Ražošana

Aug izejmateriālu cenas

Māris Ķirsons [email protected],14.04.2004

Jaunākais izdevums

Korpusa mēbeļu ražotāja SIA Bolderāja serviss līdzīpašnieks un direktors Arvis Purs arī optimistiski vērtē mēbeļu tirdzniecības pieaugumu Latvijas tirgū ne tikai šogad, bet arī 2005. un 2006. gadā, jo daudzu projektu realizācijai Latvijā ienāks ES struktūrfondu līdzfinansējums. Tiesa, pēc tam iespējama sāpīga depresija, ko pierādījusi arī Skandināvijas valstu iestāšanās ES, skaidro uzņēmuma direktors. Viņš atzīst, ka tajā laikā būs realizēti projekti ar ES naudas palīdzību, kuriem būs jāsāk atpelnīt ieguldītie līdzekli. SIA Bolderāja serviss nepretendēs uz ES līdzfinansējumu iekārtu iegādē, bet gan uz vides prasību sakārtošanu ražotnē, kā arī atbalstu līdzdalībai starptautiskajās mēbeļu izstādēs. Kā vienu no šābrīža problēmām A. Purs min laminēto plātņu — korpusa mēbeļu izejmateriāla — cenu pieaugumu un deficītu. It īpaši šī sitācija varētu saasināsies, ja Latvijas vienīgais laminēto plātņu ražotājs a/s Bolderāja nolems savus realizācijas apjomus Latvijā samazināt, jo Lietuvas kokskaidu plātņu rūpnieki ir pārgājuši uz mēbeļu ražošanu un šo mēbeļu ražošanas izejvielu vairs nepārdod, skaidro A. Purs. Šo situāciju vēl vairāk pasliktinot lielā ažiotāža pēc šī produkta Krievijā, kaut arī to varētu normalizēt vienas laminēto plātņu ražotnes darbības atsākšana pēc rekonstrukcijas Polijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reklāma ir viens no svarīgākajiem kanāliem, ar kuru palīdzību mūsdienās jebkuras nozares uzņēmums var veiksmīgi konkurēt piesātinātajā piedāvājumu tirgū. Tādēļ klienti kļūst aizvien prasīgāki pret reklāmu izgudrotājiem un ražotājiem – katrs vēlas būt īpašāks, unikālāks un kvalitatīvāks.

Tieši tādēļ arī reklāmas nozares uzņēmumiem šodien svarīgākie faktori ir jaunas idejas, netradicionāla (tajā skaitā nestandarta) pieeja un augsta kvalitāte savienojumā ar operatīviem darbu izpildes termiņiem. Šīs nianses nav svešas arī reklāmas izejmateriālu un dažādu drukas un citu reklāmas industrijai nepieciešamo iekārtu tirgotājam uzņēmumam «InSpe», kas savu darbību sāka pirms 20 gadiem ar dažādu vizuālo reklāmu izstrādi, tādējādi gūstot milzīgu pieredzi šajā jomā. Tomēr pirms vairākiem gadiem uzņēmuma īpašnieki pieņēma lēmumu mainīt biznesa virzienu un vairs pašiem nenodarboties ar reklāmu radīšanu, bet, izmantojot savu gadiem uzkrāto pieredzi, pievērsties tikai izejmateriālu un iekārtu tirdzniecībai. Pēc veiksmīgi uzsākta un nostabilizēta biznesa Lietuvā uzņēmums savu darbību paplašina jau Baltijas mērogā un pirms četriem mēnešiem sāka iekarot arī savu vietu Latvjas reklāmas tirgū, stāsta «InSpe Latvia» pārdošanas direktors Raivis Priede.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Koksnes cenas ir sasniegušas pagaidu zemāko punktu, gaidāms cenu pieaugums, informē kokapstrādes uzņēmumā "Kronus".

"Kronus" pārstāvji norāda, ka, lai gan janvārī bija vērojams gatavo preču cenu kritums, lielākā daļa tirgus dalībnieku uzskatot, ka cenas ir sasniegušas pagaidu zemāko punktu. Pieprasījums tirgū ietekmēs cenu korekciju tempu un apjomu, bet uzņēmumā paredz, ka izejmateriālu cenas palielināsies.

Tāpat izejmateriālu cenu korekcijas var ietekmēt gatavo preču cenas līdz 2023.gada pirmā ceturkšņa beigām.

Pašreizējo tirgu situāciju ietekmē inflācija, elektrības, kurināmā un citu enerģiju izmaksas, karš Ukrainā, kā arī zemākas prasības no tirgus.

"Kronus" eksperti skaidro, ka negaidīti siltās ziemas dēļ kurināmās koksnes cenas turpina samazināties. Savukārt, kamēr gatavo preču cenas joprojām ir pakļautas vājā pieprasījuma spiedienam, zāģmateriālu cenas ir sasniegušas zemāko punktu un vismaz dažiem sortimentiem atkal sāk pieaugt.

Start-up

Izrāvienam izejmateriālu nozarē piedāvā līdz pat 90 000 eiro lielu atbalstu

Db.lv,12.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) Latvijas izejmateriālu jomas jaunuzņēmumiem un biznesa ideju autoriem piedāvā saņemt līdz pat 90 tūkst. eiro lielu finansējumu un atbalstu inovatīvas un zināšanu ietilpīgas uzņēmējdarbības sākšanai Eiropas līmenī.

RTU Dizaina fabrikas «EIT RawMaterials Baltic HUB» aicina jaunuzņēmumus un studentu, zinātnieku, novatoru komandas, kas attīsta biznesa idejas izejmateriālu jomā, līdz 19. augustam pieteikties dalībai Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) zināšanu un inovāciju kopienas «EIT RawMaterials» akcelerācijas programmai.

Programmā var pieteikties uzņēmumi un komandas, kas darbojas izejmateriālu jomā, sākot no izpētes, ieguves un apstrādes līdz aizstāšanai, pārstrādei un aprites ekonomikai. Idejām jāatbilst vismaz ceturtajam tehnoloģijas gatavības līmenim - tai jābūt validētai laboratorijas vidē.

RTU Dizaina fabrikas eksperti izvērtēs jaunuzņēmumus un palīdzēs tiem sagatavoties startam «EIT RawMaterials» akcelerācijas programmas pirmajā kārtā jeb pirmsakceleratorā, kurā piedalīsies 12 komandas no Eiropas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepakojuma ražotāju konkurētspēju gan šogad, gan tuvākajā nākotnē ietekmēs spēja pielāgoties straujajai tirgus dinamikai un elastība klientu prasību apmierināšanā, akcentē Stora Enso Packaging Baltic reģionālā vadītāja Aija Zemribo.

Kādas izmaiņas un vienlaikus tendences iepakojuma tirgū bija vērojamas pagājušajā gadā kopumā gan pasaulē, gan Latvijā un Baltijā?

Uz šo jautājumu var atbildēt, ņemot vērā vairākus aspektus – gan globālās tendences, t.i., stabili augošo pieprasījumu pēc gofrētā kartona un papīra iepakojuma Eiropas un Āzijā tirgos, augošo interesi par videi draudzīgiem risinājumiem, gan arī klientu individuālās vēlmes, piemēram, veselīga dzīvesveida popularizēšana, dzīves kvalitātes uzlabošana, interneta veikalu tīklu aktīva izmantošana. Bet kopumā šīs tirgus tendences es gribētu raksturot ar vienu atslēgvārdu – ātrums. Mūsu uzņēmumā to saprot kā spēju un vēlmi mainīties un nekavējoties pielāgoties situācijai, vienmēr būt gataviem meklēt jaunus risinājumus. Tieši to tirgus un patērētāji no mums pieprasa un novērtē visvairāk. Ātrums, kādā šodien notiek informācijas apmaiņa, nav salīdzināms ar situāciju pat pirms gada, kur nu vēl pieciem. Un varam tikai iedomāties, kas notiks vēl pēc gada vai diviem. Ražotājam ir jābūt tam gatavam un jāpakārto savi ilgtermiņa un arī īstermiņa plāni šai kopējai tendencei – prasībai pēc dinamikas un ātruma gan lēmumu pieņemšanā, gan izpildē. Savā uzņēmumā ātrumu esam definējuši kā galveno vadmotīvu visiem uzņēmuma biznesa procesiem – katram savas atbildības robežās jādomā par to, kā varam strādāt efektīvāk, saīsināt laiku, piemēram, jaunu produktu izstrādei, ražošanai, piegādēm un citiem procesiem, – tas ir nepieciešams mūsu klientiem un ļoti būtiski ietekmē viņu biznesa attīstību.

Eksperti

Naftas cenu ietekme uz Latvijas patēriņa cenām

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Krasnopjorovs un Andrejs Bessonovs,09.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenai pieaugot par 10%, patēriņa cenu līmenis Latvijā vidējā termiņā palielinās par 0.6%, liecina pētījuma rezultāti. (Raksts balstīts uz Latvijas Bankas ekspertu veikta pētījuma, kas pilnā apjomā tiks publicēts vēlāk.)

Pēdējo mēnešu laikā tirgus vairākas reizes pārskatīja naftas cenu prognozes uz leju. Investoru bažas noteica gan lēnāks globālās ekonomikas attīstības temps (kas nozīmē arī mazāku pieprasījumu pēc naftas produktiem), gan arvien pieaugošā naftas ieguve ASV. Šķita, ka situācija būtiski mainījās 14. septembrī, kad uzbrukumā cieta vairāki Saūda Arābijas naftas rūpniecības objekti, tajā skaitā pasaules lielākā naftas pārstrādes rūpnīca Abkaikā. Jau pirmajās stundās pēc biržas atvēršanas tas noteica naftas cenas kāpumu par vairāk nekā 10%.

Trīs nedēļu laikā pēc uzbrukuma naftas cena atgriezās iepriekšējā līmenī. Saūda Arābijai atjaunojot naftas ieguves apjomu ātrāk, nekā to gaidīja investori. Tomēr šīs gadījums uzskatāmi parāda, cik svārstīga var būt naftas cena. Ja naftas cenas kāpums izrādītos noturīgs, cik lielā mērā tas ietekmētu patēriņa cenu dinamiku Latvijā? Kādu produktu un pakalpojumu cenas visvairāk reaģē uz naftas cenas svārstībām? Caur kādiem kanāliem un cik ātri naftas cenu dinamika izpaužas Latvijas patēriņu cenās? Vairāk par to – šajā rakstā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izejvielu sadārdzinājums un darbaspēka pieejamība būs galvenie ēdināšanas nozares izaicinājumi

Uzņēmēji DB un DNB bankas rīkotā apaļā galda diskusijā prognozē jaunu spēlētāju ienākšanu tirgū un paredz, ka nākotnē varētu pieaugt gatavo maltīšu piegādes klientiem.

Kāda šobrīd ir situācija sabiedriskajā ēdināšanā? Vai, uzlabojoties ekonomiskajai situācijai un augot iedzīvotāju labklājībai, ēdināšanas uzņēmumi izjūt tendenci vairāk ieturēt maltīti ārpus mājas?

McDonald’s Mārketinga direktore Baltijas valstīs Baiba Zaķe:

Šobrīd noteikti ēšana ārpus mājas kļūst arvien populārāka. Ja kādu laiku bija sajūta, ka cilvēki vairāk gatavo, tagad vairs tā nav. Jo laika, kas paliek pāri pēc saspringtās ikdienas, ir tik maz, ka cilvēki labāk izvēlas vairāk laika pavadīt ar draugiem un ģimeni, nekā būt pie katliem. Redzam arī, ka McDrive vairāk cilvēku brauc, lai ietaupītu savu laiku, paņem maltīti un brauc tālāk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada vasara pasaules lielākajiem akciju tirgiem pagaidām padevusies ļoti veiksmīga, kur, piemēram, ASV akciju tirgus dinamiku raksturojošā Standard & Poor"s 500 indeksa vērtība kopš jūnija sākuma palēkusies jau par 3,7%.

Vērtspapīru eksperti norāda, ka - gluži kā par spīti kārtējām prognozēm par inflācijas kāpumu - finanšu aktīvu cenas uzvedas tā it kā būtu gaidāma būtiska inflācijas tempa palēnināšanās.

"Vairumam finanšu aktīvu vasaras sākums bijis sekmīgs, un nozīmīgākie akciju cenu indeksi demonstrēja faktiski nepārtrauktu augšupeju un vairākos gadījumos tika sasniegts jauns vēsturiski visaugstākais līmenis. Turklāt jūnijs bija īpaši labvēlīgs eiro denominētajiem finanšu instrumentiem, jo eiro valūtas kritums pret ASV dolāru par 3% šajā periodā veicināja to kāpumu – globālais akciju indekss (MSCI ACWI) eiro izteiksmē palielinājās par 4,6%. Turklāt pretstatā 2021. gada līdzšinējām tendencēm jūnijs izrādījās labvēlīgs arī obligāciju cenām, jo visās lielākajās obligāciju apakškategorijās tika novērots pieaugums visa mēneša garumā. Vienīgais sektors ar negatīvu dinamiku bija izejmateriālu tirgus, kur daži izejmateriāli, piemēram, zelts, varš un jo īpaši kokmateriāli, piedzīvoja strauju cenu korekciju," izceļ Luminor Ieguldījumu pārvaldes vadītājs Atis Krūmiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikai 8,4% no lauksaimniecībā izmantojamām zemēm tiek veikta augšņu agroķīmiskā izpēte.

Neveicot augšņu visaptverošu monitoringu un agroķīmisko izpēti, netieši var būt apdraudēti ES un valsts maksājumi. Tāpat lauksaimniekiem nav skaidrības, cik daudz mēslojuma nepieciešams augsnei, savukārt patērētājiem nav skaidrības, cik droša ir pārtika - vai augsne nav pārmēslota.

Turklāt, trūkstot objektīvām analīzēm par augšņu sastāvu, saimniecībās nav iespējams celt produktivitāti. Jāņem vērā, ka minerālmēslu cenas pēdējos gados ir strauji pieaugušas, sasniedzot 300-500 Ls/t, un tas ietekmē ikvienu ražotāju. Šobrīd augšņu analīžu veikšana ir brīvprātīga, šīs izmaksas atstātas uz pašu zemnieku pleciem un valsts neko neapmaksā. Ražotāji domā, ka valsts atbalsts šim pasākumam būtu vajadzīgs. Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD) rosina šo pasākumu padarīt par obligātu, sasaistot to ar ES maksājumu saņemšanu.

Citas ziņas

Izejmateriālu piegādātāji no Baltijas valstu kompānijām prasa avansā pilnu maksājuma summu

Ritvars Bīders, Db.lv,19.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu izejmateriālu piegādātāji no Baltijas valstīm pieprasa avansā samaksāt visu summu par pasūtījumu, jo apdrošināšanas kompānijas atcēlušas iepriekš pastāvošo kredītlimitu, raksta BBN.

"Esmu saņēmis oficiālu paziņojumu, kurā teikts, ka dažas apdrošināšanas kompānijas ir atcēlušas kredītierobežojumus Baltijas kompānijām. Tā kā piegādātājiem vairs nav šo ierobežojumu, viņi sākuši no mums avansā prasīt pilnu maksājumu summu," norādījis Igaunijas tekstilizstrādājumu ražotāja Wendre izpilddirektors Vahurs Rosars (Vahur Roosaar).

"Šī ir reģionāla mēroga problēma, kas saistās ar piegādātājiem no Francijas un Austrijas," skaidro V. Rosars.

Par līdzīgām problēmām ziņojušas arī citas kompānijas Igaunijā.

Igaunijas kompānijas Premia Tallinna Kulmhoone vadītājs Kuldars Leiss (Kuldar Leis) norāda, ka šī problēma nav tikai Igaunijā, bet gan attiecas uz visām Baltijas valstīm, jo "diemžēl Baltijas valstis ārzemēs tiek vērtēts kā viens reģions".

Ražošana

Schwenk Latvija Brocēnu cementa rūpnīcā plāno investēt 34 miljonus eiro

LETA,03.02.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cementa ražotājs "Schwenk Latvija" šogad plāno investēt 34 miljonus eiro Brocēnu cementa rūpnīcā cementa dzirnavu un daudzkambaru silosa būvniecībā, aģentūru LETA informēja "Schwenk Latvija" pārstāvji.

Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka tas ir lielākais investīciju projekts kopš jaunās Brocēnu cementa rūpnīcas atklāšanas un paredz būtisku efektivitātes pieaugumu un ietekmes uz vidi samazināšanu.

Plānots, ka šā gada nogalē Brocēnu cementa rūpnīcā darbu sāks vēl vienas cementa dzirnavas un daudzkambaru siloss cementa uzglabāšanai. Tas ļaus efektīvāk izmantot cementa rūpnīcas esošo kapacitāti, paplašināt Latvijā ražotā cementa klāstu ar videi draudzīgākiem produkta veidiem un raudzīties jaunu eksporta tirgu virzienā.

Cementa dzirnavas ir viens no būtiskākajiem ražošanas objektiem rūpnīcā, pavēstīja "Schwenk Latvija" pārstāvji. Topošo dzirnavu jauda būs līdz 170 tonnām cementa stundā atkarībā no cementa tipa. Tās sniegs iespēju pievienot Brocēnu cementa sortimentam vēl divas jaunas markas un daļēji aizstās vecākās paaudzes un energointensīvāko dzirnavu izmantošanu.

Ekonomika

Cenu kāpums Latvijā šobrīd jau līdzinās 2007. un 2008. gadā pieredzētajam

Db.lv,08.12.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenu pieaugums Latvijā pēdējos mēnešos ir bijis viens no straujākajiem pēdējo 20 gadu laikā, un inflācijas dinamika šobrīd jau līdzinās 2007. - 2008. gadā pieredzētajam, norāda banku analītiķi.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes publicētā informācija, novembrī patēriņa cenas Latvijā palielinājās par 7,5 % salīdzinājumā ar 2020. gada novembri, savukārt tikai kopš šī gada augusta patēriņa cenas Latvijā ir augušas par 3,7 %. Lai arī patēriņa cenu kāpums šobrīd līdzinās 2006. – 2008. gada periodam, inflācijas iemesli šoreiz ir citi. Šobrīd Latvijas ekonomikā nav vērojamas būtiskas ekonomikas nesabalansētības vai pārmērības, un inflāciju pamatā ir izraisījuši ārējie faktori.

Patēriņa cenas Latvijā šobrīd visvairāk ietekmē naftas cenu kāpums un enerģētikas krīze Eiropā, kas ir izveidojusies dažādu ekonomisku un politisku faktoru, kā arī laikapstākļu rezultātā, norāda bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecībā saglabājas spēcīgs pieprasījums gan ārējos tirgos, gan iekšzemē, un ražotāju jaudu noslodze turpina katru ceturksni sasniegt jaunus rekordus, teikts jaunākajā Latvijas Bankas Makroekonomisko norišu pārskatā.

Tomēr gada sākumā nozares sniegums bija nedaudz vājāks, nekā gaidīts. Palielinājusies ar nākotni saistītā nenoteiktība – rūpniecības uzņēmēju noskaņojums gan Latvijā, gan ES kopumā ir svārstīgs un pēdējos mēnešos pasliktinājies. Vienlaikus nozaru asociāciju pārstāvji saglabā optimistisku skatu uz nozaru nākotnes attīstību un būtiskus šķēršļus pieprasījuma jomā nesaskata. Apstrādes rūpniecības pievienotā vērtība 2018. gada 1. ceturksnī salīdzinājumā ar 2017. gada 4. ceturksni samazinājās par 1.1%. Salīdzinājumā ar 2017. gada 1. ceturksni saglabājās 2.5% kāpums.

