Citas ziņas

Prieks dalīties

Ilze Veģe, Db,29.06.2009

Jaunākais izdevums

Naudas trūkums nav arguments, jo pat krīzes apstākļos ir daudz iespēju palīdzēt. Ir desmit no rīta, taču starp labdarības veikala Otrā Elpa grāmatu un apģērbu rindām jau līkņā vairāki cilvēki.

Kāds vecs vīrs šķirsta žurnālus un uzmanīgi pārlasa kaudzītē salikto mūzikas ierakstu vāciņus, bet steidzīga studente, šķiet, nozogot dažas minūtes no lekciju sākuma, ieskrējusi izšķirstīt kičīgo apģērbu skapi, ar sajūsmu vērojot visu, kam piedien apzīmējums «kā no vecmāmiņas pūra». Šķiet, atrast šeit kaut ko konkrētu būs sarežģīti, toties uziet necerētas pērles — vieglāk par vieglu.

Sev un citiem

Veikals Otrā Elpa ir īsts rotaļu laukums tiem, kuri savā garderobē vēlas ieviest Vivjenas Vestvudas cienīgus akcentus, tiem, kuri mūsdienīgam dzīvokļa interjeram gatavi piešaut kādu asumiņu. Te nejauši var atrast patiesus brīnumus, šķietami bezjēdzīgas, taču savā šarmā neatkārtojamas mantas. Viens otram līdzās rindojas pavisam mūsdienīgs kokteiļu šeikeris, koka Lāč-plēsis un māla podi. Ja kāds raibo šurumburumu apzināti vēlētos savākt vienuviet, tam būtu jāvelta gadi, taču cilvēku spontānā gatavība kaut ko ziedot citu labā visus šos priekšmetus ar dīvainu likumsakarību sarindojusi tieši Otrās Elpas plauktos. Taču nejauciet — tā nav humpala, kas par lētu naudu piedāvā viltotu šiku. Šo veikalu tā īsti nevar nosaukt pat par second-hand, lai gan jaunu mantu te praktiski nav. Visas šeit redzamās preces kāds ir atnesis un ziedojis, kāds — nopircis, bet iegūtā nauda — nodota labdarībai.

Alternatīva

Idejas autore un veikala Otrā Elpa vadītāja Elīna Žagare šo kustību sauc par sociālo uzņēmējdarbību, piebilstot, ka Eiropā filantropu veikali ir ļoti populāri. Atskārtusi, ka Latvijā šādas tirgotavas joprojām nav, Elīna vērsās pie Sabīnes Sīles, kura vada Ideju partneru fondu. «Jau pērnā gada nogalē sākām just, ka krīze mazina uzņēmēju vēlmi atbalstīt labdarību — ziedojumi kļuva retāki un summas mazākas,» saka Sabīne. «Tādēļ esam priecīgi, ka veikals Otrā Elpa pat krīzes apstākļos mums ļauj iegūt līdzekļus cēliem mērķiem.»

Uzrunā arī turīgos

Otrās Elpas atrašanās vietu varētu saukt par neparastu — veikals guvis mājvietu vienā no dārgākajiem, prestižākajiem Rīgas centra pagalmiem, Berga Bazārā. Varētu šķist, ka vecas mantas šai lepnajai vietai nepiedien, taču Berga Bazāra īpašnieku pārstāvis Aleksis Karlsons ir pārliecināts par pretējo: labdarība ir skaists mērķis, kas nav jānobāž pilsētas nomalē. Iespējams, šāda elitāra atrašanās vieta labdarības veikalam piesaistīs arī viena otra turīga cilvēka uzmanību, kurš, iespējams, ņems piemēru no paša Berga Bazāra, kas Otrai Elpai uz gadu atvēlējis telpas bez maksas.

Otrās Elpas atbalstītāju lokā ir vēstniecību pārstāvji, arī sabiedrībā zināmi cilvēki, kuru atnestās mantas, dažkārt ar autogrāfiem, ir divtik vērtīgas. «Redz, tur, piemēram, karājas uzņēmējas Ingrīdas Blūmas linu mētelis,» saka Elīna.

Veikalā bieži iegriežas arī jaunieši, kuri ne vien piesakās brīvprātīgajam darbam, palīdzot pie mantu šķirošanas, bet arī kāri šķirsta grāmatas. «Bijām pārsteigti, cik lielu interesi jaunie cilvēki izrāda par grāmatām, tās tiek nestas prom kaudzēm,» stāsta Sabīne. Jāsaka, ka Otrā Elpa visas preces pārdod par simboliskām summām — grāmatas maksā tikai 50 santīmus, apģērbi — no lata līdz 10. Nedaudz dārgākas ir dažādas «odziņas», piemēram, lenšu atskaņotājs, sena vijole, gleznas. «Esam ieinteresēti, lai mantas ātri rotētu, lai tās nekrātos plauktos — ātri atnes, ārti nopērk. Ceram, ka mēneša apgrozījums sasniegs vienu līdz divus tūkstošus latu,» stāsta Sabīne.

Labdarības veikala galvenā ideja ir rosināt cilvēkos atsaucību un apziņu, ka arī grūtos laikos ir veidi, kā palīdzēt līdzcilvēkiem. Tāpat Otrā Elpa ar vislielāko prieku gaida uzņēmumu pārstāvjus, kas varētu veikalam ziedot vecās biroja mēbeles vai, iespējams, pat savu produkciju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas ienākošā tūrisma operators Aba Tours vērsies ar pretenziju pret Latvijas tūrisma operatoru SIA Auto Prieks, kas pašlaik organizē braucienu uz Horvātiju un plāno tūristus izmitināt, pēc horvātu domām, necilvēcīgos apstākļos, raksta laikraksts Neatkarīgā.

«Izmantojot Horvātijas kūrortu popularitāti, Auto Prieks apzināti maldina cilvēkus, piedāvājot viņiem atpūtu tūristu bāzē Jambo pilsētiņā Klekā par dempinga cenu. Reklamējot Adrijas jūras piekrasti un pilsētiņu Kleku, Auto Prieks apzināti noklusē faktu, ka apartamentos Jambo nav ne apsildes, ne kondicioniera, kurš veiktu apsildes funkciju. Visu betona mājiņu sienas ir pārklātas ar pelējumu, savukārt mājiņas ir pilnas ar skudrām un zirnekļiem. Dažās mājiņās ir ļoti veca santehnika, kuru nav iespējams izmantot. Horvātijas žurnālisti raksta, ka apartamentu Jambo saimnieks ir saistīts ar Horvātijas kriminālstruktūrām un ir arestēts par finanšu krāpšanu un lielu parādu. Mēs bijām nepatīkami pārsteigti uzzinot , ka Auto Prieks vedīs pirmos tūristus to Latvijas (3 autobusi, 140 cilvēki) uz Kleku jau no 23. līdz 30. martam. Nav noslēpums, ka šajā sezonā laiks Adrijas jūras piekrastē nav stabils – ir ar stipru lietu un aukstām naktīm. Bez kondicionieriem, kas aukstajā sezonā strādā kā sildītāji, apartamentos nav iespējams dzīvot,» vēstulē esot rakstījis Aba Tours pārstāvis Nedjeļko Sučičs.

Foto

Raizes, ka Latvijas tūristus Horvātijā izmitinās necilvēcīgos apstākļos, nav piepildījušās

Lelde Petrāne,02.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātijas ienākošā tūrisma operators Aba Tours iepriekš vērsās ar pretenziju pret Latvijas tūrisma operatoru SIA Auto Prieks, kas organizēja braucienu uz Horvātiju. Tika paustas bažas, ka tūristus izmitinās necilvēcīgos apstākļos. Taču, kā liecina atsauksmes internetā, atgriežoties pēc šī ceļojuma, klienti ir apmierināti.

«Izmantojot Horvātijas kūrortu popularitāti, Auto Prieks apzināti maldina cilvēkus, piedāvājot viņiem atpūtu tūristu bāzē Jambo pilsētiņā Klekā par dempinga cenu. Reklamējot Adrijas jūras piekrasti un pilsētiņu Kleku, Auto Prieks apzināti noklusē faktu, ka apartamentos Jambo nav ne apsildes, ne kondicioniera, kurš veiktu apsildes funkciju. Visu betona mājiņu sienas ir pārklātas ar pelējumu, savukārt mājiņas ir pilnas ar skudrām un zirnekļiem. Dažās mājiņās ir ļoti veca santehnika, kuru nav iespējams izmantot. Horvātijas žurnālisti raksta, ka apartamentu Jambo saimnieks ir saistīts ar Horvātijas kriminālstruktūrām un ir arestēts par finanšu krāpšanu un lielu parādu. Mēs bijām nepatīkami pārsteigti uzzinot , ka Auto Prieks vedīs pirmos tūristus to Latvijas (3 autobusi, 140 cilvēki) uz Kleku jau no 23. līdz 30. martam. Nav noslēpums, ka šajā sezonā laiks Adrijas jūras piekrastē nav stabils – ir ar stipru lietu un aukstām naktīm. Bez kondicionieriem, kas aukstajā sezonā strādā kā sildītāji, apartamentos nav iespējams dzīvot,» Aba Tours citēja laikraksts Neatkarīgā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

InBudget veido sociālo budžeta plānošanas mobilo lietotni, kas ļauj ne vien fiksēt izdevumus, bet arī dalīties ar savu pieredzi, gūt iedvesmu no citiem tēriņu piemēriem

«Mans kolēģis Mārtiņš piedāvāja uztaisīt finanšu plānotāju. Man negribējās taisīt kārtējo budžeta aplikāciju, jo to ir daudz, to vidū ir ļoti liela konkurence, tāpēc radās ideja par sociālo budžeta plānotāju,» stāsta Aleksandrs Bičkovs, mobilās lietotnes InBudget idejas autors. Pašlaik tā tapusi iPhone telefoniem, vēlāk iecerēts to izstrādāt arī Android viedtālruņiem. Tiesa, pagaidām darbojas tikai finanšu plānotājs, bet iespēja dalīties ar saviem tēriņu piemēriem vēl nav gatava, taču uzņēmums strādā pie tās – pagaidām budžeta plānošana ir privāta, bet vēlāk ar savu pieredzi varēs dalīties publiski. «Pirmām kārtām tā būs sociālā finanšu plānošanas mobilā lietotne, bet budžeta plānotājs būs otršķirīgs aspekts. Tomēr vispirms esam palaiduši finanšu plānotāju, jo sociālā budžetēšana ir sarežģītāka lieta. Tā ļauj atzīmēt finanšu darījumus kartē un uzkrāt tos. Līdzīgi kā Foursquare mobilajā lietotnē cilvēki var atzīmēt, kur atrodas, šajā aplikācijā var atzīmēt, cik, kur un par ko ir maksāts. Plānojot ceļojumu uz Parīzi vai kādu citu vietu, cilvēki pirms tam parasti rēķina, cik naudas un kam tērēs, turklāt pēc katra ceļojuma arī draugi vēlas zināt, cik iztērēts, lai būtu piemērs. Var nofotografēt čeku, ēdienkarti, atzīmēt vietu, kur tēriņš ir bijis, kā arī veikt piezīmes, piemēram, ieteikt nogaršot kaut ko īpaši gardu. Šī aplikācija dos iespēju dalīties ar šāda veida finanšu informāciju,» skaidro Aleksandrs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma firma SIA «Prieks tūre» paziņojusi par darbības pārtraukšanu, neraugoties uz to, ka daļa uzņēmuma klientu joprojām atrodas ārvalstīs, trešdien vēstīja raidījums «TV3 ziņas».

Vēl dienu pirms šā lēmuma pieņemšanas uzņēmums klientiem sniedzis pakalpojumus, turklāt vairāki tūristi vēl ir ārzemēs. Piemēram, pirms nedēļas uz Horvātiju aizbraukušie ceļotāji, jau esot tur uz vietas, uzzinājuši, ka kompānija pēkšņi beigusi savu darbību. Uzņēmuma mājaslapa ir slēgta, bet gides sniegtā informācija katru uzrunāšanas reizi bijusi atšķirīga.

Šie tūristi nolēma doties atpakaļ uz Latviju bez tūrisma firmas palīdzības. Viņiem nāksies nakšņot Polijā, taču, līdz ar «Prieks tūre» darbības pārtraukšanu, par šiem numuriņiem viesnīca samaksu nav saņēmusi.

«Par ceļojumu nākamnedēļ uz Bulgāriju jau biju samaksājis, bet šonedēļ vairs nekādi nevarēju sazināties ar firmu, tāpēc atnācu uzrakstīt iesniegumu, lai atdod naudu un miers,» raidījumam stāstīja cits «Prieks tūre» klients.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets otrdien nolēma atlikt jautājumu par kompensāciju izmaksām likvidētās tūrisma firmas «Prieks tūre» klientiem no valsts budžeta programmas «Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem» par nesaņemtajiem tūrisma pakalpojumiem.

Valdība vēl neskatīja šo jautājumu, jo atsevišķi ministri vēlējās iegūt plašāku informāciju, tostarp, kāda bija Valsts ieņēmumu dienesta (VID) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) atbildība, uzraugot tūrisma nozari.

Tāpat ministri vēlējās iepazīties ar nepieciešamajām izmaiņām regulējumā, lai neatkārtotos situācija, kad valstij ir jāsedz pakalpojuma saņēmējam zaudējumi, jo bankrotējis pakalpojuma sniedzējs.

No valsts budžeta programmas «Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem» kompensācijās «Prieks tūre» klientiem plānots izmaksāt 161 314 eiro.

Kā ziņots, 2018.gada oktobrī «Prieks tūre» tika konstatētas likviditātes problēmas un kompānija nespēja pilnībā vai daļēji pildīt savas saistības un sniegt kompleksos tūrisma pakalpojumus, tāpēc PTAC aicināja iedzīvotājus iesniegt iesniegumu par visu to maksājumu atmaksāšanu, ko ceļotājs veicis, vai, kas veikti ceļotāja vārdā. Laika posmā no 2018.gada 3.oktobra līdz šā gada 4.janvārim PTAC saņēma 290 iesniegumus maksājumu atmaksāšanai.

Eksperti

Igaunija – iespēju zeme!

Ārlietu dienests Latvijas eksportam , [email protected],13.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kurš gan Latvijā nezina par Igauniju? Mēs noteikti, vismaz salīdzinājumā ar citām tautām, sevi varam uzskatīt par ekspertiem par igauņiem un Igauniju, viss taču šķiet ir tik tuvu, ierasts un labi zināms. Kurš gan nezina, ka mums ir praktiski kopēja vēsture, kopējs liktenis, vairums kopēju svētku, līdzīgas melodijas, līdzīgas dziesmas, ka tikai valodas tādas diezgan atšķirīgas – viņi somu-ugri, bet mēs balti! Taču to noteikti izlīdzina atklājumi, ka ģenētiski mēs esam ļoti tuvi, pat vistuvākie, neatkarīgi no tā ko viens vai otrs politiķis šad un tad apgalvo...

Tādēļ ir pat pārsteidzoši, ka tik maz Latvijas uzņēmēju meklē veiksmi Igaunijā! Daudz vairāk, - vairāku desmitu reižu, igauņu rosās Latvijā. Daudzi mūsu iecienīti uzņēmumi un bieži apmeklētie veikali ir no Igaunijas. Igauņu uzņēmējiem pat ir uzskats, ka pirms meklēt laimi citur, tā jāpamēģina Latvijā!

Man ir patiess prieks, ka šī atšķirība, lai arī lēni, bet tomēr iet mazumā un arvien vairāk un vairāk mūsu darījumu cilvēku pievēršas par mazāk eksotisko uzskatītajai Igaunijai. Uzskatu, ka tas ir ļoti saprātīgi un arī pareizi, jo, lai startētu tālāk, piemēram, kaut vai Somijā vai Zviedrijā, tad Igaunija ir īstā vieta, kur sevi pārbaudīt, jo vismaz ģeogrāfiski tā ir tuvāka Ziemeļvalstīm, bet šeit valdošā mentalitāte ir mums tik ierasta un līdzīga. Nav mazsvarīga arī iespēja par darījumu valodu pragmātiski «vienoties», proti, šeit neskatoties uz vienu otru iesakņojušos priekšstatu līdz ar angļu valodu, var tikt un tiek diezgan plaši izmantota arī krievu valoda. Izšķiroties par labu Igaunijai, der atcerēties, ka arī riski būs mazāki, nemaz nerunājot par ieguvumiem loģistikā, vispārējo atpazīstamību un ērtumu.

Eksperti

Radošuma nākotnes formula – drosme, spēja "neredzēt kasti" un statistika

Līva Stūrmane, Iniciatīvas "radi!" organizatore, "Creativity Lab" valdes locekle,19.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembra beigās valdībā pieņemtā vienošanās par jauna valsts tēla veidošanas stratēģiju, pozicionējot Latviju kā radošuma lielvalsti, ir lielisks signāls un potenciāls atspēriena punkts visai radošo industriju nozarei.

Arī iniciatīvai "radi!" tie ir ļoti labi jaunumi, jo jau desmit gadu esam uzsvēruši Latvijas radošuma milzīgo potenciālu un priecājamies, ka tas tiek novērtēts. Radošums ir viena no galvenajām nākotnes sabiedrības prasmēm, kas būs sevišķi aktuāla izaicinājumiem pilnās situācijās; pievienojot drosmi un pašpārliecinātību, tas var izrādīties ļoti veiksmīgs līdzeklis grūtību pārvarēšanai. Tiesa, neiztiekam arī bez zināma riska: pūles var izrādīties veltīgas, ja valstiskā mērogā netiksim galā ar tik elementāru problēmu kā statistikas datu trūkumu, kas kavē izprast radošo industriju jomas ietekmi uz ekonomiku.

Brīži, kas maina pasauli...

Desmit gados iniciatīva "radi!" ir pieredzējusi vērā ņemamas izmaiņas, gan attīstoties radošajām industrijām un pašai iniciatīvai, gan pieaugot dizaina domāšanas ietekmei nozarē, sabiedrības izpratnē, valsts pārvaldē un institucionālajā sadarbībā.

Citas ziņas

TEDxRiga sāk otro Stāstu medību sezonu

Gunta Kursiša,07.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikgadējā tehnoloģiju, izklaides un dizaina prezentāciju foruma TEDxRiga rīkotāju komanda organizē otro konkursu Stāstu medības, lai atrastu labāko stāstu, kurā dalīties ar šā gada TEDxRiga konferences skatītājiem.

Konkursā jāiesniedz tādi stāsti, «kas spēj mainīt dzīvi, iedvesmot jauniem sasniegumiem, remdēt zināšanu slāpes, atklāt citiem kādu vērtīgu pieredzi vai vienkārši dot iemeslu aizdomāties».

Stāsta ideja var būt lokāla vai globāla, vienkārša vai sarežģīta, nopietna vai jautra. Galvenais nosacījums - stāstam jābūt tādam, kurā būtu vērts dalīties. Stāstu var pieteikt arī cita cilvēka vārdā.

Lai piedalītos konkursā, stāsti video formātā (nepārsniedzot trīs minūtes un 300MB) jāiesniedz TEDxRiga informatīvā partnera, laikraksta Diena, interneta mājas lapā, sadaļā TEDxRiga laika posmā līdz 31. martam.

Konkursa uzvarētājs gūs iespēju pievienoties Latvijas vadošajiem zinātniekiem, māksliniekiem un uzņēmējiem, uzstājoties ar savu stāstu uz TEDxRiga skatuves.

Eksperti

Uzņēmēja: Biznesa ideju var īstenot tikai tad, ja par to runā

Uzņēmēja, Biznesa augstskolas Turība Biznesa inkubatora programmas «Mentorklase» idejas līdzautore Terēze Riekstiņa,21.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Latvijā aizvien pamanāmāka kļūst jauna uzņēmēju paaudze – tie ir atvērti cilvēki, kuri ir gatavi riskēt un nebaidās no neveiksmēm. Līdztekus šiem uzņēmējiem aizvien aktīvāki kļūst arī mentori – pieredzējuši biznesa nozares pārstāvji, kuri ir gatavi dalīties pieredzē un sniegt atbalstu. Ja man savulaik būtu bijis mentors, kas sniedz padomu un atbalstu, mana uzņēmējdarbība šobrīd pavisam noteikti būtu citā līmenī.

Sniegt citiem to, kā pietrūkst pašiem

Ideja par to, ka nepieciešama vieta, kurā tiktos jaunie uzņēmēji ar idejām un pieredzējušie - ar praksē pārbaudītām zināšanām, radās konkursa «Biznesa nakts» laikā, kad tika dots uzdevums – attīstīt Biznesa inkubatoru. Konkursa ietvaros 24 stundu laikā tapusī ideja, kas ieguva 2. vietu, šobrīd ir izaugusi līdz pieprasītam pakalpojumam – gan no topošo, gan no pieredzējušo uzņēmēju puses. Idejas tapšana sakrita ar laiku, kad pati dibināju savu uzņēmumu. Arī maniem kolēģiem – idejas līdzautoriem – bija savi uzņēmumi, tāpēc mēs ļoti labi izjutām, kā trūkst jaunajiem biznesa vides iekarotājiem. Mēs gribējām citiem sniegt to, kā pietrūka mums pašiem.

Karjera

Ieraudzīt savu filmu pēc 13 scenāriju versijām

Daiga Laukšteina,04.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglas dienas un laicīgus labumus negaidi, tā, sākot kopīgas darba gaitas, režisorei–producentei Antrai Cilinskai savulaik postulēja Juris Podnieks

Antra Cilinska ir viena no Jura Podnieka studijas dibinātājām un tās direktore kopš 1994. gada, bet kino industrijā «peld» jau kopš astoņdesmitajiem gadiem. Viņa tagad zina, ka ievadā pieminētais, reiz kolēģa sacītais, bijuši viedi vārdi, jo apsēstajiem ar kino darbs paņem teju visu cilvēka dzīvi. Viņa sevi mazāk asociē ar biznesa lēdiju, vairāk ar radošu cilvēku, kurš obligātās izvēles kārtā nodarbojas arī ar studijas un filmēšanas procesu vadību. Taču vajadzīgais «krampis» ir, kaut vai lai cīnītos par kino nozares valsts atbalsta budžeta pieaugumu.

Fragments no intervijas, kas publicēta 4. oktobra laikrakstā Dienas Bizness:

Jāņa Joņeva kulta romāna Jelgava 94 ekranizācija pirmizrādi piedzīvoja 18. septembrī, bet no 20. septembra tā skatāma kinoteātros. Kādas jums kā vienai no spēlfilmas veidotājiem ir atsauksmes?

Citas ziņas

Notiks Eiropas mēroga tīklošanās pasākums uzņēmējiem

Db.lv,28.09.2021

Ar praktiskiem padomiem un dzīvās pieredzes stāstiem dalīsies #esiLV valdes pārstāve, Eiropas latviešu priekšsēdētāja Elīna Pinto.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Diasporas kopiena #esiLV aicina Latvijas un citu Eiropas valstu latviešu uzņēmējus 30. septembrī piedalīties jau ceturtajā tīklošanās pasākumā.

Iepriekšējie trīs virtuālie saieti radīja lielu interesi, un, pateicoties tiem, jau vairākiem simtiem uzņēmēju bijusi iespēja iegūt jaunas zināšanas, izveidot sadarbības tīklus un kontaktus ar citu valstu partneriem un klientiem.

Latvijas izcelsmes Eiropas uzņēmēju un uzņēmīgo ceturto tīklošanās pasākumsu, tāpat kā iepriekšējos, organizē diasporas biedrība “Ekonomiskā sadarbība un investīcijas Latvijai” jeb kustība #esiLV kopā ar latviešu uzņēmēju klubiem un kustībām no Vācijas, Anglijas, Zviedrijas, Luksemburgas.

Katrā pasākumā ir lekcija vai vērtīga informācija par to, kas var noderēt diasporas un arī Latvijas uzņēmējiem, pēc tam katram dalībniekam ir iespēja iepazīstināt ar sevi un iepazīt citus, apmainīties ar kontaktiem un informāciju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas aktīvu pārvaldīšanas grupai Invalda INVL piederošā ieguldījumu brokeru sabiedrība INVL Financial Advisors, kas darbojas ar zīmolu INVL Family Office, ir izveidojusi filiāli Latvijā ieguldījumu padomu sniegšanai, tostarp piedāvājot turīgiem klientiem veidot Ģimenes konstitūciju, kas paredz kapitāla ilgtspēju paaudzēs.

Par to arī Dienas Biznesa jautājumi Latvijas filiāles vadītājam Andrejam Martinovam.

Kas ir INVL, kad un kur tas radies un ko dara?

AB Invalda INVL ir biržas uzņēmums. Uzņēmuma akcijas tirgo Baltijas fondu biržā Viļņā. INVL ir biržas emitents jau kopš 1995. gada. Viens no uzņēmuma darbības virzieniem ir Family Office bizness. Lietuvā ir mātes kompānija, bet šeit, Latvijā, ir filiāle. Mūsu bizness ir stingri regulēts, un kompānijai ir Lietuvas bankas izsniegta licence ieguldījumu pakalpojumiem. Latvijā mēs darbojamies kā ieguldījumu brokeru sabiedrības filiāle. Mūsu galvenais pakalpojums ir ieguldījumu padomi vai rekomendācijas. Pakalpojums ir licencēts, jo tiek sniegts plašam klientu lokam. Šis investīciju padomu pakalpojuma portfelis uzņēmumā veido ap 900 miljoniem eiro. Pakalpojumu izmanto ap 700 klientu, šobrīd tie pārsvarā ir Lietuvā. Pamatā runa ir par turīgām ģimenēm, kurām uzkrājumi ir virs vidējā, teiksim, vairāki simti tūkstošu vai miljonu eiro. Viņiem arī pakalpojums ir domāts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piesaistot pūļa līdzfinansējuma platformu, maija sākumā Viļānos, Latgalē tiks atklāts muzejs par godu kaņepēm, biznesa portālam Db.lv pastāstīja muzeja izveidotājs, Obelisk Farm saimnieks Andris Višņevskis.

Obelisk Farm stāsts sākās ar to, ka jauna ģimene - Andris, Debora, Gabriela un Fredis, no Londonas pārcēlās uz dzīvi Latvijas laukos. «Meklējām iespēju dzīvot tuvāk dabai. Pārcēlāmies uz 2,5 hektārus lielu lauku sētu Latvijas austrumos Latgalē - Obelišku ciemā. Līdz ar vēlmi apstrādāt zemi, kaņepju kultivēšana kļuva par mūsu prioritāti. Kādēļ kaņepes? Mēs ticam ka kaņepes ir viens no mātes Zemes īpašākajiem augiem, kurš izceļas ar izturīgu šķiedru, vērtīgajām sēklas īpašībām un nebeidzamiem pielietošanas veidiem,» stāsta A.Višņevskis.

Doma par Kaņepju muzeja izveidi radusies, jo viņi vēlas dalīties ar informāciju, kuru ieguvuši laika gaitā un muzejs ir vēl viena forma, kā to darīt. Pēc A.Višņevska domām, kaņepes ir daļa no Latvijas un visas pasaules vēstures, un viņš tic, ka ir daudz stāstu, ar kuriem dalīties.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā reģistrēti kopumā 16,36 tūkstoši jaunu uzņēmumu, liecina Lursoft dati.

Salīdzinot ar 2012.gadu, pagājušā gadā reģistrēto uzņēmumu skaits sarucis, taču jaunreģistrēto uzņēmumu skaita kritums nebūt nenozīmē, ka būtu samazinājusies arī jauno uzņēmēju radošā pieeja, izvēloties savu uzņēmumu nosaukumus. Veicot pētījumu par 2013.gadā reģistrēto uzņēmumu nosaukumiem, Lursoft secinājis, ka radoši ļaudis dzīvo visā Latvijas teritorijā, sākot ar Liepāju, beidzot ar Daugavpili.

Vairāki uzņēmēji saviem uzņēmumiem izvēlējušies nosaukumus, kuri liek uzreiz noprast par komersanta darbības jomu. Tādi ir, piemēram, Beķerfeja, Ātra Paka, Kārumu fabrika, Prieks Būvēt, Tortes fabrika. Lursoft novērojumi arī liecina, ka nezūdoša ir cilvēku vēlme uzņēmumu nosaukumos iepīt pozitīvisma pilnus vārdus, kas, pavisam iespējams, nākotnē varētu līdzēt veiksmīgi vairot klientu loku. Starp interesantākajiem pērn reģistrēto uzņēmumu nosaukumiem, kuri tā vien vairo ticību savām spējām un rada optimismu, noteikti jāmin Yes, we can, Laimīgie nami, Good Feeling, Labs dzēriens, Tīri un Skaisti, Patiesi ar Mīlestību, Pozitīvo emociju aģentūra, Happy Latvia, tomēr ir uzņēmēji, kuri uzskata, ka lietas ir jāsauc īstajos vārdos, tādēļ pagājušajā gadā arī reģistrēti uzņēmumi, kuriem ir tādi nosaukumi kā Cerība resnīšiem un Pēdējā aģentūra.

Atpūta

Piektdienas intervija ar Latvijas Tekstils Com direktoru Oskaru Polmani

Sagatavojusi Lelde Petrāne,18.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Latvijas Tekstils Com direktors Oskars Polmanis. «Zīmols Latvijas Tekstils savu gājienu uzsāka 2011.gadā, kad tika nodibināts uzņēmums ar tādu pašu nosaukumu. Lai gan būs pagājuši tikai seši gadi, Latvijas Tekstila vārds arhīvos atrodams jau 1960.gadā, tādēļ bieži uzņēmums savos materiālos norāda atzīmi: pieredze, kopš 1960.gada. Lai gan kolektīvs ir samērā jauns, tomēr ne vienmēr uzņēmuma vārdam ir jāturpina nest vecišķu noskaņojumu, kā tas bieži gadās uzņēmumiem ar plašu vēsturi,» skaidro O. Polmanis. Uzņēmums ir viens no Latvijas karogu ražotājiem, kā arī piedāvā latviskus mājas tekstila izstrādājumus. 2013.gadā Latvijas Tekstils sašuva līdz šim lielāko Latvijas karogu pasaulē. Tā bija uzņēmuma simboliska dāvana Latvijai valsts 95.dzimšanas dienā. Latvijas karoga izmērs bija 22,5 x 45 metri, kas kopumā veidoja 1050 m2 lielu platību. Tas svēra aptuveni 80 kilogramus.

Atpūta

Piektdienas intervija ar Scania Latvia vadītāju Aigaru Pušinski

Lelde Petrāne,06.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Scania Latvia vadītājs Aigars Pušinskis. Scania ir starptautisks uzņēmums, kas pārstāvēts vairāk nekā 100 pasaules valstīs un nodarbojas ar kravas automašīnu, pilsētas un tālsatiksmes autobusu, rūpniecisko un kuģu dzinēju ražošanu. Tas nodrošina arī saistītos pakalpojumus – kravas automašīnu un autobusu tirdzniecību, servisa pakalpojumus, 24 stundu palīdzību, finansēšanu sadarbībā ar Scania Finans, autovadītāju apmācību un citus pakalpojumus.

Atpūta

Piektdienas intervija ar viesnīcas un restorāna Aparjods vadītāju Edmundu Siksni

Lelde Petrāne,22.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Edmunds Siksne, viesnīcas un restorāna Aparjods īpašnieks.

- Trīs svarīgākie fakti par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu? Ar ko Jūsu uzņēmums ir unikāls?

Kvalitāte, uzņēmuma darbības ilgums, darbinieki. Grūti teikt, vai unikāls, bet īpašs gan. Tas ir mūsu ģimenes «butiks», mūsu otrās mājas, kur domājam par katru sīkumu – sākot no latvju zīmēm uz slēģiem un beidzot ar niedru jumtiem.

Ēdienkarte mūsu uzņēmumā gan ir unikāla – tajā ir vairāk nekā 27 pamatēdieni. Kad pienācis laiks mainīt ēdienkarti, mēs to papildinām. Mūsu restorānam ir īpašs pastāvīgo klientu loks, kas vēlas no virtuves tieši to pašu, ko pirms 5 gadiem. Pavāriem nav tas vieglākais darbs, jo jāspēj pagatavot visu, kas iekļauts ēdienkartē. Kā arī rūpēs par klientu neveidojam tā saucamos «slēgtos vakarus» – jā, esam gatavi sagatavot grupai vakariņas, uzklāt viesību galdu, bet ar noteikumu, ka ikviens viesis var nākt restorānā un paēst. Tās ir rūpes par klientiem, lai nav tā, ka klients atbrauc un katru trešo sestdienas vakaru slēgts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piesaistot pūļa līdzfinansējumu, Viļānos, Latgalē atklāts muzejs par godu kaņepēm, biznesa portālam Db.lv pastāstīja muzeja izveidotājs, Obelisk Farm saimnieks Andris Višņevskis.

Obelisk Farm stāsts sākās ar to, ka jauna ģimene - Andris, Debora, Gabriela un Fredis, no Londonas pārcēlās uz dzīvi Latvijas laukos.

Doma par Kaņepju muzeja izveidi radusies, jo viņi vēlas dalīties ar informāciju, kuru ieguvuši laika gaitā un muzejs ir vēl viena forma, kā to darīt. Pēc A.Višņevska domām, kaņepes ir daļa no Latvijas un visas pasaules vēstures, un viņš tic, ka ir daudz stāstu, ar kuriem dalīties.

