LAKRS prasības ir šā brīža tirgus situācijai neatbilstošas 

Mediju un publiskajā telpā izvirzītās arodbiedrības LAKRS prasības par 7,00 eiro stundas likmi visiem vadītājiem ir neadekvātas, neatbilstošas uzņēmuma iespējām un nozares situācijai.

AS «Liepājas Autobusu parks» valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns, 2019. gada 20. maijs plkst. 12:07

Leonīds Krongorns

FOTO: RITVARS SKUJA, DIENAS BIZNESS

«Liepājas Autobusu parks» (LAP) strādā konkrētā ekonomiskajā realitātē un iepirkumu summu ietvaros. Tas nozīmē, ka LAP ienākumu avots ir iepirkumu rezultātā noslēgtie līgumi. LAP finanšu iespējas ir mazāk atkarīgas no LAKRS prasībām, kas izteiktas bez pamatojuma, bet gan no valsts ekonomiskās situācijas, valsts stratēģijas transporta un pasažieru pārvadājumu jomās, no autoparka uzturēšanas un iegādes cenām, no degvielas cenu svārstībām, sezonalitātes, darbaspēka efektivitātes, publisko iepirkumu kritērijiem un daudziem citiem faktoriem.

Piešķirt visiem darbiniekiem minēto stundas likmi nav pareizi jo pasažieru pārvadājumi ir dažādi, turklāt uz katru loti ir savs iepirkums par citu iepirkuma summu un prasībām, kas jāizpilda. LAP nodarbina lielu skaitu šoferu, kuru atbildība, godaprāts, spējas, u.c. profesionālās kvalitātes ir atšķirīgas. Tieši šo iemeslu dēļ šoferiem tiek noteikta pamata atlīdzības stundu likme, pie kuras tiek pieskaitītas piemaksas par papildu darbu un darba rezultātiem. Ja šāda atalgojuma sistēma LAKRS nešķiet pareiza, loģiska un motivējoša, tad LAP aicina sniegt detalizētus un racionālus apsvērumus, kāpēc šāda atlīdzības aprēķināšanas kārtība ir prettiesiska vai nepamatota.

Turklāt, ja valsts publisko iepirkumu nolikumos zemāko cenu izvirza kā procentuāli svarīgāko kritēriju, tad tas nevar neatsaukties uz iesniegtajiem piedāvājumiem un no tiem izrietošajām uzņēmuma finanšu iespējām. Pie zemākas līguma summas, proporcionāli samazinās arī iespēja palielināt darbinieku algu fondu.

Diemžēl arī LAKRS līdz šim nav pārstāvējuši savus biedrus un iestājušies par viņu tiesībām tad, kad attiecīgajās valsts institūcijās tiek lemts par publisko iepirkumu budžetiem un nolikumu. Pēc notikušiem iepirkumiem, kas ir rezultējušies konkrētā līgumsummā un finanšu plūsmā uzņēmumos, kas šos iepirkumus ir uzvarējuši, mainīt spēles noteikumus vairs nav iespējams.

Jebkuram cilvēkam vēlmes un vajadzības var būt neierobežotas. Tas atsaucas arī uz vēlmēm par atalgojuma līmeni par darbu, ko šis cilvēks veic. Tomēr darba ņēmēji bieži maldīgi uzskata, ka uzņēmumiem arī finanšu līdzekļi ir neierobežoti un ikkatras darbinieku vēlmes tiem ir ne tikai pienākums, bet arī iespēja tūlītēji apmierināt. LAP labprāt maksātu lielākas algas jau tagad, bet daudzas lietas var sakārtot tikai pakāpeniski.

Vienlaikus LAP neatbalsta savstarpējās komunikācijas formu, ko ir izvēlējušies arodbiedrības pārstāvji.Starp LAP un tā darbiniekiem pagājušajā gadā bija noslēgts koplīgums, kas noteica LAP darbinieku papildu sociālās garantijas. Darba likums nosaka, ka vienpusēji koplīgumu mainīt nedrīkst.Diemžēl LAKRS jau pagājušajā gadā sevi apliecināja kā neuzticamu sadarbības partneri, kurš nav gatavs iziet uz racionālu dialogu un pildīt savas saistības, pretēji koplīguma nosacījumiem sarīkojot piketu, kas tiešā veidā pārkāpa Darba likuma tiesību normas.Šī LAKRS rīcība šobrīd ir pāraugusi reālos streika draudos, kuru rezultātā ekonomiskais kaitējums var tikt nodarīts gan uzņēmumam, gan arī pašiem darbiniekiem, kuru intereses tiek pārstāvētas.

LAP vēlas rast situācijai atbilstošu risinājumu saprātīga savstarpējā dialoga rezultātā. Uzņēmums katru gadu, plānojot savu budžetu, pārskata iespējas kā palielināt darbinieku atalgojumu, pilnā apmērā saglabājot citas sociālās garantijas, ko tas sniedz saviem darbiniekiem, piemēram, veselības apdrošināšanu, pabalstus noteiktās situācijās, iespēju par kvalitatīvi paveiktu darbu saņemt prēmiju. Un katru gadu iespēju robežās atalgojums arī tiek palielināts.

Uzņēmumā ieviestā prēmēšanas sistēma līdz šim ir strādājusi efektīvi, turklāt tai ir pakalpojuma kvalitātes paaugstināšas un darbinieku motivēšanas raksturs. Ikviens darbinieks, kvalitatīvi un godprātīgi veicot savus darba pienākumus, saņem piemaksas.

ATD Reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta attīstības koncepcijā 2021.–2030., kas izstrādāta sadarbībā ar auditorkompāniju PriceWaterhouseCoopers, nosaka algu likmes 2025.-2027. gadam 6,00 eiro apmērā, kamēr ATD minētais atalgojums šogad ir 4,42 eiro. Izvērtējot norādīto stundas likmes paaugstināšanas plānu, ir skaidrs, ka LAP savas saistības pret darbiniekiem jau šobrīd izpilda ievērojami lielākā apmērā nekā paredz nozares uzraugs.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2016. gada 03. marts plkst. 9:35

Noslēdzies AS Liepājas autobusu parks izsludinātais konkurss par jaunu starppilsētu autobusu piegādi...

2015. gada 27. marts plkst. 15:42

Nasdaq Riga nolēmusi izslēgt AS Liepājas autobusu parks 239,9 tūkstošus uzrādītāja akcijas...

2015. gada 26. marts plkst. 10:02

33% AS Liepājas autobusu parks īpašnieka - uzņēmuma SIA LAP1R daļu iegādājies...

2015. gada 12. marts plkst. 12:33

Liepājas autobusu parka īpašnieks palielina daļu uzņēmumā; akcijas izslēgs no biržas...

2015. gada 11. marts plkst. 12:10

Noslēdzies AS Liepājas autobusu parks obligātais akciju atpirkšanas piedāvājums, liecina...

Nepalaid garām

1992. gada 13. aprīlī toreizējā Preses nama 13. stāvā 13 darbinieku lokā...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

Viena kleita Andele Mandele kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces...

Oglekļa dioksīds un sašķidrināts slāpeklis, reiz lietots tikai rūpnieciski, tagad arvien biežāk...

Restorānu biznesā pamatlietas ir skaidras – garšīgs ēdiens, lieliska apkalpošana un labs...

2019. gada desmit mēnešos likvidēti 21 157 uzņēmumi, kas ir par 412...

No šīs sadaļas
2019. gada 17. maijs plkst. 13:08

Kā likvidējamās Trasta komercbankas likvidators aicinu politiķus neveikt izmaiņas Kredītiestāžu...

2019. gada 13. maijs plkst. 8:38

Tirgojot grāmatas ASV četras vasaras un klauvējot pie vairāk nekā 10 000...

2019. gada 09. maijs plkst. 9:16

Mūsdienās mainās izpratne par to, ka ir arods. Es pati esmu bijusi...

2019. gada 09. maijs plkst. 8:41

Diskusijā par Latvijas pensiju sistēmas ilgtspēju un nākotnes pensionāru finansiālo nodrošinājumu...

2019. gada 08. maijs plkst. 11:45

Neskaitāmās nozares profesionāļu un valsts pārvaldes pārstāvju diskusijās par Nacionālo akustisko...

2019. gada 08. maijs plkst. 8:33

Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) piemērošanas uzsākšanu izraisītā vētra ir pierimusi....

2019. gada 07. maijs plkst. 17:33

Pēc divu mēnešu pārtraukuma martā Latvijas rūpniecība atgriezusies pozitīvās izaugsmes zonā,...

2019. gada 30. aprīlis plkst. 17:08

Šis gads Latvijas ekonomikā ir sācies ar vājāko pieaugumu pēdējo 3 gadu...

2019. gada 30. aprīlis plkst. 7:15

Godātā redakcija, šai skaistajā svētku laikā atļaujiet man caur jūsu laikraksta slejām...

2019. gada 25. aprīlis plkst. 17:48

Ja reiz kādai no amatpersonām ir aizdomas, ka Deglava tilts varētu būt bīstams,...