Citas ziņas

Ceļojumiem uz ārzemēm - šogad cenu leiputrija

Jūlija Pudenko, [email protected], 7084435,23.07.2007

JTL līdzīpašnieks Ķēstutis Ļutkus: «Ilgu laiku Latvijā līdera pozīcijas ieņēma divas kompānijas – Tez Tour un Novatours, kuri diktēja cenas. Līdz ar JTL attīstīšanu cenas ceļojumiem mazinājās, un tie kļuvuši pieejamāki cilvēkiem.»

Foto: Edmunds Brencis, DB

Jaunākais izdevums

Nedēļa 3 zvaigžņu viesnīcā Antālijas kūrortā par 150 Ls? Tas nav reklāmas triks, bet reāls piedāvājums. Uz Turciju, Tunisiju, Krētu vai Spāniju var aizbraukt par samērā zemu cenu.

Jau februārī tūroperatori sāka vasaras sezonas ceļojumu pārdošanu, piedāvājot cilvēkiem iegādāties vasaras ceļojumu ar 20 % atlaidi, taču šobrīd atlaide uz ceļojumiem jūlijā svārstās no 50 % līdz 75%. Pēc vairāku tūrisma tirgus pārstāvju teiktā, šobrīd Latvijas tūrisma tirgū tūroperatoru vidū notiek cīņa par līdera pozīciju.

Absurda situācija

«Trakas» atlaides uz ceļojumiem parādījušās tieši šogad, kad tūroperators JTL skaļi paziņoja par tūrisma tirgus iekarošanu. Un viens no veidiem, kā iekarot tirgu, ir lēti ceļojuma piedāvājumi. Nozares pārstāvji atzīmē, ka no biznesa viedokļa izveidota absurda situācija - tūroperatori piedāvā lētus ceļojumus, kas maldina cilvēkus un sarežģī tūrisma aģentūru darbību. Situācija kļūst aizvien absurdāka, un tūrisma pārstāvji ir noraizējušies. «Pagājušā nedēļā uz Turciju bija piedāvājums uz 7 dienām par 62 latiem plus nodoklis. Bet, ja reāli paskatīsimies uz cenām- viena aviobiļete maksā 200 Ls, tas jau liecina par zaudējumiem. Latvija ir ļoti maza valsts, un jau tik daudz gribētāju, lai katru dienu laistu lidmašīnu uz Turciju. Uz Antāliju, piemēram, lido gandrīz katru dienu 5 reizes nedēļā divas trīs dažādu tūroperatoru lidmašīnas, to nevar aizpildīt, fiziski nav tik daudz cilvēku, kas gribētu braukt atpūsties.Tas ietekmē arī cilvēku izvēli. Pirmo jautājumu, kādu cilvēks uzdod, ienākot tūrisma aģentūrā, ir - kādas ir atlaides. Agrāk cilvēks interesējās par servisu, par ko viņš maksā, ar kādu lidmašīnu viņš lidos, bet šobrīd galvenais ir lētāk nopirkt ceļojumu. Tomēr cilvēks neaizdomājas, ka aiz tās atlaides stāv - zemas kvalitātes serviss. Pēdējā laikā aizvien biežāk cilvēki sāk sūdzēties par viesnīcas kvalitāti, par apkalpošanu,» skaidro tūrisma aģentūras Atlas Tour direktors Arsēnijs Haitins. Zemas ceļojumu cenas, nepilnas lidmašīnas, plašs piedāvājums - tas viss ietekmē kopējo Latvijas tūrisma tirgus situāciju, kurā cieš gan patērētāji, gan tūrisma aģentūras. «Tūrisma aģentūras strādā ar komisijas naudu no pārdotiem ceļojumiem - jo zemāka ir cena ceļojumiem, jo mazāk nopelnām. Sarežģīti strādāt vienāda piedāvājuma dēļ, dažreiz mēs nevaram pat saprast, kurš ko piedāvā, jo visi trīs tūroperatori strādā vienādos virzienos - Turcija, Grieķija un Tunisija. Būtu labāk, ja katrs ieņemtu savu nišu, un tas atvieglotu darbu,» saka A. Haitins. Īpašu uzmanību Turcijai, Grieķijai un Tunisijai līdz šim dalīja savā starpā Tez Tour un Novatours, JTL līdzīpašnieks Ķēstutis Ļutkus to skaidro ar pieprasījumu. «Cilvēki vēlas braukt uz šīm zemēm, un kāpēc lai atsakām viņiem.»

Ievieš pārmaiņas

Latvijas tūrisma tirgū šogad notiek līderu pozīcijas maiņa sakarā ar tūroperatora JTL strauju attīstību, kurš sākumā strādāja kā tūrisma aģentūra, bet nu jau izaugusi līdz nopietnam tūroperatoram. Tieši JTL kompānijas attīstība viesa pārmaiņas tūrisma tirgū. 2006. gadā JTL sāka ieviest attīstības programmu, kas domāta vairākiem gadiem, un ir apņēmības pilns ieņemt ne mazāk par 40 % tirgus. Kā pirmais solis ir 50% tūroperatora JTL pārdošana, kurš līdz šim piederēja tikai Svjatoslavam un Tatjanai Ladiginiem, to iegādājās viens no Turcijas lielākajiem tūroperatoriem VASCO Touristic, kam pieder arī Krievijas tūroperators Detours, un līdzīga profila firmas Vācijā un Austrijā. Kā paskaidroja tūroperatora līdzīpašnieks Ķ. Ļutkus, pateicoties lielām investīcijām, apmēram 1 milj. eiro, kompānijas attīstībā, šobrīd Latvijas iedzīvotājiem ir iespēja ceļot daudz lētāk nekā iepriekš. «Tūroperatora JTL attīstība tikai liecina par konkurētspēju, jo ilgu laiku Latvijā līdera pozīcijas ieņēma 2 kompānijas - Tez Tour un Novatours, kuri diktēja cenas, taču līdz ar JTL attīstīšanu, cenas uz ceļojumiem mazinājās un tie kļuvuši pieejamāki cilvēkiem,» skaidro Ķ. Ļutkus.

Pārliecināti par sevi

Neskatoties uz situāciju tirgū, Ķ. Ļutkus runā pārliecinoši par šī gada apgrozījumu, kas varētu sasniegt 10 milj. Ls. «Mēs strādājam pēc diviem rādītājiem - apgrozījums un apkalpoto cilvēku skaits. Ja mēs paskatīsimies uz airBaltic, tad pirms vairākiem gadiem viņi arī strādāja ar zaudējumiem, taču šobrīd viņi ir lielāki.» Jūlijā uz karstākiem piedāvājumiem atlaides ir līdz pat 75%, taču Ķ. Ļutkus skaidro, ka jūlijā cilvēki maz ceļojot, un, lai lidmašīna būtu pilna, piedāvājot lētus ceļojumus. Taču, pēc viņa teiktā, piedāvājumu ar 75% atlaidi ir nedaudz, tie attiecoties uz ierobežotu vietu skaitu, pārsvarā tiek pārdoti standarta piedāvājumi. Uz jautājumu, kas būs tālāk, Ķ. Ļutkus prognozē, ka lielākas kompānijas šī situācija neskars, visi paliks savās nišās, bet mazie gan varētu neizturēt, un pastāv iespēja, ka kompānijas mainīs darbību. Savu stabilu darbību JTL apliecina ar apgrozījumu: 6 mēnešos apgrozījums sasniedza 5.8 milj. Ls, kas ir daudz lielāks nekā pērn, jo 2006. gadā apgrozījums sasniedza 2.2 milj. Ls. Par peļņu Ķ. Ļutkus negribēja runāt, bilstot, ka tūroperatori pārsvarā to neatklāj.

Eksperiments neaizgāja

Vairāku gadu tūrisma operatoru līdera pēc apgrozījuma Tez Tour Baltijas valstu direktors Konstantins Paļgovs komentē: «Mēs uztaisījām nelielu eksperimentu - divas nedēļas piedāvājām lētus ceļojumus par 100 Ls, tika nopirkti tikai 2 ceļojumi par šādu cenu. Cilvēki saprot, ka par tādu naudu nevar gaidīt labu servisu, un viņi labāk samaksās vairāk un būs pārliecināti, ka saņem kvalitatīvu atpūtu.» Pēc K. Paļgova teiktā, ar cenu vien nevar piesaistīt cilvēkus, jo viņi tiecas pēc labas atpūtas, un tikai piedāvājot labus produktus, var iegūt klientu uzticību. «Tez Tour Latvijas tūrisma tirgū strādā jau piecus gadus. Esam uzzinājuši, ka cilvēks uzticas brendam, labām atsauksmēm un kvalitatīviem pakalpojumiem. Ja kompānija grib ienākt tirgū, tad labāk sākt nevis ar zemām cenām, bet ar labu mārketinga kompāniju, kvalitatīviem piedāvājumiem un mērķtiecīgu darbību,» iesaka K. Paļgovs. Arī tūroperatora Domina Travel direktore Ketija Fogele par situāciju tirgū ir pārsteigta, jo uzskata, ka tā strādāt nevar un nedrīkst. «Mēs turpinām strādāt pēc savas programmas. Mums ir izvirzīts mērķis, ir noteikti uzdevumi, ar kuru palīdzību arī plānojam to sasniegt. Nekādās dempingu cīņās mēs neplānojam iesaistīties. Mums ir jau izveidota ilglaicīga sadarbība ar Domina grupas viesnīcām, kuras arī piedāvājam saviem klientiem. Protams, dažreiz arī piedāvājam atlaides,» saka K. Fogele, piebilstot, ka lai gan vasaras sezona Domina Travel ir nedaudz mierīgāka nekā pērn, viņi jūtas stabili. Latvijas tūrisma aģentu asociācijas, kuras biedri ir Tez Tour, JTL, Novatours un Domina Travel Latvia, prezidente Kitija Gitendorfa pagaidām situāciju nekomtē. Neizdevās uzzināt arī Novatours viedokli. Domina Travel, Tez Tour un Novatours ir lielas un nopietnas kompānijas, kurām ir augošs apgrozījums un katra ieņem savu vietu tirgū. JTL iejaukšanās neietekmēs to darbību, taču tas drīzāk atstāj ietekmi uz maziem tūroperatoriem, kuri neizturēs tik sīvu konkurenci. Kā rezultātu tam var minēt Royal Tour 2 reisu atcelšanu uz Kipru. Kompānijas vadība sarunā ar Db pauda viedokli, ka šogad strādāt tūrisma tirgū ir ļoti grūti, it īpaši maziem uzņēmumiem, taču, pēc Royal Tour līdzīpašnieces Larisas Ščokinas teiktā, viņi cīnīsies un turpinās strādāt. A/s Alida Tūrs prezidents Arno Ter-Saakovs uzsver, ka strādāt tūrisma biznesā vienmēr bijis grūti, taču šogad situācija ir unikāla - lēti ceļojuma piedāvājumi, taču uztraukties, viņaprāt, nav pamata. «Mēs piedāvājam tādu cenu, par kuru ir lielāks pieprasījums, protams, dažreiz sanāk, ka mēs paši apmāksājam vietas lidmašīnā, taču citādāk nevar strādāt. Izdzīvos tas, kas ir stiprāks,» saka A. Ter-Saakovs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tie automašīnu tirgotāji Latvijā, kuri vēl nav paspējuši optimizēt savus krājumus, turpinās piekopt klientam izdevīgākus piedāvājumus, lai stabilizētu situāciju, taču sagaidāms, ka cenu leiputrija beigsies jau šī gada 2. ceturksnī. Tā intervijā žurnālam Lietišķā Diena norāda Inchcape grupas vadītājs Latvijā Andris Kulbergs.

Joprojām ir daudz cilvēku, kuri vēlas iegādāties jaunu automašīnu, taču problēmas rada finansējuma iespējas. "Ja līdz lejupslīdei bija tā, ka aptuveni 90% no darījumiem bija līzingā, tad patlaban ir atgriezušies 90. gadi. 50%, dažos mēnešos pat 60% no darījumiem ir kešā [skaidrā naudā]. tas ir pamatīgs solis atpakaļ," apgalvo Inchcape Latvijas boss.

Inchcape prognozē, ka šogad jauno automašīnu tirgus piedzīvos 40% kritumu, tāpēc uzņēmumā jau laikus veikta reorganizācija, lai pielāgotos tirgus tendencēm. "Pēc reorganizācijas mums patlaban ir BMW un Mini autosalons, kas atrodas Dārzciema ielā 64a, savukārt Skanstes ielā turpmāk būs galvenā Ford mītne, kā arī šeit tiks apvienota Land Rover un Jaguar tirdzniecība. Galvenais Mazda salons būs viens un atradīsies Jūrkalnes ielā. Turpmāk, tāpat kā patlaban, tur tiks pārstāvētas Ford un Mazda auto markas," saka A. Kulbergs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzīgi kā citās valstīs, arī Latvijā iedzīvotāji atvaļinājuma laikā tērē arvien vairāk, t.sk., palīgos ņemot finanšu iestāžu kredītus.

Lai gan Finanšu un kapitāla tirgus komisija vēl nav apkopojusi datus par mājsaimniecību karšu un kontu kredītiem 2. ceturksnī, par šo periodu datu par Latvijas iedzīvotāju ceļojumiem un to tēriņiem ārvalstīs nav arī statistikas pārvaldei, tomēr iepriekšējo periodu tendences un baņķieru aplēses liecina, ka kredītu skaits un apjoms, arī tēriņi pieaug.

Iedzīvotāji atvaļinājumu izmanto ceļojumiem, kuros tērē vairāk, izmantojot arī lielākus aizņemtos līdzekļus. Piem., ir bankas, kur kredītkaršu apgrozījums, pērkot ceļojumu un lidmašīnas biļeti, šogad audzis divas reizes. Te gan jāatgādina, ka kredītkaršu tirgus strauji sāka attīstīties pēdējos pāris gados un arī to izmantošana ne tuvu nav tik plaša kā Eiropā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskā lejupslīde visā pasaulē ir novājinājusi cilvēku gan fiziski, gan morāli, tāpēc ikvienam no mums būs nepieciešama atpūta. Laikraksts The Times ir izveidojis ceļvedi ekonomiski izdevīgiem ceļojumiem pa Eiropu. Vairāk par tūrismu lasiet Dv.lv sadaļā Db Dopings!

Ticamākais, vairums cilvēku izbrīnā iesauksies, ka nekāds ceļojums šogad netiek plānots, jo tādiem priekiem nepietiek naudas. The Times nostājas pretēji šim uzskatam un sludina, ka jādodas atpūtā – vai nu ceļojot savas valsts robežās, vai arī dodoties uz ārvalstīm. Protams, plānojot ceļojumu, nāksies skaitīt latus, tāpēc ceļveža veidotāji ir izvēlējušies ekonomiski pievilcīgus galamērķus dažu vai vairāku dienu ceļojumiem. Laikraksts ir pārliecināts, ka cilvēki joprojām var atļauties doties ceļojumos, neaizņemoties naudu no bankas.

Apceļojot Lielbritāniju, kā galamērķi nav obligāti jāizvēlas valstu galvaspilsētas, kas parasti ir dārgākas nekā provinces pilsētiņas. Tāpat par naktsmītni ne vienmēr ir jāizvēlas viesnīcas, jo gana interesanti un aizraujoši ir nakšņot zem klajas debess – kādā kempingā vai telšu pilsētiņā. Tieši šie aspekti ir tie, kurus ceļvedī uzsver laikraksts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo 12 mēnešu laikā ceļojumā ārpus Latvijas devušies 45 % iedzīvotāju, liecina jaunākais «Latvia Tours Ceļojumu indekss». Tostarp katrs trešais (28 %) uz ārzemēm devies atpūtā, katrs divpadsmitais (8 %) – darba darīšanās, bet katrs septītais (14 %) no Latvijas izbraucis privātu iemeslu dēļ.

Ja salīdzina ar pērno gadu, šogad par 2 % pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kuri devušies ceļojumos ārpus valsts. Taču joprojām ne reizi uz ārzemēm nav izceļojuši vairāk nekā puse jeb 55 % aptaujāto.

Visbiežāk ārpus valsts dodas iedzīvotāji 35 – 44 gadu vecumā (55 %), nedaudz retāk – 25 – 34 gadus veci ceļotāji (53 %). Arī vairāk nekā puse (52 %) iedzīvotāju 18 – 24 gadu vecumā aizvadītā gada laikā bijuši ārpus valsts. Savukārt, visretāk no Latvijas izbraukuši seniori 64 – 74 gadu vecumā (26 %). Iedzīvotāju 55 – 63 gadu vecumposmā uz ārzemēm devies katrs trešais (37 %).

Latvijas iedzīvotāju ceļošanas paradumus lielā mērā ietekmē ienākumi. Ceļojumu indekss rāda, ka iedzīvotāju ar augstiem ienākumiem vidū uz ārzemēm pēdējā gada laikā ceļojuši 66 %, bet iedzīvotāju ar zemiem ienākumiem starpā – teju trīsreiz mazāk jeb tikai 26 %.

Pakalpojumi

Tez Tour vadītājs: Šovasar pēdējā brīža piedāvājumus negaidiet

Olga Kņazeva,12.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lietainā vasara ir īsta dāvana vietējām tūrisma aģentūrām un tūroperatoriem – uz karstākām vietām atpūsties dodas pat tie iedzīvotāji, kuri to nav plānojuši darīt.

«Ja godīgi, mēs esam ļoti priecīgi par to!» norāda kompānijas Tez Tour Latvija valdes loceklis Konstantīns Paļgovs. Tiesa gan, pieprasījums pēc ārvalstu atpūtas ceļojumiem šajā sezonā ir ne tikai laikapstākļu dēļ, bet arī tāpēc, ka tirgū ir atgriezusies Turcija. Kā skaidro Tez Tour pārstāvis, kompānija patlaban neko nevar piedāvāt karsto ceļojumu cienītājiem par pazeminātām cenām. «Atlaides mēs neietekmējam – tās nepiedāvā ārvalstu viesnīcas,» viņš uzsver.

Ir divi faktori, kas izraisījuši lielu pieprasījumu pēc vasaras ceļojumiem uz ārvalstīm. Pirmkārt, tā ir Turcijas atgriešanās tirgū. «Pagājušajā gadā iedzīvotāji izvēlējās ceļojumus sakot: «Piedāvājiet man jebko, izņemot Turciju.» Iedzīvotāji baidījās braukt uz to nestabilās politiskās situācijas dēļ. Šajā gadā situācija ir atrisinājusies, un uz Turciju cilvēki dodas tikpat bieži kā uz Grieķiju un citām valstīm. Ir jāatzīst, ka tādu cenas un kvalitātes kombināciju kā Turcijā reti kura valsts var piedāvāt. Turcijas piedāvājumā viss ir iekļauts un tā ir viena no labākajām ģimenes atpūtas vietām». Tagad mēs redzam, ka pieprasījums, kas iepriekš bija apstājies, pēc Turcijas ceļojumiem ir atgriezies, un tie, kuri neaizbrauca uz šo valsti pērn, dodas turp šogad. Ja mēs to būtu zinājuši, mēs palielinātu pieprasījumu pēc Turcijas viesnīcām.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāju aptaujas rezultāti par 2007.gada pirmajā ceturksnī veiktajiem ceļojumiem Latvijas robežās un ārpus tām liecina, ka pa Latviju atpūtas nolūkos (pie radiem, atpūtai brīvā dabā un tml.), šķērsojot pilsētas vai administratīvā rajona robežas, ceļoja 42% Latvijas iedzīvotāju, Db.lv informēja Centrālās statistikas pārvaldes Transporta un tūrisma statistikas daļa.

Visizplatītākie bija vienas dienas (bez nakšņošanas) braucieni. Tajos devās 35% no visiem iedzīvotājiem, kuri viena brauciena laikā vidēji iztērēja 18,6 Ls. Īsajiem atpūtas braucieniem (1-3 diennaktis) priekšroku deva 12% iedzīvotāju, iztērējot vidēji 19,0 Ls viena brauciena laikā. Garajos atpūtas braucienos pa Latviju (4 un vairāk diennaktis) devās 2% iedzīvotāju un iztērēja vidēji 31,6 Ls viena brauciena laikā. Atpūtas braucienos vairāk devušās sievietes (52%). Visvairāk ceļotāju bija vecumā no 25-44 gadiem.

Dodoties atpūtas braucienā, iedzīvotāji parasti izmantojuši privātās naktsmītnes - 94%. Visbiežāk atpūtas braucienā ceļotāji devušies ar vieglo automobili – 59%.

Citas ziņas

Tūroperatoru patvaļu iegrožos

Jānis Lasmanis kopā ar Valteru Grīnvaldu,29.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļotāji no tūrisma pakalpojumu sniedzējiem turpmāk varēs piedzīt atlīdzību par morālo kaitējumu.

Šāds ir viens no tūrisma biznesam, iespējams, netīkamākajiem piedāvājumiem ES direktīvas par tūrisma pakalpojumiem modernizēšanai, kuram par labu izteikusies arī Eiropas Komisija (EK). Komisijas piedāvātajā variantā ieteikts noteikt griestus šādām prasībām. Griesti regulētu to, ka pieprasītā summa ir adekvāta ceļojuma izmaksām un nodarītajam kaitējumam, piekrīt viesnīcas Europa Royale Riga ģenerāldirektors Jānis Jenzis. Viņš arī uzskata, ka direktīvas modernizācija ir nepieciešama. Kompānijas Impro direktors Vilnis Klinovičs: «Mēs bieži izmantojam tādu aviokompāniju pakalpojumus, kuras nemaz nestrādā Latvijā, līdz ar to problēmu gadījumā, kuras radušās ne mūsu vainas dēļ, vēršoties pret tām, jārēķinās ar tiesu darbiem ārpus Latvijas. Es uzskatu, ka atbildība tūrisma pakalpojumu sniedzējam būtu jāuzņemas tik tālu, cik tālu ir tā iespējas kaut ko mainīt.»

Citas ziņas

Lai ceļotu, ņem kredītu

,18.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai segtu savus ceļojuma izdevumus, trešdaļa aptaujāto iedzīvotāju izmanto finanšu institūciju piedāvātās kreditēšanas iespējas, liecina pētījums.

SEB Unibankas un E–Spy kopīgi veiktais pētījums par iedzīvotāju ceļošanas ieradumiem liecina, ka, pieaugot iedzīvotāju labklājībai, pieaug arī ārzemju ceļojumu skaits - 4% aptaujāto biežāk kā trīs reizes, 16% vismaz divas līdz trīs reizes, 28% – vismaz reizi gadā izmanto iespēju atpūsties ārpus Latvijas. Savukārt 29% aptaujāto atpūtai ārvalstīs priekšroku dod retāk kā reizi gadā.

Aptaujas dati atklāj, ka 17% respondentu atpūtas braucieniem atvēl līdz 200 Ls, 28% aptaujāto no 200 līdz pat 500 Ls, savukārt 21% aptaujāto vairāk nekā 500 latu. Aptaujas dati arī liecina, ka, lai segtu savus ceļojuma izdevumus, trešdaļa aptaujāto iedzīvotāju izmanto finanšu institūciju piedāvātās kreditēšanas iespējas, šo iespēju izmanto 35% vīriešu un 26% sieviešu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā kā epidemioloģiskā situācija uzlabojas un vakcinācijas kampaņas paātrinās visā Eiropas Savienības (ES), Eiropas Komisija ierosina dalībvalstīm pakāpeniski atvieglot ceļošanas pasākumus, tostarp jo īpaši attiecībā uz ES digitālā "Covid" sertifikāta turētājiem.

Kā aģentūru LETA informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses nodaļā, EK ir ierosinājusi atjaunināt kopējos kritērijus attiecībā uz riska apgabaliem un ieviest ārkārtas apstākļos izmantojamu procedūru, lai risinātu jautājumu par bažas raisošu vai uzmanību prasošu jaunu vīrusa variantu izplatību. Priekšlikumā ir iekļauti arī īpaši noteikumi attiecībā uz bērniem, lai nodrošinātu ceļojošo ģimeņu vienotību, un standarta derīguma termiņš attiecībā uz testiem.

Galvenie atjauninājumi vienotajā pieejā attiecībā uz ceļošanas pasākumiem ES iekšienē, pamatojoties uz Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra (ECDC) publicēto ar krāsu kodiem iezīmēto karti.

Citas ziņas

Latvijas iedzīvotāji aktīvākie savas zemes apceļotāji ES

Jānis Rancāns,27.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajā gadā Latvijas iedzīvotāji brīvdienās visvairāk devušies īsos iekšzemes ceļojumos, liecina Eiropas statistikas biroja Eurostat apkopotie dati. Saskaņā ar tiem, Latvijā reģistrēta augstākā īsu brīvdienu ceļojumu proporcija Eiropas Savienībā (ES).

Kopumā Latvijas iedzīvotāji 2010. gadā devušies 4,1 miljonā brīvdienu ceļojumu, no tiem iekšzemes ceļojumi veidojuši 3,28 miljonus, bet ārzemju ceļojumi 834 tūkstošus.

No visiem brīvdienu ceļojumiem 73% bijuši īsi iekšzemes ceļojumi, 7% - gari iekšzemes ceļojumi, 7% - īsi ārzemju ceļojumi un 13% - gari ārzemju ceļojumi.

Lielākā īsu iekšzemes brīvdienu ceļojumu proporcija ES bijusi Latvijā (73%), Somijā (70%), Dānijā (67%), Spānijā (65%), Bulgārijā un Portugālē (abās 64%).

Lietuvas iedzīvotāji kopumā devušies 3,2 miljonos ceļojumu, no kuriem 54% bijuši īsi iekšzemes ceļojumi, 12% - gari iekšzemes ceļojumi, 13% - īsi ārzemju ceļojumi un 21% - gari ārzemju ceļojumi.

Ekonomika

ALTA: Ceļošanas atvieglojumi izejošo tūristu skaitu varētu palielināt par 15-20%

LETA,17.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības šonedēļ pieņemtais lēmums par ceļošanas atvieglojumiem personām ar Covid-19 sertifikātu, varētu palielināt no Latvijas izceļojošo tūristu skaitu par aptuveni 15 -20%, aģentūrai LETA prognozēja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes locekle, Igaunijas tūrisma kompānijas "Estravel" filiāles Latvijā vadītāja Anta Jokste.

"Principā esam apmierināti ar sen gaidīto un ilgi diskutēto valdības lēmumu. Ņemot vērā kopējo ainu EEZ valstīs, un īpaši tuvajos kaimiņos - Igaunijā, šis lēmums par atvieglojumiem testu un pašizolācijas ziņā ir atbilstošs un pamatots," sacīja Jokste.

