Finanses

Nekompetents klients ir izdevīgāks

Ieva Mārtiņa, [email protected], 7084426,10.11.2006

«Brokerus valsts pasūtījumiem nelaiž klāt. Tas ir pretēji valsts interesēm,» brīdina Aon valdes locekle Ņina Kukuškina.

DB

Jaunākais izdevums

Daļa valsts un pašvaldību uzņēmumu, izvēloties apdrošinātāju, maz vērtē riskus, radot bažas par nodokļu maksātāju naudas šķērdēšanu. No risku noteikšanas, izvērtēšanas, no iespējām to samazināt ir atkarīga apdrošināšanas cena un kvalitāte, norāda apdrošināšans brokeri.

Lai to veiktu, valsts un pašvaldību uzņēmumos un iestādēs nepieciešams zinošs cilvēks vai jāpraktizē risku novērtēšanas pakalpojumu piesaistīšana no malas. Pretējā gadījumā konkursos var uzķerties uz apdrošinātāju piedāvātajām lētām cenām, bet vienlaikus nenosegt vajadzīgos riskus, tā neefektīvi šķērdējot valsts naudu. Turklāt var rasties lieki zaudējumi, ja kaut kas notiks, bet apdrošinātājs zaudējumus nesegs.

Latvijā nav prakses sludināt valsts un pašvaldību konkursus apdrošināšanas brokeriem, bet tikai apdrošinātājiem, atzina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītājs Andrejs Tiknuss. "Brokeri par katru cenu grib piedalīties konkursos, jo tas ir bizness. Tomēr, cik es varu secināt no sarunām, daudzas apdrošināšanas kompānijas nav sajūsmā par brokeriem," viņš atzina. "Pērkot veselības apdrošināšanu, mums pat prātā nav ienācis izmantot apdrošināšanas brokerus, jo par to papildus jāmaksā, tādējādi tērējam valsts budžeta līdzekļus" teica IUB vadītājs. Jautāts, vai brokerim nemaksā apdrošinātājs, viņš atzina: "Tas atkarīgs no līgumiem - brokeri var saņemt gan no vieniem, gan otriem. Tāpēc arī diskusija ar apdrošināšanas kompānijām bija izvērsusies." Viņš uzskata, ka konkurss tieši apdrošināšanas kompānijām ir racionālāk nekā konkurss apdrošināšanas brokerim, kurš sameklētu apdrošinātāju. "Tad iespējams salīdzināt vairāk piedāvājumus, bet brokeris varētu piedāvāt ko vienu. Tāpat nav izslēgts, ka apdrošināšanas brokeris lobē kādu no apdrošināšanas kompānijām," tā IUB vadītājs.

Nav valsts interesēs

Apdrošināšanas brokeri gan uzskata, ka pašreizējā sistēma nav valsts interesēs. "Brokerus valsts pasūtījumiem nelaiž klāt. Tas ir pretēji valsts interesēm, jo brokeris var noformulēt, kādus riskus pasūtītājam ir vērts apdrošināt. Proti, atstāj pareizo segumu, jo bieži vien konkursa komisijas valsts pasūtījumos uzsver cenu: tad sanāk, ka var lēti nopirkt, bet kas būs, ja kas notiks?" tā apdrošināšanas brokerkompānija Aon valdes locekle Ņina Kukuškina, piebilstot, ka "tā mums ir nopietna problēma. Ir vairāki apdrošinātāji, kuriem patīk vinnēt valsts pasūtījumos, ieskaidrojuši, ka brokeri nav vajadzīgi." Apdrošināšanas brokerfirmas Marsh vadītāja Žanete Jaunzeme minēja: apdrošinātājam ir tikai viena funkcija: uzņemties risku - tas ražo "sedziņas", kas pārklāj riskus, bet viņiem gandrīz vienalga, kādi ir riski.

"Nevar dabūt no apdrošinātāja "segu" bez administrācijas izmaksām, jo kādam ir jāiet un kaut kas jādara," tā Ž. Jaunzeme, liekot saprast, ka arguments neizmantot brokerus to komisijas dēļ nestrādā, jo apdrošinātājam tāpat ir izdevumi. Apdrošinātājus interesē saņemt naudu pēc iespējas vairāk un ārā maksāt pēc iespējas mazāk. "Tāda ir apdrošināšanas sabiedrību biznesa būtība, un nevajadzētu sevi mānīt," tā viņa. "Tradicionāli brokeris iegūst komisiju - procentus no prēmijas, ko maksā par "sedziņu", tā Ž. Jaunzeme, norādot, ka brokeriem ir grūtības piedalīties konkursā tradicionāli, jo iepriekš nekad nevar pateikt, cik liela būs prēmija un komisija. "Tad cilvēkam, kas sēž valsts iestādē, vajadzētu būt tik gudram, lai sagatavotu risku informāciju profesionāli. Tādu cilvēku nav," tā Ž. Jaunzeme.

Bažas par zināšanām

Saskaņā ar likumu brokerim ir jābūt lojālam pret klientu. "Brokeris vispirms pajautās, vai vispār ir vajadzīga apdrošināšana, ja ir, tad ieteiks risku samazināt, nepieļaus maksu par liekiem riskiem, kā arī palīdzēs dabūt atlīdzību. Mēs ekonomējam naudu, nevis apdrošinātāji," tā viņa. Apdrošinātājiem ir divas aksiomas: jo stulbāks klients, jo labāk un naudu šurp, ārā nekad. "Ja šis izpildās, tad apdrošinātāji ir ļoti veiksmīgi biznesmeņi," tā Ž. Jaunzeme.

It kā vienalga

Apdrošinātājiem kopumā esot vienalga, vai kompānija izmanto brokera pakalpojumu. Aa/s Balta vadītājs Jānis Abāšins atzina:vai nepieciešami brokeri, ir atkarīgs no klientiem - ja ir slinkums, trūkst zināšanu un ja nepietiek ar apdrošinātāja konsultācijām, tad brokeri var izmantot. Situācija, kad valsts nopērk ne to, ko īsti vajag, trūkst izpratnes, ir iespējas, ka valsts pārmaksā. "Es drīzāk domāju, ka tendence - pārāk skatīties uz cenu, īsti nepaskatoties, kādu "kaķi maisā nopērk", formāli punkti ir izpildīti, apdrošināšana paņemta, bet realitātē risku segums par maz. Pēc viņa teiktā, vismaz lielās valsts kompānijās saviem riska cilvēkiem jābūt, piem., tāds ir Latvenergo. Ergo Latvija valdes loceklis Ivars Priedītis atzina: nav tā, ka apdrošinātāji nevēlas, lai valsts un pašvaldību izsludinātajos konkursos piedalītos brokeri, vienīgais, ko tie vēlas, ir cenu caurspīdīgums. "Uzrādot cenu, brokeriem būtu jāparāda arī tas, no kā šī cena ir veidojusies, pretējā gadījumā sanāk, ka brokeri klientus konsultē bez maksas," tā viņš. Latvijas gāzes preses sekretārs Vincents Makaris atzina, ka izmantojot gan iekšējos resursus, gan ārpakalpojumus, ir novērtēti riski.

Kaimiņi izvēlas konsultācijas

Igaunijā ir izveidojusies prakse izmantot apdrošināšanas brokeru pakalpojumus, konkursos izvēloties apdrošinātāju.

"Arī Lietuvā nelaiž apdrošināšanas brokerus piedalīties konkursos, ko rīko valsts iestādes vai uzņēmumi. Igaunijā situācija ir pretēja: sākumā notiek konkurss starp brokeriem un pēc tam otrā konkursa ietvaros izvēlas apdrošinātāju. Dabiski, ka brokeris piedalās procesā no A līdz Z, proti, sākot no tā, ka palīdz pasūtītājiem identificēt savus riskus, kuri ir jāapdrošina, un visbeidzot konsultē apdrošināšanas līgumu," stāstīja apdrošināšanas brokeru kompānijas Aon Latvia vadītāja Ņina Kukuškina. Kolēģi no Igaunijas Aon apstiprinājuši, ka nekur likumdošanā nav teikts, ka vispirms jāaicina brokeris un tikai tad jārīko konkurss apdrošināšanas firmām, viņa sacīja. Arī Latvijā un Lietuvā normatīvie akti neaizliedz brokeriem piedalīties konkursos. "Droši vien Igaunijā saprašana par to, ka profesionālais brokeris var palīdzēt apdrošināšanas līguma noslēgšanas procesā ir krietni lielāka," atzina Ņ.Kukuškina. Aa/s Balta vadītājs Jānis Abāšins atzina, ka Eiropas valstīs var būt dažādas situācijas, tostarp gan tāda, ka konkursos apdrošināšanas pakalpojuma pirkšanai piedalās apdrošināšanas brokeri, kuri pēc tam palīdz noteikt apdrošinātāju, bet var būt arī tā, ka uzņēmumi sākumā izsludina konkursu konsultantiem un pēc tam apdrošinātājiem. "Skandināvijas valstīs visbiežāk ir tā: ja uzņēmums jūt nepiecieamību pēc konsultācijas, tad paņem brokeri, kurš tad strādā, piem., 3 mēnešus, konsultē par noteiktu cenu, bet pēc tam pērk apdrošināšanu," viņš klāstīja, norādot, ka kompānijas izmanto apdrošināšanas kompānijas par fiksētu cenu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vakar tika pasniegtas Baltijas sabiedrisko attiecību balvas Baltic PR Award. No 30 balvām 25 tika Latvijas sabiedrisko attiecību aģentūrām.

Šogad žūrijā piedalījās virkne ārvalstu PR ekspertu, bet klātienē darbus vērtēja trīs žūrijas locekļi – žūrijas priekšsēdētājs Ričards Linings (Richard Lininng), Dānijas PR asociācijas viceprezidents Koenrāds van Hasselts (Koenraad van Hasselt) un Volkswagen korporatīvās atbildības un ilgtspējīgas attīstības vadītājs Dr. Gerhards Pretoriuss (Dr. Gerhard Prätorius).

Baltic PR Awards 2009 uzvarētāji:

Korporatīvā un biznesa komunikācija

1. Santehniķu diena

Izpildītājs: Shark Media

Klients: Laufen CZ s r.o.

2. Swedbank ienākšana Latvijā – Hansabankas jaunais vārds

Citas ziņas

Paziņoti radošās izcilības festivāla ADwards uzvarētāji

Dienas Bizness,26.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TV kategorijā pirmās pakāpes jeb zelta ADwards ordeņus saņēma reklāmas aģentūra McCann World Group ar darbu Kartupeļa ciltskoks (klients Latfood) un SIA Tritone Studio ar mūzikas video Soundarcade Hunt Royal (klients Soundarcade), saukārt otrās pakāpes jeb sudraba ordeni TV kategorijā saņēma aģentūra Guilty ar darbu Ir abonēšanas kampaņas TVC (klients – žurnāls IR).

Grafiskā dizaina kategorijā ar otrās pakāpes ordeņiem par labāko ilustrāciju tika apbalvoti Marita Stelpa ar darbu Animal Party flaijeris un radošā apvienība Miit ar darbu Miit (klients Miit), savukārt pirmās pakāpes ordeni saņēma reklāmas aģentūra !MOOZ ar darbu Zelta Zivtiņa Superkombo (klients Zelta Zivtiņa). Par labāko korporatīvo stilu otrās pakāpes jeb sudraba ordeņus ieguva aģentūra Young&Hungry par darbu HUGU (klients A.Dew) un SIA Rijada par darbu RIIJA (klients SIA Rija.lv), savukārt pirmās pakāpes jeb zelta ordeni – aģentūra Asketic par darbu Latvijas vizuālā identitāte Expo 2010 (klients Aerodium).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mājokļu kredītu ņēmējiem šobrīd nav izdevīgi kustināt kredīta nosacījumus, jo tad jārēķinās ar banku noteikto likmju kāpumu.

Lai gan Euribor likme šogad kļuvusi vairāk nekā divas reizes mazāka nekā 2008. gada sākumā, kredītņēmējiem, kas vēlas kaut ko mainīt savos kredītlīgumos, tostarp atmaksas termiņu, likmes veidu, jārēķinās, ka banka mainīs arī savu noteikto likmi, to palielinot. Tas tāpēc, ka bankām ir jāpērk jauni finanšu resursi, kuru cena tirgos ir vairākkārt pieaugusi. Šādu banku rīcību var salīdzināt ar iepriekšējiem periodiem, kad bankām bija pieeja lētiem resursiem, tāpēc tās klientiem, piem., 2007. gadā varēja samazināt savas pievienotās likmes pat zem 1 %. «Tendences kopējai kredītu procentu likmei ir nepieaugt, jo pieaugošos riskus kompensē Eiropas centrālās bankas aktivitātes, samazinot eiro bāzes likmi (tā veido Euribor likmi - red.),» tā SEB bankas Kreditēšanas pārvaldes vadītājs Kārlis Danēvičs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Radošās izcilības festivāla ADWARDS ceremonijā noskaidroti labākie reklāmas, dizaina un citu radošo industriju darbi.

Starptautiskas žūrijas vadībā tika izvērtēti dažādās radošajās disciplīnās tapuši 256 darbi, kopumā tika piešķirti 18 pirmās pakāpes ordeņi un 32 otrās pakāpes ordeņi.

Festivāla ADWARDS darbi tika iesniegti un vērtēti vairākās kategorijās: integrētās kampaņas, TV & radio, interaktīvie un digitālie risinājumi, drukas māksla & dizaina meistarība, preses un vides reklāma, zīmola stāsts, sabiedriskās attiecības, netradicionālā komunikācija, pasākumi un sponsorēšana, zīmola saturs un izklaide, radošās izcilības eksports.

Darbus vērtēja 15 žūrijas locekļi no 11 valstīm, intensīvākajām diskusijām notiekot klātienē Rīgā. Žūrijas prezidents – Huans Garsia Eskudero (Juan García-Escudero) no aģentūras TBWA ESPAÑA, kurš ir strādājis vairāku pasaules līmeņa festivālu žūrijās.

Enerģētika

Energoefektivitāte ir svarīga ikvienam

Sandris Točs, speciāli DB,29.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Prakse pierāda, ka nereti klienti, plānojot jaunu pieslēgumu, aprēķina nepieciešamo jaudu ar zināmu rezervi

Tā rezultātā tiek pieteikta divas vai līdz pat trīs reizes lielāka jauda, nekā tas nepieciešams, intervijā DB saka a/s Sadales tīkls (ST) klientu vadības direktors Imants Krūmiņš.

Uzņēmumam ir savs attīstības skatījums, taču kā jūs noskaidrojat to, ko no jums sagaida klienti?

Lai noskaidrotu klientu viedokli par ST sniegtajiem pakalpojumiem, apmierinātību un iespējamām vajadzībām nākotnē, jau trešo gadu pēc kārtas mēs veicam padziļinātu klientu apmierinātības indeksa pētījumu. Arī agrāk esam veikuši kvalitātes kontroles aptaujas. Pētījuma ietvaros uzdodam klientam jautājumus par viņam svarīgākajiem aspektiem, lai saprastu, kāda ir šī brīža apmierinātība un kas mums nākotnē ir jāuzlabo, pie kā jāpiestrādā. Tāpat ikdienā, nodrošinot individuālu korporatīvo klientu apkalpošanu, klientu vadītāji izzina klientu vēlmes un vajadzības, risina problēmas un konsultē par energoapgādes jautājumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tīklu izbūvējot ar drošākiem elementiem un vienkāršojot, tas kļūst efektīvāks arī no jaudu izmantošanas viedokļa

To intervijā DB teic a/s Sadales tīkls valdes loceklis Rolands Lūsveris.

Ko nozīmē sadales tīkla operatora pakalpojumu kvalitāte, kas ir tās pamats?

Droša un nepārtraukta elektroapgāde ir tā, kas mūsu klientu interesē visvairāk– pēc tās ikviens Latvijas iedzīvotājs vērtē mūsu darbu. Tieši pēdējo gadu laikā esam ļoti nopietni pievērsušies mūsu pakalpojumu kvalitātei. Ir divi veidi, kā varam uzlabot elektroapgādes kvalitāti. Pirmais, ar ikdienas darbu, ko veicam, uzturot savas iekārtas un elektrolīnijas darba kārtībā. Viscaur Latvijā ir redzams, ka šobrīd tiek intensīvi tīrītas elektrolīniju trases. Nesenajā vētrā, kad paaugstinātā darba gatavībā nostrādājām trīs dienas, pārliecinājāmies, ka bojājumu skaits bija ievērojami mazāks, kāds tas būtu bijis pirms četriem vai pieciem gadiem. Visu laiku veicam arī plānotos remontus, rūpējamies, lai iekārta nevainojami kalpotu, defektus nekavējoties novēršam. Tas ir veids, kā paildzinām esošo iekārtu darba mūžu. Otra lieta ir investīcijas. Ir ļoti svarīgi, kā investējam elektrotīklu atjaunošanā un cik efektīvi to darām. 2013.gadā tika veikts Latvijas elektrotīkla audits. No starptautiskajiem nozares profesionāļiem konkursa kārtībā izvēlējāmies skandināvu konsultāciju kompāniju Sweco, lai iegūtu neatkarīgu skatu uz savu darbu. Tika izanalizētas četras tipiskākās mūsu tīkla teritorijas ar dažādu klientu blīvumu gan pilsētā, gan laukos un saņemtas rekomendācijas, kā attīstīt elektrotīklu nākotnē. Mums ieteica uzlabot elektrotīkla elementu drošumu, lai mazinātu laika apstākļu ietekmi uz elektroenerģijas piegādes kvalitāti. Balstoties uz veiktā elektrotīkla audita ieteikumiem un secinājumiem, 2014.gadā izstrādājām a/s Sadales tīkls desmit gadu attīstības plānu, kas kalpo par pamatu investīciju turpmākai veikšanai un darbības efektivitātes paaugstināšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas elite ir zaudējusi spēju ietekmēt procesus valstī, prezidenta funkcijas pilda gadījuma cilvēks, bet politiķus sabiedrība uzskata par muļķiem un zagļiem. Tā situāciju valstī raksturo par vienu no ciniskākajiem, taču spīdošākajiem politiskā PR ekspertiem atzītais Mārcis Bendiks.Mārcis Bendiks: Tikai divas partijas man nav maksājušas par konsultācijām

Mārcis Bendiks: Tikai divas partijas man nav maksājušas par konsultācijāmKādu jūs redzat pašreizējo politisko situāciju Latvijā?Mārcis Bendiks: Tikai divas partijas man nav maksājušas par konsultācijām

Manuprāt, visa tā raustīšanās un visa veida neskaidrība, kas staro no lielās Latvijas politikas, ir atvasinājums no mūsu valsts elites krīzes – gan politiskās, gan ekonomiskās, gan arī intelektuālās. Šī elite pēdējo desmit gadu laikā ir zaudējusi jebkādu spēju ietekmēt procesus valstī.

Transports un loģistika

Papildināta - Hyundai Rotem pauž bažas, ka vilcienu iepirkumā Latvijā tiek lobēts Stadler

Gunta Kursiša,22.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciens (PV) pārstāvji pirms dažām dienām devās uz Ukrainu, lai vētītu šajā valstī piegādātos viena no Latvijas vilcienu konkursa dalībnieku Hyundai Rotem vilcienus. Hyundai pauda bažas, ka PV meklē ieganstus uzņēmuma diskvalifikācijai un Stadler lobēšanai.

PV pārstāvji 19. maijā viesojās Ukrainā, lai klātienē aplūkotu Hyundai Rotem ražotos vilcienus. Db.lv jau informēja, ka šogad pavasarī saistībā ar Dienvidkorejas ražotāja defektīvajiem vilcieniem Ukrainā uzsākts kriminālprocess. Hyundai Rotem vilcienu tehniskās nepilnības radījušas draudus pasažieru drošībai. Vilcienu ekspluatēšanas laikā tos regulāri piemeklējušas tehniskas ķibeles, un situācija pasliktinājās ziemā, laikapstākļiem kļūstot bargākiem. Daži no pasažieriem, kas nebija apmierināti ar pasažieru pārvadātāja nodrošinātajiem pakalpojumiem, vērsās tiesā.

Citas ziņas

Apdrošināšanas tirgū - zini vai mini

Ieva Mārtiņa, [email protected], 7084426,30.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas, vēloties klientam piedāvāt vairāku apdrošinātāju polises, rada priekšnosacījumus apdrošināšanas brokeru izstumšanai no tirgus.

Brokeri lēš, ka no tā varētu ciest klienti. Virzību varas gaiteņos sākušas banku ierosinātās izmaiņas apdrošināšanas starpniecības jumta likumā, kas paredz bankām iespēju kā aģentiem piedāvāt vairāku apdrošinātāju polises, neapdrošinot savu civiltiesisko atbildību.

Eiropas ekonomiskās zonas vairākās valstīs bankām ir tiesības darboties kā aģentiem, tomēr tās atzīst, ka vairumā gadījumu banka kā aģents pārstāv tikai to apdrošinātāju, kurš ir banku meitas uzņēmums (Francija, Somija, Vācija), bet situācija, kad bankas izplata vairāku apdrošinātāju produktus, nav bieži sastopama, liecina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) apkopotā informācija. Dažās valstīs ir nosacījums, ka jāsaņem piekrišana no visiem iesaistītajiem apdrošinātājiem par to, ka banka izplatīs arī citu apdrošinātāju produktus (Luksemburga). Polijā noteikts, ka pretējā gadījumā bankai ir pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību. Ungārijā noteikts, ka bankas ir tiesīgas izplatīt tikai savstarpēji nekonkurējošus apdrošināšanas produktus, ja tie kalpo kā papildinājums banku pamatdarbībai (īpašuma apdrošināšana nav uzskatāma par tādu).

Eksperti

Klienti lojalitātes pavadā

Silvestrs Savickis, [email protected],20.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajās brīvdienās, iegriežoties vienā no Rīgas veikaliem, saņēmu uzaicinājumu iegūt atlaidi saviem pirkumiem, ja vien pieteikšos uz vēl vienu plastikāta izstrādājumu savā naudas makā jeb kārtējo klienta karti. Diemžēl, kā jau ierasts, par šo pakalpojumu ir jāšķiras no salīdzinoši nelielas, bet tomēr summas – 2 latiem. Bet par to vēlāk.

Visdažādākās klientu lojalitātes programmas sen vairs nav retums Latvijas pārdevēju - pircēju attiecībās. Šodien vai ikkatrs tirdzniecības uzņēmums piedāvā izveidot īpašas savstarpējas attiecības, ja vien būsiet gatavs piereģistrēt savu vārdu, tālruņa numuru, e-pasta adresi un dažus citus, savu dzīvi raksturojošus, datus. No vienas puses, kas tad tur liels, nav jau grūti - aizpildi mini anketu, iegūsti kādas priekšrocības un vēl sajūties īpaši aprūpēts. No otras puses, izdarot savu izvēli par labu lojālā klienta statusa iegūšanai, ir jārēķinās ar periodiskiem pārdevēja atgādinājumiem par savu eksistenci e-pasta, sms vai pastā piesūtīta bukleta formātā, ko nākotnē, iespējams, uzskatīsit par parastu spamu. Neapšaubāmi, arī naudas maks kļūst biezāks un smagāks, diemžēl ne jau tāpēc, ka tur iekšā būtu vairāk naudas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas piedāvā dažādus uzkrājumu veidus – depozītus, krājkontus, ieguldījumu fondus. Katram no tiem ir savas priekšrocības. Lai uzkrājumu veidošanu padarītu vēl ērtāku, Parex banka ir radījusi jaunu produktu – Maxi kontu., kas sniedz iespēju ne tikai izdevīgi uzkrāt, bet arī 24 stundu pieeju uzkrātajiem līdzekļiem. Sīkāk par jauno produktu stāsta Parex bankas Noguldījumu produktu nodaļas vadītāja Daina Sidere.

Kas ir Maxi konts?

Maxi konts ir izdevīgs un elastīgs naudas uzkrāšanas veids, kas apvieno krājkonta īpašības un maksājumu kartes lietošanas ērtības. Ar Maxi kontu var veidot uzkrājumus, neierobežoti tos papildinot, un vienlaicīgi arī saglabāt pieeju saviem uzkrātajiem līdzekļiem neparedzētos gadījumos. Turklāt Maxi konts piedāvā augstus peļņas procentus – 6% gadā.

Kā nauda kontā pelna naudu?

Par Maxi kontā uzkrāto naudu Parex banka maksā saliktos procentus – tas nozīmē, ka "procenti pelna procentus". Procenti tiek aprēķināti par katru dienu un par ikvienu latu, kas atrodas kontā. Tie tiek pieskaitīti konta pamatsummai mēneša beigās, un nākamajā mēnesī procenti tiek aprēķināti arī par kontā ieskaitītajiem procentiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Klientu iespēju uzvaras gājiens ir sācies. Finanšu tehnoloģiju uzņēmums ESTO nodrošina dalīto maksājumu preču iegādei bez papildu komisijas, un e-komercijā tā izdodas piesaistīt aizvien vairāk klientu. Tirgotāji, kuri izvēlas saviem klientiem piedāvāt ESTO dalītā maksājuma iespēju, palielina apgrozījumu un piesaista aizvien jaunus klientus.

To intervijā Dienas Biznesam pauda ESTO LV vadītājs Māris Vaivods.

Iesākumam pastāstiet, kas ir ESTO!

ESTO darbojas nebanku kreditēšanas nozarē. Mēs darbojamies patēriņu kreditēšanas segmentā visā Baltijā. Pirmsākums ir Igaunijā 2017. gadā, kur trīs jauni igauņu puiši iesāka šo biznesu ar vietējām investīcijām. Latvijas filiāle sāka darbību 2022. gadā. Proti, drīzumā būs pagājuši trīs darbības gadi. Esam pārstāvēti arī Lietuvā. Darbojamies augstas konkurences apstākļos, un pati kreditēšanas forma nav nekas unikāls. Mātes uzņēmums Igaunijas ESTO ir lielākais nebanku aizdevējs gan pēc pārdošanas, gan pēc portfeļa apmēra. Sešu gadu laikā igauņi ir paveikuši būtisku darbu tirgus iekarošanā pašu mājās. Latvija ir mērķis, un mēs uz to ejam.

Karjera

Uzņēmumos parādās jauns amats

Anda Asere,08.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar programmatūra kā pakalpojums biznesa modeļa izplatību nozīmīgāka kļūst klientu apmierinātība, kas cieši saistīta ar to panākumiem, lietojot produktu

Tāpēc daudzos uzņēmumos parādās jauns amats - «klientu attiecību vadītājs». SIA «Visma Enterprise» Klientu panākumu direktore Laura Brīvība-Dzenuška stāsta, ka šāda amatu pozīcija parādījās, kad IT jomas uzņēmumi sāka pāriet no licenču pārdošanas uz abonēšanas pakalpojuma sniegšanu. «Tam ir labi saprotams biznesa pamatojums – ja pārdod sistēmas licences par miljonu, droši vien ir vērts ļoti daudz investēt pārdošanā un pēc tam darīt tikai tik daudz, lai sistēma puslīdz darbotos. Klients ir daudz ieguldījis un līdz ar to būs ieinteresēts izdomāt, kā sasniegt panākumus ar savu pirkumu. Savukārt, ja pārdod sistēmas abonementu, kur šī summa tiks samaksāta tikai trīs vai piecos gados un klients var jau pēc sešiem mēnešiem pateikt, ka viņam risinājums nepatīk un grib abonēt kādu citu, nekas cits neatliek kā sākt nopietni domāt par to, lai produkts un pakalpojums būtu tāds, kam cilvēks patiešām redz vērtību,» viņa norāda.

Pakalpojumi

McCann Riga iegūst Latvijas gada aģentūras titulu Baltijas komunikācijas festivālā

Db.lv,15.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 11. aprīlī norisinājās viens no nozīmīgākajiem Baltijas komunikācijas nozares notikumiem – Mi:t&Links Baltic Communication Awards 2025, kurā aģentūra McCann Riga izcīnīja prestižo “Agency of the Year – Latvia” titulu.

McCann Riga izcēlās ar stratēģiski spēcīgām un sabiedrībā aktuālām kampaņām, kas aptvēra starptautisko komunikāciju, ilgtspēju, B2B segmentu un sabiedrības veselības jautājumus. Šī daudzveidība demonstrē aģentūras spēju radīt saturiski dziļas un radoši drosmīgas kampaņas visdažādākajās nozarēs.

“Mums ir svarīgi radīt idejas, kas ne tikai piesaista uzmanību, bet arī atstāj paliekošu ietekmi un koncepts caurvij visus komunikācijas posmus. Aiz katras kampaņas stāv rūpīgs darbs, kur stratēģija un radošums saplūst vienotā stāstā. Šī balva ir ne tikai nozares novērtējums, bet arī mūsu klientu uzticēšanās apliecinājums sadarbībai, kas balstīta uz drosmīgām idejām un profesionālu izpildi. Mēs no sirds pateicamies visiem partneriem, kas bijuši daļa no šī ceļa – jo tikai kopā iespējams radīt komunikāciju, kurai ir nozīme. Ar šiem panākumiem mēs turpināsim kopā celt komunikācijas latiņu vēl augstāk,” uzsver McCann Riga radošās nodaļas vadītājs un partneris Valters Jonāts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krīzes situācijā virsroku gūst zīmoli, kas pārstāv nacionālas vērtības.

Tā intervijā DB pauž Jevgeņijs Toņevs – Odesā uzaugušais un Kijevā ilgāku laiku strādājušais reklāmas speciālists tagad jau vairākus gadus pārstāv Leo Burnett reklāmas tīklu Maskavā, šobrīd pildot aģentūras Arc Russia radošā direktora pienākumus un apkalpojot vislielākos zīmolus Krievijā.

Daudzas Latvijas radošās nozares ierasti lūkojas rietumu virzienā, tāpēc dažkārt nākas secināt, ka, neskatoties uz kopīgo ģeogrāfiju, tikpat kā neko nezinām par notikumiem un tendencēm, kas valda vien pārsimts kilometru uz austrumiem. Viens no izņēmumiem ir vietējā reklāmas industrija, kuras gada centrālajā pasākumā Golden Hammer regulāri viesojas arī Krievijas speciālisti, tostarp J. Toņevs. Sarunā ar DB viņš stāsta par Krievijas interneta drudzi, dalās pieredzē par darbu ar naftas magnātiem un apgalvo, ka pārāk labos apstākļos reklāma kļūst neinteresanta.

Karjera

Uzņēmuma veiksmi nosaka «vāciņa likums»

Dr. oec. Ieva Kalve, docente Biznesa augstskolā Turība,04.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visai izplatīts ir uzskats, ka veiksme ir mistiska. Pasaulē atzītais un respektētais līdervadības un personīgās izaugsmes konsultants Džons Maksvels saka – nav! Tā sākas ar prasmi atšķirt svarīgo no nesvarīgā. Darīt tikai svarīgo. Pašam mācīties un augt katru dienu. Var jau būt, ka daži piedzimst ar izteiktākām līdera prasmēm, bet tās mācīties var visi, nekādas mistikas nav. Džona paša formulētais veiksmes piecinieks ir vienkāršs: katru dienu ir jādara piecas svarīgās lietas – jālasa, jādomā, jākļūdās, jāuzdod jautājumi (sev vai citiem) un jādara darbs uz priekšu. Un tā katru dienu. Vai brīvdienās un svētkos arī? – tas esot bieži uzdots jautājums. Un atbilde ir vienkārša – visu, kas ir svarīgs, vajag darīt katru dienu. Un tas nav grūti, ja tas ir Tev svarīgs. Grūti ir darīt lietas, kurām jēgu neredzam vai jēgas nav. Bet kā tad ar darbu? Un te nonākam pie ļoti interesanta līderu dalījuma piecos līmeņos (nejaukt ar Džima Kolinsa 5 līmeņiem).

Eksperti

Vai tiešām ārējo ekspertu piesaistīšana ir drošības risks jeb no kā patiesībā baidās uzņēmēji?

Līna Lāsa, “Deel” paplašināšanās vadītāja Centrāleiropā un Austrumeiropā,05.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sadarbošanās un uzticēšanās citiem, īpaši citu valstu iedzīvotājiem, vienmēr uz sevi paļāvīgajiem un „visu paši“ latviešiem dažkārt mēdz būt izaicinājums. Tostarp arī biznesa vidē, jo nezināmais tiek uztverts ar lielāku piesardzību un saistīts ar lielāku risku.

Lielā mērā to var attiecināt arī uz ārvalstu darbaspēku. Bet vai tam ir pamats un vai to maz varam atļauties?

Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa 2021. gada dati parāda, ka 48% Latvijas uzņēmumu ir saskārušies ar grūtībām atrast kvalificētus un savām prasībām atbilstošus IT speciālistus. Vienlaikus globālajā darba tirgū ir pietiekami daudz augsta līmeņa IT speciālistu, kuri būtu gatavi “atvieglot” Latvijas darbaspēka krīzi ar pārrobežu risinājumiem. Tādējādi problēmai ir risinājums – ārvalstu IT speciālistu algošana, par kuru Latvijas biznesa vidē un arī valsts mērogā tiek runāts jau daudzus gadus. Taču uzņēmumi joprojām neizvēlas “glābšanas riņķi” un turpina slīkt. Kāpēc tas tā notiek?

DB Viedoklis

DB viedoklis: Satiksmes ministrs Matīss – kā niedre vējā

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece,13.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ieceltā valsts kapitālsabiedrības valde vienu dienu ministram patīk, bet otru tik ļoti nepatīk, ka ir steigšus jānomaina, jājautā, vai ministrs pats ir nekompetents, vai arī ietekme no malas ir tik liela, ka normāls darbs nekādi nesanāk

Ar Saeimas vēlēšanām saistītais klusēšanas laiks ir beidzies un viena pēc otras dienasgaismā izlien sasāpējušās un ilgstoši neatrisinātās problēmas. Vienu no tām, saistītu ar aviācijas jomu un tās pārvaldību, iezīmēja četru Starptautiskās lidostas Rīga valdes locekļu atkāpšanās no amata, bijušā premjera Valda Dombrovska biroja vadītāju Olitu Augustovsku ieskaitot. Kad vajadzēja Augustovsku pieņemt darbā lidostas valdē, satiksmes ministrs Anrijs Matīss stāvēja kā mūris pret sabiedrības pārmetumiem un sacīja, ka Augustovska neesot vis kaut kāda partijas Vienotība funkcionāre, bet gan viņa personīga uzticības persona, kuras atrašanās lidostā stiprināšot saikni starp uzņēmumu un Satiksmes ministriju. Gads vēl nav riņķī, bet viss jau šķiet mainījies. Izrādās, lidostas Rīga valdes profesionāļi – un publiski Satiksmes ministrija viņus visus par tādiem ir nosaukusi vismaz tajā brīdī, kad viņi oficiāli tika apstiprināti amatos, – ir ilgstoši uzturējuši domstarpības ar Satiksmes ministriju un vispār katrs vilcis savu meldiņu, tāpēc nekāda jēdzīga sadarbība neesot sanākusi. Vienīgie oficiāli izskanējušie pārmetumi lidostas Rīga valdei ir ieilgušais konflikts ar lidostas Drošības departamentu un ar to saistītie lielie tēriņi advokātiem. Jājautā, vai tad Satiksmes ministrija par lidostas līgumiem ar šiem advokātiem nebija informēta? Varbūt pie viena derētu arī apskatīties, cik jau ir izmaksājusi sešus gadus caur dažādām tiesām novilcinātā flyLAL lieta, cik izmaksā lidostas Rīga zaudējums Ryanair un cik absurdā tiesāšanās starp abiem Latvijas aviācijas grandiem – lidostu Rīga un nacionālo aviokompāniju airBaltic, lai beigās ministrijai neiznāktu vēl kāds negaidīts pārsteigums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ieceltā valsts kapitālsabiedrības valde vienu dienu ministram patīk, bet otru tik ļoti nepatīk, ka ir steigšus jānomaina, jājautā, vai ministrs pats ir nekompetents, vai arī ietekme no malas ir tik liela, ka normāls darbs nekādi nesanāk.

DB viedokli var lasīt, klikšķinot šeit.

Citas ziņas

Db viedoklis: Jāspēj kustēties, sajust briesmas un jābūt tik plēsīgiem kā tīģerim

Dienas Bizness,04.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbilstoši Austrumu kalendāram, šis ir Tīģera gads, un ir jau dzirdētas prognozes, ka izdzīvot izdosies tiem, kas, līdzīgi šim dzīvniekam, ļoti ātri kustēsies.

Redzot, kādi kārtējie jaunie lēmumi attiecībā uz šo gadu ir pieņemti, no kuriem vieni jau ir, bet citi — vēl tikai stāsies spēkā, jāsecina, ka katram no mums, it īpaši uzņēmējdarbībā strādājošajiem būs jākustas un jādomā ļoti ātri, lai noturētos virs ūdens. Kādas tad ir galvenās tendences šim gadam…

Pirmkārt, pieņemot valsts budžetu 2010. gadam, ir īstenota krīzes situācijai neatbilstoša nodokļu politika. Proti, laikā, kad biznesam ir nepieciešams atbalsts turpmākajai darbībai un konkurētspējas uzlabošanā, valdība ir devusi priekšroku būtiskai nodokļu sloga palielināšanai. Turklāt dramatiskākais šajā gadījumā ir fakts, ka paralēli tam nav neviena aspekta, kas liecinātu par ekonomikas atveseļošanos veicinošiem pasākumiem. Tā vietā tiek solīti arvien jauni izmaksu samazinājumi, kā arī nodokļu celšana. Plus vēl par vienu otru jaunievedumu nodokļu jomā pašiem ieviesējiem vēl līdz galam nav skaidrs, kā to izdarīt. Bet tā jau ir mūsu valsts tradīcija: vispirms kaut ko izdarīt, un pēc tam sākt fiksi meklēt vainīgo, kurš to visu izdomāja. Jāpiebilst, ka uzņēmējdarbības vidi negatīvi ietekmē ne tikai tas, ka nodokļi ir augsti, bet arī to neprognozējamība. Principā te ir runa par noteikumu maiņu spēles laikā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«No vienas puses es gribu teikt, ka es to, ko uzsāku , vienmēr cenšos padarīt līdz galam. No otras, – es pietiekami labi saprotu, ka šis amats ir milzīgi politizēts. Te nekas nav atkarīgs no manis kā amatpersonas, viss būtībā ir tikai vienīgi politiķu griba,» tā uz jautājumu, vai pēc gada vēl atradīsies amatā, atbild KNAB priekšnieks Normunds Vilnītis.

N.Vilnītis intervijā laikrakstam Diena pieļauj, ka pavisam ātri var pienākt laiks, kad viņš vienkārši tiek notirgots un ka drīzāk valdība var nogāzt viņu nekā viņš valdību.

«Tās personas, kas tagad aizstāv mani, var sākt runāt pretējo. Teikt, ka es esmu nekompetents, ka es neklausīju premjeru un ka mani ir jāsoda. Es par to nebrīnīšos,» uzsver KNAB priekšnieks.

Runājot par konfliktu ar darbiniekiem un vietniekiem, viņš uzsver, ka vislabāk būtu, ja cilvēki, kuri paziņojuši, ka nevēlas strādāt ar viņu kopā, varētu godīgi ņemt un to arī izdarīt, un ļaut birojam strādāt.

Jāatgādina, ka iepriekš N.Vilnītis paziņoja, ka neredz jēgu atkāpties no amata. N.Vilnītis arī uzskata, ka premjers vēlas panākt viņa nomaiņu viena iemesla dēļ, proti, lai šajā amatā ieliktu sev vēlamu cilvēku. DB jau rakstīja, ka premjers Valdis Dombrovskis (Vienotība) ir atcēlis Normunda Vilnīša rīkojumu par reformām birojā. Savukārt prokuratūra veic pārbaudi pēc tam, kad atbildīgie KNAB darbinieki izteica sūdzības par N.Vilnīša darbu biroja vadīšanā.

Citas ziņas

Streļčenoku nodēvē par tirānu un aicina izvērtēt viņa atbrīvošanu no amata

LETA,24.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piecu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) nodaļu vadītāji nosūtījuši vēstuli Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim (V), kurā aicina nekavējoties izveidot komisiju, kas izvērtētu iemeslus KNAB priekšnieka Jaroslava Streļčenoka atbrīvošanai no amata.

KNAB nodaļu vadītāji uzskata, ka Streļčenoks nodarbojas ar mērķtiecīgu destruktīvu tirāniju.

Vēstuli premjeram, bijušā KNAB priekšnieka Alekseja Loskutova vadītajai Saeimas Korupcijas novēršanas apakškomisijai un ģenerālprokuroram Ērikam Kalnmeieram parakstījuši Izmeklēšanas nodaļas vadītāja Lienīte Šikore, Operatīvo izstrāžu nodaļas vadītājs Juris Jurašs, Operatīvo pasākumu nodaļas vadītājs Jānis Circens, Korupcijas novēršanas nodaļas vadītāja Diāna Kurpniece un Iekšējās drošības nodaļas vadītāja Sanita Zandersone-Reisa.

Aģentūras LETA rīcībā esošajā vēstulē KNAB nodaļu vadītāji velta kritiku KNAB vadītājam. Viņi ar pilnu pārliecību apgalvo, ka Streļčenoks izmanto viņam ar likumu piešķirto varu, tādējādi destruktīvi dezorganizējot KNAB darbu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers ir pārliecināts, ka Konkurences padomes (KP) lēmums saistībā ar starptautiskās lidostas Rīga atlaižu politiku ir nekompetents, kā arī pret valsts iedzīvotāju interesēm un valsts ekonomikas attīstību vērsts, Db.lv informēja satiksmes ministra padomnieks Lauris Dripe.

Ministrs uzskata, ka šis KP lēmums ir pārsūdzams un uzdos lidostas vadībai vērsties administratīvajā tiesā.

"Jāizsaka nožēla, ka laikā, kad aviācijas nozare sasniedz arvien jaunus attīstības rekordus, kad lidosta Rīga kļūst par straujāk augošo lidostu Eiropā, kad Latvijā ienāk jaunas aviokompānijas un biļešu cenas samazinājušās vairākkārt, KP ir pieņēmusi lēmumu, kas apdraud nozares turpmāku attīstību", norāda satiksmes ministrs.

Šobrd ar Eiropas Savienības liberalizācijas regulām noteiktais brīvais iekšējais pārvadājumu tirgus nevienam pārvadātājam neliedz pēc savas izvēles brīvi veidot aviokompānijas maršrutu tīklu no jebkura punkta Eiropas Savienībā (arī Rīgas), tādējādi veicot brīvi izvēlētu lidojumu skaitu, nodrošinot lielāku pasažieru apjomu, un saņemot atbilstošas lidostas atlaides. Izmantot vai neizmantot iespējas ir katras aviokompānijas lēmums, un tam nav ne mazākā sakara ar konkurences ierobežošanu. Lidosta atlaižu politika paredz iespēju ikvienai aviosabiedrībai saņemt lielāko iespējamo atlaidi un šie nosacījumi ir vienādi visiem tirgus dalībniekiem, tādējādi tie nav uzskatāmi par diskriminējošiem, teikts ministra paziņojumā.

Ekonomika

Uzņēmēju organizācijas aicina nepieļaut atteikšanos no obligātā eksāmena dabaszinātnēs

LETA,25.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) kopā ar sadarbības partneriem nosūtījusi oficiālu vēstuli Valsts prezidentam Edgaram Rinkēvičam, aicinot nepieļaut atteikšanos no obligātā centralizētā eksāmena fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinātnēs, aģentūru LETA informēja LDDK pārstāvji.

LDDK norāda, ka iniciatīva - atteikties no obligātā eksāmena dabaszinātnēs - izskanējusi Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē šogad 13.novembrī. Tomēr uzņēmēju organizācijas kategoriski iebilst pret šādu soli, kas būtu pretrunā ar spēkā esošajiem Ministru kabineta (MK) noteikumiem un tautsaimniecības attīstības vajadzībām.

Valdība 2022.gada septembrī atbalstīja noteikumus, kas paredz obligāta centralizēta fizikas, ķīmijas, bioloģijas un dabaszinātņu eksāmena ieviešanu 2025./2026.mācību gadā vidējās izglītības pakāpē, savukārt pamatskolas absolventiem obligāts starpdisciplinārs valsts pārbaudes darbs, kurā ietilpst arī dabaszinātnes, notiks 2024./2025.mācību gadā, uzsver LDDK.

Finanses

Papildināta - Lielvārdes mērs pašvaldības vārdā gribējis aizņemties 200 miljonus eiro

LETA, Db.lv,01.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielvārdes dome tiesībsargājošām iestādēm lūgs izvērtēt bijušā priekšsēdētāja Jāņa Āboliņa (Vidzemes partija) rīcību, parakstot 200 miljonu vērtu vekseli.

Kā aģentūru LETA informēja domes priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja Vita Volonte (RA), pašvaldība pieņēmusi lēmumu vērsties pret Āboliņu tiesībsargājošās instancēs. Pašu Āboliņu aģentūrai LETA sazvanīt neizdevās.

Savukārt iepriekš no amata atbrīvotais priekšsēdētājs Aivars Troska (Reģionu alianse) aģentūrai LETA atklāja - tad, kad viņš tika atbrīvots no amata, viņš zināja, ka Āboliņš būs nekompetents. «Trakākais, ka šī darījuma dokumenti neesot izgājuši cauri noteiktajai sistēmai. Rodas jautājums, cik vēl ir šādu dokumentu, kas nav saskaņoti ar pārējiem un tagad klīst pa pasauli,» teica Troska.