Kādi ir galvenie ceļotāju riski saistībā ar koronavīrusa epidēmiju? 

Koronavīrusa 2019-nCoV riski pamazām kļūst redzami arī ārpus tiešajiem veselības riskiem vietējiem iedzīvotājiem notikuma epicentrā Ķīnā.

Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācijas valdes priekšsēdētājs Dr. Agris Auce, 10.2.2020

Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/SCANPIX/LETA

Koronavīruss ir radījis negaidītus riskus gan ekonomikā – pārtraucot piegādes ķēdes un aizkavējot piegādes rūpniecībā, atceļot pasākumus, gan arī ceļotājiem. Visas šīs risku kategorijas ir apdrošināmas, bet lielākoties ne Latvijā.

Šobrīd galvenie riski ir saistīti ar masu vispasaules paniku un karantīnas pasākumiem.

Pirmām kārtām tie ir ceļojumu atcelšanas riski – izplatoties koronavīrusam aizvien jauni reģioni var nonākt karantīnā un tikt izolēti. Lidojumi var tikt atcelti arī uz tādām vietām, kur koronavīrusa vēl nav – kā, piemēram, uz Honkongu, Makao vai tamlīdzīgi.

Ceļotāji var nonākt karantīnā – tikt uz nenoteiktu laiku izolēti valstī bez tiesībām no tās izbraukt. Var arī nonākt karantīnā pēc izbraukšanas no valsts – kā, piemēram, iebraucot no Ķīnas Austrālijā un nonākt puscietumam līdzīgās karantīnas nometnēs Ziemassvētku salā netālu no bēdīgi slavenā nelegālo imigrantu aizturēšanas centra vai raktuvju nometnē Darvinas apgabalā.

Kamēr ceļotājs 14 vai vairāk dienas pavada karantīnā, tikmēr ir nokavēti visi reisi, uz kuriem bija iegādātas biļetes. Lai nokļūtu karantīnas nometnē nemaz nav nepieciešams lidot no Ķīnas. Ir pietiekami, ja jebkurā reisā atrodaties vienā lidmašīnā ar kādu no saslimušajiem, vai esat uz viena kruīza kuģa ar saslimušajiem. Kruīza kuģis tad pārvērtīsies par ieslodzījuma nometnei līdzīgām lamatām – visi tiks sadzīti savās kajītēs, bet pa ventilācijas sistēmu vīruss iespējams varēs turpināt izplatīties. Šādā gadījumā gan Vidusjūras kruīzs, gan ieplānotā nedēļas nogale Stokholmā var paildzināties nedēļām ilgi – kajītē virs vai zem ūdens līmeņa.

Šeit uzskaitītie riski ir visnotaļ reāli – šobrīd reālāki nekā tieši saķert koronavīrusa infekciju.

Diemžēl, nospiedoši lielākajam vairumam Latvijas apdrošinātāju ceļojumu polišu noteikumos ir ierakstīts izņēmums – epidēmijas un pandēmijas. Secinājums te ir īss un vienkāršs – gandrīz neviena Latvijas apdrošinātāju ceļojumu polise pret šiem riskiem neaizsargās. Tāpat kā šīs polises nemaksās atlīdzības, ja būsiet gripas epidēmijas laikā saslimis ar gripu un tādēļ nāksies ārstēties, atcelt vai pārtraukt ceļojumu.

Ceļotājiem vajadzīgo risku trūkums Latvijas tirgus piedāvājumā rāda zemo konkurenci starp apdrošinātājiem Latvijā. Turpinoties "Vienna Insurance Group" (VIG) nopirkto apdrošinātāju apvienošanai, ir sagaidāms, ka konkurence starp apdrošinātājiem turpinās samazināties.

Pastāv aizdomas, ka mazais apdrošinātāju skaits ir pat, iespējams, radījis apdrošinātāju karteli. Piemēram OCTA jomā, kur vairākās auto kategorijās cenas ir aizdomīgi paaugstinājušās līdzīgā veidā visiem apdrošinātājiem. FKTK ilgu laiku nav pievērsis īpašu vērību konkurences nodrošināšanai apdrošināšanas sektorā. Turpinot samazināties apdrošinātāju skaitam tirgū, iespējams, būtu vērts pievērst uzmanību tam, lai nodrošinātu patērētāju interešu aizsardzībai atbilstošu apdrošināšanas tirgu.

Šobrīd koronavīruss 2019-nCoV ārpus Ķīnas ir jau konstatēts 27 valstīs un teritorijās ārpus Ķīnas, ar nāves gadījumiem 2 valstīs. Ņemot vērā saslimušo skaita pieauguma dinamiku un to, ka lielākajai daļai inficēto šī slimība ir noritējusi ar viegliem simptomiem, kas neprasa vērsties pie ārsta un īpaši neierobežo pārvietošanos, tad, visticamāk, epidēmija nebeigsies tik ātri. Varēsim vērot nākamo slimības izplatīšanās posmu pēc tam, kad 10.februārī Ķīnā beigsies pagarinātās brīvdienas un darbu pamazām atsāks fabrikas.

Iesakām pirms plānotajiem braucieniem rūpīgi pārlasīt savas iegādātās apdrošināšanas noteikumus un pārdomāt sava ceļojuma finansiālo drošību un riskus, vai pavaicāt par to savam brokerim.

Tevi varētu interesēt

Koronavīrusam ir plaša un ievērojama ietekme uz daudzu izejvielu cenu, kuras pamatā...

Ķīnai karojot ar koronavīrusa izplatīšanos, arvien skaidrāks kļūst tas, ka notiekošajam būs...

Koronavīruss Ķīnā neveicina ekonomikas izaugsmi, vienlaikus tā radītie riski var pavērt iespēju...

Koronavīrusa izplatīšanā ar jaunu sparu likusi bažīties par pasaules tautsaimniecības veikumu,...

Ķīnas speciālais administratīvais reģions Makao, kas zināms arī kā kazino lielpilsēta, koronavīrusa...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Šā brīža situāciju saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas...

Elektrotransports nav jauna tēma, taču tā kļūst aizvien aktuālāka. Daudziem tas kļuvis par...

Jaunuzņēmumu izplatība un atbalsts, ko tiem sniedz dažādas valsts un pašvaldību institūcijas,...

Pēdējo desmit gadu laikā – no 2008. gada līdz 2018. gadam – Latvijā...

Pērnā gada decembrī, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pirms gada, mazumtirdzniecības apgrozījums...

Pagājušais gads nāca ar pārmaiņām par kases aparātu lietošanu, jo spēkā stājās kases...

2019. gada vasarā sasteigti tika pieņemts lēmums par stiprā alkohola akcīzes nodokļa...

Finanšu pratības indeksam, ko janvārī publiskoja Finanšu un kapitāla tirgus komisija, būtu vajadzējis...

Jau šobrīd neskaidra nauda tiek apgrozīta vairāk nekā skaidra un darījumu īpatsvars turpina pieaugt....

Saskaņā ar FKTK publicētajiem bankas sektora datiem 2019. gadā uzņēmumu kreditēšana konsekventi...