Obelisk Farm kaņepju muzejā tiks piedāvātas ekskursijas, degustācijas, apmācības un darbnīcas. Kaņepju muzeja mērķauditorija būs apmeklētāji vecumā no 5 līdz 80 gadiem.

Kaņepju muzeja izveidošanai Viļānos Andris un viņa ģimene ieguldījuši savus personīgos līdzekļus, kā arī piesaistījuši pūļa līdzfinansējumu no «Gofundme» platformas. Projektam atsaucās ziedotāji no tādām valstīm kā Latvija, Igaunija, Vācija, Portugāle, Austrija un citas. Kopējās investīcijas muzeja izveidei ir aptuveni 1500 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tehnoloģiju karš» starp dažādām kompānijām notiek ne tikai planšetdatoru, viedtālruņu un datoru jomā, bet arī par sociālajiem tīkliem. Uzņēmums Microsoft ir laidis klajā pats savu sociālo tīklu So.cl, raksta neurope.eu.

Laikā, kad Facebook pievērsta pasaules uzmanība saistībā ar tās publisko akciju piedāvājumu (IPO), bet Google virza tirgū savu sociālo mediju Google+, Microsoft «klusām» prezentējis savu sociālo meklēšanas platformu, ar kuras palīdzību tās lietotāji var dalīties ar informāciju un satikt cilvēkus, kuriem ir līdzīgas intereses.

Saskaņā ar Microsoft pārstāvju teikto So.cl «ir «eksperimentāls pētniecisks projekts», kurā iespējams dalīties ar informāciju un kas paredzēts galvenokārt jauniešu auditorijai.

So.cl rīks tika radīts pagājušā gada nogalē un bija paredzēts koledžu un universitāšu studentiem. Pagājušajā nedēļā kompānija pavēstīja, ka tīkls So.cl beta testa periodā ir pieejams arī pārējai sabiedrībai.

Pasaulē

Amazon nāk klajā ar Kindle interneta versiju

Ritvars Bīders,30.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV interneta mazumtirgotājs Amazon piedāvās sava elektroniskā grāmatu lasītāja tehnoloģijas arī datorlietotājiem, kuri turpmāk varēs lasīt iegādātās e-grāmatas internetā un dalīties ar to saturu ar citiem interneta lietotājiem – līdzīgi kā ar videoklipiem portālā YouTube, ziņo New York Times.

Karjera

Līderu atgriešanās: Papildu punkti reemigrantiem

Ilze Šķietniece, speciāli DB,27.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visi trīs Liepājas Biznesa inkubatora darbinieki – vadītājs Gints Reķēns, vecākais projektu vadītājs Ruslans Meļņiks un projektu vadītāja Guna Sprūde – ir reemigranti

Viņu stāsti ir līdzīgi un vienlaikus atšķirīgi. Visi auguši Liepājā, pēc mācībām vidusskolā izlēma doties pieredzes un zināšanu meklējumos ārpus Latvijas robežām, taču vienmēr bija pārliecināti – atgriezīsies, lai to liktu lietā savā dzimtenē.

Fragments no raksta, kas publicēts 27. marta laikrakstā Dienas Bizness:

Gints: Veidojot jauno komandu, papildu punkti tika doti reemigrantiem, jo inkubatora galvenā ideja ir ne tikai pārstāvēt liepājniekus Latvijā, bet arī aiz tās robežām. Inkubatoram sadarbība ar ārzemju partneriem ir ļoti liels darbības lauciņš, arī mūsu klientiem tas ir svarīgi. Jaunajiem uzņēmējiem mācām pasaules ambīcijas. Lai nedomā tikai par Liepāju, Rīgu vai Latviju, bet savus produktus plāno arī eksportēt. Mums ir savs skatījums par valstīm, kurās esam bijuši, – kāds ir cilvēku domugājiens, kā ar viņiem labāk runāt. Rakstīt e-pastu britam ir pilnīgi citādi nekā amerikānim vai dānim.

Start-up

Nekļūdās tikai tas, kurš neko nedara

Anda Asere,13.10.2018

«Ar laiku uzņēmēji iemācās izvairīties no grābekļiem, vadoties pēc intuīcijas,» uzskata Artis Kehris, apdrukas platformas «Printify» līdzdibinātājs.

Foto: Edijs Pālens/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

13. oktobris tiek dēvēts par «Day for Failure» jeb kļūdu atzīšanas vai pat svinēšanas dienu; par neveiksmēm biznesā arvien atvērtāk runā arī pie mums, pagaidām visaktīvākie šajā jomā ir jaunuzņēmumi

«Jebkurš uzņēmējs nemitīgi pieļauj kļūdas, tāpēc man ir ļoti grūti izcelt vienu īpašu neveiksmi. Prātā nāk gan neveiksmīgi izvērtēti un izvēlēti biznesa modeļi, nespēja izvēlēties virzienu vai klientu tipu, fokusa trūkums, nerūpēšanās par uzņēmuma reputāciju, ilgstoša uzņēmuma produkta neattīstīšana, nepareizs «taimings» u.c. Tāpat kā programmēšanā – lielās kļūdas parasti ir vairāku mazu kļūdu un neveiksmju kopums,» saka Artis Kehris, apdrukas platformas «Printify» līdzdibinātājs. Arī fotoizglītības platformas «iPhone Photography School» līdzīpašnieks Uģis Balmaks norāda, ka kļūdas ir normāla darba sastāvdaļa un būtu naivi sagaidīt, ka kaut kas ievērības cienīgs var tikt sasniegts, procesā nepieļaujot kļūdas. «Visas lielākās kļūdas mūsu biznesā ir reducējamas uz sliktiem lēmumiem par darbinieku pieņemšanu darbā. Sekas bijušas dažādas, bet vienmēr ļoti nepatīkamas: no darbinieka, kas no mums zaga naudu, līdz tam, ka visa komanda gadu no vietas strādā pie nepareizā projekta,» viņš dalās pieredzē. No tā uzņēmums ir mācījies un darbinieku atlases process kļuvis daudz stingrāks. Pirms atrast īsto darbinieku, šobrīd katrai vakancei «iPhone Photography School» izskata aptuveni 500 pieteikumus. Lai to varētu atļauties, tiek pieņemti darba pieteikumi no visas pasaules.

