Mākslīgā intelekta parādīšanās ir kļuvusi par izaicinājumu satura biznesam un iespēju uzņēmējiem, kuri ir gatavi ātri pielāgoties jaunajām realitātēm. Satura platformas “Get A Copywriter” dibinātājs Andrejs Zeņkevičs pastāstīja, kā viņš savā darbā izmantoja MI un kāpēc savam jaunajam projektam “WordPress Development Agency” izvēlējās WordPress platformu.
Andrej, tu jau vairāk nekā 10 gadus veido B2B uzņēmumus, kas orientēti uz klientiem visā pasaulē. Kas jums šobrīd ir visinteresantākais un daudzsološākais digitālajā jomā?
Protams, galvenā tendence ir MI. Ar to uzņēmējdarbības vide kārtējo reizi tiek vienkāršotā un demokratizēta. Lauks izlīdzinās — tāpat kā iepriekš. Iepriekš bija jāpērk dārgi serveri, tagad mākoņpakalpojumu mitināšanu var iegūt par 10–20 dolāriem.
Nākamais demokratizācijas vilnis bija saistīts ar maksājumu sistēmām. Savulaik bija nepieciešams slēgt līgumus ar bankām, Visa, Mastercard — tas prasīja mēnešus. Tagad jebkurš 18 gadus vecs pusaudzis var izveidot kontu “Stripe” platformā un sākt pieņemt maksājumus pāris minūšu laikā.
Līdz ar MI parādīšanos jebkuru SaaS rīku var izveidot burtiski vīkendā. Ir kļuvis viegli radīt tehniskus risinājumus, un radošums ir kļuvis par galveno prasmi jaunuzņēmuma dibinātājam: spēja saskatīt un izprast klienta sāpju punktus.
Taču arī konkurence ir augusi: tagad indiešu pusaudzis var sacensties ar komandu no Silīcija ielejas. Tirgus ir pārsātināts – uzvarēs veiklākie, enerģiskākie un nepiekāpīgākie.
Kad ChatGPT 2022. gadā sāka rakstīt saturu, man tā šķita, ka mums nav paveicies, jo tekstu rakstīšana bija par pamatu mūsu biznesam. Bet pēc trim gadiem es sapratu: MI vienkārši pie mums ieradās pirmais. Mēs spējām agrāk nekā citi atpazīt, ka notiek milzīga tehnoloģiska pāreja, kurai mums ir jāpielāgojas.
MI klauvē pie katrām durvīm: kaut kur tas ir robotaksis, kaut kur — automātiska piegāde. Cietīs visas profesijas. Juristi, loģistikas speciālisti, ārsti nepazudīs, bet viņu būs mazāk, un viņu darbs būtiski mainīsies. Tie, kas pielāgojas un pieņem jauno realitāti, izdzīvos un uzvarēs.
Vienlaikus mūsu jaunākais uzņēmējdarbības virziens — “WordPress Development Agency” — ir balstīts uz diezgan veco “WordPress” sistēmu. Un, lai gan tā ir tehnoloģija ar vēsturi, tā ir ļoti elastīga. Pateicoties atvērtā pirmkoda programmatūrai, tā ne tikai saglabā konkurētspēju, bet arī attīstās. Un to dara milzīga fanu armija: desmitiem tūkstošu izstrādātāju, iesācēju uzņēmēju, kas izveido spraudņus, strādā ar tīmekļa vietni un izstrādā SEO produktus.
Pateicoties tam, ka “WordPress” ir atvērtā koda platforma, ir pieejams milzīgs skaits rīku un spraudņu, taču tikai daži entuziasti tos kvalitatīvi izstrādā. Cilvēki sūdzas par drošību, ātrumu, ērtībām. Šo problēmu saknes slēpjas nepareizu rīku lietošanā. Mūsu pieredze ļauj mums izveidot, optimizēt un attīstīt tīmekļa vietnes, lai uzņēmumi saglabātu konkurētspēju.
Pastāstiet mums vairāk par jauno projektu – “WordPress Development Agency” – kāpēc tieši šī platforma kļuva par jūsu iepriekšējo pakalpojumu turpinājumu?
Mūsu iepriekšējie pakalpojumi bija “produktizēti”: klienti nāca pēc augstas kvalitātes teksta, grafiskā dizaina vai SEO, tas ir, pēc konkrēta produkta. “WordPress” vidē mēs apvienojam visus “produktizētos” pakalpojumus un strādājam atskaites punktu, rezultātu līmenī. Tie varētu būt funkcionējoša tīmekļa vietne, palielināta organiskā datplūsma vai potenciālie klienti no “ChatGPT”. Mēs rūpējamies ne tikai par ieviešanu, bet arī par stratēģijas izstrādi. Ja iepriekš stratēģija bija klienta pusē, tagad uzņēmumi var pilnībā deleģēt noteiktu kampaņu panākumus mums.
Ar kādām problēmām saskaras jūsu klienti, ieviešot “WordPress” risinājumus, un kā jūs tās risināt?
Ikvienam ir līdzīgi sāpju punkti: krītoša vai stagnējoša datplūsma, tostarp strauji attīstošā MI dēļ; nepietiekams potenciālo klientu skaits; morāli novecojušas tīmekļa vietnes; advancētu konkurentu parādīšanās. Visbiežākais iemesls, kāpēc cilvēki saka, ka bizness neaug, ir nepietiekama redzamība tiešsaistē.
Mēs sākam ar auditu – izpētām konkurences vidi, klienta iespējas un vēlmes. Pēc tam mēs izstrādājam stratēģisko plānu. Jau no pirmās dienas mēs strādājam pie cipariem: cik daudz datplūsmas ir nepieciešams, pēc kādiem atslēgvārdiem.
Mūsu jaunais pakalpojums ir tīmekļa vietņu optimizācija MI pārskatiem, atbildot uz Google vaicājumiem. Tagad aptuveni ceturtdaļai vaicājumu Google lapas augšdaļā rāda MI pārskatu. Tas izspiež organiskās saites. Dažreiz pirmais organiskais rezultāts tiek parādīts tikai otrās ritināšanas apakšā.
Tas nozīmē, ka biznesam ir jāskrien ļoti ātri, lai vispār noturētos uz vietas datplūsmas piesaistes ziņā. Esam sākuši izpētīt klientu tīmekļa vietņu optimizācijas iespējas, lai iekļūtu šajā MI pārskatā, un jau esam veiksmīgi īstenojuši vairākas kampaņas. Saites uz mūsu klientiem parādījās Google MI pārskatā.
Kā jūs personīgi pieņemat lēmumu: turpināt produkta izstrādi vai to slēgt? Vai bija brīži, kad jutāties tā, it kā jums būtu jāatbrīvojas no kādas idejas, neskatoties uz tajā ieguldītajām pūlēm?
Tirgus testēšanai mēs vienmēr izlaižam minimāli darbojošos versiju, pat ja mums ir nedaudz kauns par tās izskatu. Tiklīdz šī versija tiks izlaista, es vēlos redzēt tūlītēju tirgus reakciju. Rezultātam vajadzētu parādīties burtiski vienas dienas laikā. Ja tas nenotiek un nav vismaz viena pirkuma vai saistību, tad cilvēkiem šis produkts nav vajadzīgs. Jūs varat sevi mānīt, ka “tas tūlīt uzņems apgriezienus”, bet tas ir dārgi – gan naudas, gan garām palaisto iespēju ziņā.
Mēs turpināsim uzlabot šo pirmo versiju, līdz kāds to nopirks. To var izdarīt dažādos veidos. Jūs varat mainīt produktu vai tikai tā iepakojumu vai piedāvājumu. Dažreiz ir lietderīgi mainīt auditoriju vai cenu, gan palielinot, gan samazinot to.
Kad notiek pirmais darījums, mēs ejam dziļāk. No savām kļūdām esmu sapratis, ka šis ir vienīgais efektīvais process. Katram biznesam ir produkta, iepakojuma, klienta un cenas kombinācija, kas acumirklī "noklikšķina". Ja pēc pieciem zvaniem neviens klients nav teicis: “Ak, forši! Kad mēs varam sākt?” - ar šo kombināciju kaut kas nav kārtībā. Piedāvājumu var mainīt, cik vien vēlas. Tev jāpārtrauc to darīt, kad vai nu nomazgā rokas un pametīsi biznesu, vai arī atradīsi klientus, kuri ir gatavi par to maksāt.
Vai jūsu iepriekšējos biznesos bija kādas kļūdas, kuras apzināti centāties neatkārtot, laižot klajā jaunu produktu?
Tā kā mēs pastāvīgi kaut ko radām un uzlabojam, kļūdas ir daļa no mūsu biznesa. Piemēram, vadītāju “no ārpuses” pieņemšana darbā bija dārga mācība. Laika gaitā radās izpratne: mums savā komandā ir jāattīsta personāls.
Vadītājs var būt kāds, kurš atbalsta uzņēmuma vērtības, izprot tā kultūru, atrod kopīgu valodu ar kolēģiem un patiesi vēlas augt. Šādiem cilvēkiem ir jādod iespējas augt.
Runājot par vadītāju ierašanos no ārpuses, esmu pārliecināts, ka tam ir daži veiksmīgi piemēri. Bet man un maniem tuvākajiem draugiem tas tā negāja.
Ņemot vērā jūsu plašo pieredzi darbā ar izkliedētām komandām un klientiem, kura komunikācijas un vadības pieeja jums ir izrādījusies visilgtspējīgākā?
Mēs strādājam kā izkliedēta komanda jau 13 gadus, ilgi pirms Covid-19 padarīja to populāru. Šajā laikā mēs daudz ko izmēģinājām un sapratām, ka katram darbiniekam ir nepieciešami skaidri panākumu rādītāji. Cilvēkam ir jāsaprot, kāpēc viņš nāk uz darbu un kādi ir viņa rezultāti.
Svarīga ir arī video komunikācija. Mums ir noteikums: ja diskusija darba ziņojumapmaiņas lietotnē “Slack” aizņem vairāk nekā piecus ziņojumus, mums ir jāpiezvana viens otram. Īsziņu saziņa “aprij” neverbālo daļu, rada konfliktus, pārpratumus un vienkārši aizņem vairāk laika nekā īsa telefona saruna.
Strādājot ar klientiem, viens no mūsu galvenajiem noteikumiem ir caurspīdīgums. Mēs cenšamies parādīt notiekošo gan pirms darba sākuma, gan procesa laikā. Pat ja klients ir aizņemts, mēs tik un tā uzsākam sarunas, lai nerastos pārpratumi un cilvēks saprastu, pie kā mēs strādājam.
Vai jums ir īpašs viedoklis par Baltijas reģionu jaunuzņēmumu attīstības ziņā – kādas stiprās puses un, iespējams, ierobežojumus jūs saskatāt globāla digitālā produkta no Baltijas valstīm laišanā klajā?
Mums ir daudz talantīgu, radošu, zinātkāru cilvēku – dizaineru, izstrādātāju, mārketinga speciālistu, produktu vadītāju. Bet tirgus ir ļoti mazs.
Bieži pieļauta kļūda: iesācēji uzņēmēji vēlas sākt darboties vietējā tirgū, šeit iegūst pieredzi un tad pāriet uz citiem. Bet Latvijas tirgus atšķiras pat no Igaunijas un tad ir jāiegulda dubultā darbā. Nemaz nerunājot par Vāciju, Beniluksa valstīm, Spāniju. Tur ir pavisam cita auditorija ar citiem pieprasījumiem, budžetiem un mārketingu.
Uzņēmējiem ar lielām ambīcijām nekavējoties jārada produkts mērķa tirgū – tur pieļaujiet kļūdas. Man patīk ASV tirgus: tas ir lielākais, ienesīgākais, bet vienlaikus arī konkurētspējīgākais un agresīvākais uz planētas. Ja tev tur izdosies, nosmelsi visu krējumu. Ja nē, jūs iegūsi pieredzi, kas noderēs jebkur. Kad esi norūdījies viskonkurētspējīgākajā vidē, ir daudz vieglāk uzvarēt jebkurā citā.