Citas ziņas

Ūdenssaimniecības attīstībai 145.10 miljoni latu no ES

,16.12.2008

Jaunākais izdevums

No šī gada 22. oktobra līdz 12. decembrim Rīgā, Vides ministrijā tika noslēgti līgumi/vienošanās par ūdenssaimniecības projektu īstenošanu 48 Latvijas pašvaldībās ar iedzīvotāju skaitu lielāku par 2 000. Šie projekti tiks īstenoti ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda atbalstu 145.10 miljonu latu apmērā. To kopējās izmaksas ar PVN sastāda 223.73 miljonus latu.

Līgumi/vienošanās par projektu īstenošanu tika parakstīti starp Vides ministriju, Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma saņēmējiem un iesaistītajām pašvaldībām. Projektu ietvaros līdz 2013.gadam 48 Latvijas pašvaldībās ar iedzīvotāju skaitu vairāk nekā 2000 paredzēts nodrošināt kvalitatīva dzeramā ūdens piegādi un dabas resursu aizsardzību, ar komunālajiem notekūdeņiem vidē novadītā piesārņojuma apjoma samazināšanu, kā arī normatīvajiem aktiem atbilstošu ūdenssaimniecības pakalpojumu pieejamību.

12.decembrī tika parakstīti līgumi/vienošanās par ūdenssaimniecības projektu īstenošanu 9 pašvaldībās – Baložos, Brocēnos, Gulbenē, Kandavā, Rojā, Saldū, Skrundā, Stendē un Talsos.

Novembrī kopumā parakstīti līgumi/vienošanās par ūdenssaimniecības projektu īstenošanu 25 pašvaldībās. 22.novembrī tika noslēgti līgumi/vienošanās par ūdenssaimniecības projektu īstenošanu Ikšķilē, Ilūkstē, Kārsavā, Liepā, Līgatnē, Saulkrastos, 21.novembrī – Ādažos, Alojā, Carnikavā, Dundagā, Kuldīgā, Lubānā, Ludzā, Maltā, Pļaviņās, Priekulē, Skrīveros, Stopiņos, Vangažos, Viļakā un Viļānos, 14.novembrī – Rūjienā, 6.novembrī – Jaunpiebalgā, bet 4.novembrī – Ogrē un Ugālē.

Oktobrī parakstīti līgumi/vienošanās par ūdenssaimniecības projektu īstenošanu 14 pašvaldībās. 30. oktobrī – Mazsalacā, 28.oktobrī - Aizkrauklē, Aizputē, Baldonē, Balvos, Grobiņā, Jēkabpilī, Koknesē, Krāslavā, Madonā un Varakļānos, Ērgļos un Vaiņodē. Pirmais no četrdesmit astoņiem līgumiem tika parakstīts 22. oktobrī, un tas paredz ūdenssaimniecības projekta īstenošanu Cēsīs.

Minēto projektu administratīvās, finanšu un tehniskās vadības uzraudzību nodrošina Latvijas Republikas Vides ministrija.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katru gadu ūdenssaimniecības komersantiem ir pienākums Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) iesniegt atskaites par iepriekšējā gada darbības rādītājiem.

Apkopojot darbības rādītājus, SPRK eksperti secinājuši, ka, lai arī 2015. gadā ir nedaudz samazinājies komersantu sniegto pakalpojumu apjoms, kopējais apgrozījums ūdenssaimniecības nozarē pieaug, informē SPRK.

Apgrozījuma pieaugums ir skaidrojams ar dažādiem faktoriem - pašvaldības arī 2015.gadā turpināja nodot regulējamo komersantu pārziņā sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu ciemos un pagastos, kur līdz šim pakalpojumus nodrošināja pašvaldības iestādes vai mazāki komersanti, tādejādi palielinot regulēto komersantu apkalpojamo teritoriju. Tāpat apgrozījumu ietekmēja tas, ka 2015. gadā apstiprināti vairāki jauni tarifi, kas ir balstīti uz faktiskām un ekonomiski pamatotām izmaksām. Vienlaikus vērojama tendence lēnām pieaugt pieslēgumu skaitam pie jaunizveidotajiem inženiertīkliem, kas arī atstāja pozitīvu ietekmi uz apgrozījuma pieaugumu.

Finanses

2007. gadā visvairāk nopelnījušie 100 Latvijas uzņēmēji

Lato Lapsa, Kristīne Jančevska, Baltic Screen, speciāli Db,10.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007. gadā Latvijas uzņēmēji vēl ir guvuši pēdējo lielo peļņu, kura pārtrumpojusi par gadu iepriekš sasniegtos rekordus, - tā rāda pagājušā gada beigās Lursoft un Baltic Screen apkopotie Latvijas uzņēmumu 2007. gada peļņas rādītāji.

Pārskats par pēdējiem trim gadiem rāda, ka visveiksmīgākais Latvijas uzņēmējiem ir bijis tieši 2007. gads, kas visdrīzāk var pretendēt uz vistreknākā gada nosaukumu: 2005. gadā desmit uzņēmēji, kuriem piederošajām kapitāldaļām atbilda vislielākā gūtā peļņa, kopā bija sapelnījuši nepilnus 73 miljonus latu, 2006. gadā šī summa bija palielinājusies līdz 100 miljoniem latu, savukārt 2007. gadā, kā rāda nule apkopotie dati, tā pieaugusi vēl par gandrīz desmit miljoniem latu.

Arī lielāko 2007. gada pelnītāju sarakstā pirmās četras vietas ieņem baņķieri – nu jau bijušie Parex bankas akcionāri Valērijs Kargins un Viktors Krasovickis (kuri peļņas gūšanas laikā vēl bija kredītiestādes īpašnieki, līdz ar ko iekļauti šajā sarakstā) un Aizkraukles bankas īpašnieki Oļegs Fiļs un Ernests Bernis, turklāt saraksta pirmajā desmitniekā ir vēl divi banku akcionāri – Rietumu bankas līdzīpašnieki Leonīds Esterkins un Arkādijs Suharenko.

Citas ziņas

SPRK vairs neregulēs mazos ūdenssaimniecības uzņēmumus

Dienas Bizness,27.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) no piektdienas, 27. februāra, vairs neregulēs nelielos ūdenssaimniecības nozares komersantus, kas sniedz ūdenssaimniecības pakalpojumus mazam lietotāju skaitam, informē SPRK Komunikāciju nodaļas vadītāja Inese Krūmiņa.

Atbilstoši veiktajiem grozījumiem MK noteikumos par regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem, kas stājas spēkā piektdien, ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu komersanti, kura sniegto pakalpojumu apjoms gadā ir mazāks par 100 tūkst. kubikmetriem, turpmāk vairs nav regulējami, līdzīgi, kā tas jau noteikts siltumapgādē. I. Krūmiņa skaidro, ka šiem komersantiem vairs nav jāreģistrējas SPRK veidotajā ūdenssaimniecības komersantu reģistrā, tiem nav pienākums sniegt atskaites regulatoram un maksāt valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu, kā arī pakalpojumu tarifi nav jāapstiprina regulatorā.

Līdz šim ūdenssaimniecības komersantu reģistrā bija reģistrēti 144 ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu sniedzēji, no kuriem 53% ir komersanti, kas sniedz ūdenssaimniecības pakalpojumus mazam lietotāju skaitam. Šie komersanti no kopējā lietotājiem piegādātā ūdenssaimniecības pakalpojumu apjoma piegādā tikai 5%. Ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu attiecīgajā teritorijā organizē pašvaldība, noslēdzot deleģēšanas līgumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

To sešu politisko partiju lokomotīvju materiālais stāvoklis, kuras pēc pēdējām aptaujām varētu iekļūt 10. Saeimā, ir ļoti atšķirīgs, bet lielākoties - labs.

Lielākajai daļai ir gan uzkrājumi skaidrā naudā, gan noguldījumi bankās, ir arī lielākas un mazākas parādsaistības, tie līdztekus darbībai politikā ieņem amatu arī privātos uzņēmumos, kuros mēdz būt arī līdzīpašnieki, daudziem pieder vairāki nekustamie īpašumi. Gandrīz visiem, izņemot diviem, ir augstākā izglītība, kas iegūta gan Latvijā, gan ārvalstīs. Tiesa, ir arī izņēmumi - dažiem tomēr nav nedz uzkrājumu, nedz arī kas pieder.

LD/DB apkopotā informācija par partiju lokomotīvēm Rīgā, Vidzemē, Latgalē, Kurzemē un Zemgalē liecina, ka Saskaņas centra lokomotīvju kopējais skaidras un bezskaidras naudas uzkrājumu apjoms ir ap 45,2 tūkst. latu, bet uzņemtas parādsaistības aptuveni par 164,9 tūkst. latu. Vienotības lokomotīvju naudas uzkrājumu apjoms veido aptuveni 288,8 tūkst. latu, bet parādsaistības - ap 84,6 tūkst. latu. Jāpiebilst, ka tās savukārt ir citiem aizdevušas kopumā 147,2 tūkst. latu.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Samazinājies sūdzību skaits par ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu pakalpojumiem

Žanete Hāka,16.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajā gadā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) saņēma un sniedza atbildes uz 27 sūdzībām par ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumu sniegšanu, informē SPRK. Salīdzinot ar 2013. gadu, sūdzību skaits ir samazinājies par 51%.

Par ūdenssaimniecības pakalpojumiem regulators 2014. gadā saņēma 21 rakstveida sūdzību un piecus elektroniskos sūtījumus. Savukārt par sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumiem regulators 2014.gadā ir saņēmis vienu rakstveida sūdzību.

Ūdenssaimniecības nozarē 26% jeb septiņas no saņemtajām sūdzībām saistītas ar jautājumiem par sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja rīcību saistībā ar noslēgtajiem līgumiem. Pārbaudot lietotāju sūdzībās minētos faktus, secināms, ka piecās sūdzībās skartie jautājumi nav Regulatora kompetencē. Ūdenssaimniecības nozarē 19% jeb piecas no saņemtajām sūdzībām saistītas ar jautājumiem par iesniegto ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projektos iekļauto izmaksu pozīciju pamatotību. Lietotāju sūdzībās minētos faktus Regulators ir izvērtējis un secinājis, ka sabiedrisko pakalpojumu lietotājus neapmierina sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju aprēķinātais tarifs par ūdenssaimniecības pakalpojumiem. Salīdzinot ar 2013.gadu, saņemto sūdzību skaits ir samazinājies par 11 sūdzībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūrmalas pilsētas pašvaldība 27. decembrī ārkārtas sēdē apstiprinājusi investīciju programmu no 2014. līdz 2016. gadam, kas paredz, ka šajā laika posmā tiks īstenoti investīciju projekti 106,8 miljonu latu apjomā.

Nākamgad tiek plānotas investīcijas 39,7 miljonu latu apjomā, 2015.gadā - 34 miljonu latu apjomā, bet 2016.gadā - 33 miljonu latu apjomā. Savukārt periodā no 2017. līdz 2020. gadam iezīmētas investīcijas 76 miljonu latu apjomā.

2014. gadā apjomīgākās investīcijas paredzētas Jūrmalas ūdenssaimniecības projekta 2. un 3.kārtas īstenošanai - līdz 2014. gadam šajā projektā ieguldīti 4,84 miljoni latu, nākamgad paredzēti 11,3 miljoni latu, no kuriem 7,4 miljoni būs Eiropas Savienības līdzfinansējums, 3,5 miljoni latu - pašvaldības līdzekļi, bet 295 000 latu - cits finansējums. 2015. gadā ūdenssaimniecības projekta pabeigšanai tiek plānoti vēl 7,9 miljoni latu. Tādējādi kopējās investīcijas ūdens sagatavošanas ietaišu uzlabošanā un ūdensapgādes un kanalizācijas tīklu paplašināšanā Jūrmalā sasniegs 24,1 miljonu latu.

Makroekonomika

Nākamgad valsts pamatbudžetā prioritārajiem pasākumiem piešķirs papildu 146,84 miljonus latu

LETA,25.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2013.gadā valsts pamatbudžetā prioritārajiem pasākumiem un jaunajām politikas iniciatīvām plānots piešķirt papildu finansējumu 146,84 miljonu latu apmērā.

Nekustamais īpašums

Īpašumu tirgus ārpus Rīgas un Jūrmalas nesaplok (saraksts)

Lato Lapsa, Kristīne Jančevska, Baltic Screen, speciāli Db,03.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada pirmajos sešos mēnešos strauji sarūkot lielo nekustamā īpašuma darījumu skaitam un apjomam gan Rīgā, gan Rīgas rajonā un Jūrmalā, aizvien iespaidīgāk izskatās nekustamā īpašuma tirgus citās lielajās pilsētās, - to uzskatāmi rāda Baltic Screen apkopotie dati par lielākajiem nekustamā īpašuma darījumiem pārējā Latvijā šā gada pirmajā pusgadā, raksta laikraksts Dienas bizness.

Bet, ja Rīgā, Jūrmalā un Rīgas rajonā šā gada pirmajos sešos mēnešos lielo darījumu skaits vairāk vai mazāk strauji saruka, tad ārpus šiem reģioniem pirmajā pusgadā darījumu skaits virs pusmiljona latu ne tikai nav samazinājies, bet pat nedaudz pieaudzis: sešos mēnešos tādi reģistrēti vismaz 19.

Veselos astoņos gadījumos darījuma apmērs pārsniedzis miljonu latu, turklāt lieli pirkumi veikti ne tikai tradicionālajās lielo darījumu pilsētās Ogrē, Liepājā un Daugavpilī, bet arī Tukumā, Valmierā, Kuldīgā, Ventspilī, Saldū, Aizkrauklē, Jēkabpilī, Viļānos, Bauska, Dobelē, Gulbenē un Rēzeknē.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Par ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumiem sūdzas vairāk

Žanete Hāka,03.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gadā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) saņēma un sniedza atbildes uz 42 sūdzībām par ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumu sniegšanu.

Salīdzinot ar 2014. gadu, sūdzību skaits ir palielinājies, kas ir skaidrojams ar pakalpojumu lietotāju aktīvāku iesaistīšanos tarifu izvērtēšanas procesā, informē SPRK.

Saistībā ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozari SPRK 2015.gadā ir saņemta viena sūdzība, savukārt par ūdenssaimniecības pakalpojumiem - 41.

«Sūdzību skaita palielināšanās ir skaidrojama ar ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotāju aktīvāku iesaistīšanos ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu izvērtēšanas procesā. Viens no veidiem, kā SPRK informē lietotājus par iesniegtajiem tarifu projektiem, ir uzklausīšanas sanāksmju par tarifu projektiem organizēšana. Uzklausīšanas sanāksmes par tarifu projektiem ir nozīmīga tarifu noteikšanas procesa sastāvdaļa, un tās tiek organizētas tajos novados, uz kuriem attiecas tarifu projekti. Uzklausīšanas sanāksmes līdztekus citiem saziņas veidiem (kā sarakste papīra vai elektroniskā veidā) ir papildus iespēja lietotājiem uzdot jautājumus sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam, saņemt skaidrojumus un izteikt priekšlikumus. Dažos gadījumos par vienu un to pašu ūdenssaimniecības pakalpojuma tarifu projektu tika saņemtas vairākas sūdzības,» norāda SPRK Pašvaldību pakalpojumu un dzelzceļa transporta departamenta direktore Agnese Kozlovska, piebilstot, ka par to liecina arī pieaugošais dalībnieku skaits Regulatora organizētajās uzklausīšanas sanāksmēs.

Tirdzniecība un pakalpojumi

SPRK saņēmis mazāk sūdzību par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozari un ūdenssaimniecības pakalpojumiem

Žanete Hāka,02.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir apkopojusi informāciju par aizvadītajā gadā iesniegtajām sūdzībām ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumu jomās.

2016. gadā SPRK saņēma un sniedza atbildes uz 16 sūdzībām par ūdenssaimniecības un sadzīves atkritumu apglabāšanas pakalpojumu sniegšanu. Salīdzinot ar 2015. gadu, sūdzību skaits ir samazinājies, kas ir skaidrojams ar to, ka samazinās problēmsituāciju skaits vai arī pakalpojumu lietotāji un komersanti tās atrisina patstāvīgi, neiesaistot Regulatoru.

Saistībā ar sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozari SPRK 2016.gadā ir saņemts 1 elektroniskais sūtījums, savukārt par ūdenssaimniecības pakalpojumiem – 10 rakstveida sūdzības un 6 elektroniskie sūtījumi.

SPRK tieši adresētas 14 sūdzības, savukārt 2 sūdzības pārsūtītas no Patērētāju tiesību aizsardzības centra. Kopumā SPRK 2016. gadā ir iesniegtas par 26 sūdzībām mazāk, nekā gadu iepriekš.

Eksperti

Visa pasaule iestigusi parādos … kam?

Leonīds Aļšanskis, Dr.Math., AB.LV grupas galvenais analītiķis,21.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007. - 2009. gada pasaules finanšu krīzes dziļums galvenokārt bija saistīts ar leverage (finanšu sviru) jeb aizņēmuma līdzekļu hipertrofētu izmantošanu mūsu finanšu sistēmā (sk. šeit). Pacentīsimies tikt skaidrībā par to, kurš ir parādā, kam parādā un kādas ir šo parādu atgriešanas iespējas.

Viena no mūsdienu kapitālisma (bieži saukts par finanšu kapitālismu) raksturīgām iezīmēm ir spēcīgs aizņēmuma līdzekļu apjoma pieaugums, kas tiek tajā izmantots. Šodien, izmantojot leverage (balstoties uz finanšu sviras), savas problēmas risina gan bizness, gan mājsaimniecības, gan dažādu valstu kases. Ja subjektam pietrūkst finanšu resursu, tad tos viņam labprāt piedāvā aizdot finanšu tirgus. Resursus var aizņemties bankā kredīta veidā vai arī iegūt, izvietojot obligācijas pasaules parādu tirgū.

Te arī meklējama atbilde uz jautājumu - kurš tad aizdod šos milzu līdzekļus? Tie nepavisam nav citplanētieši, bet tā iedzīvotāju daļa, kurai ir uzkrāti brīvi finanšu līdzekļi. Turklāt, tie pat nav miljardu īpašnieki. Lielākā daļa no viņiem bieži ir neto aizņēmēji, nevis kreditori. Tā ir parādu tirgus daudzmiljonu investoru sabiedrība, sākot ar 100 latu depozītu īpašniekiem un beidzot ar finanšu tirgus magnātiem, tādiem, kā Soross un Bafets.

Pakalpojumi

Rīgas ūdens plāno celt ūdenssaimniecības un kanalizācijas pakalpojumu tarifu

Zane Atlāce - Bistere,13.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rīgas ūdens plāno celt ūdenssaimniecības un kanalizācijas pakalpojumu tarifu, liecina informācija Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) mājslapā.

Jaunais ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projekts paredz ūdensapgādes tarifu 0,86 eiro apmērā par kubikmetru. Savukārt kanalizācijas pakalpojumu tarifs paredzēts 0,77 eiro apmērā par kubikmetru. Tarifu projektā nav iekļauts pievienotās vērtības nodoklis (PVN).

Pašlaik ūdensapgādes pakalpojumu tarifs ir 63 centi bez PVN par kubikmetru, savukārt kanalizācijas pakalpojumu tarigs ir 65 centi kubikmetrā (bez PVN).

Lai uzklausītu SIA Rīgas ūdens ūdenssaimniecības pakalpojumu lietotāju viedokli par iesniegto ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projektu, SPRK 2017.gada 1.decembrī rīkos uzklausīšanas sanāksmi, kurā SIA Rīgas ūdens pilnvarotais pārstāvis iepazīstinās ar plānotā ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifa projekta būtību un ekonomisko pamatojumu.

Finanses

SPRK nosaka zemāku peļņas normu tarifu projektu izstrādei dabasgāzes, elektroenerģijas un ūdenssaimniecības jomā

Zane Atlāce - Bistere,09.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padome ir apstiprinājusi peļņas normu jeb kapitāla atdeves likmi tarifu aprēķināšanai dabasgāzes, elektroenerģijas un ūdenssaimniecības jomās. Apstiprinātās kapitāla atdeves likmes ir vēsturiski zemākās, kādas noteiktas līdz šim, informē SPRK .

Dabasgāzes pārvades sistēmas pakalpojuma tarifu projekta aprēķināšanai Regulators apstiprināja kapitāla atdeves likmi 4,68% apmērā, ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifu projektu aprēķināšanai – 4,60%. Savukārt elektroenerģijas sadales un pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu projektu aprēķināšanai Regulators noteica kapitāla atdeves likmi 4,43% apmērā.

«Līdz ar šo lēmumu komersantiem jaunās, zemākās likmes būs jāpiemēro tiem tarifu projektiem, kurus tie plāno iesniegt Regulatorā un kas stāsies spēkā nākamajā gadā. Vienlaikus vēlos uzsvērt, ka jaunā likme elektroenerģijas jomā tiks piemērota arī AS Augstsprieguma tīkls iesniegtā tarifu projektā, kas šobrīd tiek vērtēts Regulatorā,» norāda Regulatora padomes priekšsēdētājs Rolands Irklis.

Citas ziņas

Dižliepas ciems tiks pieslēgts centrālajai kanalizācijas sistēmai

Lelde Petrāne,08.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Septembra otrajā pusē Valdemārpilī uzsākta ūdenssaimniecības projekta 2.kārtas īstenošana. Pēc tā realizācijas Dižliepas iedzīvotājiem būs iespēja pieslēgties centrālajai kanalizācijas sistēmai, tādējādi samazinot arī vides draudus, informēja Talsu novada pašvaldības pārstāve Inita Fedko.

Kad Valdemārpilī tika realizēta ūdenssaimniecības projekta 1.kārta, vēlmi pieslēgties centrālajai kanalizācijas sistēmai izteica arī Ārlavas pagasta Dižliepas ciema iedzīvotāji. Šajā teritorijā ierīkotas izvedamās kanalizācijas akas, bet tās atrodas tuvu Valdemārpils ezeram, radot vides apdraudējumu.

«Tika uzrakstīts tehniski ekonomiskais pamatojums, ko Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija noraidīja Dižliepas ciema mazā iedzīvotāju skaita dēļ. Projekta realizācija veidotu augstus pakalpojumu tarifus,» informēja projekta vadītāja asistente Aiva Dimante. Dižliepas ciems tika pievienots Valdemārpils pilsētas teritorijai un no jauna tika iesniegts ūdenssaimniecības projekts - šoreiz kā Valdemārpils pilsētas ūdenssaimniecības projekta 2.kārta.

Pakalpojumi

SPRK: ūdenssaimniecības nozarē norēķini neatbilst patēriņam

Līva Melbārzde,13.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ūdenssaimniecības nozarē nepieciešamas sakārtot normatīvo aktu bāzi, pretējā gadījumā izmaksas un tarifi turpinās lēcienveidīgi palielināties.

Par to Db.lv informēja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padomes loceklis un priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Ivars Zariņš. «Daudzviet pretēji prognozēm sniegto ūdenssaimniecības pakalpojumu apjomi samazinās. Ūdenssaimniecības komersantam ir jāuztur sistēma, kuras jauda ir būtiski lielāka par faktiskajiem pakalpojumu apjomiem, pieslēgumu skaits nepalielinās vai palielinās ļoti nenozīmīgi, un sistēmas uzturēšanas izdevumi ir jāsedz esošajiem pakalpojumu lietotājiem.

Tā rezultātā palielinās izmaksas un tarifi pieaug lēcienveidīgi un lielā apmērā,» stāsta I. Zariņš. Izmaksu palielinājumu radot arī tas, ka par ūdensapgādes pakalpojumiem var norēķināties, neizmantojot skaitītājus, un norēķini notiek pēc dažādās pašvaldībās atšķirīgi noteiktām patēriņa normām, kas neatbilst faktiskajam patēriņam. Tāpat normatīvās bāzes nepilnības traucē risināt arī vides piesārņojuma problēmas, kas ir ūdenssaimniecības projektu modernizēšanas sākotnējais mērķis, uzsver I. Zariņš. Regulēšanas funkcijas ūdenssaimniecības nozarē SPRK veic kopš 2009.gada 1.novembra.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plānotais «Rīgas ūdens» ūdenssaimniecības un kanalizācijas pakalpojumu tarifa pieaugums saistīts ar iedzīvotāju skaita samazināšanos Rīgā, intervijā Latvijas Radio teica SIA «Rīgas ūdens» valdes priekšsēdētāja Dagnija Kalniņa.

Viņa skaidroja, ka, samazinoties iedzīvotāju skaitam, samazinās ūdens patēriņš, līdz ar to esošās ūdens apgādes sistēmas uzturēšanas izmaksas tiek pārnestas uz mazāku patērētā ūdens daudzumu.

Pašlaik spēkā ir 2014.gada ūdensapgādes tarifs. Kopš tika noteikts spēkā esošais tarifs, ūdens patēriņš Rīgā samazinājies par aptuveni 13%. Kā skaidroja Kalniņa, tas esot saistīts ar iedzīvotāju migrāciju no galvaspilsētas uz Pierīgu.

Uzņēmuma vadītāja piebilda, ka vienas mājsaimniecības izdevumi saistībā ar ūdensapgādes tarifa pieaugumu mēnesī varētu palielināties par aptuveni 2,5 līdz 3 eiro.

Savukārt domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S), pretēji Kalniņas paustajam, iepriekš ir paziņojis: «Ir izdevies apturēt iedzīvotāju skaita kritumu un šogad pat ir novērojams neliels, bet tomēr pieaugums. Pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem, 2016.gada laikā iedzīvotāju skaits pieaudzis par aptuveni 6000, šā gada sākumā sasniedzot 704 476 cilvēkus.»

Pakalpojumi

VARAM: Iedzīvotājiem nav jāsedz ēkas kopējā ūdensskaitītāja izmaksas

Dienas Bizness,14.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai iedzīvotāji par ūdenssaimniecības pakalpojumiem - ūdensapgādi un kanalizāciju maksātu atbilstoši faktiski izmantotajam apjomam, ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējiem jāveic ēkas kopējā ūdens patēriņa uzskaites mērierīču uzstādīšana, norāda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.

Savukārt ēku īpašniekiem ir jānodrošina speciāla vieta vai telpa ūdenssaimniecības pakalpojumu mērierīces uzstādīšanai, piemēram, ēkas pagrabā vai tai piederošajā teritorijā. Izdevumi par šīs ierīces uzstādīšanu un nomaiņu jāsedz ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam.

Jāuzsver, ka visiem iedzīvotājiem nav jābūvē skataka vai cita īpaša būve vietā, kur no centralizētajiem ūdensapgādes vai kanalizācijas tīkliem atzarojas pievads uz konkrēto ēku. Praksē risinājumi var būt katrai ēkai atšķirīgi, ņemot vērā nekustamā īpašuma specifiku. Tāpēc pakalpojumu lietotājiem ar iestādi vai komersantu, kas konkrētajai ēkai sniedz ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumus, jāvienojas par to, kur ir iespējams ierīkot komercuzskaites mēraparāta mezglu. Var būt gadījumi, kad iedzīvotājiem nekādi papildu izdevumi neradīsies, tāpat kā gadījumi, kad mezglu var būt nepieciešams atsevišķi izbūvēt.

Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv,03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Nekustamais īpašums

Ārpus Rīgas un Jūrmalas vēl iepērkas

Lato Lapsa, Kristīne Jančevska, Baltic Screen, speciāli Db,24.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Citviet Latvijā ārzemnieki pērn gada beigās vēl pirkuši īpašumus. To rāda Baltic Screen apkopotie dati par lielākajiem nekustamo īpašumu darījumiem pagājušā gada otrajā pusgadā. 2006. gada otrajā pusgadā pārējā Latvijā bija notikuši vismaz 14 nekustamā īpašuma darījumi, kuros fiksētā summa bija virs pusmiljona latu.

2007. gada pirmajos sešos mēnešos tādi bijuši 18, un tāds pats bija oficiālo lielo darījumu skaits 2007. gada otrajā pusgadā, turklāt četri no tiem bija pārsnieguši miljonu latu. Pagājušā gada pirmajā pusē bija 19 darījumu virs pusmiljona latu un astoņos gadījumos darījuma apmērs bija pārsniedzis miljonu latu.

Nu burbulis pārsprādzis arī šeit - pagājušā gada otrajā pusē ārpus Rīgas un Jūrmalas fiksēti tikai seši darījumi, kuros zemesgrāmatā ierakstītas summas ir virs pusmiljona latu. Miljona robežu pārsnieguši tikai divi, un Liepājas uzņēmējs Ivars Kesenfelds noskaņojumu raksturo īsi: «Liepājā dzīvokļus pērk 10 reizes mazāk nekā iepriekš. Visi gaida, kad būs par velti. Taču, ja ir kaut kas labs un par labu cenu, tad pērk uzreiz.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2011. gada budžetā ieņēmumus plānots palielināt par 156,96 miljoni latu, bet izdevumus samazināt par 88,8 miljoni latu, liecina Finanšu ministrijas publiskotais 2011. gada valsts kopbudžeta konsolidācijas pasākumu saraksts.

Papildus 44,9 miljonus latu iecerēts iegūt, nākamgad nepalielinot iemaksas otrajā pensiju līmenī un saglabājot tās 2% apmērā. Tādējādi kopējā fiskālās konsolidācijas summa ir 290,666 miljoni latu, raksta diena.lv.

Izdevumu samazinājums valsts budžetā ir paredzēts par 78,988 miljoniem latu. Vislielākais izdevumu samazinājums paredzēts Satiksmes ministrijai - 18,272 miljoni latu. Labklājības ministrijas pamatbudžetā izdevumi tiks samazināti par 11,466 miljoniem latu, bet speciālajā budžetā - par 5,77 miljoniem latu. Bet Veselības ministrijas izdevumi tiks samazināti par 12,34 miljoniem latu.

Kopumā 5,48 miljoni latu nākamgad būs jāietaupa Aizsardzības ministrijai, 5,43 miljoni latu - Zemkopības ministrijai, četri miljoni latu - Izglītības ministrijai, 3,265 miljoni latu - Iekšlietu ministrijai, bet viens miljons latu - Kultūras ministrijai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padome apstiprinājusi jaunus ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifus SIA Rīgas ūdens, informē SPRK.

Sākot ar šī gada 1. jūliju, SIA Rīgas ūdens klientiem maksa par kubikmetra dzeramā ūdens sagatavošanu un piegādi, kā arī par izmantotā ūdens novadīšanu uz attīrīšanas iekārtām un tā attīrīšanu kopā būs 1,28 eiro līdzšinējo 1,025 eiro vietā. Attiecīgi maksa par ūdensapgādes pakalpojumu kubikmetru būs 0,63 līdzšinējo 0,514 eiro vietā, bet maksa par kanalizācijas pakalpojumu 0,65 eiro līdzšinējo 0,511 eiro vietā. Tarifos nav ietverts pievienotās vērtības nodoklis.

Pēc SIA Rīgas ūdens aprēķiniem Rīgas pilsētā mājsaimniecībā vidēji patērē piecus kubikmetrus ūdens mēnesī, tādējādi izmaksas vienai mājsaimniecībai Rīgā vidēji pieaugs par 1,27 eiro mēnesī (1,54 eiro ar PVN). Šobrīd spēkā esošais ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu tarifs Rīgā nav mainīts kopš 2007. gada 1. oktobra, kad tarifus apstiprināja Rīgas pašvaldības regulators.

Pakalpojumi

KP pārrunu ceļā novērš SIA ART Tehno pārkāpumu, nosakot nepamatotu maksu par ūdens apsaimniekošanu

Žanete Hāka,27.12.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pārrunu procedūras ceļā novērsusi SIA «Art Tehno» pārkāpumu, nosakot nepamatotu maksu par ūdens apsaimniekošanas pakalpojumiem Babītes novada Spilves ciema iedzīvotājiem. SIA «ART Tehno» par sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma sniegšanu nav tiesiska pamata piemērot cita veida maksu kā vien to, kuru ir izvērtējusi un apstiprinājusi Babītes novada dome.

KP pārrunu procedūru uzsāka pēc Babītes novada iedzīvotāju iesnieguma par iespējamu pārkāpumu ūdens apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzēja SIA «ART Tehno» darbībās. Proti, iesniedzēji vērsās ar lūgumu izvērtēt, vai papildus ūdens apsaimniekošanas pakalpojumam noteiktā maksa par ārējo inženierkomunikāciju uzturēšanas pakalpojumu ir pamatota un nav saskatāmas dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas pazīmes.

Izvērtējot konkrēto gadījumu par ārējo inženierkomunikāciju uzturēšanas pakalpojuma sniegšanu Babītes novada Spilves ciema Avotu, Gravu un Strautu ielu iedzīvotājiem, KP secināja, ka lielākā daļa ārējo inženierkomunikāciju uzturēšanas pakalpojuma izmaksu pēc būtības ir jāietver tarifā par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu un jāapstiprina Babītes novada domei, nevis pakalpojuma sniedzējam jānosaka patstāvīgi.

Citas ziņas

Ūdenssaimniecības sistēmas sakārtošana iestūrējusi finiša taisnē

Linda Zalāne,07.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ūdenssaimniecības sistēmas sakārtošana ir iestūrējusi finiša taisnē, jāpārkāpj vien suņa astei – jāpilnveido komunālo notekūdeņu attīrīšanas sistēmas

Tā par padarīto atskaitās Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrija (VARAM).

No 1995. līdz 2014. gadam Latvijas ūdenssaimniecības attīstībā, galvenokārt infrastruktūrā, ir ieguldīts vairāk par vienu miljardu eiro (1178,44 milj. eiro), savukārt nākamajā plānošanas periodā līdzekļi ir paredzēti tikai lielākām apdzīvotām vietām, turklāt projekti būs vērsti uz notekūdeņu attīrīšanu. Atbalsts mājsaimniecībām pieslēgumu izveidei pie centralizētajām sistēmām nav paredzēts. Ministrija ziņo, ka pašlaik nav zināms nākamo projektu līdzfinansējuma apjoms no ES fondiem posmā līdz 2020. gadam.

Miljonu projekti

Finanses

Gada pirmajos septiņos mēnešos budžeta deficīts sasniedzis 291,4 miljonus latu

Dienas Bizness,05.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts budžeta ieņēmumi šā gada septiņos mēnešos bijuši 2,218 miljardi latu, izdevumi – 2,509 miljardi latu, tādējādi valsts budžetā veidojies 291,4 miljoni latu finansiālais deficīts, liecina Valsts kases operatīvie dati par budžeta izpildi minētajā laika periodā.

Valsts budžeta kopējie ieņēmumi jūlijā bijuši 326,4 miljoni latu, izdevumi – 344,0 miljoni latu un deficīts bijis 17,6 miljoni latu. Valsts pamatbudžeta ieņēmumi bijuši 209,8 miljoni latu, izdevumi – 232,5 miljoni latu, deficīts – 22,8 miljoni latu. Savukārt speciālā (sociālā) budžeta ieņēmumi bijuši 116,6 miljoni latu, bet izdevumi – 111,4 miljoni latu, tādējādi izveidojies finansiālais pārpalikums 5,1 miljons latu apmērā.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi gada septiņos mēnešos bijuši 1,508 miljardi latu, izdevumi – 1,703 miljardi latu, deficīts – 194,59 miljoni latu. Valsts speciālā (sociālā) budžeta ieņēmumi septiņos mēnešos bijuši 709,07 miljoni latu, izdevumi – 805,95 miljoni latu, deficīts – 96,87 miljoni latu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju