Biznesa tehnoloģijas

Latvijas iedzīvotājiem ar eID būs pieejami arī Igaunijas e-pakalpojumi

Žanete Hāka, 20.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji turpmāk varēs saņemt noteiktus valsts pārvaldes iestāžu e-pakalpojumus Igaunijā, informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM).

Savukārt pārrobežu pakalpojumu lietotāji no citām valstīm varēs saņemt noteiktus Latvijas valsts pārvaldes iestāžu e-pakalpojumus. Latvijas iedzīvotāji, tostarp uzņēmēji, turpmāk elektroniski varēs izmantot vairāk nekā 30 Igaunijas valsts iestāžu pakalpojumus.

Piemēram, Igaunijas Muitas pārvaldes e-pakalpojumus un veikt ienākumu vai preču deklarāciju, saņemt pārskatu par veiktajiem nodokļu maksājumiem, reģistrēt savu uzņēmumu kā nodokļu maksātāju, izmantot Igaunijas Ekonomikas un komunikācijas ministrijas pakalpojumu un reģistrēt savu ekonomisko darbību ekonomisko aktivitāšu reģistrā vai izmantot Patērētāju aizsardzības pakalpojumu centra informācijas sistēmu un virkni citus Igaunijas valsts pārvaldes iestāžu e-pakalpojumus.

Savukārt iedzīvotāji un uzņēmēji no septiņām Eiropas Savienības dalībvalstīm turpmāk varēs piekļūt un portālā latvija.lv izmantot noteiktus e-pakalpojumus, kā arī vēl aptuveni 10 valsts pakalpojumus, piemēram, veikt nekustamā īpašuma nodokļa apmaksu, iesniegt elektroniski iesniegumu valsts pārvaldes iestādēm, pieteikt notāra e-pakalpojumus, izmantot Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas portālu un izmantot portālu www.tiesas.lv.

VARAM sadarbībā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūru nodrošinājis, ka pārrobežu pakalpojumu lietotāji Latvijā, portālā www.latvija.lv var izmantot minētos e-pakalpojumus, lietojot elektroniskās identifikācijas kartes (eID). Savukārt Latvijas iedzīvotāji Igaunijā ar eID karti var identificēties Igaunijas nacionālajā pakalpojumu portālā www.eesti.ee.

Tāpat jau šobrīd Latvijas un Igaunijas uzņēmēji savstarpēji attālinātiem darījumiem var izmantot drošu elektronisko parakstu. Valsts pārvaldes pakalpojumu pārrobežu pieejamību veicina eIDAS jeb elektroniskās identifikācijas regulas ieviešana* un Eiropas Savienības Vienotās digitālās vārtejas regulas ieviešana. Regulas ieviešanas mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju pārrobežas pakalpojumiem iedzīvotājiem un uzņēmējiem, tādējādi atvieglojot saziņu ar valsts pārvaldes iestādēm un veicinot uzņēmējdarbības iespējas citās ES dalībvalstīs, ļaujot nepieciešamos digitālos pakalpojumus saņemt ar savas valsts eID karti.

Līdz ar Vienotās digitālās vārtejas regulas ieviešanu, visām ES dalībvalstīm līdz 2023. gadam jānodrošina savā valstī pieejamo e-pakalpojumu pieejamība arī citu ES dalībvalstu iedzīvotājiem un uzņēmējiem tādējādi sniedzot iespēju brīvi pārvietoties, mācīties vai strādāt ES ietvaros. Vienotā digitālā vārteja uzsāks darbību ar 2021.gadu un tajā sākotnēji jānodrošina informācijas par lietotāju tiesībām un pienākumiem visās būtiskajās dzīves jomās pieejamība pārrobežu lietotājiem.

Šā gada 19. maijā Ministru kabinetā tika apstiprināts informatīvais ziņojums "Par Vienotās digitālās vārtejas prasību ieviešanu" un rīcības plāns regulas ieviešanai Latvijā. Rīcības plāns koordinētai Vienotās digitālās vārtejas prasību ieviešanai visā valsts pārvaldē paredz pilnveidot jau esošos IKT risinājumus, veikt portāla www.latvija.lv pieejamo pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, grozīt Latvijas tiesību aktus, kā arī e-identitātes un e-paraksta risinājumu pilnveidošanu.

E-paraksts ir pielīdzināms ar roku parakstītam dokumentam ne tikai Latvijā, bet arī visā ES.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Swedbank" ieviesusi jaunu, digitālu klientu reģistrācijas procesu, turpmāk Latvijas iedzīvotājiem sniedzot iespēju kļūt par bankas klientu attālināti, informē bankas pārstāvji.

Jaunais video zvana risinājums ļaus izmantot Swedbank pakalpojumu klāstu gan tiem, kuri novērtē iespēju ietaupīt laiku, gan nodrošinās iespēju kļūt par klientu cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Jaunais risinājums ir pieejams jebkuram vismaz 16 gadus vecam Latvijas iedzīvotājam ar Latvijā izsniegtu pasi vai ID karti.

Potenciālajam klientam ir nepieciešams dators un/vai mobilais tālrunis ar kameru un interneta pieslēgumu, kā arī derīgs personu apliecinošs dokuments un kāds no elektroniskās parakstīšanas līdzekļiem – Smart-ID Qualified vai eID karte ar atbilstošiem sertifikātiem.

Pēc autentificēšanās seko anketas aizpildīšana un identitātes pārbaude video zvanā. Klientam kopumā process aizņems aptuveni 20 minūtes, ieskaitot konta aktivizēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru