Tie, kuri 2009. gadā iegādāsies tehnoloģiskās iekārtas, varētu saņemt lielāku uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atlaidi nekā pašlaik.
Tā valdības sēdē pret uzņēmēju un Ekonomikas ministrijas ierosinājumu —jaunu tehnoloģisko iekārtu norakstīšanu (UIN aprēķināšanai) ar paaugstinātu koeficientu — 1.5 (pašlaik ir 1.3) turpmākos 5 gadus neiebilda arī Finanšu ministrija. Tiesa, valdībā tika spriests arī par to vai šo amortizācijas koeficientu UIN aprēķināšānai nevarētu pielietot ne tikai jaunām tehnoloģiskajām iekārtām, bet arī visiem pamatlīdzekļiem. Finanšu ministrs Atis Slakteris pēc sēdes bija ļoti piesardzīgs, norādot, ka šobrīd runa ir tikai par —jaunajmā tehnoloģiskām iekārtām piemērojamo atlaidi, taču par šādu stimulu pielietošanu visiem pamatlīdzekļiem ir pārsteidzīgi runāt, jo tad vajadzīgi konkrēti aprēķini, kā tas atsauksies uz valsts budžeta ieņēmumiem. A. Slakteris arī atzina, ka ministrija atbalstījusi tādu stimulu, kas veicinātu uzņēmumu pašu kapitāla palielināšanos — samazinot apliekamo ienākumu par kredītprocentu summu (to lielumu noteiktu pēc statistikas datiem), ja pašu kapitāla palielinājuma daļu uzņēmējam nāktos aizņemties no kredītiestādes. A. Slakteris arī norādīja, ka nav iebildumu pret ienākumu neaplikšanu ar UIN no veco iekārtu pārdošanas, ja to vietā tiek pirktas jaunas, kā arī pret zaudējumu termiņa — 5 gadu — pagarināšanu vēl par 3 gadiem — līdz 8, tomēr neesot iespējams šo termiņu neminēt vispār. Viņš arī norādīja, ka Latvijā efektīvā UIN likme 2006.g. bija aptuveni 10.2 %, kas ir zema salīdzinājumā ar citām ES dalībvalstīm, kurās arī ir zemas šī nodokļa nominālās likmes.
Labāk kā nekas
«Attīstība nenoliedzami būtu daudz straujāka, ja Latvija visu reinvestēto peļņu neapliktu ar UIN, tāpat kā to jau daudzus gadus dara Igaunijā,» norāda SIA TMMetal Baltic valdes loceklis Māris Kapusts. Viņaprāt, veco iekārtu pārdošanas ienākumu nepalikšana ar UIN, ja tiek pirktas jaunas iekārtas, ir labs žests un tikai, jaunas iekārtas taču maksā 5 vai varbūt pat vairāk nekā 10 reizes dārgāk nekā vecās. «Pētniecības izdevumu atbalstīšana no valsts puses arī ir labs solis,» uzsver M. Kapusts. Viņaprāt, pat pašreizējā situācijā, kad valstī iepriekšējo gadu IKP galvenais dzinējspēks — nekustamis īpašumus un ar to saistītās jomas ir zaudējis savu jaudu, tomēr joprojām piedāvātā UIN stimulu pakete ir joprojām ir galvenokārt balstīta uz labo valsts gribu, kamēr viss smagums jāzies uzņēmējiem. «Šķiet, ka valdība ir izvēlējusies vismazāko investīciju stimulu variantu, taču tas ir labāk nekā nekas,» izsver M. Kapusts. Db jau šā gada jūnijā rakstīja, ka pēc a/s Latvijas Finieris vērtējuma šinī situācijā izdevīgākais valsts atbalsts būtu tieši paātrināta pamatlīdzekļu amortizācija, tehnoloģiskajām iekārtām pielietot koeficientu 1.5, ko izmanto ienākuma nodokļa aprēķināšanai. Arī pēc Ekonomikas ministrijas aplēsēm samazinot apliekamo ienākumu par visu investīciju lielumu prognozētais apstrādes rūpniecības apjomu pieaugums 2007.gada cenās vērtējams 4-6% gadā, jeb 217.7-326,6 milj.Ls, bet piemērojot amortizācijas koeficientu 1.5 jaunām tehnoloģiskām iekārtām, apstrādes rūpniecības apjomu pieaugums 2007.g. cenās vērtējams 2-3 % gadā jeb 108.9-163 milj.Ls.
Izdevīgi lielajiem
Vairāku mēbeļu ražošanas uzņēmumu — SIA Oak, SIA Pils matrači — un tirdzniecības SIA MarksM — īpašnieks Juris Griķis uzskata, ka valdības atbalstītais investīciju stimuls ar augstāku —1.5 koeficientu — tehnoloģiskajām līnijām ir izdevīgs lielajiem ražotājiem, bet mazajiem ražotājiem izdevīgas būtu jebkuras izmaiņas, kas nepalielinot uznēmēju tēriņus, ļautu strādājošajam saņemt lielāku atalgojumu. «Nav būtiski vai tiek palielināts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamais minimums, samazināta iedzīvotāju ienākuma nodokļa vai socnodokļa likme, vai kā citādāk,» skaidro J. Griķis. Viņš norāda, ka mazajiem uzņēmējiem stimuls ar paaugstinātu koeficientu iekārtās dod vien pāris tūkstošu Ls gadā, kas minimāli risina sarežģīto situāciju, kad izmaksas Latvijā pieaug, bet realizācijas cens ārzemēs nav iespējams palielināt.
Iespējamie UIN stimuli uzņēmējiem
— jauno tehnoloģisko iekārtu norakstīšanā, (aprēkinot UIN) piemērojos amortizācijas koeficientu 1.5 (šobrīd 1.3);
— atbrīvot no aplikšanas UIN peļņu, kas gūta no nolietotu tehnoloģisko iekārtu realizācijas, ja to vietā tiek iegādātas jaunas tehnoloģiskās iekārtas;
— UIN atvieglojumi nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstīšanai, piemērojot amortizācijas koeficientu 1.5 komersantu pētniecības un attīstības izmaksām, jaunu tehnoloģiju un produktu izstrādei un ieviešanai;
— papildināt jaunu ražošanas tehnoloģisko iekārtu definīciju, iekļaujot tajā iekārtas pakalpojuma nodrošināšanai, kas attiecas uz elektronisko sakaru tīklu iekārtām, datorprogrammu izstrādei utt;
— 8 (šobrīd 5) taksācijas periodi zaudējumu koriģēšanai, jo lielu ieguldījumu gadījumā saistībā ar UIN likumā paredzēto paātrināto pamatlīdzekļu nolietojuma norakstīšanu (amortizāciju), pirmajos taksācijas gados pēc pamatlīdzekļu iegādes var izveidoties tādi zaudējumi, kurus nevar segt turpmāko piecu gadu laikā.
Avots: Db pēc Ekonomikas un Finanšu ministrijas ziņojuma.