Pētījums: Ģimenes uzņēmumi Latvijā optimistiski un mērķē uz jauniem tirgiem 

Neskatoties uz mēreno ekonomikas izaugsmi un politiskajām neskaidrībām Eiropā, ģimenes uzņēmumi Latvijā un Eiropā kopumā jūtas pārliecinoši par savām nākotnes izredzēm, liecina jaunākais starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG ģimenes biznesu monitoringa pētījums (Eiropas ģimenes biznesu barometrs).

Lelde Petrāne, 2017. gada 03. aprīlis plkst. 12:22

Latvijā teju gandrīz visiem aptaujātajiem ģimenes uzņēmumiem bija pārliecinošs skatījums par nākotni, kamēr Eiropā kopumā šāds pozitīvs redzējums bija 72% respondentu. «Salīdzinoši augstāks Latvijas uzņēmēju optimisms skaidrojams ar Latvijas ekonomikas izaugsmi, kas, lai arī ir palēninājusies, tomēr joprojām apsteidz Eiropas valstu vairākumu. Tāpat Latvijas ģimenes uzņēmumi ir vairāk vērsti uz iekšējo tirgu, kas tos padara mazāk jutīgus pret svārstībām citos Eiropas tirgos,» norāda KPMG Baltics korporatīvo finanšu pakalpojumu vadītājs Gints Sloka.

Pētījums liecina, ka ģimenes uzņēmumi labprātāk izvēlas stabilitāti un ilgtermiņa izaugsmi, nevis tiecas pēc ātrām un mazāk stabilām iespējām palielināt savus biznesa apjomus. «Šajā gadījumā gan stabilitāti nevajadzētu jaukt ar stagnāciju,» uzsver G. Sloka. «Bieži, izvēloties mērenu riska toleranci, ģimenes uzņēmumi ilgtermiņā tiecas pēc augstāka ienesīguma, nevis apgrozījuma pieauguma. 57% no Eiropā aptaujātajiem ģimenes uzņēmumiem kā savu mērķi minēja pelnītspējas uzlabošanu, kamēr tikai 34% uzskatīja, ka jāpalielina apgrozījums. Arī Latvijas ģimenes uzņēmumi savās atbildēs priekšroku deva tieši rentabilitātes, nevis apgrozījuma palielināšanai.»

Tomēr, atšķirībā no Eiropas, kā svarīgāku pat par rentabilitāti Latvijā aptaujātie ģimenes uzņēmumi uzskata darbības un eksporta paplašināšanu ārpus vietējā tirgus – vairākums aptaujāto ģimenes uzņēmumu Latvijā nosauca šo kā prioritāti nākamajiem diviem gadiem. Eiropā kopumā tikmēr jaunu tirgu apgūšanu un eksporta palielināšanu kā būtisku minēja vien 20% aptaujāto ģimenes uzņēmumu. «Latvijas uzņēmēju lielāka interese par eksportu varētu būt skaidrojama ar salīdzinoši mazo vietējo tirgu un vēlmi diversificēt savu darbību,» norāda G. Sloka.

Kā galvenie šķēršļi ģimenes uzņēmumu ilgtermiņa panākumiem Eiropā tiek minēti talantīgu darbinieku trūkums, nestabilā politiskā vide, paaugstināta konkurence un rentabilitātes samazināšanās. Latvijas ģimenes uzņēmumi arī atsaucas uz apsīkušo rentabilitāti un «cīņu par talantiem», tomēr kā visbūtiskākos izaicinājumus min paaugstinātas darbinieku izmaksas un nodokļu slogu. Latvijā aptaujātie uzņēmumi vēlētos stabilāku un paredzamāku nodokļu regulējumu, kā arī samazinātu administratīvo slogu, kas kopumā veicinātu biznesa izaugsmes iespējas.

Ģimenes uzņēmumi visā pasaulē veido valstu ekonomiku mugurkaulu. Tie rada aptuveni 70% no pasaules gada IKP. Pētījumā ir apkopota informācija par ģimenes uzņēmumiem 42 Eiropas un pasaules valstīs. Plašāk ar pētījuma rezultātiem iespējams iepazīties KPMG mājaslapā: https://home.kpmg.com/xx/en/home/insights/2016/09/european-family-business-barometer-successful-and-resiliant-fifth-edition.html

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Nepalaid garām

Nelīdzsvarotā būvniecības attīstība ar straujiem kāpumiem un kritumiem un atkarība no ES...

Lielākā Zviedrijas banka, vērtējot pēc aktīvu apjoma, Svenska Handelsbanken AB, paziņojusi, ka...

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju...

Skolēnu ēdināšana kļūst par sociālo uzņēmējdarbību....

Dienas Biznesa lasītāju balsojumā par mīlētāko auto zīmolu ir uzlēkusi jauna zvaigzne –...

2018. gads būvniecības nozarei ir bijis izcils, jo teju visām lielākajām būvkompānijām...

No šīs sadaļas
2017. gada 03. aprīlis plkst. 7:36

Zīmola Daba Design gravētie pulksteņi, vāzes un citi dizaina priekšmeti ceļo uz...

2017. gada 30. marts plkst. 9:25

Pēc vairāk nekā 20 gadu darba klientu servisa un pārdošanas jomā Inese...

2017. gada 29. marts plkst. 8:09

Redzot, ka ar jauniešiem personālatlasē jāstrādā pavisam citādi nekā ar vecāka gadagājuma...

2017. gada 28. marts plkst. 8:13

Restorāniem Fazenda bazārs septiņus gadus izdevies saglabāt mājīgumu un demokrātiskumu, iestrādāties...

2017. gada 27. marts plkst. 9:01

Atzīmējot 25 gadus kopš cepuru biznesa sākšanas, zīmolam Happy Hats Rīgas centrā...

2017. gada 24. marts plkst. 11:03

Lielā pircēju pieprasījuma rezultātā eklērnīca Raunas dārzs meklē gan jaunas ražošanas...

2017. gada 23. marts plkst. 8:20

Bobsleja stūmējs Intars Dambis kopā ar sievu Elīnu Dambi Alūksnē sākuši biznesu...

2017. gada 22. marts plkst. 8:15

Askolds Hermanis savu biznesa ideju attīstījis, balstoties uz aizraušanos ar burāšanu,...

2017. gada 21. marts plkst. 8:16

Zīmola Marůů radītāja Maruta Zariņa ar laiku vēlas savas somas piedāvāt ne...

2017. gada 20. marts plkst. 8:47

Izglītības kvalitātē nozīmīga loma ir kontroldarbiem, kuros ir dažādi uzdevumi un to...