Jaunākais izdevums

Nākamā gada 7.janvārī stāsies spēkā jaunas Rīgas ostas maksas, liecina publikācija oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Turpmāk kuģiem vairs netiks piemērota kravas maksa, kas šobrīd tankkuģiem ir 0,962 eiro par kuģa bruto tilpības vienību (Gross Tonnage/GT), specializētajiem kuģiem - 0,427 eiro/GT, bet pārējiem kuģiem - 0,855 eiro/GT.

Kravas maksas arī patlaban neiekasē no konteinerkuģiem, ro-ro kuģiem, pasažieru kuģiem, refrižeratorkuģiem, kruīza kuģiem un kuģiem, kas ienāk un iziet no ostas, neveicot kravas operācijas.

Savukārt kanāla maksai atsevišķām kuģu kategorijām gaidāms neliels pieaugums, piemēram, konteinerkuģiem kanāla maksa pieaugs par 0,7% - no 0,406 eiro/GT līdz 0,409 eiro/GT, bet refrižeratorkuģiem un ro-ro kuģiem kanāla maksa pieaugs par 0,5% - no 0,203 eiro/GT līdz 0,204 eiro/GT.

Pasažieru kuģiem, kuri kursē līnijā, kanāla maksa samazināsies par 15% - no 0,1 eiro/GT līdz 0,085 eiro/GT, bet pārējiem pasažieru kuģiem un kruīza kuģiem kanāla maksa nemainīsies un saglabāsies 0,1 eiro/GT.

Sanitārā maksa kuģiem pieaugs par 3,3% - no 0,06 eiro/GT līdz 0,062 eiro/GT. Savukārt pasažieru kuģiem sanitārā maksa saglabāsies nemainīga - 0,02 eiro/GT.

Piestātnes maksa pasažieru kuģiem tiks saglabāta līdzšinējā apmērā - 0,26 eiro/GT, savukārt pārējiem kuģiem tā augs par 5,9% - no 0,085 eiro/GT līdz 0,09 eiro/GT.

Vienlaikus pasažieru maksa pasažieru un pasažieru-kravas kuģiem saglabāsies eiro apmērā par katru pasažieri, kuģim ienākot un izejot no ostas, bet kruīza kuģiem pasažieru maksa pieaugs par 10% un turpmāk būs 1,1 eiro par katru pasažieri.

No jauna ir ieviesta maksa par tauvošanās pakalpojumiem un noteikti šīs maksas griesti. Maksa par pietauvošanu un attauvošanu turpmāk būs 0,17 eiro/GT, tāda pati likme noteikta arī pārtauvošanai vienas piestātnes robežās. Savukārt pārtauvošanas no vienas piestātnes uz otru maksa būs 0,22 eiro/GT.

Rīgas brīvostas pārstāve Liene Ozola skaidroja, ka Rīgas ostas maksu noteikšanas pamatprincipi netiek mainīti.

Ozola pavēstīja, ka kopumā dažu procentu pieaugums sagaidāms atkarībā no kuģu tipa, vienlaikus, piemēram, konteinerlīniju kuģiem pie atsevišķiem nosacījumiem kopējās izmaksas varētu arī samazināties.

Viņa uzsvēra, ka ostas maksām saglabātas visas līdz šim piemērojamās atlaides, izņemot sanitāro maksu, kur atlaide turpmāk netiks piemērota.

"Ieviesto izmaiņu mērķis - padarīt Rīgas ostā piemēroto ostas maksu aprēķināšanas un piemērošanas kārtību vienkāršāku, caurspīdīgāku un sabalansētu ar būtiskāko ostas klientu, tostarp kuģošanas kompāniju attīstības virzieniem. Rīgas ostu maksas pilnībā atbilst Eiropas Savienības Ostu regulā noteiktajiem ostu maksu aprēķināšanas un piemērošanas pamatprincipiem," skaidroja Ozola.

Viņa norādīja, ka, ņemot vērā priekšlikumus un ieteikumus no ostas klientiem, ir izvērtēts ostas maksu noteikšanas un atlaižu piemērošanas mehānisms. Paredzēti izņēmumu gadījumi sanitārās maksas piemērošanai, kas ir īpaši būtiski regulāro konteineru/pasažieru līniju operatoriem. Tāpat paredzēta ostu maksu atlaide kuģiem, kuri dzinējos kā degvielu izmanto sašķidrināto dabas gāzi (LNG).

"Indeksētas tiek atsevišķas maksu kategorijas atbilstoši vidējam izmaksu pieaugumam nozarē no izcenojumu viedokļa, nemainot Rīgas ostas konkurētspējas pozīciju Baltijas jūras reģionā," piebilda Ozola.

Viņa minēja, ka, saglabājoties esošajai kuģu tipu struktūrai un kravu apmēram, ostas pārvalde nākamgad varētu ieņemt aptuveni 3% vairāk nekā no līdzšinējiem ostas maksu tarifiem. 2019.gadā ieņēmumi no ostas maksām veidoja vidēji 80% no visiem ostas ieņēmumiem.

"Ieņēmumi no ostas maksām tiek un tiks izmantoti ostas kuģošanas infrastruktūras attīstībai. Precīzāk par plānotajām nākamā gada investīciju objektiem būs iespējams runāt pēc budžeta apstiprināšanas," skaidroja Ozola.

Ostas maksu likmes pēdējo reizi kopumā tika pārskatītas 2015.gadā, norādīja Ozola.

Jau vēstīts, ka Rīgas brīvostā šogad desmit mēnešos pārkrauti 19,816 miljoni tonnu kravu, kas ir par 27,5% mazāk nekā 2019.gada attiecīgajā periodā.

Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apmēra un arī apkalpoto pasažieru skaita ir lielākā osta Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Ja kravu no Ķīnas gribi saņemt līdz Ziemassvētkiem – jāsāk domāt jau tagad!

Sadarbības materiāls, 20.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai esi aizdomājies, kur tiek ražotas tavas Ray-Ban brilles, Converse kedas, Nike sporta apģērbs, Calvin Klein apakšveļa un Iphone, no kura tu, pavisam iespējams, šo lasi? Šie ir tikai daži no produktiem, kas tiek ražoti Ķīnā, un esam pārliecināti, ka lielākā daļa pasaules iedzīvotāju ir turējuši rokā preci, uz kuras drukātiem burtiem ir rakstīts “MADE IN CHINA”. Tas pierāda to, ka Ķīna ir viena no lielākajām ražotājvalstīm pasaulē, ņemot vērā importa un eksporta apjomus, un saistībā ar Latviju, Ķīna ierindojas 6. vietā pēc importēto kravu apjoma. 2020. gadā Ķīna bija trešais lielākais eksporta partneris Eiropas Savienībā (10,5%) un vislielākais importa partneris, veidojot 22,4% no visām precēm.

Aptuveni 90% visu pasaules preču tiek pārvadāti ar konteineriem, veicot starptautiskās kravu piegādes no viena kontinenta uz otru. Lielākā daļa preču no Ķīnas tiek transportētas, izmantojot tieši jūras kravu pārvadājumus ar konteineru kuģiem, taču, kā zināms, pasaulē joprojām valda konteineru krīze, kas izpaužas kā konteineru deficīts, augstas kravu pārvadājumu izmaksas un sastrēgumi ostās.

Esošā situācija liek aizdomāties – vai konteineru krīze ietekmēs preču plūsmu no Ķīnas Ziemassvētku laikā? Ja esi ieplānojis pasūtīt kravu no Ķīnas, un tas var būt jebkas – telefona vāciņi, makšķerēšanas piederumi, matu gumijas, portatīvie datori – tad lasi tālāk, jo, iespējams, tev nāksies izskatīt citas alternatīvas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts iestādes un pašvaldības kavē 25 Valsts kontroles ieteikumu ieviešanu, liecina revīzijas apkopotā informācija par Valsts kontroles sniegto ieteikumu ieviešanu.

Kopumā valsts iestādēm un pašvaldībām ir jāievieš revīzijās sniegti 644 ieteikumi. No visiem ieteikumiem, kas valsts iestādēm un pašvaldībām ir jāievieš, tiek kavēta 25 ieteikumu ieviešana jeb 3,9% no ieteikumiem.

No Valsts kontroles datiem izriet, ka teju pusi - 11 - ieteikumu ieviešanu kavē Ministru kabinets. Ministru kabinetam līdz 2015.gadam bija jāizvērtē nepieciešamība noteikt stingrākas prasības juridisko un konsultāciju pakalpojumu iegādei ārpakalpojumā. Tāpat līdz 2015.gadam bija jāizvērtē nepieciešamība valsts iestādēm nodrošināt centralizēti juridisko pakalpojumu sniegšanu. Līdz 2015.gadam Ministru kabinetam bija jāveic pasākumi, lai nodrošinātu kārtību un kritērijus, kā valsts budžeta iestādēm novērtēt sabiedriskā pasūtījuma vai mediju pakalpojumu izmantošanas nepieciešamību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc gadu ilgas sagatavošanās VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) un uzņēmums Stena Line kopīgi atklāja pirmo “Zaļo pārmiju” Latvijā.

Proti, uz īpaši pielāgotas dzelzceļa vagona platformas tika uzcelta smagās automašīnas piekabe, tā atklājot smago automašīnu piekabju pārvadājumus pa dzelzceļu.

“Šāds projekts nebūtu jaunums Eiropas savienībā kopumā, jo šādi pārvadājumi vecajās Savienības valstīs notiek un kļūst aizvien populārāki. Latvijā šis ir pirmais projekts, kura mērķis ir gan samazināt CO2 izmešus, jo zināms, ka dzelzceļa pārvadājumi no šāda aspekta ir ekoloģiskāki, gan samazināt Latvijas autoceļu noslodzi, kā arī risināt darbaspēka trūkumu. Nav jau noslēpums, ka šoferu trūkst un šī ir iespēja problēmu risināt,” projekta atklāšanā pie Rīgas ostas Centrālā termināla Eksporta ielā sacīja LDz valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Kāda būs Olainfarm nākotne pēc izstāšanās no biržas

Jānis Goldbergs, 25.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS AB City šobrīd pārstāv 51% Olainfarm akciju un ir pieņemts lēmums pārtraukt uzņēmuma akciju kotēšanu biržā.

Kādas ir AS Olainfarm attīstības ieceres AB City holdingkompānijā, kuras īpašumā ir AS Repharm, AS Veselības centru apvienība, Mēness aptieku tīkls un citi pelnoši uzņēmumi, Dienas Bizness jautāja AB City valdes loceklim Robertam Tavjevam.

Fragments no intervijas

Biržā norādīts, ka AS AB City ir kļuvis par Olainfarm kontrolpaketes turētāju – kā nonācāt līdz Olainfarm kontrolpaketei? Kad konkrēti sākāt interesēties par akciju iegādi un Olainfarm?

Par akciju iegādi sākām domāt pirms aptuveni diviem gadiem, t.i., 2019. gada beigās. Teikšu godīgi, mūs kā vērotājus no malas tajā mirklī satrauca ap uzņēmumu notiekošie procesi. Tomēr kā tobrīd tā arī šodien ir skaidrs, ka mēs gribam sevi pierādīt zāļu ražošanā. Mūsu holdingā jau ietilpst Rīgas Farmaceitiskā fabrika, bet tās ir vienkāršas ārstniecības formas, tie ir dažādi ārstnieciski šķīdumi, ziedes, tinktūras. Tā no farmaceitiskās ražošanas mērauklas ir vienkāršā ražošana, mēs gribējām sevi pierādīt sarežģītākā līmenī. Domājot par attīstības virzieniem, bijām nonākuši pie diviem virzieniem. Pirmais attīstības virziens ir medicīna, kas mūsu holdingā ir pārstāvēta kā Veselības centru apvienība jeb VCA. Otrais attīstības virziens – medikamentu ražošana. Olaines situācija pavēra iespēju domāt par sarežģītāku zāļu ražošanu. Līdz tam šādas iespējas nebija, mēs sapratām, ka gribam to darīt, bet iespējas nav. Konkrētais gadījums deva iespēju. Olainfarm gadījumā, par cik praktiski viss saražotais tiek eksportēts, tas faktiski ir kā iegādāties uzņēmumu ārvalstīs, kurš tikai fiziski atrodas Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru