Ekonomisti kopumā atbalsta Pasaules bankas (PB) priekšlikumus, kas rosina apsvērt ļoti sāpīgus budžeta izdevumu samazināšanas pasākumus, tai skaitā PB arī attiecībā uz pensijām, par ko tautsaimniecības procesu pārzinātājiem viedoklis nedaudz atšķiras.
Swedbank galvenais ekonomists Mārtiņš Kazāks Dienai norādījis, ka pensiju jautājums ir neviennozīmīgi vērtējams. No vienas puses, pensionāri ir vismazāk cietuši no krīzes, salīdzinot ar strādājošiem. No otras puses, vidējais pensijas apmērs Latvijā vēl joprojām ir ļoti zems. Turklāt, kā rāda Satversmes tiesas lēmums, pensiju samazināšana nebūs iespējama. Tikmēr Nordea bankas galvenais ekonomists Andris Strazds gan uzskata, ka pensijas nedrīkst aiztikt.
PB ieteikums izvērtēt vienotās atalgojuma sistēmas izveidi valsts institūcijās un ieviest centralizētu jaunu amatu izveides kontroli, pēc M.Kazāka domām, ir atbalstāms, tomēr vienkārša algu izlīdzināšana nedos vajadzīgo efektu, ja netiks attiecīgi optimizēts pienākumu apjoms. Atbalstāma ir arī turpmāka valsts funkciju konsolidācija, turpinot samazināt darba vietas galvenokārt ministrijām pakļautajās aģentūrās, valsts uzņēmumos, kā arī pašvaldību institūcijās, kā arī PB ieteikums par valsts finanšu pārvaldības kontroles pastiprināšanu. «Manuprāt, ar to bija jāsāk jau pagājušogad jūnijā,» uzskata A.Strazds.
Par PB priekšlikumu atcelt tiešās subsīdijas gan valsts, gan pašvaldību uzņēmumiem, kas strādā ar zaudējumiem, Swedbank ekonomists piebilst: tas, ka valsts vai pašvaldības uzņēmums strādā bez zaudējumiem, vēl obligāti nenozīmē, ka tas strādā ļoti efektīvi un subsīdijas nevarētu samazināt. A.Strazds gan uzskata, ka subsīdiju atcelšana nozīmētu uzņēmumu sniegto pakalpojumu cenu pieaugumu.
PB ieteikums par 50% samazināt valsts budžeta finansētās vietas visās augstākās izglītības iestādēs vai arī par 50% samazināt budžeta finansējumu katrai studiju vietai, starpību sedzot studentiem, pēc A.Strazda domām, ir atbalstāms, ja samazina budžeta vietu skaitu, nevis visiem liekot piemaksāt 50%. Savukārt M.Kazāks norāda, ka problēmu cēlonis izglītībā nav pārlieku liels finansējums, bet gan vājā kvalitāte.