Jaunākais izdevums

Alus mīļotāji esot gatavi pasludināt jaunu ticību, pierādīt, ka alus ir veselības ķīla, un visādi citādi aizstāvēt savu iemīļoto dzērienu pret narkologu, sievu un citu alus nelabvēļu uzbrukumiem.

Pētot dažādu valstu interneta resursus, komunikācijas, tirgus un sabiedriskās domas izpētes aģentūra A.W.Olsen & Partners noskaidrojusi tipiskākos un interesantākos priekšstatus par putojošo miestiņu, kuru atbilstību patiesībai komentē alus darītavas Aldaris sabiedrisko attiecību vadītājs Ilmārs Jargans.

Pētījuma rezultāti:

"Alus vēders vai vēders alum?

Šķiet vispopulārākais pieņēmums, ko alus baudītājiem nākas uzklausīt visā pasaulē, ka agri vai vēlu viņiem izveidojas iespaidīga izmēra vēders, kas dzīves gaitā var nopietni apdraudēt viņu veselību un kopējo dzīves kvalitāti. Lai arī alus nesatur taukus, tomēr daudzi uzskata, ka tas ir barojošs, un, jo krietnāks alus, jo vairāk kaloriju tas saturot. I.Jargans gan noliedz šādu apgalvojumu: ''Dzerot tikai alu, cilvēks resns nepaliktu. Ne velti ir pat alus diētas, jo alū ir mazāk kaloriju nekā līdzīgā tilpumā piena, vīna vai sulas. Taisnība ir apgalvojumā, ka biezākā alū visu labumu, protams, ir vairāk. Alus gan rosina apetīti, tādēļ cilvēki intensīvi tukšo ledusskapi un uzaudzē vēderiņu''. Tieši uzkodas, kas parasti tiek baudītas kopā ar alu – čipsi, sāļie riekstiņi, ķiploku grauzdiņi - ietekmē svara pieaugumu.

Alus mīļotāji mēdz ironizēt arī par biežo tualetes apmeklēšanu. ''Alus satur daudz ūdens un nedaudz alkohola, kas izraisa pastiprinātu šķidruma izdalīšanos no organisma. Bet tas ir pat labi, jo tiek izskaloti arī daudzi sārņi. Principā, notiek organisma attīrīšanās. Ne velti ir tautas metode, lai atbrīvotos no smiltīm nierēs – vairāki litri silta alus un sēdēšana karstā vannā. Vēl daži iesaka šo procedūru apvienot ar krietnu izkratīšanos, piemēram, jājot uz zirga. Tomēr es neieteiktu pašiem bez zinoša dziednieka uzraudzības to mēģināt – mazums kas var gadīties,'' skaidro Ilmārs Jargans.

Vai stilam ir nozīme?

Dažādu valstu alus mājas lapās tiek diskutēts, kurš tad alus ir labāks – tumšais vai gaišais. Kādā Beļģijas interneta vortālā norādīts, ka tie, kas dzer gaišo alu, nemaz nemīl alu, viņiem vienkārši patīk daudz čurāt.

Līdzīgas pārdomas ir par alu dažādā tarā – stikla vai plastmasas pudelēs, skārda bundžās vai izlejamā veidā no metāla muciņām. Aldari apgalvo, ka tam nav lielas nozīmes, jo alus pēc būtības ir tas pats – no viena raudzējuma to pilda dažādā tarā. ''Glabājot alu plastmasas iepakojumā, tas gan ar laiku nedaudz maina aromātu un krāsu – gaisa skābekļa dēļ, kas lēnām iekļūst caur pudeles sieniņām. Taču nevajadzētu šo alu uzskatīt par bojātu. Spilgta gaisma, tieši saules stari un augsta temperatūra ir alus ienaidnieki, tāpēc nepareizi glabāts alus var zaudēt savas garšas īpašības un aromātu pat norādītā derīguma termiņa laikā, īpaši jau uz beigām. Alus ir jādzer, nevis ilgi jāglabā,'' stāsta Aldara pārstāvis, piebilstot, ka taras izvēle, pirmkārt, jau ir atkarīga no gaumes un situācijas.

Latvijā alus tradicionāli tiek uzskatīts par sezonālu dzērienu, kas vislabāk iederas tveicīgā vasaras dienā vai pie Jāņu ugunskura, lai gan īsteni alus cienītāji to dzer arī ziemā. Taču nez vai alus sezonalitāti varētu saistīt ar stilu. Drīzāk gan ar to, ka alus, pirmkārt, tiek izmantots slāpju veldzēšanai. Tāpēc, piemēram, arī vasarās, iestājoties vēsākam laikam, alus tirgus reaģē nekavējoši. Protams, īpašs gadījums ir Jāņi – dabīgi izveidojies alus festivāls, kad vienas nedēļas laikā tiek izdzerti 5% no gada kopējā apjoma. Citu valstu alus darītājiem atliek mūsējos vienīgi apskaust.

Veselīgs pārtikas produkts vai tomēr kaitīgs alkoholiskais dzēriens?

Kaislīgākās diskusijas par alu ir saistītas ar tā apzīmējumu – vai tas ir pārtikas produkts, vai tomēr alkoholisks dzēriens. Narkologi uzskata, ka alus tomēr ir alkoholisks dzēriens un arī no tā var veidoties atkarība - ne vien kā no alkoholiska izstrādājuma, bet arī kā savdabīga nomierinoša līdzekļa, kas ar laiku kļūst vitāli nepieciešams cīņā ar ikdienas stresu. Turklāt pierašana pie alus ir daudz slēptāka un nemanāmāka, nekā tad, ja cilvēks lieto stiprākus dzērienus. Latvijā gan tieši pēdējie nodara lielāko ļaunumu, jo alus patēriņā ar saviem 65 l uz galviņu gadā mēs atpaliekam ne tikai no vāciešiem un čehiem, kas patēriņu mēra simtos litru, bet arī no lietuviešiem un igauņiem – par veselu trešdaļu. Toties stiprā alkohola ziņā pēc aģentūras Canadean datiem Latvija ir vienā no pirmajām vietām Eiropā. Dziedam par alu, bet dzeram šņabi. Sen pierādīts, ka alus un stiprāku dzērienu patēriņš atrodas apgrieztā proporcijā. Tāpēc varbūt ir vērts paraudzīties uz cilvēku veselību un mūža ilgumu tradicionālajās alus valstīs un pamācīties no viņiem.

Interneta vidē ik pa laikam parādās ziņas no dažādu valstu pētniecības institūtiem par alus veselīgumu. Londonas pētnieki, piemēram, atklājuši, ka alus un arī citu alkoholisko dzērienu lietošana, bet nelielos daudzumos, var uzlabot prāta spējas, īpaši sievietēm. Cilvēki, kas nedēļā patērē 1-30 dzērienus, dažāda veida intelektuālo spēju noskaidrošanas testus aizpildīja labāk nekā tie, kas alkoholu nelieto vispār.

Savukārt Minhenes alus institūta zinātnieki nāca klajā ar visnotaļ pārsteidzošu un negaidītu atklājumu. Proti, ka 1 litrs gaišā alus ir 10 reizes vērtīgāks par 1 litru piena un ka 8 pudeles alus dienā cilvēku pilnībā nodrošina ar dienai nepieciešamo barības vielu un enerģijas daudzumu. Zinot, ka Minhene ir teju vai pasaules alus citadele, šāds paziņojums nepārsteidz.

Tradicionāli tiek minēts, ka alū esošās apiņu rūgtvielas ir ne tikai patīkamas pēc garšas, bet arī nomierinoši iedarbojas uz cilvēka organismu, mazina sāpes, uzlabo miegu, veicina gremošanas procesus, aizkavē pūšanas baktēriju augšanu. Alus atšķirībā no citiem alkoholiskajiem dzērieniem sastāv aptuveni no 92% ūdens, tāpēc lieliski remdē slāpes un pasargā organismu no nevēlamas atūdeņošanās. Ogļskābā gāze veicina kuņģa sekrēciju un asins pieplūdi muskuļiem, smadzenēm, aknām, plaušām un nierēm. Savukārt alus sastāvā esošie B1, B2, B6, H vitamīni ir noderīgi nervu sistēmas darbībai. Tie labvēlīgi iespaido matu augšanu un galvas ādas veselību. B6 grupas vitamīni aizkavē asinsvadu saslimšanu attīstīšanos.

Tomēr viss labais ir labs ar mēru. Lietojot alu pārmērīgos daudzumos, rodas arī negatīvas organisma reakcijas. Alus ir domāts, lai baudītu, nevis piedzertos.

Vai zinām visu par to, kas ir alū?

Dzirdēts, ka cilvēki baumo par dažādām piedevām alum, par ko īsti alus lietpratēji un paši alus darītāji tikai pasmejas. Bet līdzīgi šausmu stāstiņi jau atrodami par jebkuru nozari. Kādi tad ir izplatītākie mīti par alus brūvēšanu?

Piemēram, par spirta pievienošanu, lai panāktu nepieciešamo stiprumu, vēl kaut kā cita, lai nodrošinātu putu veidošanos, arī gāzēšanu. ''Jebkurš alus tiek gatavots pēc noteikumiem, ko regulē 1516.gadā pieņemtais Bavārijas (Vācija) hercoga Vilhema IV alus tīrības likums, kas noteica, ka alū drīkst būt tikai apinis, iesals, ūdens un raugs. Turklāt jebkuru piedevu – krāsvielu, smaržvielu, stabilizatoru, konservantu – pievienošana produktiem ir jānorāda uz iepakojuma. Jebkuriem konserviem, limonādei, saldumiem un citai pārtikai jūs vienmēr atradīsiet sastāvu ar piedevu sarakstu. Alum nekā tāda nav,'' apgalvo Ilmārs Jargans, atklājot, ka ilgāks glabāšanas termiņš tiek panākts tikai un vienīgi ar tīrību un pasterizāciju, tāpat kā pienam. Mūsdienās alu raudzē slēgtās tilpnēs, novēršot saskari ar gaisu un ārējo vidi. Savukārt alkohols un ogļskābā gāze rodas dabīgas rūgšanas ceļā. ''Alus ražotājiem nemaz nebūtu izdevīgi pievienot spirtu savam produktam - spirts ir akcīzes prece ar stingru uzskaiti, aprites likumdošanu, un tas radītu tikai papildus sarežģījumus un izdevumus. Kāpēc gan tas būtu jādara?! Jebkuru saprātīgu stiprumu var panākt ar vienkāršu raudzēšanu. Ja vīns satur 12% alkohola, neviens taču nedomā, ka šo dzērienu negodprātīgi vīndari būtu stiprinājuši, klusiņām pielejot spirtu. Tad kāpēc stiprā alus šķirnes ar 7-8% būtu jārada, kaut ko mākslīgi jaucot?! Neviens no Latvijas alus darītājiem alum nepievieno neko lieku, visiem process pēc būtības ir līdzīgs, dažādām šķirnēm atšķiras tikai iesala daudzums un veidi, izmantotie apiņi, temperatūras režīms un raugi''.

Alus cienītājiem ir savs priekšstats arī par bezalkoholisko alu, kas viņuprāt nav īsts alus un tā lietotāji – nav uztverami nopietni. Ceļu policijai savukārt ir citas domas. Bezalkoholiskais alus var būt labs kompromiss, ja gribas baudīt alus garšu un labi pavadīt laiku ar draugiem, bet pēc tam sēsties pie stūres. Tāpēc pēdējos gados bezalkoholiskā alus patēriņš ir trīskāršojies. Dažādās valstīs atšķiras bezalkoholiskā alus definīcija. Maksimālais pieļaujamais alkohola daudzums bezalkoholiskajā alū var būt pat līdz 0.5%.

Latvijas interneta resursos daudz tiek diskutēts arī par dzīvo alu. Aldara pārstāvis norāda, ka nav dzīva vai miruša alus. Viss alus tiek iegūts dabīgas rūgšanas procesā, savukārt, ja par dzīvību uzskata mikroorganismus alū, tad – vai jums to vajag? Absolūts vairākums alus darītavu alu filtrē, lai tas izskatītos estētiskāks un spētu ilgāk uzglabāties. Alus filtrēšana sākās līdz ar stikla glāžu izmantošanu, jo vairs nebija vienalga, kā tas izskatās. Protams, var dzert duļķainu un filtrēt caur savām aknām un nierēm, ja kādam tas sagādā īpašu baudījumu.

Alus un dzimumu nevienlīdzība

Vēl kāds ļoti dominējošs uzskats vēsta, ka alus ir vīriešu dzēriens, gandrīz vai vīrieša labākais un uzticamākais draugs. Tas visur tiek ņemts līdzi. Sporta pārraižu skatīšanās nav iedomājam bez vēsa aliņa pie rokas. To baudot, ne vien vieglāk risinās sarunas draugu lokā, bet vieglāk vedas arī iepazīšanās ar pretējo dzimumu. Nav brīnums, ka daudzas sievietes šķendējas par katru alus pudeli, kas parādās iknedēļas iepirkumu grozā.

Sekojot sabiedrībā pieņemtajam uzskatam, alus reklāmās pārsvarā izmantoto vīriešu tēlus, arī alus mīļotāju mājas lapās un blogos pārsvarā izsakās vīrieši. ''Protams, ar katru gadu arī sievietes arvien vairāk lieto alu. Taču pētījumi uzrāda, ka sievietes parasti ir vieglās lietotājas, kas alu dzer vai nu svētkos, vai arī vieglās, veldzējošās šķirnes, kā Ice Beer. Un, protams, pa kādai pudelītei Portera – tāpēc, ka garšīgs! Bet lielu biznesu ar tādām patērētājām neuztaisīt,'' smej Ilmārs Jargans.

Starp citu, Amerikā alus mīļotāji tik ļoti tic putojošajam dzērienam, ka ir izveidojuši virtuālu alus draudzi. Viņi apgalvo, ka Bībeles teksta vietā, kur Jēzus ūdeni pārvērš vīnā, patiesībā esot radies alus. Neprecizitāte esot ieviesusies neveiklā tulkojuma dēļ no aramiešu valodas. Kā pierādījums esot jāņem vērā arī fakts, ka tajā laikā Vidusjūras zemēs alus bija daudz populārāks un izplatītāks dzēriens nekā vīns, turklāt vīnogas atšķirībā no labības nebija tik plaši pieejamas. Taču, pats galvenais, kam tic gan alus dzērāji, gan darītāji, ir uzskats, ka tieši alus spēj darīt pasauli labāku."

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Sievietes aktīvi izglītojas un arvien biežāk ieņem vadošus amatus

Db.lv, 15.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gan Eiropas Savienības, gan Latvijas darba tirgus normatīvais regulējums sievietēm un vīriešiem paredz vienādas tiesības.

Tomēr reālajā dzīvē joprojām varam novērot, ka dzimums Latvijas darba tirgū spēlē visai nozīmīgu lomu, jo ir novērojamas būtiskas atšķirības gan izvēlētās profesijas un iegūtās izglītības jomā, gan arī atalgojuma ziņā.

Latvijā augsts sieviešu nodarbinātības līmenis

2023. gadā Eiropas Dzimumu līdztiesības indeksā Latvija ar 61,5 punktiem ieņem 19. vietu starp 27 Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tostarp Latvija ir ieguvusi labus rezultātus darba jomā, kur Latvija ir ieguvusi 76,4 punktus. Visaugstākais rezultāts ir iegūts darba jomā, jo Latvijā sievietēm kopumā ir salīdzinoši augsta iesaiste darba tirgū.

Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem 2022. gadā Latvijā ekonomiski aktīvi bija 951,3 tūkstoši jeb 68,6 % iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Vīriešu ekonomiskās aktivitātes līmenis (72,7 %) bija par 7,7 procentpunktiem augstāks nekā sievietēm (65 %). Šajā ziņā Latvija gan iet kopsolī ar pārējo Eiropu, jo arī citās ES dalībvalstīs vīriešu ekonomiskās aktivitātes līmenis salīdzinoši ir augstāks nekā sievietēm. Tomēr Latvijā sieviešu nodarbinātības līmenis bija par 5,7 procentpunktiem augstāks nekā vidēji sievietēm ES, savukārt vīriešu nodarbinātības līmenis – par 0,7 procentpunktiem augstāks nekā ES. Vislielākās atšķirības vīriešu un sieviešu nodarbinātībā bija novērojamas 35–44 gadu vecuma grupā (7,8 procentpunkti). Latvija ieņem arī līderpozīcijas pēc sieviešu īpatsvara vadītāju amatos. 2022. gadā starp darba ņēmējiem Latvijā 56,1 % vadītāju bija sievietes. Jaunākie bezdarbnieku dati rāda, ka faktiskā bezdarba līmenis Latvijā bija 6,3 %, sasniedzot 60,4 tūkstošus bezdarbnieku – 21,4 tūkstoši sieviešu un 39 tūkstoši vīriešu (2023. gada septembris). Tostarp sieviešu bezdarba līmenis septembrī samazinājās par 0,2 procentpunktiem līdz 4,5 %, vīriešu – par 0,1 procentpunktu līdz 8,1 %.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pirmo reizi Latvijā ļauj sievietes dzimumšūnas nobriedināt laboratorijā

Lelde Petrāne, 26.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auglības klīnika Mama Rīga saņēmusi Latvijā pirmo Valsts Zāļu aģentūras atļauju sievietes dzimumšūnu - olšūnu nobriedināšanai ārpus sievietes ķermeņa. Tā ir jauna, Latvijā līdz šim vēl nebijusi iespēja sievietēm ar vairogdziedzera, onkoloģiskajām un citām saslimšanām droši iegūt pašām savas apaugļošanai piemērotas olšūnas laboratorijas apstākļos, norādīts klīnikas paziņojumā.

«Gada sākumā, izveidojot Baltijā pirmo olnīcu audu kriobanku, mēs solījām pie sasniegtā neapstāties. Tāpēc olšūnu ārpusķermeņa nobriedināšanas atļauja ir likumsakarīgs solis mūsu solīto jauno – pasaulē zināmo un pieejamo, bet Latvijā līdz šim nepieejamo - neauglības ārstēšanas tehnoloģiju ieviešanā Latvijā,» stāsta auglības klīnikas Mama Rīga valdes loceklis Imants Smirnovs.

Katra sieviete piedzimst ar savu individuālo dzimumšūnu – olšūnu skaitu, kas dzīves laikā nevairojas un neatjaunojas.

Nenobriedušas jeb negatavas olšūnas, atbilstoši cilvēka fizioloģijai, visā sievietes dzīves laikā «dzīvo» savā «mājiņā» – sievietes olnīcās jeb olnīcu audos. Olšūnu nobriešanu un «iznākšanu no mājiņas», kas nepieciešama apaugļošanās procesam, regulē sievietes hormonālā sistēma, kuras redzamā izpausme ir sievietes menstruālais cikls. Tāpēc auglības periods jeb fertīlais vecums katrai sievietei ir ļoti individuāls un cieši saistīts ar sievietes vispārējo veselības stāvokli, dzīvesveidu, tostarp stresu, ēdienkarti utt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sieviešu īpatsvars uzņēmējdarbībā nākotnē augs, un tās biznesam ir labas ziņas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni katra piektā sieviete Latvijā, iegādājoties jaunu apģērbu vai apavus, vai citas lietas personīgai lietošanai, savam dzīvesbiedram norāda zemāku pirkuma cenu nekā tā bijusi patiesībā.

Līdzīgi rīkojas arī 22% sieviešu Polijā, 28% Rumānijā un 29% Krievijā. Tajā pašā laikā savu pirkumu patieso izmaksu atklāšana problēmas nesagādā 90% Čehijas, 80% Latvijas un 76% Ungārijas vīriešu, konstatēts Naudas plānošanas centra (NPC) un AS GE MoneyBank pētījumā, kas veikts sešās Centrālās un Austrumeiropas valstīs – Čehijā, Ungārijā, Polijā, Rumānijā, Latvijā un Krievijā.

Vīrieši arī ir tie, kuri savām dzīvesbiedrēm stāsta visu par saviem veiktajiem pirkumiem. Visās iepriekš minētajās valstīs vairāk nekā 70% aptaujāto vīriešu uzskata, ka viņi šajā ziņā ir atklāti pret savām dzīvesbiedrēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizkraukles banka nolēmusi nedaudz mīkstināt šogad klientiem izvirzītās prasības attiecībā uz informācijas sniegšanu bankai, tostarp pagarinot noteiktos termiņus.

Aizkraukles bankas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājs Ilmārs Jargans Db paziņoja, ka tuvākajās dienās Aizkraukles bankas klienti saņems vēstules par termiņu pagarinājumu informācijas iesniegšanai.

Kā zināms, 19.janvārī Aizkraukles banka klientiem izsūtīja vēstules ar lūgumu sniegt bankai ziņas, kas nepieciešamas informācijas aktualizēšanai par kredīta ņēmējiem.

Bankai, pildot likuma burtu (Kredītiestāžu likuma 52.pants), ir pienākums pēc kredīta izsniegšanas pastāvīgi pārbaudīt un dokumentēt kredīta ņēmēja spēju pildīt līgumā noteiktās saistības. Šī informācija savukārt bankai došot iespēju problēmu gadījumos savlaicīgi palīdzēt klientam pieņemt pareizo lēmumu. Turklāt daudzi kredīti ir izsniegti laikā no 2005. līdz 2007. gadam, un pa šo laiku situācija var būt ļoti mainījusies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirms tam dzinies pakaļ slepkavām un pedofiliem, Guntis Bojārs aiz muguras atstājis darbu avīzē Diena un atvēris savu interneta portālu. Portālu – sievietēm. Viņa grāmata Zīda čūska pagājušā gada nogalē bija desmit pirktāko vidū – blakus bestselleriem un klasiķiem.

picturegallery.fc9feedc-b2ec-408d-9dba-595d1c0b8990

"..zini, Žak, viņš atkal man zvanīja un taujāja, vai es neesot Žoržs ..un zini, man beidzot bija gana, es viņam pateicu to, ko viņš ik reizes tik ļoti no manis gaidīja ..jā, es esmu Žoržs, un es regulāri guļu ar jūsu sievu, un vismaz kādam taču ir ar viņu jāguļ.."

Grāmata ir ļoti personiska... Aizvēru to un domāju – kāpēc tu to darīji – vai tam vajadzīga drosme, izmisums, mazohisms?

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Kad ar talantu vien nepietiek: sieviete Kolumbijā

Evita Lune, Pedersen & Partners partnere un vadītāja Latvijā, 23.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Indrai Noji (Indra Nooyi), Megai Vitmenai (Meg Whitman), Irēnei Rozenfeldai (Irene Rosenfeld), Elenai Kulmanai (Ellen Kullman) un Patrīcijai Vertcai (Patricia Woertz) ir kas kopīgs. Viņas ir monumentālu, daudznacionālu un gigantisku amerikāņu korporāciju vadītājas, sievietes, mātes, kuras turklāt ir iekļautas žurnāla Forbes ietekmīgāko sieviešu Top 10. Vai tas nozīmē, ka sievietes tikai ASV var būt ietekmīgas? Kā ar Eiropu? Dienvidameriku? Es vēlos pastāstīt par stiprām un veiksmīgām sievietēm ārpus ASV, kā arī par viņu apņēmību, neatlaidību un centību gan mājās, gan darbā. Šis būs mēģinājums izcelt to sieviešu izcilību, kas mazāk taisnīgās situācijās spēj sasniegt virsotnes un gūt panākumus, neraugoties uz tādiem sociāli kulturālajiem apstākļiem, kuru dēļ karjeras veidošana ir daudz sarežģītāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atzīmējot Starptautisko Sieviešu dienu, Slimību profilakses un kontroles centrs apkopojis savā rīcībā esošus statistikas un pētījuma datus, kā arī Centrālā statistikas pārvaldes datus, piedāvājot uzzināt, kādas ir Latvijas sievietes, viņu paradumi un veselība.

Kā liecina statistikas dati, 54% no visiem Latvijas iedzīvotājiem ir sievietes, un sieviešu paredzamais mūža ilgums ir gandrīz 79 gadi, kas ir par desmit gadiem ilgāks nekā vīriešiem.

No minētajiem 79 gadiem 56,5 gadus sievietes nodzīvo veselīgi bez nopietnām veselības problēmām. Vairāk nekā puse - 52% - Latvijas sieviešu savu veselību vērtē kā labu vai diezgan labu. Galvenās veselības problēmas sievietēm Latvijā ir sirds un asinsvadu sistēmas slimības un ļaundabīgie audzēji. Visbiežāk sievietes sūdzas par galvassāpēm, muguras, locītavu, mugurkaula sāpēm kakla - plecu daļā, kā arī par bezmiegu.

Dati par sieviešu ģimenes stāvokli liecina, ka 37% Latvijas sieviešu ir neprecējušās, 35% ir precējušās, 14% ir šķīrušās no laulātā drauga, 14% sieviešu ir atraitnes. Vidējais sievietes vecums, piedzimstot bērnam, ir 29,1 gads. Pirmais bērns dzimst vidēji 26,4 gadu vecumā. Aptuveni 15% dzemdētāju ir vecumā virs 35 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Intervija: Pirmais, grūtākais un svarīgākais solis - biznesu sākt

Anda Asere, 16.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sieviešu biznesi ir mazāk riskanti, uzskata Elena Donetsa, Telavivas universitātes uzņēmējdarbības centra StarTau vadītāja

Viņa ir dzimusi Kirgizstānā, 16 gadu vecumā pārcēlās uz Izraēlu, kur pabeidza augstskolu un sāka dienēt armijā. Izraēlā dienests bruņotajos spēkos ir obligāts abiem dzimumiem. Pēc obligātā termiņa viņa izvēlējās turpināt karjeru armijā. Vēlāk studiju laikā izveidoja Telavivas universitātes uzņēmējdarbības centru StarTau, ko vada joprojām. Elena ir iesaistījusies arī biznesa portāla StartIsrael, sieviešu biznesa programmas We Dream darbībā, ceļo pa pasauli, daloties savā pieredzē un redzējumā par biznesa veidošanu. Rīgā viņa bija ieradusies, lai piedalītos TechHub Riga organizētajā pasākumā Sievietes un tehnoloģijas (Women and Tech), bet jau pēc dažām dienām tikās ar Vācijas kancleri Angelu Merkeli G7 forumā par sieviešu iesaistīšanos biznesā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā sievietēm pieder trešdaļa uzņēmumu

Dienas Bizness, 08.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešā daļa jeb 33,21% no viesiem Latvijā reģistrētajiem uzņēmumiem pieder sievietēm, savukārt uzņēmumu, kuru valdēs darbojas sievietes, īpatsvars ir 33,43%, apkopojis Lursoft.

Lielāks sieviešu īpatsvars ir starp mazkapitāla SIA dalībniekiem un matpersonām. 38,67% no visām Latvijā reģistrētajām SIA dalībnieces ir sievietes, savukārt 38,53% gadījumu sievietes darbojas mazkapitāla SIA valdēs.

Biznesā visaktīvākās sievietes ir vecumā no 30 līdz 49 gadiem. Trešā daļa jeb 33,59% no visām dāmām, kuras iesaistījušās biznesā un ir kāda uzņēmuma dalībnieces, ir sievietes vecumā no 50 līdz 69 gadiem, savukārt 11,14% gadījumu uzņēmumu dalībnieces ir no 18 līdz 29 gadus vecas. Vismazāk biznesā iesaistās sievietes vecumā līdz 18 gadiem (0,04%) un dāmas, kuru vecums ir 70 un vairāk gadu (6,62%), noskaidrojis Lursoft.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad runa ir par naudu, sievietes ir atbildīgākas nekā vīrieši. Sievietes biežāk cenšas izvairīties no iekļūšanas parādos un pūlas vairāk, lai kļūtu finansiāli neatkarīgas, teikts Reuters Synovate veiktajā aptaujā.

Šajā aptaujā par finanšu jautājumiem piedalījās 4 500 sievietes no 12 valstīm (Austrālijā, Brazīlijā, Bulgārijā, Kanādā, Francijā, Indonēzijā, Malaizijā, Meksikā, Nīderlandē, Dienvidāfrikā, Lielbritānijā un ASV). Identiskam skaitam vīriešu arī tika uzdoti jautājumi saistībā ar finansēm.

Rezultāti parādīja, ka aptuveni puse abu dzimumu pārstāvju atzina sievietes par atbildīgākām naudas jautājumos. It sevišķi tas ir uzskatāms Meksikā, kur šim apgalvojumam piekrīt 72% respondentu. Kaut arī 40% sieviešu daļu savu ikmēneša ienākumu lieto kredītkaršu atmaksai, 70% sieviešu atzīst, ka, lietojot vairāk nekā vienu kredītkarti, varētu nokļūt parādos, tādējādi parādot šādas iespējas apzināšanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lēmumu pieņemšana Latvijā - galvenokārt vīriešu rokās

Žanete Hāka, 17.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sieviešu pārstāvniecība lēmumu pieņemšanas procesos Latvijā ir zema. 12. Saeimā šobrīd no 100 deputātiem tikai viena sestdaļa jeb 16 ir sievietes. Vislielākais sieviešu skaits bija 11. Saeimā – 21 sieviete no 100 deputātiem.

Pēdējās, 2013. gadā notikušajās pašvaldību vēlēšanās bija ievēlēti 69 % vīriešu un 31 % sieviešu, neraugoties uz to, ka 41 % kandidātu bija sievietes un 59 % – vīrieši. Ministru kabineta sastāvā ir Ministru prezidents un 13 ministri, starp kuriem tikai trīs ir sievietes.

Prokuratūrās Latvijā biežāk ir nodarbinātas prokurores sievietes. 2015. gadā no 78 ģenerālprokuratūras prokuroriem 42 bija sievietes un 36 – vīrieši. Arī tiesu apgabalu prokuratūrās situācija bija līdzīga: prokuroru kopskaitu veidoja 45 sievietes un 33 vīrieši. Savukārt rajonu prokuratūrās no 255 prokuroriem 66,7 % bija sievietes, bet specializētajās prokuratūrās nodarbinātas 25 prokurores un 21 prokurors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Apstiprināta jaunā Patēriņa kredītlīgumu direktīva

, 09.04.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc gandrīz sešus gadus ilgām diskusijām 7.aprīlī ES Eiropas Padomes Transporta, Telekomunikāciju un Enerģētikas padomē apstiprināta jaunā Patēriņa kredītlīgumu direktīva, kas patēriņa kredītu ņēmējiem Eiropas Savienībā (ES) ļaus vieglāk izvēlēties sev izdevīgāko aizņēmumu un saņemt to citā ES valstī, informēja Ekonomikas ministrija.

Patēriņa kredītlīgumu direktīva stāsies spēkā divdesmitajā dienā pēc tās publicēšanas ES Oficiālajā Vēstnesī. Dalībvalstīm direktīvas prasības savos tiesību aktos būs jāievieš divu gadu laikā no publicēšanas brīža, t.i., līdz 2010.gadam.

Patēriņa kredītlīgumu direktīva tika plānota kā viens no pasākumiem Eiropas Savienības iekšējā tirgus izveidei patēriņa kredīta jomā, līdz ar to direktīvas mērķis ir harmonizēt noteiktus dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu aspektus attiecībā uz patēriņa kredītu, ieviešot skaidrākas, stingrākas un pašreizējai situācijai finanšu pakalpojumu tirgū atbilstošākas prasības attiecībā uz patērētājam sniedzamo informāciju, lai nodrošinātu lielāku patērētāju aizsardzību pārrobežu kreditēšanas gadījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā ir divreiz vairāk 65 gadus sasniegušu sieviešu nekā vīriešu

Jānis Rancāns, 07.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sieviešu skaits, kas sasniegušas 65 gadu vecumu, vairāk nekā divas reizes pārsniedz tādu pašu vecumu sasniegušo vīriešu skaitu. Šis rādītājis ir augstākais Eiropas Savienībā (ES), liecina Eiropas statistikas biroja Eurostat apkopotie dati.

Latvijā starp iedzīvotājiem, kas pārsnieguši 65 gadu robežu, uz simts vīriešiem vidēji ir 207,6 sievietes. Līdzīga situācija ir Lietuvā (uz simts vīriešiem 197 sievietes) un Igaunijā (uz simts vīriešiem 204 sievietes).

Vismazākais 65 gadus pārsniegušu sieviešu īpatsvars ir Kiprā, kurā uz simts vīriešiem vidēji ir 120 sievietes un Zviedrijā (uz simts vīriešiem 122,8 sievietes).

Vismazākais pensijas vecuma sieviešu īpatsvars ES ir Kiprā, kur uz simtu vīriešu ir vidēji 120,3 sievietes, kas sasniegušas 65 gadu vecumu. Kopumā ES uz simts vīriešiem, kas sasnieguši 65 gadus, ir 138 šāda paša vecuma sieviešu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar 440 tūkstošu ASV dolāru grantu filantropiskā "Google" nodaļa "Google.org" atbalstīs "Riga TechGirls" Latvijā un "Women Go Tech" Lietuvā.

Šīs sadarbības ietvaros vismaz 500 sievietēm Latvijā nodrošinās bezmaksas digitālas apmācības un iecerēts, ka "Google.org" atbalstītajās programmās piedalīsies vairāk nekā 2300 sievietes Latvijā un Lietuvā.

Abas programmas ir paredzētas meitenēm un sievietēm, kuras vēlas mainīt savu karjeru un pievērsties tehnoloģiju nozarei, atrodot jaunas darba iespējas Latvijā un Lietuvā. Šīs iniciatīvas mērķis ir arī pastiprināt ekonomiku, palielināt informāciju tehnoloģiju (IT) nozares potenciālo darbaspēku, uzlabot sieviešu iekļaušanos šajā nozarē un sniegt atbalstu Covid-19 izraisītās krīzes pārvarēšanai.

""Google.org" ir apņēmusies atbalstīt mazākas kopienas un sniegt iespējas ikvienam. Dati liecina, ka pandēmijas laikā sievietes darba tirgū visā Eiropā ir vairāk ietekmētas nekā vīrieši, un joprojām paliek neaizsargātas pret turpmākajām izmaiņām. Tāpēc mēs palīdzam "Riga TechGirls" Latvijā, lai sniegtu palīdzību, mentoringu un plašākus kontaktus, kas palīdzēs vairāk sievietēm iegūt darbu tehnoloģiju nozarē un, cerams, iedrošinās jauno sieviešu tehnoloģiju līderu paaudzi," teic Liza Belezorova, "Google.org" programmas vadītāja Eiropā, Austrumu valstīs un Āfrikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima 15.februārī galīgajā lasījumā pieņēma Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotos grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, Apdrošināšanas līguma likumā, Kredītiestāžu likumā un Notariāta likumā, kuru mērķis ir vienkāršot hipotekāro pārkreditēšanos starp bankām.

EM iecerējusi, ka izmaiņas veicinās klientu mobilitāti un kredītdevēju konkurenci, attīstot kredītiestāžu piedāvātos risinājumus hipotekāro kredītu ņēmējiem un mazinot hipotekāro kredītu likmes, kas Latvijā ir vienas no augstākajām Eiropā.

Ministrijā lēš, ka pēc izmaiņu pieņemšanas pārkreditēšanas process aizņems ne vairāk kā divus mēnešus, un patērētājam tas kļūs vienkāršāks - vajadzēs vērsties pie potenciālā kredītdevēja, izvērtēt viņa piedāvājumu, noslēgt jaunu hipotekāro līgumu un attālināti apliecināt parakstu nostiprinājuma lūgumam par ķīlas tiesību pārgrozīšanu par labu jaunajam kredīta devējam pie zvērināta notāra. Visu procesu varēs īstenot attālināti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Galīgajam lasījumam virza izmaiņas hipotekārās pārkreditēšanās vienkāršošanai

LETA, 13.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija otrdien otrajam un galīgajam lasījumam atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotos grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, Apdrošināšanas līguma likumā un Kredītiestāžu likumā, kuru mērķis ir vienkāršot hipotekāro pārkreditēšanos starp bankām.

Likumprojektiem noteikta steidzamība, lai tos varētu pieņemt divos lasījumos.

Deputāte Linda Liepiņa uz komisijas sēdi bija iesniegusi priekšlikumu no Patērētāju tiesību aizsardzības likuma pilnībā svītrot pantu par patērētāju kreditēšanas reklāmas ierobežojumiem.

Liepiņa skaidroja, ka, virzot likumprojektu 2018.gadā, nebija paredzēts ierobežot reklāmu. To var lasīt sākotnējā likumprojekta anotācijā, tāpat netika vērtēta aizlieguma ietekme. Priekšlikums aizliegt kreditēšanas reklāmu toreiz parādījies tikai pirms trešā lasījuma, iespējams, lai samazinātu kredītu devēju - banku un nebanku sašutumu par procentu likmju griestiem un citiem ierobežojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šodien pirmajam lasījumam skatīs Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotos grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un trīs saistītajos likumos, kuru mērķis ir vienkāršot hipotekāro pārkreditēšanos starp bankām.

EM ir iecerējusi, ka izmaiņas veicinās klientu mobilitāti un kredītdevēju konkurenci, attīstot kredītiestāžu piedāvātos risinājumus hipotekāro kredītu ņēmējiem un mazinot augstās hipotekāro kredītu likmes, kas Latvijā ir vienas no augstākajām Eiropā.

Grozījumus paredzēts veikt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, Kredītiestāžu likumā, Notariāta likumā un Apdrošināšanas līguma likumā.

EM lēš, ka pēc izmaiņu pieņemšanas pārkreditēšanas process aizņems ne vairāk kā divus mēnešus, un patērētājam tas kļūs vienkāršāks - vajadzēs vērsties pie potenciālā kredītdevēja, izvērtēt viņa piedāvājumu, noslēgt jaunu hipotekāro līgumu un attālināti apliecināt parakstu nostiprinājuma lūgumam par ķīlas tiesību pārgrozīšanu par labu jaunajam kredīta devējam pie zvērināta notāra. Visu procesu varēs īstenot attālināti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TheMonetizr palīdz mobilo spēļu izstrādātājiem pelnīt naudu ar produktiem, kas apdrukāti ar spēles tematiku, tostarp telefona vāciņiem, krekliem, cepurītēm

Fotogrāfijas - raksta galerijā!

«Mums ir programmatūra, kas ļauj spēļu izstrādātājiem ielikt savās spēlēs mūsu kodu, kas spēlētājiem dod iespēju iegādāties kādu no produktiem brīdī, kad lietotājs ir sasniedzis kādu konkrētu spēles līmeni. Tā ir iespēja iegādāties produktu lētāk nekā citiem vai iegūt iespēju nopirkt kaut ko, kas nav pieejams citiem,» stāsta Mārtiņš Bratuškins, TheMonetizr (Monetization Solutions Inc.) līdzīpašnieks. Tie ir īpaši produkti cilvēkiem, kas ir pietiekami lojāli spēlei. TheMonerizr saviem klientiem iesaka sākt piedāvāt īpašos produktus tiem, kuri spēlē pavadījuši vismaz stundu. Tad var sākt piedāvāt uzlīmītes, piespraudītes un citus lētākus produktus, bet, jo lojālāki ir lietotāji, jo vērtīgāki produkti tiek piedāvāti. «Nākotnē gribam būt starpnieks starp lielajiem zīmoliem – ne tikai spēļu – un mobilajās ierīcēs aktīvo auditoriju. Mēs varam līdzdarboties jebkurā mobilajā pieredzē, kur sasniedz kādu rezultātu,» saka Mārtiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pirmo reizi izstrādāts datu algoritms, kas ļauj noteikt konkrēto TV skatītāju interesējošo saturu un precīzi "nomērķēt" reklāmu uz reklāmdevēju interesējošo mērķauditoriju

Kopā ar internetu izaugušās paaudzes jau pieradušas pie personalizētajām reklāmām globālajā tīmeklī. Atliek tikai pameklēt informāciju par vienu vai otru lietu, lai nākamajās nedēļās meklētie produkti un tiem līdzīgie viens pēc otra paši "uzmeklētu" potenciālo pircēju. Televīzija šajā ziņā ilgstoši bijis neapgūts lauciņš, kur visi skatītāji joprojām vēro vienādas reklāmas. Pieaugušajiem rāda bērnu rotaļlietas, pusaudžiem – autiņbiksītes un bērniem –

izdevīgākos piedāvājumus pārtikas veikalā. Taču tas drīzumā varētu mainīties. Tehnoloģiju un izklaides uzņēmums "Tet" sadarbībā ar Latvijas Universitātes pētniekiem izstrādājuši un nupat prezentējuši inovatīvu datu algoritmu, kas ļaus reklāmdevējiem ne vien piemeklēt konkrētas mērķauditorijas uzrunāšanai piemērotāko laiku, TV kanālu un raidījumu, bet arī rādīt to mājās, ko redzēs īstais skatītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA UVB valdes priekšsēdētāja, Latvijas sauļošanās un solāriju asociācijas valdes locekle Marika Ģederte šovasar kļuva par Mrs. Universe 2008 titula īpašnieci – uzņēmēja, sieva un māte, šķiet, šīs sievietes dzīvē viss ir kārtībā. Vismaz Marika pati par to ir pārliecināta.

«Esmu ļoti praktiska un iepriekš pasaku, ko man dāvināt – vienas krāsas traukus vai rozes,» aiz stiklotā ofisa galda, kas nokrāmēts ar saldumiem, stāsta Marika Ģederte. Saldumi esot domāti viesiem, jo uzņēmēja stingri ietur slaido līniju. Savā ģimenes mājas dārzā viņa audzē ziedus, un šīs rūpes par estētisku vidi sasaucas ar darba pienākumiem skaistumkopšanas biznesā. Cilvēkam jārūpējas par savu izskatu, pirmais iespaids ir noteicošais – šī atziņa Marikai ir ļoti būtiska.

picturegallery.473dc8ec-818d-4060-a58a-62bfda815df4

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Negaidītā veiksme bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu biznesa plašākai attīstīšanai.

Divos gados SIA Svenne radījusi vairākus tūkstošus sveču, nākotnē uzņēmums plāno nākt klajā ar jaunu sveču dizaina līniju un sākt to tirdzniecību ārvalstīs

SIA Svenne māksliniece Ieva Sīmansone stāsta, ka ideja par akmens formas svecēm radās, iedvesmojoties no apkārtējās vides – lauku viensētas Ziemeļvidzemē, kur akmeņi dabiski iekļāvušies gan pagalmā un dārzā, gan ģimenes biznesā.

Negaidītā veiksme bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu sveču biznesa plašākai attīstīšanai.

Sveču liešana sākotnēji bijis tikai Ievas hobijs – iespēja izrauties no ierastās mājas dzīves. Biznesu sākt viņu iedrošināja vīrs, kurš, pārzinot metālliešanas tehnoloģijas, palīdzēja izveidot precīzu akmens formu svecēm. «Izveidojām formas, salējām sveces un intereses pēc aizbraucām uz tirdziņu Valmiermuižā, kur teju visas sveces arī pārdevām,» atzīmē Ieva. Negaidītā veiksme pirmajā tirdziņā arī bija viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc ģimene lēma par labu sveču biznesa plašākai attīstīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Salīdzinot ar pārējo Eiropu, Latvijā visvairāk sieviešu vadošos amatos

Gunta Kursiša, 21.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sievietes biežāk ieņem vadošus amatus nekā jebkur citur Eiropā – 41% darbinieku uzņēmumu valdēs un augstākajā vadībā (senior management) ir sievietes, liecina Thornton Rimess Baltic veiktā International Business Report pētījuma rezultāti.

Baltijas valstis ir izteiktas līderes Eiropas Savienībā (ES) šajos rādītājos. Lietuvā 39% vadošo amatu ieņem sievietes, savukārt Igaunijā – 37% vadītāju ir sievietes. Arī Polijā šis rādītājs ir samērā augsts - šajā Austrumeiropas valstī katru trešo vadošo amatu ieņem sieviete (34%). Polijai seko Beļģija ar 30% sieviešu īpatsvaru vadošos amatos. Pēc pētījuma datiem vidēji Eiropā 23% vadošu amatu atrodas sievietes.

40% aptaujāto Latvijas uzņēmumu sievietes ieņem finanšu direktores amatu. Vēl starp izplatītākajiem vadošajiem amatiem sieviešu vidū ir uzņēmuma izpilddirektore (22%), operāciju direktore (17%) un cilvēkresursu vadības direktore (14%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Es vēlos paust savu viedokli, jo mani satrauc tas, kādu reakciju sabiedrībā izraisīja Evikas Siliņas izvirzīšana premjerministra amatam, un tas, kādus komentārus izpelnījās juristes Evas Berlaus uzdotais jautājums rakstā “Vai izskatam ir nozīme, vērtējot profesionalitāti?”

Esmu sieviete, uzņēmēja, vadītāja un savā dzīvē bieži saskārusies ar to, ka sava dzimuma dēļ tikusi uztverta un vērtēta atšķirīgi no man līdzās esošiem vīriešiem. Es jūtu atbildību par savu meitu, vēlos, lai viņa dzīvotu sabiedrībā, kurā šāda attieksme netiktu uzskatīta par normu.

Bieži, kad tiek runāts par dzimumu vienlīdzību Latvijā, atskan arguments – bet mums taču viss ir kārtībā, re, mums ir bijusi sieviete prezidente, mums ir bijusi premjerministre, ko jums vēl vajag? Taču tas, kas mani satrauc, ir nevis atsevišķi piemēri un pat ne procentos izteikts sieviešu īpatsvars politikā vai biznesā. Satrauc attieksme, ar kuru jāsastopas sievietēm, kas pretendē uz sabiedrībā redzamu lomu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) šoruden veiktā Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju aptauja par dzimumu līdztiesības situāciju Latvijā un tās dinamiku pēdējo 13 gadu laikā apliecina, ka stereotipu maiņa par dzimumu līdzvērtību praksē notiek lēni. Lai arī vairāk kā puse (65%) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju prasības darbavietās pret sievietēm un vīriešiem atzīst kā līdzvērtīgas, joprojām būtiska sabiedrības daļa uzskata, ka darba tirgū vīrietim ir izdevīgākas pozīcijas un lielākas iespējas nekā sievietei. Stereotipi, ar kuriem visvairāk tiek sasaistīta nevienlīdzīga attieksme, ir atalgojuma samērs par vienāda apjoma un satura darbu, kā arī sociālo lomu un pienākumu sadale ģimenē.

Vienlaikus interesanti – salīdzinot ar 2001. gada aptauju, gandrīz divkārt pieaudzis to respondentu skaits, kuri uzskata, ka ar lielākiem tiesību ierobežojumiem vairāk saskaras vīrieši – no 3,6% 2001. gadā līdz 6,5% šā gada aptaujā. Turklāt šādu uzskatu pauduši gan aptaujātie vīrieši, gan arī sievietes. Savā ziņā tas varētu būt labs signāls tam, ka dzimumu līdztiesības jomā Latvijā, lai arī ļoti lēni, tomēr sāk samazināties atšķirība starp vīriešu un sieviešu tiesībām. Vienlaikus – tas vairāk varētu liecināt par to, ka sabiedrība īsti negrib pieņemt situāciju, kad sieviešu loma darba tirgū un sadzīvē kopumā kļūst līdzvērtīga vīriešu lomai, jo pārējie aptaujas dati diezgan krasi iezīmē atšķirību starp vīriešu un sieviešu iespējām mūsu sabiedrībā – vēl joprojām par sliktu sievietēm.

Komentāri

Pievienot komentāru