Zemkopības ministrija (ZM) nav pietiekami uzraudzījusi AS Latvijas valsts meži (LVM) darbību ne attiecībā uz LVM valsts budžetā veicamajiem maksājumiem un uzņēmuma pamatkapitāla izmaiņām, ne saistībā ar tā mērķu sasniegšanu, norāda Valsts kontrole (VK).
Nosakot valsts budžetā ieskaitāmā LVM maksājuma apjomu, ZM nav izvērtējusi un pamatojusi ne valstij pienākošos līdzekļu no valsts mežu produkcijas atsavināšanas apmēru, ne LVM dividendēs izmaksājamās peļņas daļas lielumu, tajā skaitā nav ņēmusi vērā arī tiesību aktā noteiktos faktorus - mežaudžu platību, kvalitāti, produktivitāti un meža infrastruktūru.
Tā rezultātā, sākot ar 2004. gadu, minēto valsts budžetā veikto maksājumu apmērs būtiski atpalika no peļņas pieauguma dinamikas, 2004. – 2005. gadā maksājumiem pat samazinoties, un LVM rīcībā tika atstāti ievērojami naudas līdzekļi.
Tā piemēram 2007. gadā LVM peļņa bija Ls 9.27 milj., no kuras valsts budžetā tika iemaksāti Ls 28.7 milj., bet Ls 64 milj. tika izmantoti LVM pamatkapitāla palielināšanai.
Savukārt līdz 31.12.2007. LVM ieguldījumi depozītos un vērtspapīros bija Ls 79 milj., no kuriem līdz 2007.gadam bija uzkrāti Ls 24,.3 milj., bet 2007. gada laikā depozītos un vērtspapīros papildus tika ieguldīti Ls 54.7 milj.
Nosakot nepamatoti mazus LVM valsts budžetā veicamos maksājumus, ZM nav aizstāvējusi valsts intereses, lai valsts gūtu tai pienākošos labumu no sava īpašuma lietošanas un pārdošanas, toties LVM pamatkapitāls no dibināšanas brīža ir palielināts no Ls 1 milj. līdz Ls 132 milj., neizvērtējot LVM pamatkapitāla izmaiņu nepieciešamību.
ZM arī nav noteikusi LVM ekonomisko, vides un sociālo mērķu sasniegšanu raksturojošos rādītājus un neuzrauga kapitālsabiedrībai noteikto mērķu sasniegšanu, tāpēc nav iespējams pārliecināties par Latvijas Meža politikas īstenošanu attiecībā uz valsts mežiem un meža zemēm.
LVM padomes locekļus ZM ir iecēlusi, pamatojoties uz politiskiem apsvērumiem un neizvērtējot pretendentu profesionālo kvalifikāciju, tādējādi veicinot valsts interesēm neatbilstošu lēmumu pieņemšanu attiecībā uz kapitālsabiedrības peļņas sadali.
Atlīdzību LVM padomes locekļiem ZM ir noteikusi procentuāli no LVM valdes priekšsēdētāja atlīdzības, tādējādi radot situāciju, ka padomes locekļi lēmumu par valdes atlīdzības noteikšanu, iespējams, ir pieņēmuši, pastāvot amatpersonu interešu konfliktam.
Turklāt padomes locekļiem mēneša atlīdzība ir izmaksāta neatkarīgi no tā, vai padomes loceklis ir piedalījies kapitālsabiedrības padomes sēdē, tādā veidā nenodrošinot lietderīgu kapitālsabiedrības finanšu līdzekļu izmantošanu.
Revīzijā tika atklātas arī LVM iekšējās kontroles nepilnības. Tā piemēram, LVM saimnieciskās darbības datu informācijas sistēmā tika konstatētas būtiskas neatbilstības starp faktiski izcirsto un sākotnēji novērtēto apaļo kokmateriālu apjomu, analizējot katru cirsmu atsevišķi, – līdz 76 reizēm.
Tāpat arī konstatētas neatbilstības starp informācijas sistēmu datiem par 2006.gada un 2007.gada kokmateriālu pārdošanas apjomiem attiecīgi 112 902 m3 un 219 879 m3 apmērā.
Pēc revīzijas VK ir sniegusi 21 ieteikumu ZM un LVM, kuri jāievieš laikā līdz 31.12.2009. Revīzija par LVM rīcības ar tai valdījumā un pārvaldībā nodoto valsts īpašumu atbilstību normatīvo aktu prasībām un ZM darbības izvērtējumu LVM uzraudzībā veikta par laika posmu no 2005.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 31.decembrim.