Matīss aicina pārskatīt dzelzceļa elektrifikācijas projekta ekonomisko pamatojumu 

Kravu pārvadājumu prognozes, uz kurām tika balstīts Latvijas Dzelzceļa (LDz) tīkla elektrifikācijas projekts, nav piepildījušās un nepiepildīsies, līdz ar to ir jāpārvērtē šī projekta riski un tas, cik racionāli to būtu patlaban realizēt, trešdien Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdē norādīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība).

NOZARE.LV, 2014. gada 29. oktobris plkst. 13:32

A. Matīss

Foto: LETA

Viņš norādīja, ka uz Krievijas pusi kravu apjomi samazinās un nav pamata prognozēt strauju kravu pieaugumu. Līdz ar to ir jāpārskata šī projekta ekonomiskais pamatojums. Tāpat ministrs norādīja, ka Krievijas uzņēmēji kravas pārorientē uz Krievijas ostā, un arī kaimiņvalstīs ir fiksēts kravu apjomu samazinājums.

Ostu padomē tika nolemts, ka pēc elektrifikācijas skiču projekta izstrādes un analīzes, līdz nākamā gada otram ceturksnim būtu izvērtē, kādas pēc projekta realizācijas būs infrastruktūras maksas un vai iesaistītās puses šo projektu vispār gatavas realizēt, jo gala lēmums vēl nav pieņemts.

Arī LDz pārstāve Aija Poča norādīja, ka septembris un oktobris iezīmē tendenci kravu apjomu kritumam, un secināja, ka ir jāņem vērā jaunākās ģeopolitiskās tendences un jāizvērtē riski, lai saprastu, kuri posmi būtu jāelektrificē pirmie, un varbūt jāsāk ar pasažieru pārvadājumu līniju elektrifikāciju.

Tā kā projektu plānots līdzfinansēt no Eiropas Savienības līdzekļiem - Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) un Kohēzijas fonda -, tad jau tagad esot skaidrs, ka būs grūtības pamatot elektrifikācijas projekta ekonomiskos aspektus, norādīja Matīss.

Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija) savukārt asi iebilda pret to, ka elektrifikācijas projektā nav paredzēta Liepājas maršruta elektrifikācija. Ar šādu lēmumu Liepājas osta kļūšot nekonkurētspējīga. Poča Seskam gan norādīja, ka šajā projektā nav ieplānoti līdzekļi Liepājas maršrutam, turklāt uz Liepājas pusi gadā tiekot transportēts salīdzinoši mazs kravu apjoms - aptuveni divi miljoni tonnu gadā, un tas nav pietiekami, lai projekts atmaksātos. Ja šim mērķim tiktu izmantoti līdzekļi no nacionālā budžeta, tad tiktu sadārdzināta infrastruktūras maksa visiem pārvadātājiem.

Kā ziņots, projekts paredz esošo publisko, stratēģiskas nozīmes dzelzceļa līniju elektrifikāciju. Plānots nodrošināt 25,0 kilovoltu (kV) maiņstrāvas elektrifikācijas sistēmu dzelzceļa līnijās Ventspils-Tukums 2, Tukums 2-Jelgava, Jelgava-Krustpils, Rīga-Jelgava, Rīga-Sloka-Tukums 2, Krustpils-Daugavpils, Krustpils-Rēzekne 2, Rīga-Skulte, Rīga-Krustpils un Rēzekne 2-Daugavpils.

Projekta laikā plānots rekonstruēt esošo vai izbūvēt jaunu dzelzceļa elektrifikācijas sistēmu ar spriegumu 1x25 kV vai 2x25 kV, kā arī uzbūvēt LDz elektrifikācijai nepieciešamās vilces jaudas apakšstacijas (VJA). Darbību paredzēts veikt tikai dzelzceļa zemes nodalījuma joslā.

Elektrifikācija turpmākajos gados būs lielākais investīciju projekts dzelzceļa nozarē. Aplēses rāda, ka projekts varētu izmaksāt ap 450 miljoniem eiro. LDz gatavos projekta pieteikumu, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu finansējumu šī projekta īstenošanai.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 14. oktobris plkst. 9:02

Kravu piesaistei no/uz Baltkrieviju nepieciešama pievilcīgāka konteinervilciena «Zubr»...

2014. gada 09. oktobris plkst. 16:54

Ceturtdien, 9.oktobrī, Baltkrievijas transporta nedēļas ietvaros notikušajā Baltkrievijas...

2014. gada 09. oktobris plkst. 12:44

Latvijas dzelzceļa kompānija Latvijas dzelzceļš parakstījusi līgumu ar SIA Komerccentrs...

2014. gada 24. septembris plkst. 10:36

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) saņēmis sūdzību VAS Latvijas dzelzceļš izsludinātajā...

2014. gada 24. septembris plkst. 9:05

Latvija izveidojusi piedāvājumu sadarbībai ar Vācijas dzelzceļa uzņēmumu Deutsche Bahn (DB) -...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2014. gada 28. oktobris plkst. 18:53

Lai sekmīgi varētu realizēt Rail Baltica II Eiropas standarta dzelzceļa līnijas projektu,...

2014. gada 28. oktobris plkst. 15:35

Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēde trešdien, 29. oktobrī, plānots...

2014. gada 28. oktobris plkst. 12:53

ASV pilsētas Ņujorkas metro apritējuši 110 gadi....

2014. gada 28. oktobris plkst. 12:41

Eiropas Savienības (ES) Tiesa nolēmusi, ka ar Lietuvas tiesas lēmumu var arestēt...

2014. gada 27. oktobris plkst. 20:21

Lidsabiedrība Brussels Airlines Rīgas lidostā piedāvās lielākas iespējas atpūtas braucienu interesentiem,...

2014. gada 27. oktobris plkst. 14:32

LNK Group holdingā ietilpstošā aviācijas uzņēmuma LNK Aerospace ietvaros sāk darboties jauna...

2014. gada 27. oktobris plkst. 10:11

Laikā, kad Krievijas karakuģi biežāk pietuvojas Latvijas ūdeņiem, NATO plāno palielināt alianses...

2014. gada 24. oktobris plkst. 15:17

Aviokompānija airBaltic 26.oktobrī uzsāk ziemas sezonu ar četriem jauniem maršrutiem. ...

2014. gada 24. oktobris plkst. 9:34

Starptautiskajā lidostā Rīga līdz ar ziemas lidojumu saraksta ieviešanu darbu sāks jauna...

2014. gada 23. oktobris plkst. 22:17

Šodienas Saeimas lēmums izslēgt no darba kārtības likumprojektu Grozījumi Autopārvadājumu...