Jaunākais izdevums

Datortehnikas un interneta izmantošana uzņēmuma darba organizēšanā ir kļuvusi tik pašsaprotama, ka retais vairs uzdod jautājumus Kāpēc? un Kā?, taču veiksmīga biznesa likumsakarības nav mainījušās. Nauda ir jātērē racionāli, un tai ir jāstrādā — vienalga, vai jūs to tērējat, lai saviem darbiniekiem iepirktu cirvjus vai arī lai apgādātu viņus ar dienesta viedtālruņiem.

Nav noliedzams tomēr, ka tehnoloģiskā pieeja maina attieksmi un domāšanu. Vecākajām paaudzēm, izrādās, ir grūti pieņemt jaunāko kolēģu daudz vieglāko attieksmi gan pret darba laiku un grafiku, gan pret darba disciplīnu kā tādu, lai gan mūsdienu tehnoloģijas bieži vien ļauj kārtīgi paveikt darbu, atrodoties gan mājās, gan pludmalē, gan ārvalstīs.

Vārdu sakot, skaidrot, ka biznesa digitalizācija ir nepieciešama, šodien, šķiet, ir lieki. Kantar TNS pētījumā atklāts, ka lielākajai daļai uzņēmēju lēmumam par uzņēmuma digitalizāciju pietiek ar argumentiem datori ir visiem (67 %) un tie ir pierasti (54 %). Tas nozīmē, ka jautājums Kāpēc? vienkārši tiek apiets, lai gan dators un internets ir instrumenti, ko konkrēts uzņēmums var izmantot visdažādākajos veidos, no kuriem gan tikai daļa uzņēmumam būs patiešām noderīgi.

Tāpēc lietišķam cilvēkam, kurš ar cieņu izturas gan pret saviem darbiniekiem, gan savu naudu, digitalizācija digitalizācijas dēļ nav un nedrīkst būt pietiekams arguments, lai investētu desmitiem, simtiem tūkstošu eiro datorsistēmu atjaunošanā, programmatūras un drošības sistēmu iegādē un uzņēmuma digitalizācijā kopumā.

Zīmīgi un reizē satraucoši ir tas, ka tikai puse (48 %) aptaujāto uzņēmēju uzskata, ka jaunās tehnoloģijas ļauj strādāt ātrāk; vēl mazāk (31 %) ir tādu, kas zina, ka digitalizēšana ļauj ietaupīt līdzekļus, palielināt peļņu un efektivitāti. Acīmredzot tas nozīmē — tikai trešdaļa uzņēmēju apzinās, ka datorsistēmas atmaksājas — tieši tāpat kā jebkurš cits biznesā izmantojams instruments, kaut vai tas pats jau pieminētais cirvis. Jūs taču nepirksiet saviem darbiniekiem cirvjus tikai tāpēc, ka kāds veiksmīgs uzņēmējs to ir izdarījis? Viņš darbojas mežsaimniecības nozarē, viņa darbinieki, izmantojot cirvjus, ražo pievienoto vērtību. Citās nozarēs būs vajadzīgi citi instrumenti. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) straujas attīstības laikmetā datoru funkcionalitāte paplašinās un paver jaunas iespējas praktiski visās nozarēs.

Tātad jautājums patiešām ir nevis par to, VAI datorizācija ir nepieciešama, bet gan — KĀDĀ LĪMENĪ tā ir nepieciešama. Un te nu pirms naudas tērēšanas jāapsver pēc iespējas vairāk (teorētiski pat tūkstošiem) variantu, un tie ir atkarīgi no nozares, kurā darbojas uzņēmums, no tā apgrozījuma, darbinieku skaita, biznesa sakariem, eksporta apjoma un citiem individuāliem faktoriem.

Var, protams, mēģināt tam izurbties cauri patstāvīgi — arī šādā veidā, gadās, tiek sasniegts pieņemams rezultāts. Taču pat tad, ja jums jau ir kāda nebūt pieredze šajā lauciņā, var izrādīties, ka digitālās tehnoloģijas ir aizvirzījušās uz priekšu tik strauji, ka šī pieredze bija izmantojama vakar, bet vairs nav derīga šodien. Arvien biežāk lētākā, ātrākā un uzņēmējam piemērotākā izvēle izrādās gatavs, komplekss risinājums, kas ietver visu, kas nepieciešams mūsdienīgam birojam. Noteikti jāiegaumē, ka gatavs lietošanai digitalizācijā nozīmē nevis standarta risinājumu, bet gan risinājumu, kas ir pielāgots konkrētā uzņēmuma vajadzībām. Un, SAVU sistēmu meklējot un veidojot, bez piemērotiem izvēles kritērijiem iztikt būs ļoti grūti.

Ar ko sākt?

Ar uzticama padomdevēja izvēli, protams! Kārtīgs speciālists uzņēmumam palīdzēs ne tikai iegādāties datortehniku, programmatūru un drošības sistēmas, bet pirms tam — apzināt uzņēmuma vajadzības, radīt digitalizācijas arhitektūru.Piemēram, CSC Telecom CRM risinājums Bitrix24 nodrošina vienotu rīku klientu vadībai. Šis rīks palīdz piesaistīt jaunus klientus un attīstīt pastāvošo bāzi. Bitrix24 apkopo ērtu statistiku par visiem klientu darījumiem, zvaniem, pieprasījumiem un ienākošajiem kontaktiem. Sistēma vienuviet un automātiski uzglabā dokumentus, saraksti un zvanu vēsturi. Viss pārdošanas daļas darbs ir kā uz delnas! Turklāt Bitrix24 uzņemas visas funkcijas, kas attiecas uz informācijas pārvaldīšanu, pārdošanas procesa un tirgzinības vadību, darba laika pārvaldi, automatizē dokumentu plūsmu, optimizē uzņēmuma iekšējo komunikāciju. Tas ir integrējams ar jebkurām sistēmām, ko uzņēmums jau ir ieviesis. Un visbeidzot — Bitrix24 sniedz nebijušas analīzes iespējas: ar tā palīdzību iespējams gan kombinēt datus, gan izveidot jaunas grupas, gan tās savietot un ātri aplēst rezultātus. Sīkāku informāciju par to iespējams iegūt internetā: csc.lv

Tomēr, ja kāda iemesla dēļ nav iespējas ieviest visaptverošus risinājumus vai ir vēlme sākumā izmēģināt un pēc tam izlemt, cik apjomīgs risinājums būtu lietderīgs, godīgi atbildiet sev uz jautājumu: kāds man no tās labums? Kādiem mērķiem digitalizācija man ir vajadzīga? Dators nav pašmērķis, tas ir instruments, kuru ir jāmāk izmantot. Īpaši vidējam un mazajam uzņēmējam ir jāsaprot, ko uzņēmums iegūs, ja tajā tiks ieviesta digitālā stratēģija. Kad visas ar digitalizāciju saistītās lietas sākam aptvert un rēķināt izmaksas, var pienākt krīzes brīdis, kad šķiet, ka vienkāršāk — un pavisam noteikti lētāk — ir turpināt strādāt kā līdz šim.

Un arī te noderēs kāds, kas pamudinās neapstāties: pie digitālās vides jāpierod, un tikai tad, kad tā ir kļuvusi par ikdienas sastāvdaļu, var pa īstam novērtēt gan tās ietaupīto laiku, gan līdzekļu ekonomiju, gan efektīvāko vadību un kontroli. Pareizi izmantots dators, planšetdators, viedtālrunis, jaudīgs interneta pieslēgums uzņēmumā neraisīs jautājumu, vai tas atmaksājas, bet gan — gluži otrādi — mudinās sistēmu paplašināt un attīstīt. Kā? Arī te iespējas ir milzīgas.

Arvien populārāka šodien kļūst, piemēram, darbinieku apmācība digitālajā vidē, un tas, saasinoties darbaspēka deficītam, ir saprotams. Uzņēmums, kas spēj pats sev ātri un kvalitatīvi sagatavot darbiniekus, iegūst neapšaubāmas priekšrocības. Taču, kā liecina CV-Online Latvia veiktais pētījums, vairāk nekā puse (52 %) aptaujāto darba devēju atzīst, ka no digitālo risinājumu izmantošanas viņi atturas tikai informācijas trūkuma dēļ, proti, tikai puse no visiem darba devējiem ir gatavi izmantot datorsistēmas tik triviālas problēmas risināšanai.

Interneta laikmetā tas ir mazliet dīvaini: pietiek taču meklēšanas programmā ierakstīt, piemēram, darbinieku apmācība digitālajā vidē — un jums būs pieejami vairāki, Latvijas uzņēmējiem pielāgoti risinājumi.

Ko vispār ir iespējams digitalizēt?

Visvienkāršākais līmenis, bez kura mūsdienās nav iedomājams neviena, pat vismazākā, uzņēmuma darbs, ir programmas, kas automatizē uzņēmuma juridisko un grāmatvedības darbu, vispirms, protams, dokumentus. Tas ir nepieciešamais minimums, kas jāievieš, lai, pirmkārt, pārliecinātos, ko tas nozīmē ikdienā, un, otrkārt, spētu novērtēt, kāds varētu būt nākamais uzņēmuma solis jauno tehnoloģiju ieviešanā, piemēram, atsevišķu procesu automatizācija (reāllaika ražošanas darba plūsma ar iestrādātiem KPi, BI IS lietošana u. tml.).

Ar ko jārēķinās, digitalizējot uzņēmumu?

Vispirms, protams, — komandas veidošanas intereses, un te, iespējams, optimāls būtu RACI (no angļu val. responsible, accountable, consulted, informed) modelis. To sīkāk iespējams iepazīt internetā: www.kvalb.lv.

Ikvienā uzņēmumā ir nepieciešama saprotama vienošanās par to, kurš ko darīs, kad, ar ko kopā, kādā veidā un kur. Vienošanās iespējama tikai tad, kad ir saņemta mutiska piekrišana un ir skaidrs atbildības sadalījums. RACI ir atbildības sadalījuma matrica, kas tiek attēlota kā lineāra diagramma, kuras horizontālā ass attēlo funkcijas un lomas, savukārt vertikālā ass — konkrētus uzdevumus. Šo modeli izmanto projektos un biznesa procesos, lai uzskatāmi attēlotu veicamos uzdevumus un to izpildes lomu sadalījumu. Šādā veidā ir redzama visu iesaistīto savstarpējā sadarbība konkrēta mērķa sasniegšanā un katras mijiedarbības nozīme kopējā procesā.Brīvprātīga, jēgpilna vienošanās vispār ir jebkura digitalizēta procesa nepieciešama sastāvdaļa: digitalizācija ir iespējama tikai tad, ja gan uzņēmuma īpašnieki, gan vadība, gan darbinieki apzinās, KĀPĒC tā ir vajadzīga un kāpēc tai izvēlēta konkrēta forma.

Digitalizētajā modelī īpaša uzmanība jāpievērš produktu un pakalpojumu attīstībai un uzlabošanas iespējām. Tas ir sevišķi svarīgi, ja uzņēmumam ir ierobežotas finanses un nākas noteikt precīzu prioritāšu sistēmu.

Visbeidzot — sākot digitalizāciju, ir jābūt gataviem to veikt līdz galam, izejot cauri visiem plānotajiem izmaiņu posmiem. Labāk, lai digitalizācija notiek lēnāk, nevis tiek pārtraukta tikai tāpēc, ka pēkšņi izrādījusies dārgāka, nekā sākumā plānots. Starp citu, visbiežāk tas ir klupšanas akmens lieliem uzņēmumiem. Maziem un vidējiem uzņēmumiem šajā ziņā paveras milzīgas iespējas, jo bieži vien nav nepieciešami nedz milzu līdzekļi, nedz sarežģīti lēmumi, nedz ilgs laiks.

Digitalizācija izlīdzina iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"JoinMe" plāno piedāvāt mobilo lietotni senioriem, lai mudinātu viņus pareizi kustēties.

"Hakatona "SportHack 2020 Latvija" laikā mums radās ideja izveidot mobilo lietotni, kur treneris varētu tiešsaistē sazināties ar klientiem un veikt attālinātu fizisko apmācību. Ir daudzas mobilās lietotnes, kas piedāvā treniņus visiem, bet senioriem domātu aplikāciju ir daudz mazāk. Mēs vēlamies orientēties uz vecāka gadagājuma cilvēkiem virs 65 gadiem, kuri lielāko daļu laika pavada mājās un maz kustās. Tie varētu būt arī seniori, kuri nesen atgriezušies mājās no operācijas slimnīcā un kam jāveic dažādi fiziskie vingrinājumi, lai viņi kļūtu spēcīgāki, bet trūkst zināšanu par to, ko un kā tieši darīt," saka Andris Kaušelis, "JoinMe" komandas biedrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 3.septembra viedtālruņu lietotājiem ir pieejama mobilā lietotne dokumentu eParakstīšanai. Lietotne eParakstsLV ir bez maksas un darbojas viedtālruņos ar iOs un Android operētājsistēmām, informē droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzējs VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC).

Mobilā lietotne eParakstsLV viedtālrunī nodrošina dokumentu parakstīšanu ar elektronisku parakstu, kā arī jau parakstītu dokumentu pārbaudi. Viedtālrunī iespējams parakstīt jebkura formāta dokumentus. Pēc parakstīšanas tie tiks saglabāti eDOc formātā.

Parakstītu dokumentu no viedtālruņa var nosūtīt adresātam uz e-pastu vai izmantojot viedtālrunī pieejamās saziņas lietotnes, kā arī noglabāt sev ērtākajā datņu apmaiņas servisā. Tāpat parakstītie dokumenti 24 stundas glabāsies eParaksta lietotāja profilā portālā eParaksts.lv.

«Dokumentu parakstīšana viedtālrunī ir nozīmīgākais eParaksta attīstības posms pēc eID kartes ieviešanas,» uzsver LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Izteikts konkurences trūkums valsts un pašvaldību mobilo sakaru iepirkumos

Tele2 komercdirektors Raivo Rosts, 21.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts 2020. gada budžeta veidošanas laikā bieži bija dzirdami publiski izteikumi par būtisku līdzekļu trūkumu dažādām nozarēm. Politiķi un ierēdņi meklēja dažādus risinājumus, lai palielinātu valsts ieņēmumus.

Manuprāt, nepietiekama vērība tika pievērsta valsts un pašvaldību iepirkumiem, kuros novērojama valsts līdzekļu izšķērdēšana – vismaz mobilo sakaru pakalpojumu jomā.

Izteikts konkurences trūkums valsts un pašvaldību institūciju mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumos ir novērojams jau vairāku gadu garumā. Mūsu aprēķini liecina, ka, piemēram, ministrijas un to padotības iestādes par mobilo sakaru pakalpojumiem pārmaksā aptuveni 1 miljonu eiro līguma darbības termiņā. Taču esmu pārliecināts, ka šī summa ir daudz lielāka, ja aplūkotu visas valsts un pašvaldību iestādes. Diemžēl publiski šāda informācija nav pieejama.

Oficiālie Finanšu ministrijas dati liecina, ka ap 70% ministriju un to padotības iestāžu mobilo sakaru pakalpojumus sniedz viens operators – LMT. Ja ņemam vērā tikai ministrijas, tad 12 no 13 ministrijām pakalpojumu sniedzējs ir šis konkrētais nozares spēlētājs. Šim faktam mēs nepievērstu vērību, ja iepirkumos visiem tirgus spēlētājiem būtu vienlīdzīgas iespējas konkurēt un uzvarētu objektīvi konkurētspējīgākais piedāvājums. Diemžēl šobrīd notiek centieni ar dažādām konkurenci kropļojošām metodēm saglabāt to tirgus situāciju, kāda vēsturiski izveidojusies šajā sektorā, un noturēt to handikapu, kuru LMT ieguvis kā pirmais mobilo sakaru operators Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Ar Riga Card varēs norēķināties arī EuroPark Latvia autostāvvietās

Lelde Petrāne, 09.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA «Rīgas karte» uzsākusi sadarbību ar SIA «EuroPark Latvia», kas kompānijas autostāvvietu lietotājiem par pakalpojumu ļaus norēķināties arī ar mobilo lietotni «Riga Card».

Iespēja norēķināties ar mobilo aplikāciju «Riga Card» visās «EuroPark Latvia» stāvvietās pakāpeniski tiks ieviesta līdz gada beigām. Pirmajās divās autostāvvietās – Skolas ielā 7 un Lāčplēša ielā 44/46 – jaunais pakalpojums ir pieejams no 28. augusta.

SIA «Rīgas karte» valdes priekšsēdētājs un ASV/Fancijas akcionāru pārstāvis uzņēmumā Ēriks Morizūrs (Eric Morizur) komentē: «Ar «Riga Card» lietotni autobraucēji jau šobrīd var norēķināties visās Rīgas pašvaldības autostāvvietās, savukārt jaunais sadarbības projekts ar «EuroPark Latvia» sniegs iespēju visiem autobraucējiem ar «Riga Card» mobilo lietotni apmaksāt stāvēšanu vēl daudzās citās Rīgas autostāvvietās.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Banka Citadele Latvijā piedāvā jaunu veidu, kā kļūt par bankas klientu un saņemt X Smart maksājumu karti, piesakoties pakalpojumam attālināti un neapmeklējot bankas filiāli. Tas iespējams ar viedtālruni, izmantojot Citadeles mobilo lietotni un nosūtot selfiju jeb pašbildi ar pases vai personas apliecības (ID kartes) attēlu.

Ar mobilo lietotni pieteikt bankā kontu un karti iespējams visu diennakti. To var darīt jebkurā vietā, kur pieejami mobilie sakari un internets. Pieteikumā ir trīs soļi - lejupielādēt Citadeles mobilo lietotni, uztaisīt pašbildi jeb selfiju, nofotografēt pasi vai ID karti, norādīt informāciju par sevi. Klientam uz banku pēc tam nav jādodas, jo izgatavoto karti un dokumentus bankas darbinieks nogādā klientam personīgi. Uzrādot ID karti, bankas darbinieks veiks klienta identifikāciju un izsniegs izgatavoto X-smart maksājuma karti.

«Ar šo pakalpojumu mēs turpinām pildīt solījumu par inovācijām. Tomēr līdzšinējās mobilās lietotnes inovācijas bija pieejamas tikai Citadeles klientiem, piemēram, maksājumu apstiprināšana izmantojot biometriju – FaceID, iespēja lietotnē pilnībā pārvaldīt kartes lietošanas režīmus, autorizēti sarakstīties jeb čatot ar banku. Tagad šīs robežas ir nojauktas. Ikviens var saņemt modernus bankas pakalpojumus, neizejot no mājas. Par selfiju vēlos piebilst, ka tā pārbaudei tiek izmantotas mūsdienīgas biometrijas metodes,» teic Citadele valdes priekšsēdētājs Guntis Beļavskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Vēlas padarīt cilvēkus laimīgākus

Anda Asere, 08.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Niks Haļavins izstrādājis aplikāciju "Happy Brain" ar mērķi palīdzēt cilvēkiem piefiksēt savus paradumus un kļūt laimīgākiem.

Viņa skatījumā šī mobilā lietotne palīdz mērīt laimes līmeni, balstoties uz to, kas tiek darīts ikdienā, un kļūt laimīgākam, analizējot, kā to ietekmē konkrētas nodarbes, laiks, kad tās tiek veiktas, un cilvēki, ar ko tiek pavadīts laiks. "Ievietojot lietotnē visas ikdienas aktivitātes un piefiksējot, kā cilvēks jūtas pēc tām, uzklikšķinot uz divām pogām aplikācijā, viss var tikt pārvērsts neirozinātniskos datos. Balstoties uz šo informāciju, var redzēt, kas konkrētajam cilvēkam nāk par labu un kas ne. Tā nav kā dusmīgs skolotājs, kas saka, ka šī lieta tika izdarīta nepareizi un tā vietā vajag darīt ko citu un vairāk. Nē, cilvēku motivē aktivitātes, kas sniedz labsajūtu ilgtermiņā. Atslēgas vārds ir ilgtermiņš," norāda N.Haļavins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai darba tirgū spēsim konkurēt ar mākslīgo intelektu?

Latvijas Bankas ekonomisti Vents Vīksna un Kristofers Pone, 27.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viens no aktuālākajiem tematiem pasaulē ekonomikas profesionāļu un politikas veidotāju vidū šobrīd ir digitalizācija un mākslīgais intelekts, kas dažkārt tiek saukts par ceturto industriālo revolūciju.

Arī Latvijā šis termins nav svešs, pēdējā laikā par to runā teju katrā nozares profesionāļu konferencē vai seminārā.

Šajā rakstā apskatīsim aktuālos viedokļus, kādas iespējas un izaicinājumus rada digitalizācija un tās sniegtās automatizācijas iespējas, īpaši saistībā ar produktivitāti un nodarbinātības izredzēm.

Nav noslēpums, ka pēdējā laikā daudzās attīstītajās pasaules valstīs produktivitātes pieauguma tempi bijuši pieticīgi. Arī Latvijā tie kļuvuši lēnāki nekā pirmskrīzes periodā, kad ekonomika gluži vai lidoja uz priekšu vēja spārniem. Pasaules līmenī to ietekmēja un arī turpmāk ietekmēs tādi faktori kā demogrāfijas izaicinājumi (sabiedrības novecošanās), pieaugošas valstu parādsaistības, kas «sasien rokas» pārmaiņas atbalstošas politikas īstenošanai, bet atsevišķi pētnieki pieļauj, ka daļu produktivitātes pieauguma esošās datu atspoguļošanas statistiskās metodes gluži vienkārši nav spējušas aptvert.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas Swedbank klientiem pieejama jaunā mobilā lietotne, kas piedāvā, piemēram, biometrijas datu izmantošanu, zibmaksājumus un Android lietotājiem arī iespēju norēķināties ar viedtālruni, iztiekot bez ierastās maksājumu kartes.

Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs stāsta: «Saskaņā ar jaunākā bankas pētījuma datiem 92% no mūsu aktīvajiem klientiem Latvijā ir viedtālrunis, un viņi tajā veic arvien lielāku daļu ikdienas finanšu operāciju. Jaunā lietotne tika izveidota saskaņā ar pasaules labāko pieredzi, šajā procesā iesaistot arī mūsu klientus. Lietotnes izmēģinājuma versiju lejupielādēja vairāk nekā 60 tūkstoši klientu, un mēs saņēmām vairāk nekā 5 tūkstošus komentāru un ieteikumu, kas palīdzēja jaunās lietotnes izstrādē.»

Jaunajā lietotnē Swedbank klientiem būs pieejamas jaunas maksājumu iespējas – zibmaksājumi un mobilie bezkontakta maksājumi. Zibmaksājumi ļauj lietotājiem veikt ātrus pārskaitījumus ne tikai starp Swedbank klientiem, bet arī citām bankām, kas atbalsta zibmaksājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ko ņemt vērā veiksmīgas mobilās lietotnes izveidei

Gunta Kursiša, "Huawei Mobile Services" Biznesa attīstības vadītāja Latvijā, 17.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē šobrīd ir 3,5 miljardi viedtālruņu lietotāju un aptuveni 90% no tiem izmanto mobilās lietotnes*. Šis mobilais rīks kļuvis par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu - lietotnes izmantojam, lai sazinātos ar kolēģiem un tuviniekiem, būtu informēti par pasaulē notiekošo, iegādātos ikdienā nepieciešamo, atpūstos un izklaidētos.

Taču liels piedāvājums nozīmē arī sīvu konkurenci lietotņu izstrādātāju vidū. Kas būtu jāņem vērā, izstrādājot lietotājiem saistošu mobilo lietotni, kas sniegtu pievienoto vērtību arī biznesam.

Viedtālruņu lietotājiem šodien pieejami vairāki miljoni dažādu mobilo lietotņu, taču no šī plašā piedāvājuma klāsta dienas laikā mēs izmantojam vidēji 9 lietotnes. Lai lietotne izceltos no pūļa, ir virkne jautājumu, kurus vajadzētu uzdot un rast atbildes, pirms ķerties klāt tās izstrādei.

Vai lietotne uzlabos lietotāju ikdienu? Jebkura veiksmīgas lietotnes ieviešana sākas ar labu ideju - tas var šķist pašsaprotami, taču jebkura ne tik veiksmīga ideja no tirgus pazūd pirmā. Veiksmīgs produkts atrisina kādu problēmu un apmierina patērētāja vajadzības. Lai dotu lietotnei veiksmīgu startu, vispirms sev jāpajautā - kādu problēmu es vēlos atrisināt un kā tas atvieglos lietotāju ikdienu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts iestādes neefektīvi tērē budžeta līdzekļus, jo, izmantojot novecojušus un konkurenci kropļojošus iepirkumu noteikumus, pārmaksā par mobilo sakaru pakalpojumiem, uzskata mobilo sakaru operatora «Tele2» pārstāvji.

Šobrīd lielākajā daļā mobilo sakaru iepirkumu valsts un pašvaldību iestādēs faktiski nepastāv konkurence un sistemātiski uzvar pretendents, kurš par līdzvērtīgas kvalitātes pakalpojumu piedāvā augstāku pakalpojumu cenu, norāda uzņēmums.

Pēdējais šāds gadījums ir Nodrošinājuma Valsts aģentūras izsludinātais iepirkums «Mobilo sakaru operatoru sniegto pakalpojumu iegāde Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu vajadzībām uz pieciem gadiem». Tajā «Tele2», iesniedzot finanšu piedāvājumu par kopsummu EUR 5,47 (par pasūtītāja definētajiem pakalpojumiem), zaudēja piedāvājumam par kopsummu EUR 10,82, piemēru min Tele2.

«Iekšlietu ministrijas gadījums raksturo situāciju valsts un pašvaldību iepirkumos. Proti, tajos tiek definētas tehniskās un pakalpojumu prasības, kas bija aktuālas pirms 10 un vairāk gadiem, kad mobilo sakaru tirgus situācija bija radikāli atšķirīga. Rezultātā iepirkumā uzvar pretendents, kura finanšu piedāvājumu kopsumma ir divreiz lielāka. Mūsu praksē ir bijuši gadījumi, kad nav iespējams uzvarēt, pat ja pakalpojumus piedāvājam par velti! Tā ir absurda situācija, ņemot vērā mobilo operatoru sniegto pakalpojumu kvalitātes līmeni Latvijā,» atzīst «Tele2» komercdirektors Raivo Rosts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Maksājumu platformas MoQ reģistrēto lietotāju skaits pārsniedz 121 tūkstoti

Anda Asere, 15.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"MoQ" aplikācija lejupielādēta jau 200 tūkstošus reižu un reģistrēto lietotāju skaits ir vairāk nekā 121 tūkstotis, kas ir apmēram 10% no Lietuvas pieaugušo iedzīvotāju skaita.

Lietuvas telekomunikāciju operatoru "Bite", "Tele2" un "Telia" izveidotajā maksājumu platformā "MoQ", kas norēķinus veikalos ļauj veikt izmantojot QR kodu un mobilo lietotni, var norēķināties 2000 fiziskās tirdzniecības vietās un 95% Lietuvas internetveikalu. "MoQ" (UAB "Mobilieji mokejimai") ģenerāldirektore Monika Rimkūnaite-Blože (Monika Rimkūnaitė-Bložė) stāsta, ka 2019. gadā veikti 650 tūkstoši transakciju un kopējais maksājumu apjoms sasniedza 14,39 miljonus eiro.

Viņa uzskata, ka līdz uzņēmuma lielākie panākumi bijuši tiešsaistē. "MoQ" ieviestas arī risinājums, kur iespējams pirkt lietas tieši mobilajā lietotnē. To varētu salīdzināt ar Ķīnas maksājumu sistēmām "Alipay" un "WeChat", kur aplikācijā var izvēlēties preci un turpat to iegādāties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Fin-tech

Izstrādā platformu darbinieku pusdienu apmaksāšanai

Anda Asere, 19.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Personālvadības tehnoloģiju uzņēmums «Motivio» ir izstrādājis pusdienu apmaksas mobilo lietotni «Motivio Meals»

«Mums visiem ir kāds paziņa, kas neēd pusdienas. Pārāk aizņemts, jātaupa līdzekļi vai kādi citi iemesli, bet rezultāts ir viens – negatīvi ietekmēta veselība, labsajūta un arī darbspējas. Ne velti ir teiciens paēdis cilvēks – laimīgs cilvēks,» saka Ansis Līpenītis, «Motivio» līdzdibinātājs. Virknē pasaules valstu, piemēram, Čehijā, Polijā, Slovākijā un Ungārijā apmaksātas darbinieku pusdienas ir populārākais darbinieku labums. Latvijā daži lielie uzņēmumi ir izveidojuši savas ēdnīcas, bet mazāki uzņēmumi dažreiz mēdz noslēgt līgumu ar vienu ēdnīcu, kurā darbiniekiem pieejamas pilnībā vai daļēji subsidētas pusdienas. Ārzemēs ir populāras pusdienu kartes, kas darbiniekiem ļauj izvēlēties pusdienot dažādās vietās, saglabājot darba devēja apmaksātu pusdienu iespēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Autotransporta direkcija reģistrējusi transporta pakalpojumu platformu QWQER

Lelde Petrāne, 23.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, tajā skaitā taksometru, izmantojot mobilo lietotni "QWQER", tagad Latvijā ir tiesīgs organizēt arī SIA "Ipay".

Tādējādi šobrīd Autotransporta direkcijā ir reģistrēti jau trīs pakalpojumu sniedzēji – "BOLT TECHNOLOGY OÜ", "Yandex.Taxi" un "Ipay" (lietotne "QWQER").

Mobilā lietotne "QWQER" ir izstrādes procesā, tādēļ šobrīd pārvadājumu pakalpojumu ar tās starpniecību izsaukt vēl nevar.

Prasība reģistrēties uz tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem attiecas tad, ja ar tās starpniecību tiek organizēti pasažieru pārvadājumi ar vieglo automobili, tajā skaitā taksometru; ja pakalpojumu var pieteikt, apstiprināt un braucienu apmaksāt, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni.

Autotransporta direkcija kopā ar kontrolējošajām institūcijām seko līdzi tam, lai tiktu izpildīta normatīvajos aktos noteiktā kārtība, kā nodrošināt pārvadājumu pakalpojumu, izmantojot mobilo lietotni vai tīmekļvietni. Pakalpojumu sniedzējam jānodrošina, lai ar konkrētās tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes starpniecību pakalpojumus pasažieriem varētu piedāvāt tikai licencēti komersanti, kuri ir saņēmuši licences kartīti par katru transportlīdzekli, ar ko tiek veikti pārvadājumi. Tāpat tam jāpārliecinās, ka autovadītāji, kuri nodrošina pasažieru komercpārvadājumus, ir reģistrēti Taksometru vadītāju reģistrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Atcelta Yandex.Taxi darbības ierobežošana Latvijā

Lelde Petrāne, 16.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autotransporta direkcija ir pārbaudījusi "Yandex.Taxi" iesniegtos dokumentus un pārliecinājusies par to atbilstību normatīvo aktu prasībām, tāpēc ir pieņemts lēmums reģistrēt "Yandex.Taxi" kā tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēju. Tādējādi tiks atcelta mobilās lietotnes "Yandex.Taxi" un tīmekļvietnes "taxi.yandex.lv" darbības ierobežošana Latvijas teritorijā.

Autotransporta direkcija vērsīsies pie elektronisko sakaru komersantiem ar lūgumu atbloķēt mobilo lietotni "Yandex.Taxi" un tīmekļvietni taxi.yandex.lv. Plānots, ka tuvāko dienu laikā tās atjaunos savu darbību.

Šobrīd Latvijā ir reģistrējušies divi šādu pakalpojumu sniedzēji – "BOLT TECHNOLOGY OÜ" un "Yandex.Taxi".

Arī pēc pakalpojuma sniedzēju reģistrēšanas Autotransporta direkcija kopā ar kontrolējošajām institūcijām turpinās sekot līdzi tam, lai tiktu izpildīta normatīvajos aktos noteiktā kārtība, kā nodrošināt pārvadājumu pakalpojumu, izmantojot mobilo lietotni vai tīmekļvietni.

Pakalpojumu sniedzējam jānodrošina, lai ar konkrētās tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes starpniecību pakalpojumus pasažieriem varētu piedāvāt tikai licencēti komersanti, kuri ir saņēmuši licences kartīti par katru transportlīdzekli, ar ko tiek veikti pārvadājumi. Tāpat tam jāpārliecinās, ka autovadītāji, kuri nodrošina pasažieru komercpārvadājumus, ir reģistrēti Taksometru vadītāju reģistrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Aicina veikt izmeklēšanu par Krievijā bāzētās lietotnes FaceApp darbību

LETA--AFP, 18.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Senāta demokrātu mazākuma līderis Čaks Šūmers aicinājis Federālo Izmeklēšanas biroju (FIB) veikt izmeklēšanu saistībā ar Krievijā bāzētās populārās mobilās lietotnes «FaceApp» darbību, kas lietotājiem ļauj attēlos mainīt savu izskatu.

Šūmers aicinājis FIB un patērētāju tiesību aizsardzības struktūru FTC «noskaidrot riskus nacionālajai drošībai un privātumam» saistībā ar «FaceApp» darbību.

Lietotni izmanto miljoniem amerikāņu, bet to izstrādājis Sanktpēterburgā, Krievijā, bāzētais uzņēmums «Wireless Lab».

««FaceApp» atrašanās Krievijā raisa jautājumus par to, kā un kad uzņēmums sniegs piekļuvi ASV pilsoņu datiem trešajām pusēm, potenciāli arī ārvalstu valdībām,» vēstulē FIB norādīja senators.

«Tas radītu nopietnas raizes, ja ASV pilsoņu sensitīva personīgā informācija tiktu nodota kādai naidīgai ārvalstij, kas aktīvi ir iesaistīta kiberuzbrukumos pret ASV,» viņš piebilda.

Šūmers nav vienīgais demokrāts, kas ir satraukts. Atbilstoši avīzes «Washington Post» informācijai partijas Nacionālā komiteja brīdinājusi 2020.gada prezidenta vēlēšanu kampaņas dalībniekus, lai viņi «šo lietotni dzēš bez kavēšanās».

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

4 miljardi cilvēku vienā komunālajā dzīvoklī

Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātes profesore Maija Rozīte, 23.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liela daļa mūsdienu sabiedrības atceras padomju laikus, kad vienā komunālajā dzīvoklī dzīvoja vairākas ģimenes, un par jēdzienu privātums vienkārši varēja aizmirst. Taču, cik daudzi no mums ir pamanījuši, ka digitalizācijas ietekmē šādā komunālā telpā ir nonākuši vairāk nekā 4 miljardi cilvēku visā pasaulē (interneta lietotāju skaits), no kuriem liela daļa apzināti vai neapzināti atver savas vannas istabas un guļamistabas durvis.

Neraugoties uz progresu un pozitīvām pārmaiņām, digitalizācijai ir arī negatīvas blaknes. Lai gan digitalizācijai būtu jāsekmē dažādu jomu pieejamība, tā vienlaikus rada arī atstumtību un plaisu starp dažādām paaudzēm un sociālajiem slāņiem, iznīcinot privātumu.

Samazinās pieejamība

Digitalizācija skar visas mūsu dzīves jomas un rada būtisku ietekmi. Lai gan Pasaules Tūrisma organizācija īsteno politiku «Tūrisms visiem!», tā norādot, ka tūrismam jābūt pieejamam ikvienam cilvēkam, digitalizācijas ietekmē liela ceļotāju daļa tiek atstumta. Joprojām pasaulē lielākā daļa tūristu ir vecākās paaudzes cilvēki. Turklāt visā attīstītajā pasaulē ir novērojama sabiedrības novecošanās. Un šīs paaudzes vidū daudz mazāk ir tādu cilvēku, kuri nelieto lielu daļu mobilo lietotņu un ir mazāk atkarīgi no mūsdienu tehnoloģijām. Bez tam ir arī cilvēki, kuri apzināti cenšas samazināt tehnoloģiju lomu savā dzīvē, nevēloties atstāt pārāk dziļas digitālās pēdās vai vismaz atvaļinājuma laikā vēloties būt nesasniedzami. Bet pasaulē aizvien straujāk aug to tūrisma objektu un pakalpojumu skaits, kuros reģistrēties, iegādāties biļeti un rezultātā redzēt tos klātienē, var tikai, izmantojot jaunākās tehnoloģijas un aplikācijas. Vēloties padarīt objektu pieejamību vieglāku un ātrāku, sekojot jaunās paaudzes vajadzībām, vienlaikus tiek atgrūsta cita sabiedrības daļa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tele2, kas šobrīd ir viens no Latvijas iedzīvotāju iemīļotākajiem mobilajiem operatoriem, ienāca Latvijas mobilo sakaru tirgū jau 2000. gadā un tūlītēji uzsāka jaunu valsts mobilo sakaru attīstības posmu, padarot šo iepriekš elitāro jomu pieejamu daudz lielākam iedzīvotāju skaitam. Šodien, sekojot līdzi jaunākajām tendencēm, uzņēmuma mērķis ir izmantot digitālās vides priekšrocības un nodrošināt viegli pieejamu informāciju un ātru atbalstu klientiem ērtā veidā, tostarp – savā mobilajā lietotnē Mans Tele2, kas tagad lietotājiem ir pieejama arī Huawei lietotņu veikalā AppGallery.

Mobilā vide kā izaugsmes stūrakmens

Mans Tele2 mobilās lietotnes ieviešanas process noritēja vairākos posmos. Kā stāsta Tele2 digitālās attīstības vadītājs Edgars Fortiņš, pirmais bija testa posms, kura laikā galvenais uzdevums bija pārbaudīt dažādus risinājumus un pakāpeniski audzēt lietotāju skaitu. “Otrais posms faktiski sākās šogad, kad investējām 150 000 EUR lietotnes attīstībā. Mūsu mērķis ir panākt, ka nākotnē aptuveni 20% klientu pašapkalpošanos veiktu aplikācijā,” viņš piebilst.

Tele2 mērķis nav visu klientu apkalpošanu novirzīt uz interneta vidi, jo savas priekšrocības ir arī apkalpošanai klātienē. Taču faktu, ka pēdējā pusgada laikā Mans Tele2 lietotāju skaits palielinājies par aptuveni 500%, nevar neņemt vērā. “Protams, ka lietotāju skaita strauju pieaugumu ietekmēja arī pandēmija un tas, ka gandrīz divus mēnešus mūsu klientu apkalpošanas centri bija slēgti, taču varam novērot, ka arī pēc klientu centru atvēršanas mūsu lietotāji turpina aktīvi izmantot mobilo lietotni un novērtē tās sniegtās iespējas un pieejamos pakalpojumus,” komentē E. Fortiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas Telpu futbola līga "Baltic Futsal League" sadarbībā ar "FanApps" izveido mobilo lietotni piecu valstu komandām "Baltic Futsal League".

"2019./2020. gada sezona jau ir pusceļā un ir jāņem vērā fanu un komandu ieteikumi, lai "Baltic Futsal League" kļūtu populārāka Eiropā un mūsu līga būtu viena no vadošajām un atzītajām Eiropas futbola pārvaldības organizācijas (UEFA) līgām, pieejamāka faniem un pievilcīgāka sponsoriem.

Lai sasniegtu izvirzītos mērķus, ir jāpieņem lēmumi, lai mūsdienu tehnoloģiskie risinājumi kā mobilā lietotne būtu neatņemama ikdienas sastāvdaļa visu sacensību atspoguļošanā un nodrošinātu klātbūtnes efektu visiem, kuri jau seko mūsu līgai un uzrunātu jaunu auditoriju," norāda Boriss Šipunovs (Boris Shipunov), Baltijas Telpu futbola līgas "Baltic Futsal League" prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017.gadā par 20,6% jeb 12,9 miljoniem eiro palielinājies Latvijas Pasta neto apgrozījums, liecina uzņēmuma 2017.gada pārskats, ko revidējusi auditorkompānija KPMG Baltics.

Tas ir vēsturiski lielākais uzņēmuma apgrozījums - 75,6 miljoni eiro.

Apgrozījuma pieaugumu nodrošinājuši Latvijas Pasta īstenotie pasākumi uzņēmuma ilgtermiņa attīstības veicināšanā, aktīvi darbojoties pakalpojumu digitalizācijā, e-komercijas sūtījumu piesaistē, kā arī radot jaunus produktus un papildu servisus, piemēram, iesaistoties tranzīta pakalpojumu sniegšanā Āzijas sūtījumu piegādēs uz trešajām valstīm.

Latvijas Pasta neto peļņa pārskata periodā veido 1,7 miljonus eiro. Būtiskākie pakalpojumu segmenti, kuros vērojams lielākais ieņēmumu kāpums, 2017.gadā bija pasta paku sūtījumi – pieaugums par 398% jeb 11,3 miljoniem eiro, norēķinu sistēmas pakalpojumi – par 38,1% jeb vairāk nekā miljonu eiro, vēstuļu korespondence – par 2,1% jeb 0,6 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Tele2 atkārtoti iesniedzis sūdzību IUB par Zemkopības ministrijas mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumu

LETA, 21.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operators «Tele2» atkārtoti iesniedzis sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) par mobilo sakaru pakalpojumu iegādi Zemkopības ministrijai (ZM) un tās padotībā esošajām tiešās pārvaldes iestādēm, liecina IUB publiskotā informācija.

«Tele2» komercdirektors Raivo Rosts sacīja, ka IUB lēmums noteica, ka ZM jāizslēdz konkursa nolikumā noteiktais vērtēšanas kritērijs par konkrētās frekvencēs raidošo bāzes staciju skaitu. «ZM šo IUB lēmumu pēc būtības nav ņēmis vērā, jo veicis tikai korekcijas, mainot punktu skaitu, kas piešķirams par konkrētajā frekvencē raidošajām bāzes stacijām,» skaidroja Rosts.

Savukārt ZM uzsvēra, ka tā ir ņēmusi vērā IUB Iesniegumu izskatīšanas komisijas 25.jūlija lēmumā noteikto uzdevumu veikt grozījumus un pilnveidojusi nolikuma nosacījumus.

«Konkursa nolikums ir izstrādāts atbilstoši pasūtītāja vajadzībām, lai noteiktu saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, un tajā ir iekļautas prasības un precizēti vērtēšanas kritēriji tīkla pārklājuma nodrošinājumam, bāzes staciju sadalījumam pēc skaita un frekfencēm, gan arī pakalpojumu pieejamības rādītājiem atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) veiktajiem mērījumiem,» uzsvēra ZM.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Valsts nekustamie īpašumi: Vilcināšanās ar būvniecības digitalizāciju var kavēt nozares attīstību

LETA, 22.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vilcināšanās ar būvniecības digitalizāciju var kavēt Latvijas būvniecības nozares attīstību un konkurētspēju starptautiskā mērogā, aģentūrai LETA atzina VAS «Valsts nekustamie īpašumi» (VNĪ) valdes locekle Kitija Gruškevica.

Viņa norādīja, ka būvniecības digitalizācija ļaus nodrošināt procesu caurspīdīgumu, termiņu un budžeta kontroli, kā arī efektivitāti, sākot no projektēšanas līdz pat apsaimniekošanai, tāpēc jebkāda turpmāka vilcināšanās var kavēt nozares attīstību un konkurētspēju.

VNĪ pārstāve atzīmēja, ka VNĪ kā lielākais valsts būvniecības darbu pasūtītājs apzinās savu nozīmi nozares digitalizācijā. Tieši tāpēc uzņēmums pašlaik aktīvi strādā, lai no 2019.gada otrās puses pakāpeniski lielāko būvdarbu iepirkumos sāktu iekļaut prasību izmantot «Būves informācijas modelēšanas» jeb BIM risinājumus.

Gruškevica piebilda, ka pēdējos gados nozares digitalizācija ir aktuāls jautājums ne vien Latvijā, bet arī starptautiski. Šajā laikā BIM ir kļuvis teju par standartu - to visaktīvāk izmanto Nīderlandē, Lielbritānijā un Skandināvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Swedbank klienti maksājumu kartes vietā varēs izmantot viedtālruni

Lelde Petrāne, 27.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Swedbank tuvāko nedēļu laikā plāno laist klajā savu jauno lietotni, kas 300 000 Latvijas iedzīvotāju nodrošinās iespēju pie kases norēķināties ar viedtālruni.

Jaunā lietotne, kura izstrādāta sadarbībā ar aktīvākajiem bankas klientiem, nodrošinās arī zibmaksājumus, ļaus apstiprināt darījumus ar pirksta nospiedumu vai sejas atpazīšanas tehnoloģiju, kā arī vizuāli būs pielāgota mūsdienu tendencēm, informē kredītiestādē.

Bankas aplēses liecina, ka esošo Swedbank mobilo lietotni, kura līdz vasaras beigām automātiski atjaunosies uz jauno, šobrīd Latvijā izmanto 415 000 klientu. No tiem vairākums – ap 70% – ir Android tālruņu īpašnieki, kuriem turpmāk būs iespēja nenēsāt līdzi maksājumu karti.

«Daudziem klientiem mūsu mobilā lietotne ir kļuvusi par primāro veidu, kā izmantot bankas pakalpojumus – pāris pēdējo gadu laikā esam novērojuši stabilu 50% lietotāju skaita pieaugumu. Lietotnes pieaugošā popularitāte mudina spert soli un piedāvāt nākamo inovāciju, kas bankas pakalpojumus mobilajās ierīcēs padarīs pieejamākus un ērtāk lietojamus,» pauž Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Vēl tikai mēnesi internetbankai varēs piekļūt ar kodu kartēm

Zane Atlāce - Bistere, 09.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kodu kartes derīgas vēl mēnesi – līdz 10. septembrim, pēc tam pieslēgties internetbankai varēs tikai izmantojot Smart-ID aplikāciju vai kodu kalkulatoru.

Jau vēstīts, ka izmaiņas ieviestas saistībā ar stingrākām Eiropas Savienības (ES) prasībām attiecībā uz klientu digitālo autentifikāciju, lai pasargātu tos no krāpšanas gadījumiem. Lai saglabātu ierasto maksājumu kārtību, klienti tiek aicināti izmantot bezmaksas mobilo lietotni Smart-ID vai kodu kalkulatorus.

Spēkā stājusies ES regula par drošiem tiešsaistes maksājumiem, un tās prasības attiecās arī uz visām Latvijas bankām. Lai veicinātu klientu tiešsaistes autentifikācijas un maksājumu drošību, Luminor no ierastajām kodu kartēm pāriet uz daudz drošākiem autentifikācijas risinājumiem – Smart-ID un kodu kalkulatoriem, informē bankā.

Tā kā pārejas posmā paredzams lielāks klientu apmeklējums Luminor klientu apkalpošanas centros, augusta pēdējā nedēļā un septembra pirmajā nedēļā daži Luminor klientu apkalpošanas centri strādās ilgāk nekā ierasts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

GEFCO izstrādā «figitālos» risinājumus

Lelde Petrāne, 30.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Loģistikas jomā strādājošā «GEFCO Grupa» paziņojusi par divu «figitālo» risinājumu izstrādi (eng: phygital (physical and digital), kas ir fizisko un digitālo tehnoloģiju risinājumu apvienojums.

«Chronotruck», kuru nesen iegādājās «GEFCO», ir autopārvadājumu digitālā tirdzniecības platforma, kas atvieglo piegāžu veikšanu kravu piegādātājiem un pārvadātājiem, izmantojot īpašus (robustus) algoritmus, kas saskaņo pieprasījumu ar pieejamo piegādes risinājumu. Savukārt, «Moveecar» ir digitāla platforma, ko ir izveidojuši «GEFCO» un kompānijas ārējie IT eksperti. Tā sniedz iespēju transporta, autobūves un līdzīgu nozaru klientiem nodrošināt transportlīdzekļu loģistiku to dzīves ciklā.

«Digitālā patērētāja uzvedība ir redzami ietekmējusi mūsu stratēģiju, kā mēs apkalpojam klientus bizness-biznesam (B2B) un bizness-biznesam-patērētājam (B2B2C) segmentos,» norāda Emanuels Arnauds, «GEFCO» pārdošanas un mārketinga viceprezidents. «Mēs esam apvienojuši sava fiziskā tīkla zināšanas un digitālās prasmes, lai būtu celmlauži jauniem «figitāliem» pakalpojumiem. «Chronotruck» un «Moveecar» izmanto mākslīgo intelektu, mašīnmācīšanos un jaudīgus algoritmus, lai uzlabotu klientu pieredzi.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki Latvijas IKT nozares un zinātnes pārstāvji - "LMT", "MakIT", "Mobilly", "TestDevLab", "Zippy Vision", Latvijas Universitātes eksperti, "TechHub" Riga līdzdibinātājs Andris K. Bērziņš - ir apvienojušies iniciatīvā, lai brīvprātīgi un bez maksas radītu lietotni, kas varētu palīdzēt ierobežot vīrusa izplatību Latvijā un ātrāk atvieglot ārkārtas stāvokļa ierobežojumus.

Lietotnes risinājuma izvērtēšanā iesaistījušās arī vairākas valsts iestādes, t. sk. Valsts prezidents un Valsts prezidenta kanceleja, Slimību profilakses un kontroles centrs, NATO StratCom, kā arī medicīnas nozares profesionāļi un epidemiologi.

Plānoto lietotni ikviens iedzīvotājs Latvijā varēs brīvprātīgi un bez maksas lejupielādēt savā telefonā. Tā darbosies, izmantojot Bluetooth tehnoloģiju, un būs pieejama ierīcēm gan ar IOS, gan ar Android operētājsistēmām.

Lietotnes izstrāde tiek balstīta uz Eiropas datu aizsardzības principiem. Neatklājot atrašanās vietas koordinātas, saslimšanas gadījumā tādējādi varētu informēt visus, kuri arī izmanto šādu lietotni un ar kuriem slimnieks ir bijis kontaktā tuvāk par apmēram 2-4 metriem un ilgāk par apmēram 15 minūtēm."Kaut arī Latvija šobrīd ir valsts ar vieniem no mērenākajiem ierobežojumiem, tomēr tie ievērojami ietekmē cilvēku aktivitātes. Lai ierobežojumus atvieglotu, ir jāievieš papildu piesardzības pasākumi, ko jau ir izdarījušas vairākas citas valstis. Panākumu pamatā ir plaša testēšana un kontaktu meklēšana. Mobilās lietotnes varētu atvieglot kontaktu meklēšanu un paātrināt testēšanas laiku. Tas palīdzētu labāk ierobežot infekciju un samazināt ierobežojumus. Ir lieliski, ka Latvijā ir ekspertīze šādu mobilo lietotņu radīšanai, un īpaši pozitīvi, ka procesā ir iesaistīti daudzi vadošie uzņēmumi un tas notiek sociālā projekta ietvaros," norāda Veselības ministrijas galvenais infektologs, profesors Uga Dumpis.

Komentāri

Pievienot komentāru