Jaunākais izdevums

Konkurences padomei, izmeklējot t.s. Nestes un Statoil lietu, radušās aizdomas, ka dominējošo stāvokli degvielas tirgū ļaunprātīgi izmanto visi trīs tirgus līderi.

Vēstulē, kas nonākusi Db rīcībā, Konkurences padome (KP) ar saviem secinājumiem iepazīstina iesaistītās puses, norādot, ka degvielas tirgū pastāv kolektīva dominance jeb dominējošais oligopols, kuru veido Neste Latvija (Neste),Latvija Statoil (Statoil) un Lukoil Baltija R (Lukoil).

KP skaidro, ka jēdziens vairāki tirgus dalībnieki nozīmē, ka dominējošā stāvoklī atrodas divi vai vairāki tirgus dalībnieki, kas ir juridiski neatkarīgi cits no cita, bet starp kuriem pastāv ekonomiska saikne, kura izpaužas tādējādi, ka šie tirgus dalībnieki ir kopīga vienība noteiktās darbībās attiecībā pret konkurentiem, klientiem vai patērētājiem, tādējādi konkrētā tirgū noteiktos apstākļos var izveidoties un pastāvēt kolektīvais dominējošais stāvoklis.

2003. gadā oligopola tirgus daļa bija 39.34 %, bet pēc tam atsevišķos laika periodos tā tikai pieaugusi, no 2006. gada janvāra līdz martam sasniedzot pat 49.98 %, liecina KP aplēses. Tādējādi oligopola tirgus daļa pārsniedzot Konkurences likumā noteikto tirgus dalībnieku tirgus daļas slieksni dominances konstatēšanai, turklāt tirgus daļa pārsniedz 40 % robežu pietiekami ilgā laika periodā un tai ir tendence pieaugt.

Izspiež mazos

KP uzsver, ka Latvijas degvielas tirgus ir ļoti caurspīdīgs, kas ļauj Statoil, Neste un Lukoil koordinēt degvielas mazumtirdzniecības cenu līmeni tirgū, pietiekami skaidri zinot viens otra rīcību degvielas cenu svārstību rezultātā un to radīto ietekmi uz ārpus oligopola esošajiem tirgus dalībniekiem, to izspiešanu no tirgus. Uz jautājumu, vai iespējama situācija, kad dominējošā stāvoklī atrodas vairāk nekā viens tirgus dalībnieks, nekomentējot konkrēto gadījumu, zvērinātu advokātu biroja Sorainen un Partneri vecākais jurists Rūdolfs Eņģelis Db norādīja, ka ES tiesībās jēdziens kolektīvā dominēšana ir pazīstams, taču Latvijā šajā jautājumā nav ilglaicīgas tiesību prakses. R. Eņģelis gan norādīja, ka Konkurences likums pieļauj kolektīvi dominējoša stāvokļa esamību un uz šādā stāvoklī esošiem uzņēmumiem attiecina Konkurences likuma 13. pantā norādītos ierobežojumus, piemēram, netaisnīgu pirkšanas vai pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tiešu vai netiešu uzspiešanu vai piemērošanu.

Radīs jucekli

Statoil un Neste jau norādījuši, ka to rīcība, pazeminot degvielas cenas, ir bijusi atkarīga no savstarpējas konkurences. Savukārt KP secinājusi, ka trīs tirgus līderi, adaptējot viens otra rīcību, rada iespaidu par šķietamu, spēcīgu savstarpēju konkurenci, tādējādi sekmējot beznorunu vienošanos par cenu samazināšanu vai paaugstināšanu. Degvielas tirgus eksperts Māris Liepiņš uzskata, ka KP lēmuma sekas varētu radīt jucekli tirgū, jo uzņēmējiem nebūs skaidrs, kā noteikt cenas. "Tad jau, nosakot cenas, jābūt publiski apstiprinātai formulai, kuru ievērojot degvielu drīkstētu tirgot atbilstoši likumam," tā M. Liepiņš, piebilstot, ka no biznesa viedokļa šāda situācija nav nopietna. Viņaprāt, vajadzētu ne tikai sodīt uzņēmējus, bet arī piedāvāt risinājumu, kā rīkoties, nosakot cenas. "Cena ir viens no svarīgiem līdzekļiem, piesaistot klientu, un tirgotāji katrs strādā ar cenu, kādu uzskata par pareizu," saka M. Liepiņš. Viņš prognozē, ka gadījumā, ja tirgus līderiem tiks piemēroti kādi sodi, uzņēmumi tos pārsūdzēs, bet tā dēvētās cenu brīvdienas ar atlaidēm nedēļas nogalēs patērētājiem vairs nespīdēšot.

Vainu neatzīst

Db jau vēstīja, ka pērn, kad KP lietu ierosināja, abi iespējamie Konkurences likuma pārkāpēji savu vainu neatzina. "Neste ir mūsu asākais konkurents, tāpēc citu tirgus dalībnieku izteiktie pārmetumi pēc būtības ir absurdi," pauda Statoil izpilddirektore Baiba Rubesa. Savukārt Nestes mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra uzsvēra, ka degvielas cenas automātiskajās Neste A24 uzpildes stacijās tiek noteiktas tikai saskaņā ar uzņēmuma cenu veidošanas politiku, finansiāliem mērķiem, tirgus situācijas analīzi un atbilstoši Latvijas un ES konkurences tiesību noteikumiem.

Konkurences likums paredz, ka KP par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu var uzlikt tirgus dalībniekiem naudas sodu līdz 5 procentu apmēram no to pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma katram, bet ne mazāk kā 250 Ls katram.

Lukoil pārmetumus noliedz

Degvielas tirgotāja Lukoil runas vīrs sašutis par kompānijas iekļaušanu grēkāžu lokā. Kaut arī Konkurences padomes (KP) norāda, ka Lukoil nav bijis iniciators cenu pazeminājumam, tomēr sekojot Statoil un Nestes rīcībai, Lukoil arī radījis ietekmi uz konkurences vājināšanos. KP Birojs uzskata, ka jebkurš no oligopola dalībniekiem, pazeminot cenu zem konkurences līmeņa, gūst labumu visu oligopola dalībnieku labā.

Nav vienojušies

Lukoil padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans Db neslēpa savu sašutumu par KP rīcību, pievienojot arī Lukoil diviem pārējiem tirgus līderiem, kurus Latvijas mazie un vidējie degvielas tirgotāji, kā arī Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība apsūdzējusi iespējamos Konkurences likuma pārkāpumos. "Šajā vēstulē rakstītajā nav ne smakas no izpratnes par konkurenci. Mēs ne ar vienu nekad neesam vienojušies. Statoilu un Nesti mēs uzskatām par konkurentiem. Konkurences padome mūs ir pievilkusi aiz matiem, lai veidotos dominējošais stāvoklis, jo abi lielākie Latvijas degvielas tirgotāji vien neveido 40 %, kas, balstoties uz Konkurences likumu, ir dominējošam stāvoklim nepieciešamā tirgus daļa. Kā KP mūs var apvienot vienā veselā, ja visām trim kompānijām ir pilnīgi atšķirīgas tirdzniecības politikas un tās visas ir konkurenti?" tā H. Kogans. Pēc viņa teiktā, Lukoil juristi pagaidām vēl ar lietu nav iepazinušies.

"Vēstulē norādīts, ka lēti nevar tirgot un arī dārgi nevar tirgot, nu tad lai viņi pasaka, kā var tirgot," saka H. Kogans. Jau vēstīts, ka Neste par savu ieroci degvielas tirgū uzskata konkurētspējīgas cenas. Statoil un Lukoil norādījuši, ka pazemina cenas, sekojot tirgus situācijai ar mērķi nezaudēt pircējus.

Kā Db norādīja Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra, atbilde uz KP vēstuli ir jāiesniedz līdz šā gada ceturtajam aprīlim.

Izsakās piesardzīgi

"Šobrīd turpinām izvērtēt vēstules saturu. Pēc iepazīšanās tiks sagatavota atbildes vēstule," tā Z. Niedra. Savukārt SIA Viada juridiskās daļas vadītājs Andris Krūzītis paskaidroja, ka esot iepazinies gan ar vēstuli, gan arī pabijis KP, lai iepazītos ar pašu lietu. Viņš gan atzīst, ka šobrīd ir grūti komentēt, jo lielākā daļa lietas materiālu ir ar ierobežotas pieejamības informāciju. "Cik man zināms, KP šobrīd apkopo iesaistīto pušu viedokļus, lai pēc tam nāktu klajā ar lēmumu. Būsim apmierināti, ja tas būs par labu mazajiem un vidējiem degvielas tirgotājiem,"tā A. Krūzītis.

Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgenijs Kisiels pēc iepazīšanās ar lietu komentāru sniedz atturīgi, vien atsaucas uz iepriekš pausto, ka norādījis, ka Neste un Statoil rīcības neatbilst godīgai konkurencei. Viņš uzskata, ka KP jāveic visas iespējamās darbības, lai mainītu esošo situāciju, kad divi degvielas tirgotāji ar spēcīgiem mātes uzņēmumiem aiz muguras, izmantojot negodīgas konkurences metodes, izspiežot no tirgus mazos degvielas tirgotājus. Arī Latvija Statoil pagaidām no komentāriem atturas, atklājot, ka kompānijas pārstāvji šodien iepazīsies ar KP sagatavoto materiālu attiecībā uz iespējamajiem konkurences likuma pārkāpumiem.

"Pieļaujot, ka gada laikā savākto materiālu apjoms būs liels, šodien noskaidrosim, vai ir nepieciešams termiņa pagarinājums, lai pilnībā iepazītos ar materiāliem un veiktu analīzi, pilnīgai viedokļa izteikšanai," tā Statoil pārstāve Margrieta Akmens.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.

Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.

No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.

Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rīgas satiksme degvielu nodrošina naftas kontrabandā iesaistīta firma, kuras piesegšanā varētu būt bijis iesaistīts bijušais valsts galvenais muitnieks Vladimirs Vaškevičs.

Ar Rīgas satiksmei nepieciešamās degvielas piegādi un uzglabāšanu nodarbojas pašvaldības uzņēmumam pilnībā piederoša SIA Degvielas apgāds (51 % Degvielas apgāda kapitāldaļas Rīgas satiksme iegādājās 2005. gada martā, bet 2006. gada septembrī kļuva par vienīgo uzņēmuma īpašnieci). Tā kā Degvielas apgādam «nebija pieredzes naftas produktu ieviešanai muitas noliktavā, uzglabāšanā un tirdzniecībā, kā arī nav nepieciešamās klientūras, tika nolemts noslēgt pilnvarojuma līgumu ar nozarē pazīstamu un pieredzējušu komersantu,» teikts Degvielas apgāda 2007. gada pārskatā. Šis komersants ir SIA OVI, kura valdes priekšsēdētājs un bijušais īpašnieks ir Vladimirs Oderovs, kuram šovasar tika piespriests piecu gadu cietumsods par apjomīgu naftas kontrabandu (prokuratūra uzskata, ka, pārdodot nelegālo degvielu, legalizēti vairāk nekā 1 milj. Ls). Šobrīd tiesas spriedums gan ir pārsūdzēts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome nesaskata Konkurences likuma pārkāpumus OCTA apdrošināšanas tirgus dalībnieku darbībās, bet secina, ka šajā tirgū ir oligopols - mēreni koncentrēts tirgus ar vidēji augstu konkurences intensitāti.

Konkurences padome (KP) Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (turpmāk – OCTA) tirgus uzraudzību sāka 2008. gada aprīlī, Db uzzināja KP.

Laika periodā no 2006. gada līdz 2008. gada 1. ceturksnim vērojamā tendence samazināties lielāko tirgus dalībnieku kopējai tirgus daļai varētu nozīmēt, ka atsevišķi mazākie tirgus dalībnieki šajā tirgū kļūst konkurētspējīgāki, secina KP. Ņemot vērā tirgus struktūru, kā arī peļņas neesamību KP secina, ka OCTA apdrošināšanas tirgus nav pievilcīgs jauniem tirgus dalībniekiem. Konstatētās barjeras – administratīvie ierobežojumi, piem., licences saņemšana un nepieciešamība ieguldīt lielus finanšu līdzekļus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības lēmums atcelt prasību par obligāto biopiejaukumu nav atbalstāms un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu, pauda degvielas mazumtirgotāju "Virši-A" un "Neste Latvija" pārstāvji.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība skaidroja, ka pašlaik dīzeļdegvielai ir definēts obligātais biokomponentes piejaukums 7% apmērā. Ja biokomponente tiek atcelta, tad tirgotājiem būs jāmeklē tirgū pieejamā degviela, lai šos 7% aizvietotu. Pašlaik naftas produktu cenas tirgū ir būtiski augstākas nekā gada nogalē slēgtajos tirgotāju ilgtermiņa līgumos.

Tas nozīmē, ka biokomponentes aizvietošanas process ar parasto degvielu būs būtiski dārgāks nekā minēts Ekonomikas ministrijas veiktajos aprēķinos un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu.

Valdība uz 1,5 gadiem atceļ biodegvielas obligāto piejaukumu 

Apstiprinot grozījumus Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi...

Vība arī uzsvēra, ka degvielas tirgotāji jau ir laicīgi slēguši līgumus un iegādājušies biokomponentes apjomus šim gadam. Šo līgumu neizpilde vai laušana tirgotājiem draudēs ar soda sankcijām, kuras attiecīgi būs jāieceno pārdotās degvielas litra cenā.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs arī pauda bažas, ka atteikšanās no biokomponentes novedīs pie tā, ka valsts nespēs izpildīt Eiropas Savienības (ES) definētos kaitīgo izmešu mērķus, kā rezultātā valstij var draudēt papildus soda naudas, kuras pēc tam var tikt uzliktas uz tirgotāju pleciem. "Uzskatām, ka cenu mazināšanai degvielai nevajadzētu tikt īstenotai balstoties uz vides mērķu neizpildi," norādīja Vība.

Viņš uzsvēra, ka degvielas cenu politikas īstenošanai valstij būtu jāfokusējas uz attiecīgām izmaiņām nodokļos, piemēram, akcīzes nodokļa vai pievienotās vērtības nodokļa (PVN) mazināšanā. Vairums valstu šo scenāriju jau ir izvēlējušās, un pašlaik Latvijā ir augstākā akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai starp Baltijas valstīm.

Savukārt "Neste Latvia" valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis norādīja, ka biodegviela veido tikai 5-6% no katra degvielas litra, kas tiek pārdots degvielas uzpildes stacijā. Salīdzinājumam, apmēram 55% no cenas ir atkarīgi no naftas produktu cenas un apmēram 40% - no valsts noteiktajiem nodokļiem un nodevām. Valsts nodokļi un nodevas ir vairāk vai mazāk nemainīgi, un nepieciešamības gadījumā valdība tos var salīdzinoši viegli mainīt, savukārt naftas cenas tiek noteiktas globālajā tirgū, un Latvijas valdības pieņemtie lēmumi tās nevar ietekmēt.

"Tādējādi, ja valdība pieņemtu lēmumu izslēgt biodegvielu no degvielas cenas aprēķina vienādojuma, tas joprojām būtu atkarīgs no naftas cenu svārstībām pasaules tirgū. Tas ir, ja naftas cena pasaulē pieaugtu, tas faktiski padarītu par neesošu iecerēto pozitīvo ietekmi no piejaukuma prasības apturēšanas," skaidroja Beiziķis.

Viņš arī norādīja, ka piejaukuma prasības atcelšana palielinātu Latvijas mazumtirgotāju pieprasījumu pēc degvielas bez biodegvielas piejaukuma. Palielināts pieprasījums, jo īpaši jau tā nestabilā tirgū, iespējams, varētu izraisīt vēl augstākas degvielas cenas.

Beiziķis uzsver, ka šobrīd tirgū jau ir vērojams fosilā kurināmā (īpaši dīzeļdegvielas) deficīts, un piegādes ķēdes ir būtiski mainījušās Rietumu tirgotāju un ražotāju atteikšanās dēļ izmantot Krievijas naftu un degvielu.

Šie faktori ne vien nesamazinātu degvielas (īpaši dīzeļdegvielas) cenas, bet gan tieši pretēji - tās palielinātu, kā arī varētu negatīvi ietekmēt piegādes drošību. "Tā kā naftas un fosilā kurināmā cenas veido apmēram 55% no katra degvielas uzpildes stacijā pārdotā litra cenas, iecerēta biodegvielas komponentes izslēgšana no degvielas cenas vienādojuma var izraisīt pretēju iznākumu, tas ir, faktisku degvielas cenas pieaugumu gala patērētājiem, un var rasties arī degvielas piegādes pārtraukumi," pauda Beiziķis.

Turklāt viņš arī skaidroja, ka atbilstoši Eiropas Zaļā kursa direktīvai Latvijai obligātais mērķis līdz 2030.gadam ir sasniegt no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas degvielas īpatsvaru transporta sektorā 14% no galapatēriņa. Piejaukuma prasības apturēšana uz laiku uzreiz neietekmētu iespējas sasniegt direktīvas mērķus, taču šo mērķu sasniegšana arī netiktu nekādi veicināta. Beiziķis atzīmēja, ka Latvija jau būtiski atpaliek no 2020.gada mērķa, kas bija 10%, un līdz šim nav pat pietuvojusies tam. Tādējādi jebkurš regulatīvs pasākums, kura mērķis ir samazināt biodegvielas izmantošanu, Latviju tikai attālinātu no saistošā 2030.gada Zaļā kursa mērķa sasniegšanas.

Savukārt Ekonomikas ministrija noteikumu grozījumu par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu anotācijā minējusi, ka, izstrādājot kārtību ļaut nepievienot biopiejaukumu degvielai, ir ņemts vērā Eiropas Komisijas (EK) paziņojums “Pārtikas nodrošinājuma garantēšana un pārtikas sistēmu noturības stiprināšana”.

Šajā paziņojumā EK ir atbalstoša biodegvielas piejaukuma īpatsvara mazināšanai degvielā, kā rezultātā varētu samazināties Eiropas Savienības lauksaimniecības zemes platības, ko izmanto biodegvielas izejvielu ražošanai, tādējādi mazinot spiedienu uz pārtikas un barības izejvielu tirgiem.

Kā ziņots, ar mērķi mazināt pieaugošās degvielas cenas no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielā nebūs obligāta, paredz otrdien valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu.

Šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasības piemērošana būs brīvprātīga, proti, degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.

EM prognozē, ka grozījumu apstiprināšanas rezultātā, ja tādējādi mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk, degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, tas ir, netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums.

Spēkā esošie noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu paredz, ka dīzeļdegvielu atļauts realizēt Latvijā tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela ne mazāk kā 6,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Savukārt benzīnu (E95) atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienots bioetanols ne mazāk kā 9,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Kopš 2019.gada biodegvielas piejaukuma prasības ir harmonizētas visās Baltijas valstīs.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji iepriekš atzina, ka šis solis gala cenas samazinājumu, visticamāk, nedos. Biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Turklāt degvielas tirgotājiem jau ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu.

Arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) darba grupas vadītāja Dace Cīrule norādīja, ka lēmums atteikties no biopiejaukuma nesamazinās degvielas cenas. Viņa pauda, ka līgumus par degvielas piegādi tirgotāji ir noslēguši jau pagājušajā gadā, tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja biopiejaukums degvielā nebūs obligāts vai no tā atteiksies vispār, patērētājiem degvielas cenās būs jāsamaksā soda nauda par noslēgtajiem līgumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ar nelegāliem tirgoņiem cīņa nesekmīga

Valters Grīnvalds, [email protected], 7504128, 15.06.2007

«Latvijā legālo degvielas tirgotāju uzraudzībai tiek pievērsta lielāka uzmanība nekā nelegālo apkaro - šanai,» secina degvielas tirgotāju pārstāvis Uldis Sakne.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzšinējie uzņēmēju centieni panākt, lai valsts apkaro degvielas ievešanu un nelegālu tirdzniecību, cietuši neveiksmi.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA), atsaucoties uz Ministru prezidenta Aigara Kalvīša pausto atbalstu asociācijas izteiktajam priekšlikumam ar likumu noteikt degvielas deklarēšanu uz Latvijas un trešo valstu sauszemes robežām, Finanšu ministrijai (FM) iesniegusi likumprojektu. LDTA par likuma mērķi norādījusi novērst ar administratīviem pavaddokumentiem akcīzes precēm nenoformētas un citādi nedeklarētas degvielas pārvietošanu pāri Latvijas Republikas un to valstu robežām, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis. Likumprojektā kā kompetentās iestādes norādītas Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Valsts robežsardze. Atspoguļota arī degvielas deklarēšanas kārtība un norādīts, kādai būtu jābūt iegūtās informācijas izmantošanas un apmaiņas kārtībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja degvielas dozatoram ir, piemēram, 1.2% nobīde no normas, pielejot pilnu bāku 50l, patērētājs pārmaksā aptuveni Ls 0.50 secināts Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes prečupārvaldi pārbaudē.

Pārbaudes veiktas degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumos, lai noskaidrotu esošo situāciju, cik precīzi un atbilstoši normatīvo aktu prasībām degvielas uzpildes stacijās tiek mērīta degviela, realizējot to patērētājiem, kā arī novērst pieļautos pārkāpumus, kas pašlaik ir īpaši aktuāli augsto degvielas cenu dēļ, Db.lv informē PATC Sabiedrisko attiecību un patērētāju informēšanas daļas vadītāja Sanita Biksiniece.

Kopumā tika pārbaudītas 33 degvielas uzņēmumiem piederošās 50 degvielas uzpildes stacijas (DUS), 27% gadījumu tika konstatēti pārkāpumi – iepildīts mazāk degvielas, kā vajadzētu. Degvielas mērījumu precizitāte, ņemot vērā strauji augošās degvielas cenas, šobrīd patērētājiem ir īpaši aktuāla, jo, pēc veiktajiem aprēķiniem, ja, degvielas dozatoram ir, piemēram, 1.2% nobīde no normas, pielejot pilnu bāku 50l, patērētājs pārmaksā aptuveni 0.5 Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Degvielas kvalitāte: uz papīra un realitātē

Circle K degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs, 11.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par degvielas kvalitāti uz papīra liecina rūpnīcā izdots sertifikāts, kas apstiprina tās atbilstību noteiktiem parametriem. Taču realitātē – degviela no rūpnīcas līdz automašīnas bākai mēro garu ceļu un, ja tajā netiek ievēroti stingri kvalitātes kontroles nosacījumi, tās sastāvs galarezultātā var atšķirties no sertifikātā norādītā.

Degviela, kā jebkura ķīmiska viela, ir «dzīvs produkts», kas, pakļauts ārējās vides ietekmei, piedzīvo sastāva izmaiņas. Tādēļ degvielas kvalitātes saglabāšanai no rūpnīcas līdz pat automašīnas bākai izšķiroši ir tas, cik pareizi tā tiek pārvadāta, pārkrauta un uzglabāta.

Lai klientu automašīnu bākās nonāktu labākais – Eiropas Savienības standartiem atbilstoša degviela –, mazumtirgotājiem jāspēj kontrolēt un būt pārliecinātiem par produkta kvalitāti katrā degvielas ceļa posmā. To var panākt, tranzītā sadarbojoties ar profesionāliem partneriem, izmantojot modernākās tehnoloģijas, kā arī katrā posmā regulāri veicot degvielas paraugu pārbaudes, kas garantē produkta kvalitāti ne tikai, kad tas pamet rūpnīcu, bet arī nonāk klienta automašīnas bākā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir 39.pasaulē dārgākā degviela, bet rādītājā, kur tiek salīdzināti vidējie iedzīvotāju ienākumi dienā ar naudu, kas nepieciešama galona degvielas iegādei, Latvija ierindojusies 23.vietā, liecina aģentūras Bloomberg jaunākais pētījums par degvielas cenām 61 pasaules valstī.

Bloomberg Degvielas cenu reitinga autori aprēķinājuši, ka galons (nepilni četri litri) degvielas Latvijā maksā 5,56 ASV dolārus (4,46 eiro), kas ir 39.augstākā cena 61 pētījumā aplūkotās valsts vidū. Latvijā degvielas cena pēdējo sešu mēnešu laikā ir kritusies par 20%, kas ir trešais lielākais samazinājums pētījumā aplūkoto valstu vidū. Latvijas iedzīvotāju vidējie ienākumi, pēc pētījuma autoru vērtējuma, ir 44 dolāri (35,3 eiro) dienā, no kuriem galona degvielas iegādei jātērē 13%, kas ir 23.augstākais rādītājs 61 valsts vidū.

Pētījumā norādīts, ka Latvija gandrīz pilnībā ir atkarīga no Krievijas savu enerģētisko vajadzību apmierinājumā, turklāt valsts bija galvenais Krievijas naftas eksporta terminālos līdz Primorskas ostas un Baltijas cauruļvadu sistēmas atklāšanai, bet šie projekti ir būtiski mazinājuši Latvijas nozīmi Krievijas naftas eksportā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Naftas cenu ietekme uz Latvijas patēriņa cenām

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Krasnopjorovs un Andrejs Bessonovs, 09.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenai pieaugot par 10%, patēriņa cenu līmenis Latvijā vidējā termiņā palielinās par 0.6%, liecina pētījuma rezultāti. (Raksts balstīts uz Latvijas Bankas ekspertu veikta pētījuma, kas pilnā apjomā tiks publicēts vēlāk.)

Pēdējo mēnešu laikā tirgus vairākas reizes pārskatīja naftas cenu prognozes uz leju. Investoru bažas noteica gan lēnāks globālās ekonomikas attīstības temps (kas nozīmē arī mazāku pieprasījumu pēc naftas produktiem), gan arvien pieaugošā naftas ieguve ASV. Šķita, ka situācija būtiski mainījās 14. septembrī, kad uzbrukumā cieta vairāki Saūda Arābijas naftas rūpniecības objekti, tajā skaitā pasaules lielākā naftas pārstrādes rūpnīca Abkaikā. Jau pirmajās stundās pēc biržas atvēršanas tas noteica naftas cenas kāpumu par vairāk nekā 10%.

Trīs nedēļu laikā pēc uzbrukuma naftas cena atgriezās iepriekšējā līmenī. Saūda Arābijai atjaunojot naftas ieguves apjomu ātrāk, nekā to gaidīja investori. Tomēr šīs gadījums uzskatāmi parāda, cik svārstīga var būt naftas cena. Ja naftas cenas kāpums izrādītos noturīgs, cik lielā mērā tas ietekmētu patēriņa cenu dinamiku Latvijā? Kādu produktu un pakalpojumu cenas visvairāk reaģē uz naftas cenas svārstībām? Caur kādiem kanāliem un cik ātri naftas cenu dinamika izpaužas Latvijas patēriņu cenās? Vairāk par to – šajā rakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot līdzi naftas produktu cenu izmaiņām pasaules biržās, decembra pirmajā pusē degvielas mazumtirdzniecības cenas Statoil degvielas uzpildes stacijās ir samazinātas par 2 centiem benzīnam un par 3 centiem dīzeļdegvielai, informē Statoil Fuel & Retail Latvia Degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis.

Vidējā miles benzīna cena Statoil degvielas uzpildes stacijās ir 1,064 EUR/l, bet miles dīzeļdegvielas cena – 0,974 EUR/l.

AS Virši-A degvielas nozares eksperts Arnis Andrianovs stāsta, ka, ņemot vērā izmaiņas degvielas biržās, Virši-A degvielas uzpildes stacijās decembra laikā ir vērojamas būtiskas degvielas cenu izmaiņas: 95 E markas benzīna cena ir samazinājusies par vidēji 2,5 eiro centiem litrā, savukārt dīzeļdegviela par vidēji 3 eiro centiem litrā. Šobrīd vidējā 95 E markas benzīna cena Virši-A DUS tīklā ir 1,029 eiro litrā, savukārt dīzeļdegvielas vidējā cena ir 0,954 eiro litrā.

Decembrī ir vērojams straujš dīzeļdegvielas biržas cenas samazinājums, aptuveni 100 ASV dolāru par 1 tonnu, kas ir viens no zemākajiem pēdējo gadu laikā. Ņemot vērā tik strauju cenu samazinājumu, ir grūti prognozēt, vai uz svētkiem cenas pazemināsies vēl vairāk, skaidro A. Andrianovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mums ir lētākās degvielas cenas Baltijas valstīs un ceturtās lētākās Eiropā,» Db.lv uzsver Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis, būdams neizpratnē par ekonomikas ministra paziņojumiem.

Pēc O. Karčevska sacītā, Lietuvā vidējā 95. markas benzīna cena pašlaik ir aptuveni 84 santīmi par litru, Igaunijā – aptuveni 81 santīms, savukārt Latvijā – 79 santīmi. Savukārt Eiropā lētāka degviela nekā Latvijā esot vien Rumānijā, Bulgārijā un Kiprā.

Degvielas tirgotāji, kas, starp citu, ir arī valstī lielākie nodokļu maksātāji, vēl aizvien gaida aprēķinus no ekonomikas ministra Arta Kampara, kas pamatotu viņa paustās pretenzijas pret uzņēmējiem par neizskaidrojami augstajām degvielas cenām.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājam nav skaidrs, kāpēc ministrs vispirms nav aicinājis tirgotājus uz tikšanos, lai uzņēmēji varētu pastāstīt, kā un kāpēc veidojas cena. «Pašreiz 52% no degvielas litra cenas veido nodokļi, piecenojums ir apmēram tāds pat kā bija pirms diviem gadiem. Savus aprēķinus ministram sniedzām uzreiz pēc viņa paziņojuma, bet ministra pamatojumu pagaidām neredzam,» saka O. Karčevskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas cenu atšķirības Latvijā un Lietuvā skaidrojamas ar Lietuvas degvielas tirgotāju aso konkurenci un atsevišķu tirgus dalībnieku īpaši zemām akcijas cenām, lai piesaistītu sev papildu klientus, skaidro degvielas mazumtirgotāja «Circle K Latvia» pārstāve Ieva Stūre.

«Circle K» pārstāve skaidroja, ka degvielas cenu atšķirības Lietuvā un Latvijā jāvērtē apdomīgi, jo jāņem vērā, ka līdzīgi kā Latvijā, arī Lietuvā degvielas cenas ir ļoti dinamiskas un veidojas pēc mikrotirgus principiem, turklāt vienas dienas laikā cenas var mainīties pat vairāku centu robežās par degvielas litru, tādēļ korektāk ir veikt šādu salīdzinājumu ilgtermiņā. Tāpat arī jāņem vērā atšķirības komponentēs, kas veido degvielas cenu, piemēram, akcīzes nodokļi, loģistikas izmaksas un citas pozīcijas. Te arī jāuzsver, ka Lietuvā, pretēji valdošajam uzskatam, ceļu nodoklis nav ietverts degvielas cenā, gluži vienkārši, šāda nodokļa Lietuvā nav vispār, norādīja Stūre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padomes (KP) veiktais pētījums auto degvielas mazumtirdzniecības tirgū, lai noskaidrotu, kā gadu laikā mainījusies konkurences situācija un kādas ir tendences tajā, liecina, ka četri lielākie degvielas mazumtirgotāji ir palielinājuši savas tirgus daļas.

Šo procesu rezultātā trīs lielākie degvielas mazumtirgotāji ir būtiski palielinājuši savas tirgus daļas, pieaugusi arī ceturtā lielākā mazumtirgotāja AS Virši-A tirgus daļa, tomēr kopējais tirgus dalībnieku skaits ir samazinājies. SIA Latvija Statoil, SIA Neste Latvija un SIA Lukoil Baltija R kopā realizē aptuveni pusi no degvielas mazumtirdzniecības tirgū realizētās degvielas Latvijā. 2006. gadā šis process ir ievērojami intensificējies. Ja divu gadu laikā no 2003. gada līdz 2005. gadam šīs pirmās grupas tirgus dalībnieku kopīgā tirgus daļa pieauga no 39,3% līdz 42,2%, tad līdz 2006. gadam (trīs mēnešiem) tā jau sasniedza 50,0% (Statoil – 26,2%, Neste – 15,1% un Lukoil – 8,6%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Degvielas cenas Latvijā pieaugušas par vairāk nekā 40 centiem/litrā

Zane Atlāce-Bistere, 09.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinoties karadarbībai Ukrainā, degvielas cenas pamatīgi aug visā pasaulē, arī Latvijā strauji pietuvojoties jau teju diviem eiro par litru 95.markas benzīna, liecina DB novērotais.

Circle K degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs atzīst: kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā dīzeļdegvielas cena ir pieaugusi par 70%, savukārt benzīna cena – par 48% (biržas cenas – red.), kas attiecīgi sadārdzinājis degvielas gala cenu – dīzeļdegvielas cena pieaugusi par vairāk nekā 40 centiem/litrā, benzīns – par 30 centiem/litrā.

“Tas galvenokārt ir saistīts ar spekulācijām par ASV un ES sankcijām pret Krievijas naftas produktu eksportu. Degvielas uzpildes stacijas, kas līdz šim iepirka dīzeļdegvielu un benzīnu no Krievijas, meklē alternatīvus piegādātājus, kas būtiski palielina pieprasījumu un līdz ar to arī degvielas cenu. Redzam, ka klienti iepērk degvielu lielākos daudzumos, taču šobrīd lielu rindu uzpildes stacijās nav un degvielas pieejamība ir stabila. Degvielas cenu ietekmē virkne faktoru, tajā skaitā ģeopolitiskā situācija, tāpēc kā mazumtirgotājs nevaram izteikt degvielas cenu prognozes un tirgus nākotnes scenārijus,” skaidro G.Titovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Virši-A degvielas kartes varēs izmantot Krievijas pierobežā

Madara Laicāne, Db, 02.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstot sadarbības partneru tīklu, degvielas tirgotājs a/s VIRŠI-A, sadarbībā ar SIA Datu apstrādes centrs, ir noslēguši sadarbības līgumu ar OOO Пeтepбуpгcкaя тoпливнaя кoмпaния (ПTK) par piecu ПTK degvielas uzpildes staciju pievienošanu a/s VIRŠI-A Degvielas kartes tīklam.

Šis līgums dod iespēju a/s VIRŠI-A klientiem izmantot VIRŠI-A piedāvāto Degvielas kartes atlaižu programmu ārpus Latvijas robežām – piecās degvielas uzpildes stacijās Krievijas pierobežā.

«Analizējot klientu vajadzības, esam secinājuši, ka Degvielas karte kā autorizācijas līdzeklis būtiski atvieglo auto pārvadātāju ikdienu, un kartes popularitāte juridisko klientu segmentā tikai pieaug. Degvielas karte fiksē jebkuru pirkumu VIRŠI-A degvielas uzpildes stacijās (DUS) un mūsu sadarbības partneru DUS. Tās ir ievērojamas ērtības, ko novērtē mūsu klienti. Izmantojot Degvielas karti, visi darījumi tiek atspoguļoti vienotā mēneša atskaitē,» norāda VIRŠI-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izrādās, ka degvielas pircējam savā grāmatvedībā ir jāsaglabā ne tikai kopējais rēķins, bet arī visi čeki, kurus izsniedz ik reizi katram uzņēmuma automašīnas vadītājam, kad viņš veic degvielas uzpildi. Tādu skaidrojumu snieguši Valsts ieņēmumu dienesta (VID) speciālisti uzziņā kādam nodokļu maksātājam.

SIA „A” iesniegumā VID norādījis, ka saskaņā ar likuma „Par grāmatvedību” 2. pantu grāmatvedībā uzskatāmi atspoguļojami visi uzņēmuma saimnieciskie darījumi, kā arī katrs fakts vai notikums, kas rada pārmaiņas uzņēmuma mantas stāvokli (saimnieciskie darījumi). Grāmatvedību kārto tā, lai grāmatvedības jautājumos kvalificēta trešā persona varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par uzņēmuma finansiālo stāvokli bilances datumā, tā darbības rezultātiem, naudas plūsmu noteiktā laikposmā, kā arī konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekot tā norisei. Šī likuma 7. pants paredz, ka „grāmatvedības reģistros izdara ierakstus, kas pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem. Attaisnojuma dokuments ir dokuments, kurš apliecina uzņēmuma saimnieciskā darījuma esamību [..].”

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ar zemām cenām atklāti diktē noteikumus

Valters Grīnvalds, 01.03.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērnās nedēļas nogalē Neste realizētās cenu kampaņas ietvaros degvielas cena mazumtirdzniecībā bija zemāka nekā vairumtirdzniecībā.

Lai gan Latvijas mazie un vidējie degvielas mazumtirgotāji jau vairākkārt pauduši savu neapmierinātību par to, ka trīs degvielas tirgus līderi degvielas cenas savos DUS maksimāli pietuvina vairumtirdzniecības cenai, pagājušajā nedēļas nogalē SIA Neste Latvija degvielas cena bija pat zemāka nekā Mažeiķu nafta tirdzniecības nama vairumcena. Lai gan atklāti par to neviens nerunā, taču starp degvielas mazumtirgotājiem jau sen klīst runas, ka tieši Neste diktē degvielas cenu kāpumu vai kritumu, kuram pazemīgi seko citi degvielas tirgotāji.

Db jau vēstīts (02.08.2005), ka tieši zemās cenas Neste uzskata par savu galveno ieroci."Automātiskajās DUS tirgojam tikai degvielu bez papildservisa, un mūsu vienīgais instruments, lai piesaistītu klientu, ir cena," tā toreiz teica SIA Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra. "Ja mūsu piedāvātā cena nav interesanta, pārdošanas apjomi var kristies." Jau toreiz Z. Niedra skaidroja, ka atteikšanās no veikaliem un cita veida papildservisa pakalpojumiem devusi apmēram 1-1.5 santīmu ekonomiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāpjot degvielas cenai, zināms patēriņa samazinājums mazumtirdzniecībā ir jūtams vienmēr, jo daļa klientu cenšas izdevumus par degvielu nepalielināt, tā sociālajos tīklos izvērsto Circle K degvielas uzpildes staciju (DUS) boikotu biznesa portālam Db.lv komentē Circle K degvielas pārdošanas direktors Alvis Ērglis.

Degvielas uzpildes staciju boikotēšanai sociālajā tīklā Facebook izveidota pat domubiedru grupa, kurā boikotētāji dalās ar novērojumiem un aicina periodiski boikotēt degvielas uzpildes stacijas augsto cenu dēļ. Pašlaik boikots mēneša garumā pieteikts Circle K stacijām, pēc tam plānots aicināt boikotēt arī citas.

«Esam pamanījuši cilvēku sašutumu par cenu kāpumu un aicinājumus boikotēt lielos degvielas tirgotājus, taču grūti spriest, kas ir aktīvistu patiesais mērķis. Publiski ir izskanējuši minējumi, ka daži no akcijas virzītājiem to patiesībā dara savu sociālo tīklu uzturēto lapu popularitātes celšanai,» skaidro «Circle K» degvielas pārdošanas direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa ekspertu paredz, ka pēc Prisma slēgšanas nostiprināsies abi esošie mazumtirdzniecības tirgus līderi – Rimi Latvia un Maxima Latvija. Konkurences padome (KP) sola izvērtēt situāciju pēc tam, kad tiks iesniegts paziņojums par apvienošanos.

KP izpildinstitūcijas vadītājs Māris Spička skaidro: «Saskaņā ar Konkurences likumu gadījumi, kad tirdzniecības vietā līdzšinējo mazumtirdzniecības tīkla veikalu nomaina cits mazumtirdzniecības tīkls, kurš piedāvā tādu pašu vai līdzīgu sortimentu, ir uzskatāmi par uzņēmumu apvienošanos un tādējādi ir paziņojami Konkurences padomē.» Tas nozīmē – ja kāds mazumtirgotājs vēlēsies izmantot atbrīvojušās telpas, par šiem plāniem būs jāziņo KP. Iestāde var pieņemt trīs veida lēmumus, proti, darījumu atļaut, atļaut ar saistošiem noteikumiem vai aizliegt.

Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs izsaka nožēlu, ka no Latvijas tirgus aiziet interesanti veikali ar atšķirīgu piedāvājumu. Viņš piekrīt tam, ka turpmāk tirgū nostiprināsies oligopols jeb divi lielākie mazumtirgotāji - Rimi Latvia un Maxima Latvija. LTA prezidents gan neizslēdz iespēju, ka Latvijas tirgū varētu parādīties kāds jauns spēlētājs, iespējams, tas varētu būt Lietuvas mazumtirgotājs Norfa, kas nesen iegājis Baltkrievijas tirgū un var turpināt izplesties. Tāpat H. Danusēvičs neizslēdz starptautiskā mazumtirgotāja Lidl ienākšanu, kas pērn iesoļoja Lietuvas tirgū un var ienākt arī Latvijā. Par to jau tiekot runāts kādu laiku, un pamats tam ir Lidl rīcība, iepērkot zemes platības Latvijā, piebilst H. Danusēvičs. Viņš gan domā, ka šis variants nebūtu labs, jo «Lidl nav draudzīgs mazajiem ražotājiem atšķirībā no pašreizējiem oligopoliem, kuri tomēr iekļauj sortimentā vietējo ražotāju produktus».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāko daļu no degvielas cenas mazumtirdzniecībā veido iepirkuma cena un nodokļi, portālam db.lv pastāstīja degvielas tirgotāji, uzsverot, ka uzcenojums ir tikai daži procenti.

Iepirkuma cena jeb degvielas produktu cena biržā veido aptuveni 42% no degvielas cenas mazumtirdzniecībā, stāsta Statoil Fuel&Retail Latvia Degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis. Viņš skaidro, ka nafta un naftas produkti (tajā skaitā, benzīns un dīzeļdegviela) biržās tiek kotēti atsevišķi, līdz ar to degvielas cenu izmaiņas mazumtirdzniecībā primāri ir saistītas nevis ar izmaiņām naftas cenās, bet naftas produktu cenās.

Savukārt lielāko daļu – aptuveni 53% no kopējās degvielas cenas, ko redzam tirdzniecības vietās, veido nodokļu apmērs, kas tiek piemērots degvielas produktiem. Šo nodokļu vidū ir akcīzes nodoklis, PVN un nodeva par valsts obligāto rezervju glabāšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā lielākais degvielas tirgotājs Latvija Statoil ceturtdien palielināja 95.benzīna un dīzeļdegvielas cenas Rīgā. Statoil pārstāve Margrieta Akmens skaidro, ka pašreizējās degvielas cenu izmaiņas skaidrojamas ar iepirkuma cenu izmaiņām.

Viņa skaidro, ka Statoil degvielas mazumtirdzniecības cena veidojas atkarībā no termināļos un degvielas uzpildes stacijās (DUS) uzkrātās degvielas cenas un jaunā pieveduma cenām. Attiecīgi, palielinoties vai samazinoties iepirkuma cenām un par šīm cenām iepirktajai degvielai nonākot tirdzniecībā, notiek cenu pārrēķins, kas šajā gadījumā rezultējies mazumtirdzniecības cenu pieaugumā.

Tikmēr citas uzpildes stacijas uz šīm pāŗmaiņām nav reaģējušas LUKoil Baltija R valdes priekšsēdētājs Haims Kogans norāda, ka uz pavisam nelielām piegādātāju cenu izmaiņām uzņēmums nereaģē, bet jebkurā gadījumā degvielas mazumtirdzniecības cenas veidošana notiek, balstoties no iepirkuma cenu izmaiņām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Uzmanības centrā: Degvielas jomā sarūpētas nepatīkamas «dāvanas»

Līva Melbārzde, 12.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs priecājamies, ka naftas cenu krituma dēļ degviela kļuvusi lētāka, bet Latvijas likumdevēji jau ir parūpējušies, lai no patērētājiem uz degvielas rēķina šogad iekasētu vairāk – intervijā DB stāsta Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

Kādas ir šā gada aktualitātes degvielas nozarē?

Ir labās un sliktās ziņas. Labā ziņa neapšaubāmi ir cena. Naftas cena ir būtiski sarukusi un parasti šai tendencei pēc kaut kāda laika seko arī naftas produkti, kas ir no Latvijas vai Baltijas degvielas tirgus neatkarīgi procesi. Pašlaik ir jābauda, ka Latvijas degvielas cenas ir nokritušās 2011. gada līmenī un pērnā gada laikā ir sarukušas aptuveni par 20%. Latvijas degvielas tirgotājiem tā tiktāl ir laba ziņa, ka degvielu vairāk pērk un mēs redzam, ka par 5% valstī ir pieaudzis legālās degvielas patēriņš. No otras puses Latvijas degvielas cenā iekļautais tirgotāju uzcenojums ir ļoti mazs – aptuveni 7 eiro centi – un, palētinoties degvielai, pieaug arī konkurence tirgotāju starpā, kas visvairāk sit pa mazākajiem un vietējiem degvielas tirgotājiem. Latvijas degvielas tirgotāju konsolidācijas process turpinās jau vairākus gadus, lai arī pērn tas nenotika tādā masveidā kā 2012. un 2013. gadā. Pēdējā gada laikā jūtami nesamazinājās degvielas uzpildes staciju (DUS) skaits, tās tikai reizēm pārgāja citu tirgotāju rokās, līdz ar to turpināja strādāt ar citu zīmolu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Birokrātija sadārdzina degvielu

Madara Laicāne, 67084401, 21.04.2008

Aizvadītās nedēļas nogalē atsevišķi degvielas tirgotāji atkal paaugstināja dīzeļdegvielas cenu, kas jau pietuvojusies 80 santīmu atzīmei, bet 95 markas benzīnam tā kādu laiku pamatā stāv uz vietas.

Foto: Eva Šavdine, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā degvielas cena pirms nodokļu nomaksas ir viena no augstākajām Eiropas Savienībā.

Tā rāda Eiropas Komisijas (EK) degvielas cenu monitorings. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA) gan apstrīd izmantoto metodoloģiju. Latvijā degviela ir salīdzinoši lētāka nekā pārējā Eiropā tikai pateicoties zemākajiem nodokļiem, liecina EK apkopotie dati. EK katru nedēļu publicē visu ES valstu benzīna un dīzeļdegvielas bruto un neto cenas. Katras valsts degvielas cenas aprēķina pēc vidējās cenas uz tablo valstī. Bruto cenā ietilpst produkts, kura cena Eiropā ir plus, mīnus 10% vienāda, pārdošanas izmaksas, akcīzes nodoklis un PVN. Datu apkopotājiem ir zināms katrā valstī noteiktais akcīzes nodoklis un PVN, kurus atņemot no bruto cenas, iegūst neto cenu katrā ES valstī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ekonomikas ministrijas struktūrvienība gādās par degvielas rezervju uzglabāšanu

Līve Melbārzde, Db, 26.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atslogotu komersantus, kas pašlaik ir spiesti veidot degvielas uzkrājumus, un vienlaikus izvairītos no ES pārkāpumu procedūras, Ekonomikas ministrija apsver centralizētās naftas krājumu uzglabāšanas struktūras izveidi.

To Saeimas Enerģētikas apakškomisijas sēdē sacīja ekonomikas ministra Arta Kampara padomnieks enerģētikas jautājumos Klāvs Olšteins. Ar degvielas uzglabāšanu varētu nodarboties Ekonomikas ministrijas struktūrvienība, paredzot, ka nepieciešamie rezerves degvielas apjomi tiktu daļēji vai pilnīgi uzglabāti Latvijas teritorijā. Tas gan nenozīmējot, ka Ekonomikas ministrija (EM) šī uzdevuma veikšanai dibinās jaunu aģentūru, viss notikšot EM Enerģētikas departamenta ietvaros. 29. janvāra sanāksmē paredzēts apspriest arī tādu variantu, vai degvielas rezervju uzglabāšanai nebūtu izmantojama Rēzeknes pazemes degvielas glabātuve, kas ir celta padomju gados, bet kurai nepieciešama ievērojama revovācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vēl pērn mazumtirgotāji iekasēja 8% no katra pārdotā degvielas cenas litra, tad šogad tie vairs ir tikai 6%, kamēr valsts ieņēmumi no degvielas tirdzniecības nodevu veidā saglabājušies 49% apmērā, un, ņemot vērā cenu kāpumu, būtiski pieauguši.

Neskatoties uz to, ka degvielas cenas ir palielinājušās, mazumtirgotāju ieņēmumi ir sarukuši - no vidēji 6,8 santīmiem par katru pārdoto degvielas litru pērn līdz vidēji sešiem santīmiem šogad. Tikmēr valsts ieņēmumi no katra pārdotā degvielas litra ir palielinājušies no vidēji 41,7 santīmiem pērn līdz vidēji 49 santīmiem šogad, liecina Statoil informācija.

Šogad degvielas mazumtirdzniecības cenu veido degvielas iepirkums 45% (no cenas), valsts nodevas 49% un mazumtirgotāju ieņēmumi 6%.

Statoil norāda, ka galvenais degvielas cenu palielināšanās iemesls ir naftas un naftas produktu cenu, kā arī pieprasījuma kāpums, kuru veido nemitīgi pieaugošais pasaules iedzīvotāju skaits un viņu labklājība. Lai izprastu degvielas cenas veidošanās mehānismu, jāņem vērā, ka to ietekmē daudzi būtiski faktori galvenajos degvielas cenas veidošanās posmos:

Komentāri

Pievienot komentāru