Bezpilota lidaparātiem veltītā konference nostādīs Latviju līderpozīcijās un veicinās uzņēmumu pazīstamību
To sarunā ar Dienas Biznesu saka Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs, komentējot iespējas, ko Latvijai paver nākamnedēļ notiekošā augsta līmeņa konference par tālvadības gaisa kuģu sistēmām (RPAS).
Vai šāda konference pie mums notiktu, ja Latvija nebūtu prezidējošā valsts Eiropas Savienības (ES) Padomē?
Nē. Pirmkārt, mēs nedabūtu tādu Eiropas Komisijas (EK) atbalstu un līdzfinansējumu, jo šāds pasākums notiktu prezidējošajā valstī. Otrkārt, mēs par to nebūtu domājuši, jo gada sākumā jau sarīkojām savu vietējo konferenci Rēzeknē, lai saprastu, cik liels ir bezpilota lidaparātu tirgus, cik daudz ir spēlētāju, ar kādām problēmām viņi saskaras. Taču kā prezidējošā valsts raudzījāmies, kas ES mērogā aviācijā ir aktuāls. Secinājām, ka šī ir joma, kas brēc pēc sakārtošanas, turklāt tas ir jādara vismaz ES līmenī, lai būtu vienāda pieeja un regulējums. Pēc EK sastāva nomaiņas ES ierēdņi ļoti aktīvi pieslēdzās konferences organizēšanai. Sākotnēji gribējām to rīkot kā ekspertu līmeņa pasākumu, bet EK konstatēja, ka bez (bijušā transporta komisāra) Sīma Kallasa paziņojuma par EK vēlmi arī šo jomu sakārtot vairāk nekā nav, un tādējādi izpaliktu politiskā ziņa visai sabiedrībai. Viņi uzstāja, ka tas ir augsta līmeņa pasākums, kur piedalās komisāri, parlamentārieši, uzņēmumu rīkotājdirektori, nevis mārketinga menedžeri. Ar to ES grib paziņot visai pasaulei, ka ir ķērusies klāt šīs jomas sakārtošanai. Savukārt 25. un 26. martā paredzēts simpozijs Monreālā Starptautiskās civiliās aviācijas organizācijas (ICAO) ietvaros, kas veltīts RPAS, un viens no EK mērķiem ir uz turieni braukt jau ar iestrādnēm. Otrs konferences mērķis ir radīt visos tādu kā panikas sajūtu, ka tirgus turpina strauji attīstīties, un regulators (EK) tam netiek līdzi.
Vai ES līmenī nav nekāda kopīga regulējuma attiecībā uz bezpilota lidaparātiem?
Nav. Ir ES atbalstīta brīvprātīga ekspertu līmeņa darba grupa, uz kuras rezultātiem, visticamāk, arī tiks balstīts tehniskais regulējums, bet centralizēta regulējuma nav. Tāpēc šis augsta līmeņa pasākums ir kā paziņojums un zināma vienošanās starp EK un uzņēmējiem par to, kādā veidā tālāk virzīsies jomas sakārtošana. Beigās tiks pieņemta t. s. Rīgas deklarācija, kas ieskicēs šī jautājuma nozīmīgumu un to, kādā virzienā nozares sakārtošana ies tālāk. Ar šo deklarāciju EK arī dosies uz ICAO. Doma ir, lai arī pasaulē jomas regulējums būtu harmonizēts, lai nebūtu radikālu atšķirību, lai bizness varētu būt globāls. Mums ir izdevies trāpīt desmitniekā, uzminēt pareizo konferences tēmu, jo tā ir akūta, par to visi runā, bet līdz šim nav teikts: «Nu tad sākam kaut ko darīt.»
Kāda ir dalībvalstu prakse šajā jautājumā?
Tirgus ir tik strauji augošs, mainīgs un visaptverošs, ka nevienam viss līdz galam salikts pa plauktiem un noregulēts nav. Bet valstīs, kur šī industrija ir liela, kur ir daudz ražotāju un gala lietotāju, zināmas lietas ir atrunātas. Mums ir Ministru kabineta noteikumi lidmodelistiem, bet RPAS nekā nav.
Vai tad to nevar savienot?
Sākotnēji tāda doma bija, taču tad, kad redzējām, ko JARUS (Bezpilota sistēmu reglamentēšanas apvienotā iestāde) ekspertu grupa ir izdarījusi, sapratām, ka tas ir tik komplicēti, ka ātri iekļaut RPAS šajā regulējumā nevar, bet ir jātaisa jauns.
Jūs to darāt?
Projekti un iestrādnes mums ir. Par pamatu esam ņēmuši Zviedrijas regulējumu – līdzīgi citām septiņām valstīm, kas veido savu nacionālo likumdošanu. Skatīsimies, cik ātri uz priekšu virzīsies kopējais ES regulējums, iespējams, mums būs jārada savējais. Problēma ir tāda, ka šobrīd katru pieprasījumu izskatām individuāli.
Plašāk lasiet intervijā Gorodcovs: esam trāpījuši desmitniekā trešdienas, 25. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (3. lpp.)!