Transports un loģistika

Rosina ieviest šaursliežu tramvaju starp Baložiem un Ziepniekkalnu

Zane Atlāce - Bistere, 27.12.2019

Piedāvātās Baložu –Ziepniekkalna šaursliežu tramvaja trases kopskats

Avots: no iesniegtās iniciatīvas materiāliem

Jaunākais izdevums

Sabiedrības iniciatīvu portālā "manabalss" sākta parakstu vākšana par šaursliežu tramvaja ieviešanu starp Baložiem un Ziepniekkalnu.

Iniciatīvas pārstāvis Dāvis Bušs skaidro, ka Baložu pilsēta ir 3 kilometru attālumā no Ziepniekkalna, bet tuvākie ceļi ir gandrīz 10 km gari, jo ved apkārt Medema purvam. Izbraukšanu gan uz Jelgavas, gan uz Bauskas šosejām kavē sastrēgumi. Cauri purvam, pa īsāko ceļu ir saglabājies uzbērums no šaursliežu dzelzceļa, kas eksistēja no 1948. līdz 1953. gadam, un pa kuru no kūdras fabrikas "Baloži" uz Rīgu tika vesta kurināmā kūdra.

Šo ceļu jau šobrīd izmanto kājāmgājēji, velosipēdisti un citi braucēji, gan atpūtas nolūkos, gan arī lai nokļūtu no Baložiem uz Ziepniekkalnu. Baložu pusē, daļa no dzelzceļa vēl joprojām ir saglabājusies, to uztur entuziasti un organizē kūdras bānīša ekskursiju braucienus uz purvu. "Ar šo iniciatīvu vēlamies apkopot sabiedrības atbalstu idejai par šaursliežu tramvaja maršruta Baloži-Ziepniekkalns izveidi, lai vērstu Rīgas un Ķekavas novada pašvaldības uzmanību uz to," skaidro D.Bušs.

Idejas autori ir biedrība "Bānīša Draugu klubs", kas ar brīvprātīgo entuziastu spēkiem atjauno Baložu kūdras bānīti. Tā ir tikai ideja bez finansiāla seguma un bez konkrētiem plāniem realizācijai, kas nebūs pa spēkiem patstāvīgi pašai biedrībai, skaidrots portālā.

Tā kā sabiedriskā transporta organizēšana ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām (Likuma "Par pašvaldībām" 15. panta 19. apakšpunkts), pirmkārt šādu pārvadājumu organizēšanā varētu iesaistīties pašvaldības. 2017. gada oktobrī šāds priekšlikums tika iesniegts Ķekavas novada teritorijas plānojuma, savukārt 2018. gada februārī - Rīgas teritorijas plānojuma sabiedriskās apspriešanas laikā, lai teritorijas plānojumos iezīmētu un rezervētu trasi. Trases rezervācija ļautu uzsākt šāda projekta realizāciju brīdī, kad sakristu interese no visām iesaistītajām pusēm un būtu pieejams nepieciešamais finansējums, pārējā laikā nodrošinot, ka trase netiktu aizbūvēta un nerastos būtiski realizācijas apgrūtinājumi nākotnē.

Šobrīd trases ietvaros neatrodas neviena būve un tā atrodas tikai uz pašvaldībai piederošiem zemes gabaliem. Abās pašvaldībās šāds priekšlikums guva atbalstu un tika iekļauts teritorijas plānojumu pilnveidotajās redakcijās. Darba procesā tas tika precizēts 2019. gada ietvaros, precizētā līnijas trase sniegta iecerei pievienotajos materiālos. Taču atkārtotajā sabiedriskajā apspriešanā Baložu pilsētā, atsevišķi iedzīvotāji pauda nepatiku pret šāda projekta realizāciju Baložu pilsētas centrā, netālu no daudzdzīvokļu mājām, baidoties no trokšņa. Tajā skaitā ir uzsākta parakstu vākšana "pret" ieceres iezīmēšanu teritorijas plānojumā.

Tāpēc lai pašvaldībai palīdzētu izsvērti pieņemt lēmumu par to, vai šādu transporta sistēmu paredzēt vai neparedzēt teritorijas plānojumā, radīta šī balsu vākšanas iniciatīva. Iniciatīvas rezultātā apkopotās balsis "par" šaursliežu tramvaju Baloži-Ziepniekkalns tiks iesniegtas Ķekavas novada domei un Rīgas domei, ne tikai lēmuma pieņemšanai teritorijas plānojuma kontekstā, bet arī tālākai projekta apsvēršanai un iekļaušanai pašvaldības attīstības projektu plānos.

Tramvaja savienojums Baloži-Ziepniekkalns nodrošinātu sabiedriskā transporta funkciju, lai Baložu pilsētas iedzīvotāji varētu nokļūt uz Rīgu un pretēji. Ziepniekkalnā tiktu nodrošināta iespēja pārsēsties uz Rīgas Satiksmes sabiedrisko transportu, ar kuru iespējams nokļūt uz daudzām Rīgas apkaimēm - gan uz centru un Juglu, Skansti (40. autobuss, 19. un 27. trolejbuss), Ķengaragu (60. autobuss), gan arī Pārdaugavas apkaimēm - Āgenskalnu, Bieriņiem, Zolitūdi, Imantu, Dzirciemu un pat Daugavgrīvu (44., 46., 56. autobusi).

Tieši šaursliežu tramvaja sistēma ļauj izmantot mazākus un vieglākus tramvajus, vieglāku sliežu ceļu (kas izmaksātu lētāk), un būtu iespējams izmantot esošo zemes uzbērumu cauri purvam, neveicot pilnu uzbēruma rekonstrukciju un izvairoties no būtiskām investīciju izmaksām. Papildus, tā kā daļa no trases jau eksistē kā kūdras muzejdzelzceļš, tas ne tikai atvieglos tramvaja līnijas izbūvi un ekspluatāciju, bet arī šāds tramvajs varēs tikt izmantots muzejdzelzceļa apmeklēšanai no Rīgas puses, pamato iniciatīvas autori.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Uzņēmums: Ugunsgrēks Ozolu kūdras purvā, iespējams, izcēlies no dzirksteles

LETA, 01.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ugunsgrēkā Kuldīgas novadā Ozolu kūdras purvā, iespējams, izcēlies no dzirksteles, aģentūrai LETA pieļāva purva apsaimniekotāja, kūdras izstrādes uzņēmuma "Baloži & Ko" izpilddirektors Artis Freibergs.

Freibergs atzina, ka iepriekšējās dienās bijis liels sausums. Ir pieņēmums, ka ugunsgrēks, visticamāk, izcēlās no kādas tehnikas vienības vai kā cita radītas dzirksteles.

Viņš teica, ka dzēšanas darbi turpinājās vēl šodien - no dubļiem atsegtas un līdz galam nodzēstas kūdras kaudzes, lai tās negruzdētu. Patlaban attiecīgie darbi esot noslēgušies un ugunsdzēsēji vāc šļūtenes, kā arī pārējo aprīkojumu.

Freibergs sacīja, ka dzēšanas darbi aizritējuši samērā veiksmīgi, ņemot vērā laika apstākļus - vēju un sausumu, kas padarīja tos grūtākus. Tālākais ir turpināt uzraudzīt ugunsgrēka izcelsmes vietu. Visdrīzāk tas būs jādara, kamēr neuznāks lietus. Jāgūst pilnīga pārliecība, ka dziļākajos zemes slāņos neturpinās gruzdēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas dzelzceļš saņēmis sešus piedāvājumus dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācijas projektēšanai

Žanete Hāka, 11.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS «Latvijas dzelzceļš» (LDz) izsludinātajā atklātajā konkursā par 22 staciju un pieturas punktu modernizācijas projektēšanu ir saņemti seši piedāvājumi.

Iepirkuma komisija uzsākusi darbu pie iesniegto piedāvājumu izvērtēšanas, lai noteiktu konkursa uzvarētāju, ar kuru tiks slēgts līgums par būvprojektu izstrādi.

Projekta Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija mērķis ir paaugstināt dzelzceļa pasažieru pārvadājumu kvalitāti un efektivitāti, kompleksi modernizējot dzelzceļa publisko infrastruktūru, t.sk., izbūvējot paaugstinātās pasažieru platformas, ar pasažieru pārvadājumiem saistīto dzelzceļa infrastruktūru, t.sk. platformas nojumes ar soliņiem un atkritumu urnām, nojumes - paviljonus atsevišķās stacijās, LED apgaismojumu stacijas teritorijā un piekļuves infrastruktūras elementus – gājēju celiņus, velo celiņus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

CSP pirmo reizi publicē datus par blīvi apdzīvotām teritorijām Latvijā

Lelde Petrāne, 24.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālā statistikas pārvalde (CSP) pirmo reizi publicējusi datus par blīvi apdzīvotām teritorijām Latvijā, kas ir alternatīvs rādītājs esošajām administratīvajām teritorijām un teritoriālajām vienībām – pilsētām un ciemiem. Blīvi apdzīvota teritorija ir no administratīvā un teritoriālā iedalījuma neatkarīga, nošķirta teritorija – apmešanās vai darba vieta, kurā viens otram kaimiņos vai netālu dzīvo vai strādā vismaz 50 pastāvīgie iedzīvotāji.

Ciemu robežas nosaka pašvaldība, taču nepastāv vienoti kritēriji to noteikšanai, tādēļ ciemi nav savstarpēji salīdzināmi. Piemēram, visa Audriņu un Naujenes pagastu teritorija ir sadalīta ciemos. No 1 438 ciemiem ar oficiāli noteiktām robežām 2019. gada sākumā deviņos ciemos vispār nav pastāvīgo iedzīvotāju, 410 to ir mazāk par 50, norāda CSP Izplatīšanas risinājumu daļas vadītājs Dāvis Kļaviņš.

2019. gadā Latvijā ir 1 319 blīvi apdzīvotas teritorijas, 131 no tām pastāvīgo iedzīvotāju skaits ir mazāks nekā 50, taču tajās strādā vismaz 50 nodarbināto. Šādu teritoriju skaits kopš 2000. gada ir samazinājies visos statistiskajos reģionos: visvairāk – Latgalē un Vidzemē (par 25 %), vismazāk – Pierīgā (par 2 %). Latgalē un Vidzemē teritoriju skaita samazināšanās ir saistīta ar depopulāciju, savukārt Pierīgā pretēji – ar apdzīvotības pieaugumu, vairākām teritorijām laika gaitā saplūstot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nekustamā īpašuma tirgus novadu reformas griežos

Ermīns Sniedze - «Latio» mājokļu tirdzniecības vadītājs, 02.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdztekus lielajai «novadu deķa sadiegšanai» ir būtiski realizēt arī citas reformas un risināt problēmas, kuras līdzšinējais reģionālais dalījums jau ir identificējis.

Administratīvi teritoriālā reforma Latvijā, kas paredz vairāk nekā trīs reizes – no pašreizējām 119 uz 36 – samazināt pašvaldību skaitu, rit pilnā sparā. Tikko valdība atbalstījusi šo Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) piedāvājumu, un atlikuši vien pāris mēnešu līdz decembrim, kad Saeimā jāiesniedz jauna Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma redakcija, nosakot jauno valsts administratīvi teritoriālo iedalījumu, to veidus un teritoriju izveidošanas kritērijus. Vai šis nav pēdējais brīdis, lai sāktu diskusiju arī par nekustamā īpašuma tirgu novadu reformas ietvaros? Administratīvi teritoriālās reformas gaitā biežāk dzirdētas pašvaldību vadītāju un iedzīvotāju balsis (gan bažas un noliegums, gan optimisms), retāk – uzņēmēju viedoklis. Šādu nozīmīgu pārmaiņu priekšvakarā rodas pārdomas: kādu ietekmi reforma atstās uz nekustamā īpašuma (NĪ) tirgu Latvijā, īpaši reģionos, kur tiek saražoti 49% no visas NĪ nozares pievienotās vērtības un kur ilgstoši bijusi diezgan bēdīga situācija. Pēdējās desmitgadēs retajā no pašvaldībām uzcelti jauni mājokļi un samilzt mājokļu pieejamība, uzņēmējiem ir saimnieciski izdevīgāk un ērtāk koncentrēt savu komercdarbību ap galvaspilsētu, jo reģionos ir ne tikai ievērojamas darbaspēka problēmas, bet arī trūkst labas infrastruktūras (ceļu, ražotņu, noliktavu u.c. objektu, kur izvērst savu biznesu).

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

TOP 3 populārākās Rīgas apkaimes pēc dzīvokļu darījumu skaita: Purvciems, Teika, Centrs

City 24 SIA, 21.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau šī gada sākumā Rīgā ekspluatācijā tika nodoti 700 dzīvokļi, bet visa gada ietvaros kopumā tika prognozēts vairāk nekā 2000 jaunu mājokļu pieaugums.* Ņemot vērā, ka īres cenas ir augstas un daļa padomju laika daudzstāvu dzīvojamie nami ir nolietojušies, pieprasījums pēc jaunajiem mājokļiem palielinās. Šobrīd aktīvi top jauni daudzdzīvokļu nami un privātmāju ciemati, kas ir pieejami plašam pircēju lokam. Šogad - laika periodā no janvāra līdz augustam Rīgas dzīvokļu tirgū notikuši 6529 darījumi.

Kā rāda statistikas dati, TOP 1 Rīgas apkaime pēc darījumu skaita ir Purvciems, kam seko Teika, Centrs, Imanta un Pļavnieki. Visbiežāk tiek iegādāti vienas un divu istabu mājokļi pirmajā un otrajā stāvā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

ECB šefa krēslā - ne balodis, ne vanags, bet – pūce!

Jānis Šķupelis, 13.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lagarda preses konferencē nedaudz optimistiskāka; sola pārskatīt iestādes stratēģiju

Šo ceturtdien finanšu pasaules uzmanības centrā nonāca Eiropas Centrālās bankas (ECB) sanāksme un tai sekojošā preses konference, kuru pirmo reizi stūrēja jaunā iestādes prezidente Kristīne Lagarda.

Pēdējos gados ierasta situācija, kad finanšu tirgus dalībnieki tver katru ECB šefa izteikto zilbi (un pat vēro kaklasaites krāsu), kam tad var būt ietekme uz dažādu finanšu aktīvu vērtību. Galu galā - tieši centrālo banku gan reālie darbi, gan solījumi bijuši viens no pīlāriem, uz kura no iepriekšējās finanšu krīzes balstījies nozīmīgāko finanšu aktīvu cenu pieaugums. Katrā ziņā ECB vadības komunikācijas prasmēm var būt milzīga ietekme uz tirgus gaidām, kas attiecīgi var būt labi (ja ziņa nodota daudzmaz veiksmīgi) vai slikti, ja pēc kāda šāda ziņojuma drīzāk valda pamatīgs apmulsums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kūdras ieguves, pārstrādes un substrātu ražošanas uzņēmuma SIA "Pindstrup Latvia" ražošanas un pārdošanas apjomi, salīdzinot ar iepriekšējo finanšu gadu, nenozīmīgi samazinājušies, taču apgrozījums pieauga par 2,42% un sasniedza 73,28 miljonus eiro, liecina Lursoft dati.

Palielinājusies arī uzņēmuma peļņa, tai pēc nodokļu nomaksa pieaugot līdz 9,79 milj.EUR.

Aizvadītajā pārskata gadā SIA "Pindstrup Latvia" nodarbināja 415 darbiniekus.

Kā skaidro uzņēmuma pārstāvji, galvenie faktori, kas ietekmēja pārskata gada rādītājus bija sekojoši: sabiedrības saistīto uzņēmumu lēmums samazināt krājumu līmeni Ķīnas noliktavās; pieaugošais pieprasījums un pieaugošās transporta cenas Ziemeļamerikas un Dienvidamerikas tirgos; iepriekšējās labvēlīgās kūdras ieguves sezonas pozitīvā ietekme uz izejmateriālu pieejamību un cenu; saspringtā situācija nodarbinātības jomā Latvijā.

Pārskata gadā uzņēmums veicis ieguldījumus nekustamajā īpašumā, ražošanas iekārtās un citos ilgtermiņa pamatlīdzekļos 3,04 miljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru