Pēdējā laikā aktīvākie Dienas biznesa mājaslapas apmeklētāji un galvenokārt, avīzes abonenti pamanīja izmaiņas, kas notiek mūsu lapā – parādījās avīzes PDF versija un pazuda ierastais laikraksta arhīvs. Rodas loģisks jautājums – kas notiek?
Līdz šim avīzes abonentiem tika piedāvāta iespēja lasīt avīzes interneta versiju ar saviem lietotāju vārdiem un parolēm un punktu uzskaites sistēmu, kas bieži vien ierobežoja aktīvākos lasītājus, jo ar laiku šie punkti beidzās un atjaunot tos nebija tik vienkārši un ērti izdarīt. Šī sistēma tika izstrādāta jau pirms laba laika un kopš tā laika jau ir gan fiziski, gan arī morāli novecojusi. Līdz ar avīzes jaunās versijas palaišanu mēs nolēmām sakārtot lietas arī internetā un padarīt mūsu lapu ne tikai par kvalitatīvas informācijas avotu mūsu abonentiem, bet arī visiem citiem interneta lietotājiem.
Kā to izdarīt? Principā ir divi veidi kā varētu eksistēt internetā – turpināt piedāvāt informāciju slēgtajās sadaļās, kur pieeja būtu tikai autorizētiem lietotājiem, kas ir samaksājuši zināmu naudas summu, vai arī piedāvāt informāciju bez maksas, bet rādīt reklāmas banerus.
Tā kā mēs vēlamies, lai informācija kļūtu pieejamāka, tad nolēmām, ka piedāvāsim savas ziņas bez maksas un izmantosim reklāmas. Mums bija grūti izlemt, kādu ceļu iet. Viens no veidiem būtu iet to pašu ceļu, ko esošie Latvijas portāli, un kļūt par krāšņām, mirgojošām jaungada eglītēm, kas ir apkarinātas ar neskaitāmiem peldošiem, lēkājošiem un mirgojošiem baneriem, un nav zināms, no kura stūra izlīdīs vēl kāds pārsteigums. Šis veids nebija pieņemams nedz mums, nedz, domājams, arī mūsu lasītājiem.
Talkā nāca mūsu mātes uzņēmums Bonnier Business Press un dalījās ar pieredzi šajā jautājumā. Arī viņi savulaik izvērtēja divus iespējamos attīstības scenārijus - inteliģento un vieglo. Inteliģentais scenārijs paredz veidot lietotājam maksimāli draudzīgu vidi ar minimālu daudzumu reklāmu, daļa satura ir par maksu vai pieejama tikai abonentiem. Šāds risinājums saņem ļoti labas atsauksmes no interneta lietotājiem, tomēr rodas nopietna problēma - nav reklāmdevēju naudas. No tā savukārt rodas resursu un motivācijas trūkums. Vieglā pieeja savukārt pieļauj lielu daudzumu reklāmas, tomēr nevienam apmeklētājam nav jāmaksā par mājaslapā atrodamo saturu. Pētījumi parādījuši, ka vidusmēra interneta lietotājs labprātāk aplūko lielāku daudzumu reklāmu, nevis atver savu maciņu.
Oponenti kā inteliģentās pieejas piemēru min The Wall Street Journal, kas ir izdzīvojis, izmantojot inteliģento pieeju. Bet tas ir ļoti rets piemērs, vēl viens biznesa ziņu gigants Financial Times ir paziņojis, ka nav apmierināts ar sevis praktizēto inteliģento pieeju.
Mūsu mātes uzņēmums Zviedrijā (Di.se) ir izvēlējies vieglo pieeju un kļuvis par neticamu veiksmes stāstu, tādēļ arī mēs esam nolēmuši izmantot šo pieredzi un sekot viņu piemēram. Mums ir skaidri nodefinēti reklāmas laukumi, kas ir saprotami gan reklāmdevējiem, gan arī lasītājiem un tie laika gaitā nemainīsies, kā arī nebūs pārsteigumu, ka kaut kas no kaut kurienes izlīdīs un plivināsies pa lapu.
Iespējams, ka lasītājiem pirmajā brīdī nepatiks lielais „Panorāmas” baneris, kas gozējas lapas augšējā daļā un, lasot rakstus, nepazūd. Mēs apzināmies, ka liela daļa aktīvo interneta lietotāju izmanto Mozilla Firefox vai Opera kā pamata pārlūkus un viņiem ir paradums griezt ārā reklāmas banerus. Mēs vēlamies spert soli pretī reklāmdevējiem un parūpēties, lai viņu reklāma tiktu demonstrēta, jo šajā gadījumā reklāmas baneri nebūs jēgas izgriezt. Reklāmas baneriem, kas tiks demonstrēti augšējā daļā, būs iespējam apturēt animāciju. Vēlreiz jāuzsver, ka tas ir ar mērķi nodrošināt arvien kvalitatīvākas ziņas laikraksta tiešsaistes versijai, jo, kā zināms, jebkuram projektam jābūt rentablam.
Un, visbeidzot, vēlos aicināt lasītājus padomāt, vai tiešām galvenais nav ziņu saturs un to piegādes ātrums. Ja mēs nespēsim nodrošināt aktuālas un interesantas ziņas, nekāda pieeja reklāmas jomā nemainīs lasītāju lēmumu palikt vai nepalikt šajā mājaslapā. Tāpat aicinu aktīvi izteikt savu viedokli par mūsu jauno mājaslapu, kā arī sūtīt vēstules ar ieteikumiem, kādus uzlabojumus Jūs vēlētos redzēt mūsu mājaslapā.