DB Viedoklis

Db viedoklis: Latvijas valdības ērkšķainais ceļš pretī daudzgadu valsts budžetam

Dienas Bizness,12.12.2012

Jaunākais izdevums

Valda Dombrovska (Vienotība) valdība apņēmusies beidzot sākt darbu pie projekta, par kuru ir runāts jau daudzus gadus neatkarīgi no politiskās elites sastāva, taču tālāk par vārdiem vismaz līdz šim tā arī neviens vēl nav ticis – pie trīs gadu valsts budžeta izstādes, turklāt paredzot, ka skaidrība par to būtu jau nākamā gada septembrī. Nenoliedzami šāds solis būtu apsveicams.

Vairākus gadus no vietas gan Latvijas uzņēmēji, gan iedzīvotāji kopumā ir bijuši spiesti rēķināties, ka dažādas fiskālās politikas izmaiņas notiek ar intensitāti teju pāris reižu gadā. Ar šādiem apgriezieniem pat nelielas ģimenes budžetu ir grūti plānot, nemaz jau nerunājot par daudzus cilvēkus nodarbinoša uzņēmuma stratēģijas izstrādi. Respektīvi, daudzgadu budžeta izstrāde ir tas, ko faktiski jebkurā valstī strādājošs uzņēmējs gaida ar nepacietību. Tomēr šeit ir vismaz trīs aspekti, kas visnotaļ labos nodomus var nopietni pabojāt.

Pirmkārt, Dombrovska valdībai jau ne reizi vien ir izdevies solīt vienu, bet izdarīt kaut ko pavisam citu. Pēdējie spilgtie piemēri šim apgalvojumam ir saistīti ar PVN samazināšanu, lai gan solīts bija sākt ar darbaspēka nodokļu pazemināšanu. Tāpat vēl šā gada sākumā tika apgalvots, ka, sākot ar nākamo gadu, tiks palielināts IIN neapliekamais minimums, bet realitātē netiks vis.

Otrkārt, jāņem vērā, ka mēs, kā zināms, nedzīvojam izolētā telpā, kuru nekādā veidā neskar citās valstīs notiekošie procesi. Bet eirozonā joprojām plosās krīze, lai gan visnotaļ ietekmīgi Francijas politiķi apgalvo pretējo. Un tieši eirozonā Latvija spītīgi grib stāties jau 2014. gadā. Taču galvenais ir tas, ka Latvijas biznesam būtiskās valstīs ekonomiskā situācija nebūt nav uzskatāma par prognozējamu, un tas nozīmē, ka jau izveidotu un pieņemtu trīsgadu budžetu var nākties koriģēt ne reizi vien, tādējādi zaudējot šā dokumenta jēgu.

Un, treškārt... Nedrīkst aizmirst faktu, ka trīsgadu budžets būtu no 2013. līdz 2015. gadam, bet parlamenta vēlēšanas Latvijā ir paredzētas 2014. gadā, tātad – tieši pa vidu. Raugoties no šā aspekta, iznāk, ka trīsgadu budžetu gatavojas veidot aizejoša valdība. Ir taču skaidrs – valdošās koalīcijas sastāvs vai politisko spēku īpatsvars tajā būs citādāks nekā šobrīd un tie politiķi, kuri vēl nebūs bijuši «pie šprices», uzskatīs, ka ir gudrāki par saviem priekštečiem, tāpēc budžets noteikti jāpārstrādā. Atšķirībā no ekonomiskās situācijas Eiropā šo vietējās politikas scenāriju ir diezgan viengli prognozēt viena iemesla dēļ – tā vienmēr ir bijis. Ievērojami vienkāršāka situācija būtu tad, ja pie daudzgadu budžeta izstrādes ķertos jaunievēlēta valdība, kurai ir vismaz teorētiskas izredzes nostrādāt visu termiņu. Tomēr tas nenozīmē, ka pašreizējai valdībai būtu jāatmet ar roku daudzgadu budžeta idejai. Šāds solis ir sperams kaut vai tādēļ, lai redzētu, cik lielā mērā mūsu politiskā elite tam ir nobriedusi un cik efektīvs šāds dokuments ir kontekstā ar Eiropā un pasaulē notiekošajiem ekonomiskajiem procesiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlaments (EP) ceturtdien ārkārtas sēdē ar lielu balsu pārsvaru pieņēmis rezolūciju, pieprasot pilnveidot Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta projektu.

Rezolūcijā brīdināts, ka EP varētu neapstiprināt budžetu, kad par to balsos vēlāk šogad, un aicināja risināt sarunas par "priekšlikuma uzlabošanu". Rezolūcija tika pieņemta ar 465 balsīm "par" un 150 balsīm "pret", bet 67 deputāti balsojumā atturējās.

EP ir jāapstiprina 1,074 triljonu eiro ES budžets, kas politiskajā līmenī tika pieņemts otrdien. Vienošanās tika panākta ES līderu četru dienu sarunās, kas vairākkārt atradās uz izjukšanas sliekšņa. EP frakciju pārstāvji jau iepriekš apliecināja, ka deputāti nepiekritīs vienošanās nosacījumiem par ilgtermiņa budžetu, kādi tie ir šobrīd, paužot neapmierinātību par tēriņu samazināšanu.

"Pārāk bieži nacionālo interešu un nostāju ievērošana apdraud kopīgu risinājumu panākšanu vispārējās interesēs," teikts rezolūcijā. Tajā brīdināts, ka ES līderi nav spējuši atrisināt jautājumu, kā no budžeta tiks atmaksāti aizņemtie līdzekļi 750 miljardus eiro lielajam ES ekonomikas atveseļošanas plānam. Rezolūcijā pausta nožēla par finansējuma samazināšanu veselības un zinātnes programmām, kā arī izglītībai un digitālajām inovācijām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Finanses

Dombrovskis: nav izslēgts - ES budžeta jautājumā Latvija varētu izmantot veto tiesības

Dienas Bizness,21.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja visas mūsu prasības tiek ignorētas, tad nav izslēgts, ka Latvijas var izmantot veto tiesības, sacīja premjers Valdis Dombrovskis, runājot par pašreizējo piedāvājumu Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetam, ko Latvija apņēmusies neatbalstīt, jo priekšlikums par finansējumu valstij nav pieņemams.

LNT raidījumā 900 sekundes premjers gan arī atzina, ka ar šādu instrumentu lietošanu aizrauties nevajadzētu, jo tas var apgrūtināt citu lēmumu pieņemšanu, taču tajā pat laikā Dombrovskis arī sacīja, ka Latvija sen ir norādījusi uz esošo problēmu un likusi noprast savu nostāju šajā jautājumā.

Jau ziņots, ka Latvija neatbalstīs pašreizējo piedāvājumu Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetam, jo priekšlikums par finansējumu valstij nav pieņemams.

Tā paziņojis Latvijas ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs, kurš šodien piedalījās Vispārējo lietu padomē, kuras dienaskārtībā galvenais diskusiju punkts bija par ES daudzgadu budžeta ietvaru 2014. -2020. gadam.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc vairākus mēnešus ilgušām sarunām ar dalībvalstīm Eiropas Parlaments otrdien beidzot apstiprināja Eiropas Savienības 2014.-2020. gada daudzgadu budžetu, informē EP Informācijas biroja Latvijā pārstāve Marta Rībele.

Pašlaik izpildīti visi nosacījumi budžeta pieņemšanai, ko EP izvirzīja šā gada jūlija rezolūcijā pēc politiskas vienošanās ar prezidentvalsts Īrijas un Eiropas Komisijas vadītājiem. Kopējais ES budžets nākamajiem 7 gadiem būs 960 miljardi eiro maksājumu solījumos (saistībās, ko ES būs tiesīga uzņemties) un 908 miljardi eiro faktiski tērējamo līdzekļu (rēķinot pēc 2011. cenām).

Daudzgadu budžeta regulu Parlaments apstiprināja ar 537 balsīm par, 126 pret un 19 atturoties.

Parlamenta galvenā prasība bija novērst ilgstošā laika posmā izveidoto ES budžeta deficītu, kas tika arvien pārņemts uz nākamo gadu, tādējādi pēdējos gados Komisija praktiski vairs nespēja pildīt savas finanšu saistības. Parlamenta prasība bija deficītu pilnībā likvidēt, sākot no 2014. gada. Dalībvalstis visbeidzot tam piekrita, 2013. gada budžetam piešķirot papildus 3,9 miljardus eiro iztrūkuma segšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlaments (EP) atbalstījis vienošanos par Eiropas Savienības daudzgadu budžetu, pēc vairākus mēnešus ilgas spēkošanās ar ES valdībām.

Balsojums noticis pēc tam, kad ar Eiropadomi tika panākta vienošanās ar ES daudzgadu budžetu jeb Daudzgadu finanšu shēmu laika posmam no 2014. - 2020. gada.

Eiropas Parlaments norāda, ka sarunās izdevies pārliecināt likumdošanas partnerus akceptēt svarīgākās deputātu prasības – tostarp budžeta pilnu elastību, lai neizmantotos līdzekļus varētu pārvietot uz nākamo gadu vai citu maksājumu sadaļu. Īpašus noteikumus izdevās panākt arī uz neizmantoto saistību budžeta līdzekļu novirzīšanu jaunatnes nodarbinātības un pētniecības finansēšanai, programmai Erasmus for all un mazo un vidējo uzņēmumu atbalstam.

Pasaulē

Francija un Vācija: nav zināms vai izdosies vienoties par ES budžetu

Jānis Rancāns,04.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Francija ir gatava piekrist Eiropas Savienības (ES) 2014. – 2020. gada budžetam, tomēr vēl daudz kas ir jāspēj izdarīt pirms Briselē notiekošā samita, pavēstījis valsts prezidents Fransuā Olands.

«Mēs darīsim visu, lai panāktu vienošanos, tomēr nepieciešamo priekšnoteikumu joprojām vēl nav,» sacīja Francijas prezidents. Vienlaikus viņš atzina, ka līdz ceturtdienai, kad sākas ES samits, ir vēl laiks, lai panāktu vienošanos.

Par neskaidrību saistībā ar ES budžeta diskusijām brīdinājusi arī Vācijas kanclere Angela Merkele. Arī Vācijas kanclere norādījusi, ka viņas valsts darīs visu iespējamo, lai savienība par budžetu spētu noslēgt vienošanos. A. Merkele atzina, ka samitā paredzētās sarunas starp ES valstīm būs ārkārtīgi sarežģītas, tomēr ir vērts mēģināt. «Vācija centīsies palīdzēt sasniegt rezultātu. Diemžēl mēs tikai nedēļas beigās spēsim redzēt vai tas izdosies,» sacīja A. Merkele.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžets 2021.-2027.gadam Latvijai kopumā būs izdevīgs, jo par katru iemaksāto eiro atpakaļ ļaus saņemt ap 3,60 eiro, uzsvēra Eiropas Parlamenta (EP) deputāte Inese Vaidere (JV).

Kā informēja Eiropas Tautas partijas (ETP) grupas Latvijas preses un komunikācijas padomnieks Ģirts Salmgriezis, vienlaikus politiķe kā netaisnīgu kritizē tiešmaksājumu apjomu Latvijas zemniekiem, kas, kaut arī jaunajā budžetā pieaugs, tomēr joprojām nesasniegs Eiropas vidējo līmeni.

Eiropas budžets top pārāk lēni

Eiropas Savienības (ES) budžeta pieņemšana draud ieilgt, un pat pie noteikuma, ka...

Politiķe skaidroja, ka līdz 2027.gadam Latvija grantos jeb neatmaksājamā palīdzībā kopā saņems vairāk nekā desmit miljardus eiro Eiropas naudas. Pēc viņas paustā, no daudzgadu budžeta Latvija iegūs astoņus miljardus eiro, bet vēl virs diviem miljardiem eiro no īpašā ekonomikas atveseļošanas fonda "Next Generation EU" jeb "Nākamās paaudzes ES".

Eiroparlementāriete, kura strādā EP Ekonomikas, kā arī Vides un sabiedrības veselības komitejās, norādīja, ka EP jau septembrī apstiprinājām lēmumu, lai ļautu ES kopīgi aizņemties naudu finanšu tirgos un atveseļošanas fondu varētu ieviest. Tagad jāgaida ratifikācija dalībvalstu parlamentos.

ES līderi vienojušies ar Poliju un Ungāriju par ES budžetu

Eiropas Savienības (ES) līderi ceturtdien vienojušies ar Poliju un Ungāriju par daudzgadu...

"Patiešām ceru, ka fonda apstiprināšana notiks bez liekas kavēšanās, jo grūtībās nonākušie iedzīvotāji un uzņēmumi gaida ES līdzekļus pēc iespējas ātrāk," uzsvēra Vaidere, izsakot prognozi, ka "Nākamās paaudzes ES" varētu stāties spēkā nākamā gada pavasarī vai vasarā.

Tāpat politiķe atzīmēja, ka EP smagās sarunās ar dalībvalstīm ir izdevies izcīnīt papildu 16 miljardus eiro veselības, zinātnes, jauniešu, uzņēmēju atbalsta programmās, kas, salīdzinot ar sākotnējo priekšlikumu, tieši palīdzēs daudziem Latvijas iedzīvotājiem.

Politiķe atzīmēja, ka ES daudzgadu budžeta pieņemšana EP ir gaidītas ziņas, jo šie līdzekļi ļaus Latvijai gan straujāk atgūties no vīrusa krīzes, gan risināt svarīgus jautājumus ilgtermiņā - ieviest Eiropas zaļo kursu un digitālās tehnoloģijas, modernizēt uzņēmumus, renovēt ēkas, stiprināt drošību.

Viņa īpaši izcēla to, ka EP izdevās trīskāršot finansējumu veselības aprūpei. Pēc deputātes paustā, nesen veikta aptauja rāda, ka Latvijas iedzīvotāji patlaban kā ļoti svarīgu jomu ES budžeta ieguldījumiem redz tieši veselības aprūpi.

Vaidere norādīja, ka nozīmīgs solis šajā virzienā no nākamā gada būs ES vēsturē pirmā veselības programma. Tā ar vairāk nekā pieciem miljardiem eiro palīdzēs stiprināt veselības aprūpi, padarīt pieejamāku ārstēšanu citās valstīs, kā arī sākt mazināt cenas zālēm.

Deputāte uzsvēra, ka EP jauno daudzgadu budžetu var pieņemt un tas stāsies spēkā jau no 2021.gada 1.janvāra, jo Ungārija un Polija pagājušonedēļ atsauca savu veto, kas draudēja ar visiem eiropiešiem nelabvēlīgu fondu pārrāvumu.

Jau rakstīts, ka iepriekš Ungārija un Polija bija uzlikušas veto ES ilgtermiņa budžetam un bloka tautsaimniecības atveseļošanas paketei pēc Covid-19 izraisītās krīzes. Abas valstis iebilda pret tā dēvētās likuma varas sasaistīšanu ar ES finansējuma saņemšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti draudējuši ar veto piemērošanu jaunajam Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetam, par kuru bloka līderi vienojās pirms neilga laika.

Pirmdien Briselē tika aizvadītas diskusijas starp EP politisko grupu līderiem, Eiropas Padomes priekšsēdētāju Hermanu van Rompeju un Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētāju Žozē Manuelu Barrozu. Liela daļa EP deputātu uzskata, ka panāktā vienošanās par ES budžetu ir neapmierinoša.

ES līderi sarunās par bloka daudzgadu budžetu uzvedoties kā «paklāju pārdevēji», tikšanā laikā sacījis EP lielākās politiskās grupas Eiropas Tautas partija priekšsēdētājs Džozefs Dauls, vēsta Euobserver. EP deputāts arī uzsvēra, ka dalībvalstis ignorējušas parlamenta viedokli visu budžeta sarunu laikā un tās lielākoties izvērsušās par «kurlo dialogu». Grupa uzsvērusi, ka ES budžets ir jāpārskata, lai tas reālistiski atspoguļotu ES augošo atbildību.

Finanses

EP: Labāk nevienoties par ES daudzgadu budžetu, nekā vienoties par sliktu risinājumu

LETA,11.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Labāk nemaz nevienoties par nākamo Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetu no 2021.gada līdz 2027.gadam, nekā vienoties par sliktu risinājumu, šādu nostāju pauduši Eiropas Parlamenta (EP) deputāti.

EP preses sekretārs Latvijā Jānis Krastiņš aģentūru LETA informēja, ka EP deputāti pauduši nožēlu, ka dalībvalstis nav gatavas nodrošināt ES ar resursiem, kas vajadzīgi, lai tā veiktu savus uzdevumus.

"Labāk nevienoties nemaz, nekā vienoties par sliktu risinājumu," izteikušies EP deputāti, runājot debatēs par februāra beigās notikušo ES ārkārtas samitu, kurā dalībvalstis nespēja vienoties par kopēju nostāju attiecībā uz nākamo ES daudzgadu budžetu.

Pēc Krastiņa stāstītā, EP deputāti mudināja Eiropas Komisiju (EK) izstrādāt ārkārtas rīcības plānu, ņemot vērā paredzamo kavēšanos ar daudzgadu budžeta pieņemšanu, lai aizsargātu ES atbalsta saņēmējus, piemēram, lauksaimniekus, pilsētas, reģionus, studentus, pētniekus, uzņēmējus un nevalstiskās organizācijas visā Eiropā, no problēmām, ko varētu radīt līdzekļu plūsmas pārtrūkšana.

ES nauda

No Latvijai paredzētā ES atveseļošanās finansējuma puse būs pieejama grantos, puse - aizdevumos

LETA,22.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No Latvijai paredzētā 4,95 miljardu eiro lielā Eiropas Savienības (ES) atveseļošanās finansējuma 2,47 miljardi eiro būs pieejami grantos, bet 2,48 miljardi eiro - aizdevumos, izriet no Ārlietu ministrijas (ĀM) sniegtās informācijas.

Otrdienas rītā Briselē panāktā vienošanās par ES daudzgadu budžetu 2021.-2027.gadam un ES atveseļošanās finansējumu Latvijai paredz vairāk nekā desmit miljardus eiro grantos un aptuveni 2,5 miljardus eiro aizdevumos.

Kā liecina ĀM sagatavotā infografika, no 2,47 miljardus eiro lielā ES atveseļošanās finansējuma Latvijai grantos 121 miljons eiro paredzēts Taisnīgas pārkārtošanās fondam, Atveseļošanās un noturības finansējums būs 1,99 miljardi eiro, programmai "React EU" paredzēti 272 miljoni eiro, savukārt kopējai lauksaimniecības politikai - lauku attīstībai - 86 miljoni eiro.

Tikmēr no ES daudzgadu budžeta Latvijai grantos būs pieejami 7,97 miljardi eiro, no šīs summas kohēzijas politikai novirzāmi 4,63 miljardi eiro, Taisnīgas pārkārtošanās fondam - 77 miljoni eiro, kopējās lauksaimniecības politikai - tiešmaksājumiem - 2,41 miljards eiro, kopējai lauksaimniecības politikai - lauku attīstībai - 850 miljoni eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti varētu iebilst pret Eiropas Savienības (ES) Padomes mēģinājumiem mīkstināt ierosināto mehānismu, kas mazinātu vai pārtrauktu ES līdzekļu plūsmu uz dalībvalstīm, kurās pārkāpj tiesiskumu.

Kā informēja EP preses sekretārs Latvijā Jānis Krastiņš, saistībā ar notiekošajām sarunām par ES daudzgadu budžetu un Atveseļošanas instrumentu EP deputāti varētu brīdināt dalībvalstis, ka EP nākamajam daudzgadu budžetam piekritīs tikai tad, ja tiks pieņemts konkrēts, spēcīgs mehānisms, kas ļautu samazināt vai pārtraukt ES finansējumu dalībvalstīm, kurās pārkāpj tiesiskuma principus.

Krastiņš norādīja, ka rezolūcijā pēc Padomes jūlija vienošanās par nākamo daudzgadu budžetu EP deputāti pauda nožēlu, ka Eiropadome ievērojami vājinājusi Eiropas Komisijas (EK) un EP centienus saistīt Daudzgadu finanšu shēmu un Atveseļošanas instrumentu ar tiesiskumu, pamattiesībām un demokrātiju.

DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Obligātās veselības apdrošināšanas vecā košļene

Raivis Bahšteins, DB galvenās redaktores vietnieks,28.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieci miljoni eiro – tik liels varētu būt pienesums veselības aprūpei, ja gludus turpmākos ceļus valdībā radīs topošais veselības aprūpes finansēšanas likumprojekts. Tas paredz, ka iedzīvotāji, par kuriem nebūs veiktas valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas, 2018. gadā katru mēnesi maksās procentu no valstī noteiktās minimālās darba algas jeb 4,3 eiro par veselības apdrošināšanu, bet turpmākajos gados maksājums arvien pieaugs.

Jau iepriekš ieceri ieviest valsts obligāto veselības apdrošināšanu kā «labu sākumu Latvijas veselības nozares ilgtermiņa finansējuma nodrošināšanai» novērtēja Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs. Tikmēr Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētājs Valdis Keris provokatīvi paziņojis, ka jaunās veselības aprūpes sistēmas ieviešana atsevišķos sabiedrības slāņos paaugstināšot mirstību. Viņaprāt, sociāli neapdrošinātajiem var nākties ierobežot pat neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu, ja reiz viņi to nav nopelnījuši.

Veselības ministre gan iebilst, ka minimumu saņems arī ārpus valsts socapdrošināšanas sistēmas esošie. Kamēr veselības aprūpes finansējums Latvijā ļoti atpaliek pat no jauno Eiropas valstu vidējiem rādītājiem, uzlikt tādu diskriminējošu normu ir apšaubāmi, uzskata mediķu arodbiedrības vadītājs un nosauc to par sliktu politisko izvēli. Tajā pašā laikā viņš nenoliedz zināmu sociālā taisnīguma elementu jaunajā kārtībā, jo «sava daļa taisnības ir tiem, kas saka, ka nav godīgi, ka vieni maksā nodokļus, citi nemaksā neko, bet visi saņem vienu pakalpojumu».

Lauksaimniecība

Miljardu vērtajās spēlēs Eiropā uzvar lauksaimnieki

Zanda Zablovska, Sandra Dieziņa, Egons Mudulis,21.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par lielāko ieguvumu Eiropas Savienības 2014. – 2020. gada budžetā tiek atzīts pieaugošais atbalsts lauksaimniekiem, bet par līdzekļiem transporta jomai būs jāpacīnās .

Atbalstu lauksaimniekiem uzsver gan Ministru prezidents Valdis Dombrovskis, gan ministriju pārstāvji. Pēc premjera teiktā, neraugoties uz to, ka šis ir pirmais Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžets, kura apjoms ekonomiskās krīzes dēļ ticis samazināts par 30 miljardiem eiro (21 mljrd. latu), Latvijai izdevies panākt labus nosacījumus. «Latvijai panāktie nosacījumi ir liels ieguvums,» norāda V. Dombrovskis, atgādinot, ka sarunu gaitā Latvijai izdevies savas pozīcijas uzlabot par 707 milj. eiro. «Visstraujāko ienākumu pieaugumu izjutīs tieši lauksaimnieki,» saka V. Dombrovskis. Lauksaimnieki atzīst ieguvumus, taču uzsver – pašlaik svarīgākais ir izsrādāt likumdošanu nākamajiem septiņiem gadiem, kas vienkāršos kopējās lauksaimniecības politikas ieviešanu Latvijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara nodrošināšanai 2020. gadā ir nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta aptuveni 25 milj. eiro apmērā, kā arī papildus finanšu līdzekļi 15,8 milj. eiro apmērā, lai kompensētu neattiecināmās izmaksas pilnā apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai visa 2020.gada laikā, informē uzņēmumā.

LDz skaidro, ka 2019. gads Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis sarežģīts gan globālā, gan reģionālā līmenī - dažādu ārēju faktoru rezultātā ir ievērojami samazinājušies kravu pārvadājumu apjomi. Šī situācija ir būtiski ietekmējusi visu Latvijas transporta nozari, bet visspēcīgāk tas ir skāris tranzīta jomā darbojošos uzņēmumus, t.sk., VAS "Latvijas dzelzceļš".

Arī 2020. gada pirmo divarpus mēnešu kravu pārvadājumu tendences, kā arī pašreizējie pasaules un reģiona ekonomiku potenciāli satricinošie notikumi liecina, ka situācija, kas saistīta ar kravu pārvadājumu apjomiem, būtiski neuzlabosies vai, iespējams, pat pasliktināsies.

Tādējādi, lai gan Latvijas tautsaimniecības interesēs dzelzceļa tīkla darbību nepieciešams saglabāt pilnā apjomā, neskatoties uz jau pagājušā gada nogalē uzsāktajiem striktajiem izmaksu optimizācijas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, "Latvijas dzelzceļš" 2020. gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo ieņēmumi ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas, kuras jau šobrīd ir samazinātas iespējami zemākajā līmenī, vienlaikus neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un kustības drošību.

Viedokļi

Jaunuzņēmumi – izcila iespēja ambiciozajiem un talantīgajiem

Vairāku starptautisku uzņēmumu dibinātājs un Rīgas Stradiņa universitātes vieslektors Sergejs Jakimovs,30.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunuzņēmējdarbība jeb start-up, kā to nereti sauc sarunvalodā, ir izcila iespēja sasniegt savus ambiciozos mērķus centīgajiem un talantīgajiem, kuri grib dibināt savu uzņēmumu un pakāpeniski no Latvijas biznesa raudiņām pārvērsties par starptautiskā biznesa haizivīm.

Zinātniski pārbaudītas biznesa idejas

Manis dibinātie jaunuzņēmumi vienmēr bijuši pētījumos balstīti, un tas nozīmē, ka biznesa ideja tikusi zinātniski pārbaudīta. Pirmais uzņēmums ir "Koatum", kas nodarbojas ar ortopēdisko un dentālo implantu pārklāšanu un zāļu iekļaušanu šajos pārklājumos. Tam sekoja pirmais no Latvijas nācis naftas servisa uzņēmums "Vortex Oil Engineering", kas nodarbojas ar ūdens izmantošanas efektivizāciju naftas laukā. Mūsu piedāvātā tehnoloģija ļauj ievērojami palielināt naftas ieguvi.

Sekojot idejai: Latvijā var attīstīties arī naftas bizness

Inženierkompānija SIA Vortex Oil Engineering piesaista papildu investīcijas aptuveni 560 tūkstošu...

Trešais, kurā esmu valdes loceklis, ir "Longenesis", kas nodarbojas ar medicīnisko datu menedžmentu. Visi trīs ir starptautiski uzņēmumi un pašlaik strādā veiksmīgi.

Palīdzēt pareizi domāt

Uzņēmumi aug, un kādā brīdī tie kļūst autonomi. Parādās iespēja pieņemt darbā profesionālus nozares menedžerus. Pašam ikdienā, piemēram, vairs nav jāatbild uz e-pastiem. Es izveidoju uzņēmumu, panāku noteiktu attīstības līmeni un nododu ikdienas vadību menedžeriem no industrijas, kuru darbu, protams, kontrolēju. Bet tā nav nepārtraukta iesaiste, jo varu nodarboties ar jauniem izaicinājumiem, piemēram, mācīt RSU studentus. Lasīšu lekcijas programmā Starptautiskais bizness un jaunuzņēmumu darbība. Mūsu ambīcija ir panākt, ka, pabeidzot programmu, absolventi ir pilnībā ekipēti darbam uzņēmējdarbības vidē. Viņi paši varēs izvēlēties – dibināt savu uzņēmumu vai iesaistīties kādā jau strādājošā. Tai ir jābūt vienai no praktiskākajām programmām, kādu uzņēmējdarbībā varam dabūt. Var teikt, uz reālo dzīvi balstīta.

Mācīsim par jaunuzņēmumu vidi un par to, kādi ir biznesa pamati, kādi ir finansējuma veidi, un daudz ko citu. Nav noslēpums, ka teorija bieži atšķiras no prakses. Man dzīvē agrāk pietrūka tieši reālo biznesa profesionāļu skaidrojuma. Piemēram, grāmatā ir rakstīts tā, bet reālajā dzīvē ir atkāpes par kādiem 20 procentiem. Kādas tās ir un kādēļ tā notiek, to pamatosim ar konkrētiem piemēriem. Tas būs mans un citu vietējo un ārvalstu uzņēmēju pienesums.

Mūsu uzdevums ir parādīt attīstību, norādot uz citu kļūdām. Lai jaunajam uzņēmējam ir vieglāk un nav jāiet viss ērkšķainais savu kļūdu pieļaušanas un pārvarēšanas ceļš. Nevar iemācīt kļūt par labu uzņēmēju. Var iedot zināšanas, kas palīdzēs pareizi domāt. Veiksme uzņēmējdarbībā, kamēr vēl nav vērā ņemamas pieredzes, ir pacietības un zināšanu kombinācija. Labākie uzņēmēji ir cilvēki ar fenomenālu pacietību.

Kā piesaistīt 30 miljonus

Starptautiskums ir pamatu pamats, jo kopā ar to nāk kapitāls, pieredzes apmaiņa, citu tirgu izprašana utt. Jaunuzņēmumus nedibina, lai attīstītos tikai Latvijā, un neviens investors tādam uzņēmumam nedos naudu. Mūsu valsts ir labs pamats, kur iesākt, bet ir jāiet pasaulē, tādēļ ir jākomunicē globāli. Jaunuzņēmumi ir stāsts par to, ka ir jāiet un jārunā ar klientiem un investoriem. Sēžot uz vietas un gaidot, nekas nesanāks.

Var medijos lasīt, ka jaunie uzņēmēji piesaistījuši miljonu, divus vai vairāk. Es saviem uzņēmumiem esmu piesaistījis vairāk nekā 30 miljonus. Lai to panāktu, ir jāsaprot, kā strādā riska kapitāla fondi, ko tie sagaida no uzņēmēja, lai piekristu dot finansējumu. To es mācīšu saviem studentiem.

Uzskatu, ka svarīgi ir, lai investors agrīnajā posmā iegulda komandā, nevis produktā, jo produkts var mainīties. Var sākt ar vienu un nokļūt jau pie cita produkta. Lai to izdarītu, jābūt cilvēkiem, kuri ieguldīs savu pacietību, un tieši to grib redzēt investors.

Lai jaunuzņēmums saņemtu finansējumu, jebkurš potenciālais investors prasīs par mērogojamību. Tas nozīmē, cik ātri var augt un cik ātri kādu savu vērtību par piedāvāt partneriem citās valstīs. Globālajiem jaunuzņēmumiem visi gadījumu ir mērogojami.

Piemēram, "Uber" – lielākā taksometru kompānija, kas stādā visā pasaulē un kam nepieder savs autoparks. Tas ir piemērs, kā izmantot jau esošos resursus citā, inovatīvā veidā, kas ir viens no jaunuzņēmumu izaicinājumiem. Līdzīgi strādā "Bolt". Labs piemērs ir ASV dibinātā kompānija "We Work", kas pasaulē piedāvā darba telpas tehnoloģiju jaunuzņēmumiem. Atkal inovatīva ideja, kā izmantot jau esošos resursus – telpas – jaunā piedāvājumā.

Produkts nav primārais

Vaicāsiet, kāds ir īpašību kopums, kas nepieciešams veiksmīgam jaunuzņēmuma dibinātājam? Šodien es teiktu, pirmkārt, izglītība. Investors meklēs gan izglītību, gan pieredzi, taču, ja jaunajam uzņēmējam vēl nav pieredzes, tad svarīga būs izglītība.

Otrkārt, dziļa izpratne par to, ko dari. Jāsaprot, kurš ir tas produkts, ko tu gribi piedāvāt, un kam tas būs vajadzīgs. Treškārt, svarīgi ir saprast, kur tu gribi būt pēc pieciem gadiem. Jābūt komandai un vīzijai. Produkts ir svarīgs, tomēr nav primārais. Centrā ir cilvēks ar savu komandu.

Svarīgi, cik cilvēki vispār vēlas nodarboties ar uzņēmējdarbību – paši vadīt, riskēt un, iespējams, sākumā zaudēt. Es neticu, ka ir kāds uzņēmēja gēns un viss sākas ar vēlmi mainīt pasauli. Tas ir pārāk mākoņaini. Daudziem karjera korporatīvajā pasaulē izliekas daudz stabilāka un prognozējamāka nekā savs uzņēmums, kas vai nu izšaus, vai neizšaus. No savas pieredzes varu teikt, ka pašlaik nodibināt uzņēmumu un sākt ir vieglāk nekā pirms pieciem gadiem, jo ir infrastruktūra, ir pieejams finansējums, daļēji privāts vai tikai valsts, ir jau minētās atbalsta programmas. Kopumā labs laiks, lai sāktu savu uzņēmējdarbību.

Modernās ekonomikas mugurkauls

Jaunuzņēmēji ir nozīmīgi labuma devēji Latvijas sabiedrībai un budžetam. Latvijā pašlaik ir daudz iniciatīvu, kas veicina jaunuzņēmumu darbību, piemēram, vaučeri, LIAA programmas, akselerāciju fondi sadarbībā ar "Altum". Manuprāt, diezgan daudz tiek darīts, lai šis ekonomikas sektors augtu. Man bieži jautā, vai uzņēmums paliks Latvijā, kad būs dažus miljonus vērts?

Atbildēšu godīgi – drīzāk "nē" nekā "jā". Bet tas nenozīmē, ka mums nebūtu jāstrādā, lai infrastruktūras, nodokļu un uzņēmējdarbības vide kļūtu draudzīgāka. Līdz kādam brīdim jaunuzņēmumi dod naudu Latvijas ekonomikai, maksā šeit nodokļus, nodrošina darba vietas.

Es ļoti gribētu, lai mani uzņēmumi paliktu Latvijā, bet dažkārt ir tā, ka kaut kur citā ekonomiskajā telpā ir vairāk pieejami līdzekļi, infrastruktūra, industrija, kontakti, klienti vai kas cits, un jau attīstības racionālie likumi liek mainīt uzņēmuma atrašanās vietu. Mūsdienās ambiciozs jaunais uzņēmējs gribēs izlauzties globālajā tirgū, varētu teikt, iekarot savu vietu pasaulē, un jaunuzņēmums Latvijā var būt labs sākums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) valstu līderi pēc ilgām sarunām tuvojas vienošanās panākšanai par bloka daudzgadu budžetu, vēsta ārvalstu plašsaziņas līdzekļi.

«Mēs esam pārliecināti, ka mums ir līguma ietvars. Darījums vēl nav pabeigts, bet mēs esam pārliecināti, ka tas tiks panākts šodien,» sacīja ES pārstāvji. Bloka līderu sanāksme, kurā paredzēts vienoties par nākamo ES daudzgadu budžetu, sākās ceturtdien un turpinājās aptuveni 15 stundas.

Ceturtdienas vakarā Eiropas Padomes vadītājs Hermans Van Rompejs nāca klajā ar jaunu piedāvājumu, lai atrisinātu domstarpības starp valstīm, kas vēlas panākt lielākus budžeta izdevumu samazinājumus un starp valstīm, kas vēlas panākt finansējuma pieaugumu lauksaimniecībai un infrastruktūrai. Kopumā Van Rompeja piedāvājumā budžetu iecerēts samazināt vēl par trīsdesmit miljardiem eiro.

ES nauda

Latvijai no ES atjaunošanas fonda pieciem miljardiem lielākā daļa pieejama nākamajos divos gados

LETA,22.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai no Eiropas Savienības (ES) atjaunošanas fondā iezīmētajiem pieciem miljardiem eiro lielākā daļa būs pieejama nākamajos divos gados, trešdien preses konferencē pavēstīja Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāra vietniece Līga Kļaviņa.

Viņa informēja par šīs nedēļas sākumā ES līderu sanāksmē panākto vienošanos, kas paredz izveidot ES ekonomikas atjaunošanas mehānismu 750 miljardu eiro apmērā, no kura Latvijai iezīmēti pieci miljardi eiro.

Pēc FM pārstāves teiktā, Latvijai šajā instrumentā būs pieejami pieci miljardi eiro, no kuriem puse tiks piešķirta grantu veidā, bet puse - aizdevumu veidā.

Tāpat Kļaviņa stāstīja, ka 70% no Latvijai ES atjaunošanas fondā iezīmētajiem grantiem būs pieejami 2021. un 2022.gadā, savukārt atlikušie 30% būs pieejami pēc 2022.gada.

Tiesa, lai pieteiktos ES ekonomikas atveseļošanas mehānisms, ES dalībvalstīm ir jāizstrādā nacionālie ekonomikas atveseļošanās plāni.

Ekonomika

Dūklavs: EK piedāvātais tiešmaksājumu pieauguma temps ir nepietiekams

Monta Glumane,02.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) nākusi klajā ar priekšlikumu par ES daudzgadu budžetu 2021.-2027. gadam, paredzot, ka plānotais finansējums ES Kopējai lauksaimniecības politikai (KLP) nākamajā septiņu gadu finanšu periodā būs par 5% mazāks, salīdzinot ar pašreizējo ES daudzgadu budžeta periodu 2014. līdz 2020. gadam, informē Zemkopības ministrija.

EK priekšlikumā piedāvā turpināt tiešmaksājumu tuvināšanu starp dalībvalstīm. Pieņemot, ka arī nākamajā finanšu periodā tiktu piemērota pakāpeniska tiešmaksājumu izlīdzināšana, saskaņā ar Zemkopības ministrijas provizoriskiem aprēķiniem tiešie maksājumi Latvijas lauksaimniekiem palielinātos nedaudz, tikai 2026. gadā sasniedzot 80% no ES vidējā tiešmaksājumu līmeņa. 2020. gadā tiešie maksājumi Latvijā sasniegs 68% no vidējā līmeņa.

Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs norāda, ka pašreizējais EK priekšlikums arī turpmāk neparedz vienlīdzīgus tiešos maksājumus visiem ES lauksaimniekiem, kas var negatīvi ietekmēt atsevišķu dalībvalstu lauksaimnieku konkurētspēju.

Transports un loģistika

Dombrovskis: Baltijas valstīm tuvākajos gados nevajag cerēt uz lieliem ES papildu līdzekļiem Rail Baltica

LETA,17.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā no 2021. līdz 2027.gadam transporta projektiem ir paredzēts noteikts līdzekļu apmērs, tādēļ nevajadzētu cerēt, ka Baltijas valstu dzelzceļa projektam "Rail Baltica" no ES izdosies piesaistīt būtiski lielāku finansējumu, intervijā aģentūrai LETA teica Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

"Attiecībā uz "Rail Baltica" projektu galvenā problēma ir tā, ka izmaksas, salīdzinot ar sākotnējām, ir daudzkārt pieaugušas, bet tas nenozīmē, ka ir pieaudzis pieejamais finansējums. Tik, cik šim projektam no daudzgadu budžeta 2021.-2027.gadam ir paredzēts, tik tas finansējums arī ir," uzsvēra Dombrovskis.

Viņš sacīja, ka Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) pēdējā projektu uzsaukuma kārtā līdzekļus vēl varēs dabūt, bet tas šajā daudzgadu budžetā būs arī viss. Turklāt atlikušais līdzekļu apmērs nav liels.

"Līdz ar to Latvijai darbs ir vairākos virzienos. Pirmkārt, ir tomēr jāizvērtē šī projekta izmaksu daudzkārtējs pieaugums, kas ir cēloņi un kādā veidā izmaksas tomēr iespējams samazināt. Darbs šajā virzienā notiek. Otrkārt, ir jāvērtē arī citi finansējuma avoti," norādīja Dombrovskis.

Lauksaimniecība

Latvijai lauku attīstībai papildus varētu piedāvāt 60 miljonus eiro

LETA,08.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai nākamajā Eiropas Savienības budžeta plānošanas periodā 2014.-2020.gadam Lauku attīstības fonda programmām papildus varētu tikt piedāvāti 60 miljoni eiro (42 miljoni latu), liecina neoficiāla informācija.

Lietuvai Lauku attīstības fondā varētu tikt piedāvāti papildus 100 miljoni eiro (70 miljoni latu), bet Igaunijai - 50 miljoni eiro (35 miljoni latu).

Šāds priekšlikums iekļauts jaunākajā Eiropas Savienības prezidenta Hermana van Rompeja priekšlikumā, par kuru patlaban spriež Eiropas Savienības līderi. Pārējās priekšlikuma detaļas attiecībā uz Latviju patlaban nav zināmas.

Ministru prezidenta Valda Dombrovska (V) preses sekretārs Mārtiņš Panke aģentūrai LETA apstiprināja, ka jaunais Eiropadomes prezidenta Hermana van Rompeja piedāvājums daudzgadu budžetam ir saņemts un patlaban tiek analizēts.

Jau ziņots, ka piektdien no rīta pēc vairāk nekā 12 stundas ilgušām konsultācijām Eiropadomes prezidents van Rompeja nāca klajā ar kompromisa piedāvājumu ES daudzgadu budžetam. Kopumā 2014.-2020.gada budžetu tika piedāvāts samazināt vēl par vairāk nekā 30 miljardiem eiro (21 miljardu latu).

Lauksaimniecība

Darbs pie maksājumu izlīdzināšanas turpinās

Biedrības "Zemnieku saeima" valdes priekšsēdētājs Juris Lazdiņš,21.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimnieki ir pateicīgi Latvijas premjerministram Krišjānim Kariņam par padarīto darbu daudzgadu budžeta sarunās.

Ir sperts solis pretī godīgiem tiešmaksājumiem un garajās sarunās ir panākts rezultāts, kas ir labāks par Eiropas Komisijas sākotnēji piedāvāto finansējumu Latvijas lauksaimniekiem, tomēr vienlīdzība starp Eiropas Savienības valstīm joprojām saglabājas kā nākotnes mērķis.

Kaut arī tiešo maksājumu atbalsta ziņā turpināsim krietni atpalikt no tādām valstīm kā Nīderlande un Spānija, kas aizvien saņems vairāk nekā 150% no ES vidējā tiešo maksājumu apmēra, tomēr pozitīvi vērtējams, ka mazinās plaisa starp Baltijas valstīm, un mūsu lielākajiem konkurentiem Austrumeiropā, piemēram - Poliju. Šobrīd vienošanās paredz aptuveni 80% no ES vidējā tiešo maksājumu atbalsta kā Baltijai, tā mūsu tuvākajiem austrumu kaimiņiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

9. maijā – Eiropas dienā – Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka uzsver, ka Eiropas Savienība nodrošina mieru un augstāko dzīves kvalitāti pasaulē

EK 2. maijā nāca klajā ar priekšlikumu jaunam daudzgadu budžetam. Par to jau satraukušies lauksaimnieki. Vai varat ieskicēt, kādas pārmaiņas Latvijai sola jaunais priekšlikums? Vai lauksaimniekiem ir pamats satraukumam? Daudzi sašutuši, ka finanšu ministre piekritusi maksāt lielākas iemaksas ES budžetā.

Eiropas Komisijas piedāvātais jaunais ES daudzgadu budžeta projekts atspoguļo šodienas politisko realitāti. Bez tradicionālajām prioritātēm klāt nākušas jaunas – migrācija, cīņa ar terorismu, drošības apdraudējumi. Šīs prioritātes prasa līdzekļus, bet liela neto maksātāja – Lielbritānija – ir ceļā uz izstāšanos no ES. Tāpēc gluži pragmatiski radusies nepieciešamība ES budžetu modernizēt un padarīt efektīvāku. Nācis klāt priekšlikums par veidu, kā daļēji kompensēt Lielbritānijas izstāšanās rezultātā zaudētos ieņēmumus – tie ir jauni nodokļi par vides piesārņojumu, plastikāta atkritumiem un naudas emisiju. Latvija ir paudusi apņēmību palielināt savas iemaksas ES budžetā, un tas ir apsveicami, jo tā ir atbildīga un solidāra rīcība. Budžeta projekts ir labas ziņas Latvijas lauksaimniekiem, jo, saskaņā ar lauksaimniecības un lauku attīstības komisāra Fila Hogana teikto, EK priekšlikumā Baltijas zemniekiem paredzēts tiešmaksājumu pieaugums par vidēji 13%, kamēr 16 citām valstīm, ieskaitot, piemēram, Bulgāriju, maksājumi samazināsies par vidēji 4%. Baltijas zemnieki būs ieguvēji no šīs līdzekļu pārdales.

Budžets

ES daudzgadu budžetam jāatspoguļo pašreizējā ģeopolitiskā, ekonomiskā un vides situācija

LETA,12.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti uzskata, ka Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetam jāatspoguļo pašreizējā ģeopolitiskā, ekonomiskā un vides situācija, aģentūru LETA informēja EP preses sekretāre Latvijā Kristīne Liepiņa.

Tekstā, kas šonedēļ pieņemts ar 317 balsīm par, 206 pret un 123 deputātiem atturoties, EP aicina izstrādāt daudz vērienīgāku daudzgadu finanšu shēmu (DFS), kas spētu īstenot ES pilsoņu cerības globālās nestabilitātes apstākļos.

Viņu ieskatā pašreizējie izdevumu griesti 1% apmērā 27 ES dalībvalstu nacionālā kopienākuma nav pietiekami, lai stātos pretim aizvien lielākajam skaitam krīžu un izaicinājumu. ASV atteikšanās no savas globālās lomas ES izdevumus liks novirzīt ne tikai ekonomiskās un sociālās situācijas uzlabošanai, konkurētspējas stiprināšanai, klimata un bioloģiskās daudzveidības krīžu risināšanai, bet arī pastiprinātam Ukrainas atbalstam.

Eksperti

Latvijas valdības parāda attīstība un riski

Latvijas Bankas ekonomists Kārlis Vilerts,09.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tāpat kā uzņēmumiem un mājsaimniecībām - arī valdībām pārmērīgi augsts parāda līmenis var krietni apgrūtināt ikdienu.

Augstākas parāda apsaimniekošanas izmaksas un mazāk pieejamo līdzekļu publisko investīciju veikšanai ir tikai daži no faktoriem, kas galu galā var negatīvi ietekmēt ekonomisko izaugsmi. Lai gan zinātniskajā literatūrā valdības parāds un ap to saistītās tēmas ir visai plaši analizētas, nepastāv viennozīmīgs skaidrojums, kad īsti valdības parādu var uzskatīt par augstu.

Latvijas valdības parāds 2017. gadā bija aptuveni 9.7 miljardi EUR jeb 39% no iekšzemes kopprodukta (IKP), kas būtiski neatšķiras no 2016. gada rādītāja. Naudas izteiksmē parāds šķiet liels - ar šo summu pietiktu, lai veselu gadu segtu visus valdības izdevumus. Tai skaitā, naudas pietiktu gan veselības aprūpei, pensijām, gan drošībai utt. Neskatoties uz to, uz pārējo Eiropas Savienības (ES) valstu fona Latvijas valdības parāds ir diezgan zems. Turklāt Latvija ir viena no tām 12 Eiropas Savienības (ES) valstīm (un viena no 6 eiro zonas valstīm), kurām parāds ir zem ES mērķa rādītāja – 60% no IKP.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju