Ekonomika

Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu

Edgars Korsaks-Mills, Elektrum elektromobilitātes eksperts, 25.04.2022

Jaunākais izdevums

Ministru kabinetā ir apstiprināta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādātā atbalsta programma elektroauto iegādei fiziskām personām, kas paredz par jaunu elektroauto iegādi piešķirt 4500 eiro, bet lietotu – 2250 eiro, lai veicinātu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu.

Par to, kas jāņem vērā, lai varētu saņemt valsts atbalstu un kā izvēlēties elektroauto, varēja uzzināt Elektrum Energoefektivitātes centra marta sākumā rīkotajā vebinārā "Ieteikumi elektroauto iegādei ar valsts atbalstu".

KAM UN KĀ PIEŠĶIRS ATBALSTU?

SIA "Vides investīciju fonds" finanšu vadītājs Gints Kārkliņš skaidroja, ka ir izsludināta atbalsta programma bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei ar kopējo finansējuma apjomu 10 miljoni eiro.

Šajā programmā atbalsts paredzēts elektroauto un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei. Maksimālais atbalsts 5500 eiro, no kuriem 4500 eiro paredzēts tieši auto iegādei, bet 1000 eiro kā papildu atbalsts, norakstot līdz šim lietoto transportlīdzekli.

Atbalstam var pretendēt fiziskas personas – Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji, un pieteikties var līdz 2023. gada 31. decembrim vai kamēr beidzas finansējums. Noteikumos ir iekļauti arī konkrēti nosacījumi, kādos gadījumos pretendēt uz atbalsta saņemšanu nav iespējams, piemēram, ja ir nodokļu parādi, ja pretendents ir reģistrēts kā parādnieks vai tam ir piemērotas sankcijas u.c. Tāpat pretendenti ar atbalstu iegādāto elektroauto nedrīkst izmantot saimnieciskajā darbībā un tiem būs noteikts arī 5 gadu monitoringa periods.

JAUNS UN LIETOTS ELEKTROAUTO

Tāpat Ministru kabineta noteikumu Nr. 896 noteikts, ka:

  • Jauns elektroauto – rūpnieciski ražots M1 un N1 kategorijas elektroauto, kurā vienīgais dzinējspēks ir tajā uzglabātā elektroenerģija. Siltumnīcas efekta gāzu (SEG) emisija ir nulle. Nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 kilometru (norādīts atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu). Maksimālais braukšanas ātrums ir vismaz 90 km/h, pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 000 eiro (bez PVN), tas nopirkts no projekta īstenotāja, lietots mazāk par sešiem mēnešiem un nobraucis mazāk par 6000 kilometriem.
  • Lietots elektroauto – ir spēkrats ar tādiem pašiem parametriem, vien tas nav reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem un pārdošanas cena nav zemāka par 5500 eiro (bez PVN).
  • Ārēji lādējams hibrīdauto – šīm automašīnām kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši WLTP kombinētajam ciklam un nobraukums tikai ar transportlīdzeklī glabāto elektroenerģiju starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 kilometru. Pārējie parametri ir līdzīgi uzskaitītājām elektroauto prasībām.

PAPILDU ATBALSTS

Atbalsta programma paredz papildu 1000 eiro atbalstu par viena M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļa norakstīšanu. Šim auto ir jābūt aprīkotam tikai ar iekšdedzes dzinēju, ciklā starp pēdējām trijām pamatpārbaudes apskatēm ir nobraucis vidēji vismaz 5000 km gadā, ir nodots CSDD reģistrējam apstrādes uzņēmumam un saņemts apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāts (kopija).Jāņem arī vērā, ka pēdējos trīs gadus transportlīdzeklim ir jābūt izmantotam ceļu satiksmē, jābūt derīgai pielaidei ceļu satiksmei, transportlīdzeklim jābūt reģistrētam atbalsta saņēmēja īpašumā 2021. gada 28. decembrī, likvidācijas sertifikāts nedrīkst būt vecāks par 6 mēnešiem.

Noteikumi arī paredz, ka auto pārdevējs piedāvā papildu atlaidi vai citu stimulējošu risinājumu finansiālā ekvivalenta apmērā:

  • vismaz 1000 eiro (bez PVN) apmērā jaunu mašīnu iegādei,
  • vismaz 500 eiro (bez PVN) apmērā lietotu mašīnu iegādei.

TRANSPORTLĪDZEKĻA IEGĀDES KĀRTĪBA

Pieteikties atbalsta saņemšanai no 2022. gada marta vidus varēs elektroniski interneta vietnē www.ekii.lv sadaļā konkursi, veicot šādas darbības:

  1. Fiziskā persona aizpilda pieteikumu atbalsta saņemšanai (elektroniska forma, parakstot ar elektronisko parakstu).
  2. Pārdevējs to 5 darbadienu laikā izvērtē un, ja atbilst prasībām, tad tiek slēgts līgums par atbalsta saņemšanu.
  3. Fiziska persona vai līzinga devējs samaksā pārdevējam pirkuma summu, atskaitot Pārdevēja atbalstu (ja tāds bija) un EKII finansējumu.

TRANSPORTĪDZEKĻA EKSPLUATĀCIJAS NOSACĪJUMI

Piecu gadu laikā kopš transportlīdzekļa iegādes brīža ir jāsasniedz 52 000 km nobraukums un līdz brīdim, kad ar transportlīdzekli sasniegts noteiktais nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā):

  • jānodrošina transportlīdzekļa pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā, fiziskā persona ir iegādātā transportlīdzekļa turētājs, aizliegts to pārdot, mainīt, ieguldīt kapitālsabiedrībā un nodot bez atlīdzības;
  • netiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai;
  • jānodrošina transportlīdzekļa ekspluatācija atbilstoši normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa;
  • jānodrošina transportlīdzekļa apdrošināšana pret bojāejas riskiem.

ATBALSTĀMO AUTO MODEĻU SARAKSTS

Konkursā kopā ir iesniegti 68 projektu iesniegumi no 59 auto tirgotājiem par 364 dažādu modeļu mašīnām. Lētākā jauna modeļa cena 14 463 eiro, bet vidējā cena – 38 809 eiro.

  • Cenu diapazonā līdz 20 000 eiro – 3 ražotāju Dacia, Hyundai un Volkswagen trīs modeļi.
  • Cenu diapazonā no 20 000 līdz 30 000 eiro – 16 ražotāju (BMW, Citroen, DFSK, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Mazda, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Škoda, Toyota un Volkswagen) 65 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 30 000 līdz 40 000 eiro – 12 ražotāju (Citroen, Hyundai, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Škoda, Toyota, Volkswagen, Cupra, KIA un Mercedes-Benz) 129 modeļi.
  • Cenu diapazonā no 40 000 līdz 50 000 eiro – 12 ražotāju (BMW, Citroen, Hyundai, Peugeot, Škoda, Toyota, Volkswagen, Mercedes-Benz, Tesla, Audi, Suzuki un Lexus ) 91 modelis.
  • Cenu diapazonā no 50 000 līdz 60 000 eiro – 10 ražotāju (BMW, Citroen, Hyundai, Peugeot, KIA, Mercedes-Benz, Tesla, Audi, Volvo un Jaguar) 55 modeļi.

PĒC NAUDAS UZ BANKU

Lai iegādātos elektroauto, visbiežāk nevarēs iztikt ar paša līdzekļiem vien, pat ņemot vērā valsts atbalstu. Kādas ir videi draudzīgāka auto finansēšanas iespējas, to skaidroja AS Swedbank Patēriņa un auto finansēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks.

Speciālists uzvēra, ka pērn Lietuvā un Igaunijā finansēts uz pusi vairāk videi draudzīgu auto iegādes gadījumu, jo šajās valstīs agrāk sākās valsts atbalsts šādu auto iegādei. 25 % no visiem Latvijā Swedbank līzingā iegādātajiem jauniem pasažieru transportlīdzekļiem ir videi draudzīgākie.

Elektroauto TOP 3 ir šāds: BMW i3/i3S, Nissan Leaf un Škoda Enyaq.

"Piemēram, iegādājoties jaunu Nissan Leaf, kura cena ir 29 690 eiro, izmantojot bankas finansējumu uz pieciem gadiem ar 15 % pirmo iemaksu, kurā ir arī valsts atbalsts, un procentu likmi 1,49 %, finanšu līzingā ikmēneša maksājums ir 437 eiro un kopējā atmaksājamā summa ir 31 101 eiro, savukārt operatīvajā līzingā ikmēneša maksājums ir 295 eiro, kopējā atmaksājamā summa ir 22 516 eiro, atlikusī auto vērtība – 30 %," skaidro Sergejs Romaņuks.

KĀDAS IR IESPĒJAS AUTO UZLĀDĒT MĀJĀS?

Šajā jautājumā vebināra dalībniekiem skaidrību viesa AS Latvenergo Energovadības un mobilitātes daļas vadītājs Deniss Kiseļovs.

"Lai kā censtos standartizēt visus risinājumus, tie ne vienmēr ir pilnībā piemēroti konkrētajam auto. Ir nepieciešama inženiera konsultācija, lai izvēlētos piemērotāko uzlādes risinājumu," uzsver Deniss Kiseļovs.

Piemēram, "vidējā" ātruma uzlāde patērē 22 kW (32A), tādējādi viena uzlādes iekārta patērē vairāk nekā jebkura cita mājsaimniecības iekārta. Tā patērē vairāk nekā visas pārejās iekārtas, kad tās ieslēgtas vienlaikus, un bieži vien esošā mājas sadale tam nav gatava, un tajā nepieciešamas izmaiņas. Taču tieši 22 kW iekārta arī ir mājsaimniecībām piemērotākais risinājums.

Svarīgi ir sabalansēt enerģijas izlietojumu, lai iztiktu bez ļoti lielām investīcijām. Šādu manuālu balansēšanu, ierobežojot uzlādes iekārtas patērēto jaudu, ļauj ieprogrammēt 80–90 % uzlādes iekārtu. Ir arī iekārtas, kas mājoklī neizmantoto jaudu spēj dinamiski novirzīt uzlādei un līdz ar to darbojas daudz efektīvāk, izmantojot visu konkrētajā brīdī pieejamo strāvu.

Mājsaimniecībai piemērotas ir AC jeb maiņstrāvas uzlādes iekārtas, kas maksā no 150 līdz 3500 eiro.

Izvēloties uzlādes risinājumu, svarīgi saprast, cik kilometru braucienam automašīnu varēs uzlādēt vienas stundas laikā un cik bieži auto būs jālādē. Lādējot no rozetes vai ar speciālo kabeli, vairāk par 20 kilometriem vienas stundas laikā uzlādēt nevarēs, un būs jāiegādājas uzlādes iekārtas, kas ļauj uzlādēt ievērojami lielāku enerģijas daudzumu tālākam braucienam tās pašas uzlādes stundas laikā.

Izvēloties pašu iekārtu, jāpievērš arī uzmanība cenai, aizsardzībai pret noplūdstrāvu, aizsardzībai no nokrišņiem un vandālisma: IP/IK klase, ērtai aplikācijai, iespējai balansēt iekārtu, citām papildu iespējām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Nākotnes enerģija

Māris Ķirsons, 09.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transportlīdzekļi ar alternatīvo degvielu pakāpeniski ienāks ikdienas dzīvē, to veicinās gan tehnoloģiju attīstība, gan Eiropas Savienības klimata mērķu sasniegšana un valstu valdību lēmumi attiecībā uz mazu emisiju vai bezemisiju transportlīdzekļu iegādi un ekspluatāciju.

Tāds secinājums skanēja izdevniecības Dienas Bizness sadarbībā ar AS Gaso, Neste Latvija un Møller Baltic Import SE rīkotajā nozares pasākumā, kas veltīts tīras enerģijas izmantošanai. Šāda konference tiek organizēta jau otro gadu, šogad tās nosaukums bija NĀKOTNES ENERĢIJA: mobilitāte. efektivitāte. klimats.

Alternatīvo degvielu attīstība ir ļoti būtiska arī Latvijai, it īpaši, ja vairāk nekā 700 000 spēkratu lielais autoparks lielākoties ir vecāks par 10 gadiem. Risinājumi attiecībā uz tā dēvēto tīro enerģiju autotransportam ir vairāki – visvienkāršākais ir fosilo degvielu aizstāt ar atjaunojamo, ir iespējas iegādāties auto, kuri izmanto saspiesto dabasgāzi (CNG), kuru perspektīvā varētu iegūt no Latvijā saražotā biometāna, un tādējādi tas jau būtu BioCNG, sava veida alternatīva varētu būt sašķidrinātā dabasgāze (LNG) un, protams, elektroauto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Premium auto segments Baltijā piedzīvojis izaugsmi

Db.lv, 28.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2021. gadā apjoma auto tirgus segmentu ilgstoši ietekmēja pusvadītāju trūkums, tikmēr premium tirgus turpināja augt, īpaši palielinoties elektrisko automobiļu pieprasījumam, informē “Porsche centrs Rīga” vadītājs Ivars Norvelis.

Statistikas un auto tirgus izpētes uzņēmuma “DataCenter” informācija liecina, ka 2021. gadā reģistrēto vieglo automobiļu skaits pieaudzis par 10,3% salīdzinājumā ar 2020. gadu. Pērn Baltijā reģistrēts 64 531 jauns automobilis, bet vēl gadu iepriekš - 58 501.

Premium segments ir audzis divas reizes straujāk nekā tirgus kopumā - pērn reģistrētas 8113 automašīnas, kas ir par 20,6% vairāk nekā 2020. gadā, kad visā Baltijā tika reģistrēti 6726 premium segmenta auto.

Visstraujāk jauno automobiļu tirgus pērn audzis Igaunijā - tur 2021. gadā jaunas automašīnas reģistrētas par 18,4% vairāk nekā 2020.gadā, pēc tam seko Lietuva un Latvija attiecīgi ar 6,6% un 6,2% pieaugumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Atbalsta programmā elektroauto iegādei izsludināts konkurss autotirgotājiem

LETA, 03.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izsludināts konkurss auto tirgotājiem par atbalstu elektroauto un mazemisiju hibrīdauto iegādei, un tajā pieejams Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējums 10 miljonu eiro apmērā, liecina VSIA "Vides investīciju fonds" paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

"Vides investīciju fonds" aicina iesniegt projektus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansētajā atklātajā konkursā "Siltumnīcefekta gāzu emisijas (SEG) samazināšana transporta sektorā - atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" atbilstoši pasaulē saskaņotā vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) svērtajam kombinētajam ciklam.

Konkursā pieejamais Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansējums ir 10 miljoni eiro.

Projekta pieteikumus var iesniegt Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārziņā esošajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrēti komersanti, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkojuši un reģistrējuši transportlīdzekļu tirdzniecības vietu.

Komentāri

Pievienot komentāru