«Ja zvanīsi savējiem, varēs runāt par velti!»
Aptuveni šādi un līdzīgi aicinājumi ik pa brīdim izskan no mobilo sakaru operatoru puses dažādās reklāmās. Savējie, proti, ir tie, kas ir tajā pašā operatora tīklā. Tiesa, šim šķietami brīnišķīgajam piedāvājumam ir kāda nepavisam ne mazsvarīga nianse - ir jāzina, kurš tad īsti ir savējais. Pretējā gadījumā nieka minūte uz citu tīklu ar nodokli var maksāt pat 20 santīmu, raksta laikraksts Diena.
Ivars Umbraško ar portāla manabalss.lv starpniecību esot nolēmis, ka, lai viss būtu godīgi, zvanītājam zvana laikā ir jāzina, uz kuru operatoru viņš zvana. Par to varētu vēstīt īpašs signāls. Mobilie operatori tomēr viņa ideju neatbalsta.
«Es zinu, ka pastāv interneta lapas, kur var uzzināt, kādam operatoram tālruņa numurs ir piesaistīts. Esmu dzirdējis, ka viedtelefoniem ir aplikācija, kas uz ekrāna parāda, kādam operatoram tiek zvanīts. Tomēr es vairāk domāju par to vecmāmiņu, kuras priekšapmaksas kartē pēc zvana no Tele2 uz Biti pēc piecām minūtēm beidzās kredīts,» teicis I. Umbraško.
Kā, iepazīstoties ar tarifiem, pārliecinājusies Diena, vislielākās atšķirības pastāv tieši priekšapmaksas karšu jomā. Piemēram, Okartes tarifs Omūsējais zvanus LMT tīklā piedāvā par trim santīmiem minūtē, uz pārējiem tīkliem - par 15 santīmiem. Savukārt, ja lietotājs izvēlas Zelta zivtiņas tarifu ZZ Savējie, tad ar citiem šī tīkla abonentiem var runāt bez maksas, bet ar pārējiem - par aptuveni astoņiem santīmiem minūtē. Pastāvīgā pieslēguma klientiem tarifu atšķirības nav, bet ir diferencēts limits minūšu skaitam. Piemēram, Tele2 tarifs Meteorīts ar mēneša cenu Ls 9 ietver 1500 sarunas minūtes Tele2 tīklā un 500 minūtes, zvanot uz citiem tīkliem, kas nozīmē, ka arī ir svarīgi zināt, uz kuru tīklu tiek zvanīts. Operatori gan piedāvā arī tarifu plānus, kur minūtes cena nav atkarīga no tā, uz kuru tīklu zvana.
I. Umbraško grib panākt likuma izmaiņas, gan norādot, ka jābūt iespējai izvēlēties, izmantot šādu pakalpojumu vai ne: «Citiem droši vien nerūp, kam viņi zvana. Viņiem jābūt iespējai šo pakalpojumu atslēgt. Tam arī nevajadzētu būt nekam garam - vienkārši operatoram jāpasaka viens vārds - LMT vai Tele2, vai Bite.» Tiesa, šobrīd viņš nedaudz ir vīlies mobilo sakaru klientu pasivitātē. Līdz šim par viņa iniciatīvu portālā manabalss.lv savākti tikai 365 paraksti.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa Dienai norādījusi, ka par telekomunikāciju pakalpojumiem cilvēki sūdzas daudz, šogad jau saņemtas 88 sūdzības. Taču viņa neatcerējās gadījumu, kad kāds būtu neapmierināts, ka zvani no viena operatora otram ir dārgāki. «No mūsu puses lielākie iebildumi ir pret tiem pakalpojumu sniedzējiem, kas sola kaut ko bez maksas. Šādu bezmaksas minūšu nav, tā ir maldinoša reklāma,» skaidrojusi B. Vītoliņa. Tāpat esot bijušas problēmas ar Zelta zivtiņas necaurspīdīgajiem tarifiem.