Programmatūra

Pirms pāriešanas uz Microsoft operētājsistēmu Nokia vēl steidz uzlabot pašu Symbian

Gunta Kursiša,18.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmās paaudzes Nokia Symbian3 viedtālruņu iīpašniekiem lejupielādei ir pieejama jaunākā Nokia izstrādātā Symbian programmatūras versija Symbian Anna. Symbian versijas uzlabojumi būs pieejami Nokia viedtālruņu Nokia N8, Nokia C7, Nokia C6-01 un Nokia E7 lietotājiem.

«Symbian Anna ar nozīmīgiem lietošanas uzlabojumiem parāda mūsu apņemšanos turpināt Symbian attīstību. Tuvāko mēnešu laikā plānojam prezentēt aptuveni desmit jaunus Symbian tālruņus un papildu programmatūras atjauninājumus,» pavēstīja Nokia viceprezidents Ilari Nurmi. Nokia piedāvās Symbian programmatūras atbalstu vismaz līdz 2016. gadam, viņš norādīja.

Uzlabojumi, kas atrodami jaunajā Symbian versijā, ir jauna lietotāja saskarne ar jaunu dizainu, atjauninātas Nokia kartes un navigācija, iespēja atzīmēt savu atrašanās vietu un dalīties ar to sociālajos tīklos, interneta pārlūks, vertikāla QWERTY tastatūra, tālruņu drošības paaugstināšana, iespēja droši piekļūt uzņēmuma intranetam ar IPSEC, SSL un VPN. Symbian Anna aktivizē NFC (Near Field Communications) funkciju viedtālrunī Nokia C7 – spēlēt spēles un dalīties ar kontaktiem un failiem, un lietot ar NFC aprīkotus Nokia aksesuārus var bez vadiem, saliekot ierīces kopā.

Ražošana

Ekspresintervija: Latvijas biznesa vide ārvalstu investoram ir sarežģīta

Didzis Meļķis,08.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai vadības maiņa Cemex, par valdes priekšsēdētāju Enrikes Garsijas vietā ieceļot Greiemu Raselu, nozīmē līdzšinējā vadītāja intervijā DB pausto iespēju, ka izmaksu un biznesa risku dēļ Cemex ražošanu Latvijā varētu samazināt?

Nē, jo uzņēmuma pieredzējušo vadītāju rotācija pa biznesa vienībām pasaulē gan Cemex, gan citos lielos starptautiskos uzņēmumos ir vispār pieņemta prakse, kas ļauj dalīties ar labākajām zināšanām un efektīvi īstenot uzņēmuma biznesa stratēģiju. Tomēr jāatzīmē, ka tādiem uz eksportu orientētiem uzņēmumiem kāds ir Cemex Latvija, uzņēmumu konkurētspēju veicinoša valsts politika ir ļoti nozīmīga. Mēs šobrīd ražojam ar tādu pašu jaudu kā līdz šim un turpinām konstruktīvu dialogu ar valdību par iespējām mazināt Latvijā pastāvošos biznesa riskus. Ja dažādu vietējo un arī ārējo biznesa šķēršļu kombinācija mums būs īpaši nelabvēlīga, tad, protams, var tikt izskatīta iespēja samazināt mūsu ražošanas jaudu.

Bankas

4finance: Vispārīgās datu aizsardzības regulas dēļ var pasliktināties kredītrisku vērtēšanas kvalitāte

LETA,25.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stājoties spējā Vispārīgajai datu aizsardzības regulai, var pasliktināties kredītrisku vērtēšanas kvalitāte, atzina nebanku kreditētāja «4finance» grupas vadītājs Latvijā Gvido Endlers.

«Ja mēs līdz šim izmantojām «Kredītinformācijas biroju», lai apmainītos ar atvērtajiem datiem starp (Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu) asociācijas biedriem, tad jaunā datu regula to pilnībā aizliedz. Ar datiem par nekavētiem maksājumiem apmainīties ir aizliegts. Tas var notikt tikai tad, ja ir klientu piekrišana, bet tai ir jābūt atsaucamai. Ja tā ir atsaucama, tad datu apmaiņai zūd jēga, jo dati kļūst nepilnīgi,» sacīja Endlers.

Viņš arī atzīmēja, ka šajā gadījumā sanāk kalambūrs starp datu izvērtēšanas kvalitāti un datu regulu. «Tas ir robs normatīvajā regulējumā, kurš būs jārisina, un mēs par to esam gatavi runāt ar Tieslietu ministriju. Būtu jāmaina Kredītinformācijas biroja likums, lai tas kredītinformācijas biroju lietotājiem uzliktu par pienākumu nodot attiecīgo informāciju birojiem. Pašlaik tas deleģē tikai tiesības apmainīties ar datiem. Turklāt likums jau paredz regulējumu datu apstrādei, pamatojoties uz Vispārīgo datu aizsardzības regulu. Tādēļ jau pastāv ietvars, kādā veidā kredītdevēji drīkst realizēt savas intereses, neradot pārmērīgu datu subjektu tiesību aizskārumu,» klāstīja Endlers.