Teju trīs no četriem uzņēmumiem maina savu stratēģiju, izvēloties biznesa lokalizācijas vai reģionalizācijas virzienu. Vadītāji norāda, ka šīs pārmaiņas tiek veiktas mērķtiecīgi, lai nodrošinātu ilgtspējīgu izaugsmi, secināts jaunākajā “EY-Parthenon CEO Outlook” pētījumā.
“Pētījuma rezultāti liecina, ka lielo uzņēmumu vadītāji ir iemācījušies strādāt pastāvīgu pārmaiņu apstākļos. Nenoteiktība vairs neizraisa tik lielas bažas kā iepriekš – gada otrajā pusē kļūst arvien skaidrāk, kuri lēmumi patiesi stiprina biznesa noturību ģeopolitisko satricinājumu laikā, un vadītāji rīkojas daudz izlēmīgāk. Bailes no nezināmā mazinās, un vietas vilcināšanai paliek arvien mazāk,” uzsver Guntars Krols, EY partneris Baltijas valstīs.
Viņš norāda, ka kopš maija CEO Pārliecības indekss (CEO Confidence Index) pieaudzis par 7 procentpunktiem un augustā sasniedzis 83 %. Tas apliecina, ka lielākā daļa vadītāju ir pārliecināti par izvēlēto transformācijas virzienu un gatavi ilgtermiņā tam atvēlēt nepieciešamos resursus. Līdz ar to tuvākajā laikā var sagaidīt aktīvāku apvienošanās un pārņemšanas (M&A) darījumu tirgu, kā arī jaunu investīciju projektu attīstību.
Vairāk nekā puse (57 %) aptaujāto vadītāju uzskata, ka pašreizējā ģeopolitiskā un ekonomiskā nenoteiktība saglabāsies ilgāk par gadu. Savukārt 43 % cer, ka situācija uzlabosies gada laikā vai pat ātrāk.
Turklāt tikai katrs piektais vadītājs (19 %) šobrīd min bažas par neprognozējamām regulējuma izmaiņām, kas varētu ietekmēt biznesa plānus. Tas norāda, ka nesenie un notiekošie regulatīvie pavērsieni būtiski nav izsistuši lielos uzņēmumus “no sliedēm”. Tieši pretēji – vadītāji atzīst, ka spēj veiksmīgi stiprināt uzņēmumu noturību un šajā globālo pārmaiņu laikā kļūst pārliecinātāki par saviem lēmumiem.
“Dati skaidri parāda, ka uzņēmumi vairs negaida nenoteiktības beigas. Pārliecība tiek balstīta nevis cerībās, bet praktiskā pieredzē – spējā pielāgoties, pārveidot biznesa modeļus un atrast jaunas nišas un iespējas, pat ja globālās ekonomikas noteikumi mainās ļoti strauji,” norāda Guntars Krols.
Starp būtiskākajiem izaicinājumiem uzņēmumu vadītāji min inflāciju (79 %) un muitas tarifus (78 %), kuru ietekmi joprojām ir grūti prognozēt. Septiņi no desmit (70 %) respondentiem atzīst, ka atšķirīgi regulējumi dažādās valstīs kavē tehnoloģisko inovāciju, savukārt 69 % par būtisku šķērsli uzskata kiberdrošības draudus.
EY-Parthenon pētījums apliecina, ka lielākā daļa aptaujāto vadītāju aktīvi virza pārmaiņas savās organizācijās. Nākamo 12 mēnešu laikā 52 % plāno palielināt ieguldījumus uzņēmumu portfeļu restrukturizācijā, bet vēl 39 % paredz saglabāt pēdējos gados sasniegto transformācijas apjomu un tempu.
Starptautiskā pētījuma rezultāti uzskatāmi parāda, ka pārmaiņas globālajos ekonomikas modeļos būtiski ietekmē uzņēmumu augstākā līmeņa vadītāju prioritātes. “Lokalizācijas un reģionalizācijas nozīme turpina pieaugt. Lokalizācija nozīmē, ka preces tiek ražotas tajā valstī, kur tās arī tiek pārdotas, savukārt reģionalizācija – reģionālu piegādes ķēžu izveidi konkrētu valstu blokam,” skaidro EY eksperts.
Ilgtermiņa skatījumu apliecina fakts, ka 72 % vadītāju lokalizāciju uzskata par pastāvīgu stratēģisku virzienu, bet 63 % līdzīgi vērtē arī reģionalizāciju. Pēc EY-Parthenon ekspertu domām, šīs tendences pamatā ir nepieciešamība pielāgoties mainīgajai tirgus dinamikai un patērētāju gaidām – uzņēmumi meklē arvien ātrākus un efektīvākus veidus, kā reaģēt uz vietējo tirgu prasībām.
Dati rāda, ka jaunās stratēģijas uzņēmumos vairs nepaliek tikai uz papīra: 38 % vadītāju norāda, ka lokalizācijas plāni jau ir pilnībā ieviesti, bet vēl 36 % atzīst, ka to ieviešana šobrīd ir procesā. Savukārt reģionalizācijas projektus pabeiguši 21 % uzņēmumu, un vēl 35 % atrodas ieviešanas stadijā.
Vairums aptaujāto piekrīt, ka šī nav īslaicīga parādība, bet gan nozīmīgs un ilgtermiņā paliekošs stratēģisks pavērsiens. Optimismu pastiprina arī vadītāju skatījums uz apvienošanās un pārņemšanas darījumiem: gandrīz puse (48 %) plāno iesaistīties tradicionālos M&A darījumos, savukārt 73 % kā alternatīvus izaugsmes ceļus min jaunu stratēģisku alianšu un kopuzņēmumu veidošanu.
“Šādi sadarbības modeļi parāda, ka vadošie starptautiskie uzņēmumi arvien aktīvāk meklē veidus, kā paātrināt transformāciju un izaugsmi, vienlaikus izvairoties no garajiem un sarežģītajiem tradicionālo M&A procesu posmiem,” rezumē Guntars Krols.
EY-Parthenon CEO Outlook dati rāda, ka lielākā daļa starptautisko uzņēmumu par galveno M&A aktivitāšu reģionu šobrīd uzskata ASV. Kā nākamie pievilcīgākie galamērķi minēti Kanāda, Lielbritānija, Indija un Vācija.