Tomēr viņa uzsvēra - jāņem vērā, ka ceļošanai ir svarīga epidemioloģiskā situācija galvenokārt galamērķī un pašreiz vēl arvien ir valstis arī EEZ, kurās nebūtiska ieceļošana no valstīm ar saslimstības rādītāju virs 50 gadījumiem uz 100 000 iedzīvotāju nav atļauta vai ir krietni ierobežota. Kā piemēru Jokste minēja Somiju.

"Protams, ka populārie Vidusjūras galamērķi - Grieķija un tai piederošās salas, Spānija, Bulgārijas un Turcijas kūrorti, ir atvērti vakcinētiem ceļotājiem, un viennozīmīgi tie vakcinētie vai izslimojušie Latvijas valsts piederīgie, kuri iepriekš kavējās ar ceļojumu iegādi maksas testu dēļ, tagad varēs šos testus neveikt, kā arī neizolēties, atgriežoties arī no Turcijas un citām trešajām valstīm. Domājams, ka šis apstāklis varētu palielināt izceļojošo tūristu skaitu par aptuveni 15-20%," minēja Jokste.

Politika

Pašvaldību deputātu polittūrisms – desmitkārt mazāks nekā Saeimas deputātiem

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam,11.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldību izdevumi ārvalstu komandējumiem ir ievērojami mazāki, salīdzinot ar līdzīgiem izdevumiem valsts pārvaldes institūcijās, liecina Valsts kases apkopotie valsts iestāžu un pašvaldību pārskati.

Nevienā no Latvijas pašvaldībām 2024. gadā izdevumi ārvalstu komandējumiem nesasniedza 0,6% no kopējo izdevumu apjoma, un ārvalstu komandējumu izdevumi nerada būtisku slodzi pašvaldību budžetiem.

Ārvalstu komandējumu izdevumi

2024. gadā vislielākie ārvalstu komandējumu izdevumi bija Valmieras novadā, kur tie veidoja 5,5 tūkstošās daļas (0,55%) no kopējiem 2024. gada izdevumiem. Tālāk sekoja Gulbenes novads ar 5,2 tūkstošām daļām un Jelgavas novads ar 5,1 tūkstošo daļu. Salīdzinājumam 2023. gadā Tieslietu ministrijas izdevumi ārvalstu komandējumiem bija 6,45 tūkstošās daļas no kopējiem Tieslietu ministrijas izdevumiem. Saeimas izdevumi ārvalstu komandējumiem 2023. gadā bija ievērojami lielāki – 17 tūkstošās daļas pret kopējiem Saeimas izdevumiem. Savukārt Valsts kancelejas izdevumi ārvalstu ceļojumiem 2023. gadā pārsniedza 3,1% no visiem Valsts kancelejas izdevumiem. Tiesa, tas bija laikā, kad iepriekšējais Ministru prezidents Krišjānis Kariņš aizrāvās ar ārvalstu ceļojumiem, izmantojot īrētu privāto lidmašīnu. Latvijas pašvaldības īrētās privātās lidmašīnas ārvalstu ceļojumiem neizmantoja, tāpēc 2024. gadā pašvaldību kopējie izdevumi ārvalstu komandējumiem nesasniedza pat 1,9 tūkstošās daļas pret visiem pašvaldību izdevumiem. 2024. gadā septiņpadsmit pašvaldībās ārvalstu ceļojumiem tērēja mazāk par vienu tūkstošo daļu no kopējiem pašvaldību izdevumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir paaugstinājusies popularitāte dažādiem tematiskajiem ceļojumiem – kulinārijas ceļojumiem, sevis izzināšanas ceļojumiem, dažādu sporta aktivitāšu ceļojumiem, raksturīgākās tendences tūrisma nozarē komentē tūrisma aģentūras Kolumbs pārstāve Līga Jansone.

Galamērķu izvēle ļauj secināt, ka cilvēki izvēlas ceļot ne tikai, lai vienkārši atpūstos, bet lai sevi pašizglītotu kādā sev tīkamā nozarē.

Tāpat populāri kļūst biznesa ceļojumus apvienot ar atpūtas braucieniem - Bleisure travel. Pastiprinās tendence, ka cilvēki paņemt klāt pāris dienas komandējuma noteiktajam laikam, lai izbaudītu tās vietas šarmu arī kā tūristi.Tāpat arvien vairāk uzņēmumu izlemj komandas saliedēšanās pasākumos doties uz ārvalstīm, tādējādi apvienojot patīkamo un lietderīgo. Darbinieki šādus ceļojumus ļoti novērtē, jo tie ir ne tikai izglītojoši un uz saliedētību vērsti, bet arī izklaidējoši.

Vaicāta par šo gadu tūrisma nozarē, L.Jansone teic, ka tas bijis pozitīvs gan klientu pieprasījuma ziņā, gan apgrozījuma ziņā. Novērots, ka cilvēki ceļo vairāk nekā iepriekš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada sākumā inflācija turpinās augt un gada vidējā inflācija šogad varētu sasniegt 6-7% pretstatā 3,3% pērn, prognozē banku analītiķi.

"SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis skaidro, ka iemesli straujajam inflācijas kāpumam jau vairākus mēnešus nemainīgi balstās maksas par mājokli, transporta un pārtikas sadārdzinājumā. Šo trīs grupu kopējais devums ir 6,34 procentpunkti. Arī pārējās grupās ir vērojams cenu pieaugums, kaut mazāk izteiksmīgs. Arī eirozonā inflācija decembrī pieauga par 0,1% līdz 5%, kas ir augstākais līmenis kopš eiro ieviešanas. Inflācija, neskaitot enerģijas cenas izmaiņas, decembrī pieauga par 0,3% līdz 2,8%, bet inflācija arī bez svaigas pārtikas, alkohola un cigaretēm nemainījās - 2,6%.

Situācija dažādās dalībvalstīs atšķiras. Beļģijā, Austrijā, Vācijā un Somijā inflācija decembrī bija zemāka nekā novembrī. Francijas centrālās bankas vadītājs izteicies, ka inflācija Francijā un eirozonā ir tuvu maksimumam un turpmāk tai vajadzētu palēnināties. ECB galvenais ekonomists Filips Leins izteicies, ka neskatoties uz rekordaugsto cenu pieaugumu 5% apmērā decembrī eirozonas inflācija šogad samazināsies. Vērtējot pašreizējās enerģijas cenas un nākotnes līgumus, var pieņemt, ka inflācija ES ir sasniegusi vai ļoti tuvu augstākajam punktam, uzskata D.Gašpuitis.

Citas ziņas

Vai jaunietim jāpaliek strādāt Latvijā?

Signe Knipše [email protected] 7084437,27.11.2007

Dienas biznesa komandas — Madaras Apsalones un Armanda Žubuļa veidotais raksts tika atzīts par labāko

Foto: Eva Šavdine, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāka alga, draudzīgāka vide, karjeras iespējas un jauni piedzīvojumi – katram sava motivācija pamest Latviju, lai dotos pretim iespējām rietumos.

