Atbilstoši starptautiskās pasta nozares organizācijas Pasaules pasta savienības (Universal Postal Union) jaunajiem standartiem no 2021.gada 1.janvāra pasta sūtījumiem uz trešajām valstīm – ārpus Eiropas Savienības – būs jānorāda detalizētāks sūtījuma saturs, informē "Latvijas Pasts".
Noformējot pasta sūtījumus uz ārvalstīm, to pavaddokumentos nosūtītāji jau pašlaik norāda informāciju par sūtījuma saturu – precēm, kas tajā ievietotas, un sūtījuma svaru. Taču atbilstoši Pasaules pasta savienības jaunajiem standartiem, kas iekļauti Pasaules pasta konvencijā (Universal Postal Convention), no nākamā gada 1.janvāra sūtījuma saturam, adresējot preces uz trešajām valstīm – ārpus Eiropas Savienības –, jābūt maksimāli detalizētam. Jaunā kārtība saistīta ar pasta sūtījumu datu un muitai vajadzīgās informācijas apriti starp valstīm, kas ļaus galamērķa valstī ātrāk apstrādāt sūtījumus un veikt muitas formalitātes. Tajā pašā laikā sūtījuma satura nepilnīga vai pat maldinoša informācija var kavēt sūtījumu piegādi.
Uz trešajām valstīm adresētajiem sūtījumiem būs maksimāli detalizēti jānorāda tajos ietverto preču apraksts: kāda prece tiek sūtīta, cik vienību ir konkrētajai precei, kāds ir katras preču grupas svars, vērtība un sūtījuma kopējais svars. Klientam, norādot sūtījuma saturu, būtu jāizvairās no vispārinājumiem, piemēram, apģērbs vai dāvanas, tā vietā norādot precīzu preci: teiksim, kokvilnas T-krekls, vilnas zeķes, sporta apavi, koka rotaļlietas, šokolādes konfektes u.tml.
Latvijas pasts informē, ka visērtāk un izdevīgāk sūtījumus ir noformēt digitālajā vidē – "Latvijas Pasta" pašapkalpošanās vietnē manspasts.lv. Pašapkalpošanās elektroniskā sistēma pati piemēros konkrēta sūtījuma noformēšanai atbilstošo veidlapu un pieprasīs tai nepieciešamo informāciju.
Pēc sūtījuma elektroniskas noformēšanas katram sūtījumam tiek ģenerēts unikāls numurs. Ja klientam ir pieejama printēšanas iespēja un viņš pats var izdrukāt noformētos sūtījuma pavaddokumentus, pasta nodaļā pavadāmais laiks, atnesot un nododot sūtījumu, būs pavisam neilgs.
Savukārt gadījumā, ja izdrukas iespēju nav, klientam pasta nodaļā uzrādot numuru, darbinieks pats izdrukās klienta jau aizpildītos sūtījuma pavaddokumentus. Arī šajā variantā tiks būtiski saīsināts pakalpojuma sniegšanas laiks uz vietas pasta nodaļā, un Latvijas Pasta darbiniekiem nebūs jāveic manuāla datu ievade.
Sūtījuma informācija pēc sūtījuma pieņemšanas nodaļā tiks digitālā veidā automātiski pārsūtīta attiecīgās valsts pasta un muitas organizācijām, veicinot datu operatīvu apmaiņu un sūtījuma ātrāku piegādi.
Pašreizējā Manspasts.lv versijā datus par sūtītāju un saņēmēju, ja sūtījumi regulāri tiek adresēti vieniem un tiem pašiem adresātiem, var saglabāt lietotāja profilā – nav nepieciešams tos ievadīt katru reizi no jauna. Noformēt sūtījumus Manspasts.lv ir arī izdevīgāk, šādiem sūtījumiem ierakstīšanas un apdrošināšanas maksa samazināsies līdz gandrīz 30%, un īpaši izdevīgi tas ir gadījumos, kad klients sūta vairāk reģistrētu sūtījumu.
2021.gada sākumā klientu izmantošanai tiks nodota jauna pašapkalpošanās vietnes Manspasts.lv versija, kas būs arī pielāgota darbībām no mobilajām viedierīcēm ļaujot noformēt sūtījumu no jebkuras klientam izdevīgas atrašanās vietas.
Konstatējot neatbilstošus sūtījuma datus, attiecīgajā saņēmējvalstī var palēnināties muitas formalitāšu veikšana, sūtījums var tikt aizturēts un pārbaudīts vai pat konfiscēts no muitas iestāžu puses. Jāņem vērā, ka nekorekta informācija var traucēt arī atbilstošas kompensācijas saņemšanu reģistrēta sūtījuma bojājuma vai pazušanas gadījumā – piemēram, ja mobilā tālruņa vietā būs norādīta šokolādes tāfelīte, kompensējamā summa būs zemāka.
"Latvijas Pasts" atgādina, ka no 2021.gada 1.janvāra, līdz ar izstāšanās no Eiropas Savienības pārejas perioda beigām, arī Lielbritānija ietilps trešo valstu sarakstā un arī uz šo valsti adresētajiem sūtījumiem attieksies maksimāli detalizētas satura informācijas prasība.