Lubāns pārslēgs ātrumus 

Aktīvāk lobēs pārvadātāju intereses robežšķērsošanas, nodokļu politikas, sadarbības ar citām ES valstīm jautājumos.

Egons Mudulis, 2019. gada 29. janvāris plkst. 11:05

Foto: Zane Bitere/LETA

To sarunā ar Dienas Biznesu norāda jaunais Latvijas auto (LA) ģenerālsekretārs un valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Pēc valsts pārvaldē un ar transpotu saistītās valsts kapitālsabiedrībās nostrādātiem 25 gadiem (skat. DB 31.10.2017.), viņam izdevies paskatīties uz transporta jomu no malas. Taču viņš ir gandarīts, ka atkal atgriežas sev zināmā nozarē, jo sadarbība ar LA bijusi, esot Autotransporta direkcijas vai Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta vadītāja amatos. Pēc piedāvājuma saņemšanas viņam bijuši vairāki pārrunu raundi ar nozares cilvēkiem un aktīvistiem, jo «nav jau noslēpums, ka asociācijā ir t. s. pozīcija un opozīcija, dažādas intereses, kas reizēm saduras». Lai pieņemtu šo amatu, viņam bijušas svarīgas dažas lietas. Galvenais, ka LA ir jāattīstās, aktīvāk jāaizstāv savu biedru intereses, jāpaplašina biedru loks.

Nauda nav pazudusi

Vaicāts, vai iekšējie strīdi beigušies, A. Lubāns publiski izskanējušo šūmēšanos (skat DB 19.09.2018.) raksturo kā kādu laiku briedušu revolūciju no apakšas. Tai pašā laikā viņš atzīst, ka asociācijas biedriem zināmā mērā vienmēr ir bijušas pretrunīgas intereses, piemēram, virziens uz austrumiem vai rietumiem: «Vienmēr kādam šķitīs, ka viņa intereses nav pilnvērtīgi pārstāvētas.» Šai sarežģītajā situācijā eļļu ugunī ielējušas ziņas par Starptautiskās Autopārvadātāju savienības (IRU) atmaksātiem līdzekļiem, jo tobrīd aktīvisti nav sapratuši, kas tā par naudu un ko ar to drīkst darīt. Viņš gan varot saprast toreizējās LA vadības bažas šo jautājumu uz āru pilnīgi precīzi nekomunicēt, taču tieši tas iekustinājis sniega bumbu. Proti, biedriem bijušas daudzas dažādas cerības līdz pat tam, ka «sadalīsim šo naudu un dzīvosim visi laimīgi».

Taču ir skaidrs, ka IRU atgrieza līdzekļus par TIR karnetēm, kas tika iegādātas pirms vairāk nekā 10 gadiem. Ir vairāki aspekti, kādēļ šobrīd šo naudu nevar atgriezt komersantiem. Pirmkārt, nevar atjaunot vēsturisko taisnīgumu, jo daudzi no tiem uzņēmējiem, no kuriem nauda tika nepareizi paņemta, jau sen ir ārā no biznesa. Otrkārt, asociācijas kā bezpeļņas biedrības statuss neļauj kaut ko izmaksāt kā dividendes uzņēmumā. Treškārt un galvenokārt, naudas atgriešanas nosacījumi no IRU ir pilnīgi skaidri – «tā ir nauda asociācijas biedru attīstībai caur tās darbības uzlabošanu, iespējams, izmaksu samazināšanu, pakalpojumu iedibināšanu», nevis izmaksāšanai atsevišķiem biedriem. Viņš atzīst, ka LA vadība mēģināja atrast veidu, kā šai naudai patlaban atrast vislabāko izlietojumu visu asociācijas biedru vārdā. Viņaprāt, šis jautājums varētu būt izsmelts.

Jāmaina pieeja

Savukārt pārmetumi vadībai (Jānim Āboltiņam, kurš LA vairs nestrādā, un Valdim Trēziņam, kurš aizvien ir LA prezidents un tās valdē) par iespējamu LA ienākumu un izdevumu nesabalansēšanu, pārāk lieliem tēriņiem, viņaprāt, ir tehniskas dabas jautājumi, kas šobrīd tiek izskatīti, «kur ko var izdarīt». Pirms 10 gadiem LA bijusi ja ne gluži elitāra organizācija, tad veidojums, kurā neiekļūstot uzņēmumam nebija pilvērtīgas piekļuves tirgum, jo bez TIR karnetes braukt uz austrumiem īsti nevarēja. Šobrīd situācija būtiski mainījusies. TIR sistēmas loma pārvadājumos mazinājusies nevis par kādiem procentiem, bet vairākas reizes. Patlaban ir dažādi garantiju, nodrošinājumu mehānismi, kā aizbraukt uz NVS valstīm, neizmantojot TIR. Tikmēr braucieni pa Eiropu, ar ko nodarbojas liela daļa Latvijas komersantu, neprasa dalību TIR sistēmā.

Visu rakstu Lubāns pārslēgs ātrumus lasiet 29. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 23. janvāris plkst. 8:18

Krievijas likumdošanas izmaiņas pievieno vēl vienu sarežģījumu jau tā sankciju un embargo...

2015. gada 16. janvāris plkst. 8:49

Latvijā uzņēmumi neziņā par 8,5 eiro 
stundā minimālās algas maksāšanu 
darbiniekiem,...

2015. gada 12. janvāris plkst. 10:08

Redzot situāciju austrumos, šis būs pārbaudījumu gads vienam otram autopārvadātājam, aģentūrai...

2014. gada 05. decembris plkst. 11:05

Pāris mēnešu laikā apdrošināšanas sabiedrība ERGO konstatējusi vairākus...

2014. gada 08. jūlijs plkst. 15:48

Par AS Pasažieru vilciens (PV) jauno valdes priekšsēdi iecelts Satiksmes ministrijas (SM)...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2019. gada 28. janvāris plkst. 15:33

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis AS «Pasažieru vilciens» slēgt iepirkuma līgumu ar...

2019. gada 28. janvāris plkst. 15:08

No 2020. līdz 2022.gadam uz Latvijas ceļiem plānots uzstādīt 50 fotoradaru...

2019. gada 28. janvāris plkst. 11:44

Vācijas rūpniecības gigants «Siemens» un Francijas mašīnbūves uzņēmums «Alstom» izteikuši...

2019. gada 28. janvāris plkst. 10:21

Izmeklēšanā noskaidrots, ka pagājušā gada martā pie Nepālas Katmandu lidostas notikušo Bangladešas...

2019. gada 25. janvāris plkst. 17:29

Par valstij piederošās dzelzceļa kompānijas AS «Latvijas dzelzceļš» (LDz) meitas uzņēmuma SIA...

2019. gada 25. janvāris plkst. 6:55

Galvenais uzsvars nebūs uz tranzīta vai infrastruktūras jautājumiem, bet uz to, kas...

2019. gada 24. janvāris plkst. 15:44

Patlaban Rīgas pasažieru ostā vērojama netipiska situācija - tur piestājuši abi Tallink...

2019. gada 24. janvāris plkst. 13:37

Eiropas aviobūves uzņēmuma «Airbus» vadītājs Toms Enderss ceturtdien brīdināja, ka bezvienošanās...

2019. gada 24. janvāris plkst. 6:27

Apmēram 1000 dokeru astoņās Zviedrijas ostās trešdien streikoja pēc tam, kad viņiem...

2019. gada 22. janvāris plkst. 20:54

Rīgas pilsētas pašvaldība un uzņēmums «Škoda Transportation» turpinās pārrunas, lai atrastu...