Citas ziņas

12 gadus ES budžets pildīts kļūdaini

,25.04.2007

Jaunākais izdevums

24. aprīlī parlaments apstiprināja Eiropas Savienības (ES) un visu tās iestāžu budžeta izpildi 2005.gadā, tomēr norādot, ka jau divpadsmit gadus Eiropas Revīzijas palāta nav varējusi sniegt pozitīvu ticamības deklarāciju, proti, atzīt, ka budžets pildīts bez kļūdām, liecina Eiropas Parlamenta sniegtā informācija.

Debatēs nepiedalījās ES Padomes pārstāvji, lai gan viena no galvenajām Parlamenta prasībām ir saistīta tieši ar dalībvalstu atbildību par ES līdzekļu pārvaldību.

Prasību par dalībvalstu pārvaldes deklarācijām Parlaments pirmo reizi formulēja, apstiprinot 2003.gada ES budžeta izpildi. Deklarāciju mērķis būtu panākt garantijas no dalībvalstīm par to, ka tajās darbojas efektīvas revīzijas Kopienas līdzekļu izmantojumam.

Kopienas līdzekļus Eiropas Komisija un dalībvalstis pārvalda dalīti. Pēc šādas sistēmas 80 % no Kopienas izdevumiem ir dalībvalstu pārziņā. Nīderlande pēc savas iniciatīvas Kopienas līdzekļu pārvaldes deklarācijas jau ir ieviesusi, un to pašu gatavojas darīt Apvienotā Karaliste un Zviedrija.

Apstiprinot 2005.gada budžeta izpildi, Parlaments norāda, ka dalībvalstis atkarībā no to pārvaldes sistēmas (centralizēta, federāla, decentralizēta) varētu iesniegt vienu vai vairākas deklarācijas. Tās uzlabotu dalībvalstu attiecīgo pārraudzības un kontroles sistēmu kvalitāti, un veicinātu to, ka tiktu saņemtas pozitīvas ticamības deklarācijas no Eiropas Revīzijas palātas.

Lai gan vairums dalībvalstu neatbalsta deklarāciju ieviešanu, Parlaments tomēr aicina Komisiju līdz 2007.gada beigām par to iesniegt Padomei priekšlikumu.

Deputāti pauž bažas par lielo kļūdu skaitu, kuras Revīzijas palāta ir atklājusi attiecībā uz gala saņēmējiem, norādot, ka dalītas pārvaldības gadījumā par kļūdu novēršanu, identificēšanu un koriģēšanu šajā līmenī atbildīgas ir dalībvalstis. Parlaments uzskata, ka Komisijai gadījumos, kad dalībvalsts kontroles sistēmas joprojām ir nepietiekamas, jānosaka skaidri termiņi un jāpiemēro sankcijas, ja tie pārkāpti.

Parlaments prasa Komisijai nodrošināt, lai pārkāpumu gadījumos tiktu uzlabota piešķirto ES līdzekļu atmaksa, kas tiek īstenota ar valstu aģentūru starpniecību, un aicina Komisiju nodrošināt, ka informāciju, kas jāsniedz par struktūrfondu saņēmējiem, publicēt sabiedrībai viegli pieejamā veidā.

No dalībvalstīm Parlaments sagaida, ka tās nodrošinās pilnīgu ES līdzekļu izlietojuma pārredzamību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VID vienotā nodokļa konta sistēma nav draudzīga tās lietotājiem, secinājis Tiesībsarga birojs.

Gadījumā, kad nodokļu maksātājs Valsts ieņēmumu dienesta (VID) EDS sistēmā nodokļa aprēķināšanā pieļauj kļūdu, bet vienotajā nodokļu kontā faktiski nomaksā pareizu nodokļa apmēru, VID tik un tā aprēķina nokavējuma naudu un ignorē faktu, ka nomaksātā summa ir lielāka par kļūdaini aprēķināto. Šobrīd vienotā nodokļu konta sistēma neparedz brīdināt nodokļu maksātāju, ja ir nesakritība starp aprēķināto un faktiski iemaksāto summu.

Tiesībsargs pārbaudes lietā vērtēja, vai VID 2021. gadā ieviestais vienotais nodokļu konts kā automatizēta sistēma ir draudzīga un saprotama nodokļu maksātājiem. Tiesībsargs lūdzis VID mēneša laikā rast risinājumu.

Citas ziņas

Jelgavā atsavina gandrīz 600 tūkstošus cigarešu, nelegālo alkoholu un dīzeļdegvielu

Žanete Hāka,11.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts policijas (VP) Zemgales reģiona pārvaldes (ZRP) Jelgavas iecirkņa kriminālpolicijas darbinieki atsavinājuši 569 tūkstošus cigarešu, 152 litrus nelegālā alkohola un 170 litrus dīzeļdegvielas.

Kā informēja VP pārstāvji, 10.aprīlī, Jelgavā kriminālpolicijas darbinieki vienā no jaunbūvēm un garāžām atsavināja lielā apmērā nelegālās cigaretes ar Krievijas , Baltkrievijas un Azerbaidžānas akcīzes markām ar nosaukumiem Winston Blue, More, Palmall, NZ Gold un citiem nosaukumiem, kuras bija safasētas 57 kastēs, kā arī izņēma 61 litrus spirta, kurš bija pildīts dažāda tilpuma plastmasas kannās, 37,1 litrus degvīna, kurš bija pildīts 53 stikla pudelēs ar tilpumu 0,7 litri, 53,9 litrus vīna, kurš bija pildīts 77 stikla pudelēs ar tilpumu 0,7 litri un 170 dīzeļdegvielu, kura bija pildīta dažāda tilpuma kannās.

Uzsākts kriminālprocess par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu uzglabāšanu, pārvietošanu vai realizāciju, ja tā rezultātā radīts būtisks kaitējums, kas paredz sodu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu.

Politika

100 000 Ņujorkas vēlētāju nosūtīti kļūdaini noformēti biļeteni balsošanai pa pastu

LETA--AP,30.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Balsošana pa pastu gaidāmajās ASV prezidenta vēlēšanās ir sākusies neveiksmīgi Ņujorkā, kur gandrīz 100 tūkstoši vēlētāju ir saņēmuši biļetenus atpakaļ sūtāmās aploksnēs, uz kurām ir uzdrukāti nepareizi viņu vārdi un adreses.

Šādi kļūdaini noformēti biļeteni, kas nosūtīti vēlētājiem Bruklinā, var novest pie to atzīšanas par nederīgiem, ja vēlētāji ar savu vārdu parakstīsies uz aploksnēm, uz kurām uzdrukāts cits vārds.

Ņujorkas pilsētas Vēlēšanu padome vainoja šajā problēmā kompāniju "Phoenix Graphics", kas nolīgta šo biļetenu nodrukāšanā un izsūtīšanā vēlētājiem.

Kļūdaini noformētie biļeteni aprobežojas ar vienu drukas partiju, kas nosūtīta vēlētājiem Bruklinā, otrdienas sēdē paziņoja Vēlēšanu padomes direktors Maikls Raiens. Viņš tajā nepateica, cik daudz biļetenu nodrukāts, bet ziņu vietnei "Gothamist" izpauda, ka kļūdas bijušas 99 477 biļetenos.

Visi vēlētāji, kas saņēmuši kļūdainos biļetenus, saņems jaunus pirms 3.novembra vēlēšanām, un izmaksas segs nolīgtais uzņēmums, sacīja Raeins.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidu budžets nozīmē visa iesāktā finansēšanu pērnā gada līmenī ar šīs Saeimas korekcijām, bet netiek skarti nodokļu ieņēmumu apmēri, kuriem, pēc visām prognozēm, 2019. gadā jāaug

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Finanšu ministrijas Budžeta politikas attīstības departamenta direktors Kārlis Ketners. Viņš uzsver, ka apstiprināta budžeta iztrūkums nav traģēdija, šādam gadījumam ir paredzēta noteikta kārtība. Līdzīga kārtība tehniskā budžeta gadījumā, kāda ir Latvijā, ir arī Lietuvā un Igaunijā.

Fragments no intervijas, kas publicēta 7. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:

Ko īsti nozīmē tehniskais budžets un ar ko tas atšķiras no īstā – Saeimā akceptētā?

Tehniskais budžets ir iespēja – mehānisms – nodrošināt valsts funkcionēšanu bez Saeimā apstiprināta budžeta likuma. Tas dod pilvaras finanšu ministrei veikt konkrētus valsts naudas maksājumus – izdevumus. Ir noteikti limiti – ierobežojumi – attiecībā uz valsts budžeta izdevumiem, kuri ir noteikti tieši tādā pašā apmērā, kādi tie bija 2018. gadā. Vienlaikus jaunā Saeima veica grozījumus un paredzēja, ka pašreizējā tehniskā – pagaidu – budžeta izdevumi ir atbilstoši Latvijas apstiprinātajam vidējā termiņa 2018.–2020. gada budžeta ietvaram, turklāt ir atļauti visi izdevumi, kas saistīti ar ES struktūrfondu programmu apguvi, par to realizāciju pienākošajām atlīdzībām, ir papildu līdzekļi algām, pensijām un pabalstiem, kā arī nauda pašvaldībām, to funkciju nodrošināšanai un arī Satversmes tiesas lēmumu izpildei attiecībā par tiesnešu un prokuroru algām, kā arī mediķu virsstundu darba apmaksai. Minēto iemeslu dēļ faktiski var uzskatīt, ka pērnais gads turpinās šogad. Savukārt īstajā – Saeimas akceptētajā – 2019. gada valsts budžetā būs ietvertas jaunās valdības izveidotāju iniciatīvas. Protams, šo jauno iniciatīvu rezultātā lielākoties ir gan ieguvēji, gan arī zaudētāji, taču tas ir politiskās vienošanās rezultāts. Vienlaikus, veidojot jauno 2019. gada budžetu, jārēķinās, ka daļa līdzekļu, kas ir budžeta 2018. gada bāzē, būs jau iztērēti. Protams, 2018. gada budžetā bija arī tādi pasākumi, kuri vairs netika finansēti 2019. gadā.

Budžets

Valdībai un sociālajiem partneriem nav vienprātības par 2020.gada budžetu, tomēr tas tiks virzīts uz Saeimu

LETA,27.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī valdībai un sociālajiem partneriem nav vienprātības par 2020.gada budžetu, tomēr piektdien notikušajā sanāksmē puses atbalstīja budžeta virzīšanu izskatīšanai Saeimā.

Piektdien valdības un sociālo partneru veidojošajā Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē tika skatīts 2020.gada budžets. Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) valde jau ceturtdien atzina, ka tā neatbalsta 2020.gada budžetu, uzskatot, ka tajā valdība nav ieklausījusies sociālajos partneros, kā arī valdība ignorējusi likumus, kas paredz finansējuma pieaugumu veselības aprūpei un izglītībai.

Tiesa, NTSP sēdē arodbiedrību savienības vadītājs Egils Baldzēns gan piebilda, ka viņa vadītā organizācija nav pret 2020.gada budžetu, bet gan LBAS iestājas par uzlabojumiem budžetā, kurus organizācija cer panākt, kamēr 2020.gada budžets tiks skatīts Saeimas komisijās. «Mūsu mērķis nav valdības krīze. Tomēr ceram, ka budžets tiks pieņemts ar nelieliem uzlabojumiem, ietverot to, kas minēts valdības deklarācijā,» piebilda LBAS vadītājs.

Citas ziņas

Valsts rekets no valdības puses ir nežēlīgs

SIA Lietišķās informācijas dienests izpilddirektore Aiva Vīksna,27.03.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdībā jau gadiem tiek risināta problēma par slimības lapu apmaksas kārību. Jau gadiem šī problēma tiek aktualizēta, risināta un atlikta, tomēr joprojām nekas nemainās. Ilgtermiņā valdība ir izvēlējusies vieglāko ceļu - uzvelt šo nastu uzņēmējiem, liekot apmaksāt pirmās 14 darba ņēmēja slimošanas dienas. Vērtējot šo situāciju Baltijas valstu kontekstā, var teikt, ka mēs neesam konkurētspējīgi. Turklāt uzņēmēju vidū ir nostiprinājusies pārliecība, ka, ja valdības solījumi nav apstiprināti Saeimā un nav ierakstīti likumā, tad tiem nav nekādas vērtības, jo kā gan var nesolīt.

Pavērtējot situāciju mazajos uzņēmumos Latvijā, ir redzams, ka attiecībā uz valdības rīcību valda sava veida apātija un vienaldzība, un nav vairs nekādas ticības solījumiem. Ja deviņdesmitajos gados šī ticība vēl bija, tad tagad tā sen jau ir zudusi. Dialogs var notikt tikai tad, ja runā abas puses. Pašreiz notiekošais ir uzņēmēju monologs. Ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards intervijā Dienas biznesam nesen izteicies, ka slimības lapas būtu jāapmaksā no sociālā budžeta, turklāt no pirmās dienas, bet, kā mēs redzam, nekas nenotiek. Pašlaik vēlētos redzēt grozījumus likumdošanā, jo, kamēr to nav, uzskatu, ka tā ir pilnīgi tukša runāšana, un nekas uz priekšu nevirzās. Šī otra puse – valdība – nemaz neieklausās uzņēmējos un dara, kā grib. Tā dzird, ka mēs kaut ko runājam, bet nevienu neinteresē – ko tieši, jo tā vietā ir jāvērpj savas intrigas. Un slimības lapas ir tikai viens no jautājumiem, kas netiek risināts. Lai risinātu problēmu, būtu jānāk pie galda un jārunā, bet, lai tas notiktu, tik tiešām ir arī jārunā. Savukārt tagad viss tiek vienīgi atlikts uz nākotni, un tas jau uzņēmējus arī visvairāk kaitina.

DB Viedoklis

DB viedoklis: Simts mērķi iznākumā nozīmē bezmērķību

Didzis Meļķis, DB starptautisko ziņu redaktors,09.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Politiskā cikla īstermiņa drebelēšanās nepareizā frekvencē ir iesvārstījusi visu valsti; populistisku atslēgas vārdu bārstīšanas vietā pietiktu ar diviem terminiem – «liela peļņa» un «maza administrācija»

Nesenā DB konferencē par biznesa prognozēm nākamajam gadam bija sanākuši krietni ļaudis – apņēmības un optimisma... nu, ne tā, ka gluži pilni, bet pa pusei pilni un piesardzīgi pozitīvi par nākotni. Man savukārt tā glāze izskatās pustukša un ar negatīvu perspektīvu. Nedomāju, ka ir tik traki, lai sāktos paniska drūzma pie izejas, tomēr tintē mēs esam pamatīgā, un vienīgais ceļš laukā ir radikāla pieejas maiņa politikas veidošanā, sākot ar valsts budžetu.

Pirmām kārtām, tas nozīmē valsts budžeta sekularizāciju. Tieši tā – nepārskatījāties. Pašlaik budžets ir svētā govs, attiecībā pret kuru notiek viss un dzīvo visi. Tam ir jāmainās. Govs turpmāk lai ir govs, budžets – budžets un svētums – svētdienās vai citādi pēc brīvas izvēles. Bet lai nekādā gadījumā nav tā, ka – ziniet, jā, doma ir laba, bet nākamgad vēl ne, «jo budžets». Un to vēl tā pusbalsī un bijīgi pusnovērsušies, lai budžetiņš nesadzird un lai tam, čabulītim, pienu nenorauj.

Dzīvesstils

Pilna intervija ar Lattelecom Rīgas maratona direktoru: Ceļā uz zeltu

Linda Zalāne,02.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lattelecom Rīgas maratons nav tikai priecīgas skrējēju sejas, izlieti sviedri un sportotprieks. Šim pasākumam ir savs devums Latvijas tautsaimniecībā

Nolūkā noskaidrot to, cik lielu «naudas pēdu» maratona norises dienās atstāj skrējēji un viņu līdzjutēji, veikts pētījums. Par to plašāk DB stāsta SIA Nords Event Communications valdes priekšsēdētājs, Lattelecom Rīgas maratona direktors Aigars Nords un pētījuma veicējs SIA KEKonsultācijas valdes priekšsēdētājs Elmārs Kehris.

Šogad maijā notiks 28. Lattelecom Rīgas maratons. Cik gadus Jūs esat pie šī pasākuma organizēšanas stūres?

Aigars Nords (A.N.): Šis būs 12. maratons, kuru organizēsim. Protams, ja atskatās uz to laiku, kad sākām, toreiz situācija bija cita. Skriešana nebija tik populāra, un arī mēs paši taustījāmies un domājām, kā šādu pasākumu noorganizēt, jo nevienam nebija pieredzes šajā jomā. Nezinājām, kā pareizi jāveic laika atskaite, kur ražo medaļas, kā pareizi rīkoties, lai varētu slēgt ielas. Nebija arī kam palūgt padomu. Paši kā komanda bijām braukuši uz ārvalstu maratoniem, taču tur pieredzi guvām tikai kā dalībnieki. Skaidras vīzijas mums nebija, un valdīja neziņa par to, kā un vai šis pasākums gūs atsaucību. Tā bija mana un komandas vēlme pamēģināt, jo mums pašiem patika skriet.

Transports un loģistika

Papildināta - Rīgas satiksmes pagaidu vadītājs Matīss saņem Ušakova atbalstu un paliek amatā

LETA,28.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» pagaidu vadītājs Anrijs Matīss turpinās vadīt uzņēmumu, lai arī vēl šodien tika pieļāvis iespēju to pamest, ja negūs skaidru atbalstu viņa rosinātajām izmaiņām, - par to viņš paziņoja pēc vairāk nekā stundu ilgas tikšanās ar Rīgas mēru un «Rīgas satiksmes» akciju turētāju Nilu Ušakovu (S).

Ušakovs žurnālistiem sacīja, ka šodien ar Matīsu izrunājis daudzus jautājumus, kas saistīti ar uzņēmuma funkcionēšanu gan tuvākā, gan tālākā nākotnē un patlaban neesot iemeslu runāt par to, ka uzņēmumam draudētu nestabilitātes problēmas.

Viņš atkārtoti uzsvēra, ka Matīss darot «ārkārtīgi grūtu darbu» un daudzas lietas neuztvert emocionāli nemaz neesot iespējams.

Tāpat viņš norādīja, ka pēc sarunas ar medijiem abi ar Matīsu turpinās strādāt pie uzņēmuma šī gada budžeta veidošanas. «Rīt, »Rīgas satiksmes« akcionāru sanāksmē lemsim par uzņēmuma budžetu, skatot to kontekstā arī ar pašvaldības budžetu, kuru iecerēts pieņemt 27.martā,» sacīja Ušakovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības aprūpes publiskais finansējums turpmākajos gados, attiecināts pret IKP, tikai samazināsies, bet publiskā privātā partnerība (PPP), kas ir viena no nozares finansēšanas iespējām, pagaidām nenotiek.

Kāpēc un kā to darīt – tāds ir galvenais Dienas Biznesa jautājums konferences Nākotnes veselība, kas notiks šā gada 31. martā, priekšvakarā.

Nozares pirktspēja samazināsies

Lai sāktu diskusiju par veselības aprūpes attīstības finansējumu vispār, vispirms jānorāda, ka jau šobrīd daļa no veselības aprūpes ir privāta, piemēram, veselības centri, laboratorijas, ģimenes ārstu prakses, savukārt slimnīcas ir gan valsts, gan pašvaldības, proti, publiska kapitāla uzņēmumi. Jaukti finansētu projektu tīrā veidā veselības aprūpē nav. Līdztekus būtiski norādīt, ka 2022. gadā veselības aprūpes budžets ir aptuveni 1,5 miljardi eiro, kas veido 4,51% no Latvijas iekšzemes kopprodukta. Lai arī skaitlis ir liels, tas ir mazāks nekā 2021. gadā, proporcionāli attiecinot pret IKP.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts prezidenta Valda Zatlera runa Latvijas Televīzijā 31.decembrī:

"Labvakar, Latvija!

Labvakar, mana dārgā Latvijas tauta!

Līdz gadu mijai ir atlikušas pāris minūtes. Šajos mirkļos katrs no mums pārdomā, kāds tad ir bijis aizvadītais gads; kas no tā, ko pagājušajā gadā apņēmos izdarīt, ir paveikts, kas nē; kurš sapnis piepildījies, un kurš nē. Tāpat šajās minūtēs katrs no mums sev un saviem tuvākajiem kaut ko apsola. Apņemas dzīvot labāk, pareizāk, draudzīgāk un atbildīgāk.

Bet vispirms par to, kāds tad bijis aizvadītais 2007.gads. Latvijā tas ir bijis lielu pārmaiņu un uzdrīkstēšanās gads. Gads, kurā mēs visi kopā savas valsts vēsturē ierakstījām kādu būtisku lappusi. Gads, kurā atkal bijām gatavi runāt un domāt par mūsu nācijas kopīgajām vērtībām.

Citas ziņas

Talsos apstiprina 2009. gada budžetu

Vēsma Lēvalde, Db,08.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Talsu pilsētas dome apstiprinājusi 2009.gada pašvaldības budžetu, kas bez dotācijām ir par piekto daļu mazāks nekā 2008.gada budžets.

Šogad budžets plānots 5 251 104 latu apmērā, db informēja Talsu domē.

2009. gada budžets ir par 56 % mazāks nekā 2008. gada Talsu pašvaldības budžets. Tomēr 2008. gadā lielu daļu pašvaldības budžeta veidoja valsts mērķdotācijas dažādu objektu celtniecībai, infrastruktūras sakārtošanai un citiem mērķiem. Rēķinot bez dotācijām, 2009. gada budžets ir par 20.6 % mazāks nekā budžets 2008. gadā.

Budžeta ieņēmumu daļā visvairāk samazināti ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa - par gandrīz 20%. Krietni samazinājies valsts finansējums pašvaldībai. Liels zaudējums pašvaldības budžetam ir tas, ka valsts vairs nepiešķir līdzekļus pirmsskolas izglītības iestāžu (PII) pedagogu algu paaugstinājumam, un tagad šie līdzekļi bija jāatrod pašvaldības budžetā.

Citas ziņas

Db viedoklis: Bezdeficīta budžets Igauniju nav pasargājis no kredītreitinga samazinājuma

Dienas bizness,10.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ apstiprinātais 2009. gada valsts budžeta projekts ar plānoto deficītu 1,85 % apmērā no IKP jau iesniegts Saeimā, uz kuru tagad pārcelsies visas diskusijas par nepieciešamību tomēr atrast līdzekļus kaut nelielam algu palielinājumam sabiedriskajā sektorā strādājošajiem, samazināt budžeta deficītu un tamlīdzīgi.

Nenoliedzami, valsts aparāta tēriņu samazināšana ir apsveicama lieta, taču pašreiz sabiedriskā sektora iepirkumi ir būtisks iekšzemes patēriņu veicinošs faktors. Laikā, kad privātais patēriņš samērā strauji krītas, Latvijas uzņēmējiem ir svarīgi, lai sabiedriskā sektora iepirkumi nekristos pārlieku ātri. Uzņēmējiem samaksātā nauda taču ļauj nodrošināt darba vietas un liela daļa no tās atgriežas valsts un pašvaldību budžetos dažādu nodokļu veidā. Pašlaik arī nebūtu vēlams, lai tiktu samazināta nākamā gada budžetā ES projektu līdzfinansēšanai atvēlētā summa, kas ir 926.9 milj. Ls. Protams, samazinot šo summu par aptuveni trešdaļu, 2009. gada valsts budžets būtu sabalansēts. Iespējams, ka Saeimas deputāti jutīs vilinājumu daļu no šiem līdzekļiem novirzīt algu palielināšanai. Taču tajā brīdī būtu jāatceras, ka, piemēram, Igaunijā būs bezdeficīta budžets, taču tas nav atturējis starptautiskās kredītreitingu aģentūras no Igaunijas kredītreitinga samazināšanas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labklājības ministrijas (LM) iepazīstinājusi ar pētnieku izstrādāto Mājsaimniecību relatīvo izdevumu budžetu (MRI budžets).

“Esam ieguvuši Latvijas sabiedrības šī brīža uzskatu par pieņemamu dzīves līmeni, kas tālākās politikas veidošanai būs noderīga analītiska vērtība,” ir pārliecināts labklājības ministrs Gatis Eglītis.

MRI budžets ir veidots no divām daļām - pārtikas groza un nepārtikas izdevumu kategorijām un ir aprēķināts dažādiem mājsaimniecību tipiem atkarībā no to dzīvesvietas. Tas nozīmē, ka MRI budžets katram mājsaimniecību tipam ir atšķirīgs un viens vidējais rādītājs nav noteikts, jo šī summa neatspoguļotu vairuma Latvijas mājsaimniecību vajadzības.

Summas dažādiem mājsaimniecību tipiem dažādās dzīvesvietās var atšķirties vairāk nekā par 150 eiro mēnesī.

Citas ziņas

Spurdziņš: nodokļa likmi nesamazināsim

Andrejs Vaivars, [email protected], 67084442,11.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai ierobežotu inflācijas kāpumu, iedzīvotāja ienākumu nodokļa likme netiks samazināta. To intervijā Db atzīst finanšu ministrs Oskars Spurdziņš.

Kādas jūs redzat nākamā gada valsts budžeta galvenās prioritātes?

Faktiski prioritāte ir viena - sabalansēts budžets un pēc iespējas lielāks tā pārpalikums. Sevišķi izteiktu citu prioritāšu nav - ir pietiekami liela iepriekšējā bāze, ir iepriekš pieņemtie likumi, kas ir jāizpilda. Saglabājās visas vecās prioritātes. Respektīvi, ir jāsabalansē visu ministriju vēlmes, bet katrai no tām ir vēlme attīstīties. Ir jau uzrādīti pietiekami lieli apjomi, kam ir vajadzīgi finanšu resursi, sākot ar ugunsdzēsēju automašīnām un beidzot ar iespējamo pensiju indeksāciju. Katrai ministrijai ir savas iekšējās prioritātes, kas ir to stratēģiskajos plānos. Katrā ziņā nekāda liela un jauna prioritāšu bloka nav.

Nodokļi

Endziņš: Valdības piedāvātās nodokļu izmaiņas neveicinās straujāku ekonomikas izaugsmi

LETA,22.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdošās koalīcijas piedāvātās nodokļu izmaiņas, kuras izskatās pēc politiskas vienošanās, noteikti neveicinās straujāku Latvijas ekonomikas izaugsmi, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

Pēc viņa teiktā, valdība vienlaikus apgalvo, ka grib veicināt uzņēmējdarbību, bet tajā pašā laikā "uzkrāmē" uzņēmējdarbībai papildu nodokļus. "Nu vai tad tā mēs varam veicināt uzņēmējdarbību?" retoriski vaicāja Endziņš.

LTRK vadītājs arī norādīja uz valdības deklarācijā iepriekš pausto apņemšanos veicināt pāreju uz augstākas pievienotās vērtības produktu ražošanu un pakalpojumu sniegšanu, taču tagad valdošā koalīcija tieši šādiem uzņēmumiem gribot palielināt nodokļu slogu, un tas Endziņam šķiet neloģiski.

Uzņēmēju organizāciju arī neapmierinot valdības vēlme samazināt valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas likmi, jo tas būtu tikai īstermiņa ieguvums, bet ilgtermiņā tas negatīvi atspēlētos uz pensijām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieilgstot valdības veidošanas procesam un attiecīgi aizkavējoties 2019.gada valsts budžeta izstrādei un apstiprināšanai, šis gads tiks sākts ar tā dēvēto «pagaidu budžetu».

«Pagaidu budžeta» principi ietverti Valsts prezidenta Raimonda Vējoņa 12.decembrī izsludinātajos grozījumos likumā par budžeta un finanšu vadību. «Pagaidu budžets» būs spēkā līdz brīdim, kad tiks apstiprināts 2019.gada budžets.

Minētie likuma grozījumi arī paredz 8,3 miljonu eiro novirzīšanu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.

Finanšu ministrijā (FM) skaidroja, ka ar «pagaidu budžetu» tiks nodrošināta valsts funkciju un saistību izpilde, kā arī sākto budžeta politiku un pasākumu turpināšana nemainīgā līmenī, līdz stāsies spēkā gadskārtējais valsts budžeta likums. «Tas risina līdzekļu nodrošināšanu sabiedrības grupām, kas pie līdzšinējā regulējuma nevarētu saņemt tiem pēc normatīvajiem aktiem pienākošos naudu,» piebilda FM.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Es jau vizualizēju 1. oktobri, kad pie galda sēž Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) un Eiropas Komisijas (EK) pārstāvji. Pirmais jautājums – kur ir uz mērķi balstīts budžets? Ja vēl šodien mērķi nav gatavi, kā budžets var būt uz mērķi balstīts?»

Tā intervijā Latvijas Radio norāda Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētāja Žaneta Jaunzeme-Grende.

Valsts budžets jāveido, vairāk iesaistot sabiedrību un vadoties no konkrētiem mērķiem, Viņa uzsver, ka budžets nav politiķu mērķis ko sasniegt, bet gan līdzeklis, ar ko sasniegt mērķus. Tāpat speciāliste kritizēja nodokļu ieviešanas politiku valstī, atgādinot, ka nodokļi ir svarīga uzņēmējdarbības un iedzīvotāju dzīves sastāvdaļa. Tāpēc ir nepieciešama nodokļu modelēšana – ilgtermiņā jāanalizē, kā katra nodokļa izmaiņas attieksies uz iedzīvotāju un uzņēmumu dzīvi pēc 2 vai 3 gadiem.

DB Viedoklis

Laimīgo par budžeta sadalījumu ļoti maz

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore,16.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība ārkārtas sēdē ir panākusi vienošanos par naudas sadali nākamā gada budžeta prioritārajiem pasākumiem.

Lai gan valsts budžets 2020. gadam vēl jāapstiprina Saeimai, tomēr valdības panākto vienošanos var dēvēt kā nozīmīgu uzvaru un apliecinājumu tam, ka budžets, visticamāk, nebūs par iemeslu valdības krišanai. Budžeta fiskālās telpas apmērs nākamgad būs 192,4 miljoni eiro. Lielākie papildu izdevumi līdztekus bāzes finansējumam ir mediķu algām, pedagogu algām, kā arī kultūras, tieslietu un iekšlietu sistēmas darbinieku atalgojumam. Tāpat tiks palielināts ar nodokli neapliekamais minimums līdz 300 eiro mēnesī.

Tajā pašā laikā ministru pieprasījumi nākamā gada budžetam pārsniedza 900 miljonus eiro, kas nozīmē, ka panāktā vienošanās ir sāpīgs kompromiss. Visapdalītākie gluži pamatoti jūtas mediķi, jo nākamgad netiks pildīts likums par 20% ikgadēju atalgojuma pieaugumu. Neapmierinātas ir arī pašvaldības, kas uzskata, ka valsts budžeta līdzekļu pieaugums ir noticis uz to rēķina. Jāatgādina, ka nākamā gada budžetā lielu robu radīja gan neveiksmīgā nodokļu reforma, gan Rīgas satiksmes izdevumu iekļaušana kopējā valdības deficītā. Labā ziņa gan ir tā, ka nākamgad netiks mainīti nodokļi. Tomēr tūlīt pēc 2020. gada budžeta pieņemšanas sāksies darbs pie nodokļu sistēmas pārskatīšanas, lai izmaiņas varētu stāties spēkā 2021. gadā, tādējādi dodot laiku uzņēmējiem tām sagatavoties.

Citas ziņas

Aicina uzmanīties no viltotiem vīniem (video)

,17.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gruzijas vīnu delegācijas pārstāvji Rīgas lielveikalos atklājuši vairākus vīnus, par kuru izcelsmes valsti minēta Gruzija, taču dažādu iemeslu dēļ tā ir šaubīga, un šie vīni uzskatāmi par viltojumiem.

16. augustā Rīgā viesojās Gruzijas vīnziņu delegācija, kuras galvenais mērķis bija informēt Latvijas iedzīvotājus par viltotiem Gruzijas vīniem, kas tiek pārdoti daudzviet pasaulē, tostarp arī Latvijā.

Preses konferences laikā delegācijas pārstāvis Levans Koberidze demonstrēja sešas pudeles viltota Gruzijas vīna, un paskaidroja, ka, ja Gruzijas vīna nosaukums ir vietas nosaukums Gruzijā, piemēram, Hvančkara, Kindzmarauli, tad šim vīnam jābūt pildītam Gruzijā. To paredz Gruzijas valsts likumdošana, un jebkurš šāds vīns, kas visbiežāk tiek pildīts Bulgārijā vai Spānijā vai citur, ir viltojums, un delegācija iesaka izvairīties no šādu vīnu iegādes.

Finanses

Sodu apmērs uzņēmumiem par pārkāpumiem AML jomā pārsniedz jau 400 000 eiro

Zane Atlāce - Bistere,31.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumiem, kuri nav spējuši izpildīt Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (NILLTPFN) prasības, aizvien biežāk tiek piemēroti sodi, informē "Lursoft" pārstāve Indra Urtāne.

Pēc Valsts ieņēmumu dienesta sniegtās informācijas, 2019.gada laikā vien VID Nelegāli iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas pārvalde veikusi 1013 pārbaudes, un 229 gadījumos pieņemts lēmums par sodu piemērošanu.

Kā rāda apkopotā informācija, no teju 300 uzņēmumiem, kas līdz šim saņēmuši sodus, gandrīz visiem ir piemēroti naudas sodi. To diapazons ir ievērojams - sākot no 50 eiro gadījumā, ja nav veikta klienta darījuma uzraudzība un nav pildīts pienākums ziņot Finanšu izlūkošanas dienestam par aizdomīgu darījumu, beidzot ar 10 tūkst. eiro gadījumos, kad nav veikta padziļināta klientu izpēte, noskaidroti patiesie labuma guvēji un politiski nozīmīgās personas, kā arī uzņēmums nav izpildījis prasību uzrādīt visus pieprasītos dokumentus.Kopējais sodu apmērs, kas piemērots, uzņēmumiem, pārsniedz jau 400 tūkst.eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc sekmīgiem testiem Tallinā ir atvērta neparasta gaisa atrakcija Balloon Tallinn — milzīgs balons, kas pildīts ar hēliju, no kura gondolas paveras panorāmas skats uz vecpilsētu, Tallinas centru, Kadriorgu un jūru, informē projekta autori.

Pie zemes piestiprinātais un ar hēliju pildītais aerostats bezvējā vienlaikus uzņem līdz 30 pasažieriem, kas var vērot panorāmas skatu no 120 metru augstuma. Skaidrā laikā redzamība no Balloon Tallinn pārsniedzot 40 kilometrus.

Balloon Tallinn ir visaugstākais atklātais skatu laukums Tallinas centrā un vistālāk uz ziemeļiem pieejamā šāda veida atrakcija Eiropā.

Videi draudzīgā augsto tehnoloģiju atrakcija atrodas starp Tallinas ostas kruīza kuģu piestātni un A termināli. Gaisa balonu ir izgatavojis par gaisu vieglāku lidaparātu izgudrotājs un ražotājs Lindstrand Technologies Ltd. Uzņēmuma vadītājs Pērs Lindstrands uzskata, ka kruīza kuģu piestātnes zona ir vislabākā vieta Tallinā šāda projekta īstenošanai.

DB Viedoklis

DB viedoklis: Mērķtiecīgai politikai valsts parāds nav problēma

Didzis Meļķis, DB starptautisko ziņu redaktors,30.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Diemžēl tas nav sakāms par Latviju, tāpēc starptautisko aktualitāšu apskatniekam drūmas dienas – pasaulē vērojamās jēdzīgās iniciatīvas nekādā gadījumā nav attiecināmas uz paša mājām

Gan nozaru, gan makroekonomikas eksperti spriež, ka superzemo procentu likmju dēļ šis ir labākais laiks, kad valstij aizņemties, lai ieguldītu infrastruktūras u.c. ekonomikas veicināšanas projektos. To iesaka arī Starptautiskais Valūtas fonds, tomēr svarīgi ir ievērot – Latvijai tāda daudziem citiem vēlama stimulēšanas metode ieteikta netiek. Un ne velti.

Ir empīriski noskaidrojies, ka Latvijas politiķus no aizņemtas naudas ir jātur pa gabalu, un šādu pierādījumu daudzums diemžēl aug. Virzība uz tā saukto bezdeficīta budžetu un plānotā valsts parāda procentuālā dilšana formāli ir laba lieta, tomēr īstenībā tā ir vēja runa, ja absolūtajos skaitļos valsts parāds pieaug, bet šādā izaugsmes laikā vispār dzīvot ar budžeta deficītu nozīmē, ka stiegam atpakaļ iepriekšējās desmitgades strukturālajās ķibelēs. Par tām jeb par ekonomikas struktūru tad arī ir runa, un par to – proti, pirmām kārtām par to – ir jādomā nodokļu plānotājiem un budžeta veidotājiem.

Ražošana

Velmers sācis gatavot pieteikumu tiesai Liepājas metalurga atzīšanai par maksātnespējīgu

Nozare.lv,30.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu grūtībās nonākušās AS Liepājas metalurgs tiesiskās aizsardzības procesa (TAP) administrators Haralds Velmers sācis gatavot pieteikumu tiesai Liepājas metalurga atzīšanai par maksātnespējīgu, apstiprina Velmers.

«Šodien akcionāru sapulcē paredzētā uzņēmuma pamatkapitāla palielināšana 100 miljonu latu apmērā nerisināja Liepājas metalurga problēmu jau esošajā faktiskās maksātnespējas situācijā, kad nauda bija nepieciešama te un tagad. Tomēr akcionāru lēmums pamatkapitālu nepalielināt faktiski liedz nenodrošinātajiem kreditoriem TAP plānā un likumā noteiktajā termiņā izmantot savas tiesības parakstīties uz uzņēmuma akcijām plānā paredzētā dzēstā prasījuma apmērā,» skaidroja Velmers.

Viņš piebilda, ka pie šādiem apstākļiem ir pilnīgi skaidrs, ka tiek gatavots pieteikums tiesā Liepājas metalurga atzīšanai par maksātnespējīgu.

DB Viedoklis

Deputātu solījumi vēja ziedu vērtē

Rūta Kesnere, DB komentāru nodaļas redaktore,02.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Runājot par nākamā gada budžetu, veselības ministre Ilze Viņķele ir norādījusi, ka Veselības aprūpes finansēšanas likuma grozījumos (pieņemti 2018. gada 13. decembrī) noteikto mediķu darba algu pieaugumu par 20% 2020. gadā īstenot nevarēs. Jo tam nepieciešami papildu 120 miljoni eiro, taču visi valsts budžeta līdzekļi, kas ir papildus bāzes finansējumam, ir vien 100 miljoni eiro, kas godīgi jāsadala visām nozarēm.

Ministre DB uzsvēra, ka «atalgojuma pieaugums mediķiem būs, taču, visticamāk, ne tādā apmērā, kādu pagājušā gada nogalē pēcvēlēšanu gaisotnē solīja Saeimas deputāti. Mēs vēl pacīnīsimies ne tikai, lai pierādījumos balstīti lēmumi kļūst par labo praksi, bet arī par to, lai veselības nozare saņem tai nepieciešamo finansējumu». Šajā situācijā vissatraucošākais ir tiesiskais nihilisms, ar kādu rīkojās jaunā Saeima. Proti, nevienam deptātam neesot pret, 80 parlamentārieši (ieskaitot veselības ministres partijas biedrus) nobalsoja par šiem grozījumiem, lai gan jau tobrīd vajadzēja būt skaidram, ka tas finansiāli nebūs iespējams. Tā ir ļoti slikta prakse, ka parlaments pieņem likumu, par kuru vēlāk pats pasaka, ka to izpildīt nevarēs. Tas tikai vairo tiesisko nihilismu. Saprotams ir arodbiedrības sašutums par to, ka likums vienkārši netiks pildīts. Tāpat ir saprotams, ka šo likumu pie labākās gribas nevar izpildīt. Pat pirmklasniekam ir skaidrs – ja papildu nauda līdztekus bāzes finansējumam ir 100 miljoni eiro visiem, bet mediķu algu paaugstinājums vien ir 120 miljonu eiro vērts, tad gali kopā neiet.