Joprojām izaugsme vērojama gandrīz visās rūpniecības apakšnozarēs, būtiski sliktāki rezultāti ir tikai dzērienu ražošanā un kuģu un laivu, ražošanas iekārtu un ierīču remontā un uzstādīšanā. Latvijas rūpniecības uzņēmēju noskaņojums pēdējos četros mēnešos (februārī–maijā) nedaudz pasliktinājās, turklāt ekonomiskā noskaņojuma un rūpniecības uzņēmēju noskaņojuma kritums vērojams ES valstīs kopumā, un tas var iezīmēt problēmas Latvijai svarīgās tirdzniecības partnervalstīs. Tomēr par negatīvu tendenci runāt ir pāragri, noskaņojuma rādītāji mēdz būt svārstīgi, un tos ietekmē arī dažādi vienreizēji faktori.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz Krievijas invāziju Ukrainā un ar to saistītajām problēmām — īslaicīgu tērauda deficītu un šim svarīgajam izejmateriālam novēroto cenu lēcienu -, metālapstrādes un mašīnbūves nozares kopējie ienākumi pērn sasnieguši līdz šim vēsturiski augstāko līmeni un pārsniedz 2,5 miljardus eiro.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Metālapstrādes un mašīnbūves rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs Toms Grīnfelds. Viņaprāt, fakts, ka sarežģītajā 2022. gadā nozarei izdevies panākt ienākumu pieaugumu vidēji par 20-22%, ir uzskatāms par pārsteidzoši labu rezultātu, kas tikai apliecina uzņēmēju spēju ātri un elastīgi pielāgoties jaunajiem apstākļiem.

Fragments no intervijas

Kāds nozarei bija 2022. gads?

Ne tikai mašīnbūve un metālapstrāde, bet būtībā visa tautsaimniecība ne tikai Latvijā un Eiropā, bet pat visā pasaulē strādāja vairāku izaicinājumu apstākļos. Principā 2022. gads bija turpinājums tiem izaicinājumiem, kuri sākās 2020. gadā līdz ar Covid-19 pandēmijas ierašanos un ar tās ierobežošanu saistītajiem pasākumiem ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropā un pasaulē. Viens no faktoriem bija loģistikas piegāžu ķēžu lēnums vai sliktākajā gadījumā – pārtrūkšana. Vēl 2021. gada nogalē aizsākās energoresursu cenu pieaugums. 2022.gada lielākie izaicinājumi, protams, saistīti ar sekām, ko radīja kara sākums Ukrainā. Kara ietekmē radās trīs pamata problēmu grupas: materiālu (galvenokārt tērauda) pieejamība, enerģētiskā krīze un eksporta tirgi. Nenoliedzami, ka lielākās problēmas 2022.gada martā daudziem Latvijā strādājošajiem uzņēmumiem radās saistībā ar izejmateriālu pieejamību. Krievija tradicionāli bija bijusi lielākais tērauda izejmateriālu piegādātājs.

Viedokļi

Kāda ir naftas cenas netiešā ietekme uz inflāciju Latvijā?

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Tkačevs un Andrejs Bessonovs,31.01.2017

1. attēls. 10% naftas šoka ietekme uz ražotāju cenām nozaru griezumā

Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), World Input Output Database, Latvijas Bankas novērtējums

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo divu gadu laikā naftas cena pasaules tirgos ir nozīmīgi samazinājusies. To savos maciņos izjutuši arī Latvijas patērētāji. Vai drīkstam pie šīs sajūtas pierast vai tomēr jāgatavojas naftas cenu kāpumam?

2015. gadā naftas cenas kritums sasniedza 47%, samazinājumu, tam turpinoties arī 2016. gada sākumā. Savukārt 2016. gadā beigās - pēc sarunām starp nozīmīgākajiem spēlētājiem starptautiskajā naftas tirgū - iezīmējās naftas cenas kāpuma tendence. Šādas naftas cenas pārmaiņas atstāj ietekmi uz Latvijas inflācijas līmeni divos veidos:

tiešā veidā (mainot degvielas cenu, kā arī dabasgāzes un siltumenerģijas tarifus);

netiešā veidā (paaugstinot/samazinot preču un pakalpojumu ražošanas izmaksas un tādējādi arī to cenas).

Tiešā veidā radīto ietekmi Latvijas patērētāji izjūt diezgan ātri (piemēram, 85% no naftas cenas palielinājuma/samazinājuma benzīna un dīzeļdegvielas cenās atspoguļojas apmēram divu mēnešu laikā). Taču preču un pakalpojumu cenu korekcija var aizņemt noteiktu laiku, kamēr uzņēmēji pārnes enerģijas cenu izmaiņas uz pārdošanas cenām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stikla šķiedras ražotājs AS "Valmieras stikla šķiedra" pagājušajā gadā strādāja ar 127,922 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 41,3% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 36,8% un bija 6,154 miljoni eiro, liecina informācija Lursoft.

Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka 2022.gads sākās ar rekordlieliem pārdošanas apmēriem un vēsturiski zemu gatavās produkcijas krājumu atlikumu pirmajā ceturksnī, jo, pirmkārt, pēc vannu krāsns rekonstrukcijas bija jāizpilda 2021.gadā atliktie pasūtījumi. Otrkārt, piegādes ķēdes starp Āziju un Eiropu vēl arvien apgrūtināja augstas transporta izmaksas.

Šie apstākļi radīja iespēju vairāku pārdošanas cenu korekciju rezultātā uz klientiem novirzīt pieaugošās grupas izejmateriālu, dabasgāzes un elektroenerģijas izmaksas, teikts vadības ziņojumā.

Riska vadības pasākumu ietvaros 2019.-2022.gada periodā uzņēmums pakāpeniski samazināja sadarbības apmērus ar biznesa partneriem Krievijā un Baltkrievijā, tāpēc karadarbības sākums 2022.gada februārī būtiski neietekmēja "Valmieras stikla šķiedras" grupas izejmateriālu piegādes un pārdošanas ieņēmumus. Tikai atsevišķi Krievijas piegādātāji nelielos apmēros piegādāja izejmateriālus stikla kausēšanas ražošanas procesa nodrošināšanai - šī sadarbība tika pārtraukta nekavējoties karadarbības sākuma posmā, un krietni pirms starptautisko tirdzniecības sankciju ieviešanas pret Krieviju.

Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv,03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreizējās starptautiskās politiskās situācijas ietekmē ir būtiski mainījušies Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas robežas infrastruktūras izbūves riski.

Tāpat pasaules valstu, t. sk. Eiropas Savienības (ES) un Latvijas, piemērotās sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju dažu dienu laikā ir ievērojami mainījušas metālapstrādes tirgu un izejmateriālu piegādes iespējas, kā arī pieaugušas degvielas izmaksas. Tādēļ būvkomersants SIA “Citrus Solutions” bija spiests atsaukt savu slēgtās cenu aptaujas pieteikumu.

VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) ir izsludinājusi jaunu, slēgtu cenu aptauju – tajā atkārtoti uzaicināti piedalīties būvkomersanti, kuri iesniedza pieteikumus arī iepriekšējā cenu aptaujā,” informē VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

VNĪ ir izsludinājusi jaunu, slēgtu cenu aptauju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz krīzi energoresursu jomā un karadarbību Ukrainā, būvniecība Latvijā nav apstājusies. Tomēr paredzams, ka jaunie apstākļi radīs korekcijas projektu īstenošanai plānotajā laikā un budžetā, norāda VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ).

Pašlaik apjomīgi iekšējie resursi ir novirzīti, lai VNĪ spētu operatīvi risināt aktuālos jautājumus un sadarbībā ar lietotājiem un būvkomersantiem nodrošinātu būvdarbu nepārtrauktību valsts pasūtījumos.

VNĪ pārvalda un attīsta dažāda veida valsts nozīmes projektus, tajā skaitā būtiskus valsts drošības objektus. Šobrīd to īstenošanai iespējami īsākā laikā ir vitāla nozīme. Paredzams, ka jaunie apstākļi radīs korekcijas projektu īstenošanai plānotajā laikā un budžetā.

"Ievērojamu cenu kāpumu novērojām jau pirms karadarbības Ukrainā. Noteiktās kategorijās būvmateriālu cenu pieaugums aizvadītā gada laikā sasniedza līdz pat 80 un vairāk procentiem, it īpaši tas skāra kokmateriālu (vairāk nekā 130 %), metāla (80 %), betona un darbaspēka izmaksas. Pārējām izejvielām cenu pieaugums svārstījās no 5 % līdz 20 %. Esošā situācija ir jauna un nav salīdzināma ar 2021. gada būvmateriālu cenu kāpumu un darbaspēka trūkumu, kas jau aizvadītajā gadā atsevišķos projektos radīja objektīvu termiņa pagarinājumu. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem pagājušā gada laikā būvniecības izmaksas pieauga līdz 13 %. Šogad to pieaugums varētu būt 20 % un vairāk," norāda VNĪ valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.

Ražošana

Kā top?: Laureta Candles sveces

Žanete Hāka,18.03.2016

Patlaban liels pieprasījums ir pēc svecēm ar latviešu rakstiem, stāsta uzņēmuma pārstāvji.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā piektdienā portāls db.lv ciemojas Cēsu uzņēmumā SIA AGC Group, kur top Laureta Candles zīmola sveces.

«Mūsu bizness sākās 2010.gadā ar sveču un ziepju izejmateriālu tirdzniecību,» stāsta Laureta Candles īpašnieks Ivars Cekuls. «Mēs abi ar sievu Lauru esam no Cēsīm, taču iepriekš studējām Rīgā – es būvniecību, bet viņa – reklāmu un sabiedriskās attiecības,» viņš stāsta. «Tad izdomāju, ka būvniecība nav īsti mans lauciņš, jo šo jomu izvēlējos toreiz, kad viss gāja uz augšu un izvēle bija likumsakarīga. Tad sāku domāt, ko Latvijā varētu ražot, un ienāca prātā - kādēļ tās nevarētu būt sveces,» uzsver I. Cekuls.

Tad viņš nonācis pie secinājuma, ka ASV ir lieli sveču un ziepju izejmateriālu veikali, bet Latvijā– cenas augstas, bet izvēle – ļoti maza. Pēc pusgada saņēmušies, viņi pasūtījuši pirmās izejmateriālu paletes no ASV. «Lēnā garā, tirgojot izejvielas - tolaik bija tieši krīzes laiks un arī daudzi citi cilvēki meklēja papildus peļņas iespējas -, lēnām paši sākām liet sveces,» norāda viņš.

Tehnoloģijas

Latvijā ievieš inovatīvu printeru pārvaldības platformu WePrintSmarter

Rūta Cinīte,27.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pieejama unikāla tehnoloģiju platforma WePrintSmarter, kuras tīmeklī balstītais pakalpojums SmartSupplies pilnībā automatizē toneru un tintes kasetņu pasūtīšanu un piegādi visu zīmolu parastajiem un daudzfunkcionālajiem printeriem, informē platformas izstrādātāja SIA ALSO Latvia valdes priekšsēdētājs Juris Ducens.

«ALSO izstrādātās inovatīvās platformas dod jaunas iespējas tālākpārdevējiem. WePrintSmarter ļauj piegādātājiem un tālākpārdevējiem optimizēt klientu printeru parku un drukas izejmateriālu pārvaldību, izveidojot nepārtrauktu izejmateriālu pasūtījumu plūsmu no ikviena šim pakalpojumam reģistrētā klienta. Savukārt tālākpārdevēju klienti var iztikt bez atsevišķu preču pasūtīšanas no tālākpārdevēja tīmekļa veikala. Tāpat klientiem nevajag atcerēties katra printera kasetņu preču kodus,» skaidro J. Ducens.

Klients portālā SmartSupplies var aplūkot informāciju par visiem printeriem savā tīklā. Portālā var sekot katra printera tonera vai tintes kasetnes izlietojuma līmenim. J. Ducens skaidro, ka platforma tālākpārdevējiem rada jaunas biznesa iespējas, jo viņi printeru tīklā var konstatēt un piedāvāt klientiem jaunus un efektīvākus drukas risinājumus.

Ražošana

Latvijā ienāk augsnes bagātinātāju ražotājs Klasmann-Deilmann

Elīna Pankovska,15.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augsnes bagātinātāju ražotājs Klasmann-Deilmann paplašinājis darbību Baltijā un Latvijā iegādājies uzņēmumu SIA Blue Mountain Peat, kas Valmieras rajonā ražo frēzkūdru un griezto sūnu kūdru. Darījuma puses ir vienojušās neatklāt iegādes cenu.

SIA Blue Mountain Peat kūdras ieguvi veic tādās vietās kā Zilaiskalns, Rāķu purvs, Tēvgāršas purvs, Kocēni un Ozolmuiža, un tajā strādā aptuveni 60 darbinieki.

Rīkotājdirektors Norberts Zībels komentēja šo iegādes darījumu atzīmē: «Jaunās kūdras ieguves vietas palīdzēs mums paplašināt izejmateriālu bāzi Baltijas valstīs. Tādējādi turpmāko desmitgadi tiks nodrošinātas izejmateriālu piegādes centrālajai kūdras substrāta ražotnei Šilutē, Lietuvā.

Ar šo darījumu plānots samazināt iespējamu nelabvēlīgu laika apstākļu negatīvo ietekmi uz iegūto izejmateriālu apjomu. Kopumā šobrīd Klasmann-Deilmann Grupa pārvalda vairākus desmitus tūkstošus hektāru kūdras ieguves vietu Baltijas valstīs.

Citas ziņas

Marks&Spencer ražo bikses no plastmasas pudelēm

,21.11.2007

Kad audums ir gatavs, tas ir tieši tāds pats kā jebkurš cits poliestera materiāls, ko Marks & Spencer izmanto bikšu ražošanā un atbilst visiem kvalitātes standartiem.

Foto avots: Marks&Spencer

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

„Vienu bikšu radīšanai tiek izmantotas desmit 2 litru plastmasas pudeles, kas iepriekš kalpojušas ūdens, sulu vai gāzēto dzērienu patēriņam,” skaidro Grehems Burdens (Graham Burden), Marks & Spencer ilgspējīgu izejmateriālu un kokvilnas nozaru speciālists.

„Tas viss ir daļa no mūsu Plāna A*, visaptverošas kampaņas kopā ar piegādātājiem un pircējiem, lai cīnītos pret klimata izmaiņām, mazinātu atkritumu daudzumu un saglabātu dabas resursus,” viņš norāda. No šāda pārstrādāta materiāla ražos arī flīsa jakas, vīriešu bikses, skolas formas un iespējams kādu dienu pat lietussargus.

Kā iespējams plastmasas pudeli pārvērst audumā?

Īstenībā tas nav tik sarežģīti kā izklausās, skaidro Marks & Spencer. Procesa sākumpunkts ir Taivānā – plastmasas pudeles tiek savāktas no tuvākās apkārtnes atkritumu pārstrādes projekta ietvaros, saspiestas un nogādātas pārstrādes uzņēmumam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas celtniecības nozari skāris nopietns izejmateriālu deficīts, liecina Vācijas ekonomikas izpētes institūta "Ifo" pētījums.

"Šāds deficīts nav pieredzēts kopš 1991.gada. Tas aprīlī izraisījis aktivitātes kritumu celtniecības nozarē, vismaz uz kādu laiku," norāda "Ifo" eksperts Fēlikss Leise.

Ēku celtniecībā aprīlī par problēmām laikus iegūt celtniecības materiālus ziņoja 23,9% aptaujāto uzņēmumu. Martā šādu kompāniju īpatsvars bija 5,6%.

Tikmēr civilajā celtniecībā izejmateriālu deficīts aprīlī ietekmējis 11,5% uzņēmumu.

"Ifo" skaidro, ka šo deficītu izraisījusi koronavīrusa pandēmija, kuras dēļ tikusi samazināta izejmateriālu ražošana, bet tagad pieprasījums palielinājies straujāk, nekā gaidīts.

Pārtika

Rīgas miesnieks: visticamāk, cenas produkcijai tiks palielinātas

BNS,16.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad gaļas pārstrādes uzņēmumam Rīgas miesnieks, visticamāk, būs jāpalielina produkcijas cenas, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service pastāstīja Rīgas miesnieka valdes priekšsēdētājs Juhans Mats (Juhan Matt).

Viņš klāstīja, ka ir pieaugušas izejmateriālu cenas, tostarp gan graudu, kas tiek izmantoti lopbarībā, gan energoresursu cenas. «Ir pieaugusi arī nestabilitāte daudzās pasaules valstī, un turpina pieaugt arī iedzīvotāju skaits. Tas viss rada arī pārtikas produktu cenu pieaugumu pasaulē,» paskaidroja Rīgas miesnieka vadītājs un uzsvēra, ka šie faktori, protams, ietekmē arī Latvijas tirgu, lai arī jārēķinās, ka iedzīvotāju maksātspēja Latvijā praktiski nepieaug un tirgus šeit ir salīdzinoši mazs.

«Taču, ja palūkojamies uz pašreizējo pasaules gaļas tirgu, liellopu gaļas cenas vidēji ir pieaugušas par 9%, vistas – par 17%, cūkgaļa – par 11%,» informēja J. Mats un atzina, ka līdz ar to arī Rīgas miesnieks nevarēs saglabāt pašreizējās produkcijas cenas. «Ja šāda tendence turpinās, mēs nevaram saglabāt cenas pašreizējā līmenī, jo tad tas nozīmē, ka mēs bankrotēsim,» sacīja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs un piebilda, ka citas izejas, kā celt cenas, vienkārši nav. «Salīdzinājumam Igaunijā jau tagad mazumtirdzniecības cenas gaļas izstrādājumiem ir par 16% augstākas nekā Latvijā,» minēja J. Mats.

Apdrošināšana

Veselības un dzīvības apdrošināšana pārmaiņu vējos. Ko gaidīt 2023. gadā?

Viktors Gustsons, Compensa Life Latvijas filiāles vadītājs,05.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Straujais cenu pieaugums un inflācijas kāpums pērn nesis būtiskas izmaiņas arī Latvijas apdrošināšanas tirgū. Līderos pārliecinoši izvirzījusies veselības apdrošināšana, kamēr dzīvības apdrošināšanā ar uzkrāšanu vērojama zināma piesardzība.

Apdrošināšanas sabiedrību parakstīto veselības apdrošināšanas prēmiju apmērs 2022. gada desmit mēnešos, salīdzinot ar šo pašu laika posmu pērn, palielinājies par 23%, kas vērtējams kā būtisks pieaugums. Tam ir divi iemesli. Pirmkārt, pēc COVID-19 pandēmijas ir ievērojami palielinājies pieprasījums pēc veselības apdrošināšanas (VA) polisēs iekļautajiem pakalpojumiem. Esam novērojuši, ka cilvēki vēlas nodrošināties, saņemt plašāku pakalpojumu klāstu, kas iepriekšējo divarpus gadu laikā bija ierobežoti vai liegti - tās ir maksas operācijas, diagnostiskie izmeklējumi u.c. Otrkārt – sakarā ar straujo inflācijas pieaugumu, kas Latvijā ir pārsniegusi 20%, un vispārējo cenu kāpumu, būtiski ir sadārdzinājušies ārstniecības iestāžu sniegtie pakalpojumi. Lai varētu tos apmaksāt, tirgū ir jūtami pieaugušas arī apdrošināšanas prēmijas, kas ir nodrošinājis VA izvirzīšanos apdrošināšanas tirgus līderos.