Latvijas Pasts uzsācis vērienīgu tehnoloģiskās modernizācijas projektu 

Investējot vairāk nekā divus miljonus eiro, Latvijas Pasts uzsācis pasta tīkla vērienīgāko tehnoloģiskās modernizācijas projektu pēdējos gados

Monta Glumane, 2018. gada 31. oktobris plkst. 6:35

Projekts paredz visās pasta nodaļās ieviest mūsdienīgu kases sistēmu, jaunus maksājumu karšu termināļus un ierīces, kas nodrošinās klientu elektronisku parakstīšanos par reģistrēto sūtījumu saņemšanu. Uzņēmums paredz, ka jauno sistēmu ieviešanas rezultātā kopējais pakalpojumu sniegšanas un datu apstrādes ātrums pasta nodaļās paātrināsies vairākkārt, vienlaikus nodrošinot to augstāko aizsardzību pret ārējiem riskiem. Kases sistēmu maiņas process uzsākts šā gada oktobrī un attieksies uz visām vairāk nekā 400 pasta nodaļām, kopumā ar jauno sistēmu plānojot aprīkot 600 darbavietu. Paredzams, ka šis modernizācijas projekts tiks pabeigts 2019. gada pirmajos mēnešos, paralēli instalējot arī jaunākās paaudzes maksājumu karšu termināļus un paraksta ierīces. Pie jauno tehnoloģiju projekta uzņēmuma vadība sāka strādāt jau 2016. gada otrajā pusē, taču sekoja izmaiņas normatīvajā regulējumā un tehniskās specifikācijas nācās pārstrādāt, kā rezultātā ieilga arī iepirkuma process. «Kases sistēmu modernizācijas process normatīvā regulējuma izmaiņu rezultātā nevirzījās tik ātri, kā tas bija ieplānots no mūsu puses, sākot realizācijas pirmo kārtu. Taču šobrīd izveidojies komplekss projekts, kas pilnībā atbilst valsts noteiktajām prasībām un vienlaikus papildināts gan ar jaunākās paaudzes banku karšu termināļiem, gan digitālā paraksta ierīcēm reģistrēto sūtījumu saņemšanai,» stāsta Latvijas Pasta valdes loceklis Kristaps Krūmiņš. Jaunās kases sistēmas atbilst aktuālākajam normatīvo aktu regulējumam, to veiktspēja ir aptuveni četras reizes ātrāka nekā līdz šim Latvijas Pasta nodaļās lietotajām sistēmām, kā arī kases sistēmās izmantotas jaunākās operētājsistēmas un antivīrusu versijas. Līdzšinējās kases sistēmas uzņēmumā ekspluatētas kopš 2005. gada un uzskatāmas par novecojušām visās to izpausmēs.

Kļūst dabai draudzīgāki

Pēc uzņēmuma valdes locekļa K. Krūmiņa domām, šajā projektā uzsvars jāliek tieši uz jauno iekārtu veiktspēju un tehniskajiem parametriem. Klientu ieguvums būs ne tikai no tā, ka kases sistēmas tiks tehniski un tehnoloģiski pilnībā modernizētas, bet arī no tā, ka nodaļas tiks aprīkotas ar elektroniskā paraksta termināļiem. «Pavisam nesen, lai saņemtu reģistrēto sūtījumu, nodaļā bija jāparakstās žurnālā. Pašlaik sūtījumu meklēšana notiek, noskenējot svītru kodu, sistēma atrod sūtījumu, un klientam atliek parakstīties uz iekārtas,» skaidro K. Krūmiņš. Visām kases sistēmām pievienojot elektroniskā paraksta ierīces, tas ļaus atteikties no papīra dokumentu izmantošanas reģistrēto sūtījumu izsniegšanas procesā. «Ņemot parakstu no klienta elektroniski, mēs vidēji mēnesī ieekonomējam vismaz tonnu papīra. Manuprāt, tas ir diezgan iespaidīgs skaitlis, kas apliecina, ka kļūstam videi arvien draudzīgāki,» uzsver Latvijas Pasta valdes loceklis. Līdz ar kases sistēmām pasta nodaļas tiks aprīkotas arī ar moderniem maksājumu karšu termināļiem, nodrošinot tos pie vairāk nekā 500 darbavietām. Projekts paredz, ka tiks nomainīti visi līdzšinējie maksājumu karšu termināļi, vienlaikus palielinot to kopējo skaitu pasta nodaļās.

Sāks ar lielajām

Normatīvais regulējums norāda, ka kopš brīža, kad uzņēmums jaunās kases sistēmas ir reģistrējis kā sertificētas, sešu mēnešu laikā ir jāveic nomaiņa. Aizvadītajā nedēļā Latvijas Pastā jau nomainītas pirmās kases sistēmas un notestēti jauno iekārtu ierīkošanas procesi, lai iespējami mazāk traucētu klientu apkalpošanu. Kases sistēmu nomaiņu uzņēmums sāk ar nodaļām, kurās ir intensīvāka klientu plūsma. «Mēs vēlamies, lai līdz gada nogales lielās slodzes laikam un apmeklētāju pieplūdumam noslogotāko pasta nodaļu kases sistēmas jau būtu nomainītas un klienti maksimāli ātri izjustu to uzlabojumus. Savukārt nākamā gada sākumā sekos mazākās pasta nodaļas reģionos, kur ir salīdzinoši mazāks ikdienā apkalpojamo klientu skaits,» skaidro K. Krūmiņš. Turklāt sistēmas uzlabojumus jutīs ne tikai Latvijas Pasta klienti, bet arī darbinieki, jo šis ir projekts, «kuru uzņēmumā gaidīja visi». Domājot par darbiniekiem, jaunā kases sistēmu programmatūra radīta tā, lai vizuāli un funkcionāli maksimāli līdzinātos iepriekš lietotajai sistēmai, tādējādi izvairoties no laikietilpīgu apmācību nepieciešamības. Vienlaikus sistēma radīta daudz efektīvāka un brīva no visa liekā un nevajadzīgā. Saistībā ar jauno projektu darbiniekiem paredzētas apmācības sistēmas maiņas procesā, bet papildu intereses gadījumā nodrošināta iespēja jauno sistēmu izmēģināt testa vidē. Taču līdzšinējais kases sistēmu modernizācijas process liecinot, ka pāreja darbam ar jaunajām sistēmām no darbinieku puses notiek vienkārši, viņiem atzīstot, ka darbs ar tām ir elementārs un ātrāks nekā ar līdz šim lietotajām kasēm. «Šobrīd organizējam visu pasta nodaļu vadītāju sapulces, kurās informējam par jaunumiem un dodam iespēju vadītājiem izmēģināt jauno sistēmu un iepazīt tās izkārtojumu. Par darbiniekiem ir padomāts, lai maiņas process notiktu maksimāli draudzīgi katram no viņiem,» stāsta K. Krūmiņš.

Tuvāki klientam

Latvijas Pasta 2018. gada lielākie projekti saistīti ar servisa modernizāciju, vairāku funkciju nodrošināšanu pārnesot virtuālajā vidē, kā arī veidojot jaunus datu savienojamības, piegādes, šķirošanas un apkalpošanas risinājumus. Pēc Latvijas Pasta valdes locekļa domām, svarīgi, ka pasts kļūst tuvāks klientam, atvieglojot klienta ikdienu un piedāvājot risinājumus, kas ļauj daudz mazāk laika pavadīt pasta nodaļā. Piemēram, mobilās īsziņas par vienkāršu un reģistrētu sūtījumu saņemšanu, mobilo īsziņu serviss Pasta norēķinu sistēmas konta stāvokļa fiksēšanai, mobilā lietotne, kurā iestrādāts mehānisms iespējai attālināti pieteikties pasta pakalpojumiem nodaļā un tiešsaistē sekot līdzi rindas virzībai, ierodoties nodaļā tad, kad pienācis attiecīgais kārtas numurs. Uzņēmums caur dažādiem, arī digitāliem, risinājumiem vēlas nodrošināt to, ka pasta sūtījums ir tuvāks vietai, kurā šobrīd klients atrodas. Viens no plānotajiem un patlaban izstrādes stadijā esošajiem risinājumiem ir sūtījuma pāradresācijas iespēja mobilajā lietotnē. Piemēram, veicot pasūtījumu internetveikalā, klients ir atpūties savā vasarnīcā, bet šobrīd jau ir atpakaļ darbos Rīgā, un plānotais lietotnes risinājums paredz iespēju ar tās starpniecību nomainīt piegādes adresi. K. Krūmiņš norāda, ka uzņēmumam padomā ir arī dažādi risinājumi saistībā ar sūtījumu izsniegšanu, kas nebūtu tikai pasta nodaļa, Circle-K degvielas uzpildes stacija vai klienta dzīvesvieta, bet arī cita veida robotizēti risinājumi. «Esam ceļā uz daudziem no tiem. Gan saistībā ar klientu apkalpošanas procesa robotizāciju, gan citiem procesiem, kas notiek klientiem neredzamajā pusē. Virzāmies uz to, lai klients varētu vairāk laika veltīt savai ģimenei, lieki neuzkavējoties pasta nodaļā. Pasts nāk pie klienta, nevis klients pie pasta,» rezumē Latvijas Pasta valdes loceklis Kristaps Krūmiņš.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 04. septembris plkst. 11:19

VAS Latvijas Pasts izdevis pastmarku Kuršu ķoniņi, kurai ir vienots dizains ar...

2018. gada 20. augusts plkst. 8:07

VAS «Latvijas Pasts» atvēris pirmo jaunas koncepcijas pasta nodaļu, kas ieguvusi ne vien jaunu...

2018. gada 16. augusts plkst. 15:55

Pusotra mēneša laikā kopš elektronisko aicinājumu pakalpojuma ieviešanas mobilo īsziņu veidā...

2018. gada 14. augusts plkst. 11:56

Latvijas Pasts divās publiskās izsolēs 2018. gada 18. un 19. septembrī ar...

2018. gada 06. augusts plkst. 14:43

Latvijas Pasts sadarbībā ar Latvijas Dabas fonduizdevis jaunu pastmarku, uz kuras redzams...

Nepalaid garām

«Es vēlos strādāt nozarēs, kur nav tādas regulācijas, nav tādas valsts iejaukšanās...

Vēstniecība, pārstāvniecība, savrupnams, kultūras un darījumu centrs, muzejs, izstāžu telpa,...

Eksports ir viens no galvenajiem valsts attīstības virzītājspēkiem, un uzņēmumiem tas ir svarīgs solis...

Āgenskalns pēdējo gadu laikā ir kļuvis par arvien pieprasītāku vietu dzīvošanai, nereti...

Viens no jaunākajiem nozares uzņēmumiem Liepājā ir SIA Sikksi, kas Latvijas kontekstā...

Bijušais NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens izglābj PNB Banku (bijušo Norvik Banku),...

No šīs sadaļas
2018. gada 01. novembris plkst. 12:58

Biežākās problēmas automašīnām tiek novērotas ritošajā daļā. «Ja brauc pa tādiem ceļiem,...

2018. gada 30. oktobris plkst. 13:54

No 2018. gada 1. novembra, sākot ar trešo neapmaksāto pēcapmaksas paziņojumu, Rīgas...

2018. gada 29. oktobris plkst. 7:59

Par Siltumserviss Rīga sniegtajiem pakalpojumiem saņemtas neskaitāmas rīdzinieku sūdzības, uzņēmums...

2018. gada 29. oktobris plkst. 7:25

Latvijā bāzētais informācijas tehnoloģiju un spēļu prezentētāju ārpakalpojumu sniedzējs...

2018. gada 26. oktobris plkst. 12:19

Lietuvas Aizsardzības ministrijai pakļautais Nacionālais kiberdrošības centrs, kas trešo mēnesi...

2018. gada 25. oktobris plkst. 6:38

Lai Latvijā izveidotu vienotu bankomātu tīklu, visiem būtu jāsaprot pēc kādiem principiem...

2018. gada 24. oktobris plkst. 15:37

Pēc apkures sezonas beigām tiks lemts par līguma iespējamu izbeigšanu ar «Siltumserviss...

2018. gada 24. oktobris plkst. 12:28

Somijas bankas «OP Corporate Bank plc» Latvijas filiāle parakstījusi līgumu ar SIA...

2018. gada 23. oktobris plkst. 7:20

Lai ievestu e-veselības sistēmu Latvijā, kopējais izlietotais finansējums Eiropas Reģionālās...

2018. gada 22. oktobris plkst. 16:27

Igaunijas valsts pasta uzņēmums «Eesti Post» apturēs plānoto vairāku desmitu pasta nodaļu...