Pirmajā vietā apgaismojums 

Ieguldījums apgaismojumā ir visbiežāk īstenotās investīcijas uzņēmumu energoefektivitātes paaugstināšanai, liecina Dienas Biznesa veiktā uzņēmumu vadītāju aptauja. Investīcijas apgaismojuma nomaiņā 71,6% aptaujas dalībnieku nosauc kā reāli veiktos ieguldījumus energoefektīvos pasākumos. Nākamie biežākie ieguldījumi ir ēku siltināšanā un logu nomaiņā, ko veikuši 62,2% respondentu, bet 43,3% aptaujāto uzņēmumu norāda, ka investējuši apkures sistēmās

Anita Kantāne, 2019. gada 19. septembris plkst. 6:47

Dienas Biznesa veiktās aptaujas rezultāti parāda reālo situāciju, un tai ir loģisks ekonomisks pamatojums. Apgaismojums ir viens no visvienkāršāk īstenojamajiem energoefektivitātes pasākumiem, kura īstenošanai nepieciešamie ieguldījumi ir mazāki nekā citos, norāda Altum enerģētikas eksperts Edgars Kudurs. Apgaismojuma nomaiņā ieguldītie līdzekļi ātrāk tiek atpelnīti, tas pamudina uzņēmējus izšķirties tieši par šādu energoefektivitātes paaugstināšanas soli. Vienā vai divos gados var atmaksāties ieguldītā nauda, atzīst E. Kudurs. Ēku siltināšana un iekārtu nomaiņa ir finansiāli ietilpīgāki ieguldījumi, un to līdzekļu atmaksāšanās periods ir garāks, tādēļ uzņēmēji par šādiem pasākumiem izšķiras, kad redz finansiālas iespējas modernizāciju īstenot.

Dienas Bizness veica uzņēmēju aptauju, taču iedzīvotāji atbildētu līdzīgi, pauž E. Kudurs. Izskaidrojums šādam secinājumam ir pakalpojuma pieejamība – lai ieviestu energoefektīvu apgaismojumu, nav nepieciešamas tik specifiskas zināšanas kā citos modernizācijas pasākumos. «Apgaismojuma nomaiņu iedzīvotāji un arī uzņēmēji uzreiz jūt savā maciņā – elektrības rēķina summa sarūk,» pamato Altum enerģētikas eksperts.

Latvijā pašreiz ir spēkā Energoefektivitātes likums, kurā ir noteiktas uzņēmēju grupas, kurām prasības par energoefektivitātes pasākumiem ir obligātas vai vēlamas.

Vadoties pēc Energoefektivitātes likuma normām, uzņēmumi vai nu ir spiesti, vai paši saprot, ka ir nepieciešams ieviest energoefektīvu ražošanu, lai būtu biznesa virsotnē, vai arī nonāk pie secinājuma, ka nepieciešams samazināt energoresursu izmaksas.

Būt energoefektīvam visbiežāk nozīmē būt videi draudzīgam, un aptaujas rezultāti parāda divas domāšanas nometnes, norāda Altum Mārketinga un komunikācijas vadītājs Kristians Pudans. Vienā nometnē jēdziens «energoefektivitāte» ir kā reliģija, kurai jāseko ticības dēļ. Otrā nometnē ir uzņēmēji, kuri nesāk rīkoties, ja uzreiz neredz pragmatisku segumu, pauž K. Pudans. Ideālā izpratne ir, ka energoefektivitāte ir ilgtspēja un par to nevar nedomāt.

Dienas Biznesa aptauja sasniedza vairākus desmitus tūkstošus lielu auditoriju, uz laikraksta izveidoto aptauju atbildēja 141 respondents. «Tas ir gan labi, gan slikti, jo atbilžu skaits ir kā indikators, cik lielam skaitam uzņēmēju energoefektivitāte ir aktuāla,» skaidro K. Pudans. Viņš pastāsta, ka arī Altum veicis telefonaptauju, uzrunājot 684 uzņēmējus, kuriem energoefektivitāte varētu būt aktuāla enerģijas patēriņa apjoma vai komersanta lieluma dēļ. Tikai četri no Altum uzrunātajiem uzņēmumiem vēlējušies uzklausīt eksperta ieteikumus, kā uzņēmums varētu uzlabot energoefektivitāti. K. Pudans secina, ka nepieciešams mainīties domāšanas veidam un uzņēmējiem jānonāk pie atziņas, ka jāvēlas atstāt mazāku nospiedumu vidē. «141 pozitīvi domājošs uzņēmējs, kas piedalījies Dienas Biznesa aptaujā, ir labs sākums,» secina K. Pudans. Kopumā Latvijā ir vairāk nekā 1000 uzņēmēju, kuriem likums prasa domāt ilgtspējīgi par energoefektivitāti.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2019. gada 30. augusts plkst. 6:29

Visvairāk enerģijas uzņēmumos tiek tērēts tehnoloģisko iekārtu darbināšanai, kā arī iekštelpu...

2019. gada 07. augusts plkst. 6:30

Pēdējos gados pašvaldību aktivitāte energoefektivitātes jomā būtiski pieaugusi, obligātās...

2019. gada 30. jūlijs plkst. 9:32

«Šī ir konteinera tipa katlumāja, kura ir unikāla, jo ir ražota Latvijā,...

2019. gada 29. jūlijs plkst. 16:39

Dienas Bizness vēlas nomērīt energoefektivitātes noskaņojumu....

2019. gada 23. jūlijs plkst. 10:00

Konkurētspēja teju vienmēr sākas ar ikdienišķiem, šķietami «nelieliem» lēmumiem....

Nepalaid garām

«Dažreiz vajadzīga cita perspektīva, kā uz lietām paskatīties,» par savu nesen gūto pieredzi...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

No šīs sadaļas
2019. gada 17. septembris plkst. 13:09

Ar mērķi izveidot vienotu reģionālo gāzes tirgu kopā ar Igauniju un Somiju Ministru kabinets...

2019. gada 12. septembris plkst. 11:33

«Projekts ir svarīgs tāpēc, ka mēs iegūstam enerģiju no saules, kas ir...

2019. gada 11. septembris plkst. 14:12

Atklāts Valmieras šķeldas katlumājas būvniecības pirmais posms....

2019. gada 11. septembris plkst. 13:50

Līdz ar noslēdzošā trešā posma pabeigšanu atklāts Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmas...

2019. gada 11. septembris plkst. 7:03

Tuvāko gadu laikā Inčukalna pazemes gāzes krātuve (Inčukalna PGK) atkal varētu sasniegt...

2019. gada 10. septembris plkst. 11:59

15. septembrī plkst. 06.00 Rīgas HES ūdenskrātuvē pakāpeniski sāks atjaunot ūdenslīmeni, informē...

2019. gada 09. septembris plkst. 16:34

AS «Latvenergo» ar zīmolu Elektrum divu gadu laikā Baltijas valstīs uzstādījis 319...

2019. gada 09. septembris plkst. 11:32

Enerģētikas uzņēmumu grupa «Lietuvas Enerģija», kura ir izvērsusi savu darbību ārvalstīs, maina...

2019. gada 05. septembris plkst. 14:56

Salīdzinot ar 2017. gadu, atjaunīgo energoresursu (AER) patēriņš 2018.gadā samazinājies par 4,5...

2019. gada 05. septembris plkst. 9:56

Lai atbalstītu ilgtspējīgu un modernu dzīvesveidu, IKEA veikala autostāvvietā uzstādītas četras...