Problēmas Latvijā

«Zemas algas. Kad maksās vairāk, cilvēki atgriezīsies.» Šādu atbildi nereti nākas dzirdēt no pašmāju jauniešiem. Kā liecina CSB dati, strādājošo mēneša vidējā neto darba samaksa 2006. gadā bija 216 Ls, tikmēr latvietis Īrijā mēnesī nopelna no 900 līdz 3000 eiro (attiecīgi 630 – 2100 Ls ).

Tomēr atalgojums nav vienīgais faktors, kas mudina jauniešus sākt profesionālo dzīvi ārvalstīs – problēmas cilvēku savstarpējās attiecībās, zemais sabiedrības pašnovērtējums, stereotips, ka rietumos viss ir labāk, vai varbūt vēlme izkāpt no komforta zonas un pamēģināt kaut ko jaunu.

Ekonomika

Patēriņa cenu līmeni 2023.gadā visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums pakalpojumiem un cenu tendences pasaulē

Db.lv,12.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2023.gada decembrī, salīdzinot ar 2023.gada novembri, patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,8%, kas bija straujākais cenu kritums decembra mēnesī kopš 1991.gada jeb datu publicēšanas uzsākšanas.

Precēm vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,2%, bet pakalpojumiem pieauga par 0,4%. Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām bija cenu kritumam degvielai, elektroenerģijai, apģērbiem un apaviem, kā arī cenu kāpumam pasažieru aviopārvadājumiem un alkoholiskajiem dzērieniem.

2023.gadā kopumā patēriņa cenas stabilizējās, katru mēnesi sarūkot, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo mēnesi - no 21,5% šā gada sākumā līdz 0,6% decembrī. To turpināja ietekmēt pasaules cenas un nestabilā ģeopolitiskā situācija. Ņemot vērā inflācijas dinamikas bāzes efektu, 2023.gadā vidējā gada inflācija saglabājās augsta - 8,9%.

Lielākā palielinošā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni gada laikā bija pakalpojumu cenu kāpumam. Pakalpojumu cenas kopumā pieauga par 5,3%, kas kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 1,3 procentpunktiem. Lielākā palielinošā ietekme bija ambulatorajiem pakalpojumiem, galvenokārt sadārdzinoties ārstu speciālistu un zobārstniecības pakalpojumiem, cenas ievērojami palielinājās arī ēdināšanas pakalpojumiem, pasažieru aviopārvadājumiem un pārvadājumiem pa autoceļiem, atpūtas un kultūras pakalpojumiem (ieskaitot televīzijas abonēšanas maksu, atpūtas un sporta pasākumus, muzeju, kinoteātru, teātru, koncertu apmeklējumu), mājokļa īres maksai, atkritumu savākšanai un citiem ar mājokli saistītiem pakalpojumiem, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt cenas būtiski samazinājās kanalizācijas pakalpojumiem.

Citas ziņas

Ekspertu viedokļi par gada inflāciju Latvijā

,12.01.2009

No kreisās: Ieva Vēja, DnB NORD Bankas ekonomisko pētījumu grupas speciāliste, Dainis Stikuts, Swedbank vecākais ekonomists, Olga Ertuganova, Latvijas Krājbankas Investīciju pārvaldes galvenā analītiķe, un Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

http://www.db.lv/images/article/2009/01/12/11382f8a-4e45-46d3-ae53-6d7b803b50df.jpg

Inflācija Latvijā decembrī turpināja pazemināties

Inflācija Latvijā decembrī turpināja pazemināties, gada inflācijai samazinoties līdz 10.5%, un tas bija jau otrais mēnesis pēc kārtas, kad, salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi, piedzīvojām deflāciju. Kā jau prognozēts, galvenie inflācijas pazemināšanās avoti decembrī bija degvielas cenu kritums vidēji par 8.8%, kā arī apģērbu un apavu cenu samazināšanās sezonas atlaižu ietekmē. Vēl tālāku inflācijas pazemināšanos ierobežoja siltumenerģijas cenu pieaugums un atsevišķu pārtikas preču sadārdzināšanās.

Janvārī inflācijas kritums, kas vērojams jau kopš pagājušā gada vidus, uz brīdi var apstāties, kad pievienotās vērtības nodokļa standartlikmes paaugstināšana vien dod pamatu vispārējam cenu pieaugumam par 2.5%. Šāda inflācija gan ir mazāka par 2.8% cenu kāpumu, kāds tika piedzīvots pagājušā gada janvārī, tomēr jāņem vērā arī pazeminātās pievienotā nodokļa likmes pacelšanas ietekme.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2025.gada janvārī, salīdzinot ar 2024.gada decembri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,6%. Precēm tas pieauga par 0,9%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,2%, informē Ekonomikas ministrija.

Tradicionāli janvārī ir vērojams cenu pieaugums. Šogad janvārī vērojamas mēnesim raksturīgas cenu pārmaiņas, ko galvenokārt ietekmēja nodokļu likmju un tarifu izmaiņas, kas tradicionāli ir noteikušas cenu kāpumu gada sākumā, kā arī cenu kāpums pārtikai, degvielai un cenu kritums apģērbiem un apaviem.

Lielākā palielinoša ietekme janvārī bija cenu pieaugumam ar mājokli saistītiem energoresursiem, kas kopā kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 0,5 procentpunktiem. Lielākā ietekme bija cenu kāpumam elektroenerģijai par 12,1% un dabasgāzei par 3,9%. Cenu kāpumu elektroenerģijai noteica faktiskās maksas par jaudas uzturēšanu pieaugums mājsaimniecībām ar "Pamata" tarifu plānu un pieslēguma jaudu līdz 25 ampēriem, samazinoties valsts atbalsta apjomam atbilstoši noteikumiem par tarifu maksimālo atļauto pieaugumu mājsaimniecībām. Savukārt cenu pieaugumu dabasgāzei noteica no 1.janvāra palielinātā akcīzes nodokļa likme par dabasgāzi. Cenas praktiski nemainījās siltumenerģijai - kāpums par 0,1%, bet samazinājās cietajam kurināmajam - par 1,3%.

Finanses

Trešdaļa dodas ceļojumos, bet parādus neatdod

Gunta Kursiša,23.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katram trešajam ceļotājam no Latvijas uz ārzemēm ir savlaicīgi nenokārtotas parādsaistības, liecina Swedbank Privātpersonu finanšu institūta veiktā ceļotāju paradumu izpēte. Tas apstiprina, ka laikā nenokārtoti parādi ir ne tikai naudas, bet arī attieksmes jautājums, norāda bankas pārstāvji.

Puse Latvijas mājsaimniecību katru gadu atrod laiku un iespēju, lai īstenotu vēlēšanos doties tuvākā vai tālākā ceļojumā, taču, izpētot ceļojumu finansēšanas avotus, atklājas, ka līdzekļi ceļošanai tiek rasti ne tikai no uzkrājumiem un tekošajiem ienākumiem, bet arī uz laicīgi nenokārtotu saistību rēķina, noskaidrojies Swedbank pētījumā.

Bankas Privātpersonu finanšu institūts aptaujāja vairāk nekā 500 respondentu, ka šogad bija devušies vai plānoja doties salīdzinoši dārgākos ceļojumos uz ārzemēm, kuru laikā Latvijas iedzīvotāji iztērē vidēji desmit reizes lielāku summu nekā vietējā ceļojumā, liecina Centrālās Statistikas pārvaldes (CSP) dati. Kā ceļojuma finansējuma avoti visbiežāk tika nosaukti tekošie ienākumi, tostarp alga un atvaļinājuma nauda (48% aptaujāto), kā arī uzkrājumi (40%). 6% ceļojumam vajadzīgo naudu vai daļu no tās aizņemas vai pērk ceļojumu uz nomaksu.

Makroekonomika

ES iedzīvotāji brīvdienās brauc uz Spāniju, Itāliju un Franciju

Jānis Šķupelis,16.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas savienības (ES) rezidenti 2011. gadā devušies miljards brīvdienu ceļojumos, liecina apkopotie Eurostat dati.

No šiem ceļojumiem aptuveni ceturtā daļa bijusi uz kādu vietu ārpus valsts, kas ir iedzīvotāja rezidence. No šādiem brīvdienu ceļojumiem vispopulārākā izvēle ir bijusi Spānija. Uz šo valsti devušies 13% to ES iedzīvotāju, kas savas brīvdienas izvēlējušies pavadīt ārzemēs. Uz Itāliju devušies 9% to ES iedzīvotāju, kas tīko pavadīt ārzemēs, un uz Franciju – arī 9%. Šajos datos iekļauti tikai ES rezidenti, liecina Eurostat informācija.

Visvairāk brīvdienu ceļojumos ES veikuši vācieši (aptuveni 215 milj. ceļojumi). Katrs trešais ceļojums, ko veicis Vācijas iedzīvotājs, bijis uz ārzemēm. Vācijas iedzīvotāju populārākie ceļa mērķi bijuši Austrija, Itālija un Spānija.

Pakalpojumi

Join UP! šogad plāno noorganizēt vairāk nekā 330 ceļojumu uz Ēģipti

Db.lv,20.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novērojot pieaugošu interesi par ceļojumiem uz Ēģipti, tūroperators Join UP! Baltic šoruden ceļojumus uz Šarmelšeihu un Hurgadu uzsācis jau septembrī.

Tūroperators, kurš Baltijas tirgū strādā otro rudens-ziemas sezonu, šogad plāno noorganizēt vairāk nekā 330 ceļojumu uz Ēģipti.

“Ēģipte kopumā tūristu skaita ziņā šajā gadā līdz gada beigām plāno pārsniegt pirms kovida līmeni, un plāno sasniegt 15 miljonus tūristu gadā līdz šī gada beigām (no 4,9 miljoniem 2020.gadā). Līdz ar to tūrisma sektors pēdējos gados Ēģiptē strauji attīstās, aug, piedāvā arvien augstāku servisa līmeni ceļotājiem - tiek renovētas un uzlabotas viesnīcas, būvētas jaunas. Kopumā Baltijas ceļotājiem kvalitāte par labu cenu ir noteicošais faktors, izvēloties savu brīvdienu galamērķi,” saka Join UP! Baltic vadītāja Sabina Saikovskaja.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Pašlaik pārtikas cenu kritums lielā mērā ir panākts uz agresīvu akciju rēķina

LETA,24.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašlaik ir ļoti grūti izteikt prognozes par pārtikas cenu turpmāko attīstību Latvijā, taču tuvākajā laikā pārtikas cenas Latvijā turpinās kristies, lai gan ilgākā termiņā nevajadzētu cerēt, ka tās atgriezīsies līmenī, kāds bija pirms kara Ukrainā izraisītās krīzes, aģentūras LETA rīkotajā diskusijā "Pārtikas cenas - kur slēpjas problēmas un kas gaida nākotnē?" atzina eksperti.

"Cenām pašlaik ir jāiet uz leju, tā ir taisnība. Bet domāt, ka šis kritums visu laiku turpināsies un mēs atkal dzīvosim leiputrijā, kāda bija pirms šī lielā kāpiena… Tā tas nav un nebūs. Tas vienkārši vairs nav iespējams. Daudzas izmaksu komponentes ir pieaugušas un tās nesamazināsies. Uz efektivitātes rēķina var kaut ko panākt, bet arī tam ir robežas," uzsvēra Agroresursu un ekonomikas institūta Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.

Pārtikas ražotāji un tirgotāji atkārtoti aicina samazināt PVN likmi pārtikai

Pārtikas ražotāju, pārstrādātāju un tirgotāju pārstāvji aģentūras LETA rīkotajā diskusijā...

Viņa gan norādīja, ka pašlaik izteikt prognozes ir visai sarežģīti, bet domāt, ka viss būs lēti, daudz un lielā izvēlē, nav pamata.

Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis diskusijā sacīja, ka pašlaik pārtikas cenu kritums lielā mērā ir panākts uz agresīvu akciju rēķina. Savukārt, ja skatās uz pieprasījumiem, kurus veikali par pamata jeb bāzes cenām saņem no piegādātājiem, tad daudz vairāk ir par cenu palielinājumu, nevis samazinājumu.

Vienlaikus Krūzītis prognozēja, ka pārtikas patēriņa cenu inflācija nākamajos mēnešos par trim vai četriem procentpunktiem turpinās samazināties. Viņš gan arī pauda, lai gan tendence ir vienota, var atšķirties skaitļi par to, cik liels patiesībā pašlaik ir pārtikas cenu kāpums mazumtirdzniecībā.

Viņš skaidroja, ka Centrālā statistikas pārvalde inflāciju aprēķina, sekojot izvēlētu pārtikas produktu grozam, bet pircēju paradumi pēdējā gada laikā ir būtiski mainījušies.

Viņš arī minēja, ka vienam konkrētam veikalu tīklam, kura nosaukumu gan Krūzītis neatklāja, ir lūgts aprēķināt pārtikas cenu izmaiņas visām tā sortimentā esošajām precēm. Lai gan Centrālās statistikas pārvaldes dati liecināja, ka maijā, salīdzinot ar šo pašu laiku pirms gada, pārtikas preces bija par 18% dārgākas, veikalu tīkla aprēķini uzrādīja cenu kāpumu par 10%.

"Tagad noteikti pārtikas inflācija jau ir zem 10%. Tas neapšauba kopējo tendenci, bet tas parāda, ka var būt atšķirības arī datos," piebilda Krūzītis.

Savukārt Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis uzsvēra, ka mēs dzīvojam globālā pasaulē. Tādēļ liela ietekme uz pārtikas cenām būs karam Ukrainā, laika apstākļiem un tam, kas notiek pasaules tirgos.

Viņš uzsvēra, ka prognozes vienmēr ir tikai prognozes. "Ja atceramies, kas notika Covid-19 laikā, kad vienkārši aizvēra robežas un nevarēja ievest neko, kas notiek karā Ukrainā, tad es domāju, ka ekonomikas analītiķiem drīz var nebūt darba, jo viņu prognozes var tikpat labi piepildīties un tikpat labi nepiepildīties," sacīja Gūtmanis.

Tāpat viņš pauda, ka lauksaimniecībā ir jādara viss iespējamais, lai mēs spētu sevi pabarot. "Mums ir jānodrošina vispusēja lauksaimniecības ražošana, lai mēs varam sevi apgādāt, jo tas ir nacionālās drošības jautājums. Mēs redzam, ka to ļoti pašlaik izjūt Ukraina, un tas ir tas, uz ko mums primāri būtu jākoncentrējas," uzsvēra Gūtmanis.

Arī SIA "Latvijas tirgotāju savienība" ("LaTS") valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis aicināja neaizmirst Ukrainas kara ietekmi, jo tieši tas sāka būtisko pārtikas cenu kāpumu.

"Es personīgi uzskatu, ka šī ir cena, kas mums ir jāmaksā par šo karu. Tā ir runa par mūsu drošību. Tādēļ arī pircējiem būtu jāsaprot, ka ne jau veikalnieks ir tas, kurš šīs cenas dzen uz augšu. Arī tā ir maksa par mūsu mieru un agresora apturēšanu Ukrainā, tādēļ ir jābūt iecietīgiem," norādīja Okmanis.

Jau vēstīts, ka Centrālās statistikas pārvades dati liecina, ka kopš maija tieši pārtikas cenām ir lielākā ietekme uz kopējo inflāciju Latvijā, apsteidzot līdzšinējo līderi - ar mājokli saistītās izmaksas. Ja jūnijā kopējā inflācija samazinājās zem 10%, tad pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas joprojām bija par 14,4% augstākas nekā pirms gada šajā laikā. Jūnijā gan pārtikas cenas, salīdzinot ar maiju kritās, tiesa nedaudz - par 0,1%. Turklāt virkne ekonomistu uzsver, ka vēl nevaram runāt par nopietnu pārtikas cenu samazināšanās tendenci, jo kritumu pamatā veicināja sezonālo dārzeņu cenas un akcijas veikalos.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēki, kuru ikdiena saistīta ar darbu birojā, laiku pa laikam vēlas «restartēties», nereti tam izvēloties ceļojumus bez komforta, izaicinot sevi piedzīvot kaut ko nebijušu un atmiņā paliekošu.

Adventure traveling šobrīd ir Nr 1 globālā tendence tūkstošgades paaudzes vidū, attiecīgi aizvien vairāk cilvēku vecumā no 20 līdz 40 izvēlas ceļot un iepazīt pasauli šādā veidā, liekot uzsvaru tieši uz pasaules iepazīšanu, jaunu kultūru atklāšanu un piedzīvojumu, kāds nav iespējams tad, kad ir iegādāts pilnībā noorganizēts ceļojums ar muzeju un baznīcu apmeklēšanu (kas, protams, arī nav slikti), komentē digitālā mārketinga speciālists Arturs Mednis. Arī viņš izmantojis šādu ceļojumu veidu un bijis, piemēram, Arktikā, bet rudenī dosies uz Peru. Viņš norāda, ka šādi ceļojumi devuši skaistas atmiņas, iespēju iepazīties ar interesantiem cilvēkiem, ar kuriem tagad kļuvis par draugiem, satiekas laiku pa laikam un dodas kopā nākamajos piedzīvojumos.

Viedokļi

Viedoklis: Tūrisma nozare Latvijā kā ekonomikas spogulis

Latvijas Bankas ekonomiste Linda Vecgaile,20.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan tūrisma nozarei Latvijas tautsaimniecības ienākumu struktūrā nav salīdzinoši nozīmīga loma, tomēr tā veic sociālekonomiski svarīgu funkciju.

Tā nodrošina darbu ne vien klasiskajās ar tūrismu saistītajās vietās - viesnīcās, restorānos, pasažieru pārvadājumos, gidu pakalpojumu jomā u.tml., bet veicina ienākumu plūsmu valstī arī netieši, proti, nodrošinot ienākumus tūrisma nozarei piesaistītajām precēm un pakalpojumiem (piemēram, suvenīru tirdzniecība, dažādi izklaides pasākumi, medicīnas pakalpojumi, vides labiekārtošana u.c.).

Ierasts, ka biežāk vērtējam tūrismu, vadoties pēc šajā nozarē gūtajiem ienākumiem. Tomēr, kas notiek sētas otrā pusē? Proti, kāda ir Latvijas iedzīvotāju ceļošanas paradumu tendence? Cik daudz tērējam ceļošanai? Un - vai ceļošanas aktivitātes varētu ko liecināt par Latvijas ekonomikas stāvokli? Par to šajā rakstā.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Atpūtas ceļojumā ārpus Latvijas tuvākā gada laikā plāno doties 40% iedzīvotāju

Žanete Hāka,30.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopumā 40% Latvijas iedzīvotāju plāno doties atpūtas ceļojumā ārpus Latvijas tuvākā gada laikā. To skaitā 12% jau ir konkrēts plāns attiecībā uz ceļojumu ārpus Latvijas, bet vēl 28% iedzīvotāju ir ieceres. Daudz biežāk plānus doties ceļojumā tuvāko 12 mēnešu laikā pauda tie iedzīvotāji, kuri pēdējā gada laikā bija devušies ceļojumā, liecina Latvia Tours Ceļojumu indeksa dati.

Kopš 2015. gada par 8% pieaudzis to iedzīvotāju īpatsvars, kuri plāno doties atpūtas ceļojumā ārpus Latvijas tuvākā gada laikā. Pērn tie bijuši 32% iedzīvotāju, bet šogad 40%, stāsta SIA Latvia Tours direktore, indeksa autore Ieva Keiša.

Kā rāda pētījuma dati, biežāk ceļojuma plāni ir iedzīvotājiem 25 – 34 gadu vecumā, no tiem 13% jau ir konkrēts plāns, bet 39% ir tikai ieceres par ceļojumu tuvāko 12 mēnešu laikā. Tā pat nolūks doties ceļojumā biežāk ir rīdzinieku vidū, no tiem 47% plāno doties atpūtas ceļojumā. Tā pat šāda iecere ir 39% iedzīvotāju citās Latvijas pilsētās un trešdaļai iedzīvotāju laukos.