo lielu konkurenci sastādīja ekonomiskais gaišais alus. Bija novērojama tendence, ka ražotāji piedāvāja dažādas atlaides premium klases aliem, lai tas kļūtu pieejamāks patērētājiem. Tai pat laikā jāpiemin, ka daudziem tomēr kvalitāte saglabājās kā būtiskākais faktors alus izvēlē. Piemēram, 15% - 20% alus patērētāju ir uzticīgi vienam alus zīmolam, kas nozīmē, ka viņi ir lojāli savam mīļākajam alum par spīti augstākai cenai. Šajā kategorijā ietilpst tādas alus šķirnes kā Aldaris Luksus, Zelta Premium, Carlsberg u.c.
Savukārt mainstream jeb standarta klases gaišā alus segments aizņem 33% tirgus, bet tā pārdošanas apjomi palielinājās par aptuveni 1,5%. Šajā alus klasē ir sabalansēta gan cena, gan kvalitāte, un ražotāji šī alus popularizēšanai izmanto visai plašas mārketinga kampaņas. Jāatzīmē, ka šo alu visbiežāk patērētāji izvēlas bāros un restorānos.
Attiecībā uz importa alu jāpiemin, ka tas veido aptuveni 10% no kopējā pārdotā alus apjoma. Tas nozīmē, ka Latvijas patērētājs ir uzticīgs vietējām alus darītavām, vietējām alus tradīcijām. Vietējiem zīmoliem bieži vien ir arī daudz pievilcīgākas cenas.
Vēl viena būtiska lieta, kas ietekmēja alus nozari ne vien 2010. gadā, bet arī 2008. un 2009. gadā, bija tendence, ka cilvēki arvien vairāk alu izvēlējās lietot mājās, draugu kompānijā, nevis bāros vai restorānos. Tas, protams, izskaidrojams ar patērētāju ierobežotājām finansiālajām iespējām, alus darītāju dažādiem akciju piedāvājumiem, kā arī Roberta Ķīļa veiktajā pētījumā noskaidroto, ka latviešiem ir paradums vienmēr pasēdēt mājās draugu kompānijā, pirms doties izklaidēties.
Kas alus nozari gaida tuvākajā nākotnē? Tuvākā gada laikā būtiski uzlabojumi noteikti nav gaidāmi un pārdošanas apjomi saglabāsies 2010. gada līmenī. Kamēr ekonomiskā izaugsme būs zema un patērētāju pirktspēja neuzlabosies, tikmēr savu popularitāti saglabās ekonomiskie zīmoli. Taču domāju, ka pēc 2 – 3 gadiem Latvijā pirktspēja atgriezīsies pietiekami augstā līmenī un patērētāji atgriezīsies pie pārbaudītām vērtībām, iegādājoties arī kvalitatīvo premium klases alu.
Tikmēr alus darītavām ir jāturpina strādāt pie esošo produktu pilnveidošanas un jauniem produktiem, kurus piedāvāt patērētājiem, lai radītu paaugstinātu pievienoto vērtību ne tikai patērētājiem, bet arī nozarei kopumā. Patērētāji vēl joprojām vēlas izmēģināt jaunas lietas, tādēļ, piedāvājot inovatīvus produktus, ražotāji arī varēs noturēt produktu cenu pietiekami augstā līmenī.
Tomēr galvenais drauds, kas var negatīvi ietekmēt alus nozari, tāpat kā daudzas citas, noteikti ir neskaidrā ekonomiskā situācija, nepastāvīgā un svārstīgā likumdošana, kā arī nelegālās tirdzniecības pieaugums. Šie nav jautājumi, kurus var atrisināt alus ražotāji, tādēļ ceram, ka valsts spers pareizos soļus, lai ekonomika atlabtu daudz straujāk.
* Blogā izmantoti Euromonitor International dati.