#6 Kā izdzīvot startup fāzē: nesteidzies ar startu globālajā tirgū 

Katra startapa dibinātāja, kurš no rītiem nemelo sev spogulī, mērķis ir veiksmīgs starts un ilgtermiņa performance globālajā tirgū. Demonstrēt starptautiskus sasniegumus, nozīmē attaisnot savus biznesa attīstības un savu investoru mērķus. Dažādu nozaru jaunuzņēmumi par sekmīgiem globālā tirgus spēlētājiem kļūst straujāk nekā jebkad agrāk – labo piemēru netrūkst, arī no Latvijas prakses. Globālās ekonomikas spēks palīdz startapiem iespiesties arvien jaunos tirgos, arī tehnoloģiju attīstība ir būtiski atvieglojusi šo ekspansiju. Pieeja kapitālam un iespēja ar sociālo tīklu palīdzību sasniegt tā saucamos agros lietotājus (early adopters) ir faktori, kas būtiski atvieglo globālo izaugsmi dažādu nozaru jaunuzņēmumiem.

Toms Jurjevs, 4finance izpilddirektors, 11.4.2016

Foto: Publicitātes

Tomēr, pirms ieskriešanās starptautiskajā līmenī, jāveic virkne pamatīgu sagatavošanās darbu, lai šis starts, kurš, var izrādīties arī pēdējā iespēja, būtu veiksmīgs. Tava startapa "globalizācijai" komplektā nāk vairāk izaicinājumi. Pirmajā mirklī jebkuras labas idejas izredzes šķiet lielas, un nepieredzējuši startapu dibinātāji nereti notic ilūzijai, ka visa pasaule sadosies rokās, lai iegādātos ilgi loloto produktu vai pakalpojumu, rindā pēc tā stāvot vismaz diennakti. Vadoties pēc 4finance pieredzes, esmu drošs, ka jebkura veiksmes stāsta pamatā ir labi paveikts mājasdarbs. Līdz veiksmīgai mājasdarbu izpildei, startu globālajā tirgu ieteicams atlikt.

Produktam jābūt gatavam

Pirmkārt, produkts vai pakalpojums nedrīkst būt zaļš brīdī, kad Tu, kā Sprīdītis, dodies pasaulē laimi meklēt. Ikvienam startapa komandas dalībniekam par 200% jābūt pārliecinātam, ka produkts patiešām strādā. Pārliecību par to visvielāk iegūt, izmēģinot produktu vietējā tirgū – ja tas patērētāju atzinību izpelnīsies tur, izredzes izsisties arī citās valstīs ir reālas.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Otrkārt, pat pamostoties nakts vidū, ir jāzina atbildes uz virkni svarīgu jautājumu. Piemēram, kas būs iecerētā produkta agrie lietotāji un kā tos sasniegt? Kāds ir Tava zīmola stāsts, ar kuru uzrunāt un ieinteresēt potenciālo pircēju? Kā raksturojams produkta unikālais pārdošanas punkts jeb USP? Šie ir tikai daži no jautājumiem, atbildot uz kuriem, soli pa solim būvējama mārketinga stratēģija. Izvēloties konkrētu ārvalstu tirgu, ir jāņem vērā tādi faktori kā tirgus lielums, iedzīvotāju labklājība, konkurence, kā arī tas, cik pievilcīgs varētu būt produkts šajā tirgū.

Svarīgi ir partneri

4finance pieredze liecina, ka darbu starptautiskā vidē būtiski atvieglos darbinieki, kas ir attiecīgās valsts iedzīvotāji. Respektīvi - ja mērķis ir ASV, meklējam partnerus (līdzdibinātājus, vadības komandu, produktu izplatītājus) šajā valstī. Dauzpusīgs redzējums uz vienu to pašu problēmu, dažādās valstīs gūta pieredze, iespēja testēt vienus un tos pašus ziņojumus cilvēkiem ar atšķirīgu temperamentu, dzīves un darba pieredzi - tie ir tikai daži no ieguvumiem starptautiskajai komandai.

Mazbudžeta mārketinga aktivitātes

Džons Remptons (John Rampton), uzņēmējs, uzņēmējdarbības konsultants un blogeris, kurš "Forbes" un "World by Entrepreneur Magazine" skatījumā ir trešais starp 50 ietekmīgākajiem online viedokļu līderiem, blogeriem pasaulē, iesaka vismaz 10 mazbudžeta soļus, kurus spert tiem startapiem, kuriem "kabatas nav tik dziļas", kā starptautiskajām korporācijām (1). Starp šiem soļiem ir gan vēlamā tirgus valodas apguve, specifisko sociālo platformu izpēte, informācijas pasniegšana nevis rakstveidā, bet ar attēliem, atškirīgās kultūras izpēte, gan darbinieku ar konkrētās valsts dzimto valodu pieņemšana darbā.

Pat tad, ja Tev šķiet, ka ieiešana globālajā tirgū ir jāveic tieši tagad un ne vienu dienu vēlāk, nedari to bez pamatīgas sagatavošanās. Tev ir jāzina, kas ir Tava auditorija, kāpēc esi izvēlējies konkrēto tirgu, un kā potenciālā auditorija vēlēsies, lai Tu viņu uzrunā. Un tas viss ir jādara pirms Tava pirmā uznāciena konkrētajā tirgū. Nebaidies arī pieļaut kļūdas. Tikai atceries par tām, un katru mācību ņem vērā savos nākamajos soļos.

Vienalga, kādu stratēģiju un taktiku Tu izvēlēsies, startap fāzē svarīgi ir to realizēt soli pa solim, vienā tirgū, tad otrā. Lai izdodas!

(1) https://www.startupgrind.com/blog/10-tips-for-marketing-your-startup-globally/

No šīs sadaļas

Eiropas Parlamenta pasūtītajā institūta RAND Europe pētījumā minēts, ka korupcijas dēļ Latvija...

Ar ceļiem mūsu valstī ir tāpat kā ar padomju laika dzīvojamo fondu...

Ar ceļiem mūsu valstī ir tāpat kā ar padomju laika dzīvojamo fondu...

Nopludinātie Panamas dokumenti radījuši bagātīgu augsni spekulācijām, interešu...

Nopludinātie Panamas dokumenti radījuši bagātīgu augsni spekulācijām, interešu...

2016.g. 4.aprīļa raidījumā Aizliegtais paņēmiens, veicot žurnālistikas eksperimentu, uzskatāmi...

Neraugoties uz visai sarežģītajiem apstākļiem pasaules finanšu tirgos, bažas par fondētās...

Neraugoties uz visai sarežģītajiem apstākļiem pasaules finanšu tirgos, bažas par fondētās...

Publiskajā telpā pašlaik valda visai skeptiska attieksme pret jēdzienu «E-vielas»...

Lielveikalu nodokļa ieviešana, tādā veidā mēģinot pasmelt miljonus valsts budžetam, jau...