Jautājums par autoostām ir «sens stāsts» 

Autoostu jautājumā saduras valsts, pārvadātāju un īpašnieku pretrunīgās intereses.

Egons Mudulis, 2018. gada 13. septembris plkst. 8:14

Foto: Zane Bitere/LETA

Pēc iespējas mazākas dotācijas, pēc iespējas mazāka maksa un pēc iespējas lielāki ieņēmumi – tādas ir trīs iesaistīto pušu, neskaitot pašvaldības (nosaka autoostu izvietojumu un skaitu), dažādās vēlmes, kuras ar jaunu sparu uzvirmo diskusijās par Satiksmes ministrijas (SM) virzīto Ministru kabineta (MK) projektu Autoostu noteikumi. To izstrādi paredz pērnā gada septembrī Saeimas pieņemtie grozījumi Autopārvadājumu likumā. Tie savukārt paredz, ka valdība nosaka autoostu reģistrācijas, pārreģistrācijas, reģistrācijas apturēšanas un anulēšanas, kā arī autoostu darbības uzraudzības kārtību; autoostu kategorijas un obligāti sniedzamos pakalpojumus; kā arī kārtību, kādā no valsts budžeta finansē autoostu sniegtos pakalpojumus. Savukārt valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) reģistrē, aptur vai anulē autoostas reģistrāciju. Autoostu noteikumiem bija jābūt izdotiem līdz šā gada 30. jūnijam, taču, visticamāk, topošais normatīvais akts pilnā mērā stāsies spēkā vien 2021. gada sākumā, lēš ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. Taču autoostu reģistrāciju direkcija plāno pārņemt no SM jau no nākamā gada marta.

Jautājums par autoostām ir «sens stāsts», kas aizsākās jau iepriekšējo ministru laikā, saka ATD vadītājs. Pārvadātāji tiek skrupulozi uzraudzīti un kontrolēti (no valsts puses) katrā izmaksu pozīcijā, bet autoostu gadījumā tā nenotiek, un tur valda liela brīvība.

Patlaban uzraudzību veic SM, taču nav ne detalizētas kārtības, kādas izmaksas ir loģiskas un sedzamas, ne tas, kādi pakalpojumi jānodrošina, kā rezultātā iznācis «kiš miš ar rozīnēm». Proti, ir autoostas, kuras sniedz labākus pakalpojumus par zemāku cenu nekā citas sliktākus par augstāku cenu. Tādēļ ATD rosinājusi, ka ir gatava uzņemties autoostu reģistrācijas funkciju, kā arī izdevumu kontrolēšanu, nosakot visiem spēlētājiem vienādus principus.

Ir svarīgi, lai «reformas rezultātā privātīpašnieks vai pašvaldība – tas, kam autoosta valdījumā – neatteiktos no pakalpojumu sniegšanas», nozares kompāniju bažas attiecībā uz gaidāmajām izmaiņām pauž Latvijas Pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks. Proti, valsts plāno noteikt, cik tā ir gatava maksāt par autoostu pakalpojumiem. Taču var izrādīties, ka būs autoostas, kam būs jāpiemaksā, lai tās varētu darboties. Tā rezultātā šie objekti varētu tikt arī slēgti. Viņam nav pārliecības, ka ticis prasīts pasažieru viedoklis, kuri ir galvenie autoostu lietotāji, jo autobusi tajās iebrauc tikai uz īsu brīdi. Ja kādas no autoostām tiktu slēgtas, zaudētāji būtu arī pārvadātāji, jo samazinātos pasažieru skaits, ir pārliecināts LPPA vadītājs. Jāpiebilst, ka situāciju vēl komplicētāku padara fakts, ka atsevišķi nozares spēlētāji gan veic pārvadājumus, gan ir autoostu pārvaldnieki.

Visu rakstu Izmaiņas nenāks viegli lasiet 13. septembra laikrakstā Dienas Bizness.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2013. gada 21. oktobris plkst. 9:06

Vecās Valmieras autoostas veidols ir atpazīstams arī rekonstruētajā ēkā, taču ar vairākiem...

Nepalaid garām

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

Anda Šmitmane ēdināšanas biznesā Tukumā darbojas jau 20 gadus. Viņa atzīst, ka...

Mazumtirdzniecības tīkls Rimi pirmdien prezentēja pirmo veikalu Latvijā ar pašapkalpošanās skeneriem....

Pēdējā laikā būtiski pieaudzis elektrisko skrejriteņu vandālisma gadījumu skaits, stāsta koplietošanas...

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb -...

«Pastāvēs, kas pārmainīsies - šis ir par mums un tieši tamdēļ mēs...

No šīs sadaļas
2018. gada 13. septembris plkst. 7:59

Tirdzniecības karš mudina atlikt Volvo sākotnējo publisko piedāvājumu; kompānija aicina uz tarifu...

2018. gada 12. septembris plkst. 16:44

Īrijas zemo cenu aviokompānija «Ryanair» nepakļausies pilotu un stjuartu rīkoto streiku spiedienam,...

2018. gada 12. septembris plkst. 14:57

Īrijas zemo cenu aviokompānijas «Ryanair» piloti un stjuarti Vācijā trešdien rīko 24...

2018. gada 12. septembris plkst. 9:31

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sācis pastiprinātas pārbaudes lidostas «'Rīga'» teritorijā,...

2018. gada 12. septembris plkst. 8:11

Īrijas zemo cenu aviokompānija «Ryanair» pilotu un stjuartu trešdien atcelti divi reisi...

2018. gada 11. septembris plkst. 16:19

Ministru kabineta sēdē atbalstīta četru helikopteru UH-60M Black Hawk iegāde aptuveni 175...

2018. gada 11. septembris plkst. 14:09

Loģistikas pakalpojumu nodrošinātājs rūpnieciskās loģistikas jomā Gefco grupa paziņojis par...

2018. gada 10. septembris plkst. 15:31

Latvijas lidsabiedrības airBaltic izveidotajā Pilotu akadēmijā 2018. gada 10. septembrī, mācības...

2018. gada 10. septembris plkst. 8:44

AS Latvijas kuģniecība valde nolēmusi veikt kompānijas reorganizāciju, liecina publikācija laikrakstā...

2018. gada 06. septembris plkst. 19:50

Pakāpenisku kravu pārvadājumu pieaugumu starp valstīm paredz Latvijas – Baltkrievijas Starpvaldību...