Rosina ieviest šaursliežu tramvaju starp Baložiem un Ziepniekkalnu 

Sabiedrības iniciatīvu portālā "manabalss" sākta parakstu vākšana par šaursliežu tramvaja ieviešanu starp Baložiem un Ziepniekkalnu.

Zane Atlāce - Bistere, 27.12.2019

Piedāvātās Baložu –Ziepniekkalna šaursliežu tramvaja trases kopskats

Avots: no iesniegtās iniciatīvas materiāliem

Iniciatīvas pārstāvis Dāvis Bušs skaidro, ka Baložu pilsēta ir 3 kilometru attālumā no Ziepniekkalna, bet tuvākie ceļi ir gandrīz 10 km gari, jo ved apkārt Medema purvam. Izbraukšanu gan uz Jelgavas, gan uz Bauskas šosejām kavē sastrēgumi. Cauri purvam, pa īsāko ceļu ir saglabājies uzbērums no šaursliežu dzelzceļa, kas eksistēja no 1948. līdz 1953. gadam, un pa kuru no kūdras fabrikas "Baloži" uz Rīgu tika vesta kurināmā kūdra.

Šo ceļu jau šobrīd izmanto kājāmgājēji, velosipēdisti un citi braucēji, gan atpūtas nolūkos, gan arī lai nokļūtu no Baložiem uz Ziepniekkalnu. Baložu pusē, daļa no dzelzceļa vēl joprojām ir saglabājusies, to uztur entuziasti un organizē kūdras bānīša ekskursiju braucienus uz purvu. "Ar šo iniciatīvu vēlamies apkopot sabiedrības atbalstu idejai par šaursliežu tramvaja maršruta Baloži-Ziepniekkalns izveidi, lai vērstu Rīgas un Ķekavas novada pašvaldības uzmanību uz to," skaidro D.Bušs.

Idejas autori ir biedrība "Bānīša Draugu klubs", kas ar brīvprātīgo entuziastu spēkiem atjauno Baložu kūdras bānīti. Tā ir tikai ideja bez finansiāla seguma un bez konkrētiem plāniem realizācijai, kas nebūs pa spēkiem patstāvīgi pašai biedrībai, skaidrots portālā.

Tā kā sabiedriskā transporta organizēšana ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām (Likuma "Par pašvaldībām" 15. panta 19. apakšpunkts), pirmkārt šādu pārvadājumu organizēšanā varētu iesaistīties pašvaldības. 2017. gada oktobrī šāds priekšlikums tika iesniegts Ķekavas novada teritorijas plānojuma, savukārt 2018. gada februārī - Rīgas teritorijas plānojuma sabiedriskās apspriešanas laikā, lai teritorijas plānojumos iezīmētu un rezervētu trasi. Trases rezervācija ļautu uzsākt šāda projekta realizāciju brīdī, kad sakristu interese no visām iesaistītajām pusēm un būtu pieejams nepieciešamais finansējums, pārējā laikā nodrošinot, ka trase netiktu aizbūvēta un nerastos būtiski realizācijas apgrūtinājumi nākotnē.

Šobrīd trases ietvaros neatrodas neviena būve un tā atrodas tikai uz pašvaldībai piederošiem zemes gabaliem. Abās pašvaldībās šāds priekšlikums guva atbalstu un tika iekļauts teritorijas plānojumu pilnveidotajās redakcijās. Darba procesā tas tika precizēts 2019. gada ietvaros, precizētā līnijas trase sniegta iecerei pievienotajos materiālos. Taču atkārtotajā sabiedriskajā apspriešanā Baložu pilsētā, atsevišķi iedzīvotāji pauda nepatiku pret šāda projekta realizāciju Baložu pilsētas centrā, netālu no daudzdzīvokļu mājām, baidoties no trokšņa. Tajā skaitā ir uzsākta parakstu vākšana "pret" ieceres iezīmēšanu teritorijas plānojumā.

Tāpēc lai pašvaldībai palīdzētu izsvērti pieņemt lēmumu par to, vai šādu transporta sistēmu paredzēt vai neparedzēt teritorijas plānojumā, radīta šī balsu vākšanas iniciatīva. Iniciatīvas rezultātā apkopotās balsis "par" šaursliežu tramvaju Baloži-Ziepniekkalns tiks iesniegtas Ķekavas novada domei un Rīgas domei, ne tikai lēmuma pieņemšanai teritorijas plānojuma kontekstā, bet arī tālākai projekta apsvēršanai un iekļaušanai pašvaldības attīstības projektu plānos.

Tramvaja savienojums Baloži-Ziepniekkalns nodrošinātu sabiedriskā transporta funkciju, lai Baložu pilsētas iedzīvotāji varētu nokļūt uz Rīgu un pretēji. Ziepniekkalnā tiktu nodrošināta iespēja pārsēsties uz Rīgas Satiksmes sabiedrisko transportu, ar kuru iespējams nokļūt uz daudzām Rīgas apkaimēm - gan uz centru un Juglu, Skansti (40. autobuss, 19. un 27. trolejbuss), Ķengaragu (60. autobuss), gan arī Pārdaugavas apkaimēm - Āgenskalnu, Bieriņiem, Zolitūdi, Imantu, Dzirciemu un pat Daugavgrīvu (44., 46., 56. autobusi).

Tieši šaursliežu tramvaja sistēma ļauj izmantot mazākus un vieglākus tramvajus, vieglāku sliežu ceļu (kas izmaksātu lētāk), un būtu iespējams izmantot esošo zemes uzbērumu cauri purvam, neveicot pilnu uzbēruma rekonstrukciju un izvairoties no būtiskām investīciju izmaksām. Papildus, tā kā daļa no trases jau eksistē kā kūdras muzejdzelzceļš, tas ne tikai atvieglos tramvaja līnijas izbūvi un ekspluatāciju, bet arī šāds tramvajs varēs tikt izmantots muzejdzelzceļa apmeklēšanai no Rīgas puses, pamato iniciatīvas autori.

No šīs sadaļas

Auto koplietošanas platformas "Carguru" šā gada lielākais sasniegums un izaicinājums bija parēja...

Nākamā, 2020. gada, prioritāte transporta nozarē būs valsts autoceļi un to sakārtošana, sola...

Latvijas uzņēmumam "UAV Factory" augot un attīstoties, arvien aktuāls ir darbaspēka jautājums....

AS PrivatBank piešķīrusi Latvijas kravas pārvadājumu lidsabiedrībai AS “RAF-AVIA” kredītu...

Pirmās kārtas Spāru svētki nosvinēti industriālo parku attīstītāja SIA Piche projektam “Green...

Rail Baltica līnijas izbūves uzraudzību un kvalitātes ekspertīzes Centrālajā dzelzceļa stacijā...

ASV aviobūves uzņēmumam Boeing, pieņemot lēmumu apturēt Boeing ražošanu, daļa lidmašīnu palikušas...

2019. gada 18. decembra vakarā ASV Ārvalstu aktīvu kontroles birojs paziņojis par...

No nākamā gada janvāra Rīgas dome katra mēneša pirmajā sestdienā slēgs auto...

Ventspils brīvostas valde šodien lēma brīvostas pārvaldnieka amatā iecelt Andri Purmali, informēja...