Skolā parasti ir kāds absolūti bezcerīgs nesekmīgais, kuram skolotāji, lai nebūtu kārtējo reizi jāatstāj uz otru gadu, ieliek pirmo pozitīvo atzīmi, labi apzinoties, ka gudrāks pēdējā gada laikā jau nu viņš nav kļuvis ne par mata tiesu.
Apmēram tā varētu raksturot arī 2010. gada valsts budžetu, kuru veidojot, Valda Dombrovska (JL) valdība ir gājusi vieglāko ceļu — pieņēmusi tādus lēmumus, kas ir vērsti uz naudas izņemšanu no iedzīvotāju un uzņēmumu kabatām.
Gaidāmās sekas ir acīm redzamas. Jau tagad daudzi nodokļu maksātāji nespēj pildīt savas saistības ar valsti, un ir skaidrs, ka nākamgad šī tendence tikai pastiprināsies. Turklāt dažādu nodokļu un nodevu likmju noteikšana vairāk ir atgādinājusi nevis izsvērtu ekonomikas plānošanu, bet gan sabiedrības pacietības pārbaudes testu. Piemēram, attiecībā uz ikgadējās transportlīdzekļu nodevas motocikliem apmēru sākotnēji izskanēja, ka pašreizējo 3 latu vietā būs jāmaksā 100 lati. Redzot, cik asa ir reakcija, šī summa «nokrita» līdz 50, bet vēl vēlāk — līdz 24 latiem. Tādējādi tā arī nekļūst skaidrs, cik daudz naudas ar šīs nodevas palīdzību valsts papildus gribēja iekasēt. Savukārt, piemēram, attiecībā uz mājokļa nodokli stāsts ir pilnīgi pretējs. Vispirms tika nolemts, ka būs jāmaksā visiem 0.1% no īpašuma kadastrālās vērtības, bet mirkli vēlāk tomēr noteica progresīvo nodokli. Tā varētu turpināt burtiski par katru nodokli un nodevu, ko nākamgad skars jebkāda veida izmaiņas. Kā redzams, skaidrības un noteiktības valdības darbā nav faktiski nekādas.
Turklāt šajā sakarā nav skaidri vismaz divi būtiski aspekti. Pirmkārt, kā valdība ir iedomājusies visus daudzos un pietiekami augstos maksājumus iekasēt, ņemot vērā arvien vairāk rūkošo maksātspēju. Otrkārt, tā arī nav pateikts, kādi soļi tiks sperti, ja nākamgad atklāsies, ka nodokļu ieņēmumu prognozes ir bijušas pārāk optimistiskas, kas, visticamāk, arī notiks. Kuluāros jau ir dzirdēts gan par iespēju palielināt PVN, gan arī samazināt pensijas. Faktiski vienīgie, kam varētu patikt nākamā gada budžets, ir valsts aparāta birokrāti, kuriem principā tiek visai skaidri pateikts — vēl gadu jūs varat dzīvot, ne par ko neuztraucoties, jo jūsu reformēšanu esam nomainījuši ar nodokļu sloga palielināšanu.
Protams, var saprast, ka valstij naudas nav, un tāpēc visas vēlmes apmierināt nevar. Tomēr Latvijas gadījumā politiķi nekādi nevēlas saprast, ka valsts aparātam ir jābūt tieši tik lielam, lai nodokļu maksātāji to varētu atļauties uzturēt. Taču mums tas ir pārāk liels — joprojām tiek celti nodokļi, lai uzturētu, piemēram, pārāk lielu ministriju un dažādu citu valsts iestāžu skaitu. Jāatzīst, ka Latvija šobrīd ir neapskaužamas dilemmas priekšā. No vienas puses, izstrādātais budžeta projekts ir zem katras kritikas, no otras — sekas tā neapstiprināšanas gadījumā vispār ir neprognozējamas. Tāpēc cerams, ka partijas šodienas Saeimas ārkārtas sēdes laikā apmierināsies ar šova cienīgu izrādi vēlētājiem, nenolemjot budžeta projektu noraidīt.